Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moll schreef:nombrado schreef:
De aanleg gaat denk ik niet op, hoe de botten groeien.
Zo heb ik Nombrado, mijn paard, pas beleerd met 4 1/2 (eerst aan de longe)
met rijden merkte ik dat hem alles makkelijk afging. lenigheid en bouw heeft hij mee, beweging heeft hij mee, balans heeft hij mee. Hij gaf alles makkelijk, en toch heb ik er bewust voor gekozen dit rustig aan te doen. Eerst de basis dingen. (heel lastig , een paard die al zo buigzaam en lenig is, al met gemak een appuyement eruit kan krijgen)
Pas nu sinds 1 1/2 jaar, pak ik passage en piaffe op.
Hij heeft nu de spierkracht achter, is mooi in de bespiering gelijkmatig (voor en achter) en begin er nu pas mee
Hij is vandaag 11 geworden...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
is het niet dat verzameling voor het uitgestrekte komt? dus wanneer ga je dan bijvoorbeeld midden draf vragen?
Airborn schreef:Erhmm, hoe bedoel je de zin "de aanleg gaat denk ik niet op, hoe de botten groeien." ?
het is bewezen en aangetoont, en ook best logisch, dat botten zich aanpassen aan de trek en druk krachten die ze ondergaan. Zowel de richting als de grote van de krachten bepaalt de kleinere details van hoe botten zich vormen. Tuurlijk, lange of korte benen is pretty much een genetisch verhaal, en in grote lijnen de dikte van botten ook, maar hoe meer een bot word belast in de aanleg en groei, hoe dikker de wand van het bot zal zijn. Is een ingewikkelt biochemisch verhaal, maar daar komt het ongeveer op neer.
Airborn schreef:Erhmm, hoe bedoel je de zin "de aanleg gaat denk ik niet op, hoe de botten groeien." ?
het is bewezen en aangetoont, en ook best logisch, dat botten zich aanpassen aan de trek en druk krachten die ze ondergaan. Zowel de richting als de grote van de krachten bepaalt de kleinere details van hoe botten zich vormen. Tuurlijk, lange of korte benen is pretty much een genetisch verhaal, en in grote lijnen de dikte van botten ook, maar hoe meer een bot word belast in de aanleg en groei, hoe dikker de wand van het bot zal zijn. Is een ingewikkelt biochemisch verhaal, maar daar komt het ongeveer op neer.
Moll schreef:Airborn schreef:Erhmm, hoe bedoel je de zin "de aanleg gaat denk ik niet op, hoe de botten groeien." ?
dat klopt, dat heb ik in me vecht sport ook mee gekregen, door dat er meer belasting op het bot komt zal het bijenraam werk binnen het bot structuur verkleinen en verstevigen, in de vecht sport word erzelf gewerkt naar verstoring van het raam werk zodat het bot nog harder word en meer klappen kan weerstaan en dus ook uit kan delen
nombrado schreef:Airborn schreef:Erhmm, hoe bedoel je de zin "de aanleg gaat denk ik niet op, hoe de botten groeien." ?
Pas als een paard in de botten is uitgegroeid is hij klaar.
en dat is veelal rond 6 of 7 e levensjaar
dat heeft niets met aanleg te maken.
nombrado schreef:Moll schreef:
dat klopt, dat heb ik in me vecht sport ook mee gekregen, door dat er meer belasting op het bot komt zal het bijenraam werk binnen het bot structuur verkleinen en verstevigen, in de vecht sport word erzelf gewerkt naar verstoring van het raam werk zodat het bot nog harder word en meer klappen kan weerstaan en dus ook uit kan delen
Vechtsport met jonge kinderen gaat dit niet op
wel met volgroeide mensen
nombrado schreef:Airborn schreef:Erhmm, hoe bedoel je de zin "de aanleg gaat denk ik niet op, hoe de botten groeien." ?
Pas als een paard in de botten is uitgegroeid is hij klaar.
en dat is veelal rond 6 of 7 e levensjaar
dat heeft niets met aanleg te maken.
nombrado schreef:Goed ontwikkelde pezen zijn van essentieel belang voor een levenslange goede stabiliteit en locomotie. Ook botten hebben tijd nodig om te groeien. Botten bestaan uit drie onderdelen, waarbij de groeischijf zorgt voor de groei van het bot. Deze schijf bestaat uit niet-verkalkt kraakbeen en is minder hard dan het bot. Het intensief trainen van jonge paarden kan deze groeischijf onherstelbaar schaden. De ruggengraat van het paard kent 32 wervels, waarvan elk over meerdere groeischijven beschikt. Deze groeischijven sluiten ten vroegste op een leeftijd van 5,5 jaar oud, afhankelijk van de grootte van het paard.
Een mogelijk gevolg van het verstoren van deze volgroeiing (bijvoorbeeld door het te vroeg inrijden) kan op latere leeftijd balansproblemen veroorzaken. Een paard moet fysiek en psychisch namelijk sterk genoeg zijn voordat het wordt ingereden. Dit moment verschilt per paard en is onder meer afhankelijk van karakter en ras. Jonge paarden moeten met geduld, aandacht en zorg worden ingereden en eisen op de korte termijn mogen daarbij niet te hoog zijn.
Airborn schreef:Ik heb het niet over uitgroeien, ik heb het erover dat tijdens het groeien van jonge dieren, maar ook tijdens belasting van oude dieren, de mate van belasting en de manier van belasten mede bepaalt hoe sterk botten worden, en wat voor krachten ze aankunnen. En dat is niet iets waar je het mee oneens kan zijn, dat is een feit, wetenschappelijk onderbouwt, getest, en controleerbaar.
in het kort: Bot weefsel word constant aangezet en weer afgebroken. Dit gebeurt op plekken waar krachten op het bot komen te staan, dus loodrecht op die krachten, en in verlenging van die krachten. Dat bepaalt hoe de richting van het raamwerk in het binnenste van het bot. De wand van een bot is precies zo dik, dat het niet breekt of teveel buigt bij de krachten die erop komen te staan. Als het bot helemaal niet belast word, is er dus een "teveel" aan bot, en gaat het lichaam automatisch bot weghalen, het bot word dan dunner en slapper. Als de druk en trek krachten binnen het bot richting de maximum gaat van wat het bot aan kan, word de aanmaak van extra bot gestimuleert, en word de wand van het bot dikker.
Dit process vind in ALLE dieren plaats. Echter, omdat in jonge dieren de botten nog groeien, is vooral de aanmaak van botweefsel bij die dieren veel groter dan bij volwassen dieren. De omslag van "baby" bot naar volwassen bot, ligt ongeveer in de pubertijd. De botten groeien dan nog wel iets, maar veranderen van structuur. Dat is het voornaamste moment waarop word bepaalt wat voor krachten, en hoe sterke krachten het bot kan weerstaan. En, dat is dus rond de 3-6 jaar oud bij paarden.
nombrado schreef:Moll schreef:dit gebeurt al van af een jaar of 12, gaat u eens kijken in tibet, bij de moniken
huh? vechtsport bij de monniken in tibet?
Airborn schreef:Nombrado, ik doe diergeneeskunde, en ben momenteel aan het leren voor een vak over dit onderwerp. Ik weet drommelsgoed hoe dit werkt!
De werking van de epyfisen weet ik drommels goed en hebben geen snars te maken met het principe wat ik net uitlegde. De epifysen zorgen voor het groeien van het bot in de lengte, niet voor het bot onderhoud, niet voor de dikte van het bot, en niet voor de stevigheid van het bot.
nombrado schreef:Airborn schreef:Nombrado, ik doe diergeneeskunde, en ben momenteel aan het leren voor een vak over dit onderwerp. Ik weet drommelsgoed hoe dit werkt!
De werking van de epyfisen weet ik drommels goed en hebben geen snars te maken met het principe wat ik net uitlegde. De epifysen zorgen voor het groeien van het bot in de lengte, niet voor het bot onderhoud, niet voor de dikte van het bot, en niet voor de stevigheid van het bot.
en wat probeer je met bovenstaande uit te leggen?
dat een bot, op de leeftijd van een 3 jarige, juist sterker wordt als wij als mens er mee aan het werk gaan?
liljebo schreef:Nombrado, ben het wel met je eens dat drie jaar erg vroeg is (persoonlijk zie ik ze ook liever later ingereden), maar ik doelde eigenlijk vooral op het feit dat er misschien al bespiering moet zijn dmv training alvorens je erop stapt. En dat het dan misschien toch handig is om de nadruk te leggen op de opbouw van) bespiering als met gaat rijden, om daarmee ongemak door ruitergewicht te voorkomen?
In hoeverre wordt er overigens in KR aandacht besteed aan spieropbouw voor het rijden? (als daar aandacht aan wordt besteed)
Hoe zit het met piaffe zonder ruiter? Wordt die voor piaffe onder ruiter ingevoerd of pas later en waarom?