Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:09

Inderdaad wat actiever als je ernaast komt is respect maar een paard wat vlucht voor de longeerzweep daar heb ik het over professor.
Heeft u daar ervaring mee? en hoe lost u dat op?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:12

Orienta, is daarbij het niet handig een greep te doen naar parelli/NH/logisch nadenken? paard belonen voor alle goede reacties, de niet goede reacties niet straffen maar paard wel weer stil zetten, paard zelf naar de longeerzweep laten lopen dr dr iets lekkers naast te leggen, paard letterlijk aaien met de longeerzweep. als dat lukt longeerzweep bewegen op grote afstand, stoppen zodra paard stil staat, dat 1000 keer herhalen tot je steeds dichterbij kan zwaaien etc?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:15

orienta schreef:
Inderdaad wat actiever als je ernaast komt is respect maar een paard wat vlucht voor de longeerzweep daar heb ik het over professor.

Heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt, omdat men bij het longeren het eerste longeren het paard dit al leert.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:19

Professor schreef:
orienta schreef:

Heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt, omdat men bij het longeren het eerste longeren het paard dit al leert.

Dat klopt inderdaad dat is ook mijn instelling,dit paard heb ik alleen op oudere leeftijd in bezit gekregen, weet geen voorgeschiedenis van dit paard en zij is zeer benauwd voor de zweep.

@ airborn ik kan heel goed logisch nadenken maar uiteraard leg ik de zweep in de bak bij haar leg er eten naast neer, probeer haar te aaien met de zweep en inderdaad ook op afstand met de zweep.
Dit heeft alleen geen enkel effect ook niet naar herhaling.
Een gewone zweep is overigens wat minder bezwaarlijk dan een longeerzweep.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:24

Citaat:
@ airborn ik kan heel goed logisch nadenken maar uiteraard leg ik de zweep in de bak bij haar leg er eten naast neer, probeer haar te aaien met de zweep en inderdaad ook op afstand met de zweep.

Denk dat het niet ligt aan de longeerzweep, maar aan de houding van diegene die hem vast heeft, is moeilijk uit te leggen wat ik daarmee bedoel.
Men moet niet voorzichtig zijn, maar resoluut zelfvertrouwen tonen tegenover het paard, dat sommige paarden "angst" hebben voor een zweep heeft een voorgeschiedenis maar die kan u het paard laten vergeten, door het de gewoonste zaak van de wereld te vinden dat u een zweep in de hand heeft.
Het paard moet naar u toekomen wanneer u de zweep in de hand heeft niet u naar het paard.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:26

Professor schreef:
Citaat:

Denk dat het niet ligt aan de longeerzweep, maar aan de houding van diegene die hem vast heeft, is moeilijk uit te leggen wat ik daarmee bedoel.
Men moet niet voorzichtig zijn, maar resoluut zelfvertrouwen tonen tegenover het paard, dat sommige paarden "angst" hebben voor een zweep heeft een voorgeschiedenis maar die kan u het paard laten vergeten, door het de gewoonste zaak van de wereld te vinden dat u een zweep in de hand heeft.
Het paard moet naar u toekomen wanneer u de zweep in de hand heeft niet u naar het paard.

Ik begrijp waar u heen wilt maar dit gaat zo ver dat als er een longeerzweep tegen de muur aanstaat op de grond ligt ze hier ook van in paniek raakt.
Als zij los in de cirkel staat en iemand is op 5 meter afstand bezig met een zweep en een paard krijgt een tik dan is het ook paniek.

Ik zit er aan te denken om gewoon eens altijd een kort zweepje bij me te houden als ik met haar bezig ben zodat het zien van de zweep in ieder geval al wat normaler word

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:31

Citaat:
Ik zit er aan te denken om gewoon eens altijd een kort zweepje bij me te houden als ik met haar bezig ben zodat het zien van de zweep in ieder geval al wat normaler word

Dat is al een stap voorwaarts.
Heb nog een tip, de hele bak over verstrooid longeerzwepen en lange zwepen neer leggen.
Dan het paard in beweging houden, constant en dan darren laten.
De bak verdelen in twee vakken, met zwepen en het paard kan alleen over de zwepen heen de bak uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:33

Orienta ik denk dat dit een goed idee is om een kort zweepje bij je te houden, doe ik ook meestal. Tevens om je paard te leren dat je met het zweepje ook kunt aaien, maar gewoon nooit tik geven. Het is nu eenmaal zo dat de paarden vaak al iets hebben meegemaakt voordat ze bij ons komen. Mijn paard is heel bang voor de lange zweep (ik kan vanwege mijn rug niet longeren dus ik werk nooit met de lange zweep en heb dat dus niet kunnen oplossen). Ik weet zeker dat ze daarin ooit iets meegemaakt heeft. Wel mocht ik vanmiddag de lange zweep die bij de bak lag van iemand mee terug nemen terwijl ik haar in mijn andere hand had. Opeens kon dat wel :+ en terwijl ik de zweep voorzichtig oppakte wist ik dat het OK was en dus deed ik het ook. Dus het is een kwestie van tijd en vertrouwen en uiteraard de aard van het trauma. Idee van professor is ook een goede.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:34

Dat is een goede tip ja Professor, dat had ik zelf nou nog niet bedacht

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:37

Even een gedachtenkronkel... :o
Als een paard teveel gaat zitten in de piaffe zou dan het toucheren van de croupe nut kunnen hebben?

Verder denk ik dat het adverteren met klassieke lessen moeilijk zal zijn aangezien we er hier niet eens duidelijkheid over krijgen wat (en wie) nou echt klassiek is en wat niet.
Makkelijker kan je zelf iets bedenken en het een naam geven, kan niemand ooit zeggen dat je iets verkeerd doet! :D

Angst voor de zweep zou ik zo veel mogelijk negeren, na laten geven en halt houden en iemand rustig met een zweep mee laten lopen en blijven herhalen totdat het paard leert dat het ook aan de hulpen moet blijven als het angstig is, zal daar vertrouwen in moeten krijgen, op buitenrit kan je ook niet hebben dat een paard er vandoor gaat als het iets engs ziet.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:40

Orienta, mijn formulering vandaag is belabbert, ik bedoelde niet dat ik dacht dat je niet logisch na moet denken, maar meer dadat ik niet denk dat je bij zoiets naar een dressuurstroming moet kijken, maar naar grondwerkstromingen. (waarvan ik zelf voorstander ben van de logisch nadenken stroming :P )

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:40

Nee dat klopt sparkling maar het is een beetje het type schrikt niet van een geweerschot maar wel van een vogeltje ;)
Iemand met een zweep mee laten lopen is geen optie, dan is ze meer angstig dan dat ik zelf met een zweep sta.
Ze is erg eenkennig, snurken als er een onbekende voor de stal gaat staan en dat soort grappen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:41

Airborn schreef:
Orienta, mijn formulering vandaag is belabbert, ik bedoelde niet dat ik dacht dat je niet logisch na moet denken, maar meer dadat ik niet denk dat je bij zoiets naar een dressuurstroming moet kijken, maar naar grondwerkstromingen. (waarvan ik zelf voorstander ben van de logisch nadenken stroming :P )

Als ik eerlijk ben ben ik niet zo van het grondwerken :o

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:41

orienta schreef:

Jaren geleden was er een dressuur paard hij gaat nu internationaal, die keek naar ieder hekje en ieder balkje wat er was met angst in de ogen.
Heb toen de hele bak vol gelegd met cavaletti en balken en hekjes.
Heb hem rond gejaagd door de baan, en opeens was ik verdwenen en het paard alleen gelaten met de versierde bak.
Toen teruggekomen en de bak door balken en cavaletti verdeeld in 4 vakken en ben toen weer weggegaan.
Een half uurtje daarna was het paard aan het spelen met de balkjes en de cavaletti.
Men moet gewoon doen, net of men zelf het heel normaal vind.
En natuurlijk nooit slaan zulke paarden met een zweep.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:43

SparklingApp schreef:
Als een paard teveel gaat zitten in de piaffe zou dan het toucheren van de croupe nut kunnen hebben?

En dat is niet goed, bovendien doet het paard dat omdat hij tegengehouden word door de hand.
En dan automatisch een levade in wil zetten.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:46

Professor schreef:
orienta schreef:

Jaren geleden was er een dressuur paard hij gaat nu internationaal, die keek naar ieder hekje en ieder balkje wat er was met angst in de ogen.
Heb toen de hele bak vol gelegd met cavaletti en balken en hekjes.
Heb hem rond gejaagd door de baan, en opeens was ik verdwenen en het paard alleen gelaten met de versierde bak.
Toen teruggekomen en de bak door balken en cavaletti verdeeld in 4 vakken en ben toen weer weggegaan.
Een half uurtje daarna was het paard aan het spelen met de balkjes en de cavaletti.
Men moet gewoon doen, net of men zelf het heel normaal vind.
En natuurlijk nooit slaan zulke paarden met een zweep.

Een zweep gebruik ik niet om te slaan, ik leg hem alleen aan.
Het proces van minder angstig word wel wat bemoeilijkt als ik met mensen rijd die hun zweep bijna stuk slaan op hun paard.

Wat leuk om te lezen professor ik ga het zeker eens uitproberen en heeft dat paard ook nog een naam?
Edit: of was ik toen nog niet geboren :))

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:05

Orienta het is toch niet echt normaal dat je regelmatig met mensen samen rijdt die hun zweep bijna kapot slaan op hun paard?
Wij hebben een pensionstal, maar mensen die niet netjes met hun paard omgaan mogen dat veranderen en anders een andere stal zoeken, ik moet dat niet zien! :(
Ik vind dat de staleigenaar daar wel op toe mag zien en als die dat zelf ook doet zou ik daar geen paard willen stallen.

Professor schreef:
SparklingApp schreef:

En dat is niet goed, bovendien doet het paard dat omdat hij tegengehouden word door de hand.
En dan automatisch een levade in wil zetten.

Soms wordt mijn paard overijverig en kruipt er achter dan teveel onder, dan had ik natuurlijk al eerder er uit moeten rijden, maar ik dacht dat als een paard dat begint te doen dat je misschien even op de croupe zou kunnen bij tikken om het te voorkomen, een Arthur Kottas zal toch zeker een reden hebben om dat op dat moment zo te doen en daar ben ik wel benieuwd naar.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:10

@ Sparklingapp ik denk dat je mij verkeerd begrijpt het is niet dat de halve stal daar zich mee bezig houd :D alleen als ik rijd dan rijden de enthousiaste zweep gebruikers meestal net ook.
Daarnaast op wedstrijd ontkom je er al helemaal niet aan......

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:12

Dat in elkaar slaan met zweep is wel degelijk normaal op sommige verenigingen.
Erger nog, dit gebeurt ooi in de groepslessen, onder begeleiding van de instr. aldaar.

En laatst bij een priveles met uiterst stout paard (mijn eigen instr.) kreeg ik van een mederuiter te horen,
dat ze hem allang een slof om had gebonden en flink vooruit getrapt en gemept.
Waarop ik doodkalm zei: "ik ben niet jij." (aangezien paard wel mij ernstig bij het ootje nam, maar
dat kwam door een fout die ik maakte.)

Toen ik Toobs net had, wist hij van gekkigheid ook soms niet waar hij bijkans onder de grond moest kruipen,
omdat er iemand bij A en iemand bij C zijn paard stond af te rossen.
En hij was toch al niet gewend met andere paarden in de bak te lopen.

Snap dus volkomen dat mensen bv naar AR grijpen of wat dan ook, om aan dit soort praktijken te ontkomen.
Want ik denk dat dat vaak is wat gebeurt, overstappen naar een ander systeem uit onvrede.
En ach, is AR dan de slechtste methode? Misschien niet de beste, maar als ik rondkijk, ook niet de ergste.
(overigens rij ik geen AR, ook niet gedaan.)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:13

Citaat:
Soms wordt mijn paard overijverig en kruipt er achter dan teveel onder, dan had ik natuurlijk al eerder er uit moeten rijden, maar ik dacht dat als een paard dat begint te doen dat je misschien even op de croupe zou kunnen bij tikken om het te voorkomen, een Arthur Kottas zal toch zeker een reden hebben om dat op dat moment zo te doen en daar ben ik wel benieuwd naar.

Dat paard op het filmpje word al niet in de Piaffe gezet op de klassieke wijze.
Waarom de man met de zweep dit toucheren op de croupe doet?? Niet omdat het paard te veel hankenbiegung laat zien.

Overijverig en kruipt achter er te veel onder??? Denk dat het paard niet dragen blijft en de spronggewrichten te veel naar voren brengt en niet in heup en zitbeen en knie buigt dan krijgt men dat gevoel van gaan zitten inplaats van voorwaarts gaan in de beweging.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:14

Professor schreef:
Kafue schreef:
Maar met show wordt wel het grote geld verdiend op dit moment.
Dat showpaard Totilas is toch maar mooi voor een enorm bedrag verkocht, het is maar waar de prioriteiten liggen.
Over de smaak valt te twisten en of het mooi is is een ander verhaal. Het overgrote deel van het publiek heeft er minder verstand van, kijkt niet naar hoe een paard in theorie behoord te gaan maar gaat voor het Wow en Aaaaahhhhhh gevoel het betoverende beeld.
En de trainers en ruiters gaan voor hoge cijfers ( op bank en scorebord).

En daarom moet men alles laten vallen, alleen voor een dikke beurs en de eer??
Helaas wanneer men zo denkt dan heeft men niet veel plezier in het rijden, en vergeet dat de weg belangrijker is als het doel.
En dit rijden is en komt steeds terug, maar heeft geen lang leven, omdat de mens vanzelf weer tot bezinning komt. Dat ziet men over de eeuwen heen. En het geluk dat er een instituut is die er voor zorgdraagt dat de Klassieke Dressuur en Rijkunst behouden blijft.
Dat men voor geld zijn eigen ik verkoopt dat is bekend, maar er zijn ook mensen die dat niet doen en daarvoor chapeau.
Werkelijke ruiters gaan niet over de ruggen van hun paarden voor hoge cijfers, dat zijn de wedstrijd jockey´s niet de ruiters.
Dat de brede massa hiervoor valt hoeft nog niet te zeggen dat het goed is, paardrijden is en blijft voor bepaalde mensen voorbehouden, daarmee bedoel ik het goede rijden.
Dat is altijd al zo geweest, velen zaten op een paard ook in de oudheid, maar weinige reden ook.

Je hoort mij ook niet zeggen dat het goed is nooit gedaan ook. Ben er absoluut geen voorstander van maar kan wel begrijpen dat er bedrijfsmatig gezien brood op de plank moet komen en er toch genoeg voor het Ooooooohhhhhhh plaatje gaan omdat het nu eenmaal beter scoort en alleen de nr 1 telt ( denk aan voorbeeld Totilas).
Echter ik moet er wel bij zeggen dat er momenteel genoeg zijn die het paard eerlijk van achter naar voren in de hand rijden zorgen dat het paard soepel is en tot dragen komt en niet tot dragen of iets in die richting getrokken wordt. Nee nee nee gewoon eerlijk gereden, en de tijd zal ons leren of dat gewaardeerd gaat worden in de sport.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:17

Eerlijk rijden zonder allerlei hulpmiddelen is altijd nog de beste weg.
Van achter naar voren met been en zit naar de hand.
Maar er zijn nog maar weinig mensen die begrijpen en over kunnen brengen hoe een paard hier juist naar toe gebracht moet worden.
En dan is het fijn in theorie te weten hoe het moet maar het is nog fijner om het in praktijk te kunnen. Menig verhaal hier is super in theorie geschreven praktijk is echter heel anders en sluit niet altijd aan omdat je danspartner nu eenmaal een is met nukken en grillen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:22

Idd Kafue, een auto is goed bestuurdbaar volgens het boekje maar met een levend wezen werkt het toch wat anders.
Over het lesgeven gesproken:
Ik ben benieuwd hoeveel de klassieke instructeurs nou lesgeven per week? hoeveel leerlingen hebben jullie ongeveer?
Ik heb namelijk nog steeds het idee dat daar minder animo voor is dus misschien kan iemand daar opheldering over geven :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:25

Is het voor de meesten van ons niet het meest lonend om eerlijk te rijden?

Gewoon weg, omdat wij maar 1 of slechts weinig paarden hebben, waar we heel lang plezier van willen hebben?
We ondanks dat ons paard misschien niet de meeste kwaliteiten bezit, we het toch niet wegdoen,
maar houden.
Gewoon omdat hij meer is dan een hockeystick, voetbal, of hometrainer.
En wie van ons bezit er een dusdanig kwaliteitsvol paard dat er echt GP in zit, op wereld niveau, danwel kan dat zelf?
Dat zijn er maar weinig.

Dus voor de meesten geen noodzaak om trucjes te gebruiken.
Eerlijk duurt het langst, bij paarden, maar ook in het gewone leven.
En KR is wel een eerlijk, duidelijk systeem.
Waarbij ik ook geen zuivere KR ruiter ben, ook niet zal worden, bij gebrek aan instr. in die richting.
Ook ik zoek mijn weg in paardenland en ben door schade en schande wijzer aan het worden,
maar nog lang niet wijs genoeg.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:33

Sjolvir schreef:
Is het voor de meesten van ons niet het meest lonend om eerlijk te rijden?

Gewoon weg, omdat wij maar 1 of slechts weinig paarden hebben, waar we heel lang plezier van willen hebben?
We ondanks dat ons paard misschien niet de meeste kwaliteiten bezit, we het toch niet wegdoen,
maar houden.
Gewoon omdat hij meer is dan een hockeystick, voetbal, of hometrainer.
En wie van ons bezit er een dusdanig kwaliteitsvol paard dat er echt GP in zit, op wereld niveau, danwel kan dat zelf?
Dat zijn er maar weinig.

Dus voor de meesten geen noodzaak om trucjes te gebruiken.
Eerlijk duurt het langst, bij paarden, maar ook in het gewone leven.
En KR is wel een eerlijk, duidelijk systeem.
Waarbij ik ook geen zuivere KR ruiter ben, ook niet zal worden, bij gebrek aan instr. in die richting.
Ook ik zoek mijn weg in paardenland en ben door schade en schande wijzer aan het worden,
maar nog lang niet wijs genoeg.

Ik denk, dat niemand ooit wijs genoeg zal worden, in een mensenleven.

En inderdaad, eerlijk duurt het langst, geldt ook inderdaad naar dier en mens toe.
Wij hebben "levenslang" met de paarden of anders gezegd, een paard blijft hier zijn hele leven.
Of er moet echt iets buitensporigs zijn, maar proberen daar ook een oplossing voor te vinden. Hoe dan ook.

De DA heeft 8 jaar geleden al gezegd, dat mijn "heethoofd" eigenlijk in zou moeten slapen. Ben blij dat we dat nooit gedaan hebben.
Zijn "heethoofdigheid" heeft voor een gedeelte aan zijn epileptische aanval gelegen tijdens het castreren op 4,5 jarige leeftijd.
Voor allerlei dingen allergisch en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar nu, met zijn bijna 16 jaar is hij nog steeds blakend (verder)

De oudste hier, een shet, heeft de kinderen paardenwijs gemaakt en is pleegpa geweest voor alle veulens die wij gekocht hebben.
Dus de paarden horen gewoon bij ons gezin.