Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:54

setteke schreef:
Abacab schreef:
Dat AR iets anders is dan KR heb ik hier op het forum ook kunnen lezen. Maar ze doen wel dezelfde oefeningen.

We hebben zojuist uitleg gekregen over de klassieke piaffe en de piaffe van een Totilas en daarbij een hele verhandeling over de technische verschillen, hankenbiegung etc.
Nu zou ik wel eens willen weten hoe een AR-piaffe er uit ziet. Zijn daar voorbeelden van? Ik heb begrepen dat de AR de piaffe gebruikt om de paarden los te werken [begrijp ik alleen niet zo]. De paarden worden al heel snel een piaffe geleerd, nog eerder dan de galoponderdelen. Wat is het idee daar achter?

Abacab, misschien heb je hier wat aan; [YRT] Leer je zo de piaffe?!

nee joh
zo
http://www.youtube.com/watch?v=DnnQt2mjPiQ

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:28

Professor schreef:
Zarco1 schreef:
Dit eerste filmpje is wel Arthur Kottas die dus ook toucheert op de croupe. Heb hem dat zelf in bepaalde gevallen ook zien doen. Je mag toch aannemen dat hij er verstand van heeft..

Vreemde methode vind ik dat nog steeds, en zeker niet klassiek.
En al is het de koning van Lombardije het is en blijft een verkeerde manier.

en ik ben en blijf het hier in niet met u eens zijn :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:55

Professor schreef:
setteke schreef:

Daar ziet men duidelijk door het toucheren van de croup dat de croup omhoog gaat, wat ik Moll al eens uitgelegd heb.
Dit paard kende al wat van hem gevraagd wordt, helaas doen zij dat op dit filmpje verkeerd.

mee eens
Bovendien heeft dit paard nog niet eens de bespiering in de achterhand om een piaffe te kunnen uitvoeren.
daar zal allereerst aan getraind moeten worden
overigens wel een mooie hal, heb je die niet veel in Duitsland?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:03

Professor schreef:
Overijverig en kruipt achter er te veel onder??? Denk dat het paard niet dragen blijft en de spronggewrichten te veel naar voren brengt en niet in heup en zitbeen en knie buigt dan krijgt men dat gevoel van gaan zitten inplaats van voorwaarts gaan in de beweging.

:j Helemaal waar! Maar dan blijft het nog moeilijk om er weer op tijd uit te rijden en toch wel tot iets te komen..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 06:57

nombrado schreef:
Bovendien heeft dit paard nog niet eens de bespiering in de achterhand om een piaffe te kunnen uitvoeren.

Wanneer begint u dan met een Piaffe, en hoe maakt u de achterhand sterker met wat voor oefeningen??????

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:11

orienta schreef:
Inderdaad wat actiever als je ernaast komt is respect maar een paard wat vlucht voor de longeerzweep daar heb ik het over professor.
Heeft u daar ervaring mee? en hoe lost u dat op?

Ik ken ook iemand die gewoon een zweep in de stal plaatste. Later meerdere, zelfs ophangen. Paard speelde er later ook gewoon mee. Misschien is een grote zweep in dit geval nog teveel, maar je kunt beginnen met een kleintje en dan steeds iets groter. Soortgelijk verhaal als de prof dus

Overigens gebruik ik de zweep ook wel om de paarden weg te sturen en kan ik bij een dominant paard, zoals Rappa, best ermee dreigen en dan stormt ze idd weg. (is bij het voeren wel eens nodig omdat ze enorm voernijd heeft en zeer agressief t.o. de andere paarden kan zijn. Dan waarschuw ik eerst en als ze niet reageert... ja, dan dreig ik en, indien nodig, haal uit met de zweep. Omdat ze echter makkelijk weg kan, heb ik haar nooit geraakt en dat hoeft ook niet. ) Daarentegen heb ik dezelfde zweep ook gewoon bij me als ik ze aanhaal, (ook als ik even groet als ze staan te eten) of iets met hen gaan doen. Dan zien ze geen enkele dreiging in de zweep.
Dus in die zin heeft prof volkomen gelijk. Meestal is het niet de zweep, maar de houding van degene die hem vast heeft
Maar er zijn uitzonderingen, zoals in uw geval,

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:39

Professor schreef:
nombrado schreef:

Wanneer begint u dan met een Piaffe, en hoe maakt u de achterhand sterker met wat voor oefeningen??????

Hij zegt het notabene nog tegen de ruiter op het filmpje
wat ie moet gaan doen om sterker te maken.
dit paard kan nog niet eens goed verzamelen, daar mist ie de kracht nog voor.

murphy102

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:58

In Portugal beginnen ze met de Lusitano's (maar ook met Andalusiërs) al vaak op 4-jarige leeftijd met het Piafferen om ze "los" te maken. Zo werkt Nuno de Olivera meestal. Nog geen kracht van betekenis....

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:03

Hmmmmmm, nog iets zweep gerelateerts, maar wel iets heel anders: Jong hengsten veulen, lekker enthousiast, wil je leren me te lopen aan een touwtje. Meneer is opzich heel vriendelijk, maar heeft de neiging om stok stijf stil te gaan staan, loopt je afentoe straal voorbij, en is al mans genoeg om eens ff te kijken of op je achterbenen lopen niet leuker is.
Wat ik hierbij deed was als ik met hem liep een dressuur zweepje vast te hebben in mn buiten hand. Als meneer stil ging staan, kon ik daarmee zachtjes op zn kont tikken terwijl ik zelf nog naast zijn hoofd stond en hem aan het halster ook voorwaards vroeg, waarop hij dan braaf weer ging lopen. Als hij me voorbij liep, hield ik het zweepje iets zwieberend voor zn neus, sloeg hem dr niet mee, maar liet hem er zelf tegenaan lopen als hij me voorbij ging. Na 2 keer tegen de zwieberende zweep opgelopen te zijn bedacht meneer doorgaans dat naast mij lopen toch leuker was. Alstie stijgerde kreeg hij een hoek met wat ik dan ook voor handen had (was grappig genoeg nooit de zweep) op dat lichaamsdeel waar ik toevallig bij kon. Uiteraard als hij braaf was beloonde ik hem uitgebreid.

Ok, dat was een lang verhaal, maar is zulk gebruik van het zweepje iets wat ook binnen KR zou passen? In feite dus weer zweepje gebruiken als verlengde van mn arm. Of zouden jullie bij een veulen nog helemaal geen zweep willen gebruiken of op een andere manier?

(veulen was overigens aardig snel braaf en liep aardig netjes mee aan het touwtje naar een paar maand, ook als moeders uit het zicht was verdwenen de stal in, hij had absoluut geen angst voor mij of de zweep, maar wel een gezond respect)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:27

murphy102 schreef:
In Portugal beginnen ze met de Lusitano's (maar ook met Andalusiërs) al vaak op 4-jarige leeftijd met het Piafferen om ze "los" te maken. Zo werkt Nuno de Olivera meestal. Nog geen kracht van betekenis....
Waarom verraad u nu dit weer???? 8-)
Piaffe aanleren doet men vrij jong ook in Wien, alleen het perfectioneren het bevestigen komt met de tijd.
Juist Piaffe maakt de achterhand sterker, zodat ik daaruit de uitgestrekte gangen mooi gedragen rijden kan.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:38

Maar Anda's en Lippi's zijn barokke paarden. Is het voor een warmbloed of volbloed ook verstandig al zo vroeg aan de piaffe te beginnen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:38

kan ieder paard de piaffe dan aanleren? Om de achterhand sterk te maken dan. Ik neem aan dat perfectie zeker niet voor ieder paard bereikbaar is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:43

sommige paarden pakken het piafferen zo op andere doen er lang over om het goed te leren, ik heb me laten vertelen dat somminge paarden het zelfs niet leren

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:53

Zou dat dan niet aan de opleiding van die paarden liggen? Of worden er paarden met lichamelijke gebreken bedoeld?
Ik heb het Anky namelijk ook een keer horen zeggen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:13

nee daar werd niet van uit gegaan indat gesprek, maar goed ik moet het nog mee maken dat een paard niet kan piafferen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:21

liljebo schreef:
kan ieder paard de piaffe dan aanleren? Om de achterhand sterk te maken dan. Ik neem aan dat perfectie zeker niet voor ieder paard bereikbaar is.

Elk gezond paard kan de Piaffe leren.
De schoolsprongen en de Fliegendewechsel de Einer kunnen niet alle paarden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:22

Abacab schreef:
Maar Anda's en Lippi's zijn barokke paarden. Is het voor een warmbloed of volbloed ook verstandig al zo vroeg aan de piaffe te beginnen?

Waarom niet, warmbloeds u bedoeld halfbloeds en volbloeds???

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:22

Ik weet van die van mij ook niet of ie het kan (heb het hem nog nooit zien doen, en het is nog nooit gevraagd omdat we beide pas net begonnen zijn). Maar mij zou het logisch lijken dat het een beweging is die elk gezond paard uit kan voeren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:20

murphy102 schreef:

en dan die benen eens op de foto zetten met 9 jarige leeftijd
paard is nog niet volgroeid met 4 jaar, gewrichten ook nog niet. Dus ik vind dat zeer onverstandig
of dit nu andalusier , lippizaner of kwpn is, maakt niets uit.
Er komt bij piaffe behoorlijk wat gewicht op de achterhand.
als een paard die bespiering daar nog niet heeft, gaat ie het dus in zijn gewrichten oplossen.
en dat is nu net wat we niet willen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:24

Maar aan de andere kant... is erop zitten voordat die spieren voldoende zijn ontwikkeld dan wel verstandig?
Zou me kunnen voorstellen dat de nadruk op spierontwikkeling komt te liggen bij jonge paarden opdat ze de ruiter kunnen dragen?

*niet schieten als ik in dit topic stomme dingen zeg. Probeer ook alleen te leren*

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:29

Nombrado, je wil idd geen slijtage, maar de manier waarop gewrichten en botten worden belast in de aanleg en groei bepaalt mede hoe sterk de botten en gewrichten worden, en wat voor soort krachten ze kunnen weerstaan. Dat is ook waarom beweging zo belagerijk is voor jonge paarden, en waarom bv astronouten eigenlijk niet kunnen lopen als ze terug komen van een ruimte reis.
Ik weet dus niet in hoeverre het speelsgewijs meepakken van dit soort oefeningen nou echt een te zware belasting is. Ik vermoed dat raar draaien en kleine voltes veel slechter is voor gewrichten botten en pezen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:36

liljebo schreef:
Maar aan de andere kant... is erop zitten voordat die spieren voldoende zijn ontwikkeld dan wel verstandig?
Zou me kunnen voorstellen dat de nadruk op spierontwikkeling komt te liggen bij jonge paarden opdat ze de ruiter kunnen dragen?

*niet schieten als ik in dit topic stomme dingen zeg. Probeer ook alleen te leren*

het gaat zowel om de spieren, maar ook om de botten .
ik vind persoonlijk 3 jaar te jong om te beleren.
zelf begin ik rond 4 á 4 1/2 jaar. Eerst aan de longe, spieren , stemcommando's , daarna pas onder het zadel.
het is het behoud van het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:43

Airborn schreef:
Nombrado, je wil idd geen slijtage, maar de manier waarop gewrichten en botten worden belast in de aanleg en groei bepaalt mede hoe sterk de botten en gewrichten worden, en wat voor soort krachten ze kunnen weerstaan. Dat is ook waarom beweging zo belagerijk is voor jonge paarden, en waarom bv astronouten eigenlijk niet kunnen lopen als ze terug komen van een ruimte reis.
Ik weet dus niet in hoeverre het speelsgewijs meepakken van dit soort oefeningen nou echt een te zware belasting is. Ik vermoed dat raar draaien en kleine voltes veel slechter is voor gewrichten botten en pezen.

De aanleg gaat denk ik niet op, hoe de botten groeien.
Zo heb ik Nombrado, mijn paard, pas beleerd met 4 1/2 (eerst aan de longe)
met rijden merkte ik dat hem alles makkelijk afging. lenigheid en bouw heeft hij mee, beweging heeft hij mee, balans heeft hij mee. Hij gaf alles makkelijk, en toch heb ik er bewust voor gekozen dit rustig aan te doen. Eerst de basis dingen. (heel lastig , een paard die al zo buigzaam en lenig is, al met gemak een appuyement eruit kan krijgen)
Pas nu sinds 1 1/2 jaar, pak ik passage en piaffe op.
Hij heeft nu de spierkracht achter, is mooi in de bespiering gelijkmatig (voor en achter) en begin er nu pas mee
Hij is vandaag 11 geworden... :+ *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:46

het aan leren op jonge leeftijd van piaffe word spelenderwijze gedaan, en er moet niet aan genomen dat dit dagelijkse arbeid is en ook niet dat het jonge paard volledig word gesloten het zijn enkele passen en dit word niet te lang door gevraagt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:48

nombrado schreef:
Airborn schreef:

De aanleg gaat denk ik niet op, hoe de botten groeien.
Zo heb ik Nombrado, mijn paard, pas beleerd met 4 1/2 (eerst aan de longe)
met rijden merkte ik dat hem alles makkelijk afging. lenigheid en bouw heeft hij mee, beweging heeft hij mee, balans heeft hij mee. Hij gaf alles makkelijk, en toch heb ik er bewust voor gekozen dit rustig aan te doen. Eerst de basis dingen. (heel lastig , een paard die al zo buigzaam en lenig is, al met gemak een appuyement eruit kan krijgen)
Pas nu sinds 1 1/2 jaar, pak ik passage en piaffe op.
Hij heeft nu de spierkracht achter, is mooi in de bespiering gelijkmatig (voor en achter) en begin er nu pas mee
Hij is vandaag 11 geworden... :+ *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

is het niet dat verzameling voor het uitgestrekte komt? dus wanneer ga je dan bijvoorbeeld midden draf vragen?