Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hynderfrou schreef:@hannelover
Een wereld van verschil, wat goed om te lezen dat je eraan hebt kunnen werken met de adviezen die ik je gaf. Het ziet er keurig uit, ga zo door. Ik zie ook dat je handen licht en gedragen zijn, goed bezig want zo lift je het hoofd van je paard ook wat hogerop.
Ik weet niet hoe het wijken bij jou gaat, maar ikzelf stel mn paard dan weer wat lager in om te voorkomen dat ie verstrakt in de hals.
Horseware schreef:
Peetstap schreef:Horseware schreef:
Je video hierboven staat op prive.
Eerste indruk is fijne ontspanning met vallende hals, of dat ie dat altijd al deed zonder hulpmiddelen weet ik niet natuurlijk.
Ga later es secuur kijken naar beenzetting, misschien is daar wat uit te halen voor zover ik dingen kan zien.
Maar een ieder kan hierover input geven.
Kan me echter niet vinden in je manier van aanhaken van longeerlijn zo direct op binnenbit.
Kadankovitch schreef:Heer Simpelman, nu het raadsel rond "KD" is opgelost, kan ik op uw antwoord slechts het volgende schrijven. Uw welwillendheid om overeenkomsten te vinden, apprecieer ik, ofschoon het mij ook verbaast. Dat terzijde.
U somt onmiddellijk een aantal punten op, waar tegenover ik zeer sceptisch sta, of waarvan ik de achterliggende opvatting niet deel. Maar het gaat dan wellicht meer op het spel dan om de knikkers; de fundamentele gedachte achter rijkunst. MAAR hogere censuur verbiedt dat ik hierop nader inga.
Dat zou een ander topic moeten zijn.
Kadankovitch schreef:Heer Simpelman, nu het raadsel rond "KD" is opgelost, kan ik op uw antwoord slechts het volgende schrijven. Uw welwillendheid om overeenkomsten te vinden, apprecieer ik, ofschoon het mij ook verbaast. Dat terzijde.
U somt onmiddellijk een aantal punten op, waar tegenover ik zeer sceptisch sta, of waarvan ik de achterliggende opvatting niet deel. Maar het gaat dan wellicht meer op het spel dan om de knikkers; de fundamentele gedachte achter rijkunst. MAAR hogere censuur verbiedt dat ik hierop nader inga.
Horseware schreef:Kadankovitch schreef:Heer Simpelman, nu het raadsel rond "KD" is opgelost, kan ik op uw antwoord slechts het volgende schrijven. Uw welwillendheid om overeenkomsten te vinden, apprecieer ik, ofschoon het mij ook verbaast. Dat terzijde.
Ik ben zeer benieuwd wat in uw gedachtegang een correcte manier van trainen is en wat een juiste aanleuning is. Wat is bijvoorbeeld uw visie op de filmpjes die ik geplaatst heb?
badeendje schreef:Kadankovitch schreef:Heer Simpelman, nu het raadsel rond "KD" is opgelost, kan ik op uw antwoord slechts het volgende schrijven. Uw welwillendheid om overeenkomsten te vinden, apprecieer ik, ofschoon het mij ook verbaast. Dat terzijde.
Dus nu kom je hier om te vertellen dat je het niet met hem eens bent, maar de hele redenering daarachter laat je voor het gemak even weg?
Horseware schreef:Vreemd dat alleen dit filmpje op prive staat. Ik zal er eens naar kijken.
De longeerlijn aan de binnenkant van het bit vast is wat Will Faerber aanraadde. Uit zijn filmpjes haal ik veel nuttige tips. Zo ben ik ook aan het longeren met chambon gekomen. Maar ik sta altijd open voor alternatieven. Wat raadt jij aan? ik heb ook al geprobeerd om de lijn door de binnenste bitring te halen en aan de buitenkant vast te klikken, maar dan krult hij heel snel weer op.
Kadankovitch schreef:[
Enige pagina's hiervoor heeft een der moderatoren duidelijk gemaakt dat discussies over rijkunstige opvattingen niet in dit topic horen. Wat ik daar verder over denk doet niet ter zake.
damian23 schreef:Je moet soms gewoon wat uitproberen. mijn paard bleef op de manier van will faeber net even dat knikje achter de loodlijn houden. Hij stretcht wel helemaal naar benenden, maar dan liep hij net zijn neusje achter de loodlijn. Waarschijnlijk omdat die bijzetteugels hem toch irriteerde. Er zitten van die ronde rubbers aan die de teugels zwaar maken en ze dan erg mee hobbelen. Dus iedere keer krijgt hij een klein rukje in zijn mond. Nu zijn er genoeg paarden die daar niks van maken. Ik heb toen gewoon een oude teugel gepakt en aan de bovenste ring van de longeersingel vast gemaakt. En dat werkt bij mijn paard heel goed en die loopt nu in een constante stretch voor de loodlijn en zoekt ook echt het contact met het bit.
De longeerlijn doe ik door de binnenste bitring dan over het hoofd en dan maak ik hem vast aan de buitenste bitring. Wel goed contact houden en de lijn niet slap laten hangen.
Babootje schreef:Kadankovitch schreef:[
Enige pagina's hiervoor heeft een der moderatoren duidelijk gemaakt dat discussies over rijkunstige opvattingen niet in dit topic horen. Wat ik daar verder over denk doet niet ter zake.
Dat ben ik dan niet met deze Mod eens. Een topic als dit "een aan de teugel" foto en video topic leidt nu juist tot een mooie discussie over hoe je ertoe komt om een paard correct dressuurmatig te laten bewegen.
Dat vind ik nu juist een meerwaarde dan alleen maar het beoordelen van elkaars' foto's en filmpjes. En dat daarover meningsverschillen kunnen bestaan is juist alleen maar interessant.
Dus als het niet al te erg buiten de perken gaat, zie ik niet waarom dat niet zou kunnen.
Simpelman schreef:Leer je paard te werken voor beloning en waardering i.p.v. te wijken voor druk.
Heel kort:
Vraag iets aan je paard, positieve reactie, belonen, stop, afstappen.
Zo gaat je paard zoeken naar beloning.
Mijn paard heeft nog nooit een zweep gezien en werkt zich te pletter.