Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:16

Wat en luxe in de binnenbak mogen longeren!
En doet het braaf.

Vandaag grijns moment.. 4 jaar oud.. maanden niets gedaan...4e x er weer op..
This is me and my Hepsie <3 .
Dit is voor mij vertrouwen van haar kant naar mij toe en van mijn kant naar haar toe.
https://www.facebook.com/video.php?v=93 ... =2&theater

(oh en gisteren samen met mijn zwartje en stalgenoot op een Clydesdale de storm getrotseerd en naar de verenging gereden, wel even ivm code oranje onze oranje reflectie dekens voorzien van extra touwtje onder de staart, aan de andere hangen de lampjes. Ook dat is vertrouwen. )

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:19

sanne83 schreef:
Nee, ik geloof niet in de baas zijn of dominantie, in ieder geval niet op die manier.

Ik ben de trainer en ik leer het paard aan dat ik bij zijn bak wil kunnen, mocht dat nodig zijn.

Dat gaat bij ons ook als vanzelfsprekend. Meestal heb ik er een reden voor: wil ik zijn halster even afhalen. Ben ook wel blij dat ik niet een heel dominant paard heb.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:21

Hoe braaf Sjolvir!!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:27

Starbreeze: geniale opmerking _O-
Dat van het voer doe ik ook weleens :j En als ze me voorbij willen lopen oid: ff een stuk in z'n achteruit

Peetstap: leuk filmpje :)

Wat betreft Adelinde: vreselijk filmpje ;( maar niet verrassend. Ik heb die 2 nooit echt een fijn beeld zien geven. Of ze het wel of niet zien aan de top? Geen idee. Ik zie het echter niet snel veranderen, ookal gaan ze het wel zien. Het gaat allemaal om financiële belangen. 4-jarige paarden moeten al enorm presteren. Hengsten moeten zichzelf zsm bewijzen om extra op te leveren voor de dekdienst. Zo wordt er geld aan verdiend, niet door jarenlang te investeren in een degelijke training.

Vandaag heb ik voor het eerst weer op Manolito gereden. Wauw wat ging dat super! Oke, het was alleen stap en maar 20 minuutjes, maar ik pakte mijn teugels heel iets op en hij liep meteen in de diepe stretch. Trots op mijn artrose paardje die het na 2 weken niets doen oppakt alsof ik er gisteren nog op gezeten heb. Dat hoefde ik vroeger dus niet te doen :Y)

Timo was in de galop rennerig en hij hing een klein beetje in mijn hand en werd wat sterk. Gelukkig heb ik een tijd geleden al van mijn instructeur geleerd dat ik niet - zoals ik vroeger deed - het aan de voorkant op moest lossen door hem terug te rijden met mijn hand, maar dat ik juist gas moet geven. Dus ik heb een paar lange zijdes goed gas gegeven en toen had ik het achterbeen weer actief en ondertredend. Resultaat: een licht paard met goede sprong die heerlijk licht aan het schuimen was en die ik weer op mijn pinken terug kon nemen. Teveel terugrijden heb ik niet gedaan vandaag want ik merkte dat hij het moeilijk vond. Dus lekker veel gewisseld tussen diepe stretch en iets dieper dan arbeidshouding, met veel schakelwerk. Aan het einde was hij superfijn. Lekker dagje hier dus met 2 fijne paardjes :))

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:29

Heerlijk filmpje Sjolvir :D Ik heb vroeger ook 2 fjorden gehad en soms mis ik die heerlijke karakters best wel eens. Nu heb ik heel veel geluk met de 2 warmbloeden die ik nu heb maar het is toch compleet anders.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:30

Fijn dat het weer goed gaat met Manolito!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:50

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:03

Volgens mij heb ik een vergelijkbaar iets, de Fra Baro http://www.divoza.com/nl/f-r-a-baro-kap ... GwodEMsNLg

Je kunt hem als kaptoom gebruiken, bitloos rijhoofdstel en je kunt er een bit aanmaken. Ik longeer er overigens alleen mee (bitloos).

Edit, de Fra heeft geen anatomisch kopstuk trouwens.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:06

Horseware, super dat je weer langzaam met Manolito kan gaan beginnen.

En jup.. ben heel blij met mijn fjordsels, maar er zijn er ook zat die ik echt niet zou willen hebben :o .

Vorige week zo'n spijt gehad van hoe ik had gereden, iemand vond dat ik hem actiever moest krijgen, terwijl ik nu net bezig ben zelf te leren NIETS te doen. (Wat voor mij echt heel moeilijk is). Dus me laten verleiden op diegene zijn wijze te rijden. Dus zwartepiet achter zijn broek aan gezeten, zo fout...
Maar dat is voor ons nu 1. 3 stappen te snel en 2. een achterhaalde methode voor mijn paard, werkt gewoon niet.
Er toch weer ingestonken, wat had ik de balen...
Later probeerde een ander hetzelfde en toen heb ik echt :evaw: gedacht en gedaan. Had aan begin van les willen uitleggen wat we kwamen doen, maar kwam er niet van {:)-:( .

Voorlopig zitten we op het less is more pad :){ .

Ik zou nog wel zo'n maclim hoofdstel willen hebben, maar zou hem dan eerst willen passen, aangezien die van mij vreemde hoofden hebben (niet zo lang, maar wel relatief breed).

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:59

Bedoel je niet Micklem Sjolvir? :+
Die staat ook aan mijn verlanglijstje, net zoals dat hoofdstel van barefoot trouwens. Maar dan wel op de voorwaarde dat het voor zowel pony als paard past. Zo moeilijk is dat toch niet O:)

Less is more is ook mijn gedachtengang op dit moment. Arm paard is 31 november behandeld door de osteopaat, zijn gezicht sprak boekdelen, arm paard :(:) En God! Wat een verschrikking de eerste keer terug rijden.. Helemaal terug bij af -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:07

Ja, die.. :+ :D

Nou ja, terug bij af.. als je daarna maar weer vooruit kan...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:29

Die ziet er ook niet verkeerd uit Starbreeze al trekt de Barefoot me meer.

Sjolvir ik had geluk met de 2 fjorden die ik had. Vooral degene die we als eerste kregen, mijn allereerste eigen paardje. Een net zadelmakke 3 jarige ruin en ik kwam net van de manege. Wat een geluk dat hij zo'n superkarakter had want dat had helemaal fout kunnen gaan. Achteraf gezien het beste dier dat je kon hebben als eerste paard :D
Ach soms laat je je inderdaad verleiden tot iets waarvan je eigenlijk weet dat het niet goed is. Je bent een mens, fouten maken hoort erbij. Dat je inziet dat het niet de juiste manier is en er vervolgens wat mee doet, dat is het belangrijkste!

SheeNegro: de osteopaat was dus geen overbodige luxe... Het kan inderdaad voelen of je helemaal opnieuw moet beginnen maar al snel zul je veel vooruitgang gaan zien als het goed is.

De Micklem heb ik, ik rij Timo daarmee. Fijn hoofdstel :j maar zou er graag ook 1 zonder neusriem willen en met een meer anatomisch gevormd kopstuk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:45

Simpelman schreef:
biscaya schreef:
Vandaag had het paard de race modus aan pfff..Zo lastig haar dan uit te schuiven!! Ik kom dan eigenlijk niet verder dan iets verder dan boeghoogte..De stap lukte me uiteindelijk wel goed..
Ik rij dan maar veel kleine Voltes totdat ik weer voel dat ik iets uit kan schuiven!
Dus Simpelman help!!

DE vraag is dan: doos>rijbaan>doos?
Als het antwoord bevestigend is dan is mijn antwoord: paddock>buitenrit>paddock; paddock>obstakels>lekkere galop>paddock; paddock>rijbaan>paddock; paddock>20km stappen>paddock; enz..

Vrij beknopte uitleg of ligt dat aan mij? :o?

@simpelman: vandaag nog es ff over keer antwoord nagedacht maar kwartje valt nog steeds niet???

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:54

Sorry, hoor, biscaya, dat meen je toch niet?! Je had het over dat je paard op de race stand stond, en wat je daaraan kon doen... De vraag aan jou is: haal je hem uit de stal, direct naar rijbaan, en trainen?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:58

Dan moet je eerst even lekker wat anders gaan doen, buitenrit, wandelen, lekker galopperen enzovoort, zodat je niet alleen gefocussed bent op het trainen, braaf zijn en gehoorzaam.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 07:44

Pocca_Locca schreef:
Sorry, hoor, biscaya, dat meen je toch niet?! Je had het over dat je paard op de race stand stond, en wat je daaraan kon doen... De vraag aan jou is: haal je hem uit de stal, direct naar rijbaan, en trainen?

Misschien voor jou logica pocca locca voor mij dus duidelijk niet maar we proberen hier toch allemaal wat te leren, vind je opmerking behoorlijk denigrerend nergens voor nodig!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:03

Mijn paard staat overdag nooit op stal altijd in de wei of in de paddock, gaat minimaal 2x per wk mee naar het bos, ik doe zeer veel grondwerk ( obstakel training, denk aan zeiltjes waar ze over heeft leren lopen, paraplu's, dingen die geluid maken, kortom mijn merrie is een heel stuk dapperder geworden, en ik wil haar bewijzen dat ik 10.000% te vertrouwen ben!),maar ook zeer veel ontspanningsoefeningen hiermee is ze zoveel zachter in haar lijf geworden! ik werk ook zeer veel aan de hand ( denk aan zijgangenwerk, tegenwoordig kunnen we zelfs aan de hand draven en daarin zijgangenwerk tonen). Ook doe ik zeer veel longeer werk waarbij ik nastreef de voorwaarts neerwaartse tendens te bereiken..dubbele lijnen, enkele lijnen, obstakel werk met de longe.
Daarnaast trainen we ook in gericht in de bak ( paard loopt ook wedstrijden )..we gaan nu ook een gericht begin maken met obstakeltraining onder de man..
Dus ik dacht wel een zeer afwisselend programma waarin ze meer dan voldoende haar ei kwijt kan! Ken geen paard bij ons op stal dat zoveel afwisseling krijgt..
Maar ik ben wel iemand die gefocust is op braaf en gehoorzaam..Dit lijkt me geen slechte eigenschap..
Dus ja wat kan ik met t antwoord van zowel Simpelman als dat van jou pocca Locca? Durf daar dus even geen antwoord op te geven..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:14

Dit antwoord is meer als voldoende biscaya :j de reden dat simpelman het zo denk ik verwoord is omdat doos>rijbak>doos meer voorkomt dan je denkt, maar dat is bij jullie duidelijk niet het geval ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:18

Ha, ha, ha, nou het was mij ook niet duidelijk hoor _O- In eerste instantie dacht ik dat simpelman, biscaya uitschold voor "doos" :') :') , maar dat kan ik mij niet voorstellen.

En ik vind het heel normaal dat als iemand iets niet begrijpt dat dan gewoon even vraagt.

En dan zijn er natuurlijk ook nog mensen die ALTIJD ALLES, DIRECT, begrijpen, dat is handig, maar zo zijn we niet allemaal :D ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:15

SheeNegro schreef:
Dit antwoord is meer als voldoende biscaya :j de reden dat simpelman het zo denk ik verwoord is omdat doos>rijbak>doos meer voorkomt dan je denkt, maar dat is bij jullie duidelijk niet het geval ;)

Die zie ik idd dagelijks voorbij komen..Als ik zo paarden moet houden stop ik ermee..das niks voor mij..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 09:18

Sorry @biscaya dat ik niet duidelijk genoeg was.
Veel mensen hebben problemen met het gedrag van hun paard die veroorzaakt worden doordat ze hun paard alleen maar gebruiken.
Hun paarden krijgen te weinig beweging en te weinig stimulansen waardoor ze als uit hun doos vandaan komen direct overgeexiteerd zijn.

Er is dan geen ander passend antwoord op jouw eerdere vraag dan veel meer bewegen en alles doen dat een paard maar aankan of zou moeten.

Hier nog een aardige video over jouw vraag.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 09:20

Veel mensen hebben problemen met het gedrag van hun paard die veroorzaakt worden doordat ze hun paard alleen maar gebruiken.
Hun paarden krijgen te weinig beweging en te weinig stimulansen waardoor ze als uit hun doos vandaan komen direct overgeexiteerd zijn.
Het woord "doos" gebruik ik om aan te geven wat ik er in de zin van respect voor het paard van denk.
En het staat voor het hokje van 3,5X3,5 m. :)

Er is dan geen ander passend antwoord op jouw eerdere vraag dan veel meer bewegen en alles doen dat een paard maar aankan of zou moeten.

Laatst bijgewerkt door Simpelman op 02-12-15 09:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:21

[***] schreef:
Ha, ha, ha, nou het was mij ook niet duidelijk hoor _O- In eerste instantie dacht ik dat simpelman, biscaya uitschold voor "doos" :') :') , maar dat kan ik mij niet voorstellen.

En ik vind het heel normaal dat als iemand iets niet begrijpt dat dan gewoon even vraagt.

En dan zijn er natuurlijk ook nog mensen die ALTIJD ALLES, DIRECT, begrijpen, dat is handig, maar zo zijn we niet allemaal :D ;)

Dat dacht ik ook even.. :D
Ik heb het nodig van herhaling en doorzettingsvermogen..
Dank voor je steun..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:22

Simpelman schreef:
Het woord "doos" gebruik ik om aan te geven wat ik er in de zin van respect voor het paard van denk.

[ Video ]

Hier kan ik wat mee simpelman! Dank!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:18

Onze training van vanochtend, check neus :+

Afbeelding

Heerlijk gestofzuigd en superfijn kunnen schakelen in draf. Galop maar overgeslagen, ging zo lekker, wilde het niet verknoeien :D