[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:06

Heer simpelman, wat is "KD"?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:15

Ik neem aan: 'klassieke dressuur'?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:26

Sorry, zo stom van mij, natuurlijk het moet 'K lassieke D ressuur' zijn. Ik ben niet zo voor teveel afkortingen. Dat beetje meer moeite, maakt het , vind ik duidelijker. Dat artsen, bureaucraten, politici dat doen, vind ik al laakbaar, maar die hebben dan ook veel te verstoppen ;) , maar hier hoeft dat toch niet?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:38

Heer Simpelman, nu het raadsel rond "KD" is opgelost, kan ik op uw antwoord slechts het volgende schrijven. Uw welwillendheid om overeenkomsten te vinden, apprecieer ik, ofschoon het mij ook verbaast. Dat terzijde.
U somt onmiddellijk een aantal punten op, waar tegenover ik zeer sceptisch sta, of waarvan ik de achterliggende opvatting niet deel. Maar het gaat dan wellicht meer op het spel dan om de knikkers; de fundamentele gedachte achter rijkunst. MAAR hogere censuur verbiedt dat ik hierop nader inga.

Dat zou een ander topic moeten zijn.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:10

hynderfrou schreef:
@hannelover
Een wereld van verschil, wat goed om te lezen dat je eraan hebt kunnen werken met de adviezen die ik je gaf. Het ziet er keurig uit, ga zo door. Ik zie ook dat je handen licht en gedragen zijn, goed bezig want zo lift je het hoofd van je paard ook wat hogerop.
Ik weet niet hoe het wijken bij jou gaat, maar ikzelf stel mn paard dan weer wat lager in om te voorkomen dat ie verstrakt in de hals.

grappig dat je over wijken vraagt heb namelijk daarnet voor het eerst geweken en het ging meteen all goed

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:51

Horseware schreef:
Draf rechtsom (moeilijkere kant):

[ Video ]

Je video hierboven staat op prive.

Eerste indruk is fijne ontspanning met vallende hals, of dat ie dat altijd al deed zonder hulpmiddelen weet ik niet natuurlijk.
Ga later es secuur kijken naar beenzetting, misschien is daar wat uit te halen voor zover ik dingen kan zien.
Maar een ieder kan hierover input geven.

Kan me echter niet vinden in je manier van aanhaken van longeerlijn zo direct op binnenbit.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:54

Ontzettend interessant topic zeg. Lees het al een tijdje mee. Heel erg leerzaam om alle opbouwende tips en tops te lezen. Zo kan ik zelf vergelijken om te kijken of ik het ook kan zien. En dat lukt steeds beter! :D

Is er een mogelijkheid dat ik mensen een foto via pb kan sturen? Ben heel erg benieuwd of ik het zelf goed zie. Kom net een beetje los van mijn angst na een heftige val en dat merk ik ook aan het paard. Ben benieuwd hoe anderen het beeld beoordelen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:43

Peetstap schreef:
Horseware schreef:
Draf rechtsom (moeilijkere kant):

[ Video ]

Je video hierboven staat op prive.

Eerste indruk is fijne ontspanning met vallende hals, of dat ie dat altijd al deed zonder hulpmiddelen weet ik niet natuurlijk.
Ga later es secuur kijken naar beenzetting, misschien is daar wat uit te halen voor zover ik dingen kan zien.
Maar een ieder kan hierover input geven.

Kan me echter niet vinden in je manier van aanhaken van longeerlijn zo direct op binnenbit.

Vreemd dat alleen dit filmpje op prive staat. Ik zal er eens naar kijken.

De longeerlijn aan de binnenkant van het bit vast is wat Will Faerber aanraadde. Uit zijn filmpjes haal ik veel nuttige tips. Zo ben ik ook aan het longeren met chambon gekomen. Maar ik sta altijd open voor alternatieven. Wat raadt jij aan? ik heb ook al geprobeerd om de lijn door de binnenste bitring te halen en aan de buitenkant vast te klikken, maar dan krult hij heel snel weer op.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:46

Kadankovitch schreef:
Heer Simpelman, nu het raadsel rond "KD" is opgelost, kan ik op uw antwoord slechts het volgende schrijven. Uw welwillendheid om overeenkomsten te vinden, apprecieer ik, ofschoon het mij ook verbaast. Dat terzijde.
U somt onmiddellijk een aantal punten op, waar tegenover ik zeer sceptisch sta, of waarvan ik de achterliggende opvatting niet deel. Maar het gaat dan wellicht meer op het spel dan om de knikkers; de fundamentele gedachte achter rijkunst. MAAR hogere censuur verbiedt dat ik hierop nader inga.

Ik ben zeer benieuwd wat in uw gedachtegang een correcte manier van trainen is en wat een juiste aanleuning is. Wat is bijvoorbeeld uw visie op de filmpjes die ik geplaatst heb?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:31

Kadankovitch schreef:

Dus nu kom je hier om te vertellen dat je het niet met hem eens bent, maar de hele redenering daarachter laat je voor het gemak even weg?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:43

Horseware schreef:
Kadankovitch schreef:

Ik ben zeer benieuwd wat in uw gedachtegang een correcte manier van trainen is en wat een juiste aanleuning is. Wat is bijvoorbeeld uw visie op de filmpjes die ik geplaatst heb?

Ik zou daar best een hele verhandeling over willen geven. Maar complexe zaken zijn niet met een 'bon mot' of een 'kort door de bocht' opmerking correct te beantwoorden. Daarom blijf ik in mijn antwoord wellicht ook 'nietszeggend' . Het algemene beeld is mooi, wat ik anders zou willen zien, zou ik alleen kunnen zeggen indien ik u en het paard in levende lijve gezien zou hebben. En overigens geef ik dan pas een mening nadat ik het zelf gereden heb.
Ik kan alleen zeggen wat ikzelf prefereer te longeren met een gogue en kaptoom met onderlegger en trens. Bij brave paarden bevestig ik de longe aan de kaptoom. Bij de wat woestere beestjes, heb ik een constructie bedacht die ik hier niet beschrijven mag, omdat ik dan weer offtopic ga. Maar dat laatste moet in doen omdat ik extreem zwakke en pijnlijke armen en handen heb.
Maar de indruk die ik van het longeren heb gekregen, is ronduit goed. Wat ik er anders aan zou doen, is eerder gewoon een stap verder.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:51

badeendje schreef:
Kadankovitch schreef:

Dus nu kom je hier om te vertellen dat je het niet met hem eens bent, maar de hele redenering daarachter laat je voor het gemak even weg?

Uiteraard reageer ik op het uitvoerige antwoord van de heer Simpelman en leg uit waarom ik niet nader kan verklaren waarom ik denk dat er toch verschillen in onze opvatting bestaan. Dat hebt u heel goed gezien. Enige pagina's hiervoor heeft een der moderatoren duidelijk gemaakt dat discussies over rijkunstige opvattingen niet in dit topic horen. Wat ik daar verder over denk doet niet ter zake.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 06:59

Als je dan niet eens bent met meneer simpelman. Zou je dat dan vervolgens willen doen via pb of hier niet?
We waren weer net zo mooi opweg naar het doel van dit topic.
Ipv een discussie zonder einde en touwtrekkerij.

Sorry kadankovitch maar ik vind het zeer storend.
Schrijf of alles en durf tegen de mods in te gaan. Of schrijf niets en blijf bij het topic. Ipv op het randje.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:09

Je moet soms gewoon wat uitproberen. mijn paard bleef op de manier van will faeber net even dat knikje achter de loodlijn houden. Hij stretcht wel helemaal naar benenden, maar dan liep hij net zijn neusje achter de loodlijn. Waarschijnlijk omdat die bijzetteugels hem toch irriteerde. Er zitten van die ronde rubbers aan die de teugels zwaar maken en ze dan erg mee hobbelen. Dus iedere keer krijgt hij een klein rukje in zijn mond. Nu zijn er genoeg paarden die daar niks van maken. Ik heb toen gewoon een oude teugel gepakt en aan de bovenste ring van de longeersingel vast gemaakt. En dat werkt bij mijn paard heel goed en die loopt nu in een constante stretch voor de loodlijn en zoekt ook echt het contact met het bit.

De longeerlijn doe ik door de binnenste bitring dan over het hoofd en dan maak ik hem vast aan de buitenste bitring. Wel goed contact houden en de lijn niet slap laten hangen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:21

Horseware schreef:
Vreemd dat alleen dit filmpje op prive staat. Ik zal er eens naar kijken.

De longeerlijn aan de binnenkant van het bit vast is wat Will Faerber aanraadde. Uit zijn filmpjes haal ik veel nuttige tips. Zo ben ik ook aan het longeren met chambon gekomen. Maar ik sta altijd open voor alternatieven. Wat raadt jij aan? ik heb ook al geprobeerd om de lijn door de binnenste bitring te halen en aan de buitenkant vast te klikken, maar dan krult hij heel snel weer op.

gedachte: ?
Dat ie opkrult kan meer te maken hebben met het ontsnappen willen aan de druk op bitringen. ?
Zou ie moeten voelen van stevig lijncontact naar los nl. en heeft ie zelf zijn doel bereikt, heel herkenbaar hier :(
Kan niet met je meekijken helaas, maar jij zult dat gezien verleden paard direct zelf wel aanvoelen ;)

Je hebt min of meer het voordeel/nadeel dat je in longeerring aan het werk bent en paard zelf het bekende paadje kiest.
Maakt dat ie bv wel wat in moet buigen ipv "omvallen" als een plankje (=overdreven).
Door de vaste cirkel geeft ie echter weinig "trek" op verbinding bit-longeerlijn, maar zie em bv soms wel kantelen met hoofd naar binnen.

Ik werk zelf liever in recht bak, en laat paard naast cirkels ruimer en kleiner maken , em ook rechte stukken lopen, balkje pakken, of maak vierkanten of wiebertjes ter afwisseling, zijn ze zowel bezig met recht als buiging.
Dan probeer je paard dmv zoveel mogelijk je lijf en longeerzweep goede richting uit te zetten, maar je ontkomt er niet aan af en toe meer contact op verbinding longeerlijn-bit.
Ik gebruik (als het paard er tegen kan) hetzelfde als Damian: door binnenring, achter oren langs naar buitenring. of soms kaptoom.
Normaal hou ik longeerhand wat verder van mijn lijf en is de verbinding licht dat ik met wijsvinger kan vragen op de lijn, overlengte lijn zit in mijn zweephand.
Zo te zien kun jij dat licht vragen ook.
Maar je zult zelf kunnen aftasten wat het fijnste gaat, alweer iets waar je zonder erbij te zijn, moeilijk wat van kunt zeggen op een forum. :7
Vraag me in jou geval dus af, wat paardje zou laat zien aan houding ,in deze ring , zonder enig hulpmiddel.

Kijk ik goed , met hapjes vertraagde video, zie ik dat je paard wat kiest tussen stukjes zich vooruit "trekken" en mooi vanachter vertrekken.
Zie je terug in de hoefplaatsing , optillen benen en afdruk.
Dat zou je kunnen gaan uitbouwen door meer te gaan vragen in zijn tempowisselingen.

Je toont maar kort stukje video, en onbekend welk deel van je training.
Maar neem aan dat je volop tempowisselingen vraagt (naast de overgangen) binnen een gang ?
Van mij moet een paardje echt "vertrekken" van achter als ik bv stap / draf vraag, en omdat het harder werken is, probeer ik paardje bv helemaal bovenin stap of draf te laten lopen, net tegen punt aan dat ze liever gaan *\o/*
Vergt wat verfijn oefening met je eigen lijf .. lol...
Dan neem ik ze pas terug, vinden ze niet echt leuk, wat sjouwen kost minder energie...
Ook kun jij bv cirkel verkleinen/ vergroten zonder dat tempo veranderd, of je legt deel training 2 a3 balkjes erin.

Geen idee of je er wat aan hebt, meeste zul je praktisch wel weten :j , lees gaarne andere reacties.

Belangerijkste vanuit mijn gevoel in alles is het belonen & belonen & belonen en op tijd stoppen, en daar zie ik best veel misgaan.
Men werkt het "schema" af, en heeft weinig interactie met paard zijn gemoedstoestand.
Na bv relatief kort moment longeren is freestyle stuiteren /spel ook stuk training en fun maken.
Paardje mot fris kijkend de bak uitwillen, naar z'n maatjes /3 :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:44

Kadankovitch schreef:
[
Enige pagina's hiervoor heeft een der moderatoren duidelijk gemaakt dat discussies over rijkunstige opvattingen niet in dit topic horen. Wat ik daar verder over denk doet niet ter zake.

Dat ben ik dan niet met deze Mod eens. Een topic als dit "een aan de teugel" foto en video topic leidt nu juist tot een mooie discussie over hoe je ertoe komt om een paard correct dressuurmatig te laten bewegen.
Dat vind ik nu juist een meerwaarde dan alleen maar het beoordelen van elkaars' foto's en filmpjes. En dat daarover meningsverschillen kunnen bestaan is juist alleen maar interessant.
Dus als het niet al te erg buiten de perken gaat, zie ik niet waarom dat niet zou kunnen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:46

damian23 schreef:
Je moet soms gewoon wat uitproberen. mijn paard bleef op de manier van will faeber net even dat knikje achter de loodlijn houden. Hij stretcht wel helemaal naar benenden, maar dan liep hij net zijn neusje achter de loodlijn. Waarschijnlijk omdat die bijzetteugels hem toch irriteerde. Er zitten van die ronde rubbers aan die de teugels zwaar maken en ze dan erg mee hobbelen. Dus iedere keer krijgt hij een klein rukje in zijn mond. Nu zijn er genoeg paarden die daar niks van maken. Ik heb toen gewoon een oude teugel gepakt en aan de bovenste ring van de longeersingel vast gemaakt. En dat werkt bij mijn paard heel goed en die loopt nu in een constante stretch voor de loodlijn en zoekt ook echt het contact met het bit.

De longeerlijn doe ik door de binnenste bitring dan over het hoofd en dan maak ik hem vast aan de buitenste bitring. Wel goed contact houden en de lijn niet slap laten hangen.

Aan de teugel zijn wil voor mij zeggen dat er een wederzijds nageeflijk, levend contact wordt onderhouden tussen ruiter en paard.
Een vriendelijke, tedere, nageeflijke hand en een paardenmond die met vertrouwen vraagt.
Zo gauw we een paard gaan bijzetten mist die vergevende hand en heeft een paard een dood stuk ijzer in de mond dat het in zijn bewegingen beperkt.
Het paard zal zo van het bit af willen blijven, het wordt er slechts door begrensd.

Longeren doe ik aan een kaptoom of bij gebrek hier aan gewoon aan een stalhalster.
De longe bevestig ik alleen zo nodig aan de binnenbitring om hiermee enigszins de houding van het paard te kunnen beinvloeden.
Het bit werkt zo uitsluitend in met de tegenoverliggende bitring en aan de buitenkant van de mond.
Het beste werken dan een D of kneveltrens, die zijn relatief zacht op de mondhoeken en stabiel in de mond.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:49

Babootje schreef:
Kadankovitch schreef:
[
Enige pagina's hiervoor heeft een der moderatoren duidelijk gemaakt dat discussies over rijkunstige opvattingen niet in dit topic horen. Wat ik daar verder over denk doet niet ter zake.

Dat ben ik dan niet met deze Mod eens. Een topic als dit "een aan de teugel" foto en video topic leidt nu juist tot een mooie discussie over hoe je ertoe komt om een paard correct dressuurmatig te laten bewegen.
Dat vind ik nu juist een meerwaarde dan alleen maar het beoordelen van elkaars' foto's en filmpjes. En dat daarover meningsverschillen kunnen bestaan is juist alleen maar interessant.
Dus als het niet al te erg buiten de perken gaat, zie ik niet waarom dat niet zou kunnen.

Mee eens Babootje.

J_lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:31

Hallo Allemaal,

Ik kom hier even binnen vallen met mijn Haflinger merrie Finn omdat ik benieuwd ben naar jullie mening.
Ik heb Finn al sinds mijn 12de (ik ben nu 17), en we hebben heel wat tegenslagen achter de rug gehad. Op dit moment kan ik zeggen dat het best redelijk gaat met rijden.
Er zijn nog heel wat punten waar ik moet letten zoals:
Neusje iets meer eruit, ze loopt achter de loodlijn.
Wat actiever, ze valt op de voorhand.
Handen soms meer loslaten.
En ik zit zelf soms wat teveel naar achteren te hangen :n

Linksom is haar slechte kant (mijne ook), ze vindt het erg moeilijk om een constant tempo te vinden waardoor ze soms uit balans raakt. In de galop linksom geef ik een tikje achter mijn buitenbeen omdat ze daar doorheen rende (ze schiet dan voorruit). Ook mag er wat meer ontspanning komen in de linkergalop, daar drukt ze haar rug weg.

Ik ken mijn punten maar ik ben benieuwd of jullie nog meer zien?
Ik ben, vind ik zelf, wat aan de lange kant voor der namelijk 174cm en Finn is 140cm.
Ik heb het filmpje gisteren in elkaar geflanst.
Houd het wel aardig graag :X

https://www.youtube.com/watch?v=bsRic5IndmY

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:33

@J_lijn
Je hebt je pony goed voor elkaar en er zitten hele mooie stukken tussen. Je hebt het keurig laten filmen en met name in de slow motion is goed te zien hoe je rijd en hoe je paard loopt. Je bent jezelf al bewust van een aantal punten en vraagt je af wat anderen nog meer zien dus heb ik een aantal punten voor je opgeschreven:

- ik zie dat je nog wat naar beneden kijkt, probeer voor je uit te kijken.
- Je pony lijkt op de rechterhand op de rechte stukken nog wat teveel naar binnen/rechts te kijken. Probeer op de rechte stukken je pony echt recht te stellen. En wissel grote voltes af met duidelijke rechte stukken om je pony te kunnen recht-richten. Op de linkerhand lijkt je pony veel rechter te lopen trouwens. Maar door de lange manen is het niet goed te zien.
- Je pony loopt inderdaad achter de loodlijn, vrijwel de hele film. In dit topic heb ik al eens wat adviezen gegeven hoe je je pony wat meer de neus eruit kunt rijden, met de zoekfunctie kun je dat vast gemakkelijk vinden. Misschien heb je wat aan mijn tips. Zowiezo raad ik je aan om wat variatie aan te brengen in de hoofd/hals houding van je pony. Even de hals wat langer laten, hoger instellen, halsstrekken of middenstap. Je pony lijkt nu in een vaste stand, achter de loodlijn te zitten namelijk.
- Ik kan het niet heel duidelijk zien, maar misschien zou je nog wat lichter mogen lichtrijden. Iets meer vanuit druk op de beugels, knieën en bovenbenen zodat je wat zachter in het zadel neer komt.
- Als je een duidelijk verschil merkt in linksom en rechtsom rijden, dan zou ik die twee kanten regelmatig met elkaar afwisselen. Dan maak je je pony misschien wat soepeler op beide zijdes, door slangenvoltes en halve voltes linksom en rechtsom.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:16

Ik zit ook met een klein probleempje. Mijn paard loopt super (zowel voorwaarts neerwaarts, als opgepakt) met zweepje in de hand (hoef hem niet eens te gebruiken). Maar op wedstrijd (M) mag ik de zweep natuurlijk niet bij mij hebben in de wedstrijdring en dan merk ik dat hij zijn reactie verliest (hij lijkt wel lui/laks te worden en minder op mijn hulpen te letten). Ook thuis gaat het even goed zonder zweep, maar verliest steeds iets meer reactie naarmate tijd vordert. Ik rij expres veel overgangen en figuren, om hem scherp te houden op wat ik vraag en natuurlijk om bezig te blijven en niet in te 'kakken'. Maar de gehoorzaamheid lijkt alsnog wat af te nemen als ik de zweep op de rand van de bak leg. Iemand tips?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:31

Leer je paard te werken voor beloning en waardering i.p.v. te wijken voor druk.

Heel kort:
Vraag iets aan je paard, positieve reactie, belonen, stop, afstappen.
Zo gaat je paard zoeken naar beloning.
Mijn paard heeft nog nooit een zweep gezien en werkt zich te pletter.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:53

Simpelman schreef:
Leer je paard te werken voor beloning en waardering i.p.v. te wijken voor druk.

Heel kort:
Vraag iets aan je paard, positieve reactie, belonen, stop, afstappen.
Zo gaat je paard zoeken naar beloning.
Mijn paard heeft nog nooit een zweep gezien en werkt zich te pletter.

dankjewel! Ik beloon veel ter plaatse op stem wat ie goed doet en ontspanning is bij ons een vorm van beloning en van daaruit doorgaan (dit is iets wat ik in mijn lessen ook meekrijg). Ik rij vaak 30-45 min (ik rij 2-3x per week, hij heeft standaard minimaal 2 dagen vrij en de rest wordt opgevuld met grondwerk/vrijheidsdressuur/spel). Ik werk veel op beloning. Vaak als onder het rijden iets ook goed gaat, beloon ik en stop dan even om te stappen (verwerkmomentje) om vervolgens een nieuw onderdeel te oefenen. Moet ik dat nieuwe onderdeel dan laten en mij op 1 ding richten per keer dat ik rij?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:56

hynderfrou schreef:
En wissel grote voltes af met duidelijke rechte stukken om je pony te kunnen recht-richten.

Om maar gelijk een misverstand te voorkomen: rechtuit rijden is niet synoniem aan "recht richten".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:01

Gewoon lekker rijden en niet teveel "dressuren", buitenritten, een paar sprongetjes, nieuwe dingen ondernemen.
Aan het eind van het werk focus je je je een periode op één ding, bijvoorbeeld wending om de voorhand, vraag het zijwaarts gaan en stap af na één pas onder enthousiast gejuig.
Doe dat 3 dagen en zie dan wat er gebeurt als je zijwaarts vraagt.
Hij zal er tijdens andere oefeningen al naar uitkijken, je zult hem er misschien van moeten weerhouden het te doen.
Dat is het principe, jij "weet" nu hoe paarden werken.