Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tyrza schreef:Maar als een draf geen draf meer is, mag er geen voldoende worden gegeven.En DAAR gaan jullie de fout in.
Achterbenen onderbrengen is een ONDERDEEL van de uitgestrekte draf. Als het er:
Yvonnelind schreef:Daar ging het hier ook even niet over Yvonnelind, maar er was even een "subdiscussie" ontstaan over (de waarde van) het juryoordeel.Ik heb geen zin om allerlei foto's te moeten gaan zoeken en hier te gaan plaatsen om het tegendeel te bewijzen, dan doe ik hetzelfde als wat ik bij jullie zo grappig vind!
Nee, daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat je hier beweert dat LDR schadelijk is voor een paard.
Dàt heeft voor mij nog geen enkele momentopname van jullie kunnen bewijzen.
Tyrza schreef:En DAAR gaan jullie de fout in.
-een inleiding is
-het paard bergop vertrekt
-verruiming is
-takt behouden wordt
-constante aanleuning
-Correcte afwerking is
Kan er toch nog zeker een 7 of 8 gegeven worden. Bovenstaande onderdelen zijn beoordelingsfactoren. Als er nu 1 onderdeel, in dit geval de achterbenen meer onder de massa brengen, niet geheel wordt gedaan, hoeft dit niet te betekenen dat er voor het gehele onderdeel meteen een laag cijfer gegeven moet worden.
Citaat:De uitgestrekte draf
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft. De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen.
De bewegingen van de voorbenen en de achterbenen zijn parallel. De gehele beweging is in evenwicht. De overgang naar de verzamelde draf is vloeiend, waarbij meer gewicht op de achterhand wordt genomen.
Yvonnelind schreef:Dus ook paarden die geen sterk achterbeen gebruik hebben kunnen in jouw ogen niet draven??
Ook als een paard achter meer tot dragen zou moeten komen tijdens bijvoorbeeld een oefening in draf, dan is het nog steeds wel draf hoor...
We zouden raar opkijken dat hij ging tölten op de diagonaal en een mooi telgang appuyement liet zien, hahaDàt is geen draf, maar als de beenzetting is:
diagonaal-zweefmoment-andere diagonaal-zweefmoment enz.
dan is het dus draf. De mate van dragen van het achterbeen is niet bepalend in die zin, mits het paard in tact loopt natuurlijk. Zou dit niet zo zijn, dan is het paard onregelmatig, maar nog steeds wel in draf.
QQQQ schreef:Tyrza schreef:Maar als een draf geen draf meer is, mag er geen voldoende worden gegeven.En DAAR gaan jullie de fout in.
Als een achterbeen niet meekomt, is er geen sprake van verruiming (slechts een hoger optillen van 'n voorbeen), als de neus niet eens voor de loodlijn komt, is er onvoldoende "raamvergroting". Als je daar zevens en achten aan geeft, DAN ga je pas de fout in!
Tyrza schreef:
Maar goed, juryleden zijn ook domme mensen he...
Kafue schreef:
Paljassofie schreef:Tyrza schreef:
Maar goed, juryleden zijn ook domme mensen he...
nee het zijn MENSEN
en dat weten wij ook hoor![]()
De getoonde draf is dan misschien wel een tweetakt, maar als zelf de achterhand compleet achter blijft, de rug helemaal hol wordt, maar er wel veel show is vooraan dan is dat imo ook geen 7/8 waard. Natuurlijk is het show en trekt het aandacht, maar dat kan ik met mijn draver ook, die kan heel veel afstand nemen in 1 pas, en zelf zonder de achterhand erbij te verliezenMaar ik zou er waarschijnlijk geen geen 8 voor krijgen. Natuurlijk niet, dat zou onterecht zijn, maar is dat eerste dan wel terecht... ?
ART_UMA schreef:In het raam vergroten of in het frame verlengen (ja ja, daar mag ook wel eens een jip en janneke versimpeling overheen) werd bij onze cursus gebruikt om aan te geven dat het paard meer halslengte met "neus er wat uit" heeft en daarbij meer bodem bestrijkt (verruimd).
Tyrza schreef:
Lieve meid: betreffende foto is een foto van rond de ring. Kan net zijn dat ie een por kreeg OMDAT ie traag was.
Paljassofie schreef:Tyrza schreef:
Lieve meid: betreffende foto is een foto van rond de ring. Kan net zijn dat ie een por kreeg OMDAT ie traag was.
Het gaat toch niet ENKEL om die foto... het gaat over iets wat je wel vaker ziet.
EN hij hangt daar naar achter, de stang slaat door en de teugels staan heel hard gespannen,... lijkt me niet dat hij erg de moeite deed hem voorwaarts te rijden.
Tyrza schreef:Vraagje: hebben jullie ooit wel eens mee geschreven met een GP jury? Dit werkt erg verhelderend kan ik je zeggen. Deze persoon kan je precies vertellen hoe en waarom bepaalde paarden bepaalde punten krijgen.
Karl66 schreef:Ja inderdaad, die indruk wordt nu wel gewekt...Los van het feit dat die eerste foto van Lingh buiten de ring gemaakt is, betwijfel ik of hij op basis van deze momentopname van een jury een 7 of 8 had gekregen.
Citaat:Bij een aantal posts krijg ik een beetje het omgekeerde gevoel van het gemiddelde bokttopic over bevooroordeelde juries. Die domme ruiters weten niet hoe ze een paard moeten laten lopen en die domme juries snappen niet waar ze punten voor geven, alleen ik zie hoe slecht het eigenlijk is.
Tyrza schreef:Nah, doen dan!
Kijk op de ZZGP (of nu KNHS kalender) of er binnenkort een dergelijke wedstrijd bij jou in de buurt is, en vraag of je mag schrijven.
Echt, dit is een aanrader hoor! Ontzettend leerzaam en als je een hele aardige jury hebt, dan leert deze je dan ook echt WAAROM dat cijfer gegeven wordt.