hynderfrou schreef:Allereerst, mooie houding van de ruiter. Ik zie inderdaad dat het paard te diep/rond loopt. Ik rij zelf ook een fries die gemakkelijk te rond en te diep gaat.
Mijn eerste advies; probeer eraan te werken dat het paard je hand volgt,wanneer je de teugels losser laat dat hij daarin volgt,het idee van halsstrekken dus, maar dan minder ver strekken. Werk in kleine stapjes. Je kunt het niet in 1 keer losgooien, dan gaan je teugels slap hangen. Het paard kan wel leren de hand te volgen en steun te zoeken.
Mn tweede advies; zodra mn paard te diep gaat, maak ik een opwaartse beweging/ophouding met mn handen. Ik haal het paard uit de diepte, hij komt omhoog en ik probeer ervoor te zorgen dat ie wel aanleuning neemt zonder opnieuw te diep te gaan. In het begin zal het misschien voelen alsof je fries zn nek erop zet en het bit vastpakt,de neiging is dan om het paard rond te gaan rijden. Maar dat is puur een gevoelskwestie, jij en je paard zijn aan het leren om minder diep te gaan, hals omhoog, neus in de hoogte. Wel contact houden.
Advies 3: even de zweep tegen de hals werkt bij mijn paard erg goed, ik geef ook wel eens een tikje op de hals, zodat ie omhoog komt. Zo corrigeer ik hem wanneer ie te diep gaat .
Ook kun je mogelijk het tempo iets omhoog proberen te krijgen, maar dat hangt natuurlijk van je basis tempo af. Het kan helpen om je paard even aan te sporen, hij komt dan mogelijk iets omhoog en dan zou je em daar kunnen houden.
Zelf wissel ik al deze adviezen af, dat werkt voor mijn gevoel het beste. Probeer je paard dus meer ruimte te geven en wees je ervan bewust dat je em zelf mogelijk ook onbewust te rond rond rijd. Oefen met je paard dat hij je hand volgt en zn neus eruit rijd. Wees niet bang dat ie te hoog komt, zowiezo is dat een stap in de goeie richting. Dat kleine beetje ronder wat dan misschien nog mist, is dan een eitje want dat kent ie al.
Ik heb het vooral met jou tips geprobeerd en dit is het resultaat: