Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 12:31

[***] schreef:
En ik vind het heel normaal dat als iemand iets niet begrijpt dat dan gewoon even vraagt.
En dan zijn er natuurlijk ook nog mensen die ALTIJD ALLES, DIRECT, begrijpen, dat is handig, maar zo zijn we niet allemaal.

Ik doe, in alle bescheidenheid, telkens pogingen om mensen hun intuitie binnen te laten komen, ze zich beelden te laten vormen om in te kunnen voelen.
Een antwoord op heel veel twijfel en problemen bevindt zich namelijk daar.
To be or not to be. :)

En inderdaad, vraag gewoon even door.

Opvallend om te zien in de video van Manolo Mendez is dat hij zich nergens druk om maakt.
Hij reageert op alles kalm, "tudeluu", vraagt rustig, antwoord of niet, "tudeluu", goed is braaf, niet goed is ......."tudeluu".
Het is zijn eigen aanwezigheid en onverstoorbaarheid waarmee hij het paard voordoet hoe het ook kan.
Er hoeft niet gescoord te worden en daardoor scoort hij.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:28

Starbreeze schreef:
check neus :+
_/-\o_ _/-\o_

Mooi dagelijks motto kun je hier van maken.. :)*
Misschien iets voor erbij op de KNHS > Z protocols ?: "De neus afdruk"

Zal ook es plaatje maken van het varkens koppie hier na gedane arbeid...

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:33

Haha ja 'de hoeveelheid zand aan de neus na het halsstrekken' :))

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:36

Simpelman schreef:
Opvallend om te zien in de video van Manolo Mendez is dat hij zich nergens druk om maakt.
Hij reageert op alles kalm, "tudeluu", vraagt rustig, antwoord of niet, "tudeluu", goed is braaf, niet goed is ......."tudeluu".
Het is zijn eigen aanwezigheid en onverstoorbaarheid waarmee hij het paard voordoet hoe het ook kan.

Iets wat mij dus ook in zijn clinicwerk opvalt; hij staat midden in belangstelling = reden genoeg om es wat te laten zien aan publiek, en hij doet dus onverstoorbaar "tudeluu" meer nie....
Leerzame houding in de opvoeding naar paard toe; is niks magie, is niks NH , is niks Voest etiket, is niks "paardenfluisteraar"(oeps schop ik hier paar effe bewust fiks tegen de schenen..)
tudeluu is nie meer dan aarden - puur - eerlijk - erzijn -geduld > klaar en herhaal.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:49

Starbreeze, ik krijg geen genoeg van dat knappe koppie <3

Horseware, ben blij dat het weer beter gaat met Manolito!

Peetstap, je longeerfilmpje net even bekeken. Begint er goed uit te zien. Hij (of zij?) Vindt het nog wel moeilijk om laag te blijven zo te zien. Die van mij doet precies hetzelfde met longeren. Even diep, en dan weer omhoog.
Ik vind dat je in je post hierboven gelijk hebt. Voelen, logisch nadenken en kijken.
Nu moet ik zeggen dat ik voor de opvoeding van mijn paard heel veel heb gehad aan de "methode" die emiel voest gebruikt. Juist omdat alles zo helder duidelijk wordt uitgelegd, vond ik het fijn om zijn boekjes te gebruiken.

Wij gaan ineens weer super vooruit. Heb echt het idee dat Kilian dit zadeldekje veel prettiger vindt. Die andere schoof alle kanten op. Zo onprettig. We deden vandaag weer even conditietraining buiten. Het waaide mega hard en regende flink. En evengoed heeft hij bijna 10 km ontspannen gedraafd. Met zijn neus op kniehoogte.
En zelfs in de galop strekte hij nu tot boeghoogte.
Het viel mijn moeder op dat hij zijn staart nu ook rechter gaat dragen. Hij draagt hem normaal altijd naar rechts.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 13:53

Milkberry schreef:
Het viel mijn moeder op dat hij zijn staart nu ook rechter gaat dragen. Hij draagt hem normaal altijd naar rechts.

DAT is een heel goed teken van vooruitgang. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 13:58

Peetstap schreef:
Simpelman schreef:

Iets wat mij dus ook in zijn clinicwerk opvalt; hij staat midden in belangstelling = reden genoeg om es wat te laten zien aan publiek, en hij doet dus onverstoorbaar "tudeluu" meer nie....
Leerzame houding in de opvoeding naar paard toe; is niks magie, is niks NH , is niks Voest etiket, is niks "paardenfluisteraar"(oeps schop ik hier paar effe bewust fiks tegen de schenen..)
tudeluu is nie meer dan aarden - puur - eerlijk - erzijn -geduld > klaar en herhaal.

Zo heeft hij ook wat wedstrijden gedaan, tudeluu, prix St Georges en intermédiare, in de wedstrijden scoorde hij er wat minder mee.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:02

Simpelman schreef:
Milkberry schreef:

Verzoek: kunt u ook uitleggen waarom dat vooruitgang is ?

Het staart zit aan-(rechte of kromme)rug-vast & links / rechtsom banaanpaard verhaal.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:06

Simpelman schreef:
Milkberry schreef:

Ik heb half Nederland al naar die staart laten kijken, hielp allemaal niks. Sinds ik me kan herinneren draagt hij zijn staart naar rechts. Nu gaat dat misschien eindelijk over ^__^

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:20

Milkberry schreef:
Peetstap, je longeerfilmpje net even bekeken. Begint er goed uit te zien. Hij (of zij?) Vindt het nog wel moeilijk om laag te blijven zo te zien. Die van mij doet precies hetzelfde met longeren. Even diep, en dan weer omhoog.
Yep, hij vindt het nog zwaar om zo diep te mogen, dat voel en zie je nog duidelijk.
Maandjes terug liet hij hetzelfde zien op horizontaal.
Gaat wel goed komen, eerst in zijn koppie: "ik mag lekker nog dieper eruit lopen" dan komen de spiertjes vanzelf meer.
Kan het zelf zien aan onderkant nek vlak voor schoft waar het zo lekker begint te flubberen.
En aan lange rugspieren aktie.

Blijft niet veel beeldkwaliteit over zie ik nu :( want bovenstaande is niet te zien.

Wat me opvalt dat tot nog toe niemand wat opmerkt over het getoonde "tempo" :)*

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 14:22

Peetstap schreef:

Het staart zit aan-(rechte of kromme)rug-vast & links / rechtsom banaanpaard verhaal.

Ik kan het je niet uitleggen, misschien @Sanne83.
Maar, ik zie steeds dat wanneer de eerlijke(re) training vordert dat dan de kromme staart steeds rechter wordt.
Scheefheid door stress?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:18

Een rechter paard door losgelatenheid wellicht? Mijn paard heeft zijn staart nooit scheef gedragen, wel zwaait deze ritmisch van links naar rechts :)

@milkberry, tx!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:07

Geweldige foto, Starbreeze :D

Ik heb ook zo'n soort foto, waarbij ik denk: raakt hij zijn neus niet met zijn voorbeen :=

Afbeelding

Milkberry, fijn dat het zo goed gaat!

Peetstap, had jij wat te zeggen over het tempo van je filmpje?

Edit: sorry krijg foto niet groter.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:13

Simpelman schreef:
Peetstap schreef:

Ik kan het je niet uitleggen, misschien @Sanne83.
Maar, ik zie steeds dat wanneer de eerlijke(re) training vordert dat dan de kromme staart steeds rechter wordt.
Scheefheid door stress?

Ik denk dat je gelijk hebt Simpelman. Kilian heeft zich een hele tijd heel ongelukkig gevoeld. Hij is nu ff meer dan 5 jaar bij mij en ik kom steeds weer dingetjes van vroeger tegen. Kan indd zijn dat die staart door stress komt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:40

Biscaya, bij dezen wil ik je mijn oprechte excuses aanbieden, voor de botte reactie, gisteren...ik ben soms te impulsief... O:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:01

Ik les nog steeds alles mee, folks, en ik zie en lees dat iedereen lekker en goed bezig is hier.

Ik doe met Bonte Jaopie momenteel helemaal NIKS, die staat lekker op vakantie dag en nacht in zijn weide (het is ook werkelijk óveral klets- en kleddernat... we hebben ook geen binnenbak he?) .

Bovendien hadden zowel Jaopie als ikzelf wel even een vooral mentale "vakantie" nodig nadat ik mijn "rechtrichtinstructie" had opgezegd.

Intussen ben ik aardig aan het "bonden" in de wei wat NH gedoe aan het doen met mijn nog groenige merrie Khavanna, wat uitstekend gaat. Ik leer haar steeds beter inschatten (zij mij ook, wed ik, hahaha), zodat we als de boel weer wat droger is weer verder kunnen met het longeren e.d.

Jaopie en ik (als combi) moeten eerst eens tot onszelf en vervolgens weer tot elkaar komen om niet in "maniertjes" en "modussen" te vervallen zoals het afgelopen jaar tot mijn spijt eigenlijk wel een beetje is gebeurd.
Khavanna is nog een vrijwel onbeschreven, onbevangen blad, dus daar hou ik me nu voornamelijk mee bezig, dat is erg goed voor ons allebei, aangezien daar geen "bagage" aan hangt. Ik word ook erg vrolijk van die merrie, en ik merk aan Jaopie dat hij het momenteel ook wel even best vindt allemaal, normaal gesproken wil hij altijd graag iets met je gaan ondernemen, alleen nu duidelijk even niet.

Ik zie het wel aan hem, als hij weer in zijn Jaopie-doen is, en dan gaan wij eerst weer eens NAAR BUITEN samen, want ook dat ging na jarenlang probleemloze buitenritten opeens niet meer met hem.

In 2016 hoop ik Khavanna te rijden, maar tsja... it takes as long as SHE takes, natuurlijk.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:23

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:35

Heerlijk zandneusje.

Ben trouwens altijd bang dat ze al stofzuigend op een teugel of longeerlijn gaan staan.

Terpentijn, leuk dat je in 2016 allicht ergens op Khavanna gaat rijden. Joapie niet meer lekker buiten uitwaaien dat is jammer is juist zo lekker..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:10

@Sjolvir: komt wel goed met Jaopie hoor, we moesten even "afkicken". Als hij volgende week weer z'n ondernemende neus opsteekt, dan trek ik hem de wei uit.
Het "lekker buiten uitwaaien"" ging echter helaas niet meer, Jaopie werd véél te opgedraaid en begon er op een gevaarlijke manier steeds vandoor te gaan, met alle gevolgen van dien. Dat heeft hij in alle jaren dat ik hem had en reed (en hij is nu 12, ik heb hem vanaf veulen) nog nooit eerder gedaan... dat had mij de alarmbellen al moeten doen rinkelen. Het komt ongetwijfeld weer goed, hij moet eerst even van die "moeten" modus in z'n kop af, en ik ook. Dan pakken we het traine weer kalmpjes op.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:19

Je moet niets inderdaad, gewoon rust en komt dan wel weer een keer.
(Hier moet ik wel, geen bak bij stal, dus MOET over de weg en dus naar buiten, voor mij dus heel belangrijk onderdeel en het eerste wat ze hier geleerd hebben. Bovendien zwerf ik graag buiten.)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:27

Kent iemand van jullie het boek: Van ruiter naar trainer, geschreven door L eandra T heunissen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:34

:(:)
Pocca_Locca schreef:
Biscaya, bij dezen wil ik je mijn oprechte excuses aanbieden, voor de botte reactie, gisteren...ik ben soms te impulsief... O:)

Netjes pocca Locca!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 09:40

terpentijn schreef:
@Sjolvir: komt wel goed met Jaopie hoor, we moesten even "afkicken". Als hij volgende week weer z'n ondernemende neus opsteekt, dan trek ik hem de wei uit.
Het "lekker buiten uitwaaien"" ging echter helaas niet meer, Jaopie werd véél te opgedraaid en begon er op een gevaarlijke manier steeds vandoor te gaan, met alle gevolgen van dien. Dat heeft hij in alle jaren dat ik hem had en reed (en hij is nu 12, ik heb hem vanaf veulen) nog nooit eerder gedaan... dat had mij de alarmbellen al moeten doen rinkelen. Het komt ongetwijfeld weer goed, hij moet eerst even van die "moeten" modus in z'n kop af, en ik ook. Dan pakken we het traine weer kalmpjes op.

Gezellig, tijdloos samen wandelen aan de longe en een beetje gras eten langs de route herbevestigt de band.
Je ziet elkaar, let op elkaar, de een geeft aan de ander, nu mag jij een beetje kiezen en dan moet je weer een beetje doen wat ik wil. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:31

Jennyxx schreef:
Kent iemand van jullie het boek: Van ruiter naar trainer, geschreven door L eandra T heunissen?

Heb het boek niet gelezen, heb wel eens les van haar gehad.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:34

Starbreeze: geweldige foto en wat een heerlijk koppie heeft jouw paard toch <3

Milkberry: wat goed dat het zo lekker gaat en dat Kilian zijn staart zelfs rechter gaat dragen +:)+ Ik zal bij Manolito ook eens opletten, die draagt zijn staart ook al zijn hele leven scheef. Chiropractor en dierenarts konden niets vinden destijds.

Gisteren heb ik voor de 2e keer op Manolito gereden. Dit keer iets langer (half uur) met een paar rondjes draf erbij. Hij deed het super! Dat had ik echt niet verwacht met zijn artrose en karakter. Eerder ging dat namelijk nooit en kon ik van voor af aan beginnen. Nu leek het wel of we geen stop hadden gehad :D :D Helaas zit er nog steeds wat zwelling rond de wond en kan het volgens de kliniek nog maanden duren voordat dat weg is en we weer volop mogen trainen, maar stappen is geen probleem en een beetje draf ook niet, dus ik kan hem iig los houden en wat spieren opbouwen.

Timo heb ik de afgelopen 2 dagen alleen maar afwisselend in de diepe stretch en tot kniehoogte gereden, niet meer dan dat. Heel veel geschakeld binnen de gangen, vooral op de volte, en zijgangen afgewisseld (halve lange zijde travers gevolgd door halve lange zijde schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld). Heerlijk los werd ie daarvan en telkens als ik hem oppakte tot kniehoogte begon hij lekker te schuimen. Ik had dan ook een fijn contact. Net iets meer dan normaal. Precies zoals ik het graag wilde hebben. Volgens mij moet ik dit meer doen dan kan ik dat nieuwe bit terugsturen :=