[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:12

Omdat ik me hier inmiddels toch al van mn kwetsbare kant heb laten zien qua rijden, hier een filmpje van vandaag.. Mijn zadel is gisteren met de zadelmaker mee gegaan, ik had het idee dat hij niet helemaal lekker er onder liep en dat klopte, dus die komt over een week weer terug.. Daarom vandaag met de barebackpad gereden, en het viel me best mee..

Mijn commentaar naar mezelf: ik vind hem nog aardig onrustig en onstabiel met zijn hoofd, maar af en toe fijne stukjes. Ik heb geprobeerd te letten op het actief rijden, zodat hij niet zo gaat sloffen, en op sommige stukjes lukte dat, en soms minder. En ik moet zelf echt meer gaan oefenen met zonder zadel rijden (zit wat weinig vering in mijn rug ivm een paar schroeven, maar verbetering kan altijd!). Wat vinden jullie? Een ongezouten mening is welkom hoor! Ik sta open voor alles, behalve een bit :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:52

Nog een paar plaatjes.. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hynderfrou

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:14

Wat fijn dat je zo op je pony kunt rijden; zonder bit en zonder zadel. Ik vind het er goed uitzien. Je pony is inderdaad nog wat onrustig in zn hoofd-hals houding, misschien kun je iets meer druk op de teugels nemen om hem hierin wat te ondersteunen? Ik heb geen ervaring met bitloos dus weet niet of dit dan überhaupt een optie is. Wanneer ik rij, met bit, helpt het wel om iets meer druk te nemen, ik geef het paard op die manier wat steun waardoor hij zn hoofd stiller kan houden, ik bedoel niet dat je moet trekken hoor.
In dit filmpje en ook in een eerder filpje valt het mij op dat er, naar mijn idee, weinig variatie is in tempo, overgangen en figuren. Het is vrij vaak dezelfde volte, op dezelfde plek in eenzelfde tempo. Ik zie dat je in een klein weiland traint en dat heeft natuurlijk zijn beperkingen. Maar misschien kun je wel wat meer afwisselen in overgangen, figuren en tempo, misschien maak je het voor je paard zo ook weer wat spannender. Tis maar een idee.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:18

Hynderfrou, heel erg bedankt voor het kijken naar mijn filmpjes! Meer ondersteuning zou hem misschien kunnen helpen inderdaad, ik heb zelf soms nog een los-vast contact en dat helpt hem waarschijnlijk sowieso niet. En tempo, overgangen en figuren heb je inderdaad ook gelijk in, nu je het zegt... Ik ga er zeker mee aan de slag, dankjewel! :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:36

@Sodeletuut
Ik vind dat je erg fijn zit hoor (zeker met schroeven in je rug!), je zit hem absoluut niet in de weg. Kijk zelf nog eens naar het filmpje, die momenten waar hij zakt met zijn hoofd (dus naar beneden wil/gaat) dat zijn de momenten die je moet gebruiken om je paard te verbeteren. Hij krijgt het dan zwaar omdat hij zijn lichaam goed gaat gebruiken dus komt zijn hoofd weer omhoog, jij moet hem dan meer ondersteunen met je been zodat hij opnieuw die neerwaartse tendens krijgt. Dat zou ik persoonlijk veel liever doen dan hem steun geven op je hand, daar gaat dit type paard meestal alleen maar van hangen.

O ja je filmer heeft -niet als enige natuurlijk- last van "vertical video syndrome" :D
Zie:

Even een aanvulling: ik bedoel zeer zeker ook niet dat je geen contact moet houden met je hand, juist wel. Ik wilde je gewoon wijzen op het moment waar je de meeste invloed hebt qua verbeteren, als hij vwnw je hand opzoekt en dat hoeft echt niet in een hele diepe houding maar gewoon altijd als je dat gevoel hebt dat hij zelf zijn rug gaat gebruiken en naar beneden wil.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:22

Hermelientke Dankje voor je heldere uitleg, goed beschreven! Ik ga aan de slag met je tips! Hoe kan ik hem het beste ondersteunen met mijn benen als hij omhoog komt?

Haha vertical video syndrome :') geweldig! Zal het doorgeven haha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:17

VVS :') _O-

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:21

Na enige twijfel wil ik toch ook graag wat beeldmateriaal hier plaatsen van mij en mijn paard. Enkele maanden geleden hebben we het roer radicaal omgegooid qua rijden. Eerder reed ik hem voornamelijk diep en rond. Hij liep ver achter de loodlijn en knikte in bij de 3e halswervel (valse knik dus). Door deze manier van rijden liep hij ook teveel op de voorhand, werd hij soms best sterk en deed hij regelmatig zijn mond open en zijn tong uit zijn mond. Gelukkig ben ik dankzij een nieuwe instructeur tot het inzicht gekomen dat het ook anders kan en eigenlijk zelfs moet.

Vandaag ben ik voor het eerst sinds een jaar weer eens de ring in gegaan op een oefendressuurdag. Mijn doelen waren: ontspanning, vóór de loodlijn blijven, niet terugwerken met mijn handen en geen valse knik in de hals. Een perfecte proef rijden en perfecte oefeningen was mijn doel niet; normaal start ik ook niet eens L1.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik zelf ben al erg trots op de verbeteringen, maar ik weet dat het nog beter kan. Iedereen mag heel eerlijk zijn/haar mening geven, maar breng het aardig graag :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:41

Horseware (je hebt ook een micklem!): Leuk om te lezen dat je je rijden hebt omgegooid. Ik heb natuurlijk niet gezien hoe jullie eerst rond reden, maar als jullie op weg zijn naar meer ontspanning en voor de loodlijn rijden, zijn jullie naar mijn mening zeker op de goede weg! Jullie zijn een mooi duo, en ik zie zeker mogelijkheid om nog verder te groeien samen!

Wat ik zie: ik vind dat je een nette houding hebt, je gaat mooi mee met de bewegingen van je paard. Wat ik je als tips zou willen geven is het letten op je heupen, het lijkt alsof je af en toe met je rechterheup inknikt. Kan dat? Verder valt op dat je soms wat strak wordt in je handen/armen, en op sommige momenten zijn ze mooi zacht en los. En je geeft veel hulpen/bent onrustig met je onderbenen, dus probeer daar ook op te letten. Ik denk dat wanneer je vanuit je heupen mooi recht en ontspannen kan zitten, dat daardoor je benen ook automatisch stiller zullen worden. Dus eigenlijk mijn samenvatting: ontspan! Je paard zal daarin volgen. :)

Super leuk duo, ik ben benieuwd naar jullie vorderingen de komende tijd, en ik ben ook benieuwd naar een filmpje van een normale training, in plaats van een wedstrijd. Ik vind hem namelijk redelijk hoog ingesteld gezien het opleidingsniveau. :) Veel plezier samen!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:54

Dank je Sodeletuut voor je reactie :)

Mijn houding en zit zijn inderdaad aandachtspuntjes. Mijn benen zijn flink ongelijk waardoor mijn bekken ook scheef staat. Dat maakt het erg lastig om goed te zitten. Maar het kan zeker beter en we zijn daar mee aan de slag!
Hetzelfde geldt voor minder/kleinere hulpen geven. Thuis lukt dit al steeds beter; vandaag was het toch een beetje spannend om weer de ring in te gaan. Ook al was het "maar" L1. Ik ben nogal gevoelig voor zenuwen :o

Wat betreft het hoger ingestelde: eerder startte ik Z1 met hem, dus het opleidingsniveau is inderdaad hoger. Maar doordat ik de manier van rijden zo veranderd heb en we een jaar uit de running geweest zijn vond ik een L1 proefje voor nu uitdagend genoeg :')
En ja de stang en trens heb ik aan de wilgen gehangen en ik rij nu lekker met Micklem en dubbelgebroken watertrensje :)

Beeldmateriaal van een training ga ik zeker regelen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:57

Ik heb even geen tijd om het filmpje te kijken maar respect dat je bij jezelf te raden bent gegaan en een stap terug hebt genomen, maar nog meer respect dat je dat ook in het wedstrijdrijden doet. _O_

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:02

Joolien schreef:
Ik heb even geen tijd om het filmpje te kijken maar respect dat je bij jezelf te raden bent gegaan en een stap terug hebt genomen, maar nog meer respect dat je dat ook in het wedstrijdrijden doet. _O_

Dank je dat vind ik een hele leuke reactie :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:25

Horseware schreef:
Dank je Sodeletuut voor je reactie :)

Mijn houding en zit zijn inderdaad aandachtspuntjes. Mijn benen zijn flink ongelijk waardoor mijn bekken ook scheef staat. Dat maakt het erg lastig om goed te zitten. Maar het kan zeker beter en we zijn daar mee aan de slag!
Hetzelfde geldt voor minder/kleinere hulpen geven. Thuis lukt dit al steeds beter; vandaag was het toch een beetje spannend om weer de ring in te gaan. Ook al was het "maar" L1. Ik ben nogal gevoelig voor zenuwen :o

Wat betreft het hoger ingestelde: eerder startte ik Z1 met hem, dus het opleidingsniveau is inderdaad hoger. Maar doordat ik de manier van rijden zo veranderd heb en we een jaar uit de running geweest zijn vond ik een L1 proefje voor nu uitdagend genoeg :')
En ja de stang en trens heb ik aan de wilgen gehangen en ik rij nu lekker met Micklem en dubbelgebroken watertrensje :)

Beeldmateriaal van een training ga ik zeker regelen :j

Dat verklaart inderdaad een hoop, qua houding! Heb je al eens centered riding les gehad? Misschien dat je daar iets aan zou kunnen hebben voor je houding, ik vind het een hele prettige manier van les krijgen. Heel simpel en duidelijk, en echt effectief voor je houding. :) Spanning kan ik me heel goed voorstellen, daarom ben ik inderdaad ook benieuwd naar een trainings filmpje, want je bent op dit moment denk ik wel op je kwetsbaarst. :)

Oke, vandaar dat hij hoger ingesteld loopt, dat verklaart inderdaad wel wat! Ik ben ook heel benieuwd hoe het eruit ziet als je zijn hals wat meer laat vallen, en meer richting het voorwaarts neerwaarts gaat.

Merk jij veel verschil met de micklem tov een gewoon hoofdstel? Ik vond het echt zo'n verschil, ontzettend fijn hoofdstel! Ik gebruik hem dan wel bitloos, is natuurlijk anders, maar wat een heerlijk hoofdstel!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:56

HW: fijn om je hele proef mee te mogen kijken.
Haak meestal snel af, maar dit oogt relaxed, en met fijn lopend paard onder je.
Het ziet eruit of het geen moeite kost, terwijl dat niet zo is natuurlijk.
Wil dit wel meer zien in de ring, stemt me blij.
Weet je puntjes en opmerkingen nog ?
Respect dat je roer hebt omgegooid, en je mag trots zijn op je maatje dat ie zo snel
Dit ongedwongen resultaat laat zien, zeker in de wedstrijd uitdaging.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:36

Sodeletuut: ik heb inmiddels 2 lesjes centered riding gehad. Heel confronterend was dat := Ik leer er wel een hoop van.
Ik heb de Micklem eigenlijk niet wegens aanleuningsproblemen maar gewoon omdat ik het zo'n paardvriendelijk hoofdstel vind qua hoe het in elkaar zit. Ik merk niet veel verschil, maar zeker wel wat :)

Peetstap: wat een leuk commentaar, hartelijk dank *D
Ik had 201 punten. Commentaar was dat hij af en toe wat meer nageeflijk moet zijn. Voor mij geen vervelend commentaar aangezien dit paard altijd heel graag achter de loodlijn dook in een valse knik. Af en toe iets te ver voor de loodlijn is voor mij dus alleen maar mooi en zelf zie ik eigenlijk geen stukken waar hij niet nageeflijk genoeg is imo. En het mocht allemaal wat spectaculairder, maar dat was helemaal mijn doel niet in deze proef dus ook dat vond ik totaal niet erg om te horen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:40

Als je je manier van rijden onder de loep neemt moet je dat natuurlijk ook doen met je manier van longeren. Longeren deed ik meestal met touwtjes tussen de voorbenen door naar de singel. Zeker niet zo strak als wat je helaas ook wel ziet, maar wel zodanig strak dat het paard achter de loodlijn liep.
Na diverse filmpjes van Will Faerber bestudeerd te hebben waarin hij aanraadt met chambon te longeren heb ik een weekje geleden ook maar eens een chambon aangeschaft. Vandaag was de 2e keer dat ik daarmee longeerde en ik heb daar wat filmpjes van gemaakt. ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Hier alvast een draffilmpje:

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:53

Stap linksom:

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:05

Draf rechtsom (moeilijkere kant):

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:12

Stap rechtsom:

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:22

hynderfrou schreef:
Allereerst, mooie houding van de ruiter. Ik zie inderdaad dat het paard te diep/rond loopt. Ik rij zelf ook een fries die gemakkelijk te rond en te diep gaat.
Mijn eerste advies; probeer eraan te werken dat het paard je hand volgt,wanneer je de teugels losser laat dat hij daarin volgt,het idee van halsstrekken dus, maar dan minder ver strekken. Werk in kleine stapjes. Je kunt het niet in 1 keer losgooien, dan gaan je teugels slap hangen. Het paard kan wel leren de hand te volgen en steun te zoeken.
Mn tweede advies; zodra mn paard te diep gaat, maak ik een opwaartse beweging/ophouding met mn handen. Ik haal het paard uit de diepte, hij komt omhoog en ik probeer ervoor te zorgen dat ie wel aanleuning neemt zonder opnieuw te diep te gaan. In het begin zal het misschien voelen alsof je fries zn nek erop zet en het bit vastpakt,de neiging is dan om het paard rond te gaan rijden. Maar dat is puur een gevoelskwestie, jij en je paard zijn aan het leren om minder diep te gaan, hals omhoog, neus in de hoogte. Wel contact houden.
Advies 3: even de zweep tegen de hals werkt bij mijn paard erg goed, ik geef ook wel eens een tikje op de hals, zodat ie omhoog komt. Zo corrigeer ik hem wanneer ie te diep gaat .
Ook kun je mogelijk het tempo iets omhoog proberen te krijgen, maar dat hangt natuurlijk van je basis tempo af. Het kan helpen om je paard even aan te sporen, hij komt dan mogelijk iets omhoog en dan zou je em daar kunnen houden.

Zelf wissel ik al deze adviezen af, dat werkt voor mijn gevoel het beste. Probeer je paard dus meer ruimte te geven en wees je ervan bewust dat je em zelf mogelijk ook onbewust te rond rond rijd. Oefen met je paard dat hij je hand volgt en zn neus eruit rijd. Wees niet bang dat ie te hoog komt, zowiezo is dat een stap in de goeie richting. Dat kleine beetje ronder wat dan misschien nog mist, is dan een eitje want dat kent ie al.

Ik heb het vooral met jou tips geprobeerd en dit is het resultaat:
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:46

Beter @hannelover.
Kijk nu of je hem kunt laten zakken vanuit de schoft.
Je hebt daar voor nodig rust en vertrouwen in jou en de omgeving.
Gezellig met hem kletsen, belonen voor weinig.

Begin op zijn gemakkelijke kant.
Vraag wat stelling naar binnen, drijf rustig voorwaarts.
Je buitenhand in zacht contact met de teugel omhoog brengen en tegelijkertijd drijven met vooral je binnenbeen.
Dat omhoog mag in het begin wel 20/25 cm zijn.
Vrijwel zeker zal hij nu zijn neus wat naar voren brengen en zijn hals willen laten zakken.
In het begin is dit kort, rommelig, onstabiel.
Aan jou het spel om precies op het goede moment te belonen zoadt hij de bedoeling gaat snappen.
Vooral niet lang doorgaan drie vier keer is perfect.
Doe het aan het eind van je rijden en stap als beloning af.

Haal de sperriem er af, dit is een mode van de laatste jaren, noodzakelijk geworden bij veel paarden omdat ze in de krul gezet worden achter een "blokhand" waardoor een paard problemen met zijn tong krijgt.
Jouw hand moet altijd zacht en teder zijn, nageeflijk de mond volgen wanneer je paard dat door onbalans nodig heeft. (de neusriem moet een hele hand ruimte hebben)
Een paard moet zijn onderkaak kunnen bewegen, op het bit kunnen knabbelen.
Een zachte, losse onderkaak hoort bij losgelatenheid.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:58

Heer Simpelman, hoezeer wij wellicht van mening mogen verschillen, één punt van aandacht delen wij; de negatieve effecten van een aangetrokken neusriem. Ik waardeer het dat u daar aandacht aan besteedt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:36

Mijnheer @Kadankovitch,
Misschien verschillen wij veel minder van mening dan U denkt?
Het is mijn poging mensen te helpen weg te komen uit de doodlopende weg van het alom uitgeoefende "krulrijden".
Hiervoor moeten ze gaan nadenken, experimenteren, voelen, proberen te begrijpen wat FEI art 401 en het Scala der Ausbildung behelzen en wat dat voor ze kan betekenen.

Ik houdt me bij de basis van de KD en probeer mensen hierin een benadering aan te wijzen die ze op een ander niveau kan brengen.
Ik ben recht falikant tegen dat wat men tegenwoordig in de hogere wedstrijdsport als KD denkt te presenteren.

Voor mij is paardrijden een kunst waarvan men bij de uitoefening ervan kan genieten en die net zo min als mooi schilderen als topsport uitgeoefend kan worden, ik houdt me desalsnietemin bij al mijn overwegingen aan het oude FEI artikel 401 omdat dit de beste omschrijving van het doel van de KD is die ik heb gevonden, hij komt er uiteindelijk rechtstreeks uit voort, en past binnen de kaders van de meeste Bokt lezers die wat aan wedstrijden doen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:15

Dit geeft al een heel ander beeld Hannelover, veel prettiger om naar te kijken :)

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:30

@hannelover
Een wereld van verschil, wat goed om te lezen dat je eraan hebt kunnen werken met de adviezen die ik je gaf. Het ziet er keurig uit, ga zo door. Ik zie ook dat je handen licht en gedragen zijn, goed bezig want zo lift je het hoofd van je paard ook wat hogerop.
Ik weet niet hoe het wijken bij jou gaat, maar ikzelf stel mn paard dan weer wat lager in om te voorkomen dat ie verstrakt in de hals.