Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:48

Erhmm, hoe bedoel je de zin "de aanleg gaat denk ik niet op, hoe de botten groeien." ?
het is bewezen en aangetoont, en ook best logisch, dat botten zich aanpassen aan de trek en druk krachten die ze ondergaan. Zowel de richting als de grote van de krachten bepaalt de kleinere details van hoe botten zich vormen. Tuurlijk, lange of korte benen is pretty much een genetisch verhaal, en in grote lijnen de dikte van botten ook, maar hoe meer een bot word belast in de aanleg en groei, hoe dikker de wand van het bot zal zijn. Is een ingewikkelt biochemisch verhaal, maar daar komt het ongeveer op neer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:50

Moll schreef:
nombrado schreef:

De aanleg gaat denk ik niet op, hoe de botten groeien.
Zo heb ik Nombrado, mijn paard, pas beleerd met 4 1/2 (eerst aan de longe)
met rijden merkte ik dat hem alles makkelijk afging. lenigheid en bouw heeft hij mee, beweging heeft hij mee, balans heeft hij mee. Hij gaf alles makkelijk, en toch heb ik er bewust voor gekozen dit rustig aan te doen. Eerst de basis dingen. (heel lastig , een paard die al zo buigzaam en lenig is, al met gemak een appuyement eruit kan krijgen)
Pas nu sinds 1 1/2 jaar, pak ik passage en piaffe op.
Hij heeft nu de spierkracht achter, is mooi in de bespiering gelijkmatig (voor en achter) en begin er nu pas mee
Hij is vandaag 11 geworden... :+ *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

is het niet dat verzameling voor het uitgestrekte komt? dus wanneer ga je dan bijvoorbeeld midden draf vragen?

mag een jong paard onder de ruiter eerst op 4 benen leren lopen?
vandaaruit, ga je pas richting verzameling of verruimen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:51

Airborn schreef:
Erhmm, hoe bedoel je de zin "de aanleg gaat denk ik niet op, hoe de botten groeien." ?
het is bewezen en aangetoont, en ook best logisch, dat botten zich aanpassen aan de trek en druk krachten die ze ondergaan. Zowel de richting als de grote van de krachten bepaalt de kleinere details van hoe botten zich vormen. Tuurlijk, lange of korte benen is pretty much een genetisch verhaal, en in grote lijnen de dikte van botten ook, maar hoe meer een bot word belast in de aanleg en groei, hoe dikker de wand van het bot zal zijn. Is een ingewikkelt biochemisch verhaal, maar daar komt het ongeveer op neer.

Pas als een paard in de botten is uitgegroeid is hij klaar.
en dat is veelal rond 6 of 7 e levensjaar
dat heeft niets met aanleg te maken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:52

Airborn schreef:

dat klopt, dat heb ik in me vecht sport ook mee gekregen, door dat er meer belasting op het bot komt zal het bijenraam werk binnen het bot structuur verkleinen en verstevigen, in de vecht sport word erzelf gewerkt naar verstoring van het raam werk zodat het bot nog harder word en meer klappen kan weerstaan en dus ook uit kan delen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:52

Nombrado, ben het wel met je eens dat drie jaar erg vroeg is (persoonlijk zie ik ze ook liever later ingereden), maar ik doelde eigenlijk vooral op het feit dat er misschien al bespiering moet zijn dmv training alvorens je erop stapt. En dat het dan misschien toch handig is om de nadruk te leggen op de opbouw van) bespiering als met gaat rijden, om daarmee ongemak door ruitergewicht te voorkomen?

In hoeverre wordt er overigens in KR aandacht besteed aan spieropbouw voor het rijden? (als daar aandacht aan wordt besteed)

Hoe zit het met piaffe zonder ruiter? Wordt die voor piaffe onder ruiter ingevoerd of pas later en waarom?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:53

Moll schreef:
Airborn schreef:

dat klopt, dat heb ik in me vecht sport ook mee gekregen, door dat er meer belasting op het bot komt zal het bijenraam werk binnen het bot structuur verkleinen en verstevigen, in de vecht sport word erzelf gewerkt naar verstoring van het raam werk zodat het bot nog harder word en meer klappen kan weerstaan en dus ook uit kan delen

Vechtsport met jonge kinderen gaat dit niet op
wel met volgroeide mensen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:54

nombrado schreef:
Airborn schreef:

wat ik zo frapant vind van u is dat u mensen in twijfel trekt die hier voor hebben gestudeerd of dit nog doen, waar heeft u dit alles geleerd, dat u de huidige medishe kennis in twijfel kan trekken?
Laatst bijgewerkt door Moll op 06-04-11 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:55

nombrado schreef:
Moll schreef:

Vechtsport met jonge kinderen gaat dit niet op
wel met volgroeide mensen

dit gebeurt al van af een jaar of 12, gaat u eens kijken in tibet, bij de moniken

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:59

Moll schreef:
dit gebeurt al van af een jaar of 12, gaat u eens kijken in tibet, bij de moniken

huh? vechtsport bij de monniken in tibet?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:01

nombrado schreef:
Airborn schreef:

Ik heb het niet over uitgroeien, ik heb het erover dat tijdens het groeien van jonge dieren, maar ook tijdens belasting van oude dieren, de mate van belasting en de manier van belasten mede bepaalt hoe sterk botten worden, en wat voor krachten ze aankunnen. En dat is niet iets waar je het mee oneens kan zijn, dat is een feit, wetenschappelijk onderbouwt, getest, en controleerbaar.

in het kort: Bot weefsel word constant aangezet en weer afgebroken. Dit gebeurt op plekken waar krachten op het bot komen te staan, dus loodrecht op die krachten, en in verlenging van die krachten. Dat bepaalt hoe de richting van het raamwerk in het binnenste van het bot. De wand van een bot is precies zo dik, dat het niet breekt of teveel buigt bij de krachten die erop komen te staan. Als het bot helemaal niet belast word, is er dus een "teveel" aan bot, en gaat het lichaam automatisch bot weghalen, het bot word dan dunner en slapper. Als de druk en trek krachten binnen het bot richting de maximum gaat van wat het bot aan kan, word de aanmaak van extra bot gestimuleert, en word de wand van het bot dikker.
Dit process vind in ALLE dieren plaats. Echter, omdat in jonge dieren de botten nog groeien, is vooral de aanmaak van botweefsel bij die dieren veel groter dan bij volwassen dieren. De omslag van "baby" bot naar volwassen bot, ligt ongeveer in de pubertijd. De botten groeien dan nog wel iets, maar veranderen van structuur. Dat is het voornaamste moment waarop word bepaalt wat voor krachten, en hoe sterke krachten het bot kan weerstaan. En, dat is dus rond de 3-6 jaar oud bij paarden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:02

Goed ontwikkelde pezen zijn van essentieel belang voor een levenslange goede stabiliteit en locomotie. Ook botten hebben tijd nodig om te groeien. Botten bestaan uit drie onderdelen, waarbij de groeischijf zorgt voor de groei van het bot. Deze schijf bestaat uit niet-verkalkt kraakbeen en is minder hard dan het bot. Het intensief trainen van jonge paarden kan deze groeischijf onherstelbaar schaden. De ruggengraat van het paard kent 32 wervels, waarvan elk over meerdere groeischijven beschikt. Deze groeischijven sluiten ten vroegste op een leeftijd van 5,5 jaar oud, afhankelijk van de grootte van het paard.

Een mogelijk gevolg van het verstoren van deze volgroeiing (bijvoorbeeld door het te vroeg inrijden) kan op latere leeftijd balansproblemen veroorzaken. Een paard moet fysiek en psychisch namelijk sterk genoeg zijn voordat het wordt ingereden. Dit moment verschilt per paard en is onder meer afhankelijk van karakter en ras. Jonge paarden moeten met geduld, aandacht en zorg worden ingereden en eisen op de korte termijn mogen daarbij niet te hoog zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:05

nombrado schreef:
Goed ontwikkelde pezen zijn van essentieel belang voor een levenslange goede stabiliteit en locomotie. Ook botten hebben tijd nodig om te groeien. Botten bestaan uit drie onderdelen, waarbij de groeischijf zorgt voor de groei van het bot. Deze schijf bestaat uit niet-verkalkt kraakbeen en is minder hard dan het bot. Het intensief trainen van jonge paarden kan deze groeischijf onherstelbaar schaden. De ruggengraat van het paard kent 32 wervels, waarvan elk over meerdere groeischijven beschikt. Deze groeischijven sluiten ten vroegste op een leeftijd van 5,5 jaar oud, afhankelijk van de grootte van het paard.

Een mogelijk gevolg van het verstoren van deze volgroeiing (bijvoorbeeld door het te vroeg inrijden) kan op latere leeftijd balansproblemen veroorzaken. Een paard moet fysiek en psychisch namelijk sterk genoeg zijn voordat het wordt ingereden. Dit moment verschilt per paard en is onder meer afhankelijk van karakter en ras. Jonge paarden moeten met geduld, aandacht en zorg worden ingereden en eisen op de korte termijn mogen daarbij niet te hoog zijn.

dit gaat over het in rijden en belasting van de rug en tussen wervels, niet over het been werk waar we het over hebben.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:05

Nombrado, ik doe diergeneeskunde, en ben momenteel aan het leren voor een vak over dit onderwerp. Ik weet drommelsgoed hoe dit werkt!
De werking van de epyfisen weet ik drommels goed en hebben geen snars te maken met het principe wat ik net uitlegde. De epifysen zorgen voor het groeien van het bot in de lengte, niet voor het bot onderhoud, niet voor de dikte van het bot, en niet voor de stevigheid van het bot.

edit: de meeste botten hebben epifise schijven, en die zijn idd erg belagerijk in de botten van de extremiteiten, afwijkingen kunnen bv zorgen voor kromme bennen, maar dat is echt een heel ander principe dan wat ik net uitlegde.
Laatst bijgewerkt door Airborn op 06-04-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:06

Citaat:

Wat heeft u de laatste 3 tot 4 jaar dan gedaan met uw paard?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:08

Airborn schreef:
Ik heb het niet over uitgroeien, ik heb het erover dat tijdens het groeien van jonge dieren, maar ook tijdens belasting van oude dieren, de mate van belasting en de manier van belasten mede bepaalt hoe sterk botten worden, en wat voor krachten ze aankunnen. En dat is niet iets waar je het mee oneens kan zijn, dat is een feit, wetenschappelijk onderbouwt, getest, en controleerbaar.

in het kort: Bot weefsel word constant aangezet en weer afgebroken. Dit gebeurt op plekken waar krachten op het bot komen te staan, dus loodrecht op die krachten, en in verlenging van die krachten. Dat bepaalt hoe de richting van het raamwerk in het binnenste van het bot. De wand van een bot is precies zo dik, dat het niet breekt of teveel buigt bij de krachten die erop komen te staan. Als het bot helemaal niet belast word, is er dus een "teveel" aan bot, en gaat het lichaam automatisch bot weghalen, het bot word dan dunner en slapper. Als de druk en trek krachten binnen het bot richting de maximum gaat van wat het bot aan kan, word de aanmaak van extra bot gestimuleert, en word de wand van het bot dikker.
Dit process vind in ALLE dieren plaats. Echter, omdat in jonge dieren de botten nog groeien, is vooral de aanmaak van botweefsel bij die dieren veel groter dan bij volwassen dieren. De omslag van "baby" bot naar volwassen bot, ligt ongeveer in de pubertijd. De botten groeien dan nog wel iets, maar veranderen van structuur. Dat is het voornaamste moment waarop word bepaalt wat voor krachten, en hoe sterke krachten het bot kan weerstaan. En, dat is dus rond de 3-6 jaar oud bij paarden.

En waarmee zal het jonge paard zelf die bot structuur sterk mee maken?
Niet op stal nee!
Jonge paarden horen op het land , of in ieder geval de ruimte te hebben, om te spelen, te rennen enz.
daarin kennen zij prima hun eigen grens.
Als wij daar als mens, op een te jonge leeftijd , het paard teveel mee belasten, ga je problemen krijgen.
Overbelasting.
Ik kies zelf dus voor het later werken met de paarden.
4 á 4 1/2 jaar.
Bij alle paarden nog het beste gebleken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:08

nombrado schreef:
Moll schreef:

huh? vechtsport bij de monniken in tibet?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lama_(krijgskunst)

Overigens zie je hetzelfde in china en japan. De shaolin monniken zijn zeer bekend vanwege hun kunde in vechtkunst, waar ze als kind worden ingewijdt dmv keiharde training. Maar niet te vergelijken met de huidige topsport bij bv turnen, want de monniken blijven tot hun oude dag zeer beweeglijk en vitaal-

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:10

Airborn schreef:
Nombrado, ik doe diergeneeskunde, en ben momenteel aan het leren voor een vak over dit onderwerp. Ik weet drommelsgoed hoe dit werkt!
De werking van de epyfisen weet ik drommels goed en hebben geen snars te maken met het principe wat ik net uitlegde. De epifysen zorgen voor het groeien van het bot in de lengte, niet voor het bot onderhoud, niet voor de dikte van het bot, en niet voor de stevigheid van het bot.

en wat probeer je met bovenstaande uit te leggen?
dat een bot, op de leeftijd van een 3 jarige, juist sterker wordt als wij als mens er mee aan het werk gaan?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:12

Ik zeg toch verdorie nergens dat paarden op stal moeten staan? Ik zeg dat ik me afvraag in hoeverre het kwaad kan om onbelast spelenderwijs al te beginnen met oefeningen als de piaffe. In rengalop rond rennen, stijgerend spellen etc vraagt gewrichts technisch nogal wat meer van gewwrichten en botten en pezen dan een beheerste ombelaste oefening... Ik zeg ook nergens dat ik met een 3 jarige een GP proef zou willen rijden of iets dergelijks belagelijks. Ik zeg dat ik me AFVRAAG in hoeverre onbelast piaffe aanleren kwaad kan, danwel juist goed doet.

Het is echt HEEL iritant dat u overal woorden in de mond van anderen legt, en nergens het lef heeft om toe te geven dat een ander op een bepaalt punt mogelijk gelijk heeft. Op het moment dat er een argument word gegeven waar u niet omheen kan banketstaaf u dr een eind omheen en begint met een beschuldige vinger te wijzen naar iets wat uiteindelijk helemaal niet is gezegt!

nombrado schreef:
Airborn schreef:

en wat probeer je met bovenstaande uit te leggen?
dat een bot, op de leeftijd van een 3 jarige, juist sterker wordt als wij als mens er mee aan het werk gaan?

ik leg daarmee uit dat een zekere mate van belasting nodig is voor het goed ontwikkelen van een bot, en laat in het midden of onbelast werk aan de hand daar onder valt of niet. ik heb al duidelijk gezegt, dat ik me AFVRAAG of het wel zo kwalijk is om aan de hand al dingen aan te leren...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:14

liljebo schreef:
Nombrado, ben het wel met je eens dat drie jaar erg vroeg is (persoonlijk zie ik ze ook liever later ingereden), maar ik doelde eigenlijk vooral op het feit dat er misschien al bespiering moet zijn dmv training alvorens je erop stapt. En dat het dan misschien toch handig is om de nadruk te leggen op de opbouw van) bespiering als met gaat rijden, om daarmee ongemak door ruitergewicht te voorkomen?

In hoeverre wordt er overigens in KR aandacht besteed aan spieropbouw voor het rijden? (als daar aandacht aan wordt besteed)

Hoe zit het met piaffe zonder ruiter? Wordt die voor piaffe onder ruiter ingevoerd of pas later en waarom?

ja, en daar heb je het longeren voor.
daarin kan je het paard voorbereiden op het dragen van een ruiter.
enige spier die dit dragen bevorderen of mogelijk maken is de achterhand.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:14

Elke belasting komt een bot ten goede,ook als dit bot nog niet is uitgegroeid,idem voor pezen,aanhechtingen en kraakbeen.Wat wel schadelijk kan zijn :te grote beweging:gewricht "zwaait"te ver uit door onrijpheid pezen en aanhechtingen en stootbelasting:een jong paard op t harde trainen is goed 2x in de week maar op ijzers 4x p.w.voor de wagen is schadelijk voor t kraakbeen.De piaffe is een beheersde oefening met kleine bewegingen.Ik zie geen kwaad voor t jonge paard,sterker nog,het paard is nog wat soepeler en hankenbiegung zal makkelijker gaan.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:15

longeren is op een cirkel, en daarmee ook zeker niet onbelastend voor gewrichten...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:18

Zullen we dat het paard zelf laten beslissen? hoe hij dit op jonge leeftijd ontwikkeld?
als hij in vrijheid wil piafferen prima
maar niet onder dwang van een mens op zon jonge leeftijd, dan ga je al gauw over ZIJN grens van belasting heen.

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:21

(&^()_$E@, ik ben het zat, er is met u geen discussie te voren, u leest geen woord van wat ik nou eigenlijk heb gezegt, en reageert nergens inhoudelijk op, en komt alleen maar met een wijzend fingertje dat wij allemaal slecht voor paarden zouden zijn... Bekijk het maar, ik ga liever in discussie met mensen die open staan voor informatie, en bereid zijn nieuwe kennis op te doen, en het gelijk van een ander kunnen accepteren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:23

Zelf ben ik jong met sport begonnen
daarbij zijn er heel veel belangrijke grenzen die een sporttrainer weet . Kinderen zijn nl in de groei en mogen zelfs sommige dingen niet uitvoeren op te jonge leeftijd.
Daarbij kan een kind duidelijk een grens aangeven als het moe wordt in zijn of haar lijf
als er echter iemand naast me had gestaan om mijn benen te toucheren met een zweep, vraag ik me af, of ik dan niet 'over die grens" heenga en daarmee het lichaam overbelast.

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:25

Nobrado, ik krijg het idee dat bij u het scholen eerder traionen is en dat staat volgens mij tot het uiterste willen gaan, is dat een drang die u heeft? want u scheert nu iedereen over de zelfde kam.