Juist uit je reactie blijkt dat je niet open staat voor kritiek. En dan zijn mensen hier nog heel vriendelijk en geven goede tips. Natuurlijk krijg je opmerkingen over dat touwtje, wat dacht je zelf??
hannelover
Geplaatst: 11-05-15 22:47
Mensen zeggen vaak dat ze te diep loopt maar ik weet niet hoe ik dat moet oplossen
Huh ik zeg toch juist dat ik graag andere punten wilde bespreken? Ik heb me denk ik goed verantwoord over het touwtje. Ik zie toch echt dat hij helemaal los hangt op de eerste foto. Daarmee geeft ik hem dus ook ruimte en gebruik ik hem niet om hem in de krul te trekken. Ik wil hier liever geen discussie van maken. Jammer van de tunnelvisie over het gebruik van een touwtje.
@hannelover, ze loopt inderdaad te diep. Is ze zwaar in jou handen?
hynderfrou
Geplaatst: 11-05-15 23:33
Allereerst, mooie houding van de ruiter. Ik zie inderdaad dat het paard te diep/rond loopt. Ik rij zelf ook een fries die gemakkelijk te rond en te diep gaat. Mijn eerste advies; probeer eraan te werken dat het paard je hand volgt,wanneer je de teugels losser laat dat hij daarin volgt,het idee van halsstrekken dus, maar dan minder ver strekken. Werk in kleine stapjes. Je kunt het niet in 1 keer losgooien, dan gaan je teugels slap hangen. Het paard kan wel leren de hand te volgen en steun te zoeken. Mn tweede advies; zodra mn paard te diep gaat, maak ik een opwaartse beweging/ophouding met mn handen. Ik haal het paard uit de diepte, hij komt omhoog en ik probeer ervoor te zorgen dat ie wel aanleuning neemt zonder opnieuw te diep te gaan. In het begin zal het misschien voelen alsof je fries zn nek erop zet en het bit vastpakt,de neiging is dan om het paard rond te gaan rijden. Maar dat is puur een gevoelskwestie, jij en je paard zijn aan het leren om minder diep te gaan, hals omhoog, neus in de hoogte. Wel contact houden. Advies 3: even de zweep tegen de hals werkt bij mijn paard erg goed, ik geef ook wel eens een tikje op de hals, zodat ie omhoog komt. Zo corrigeer ik hem wanneer ie te diep gaat . Ook kun je mogelijk het tempo iets omhoog proberen te krijgen, maar dat hangt natuurlijk van je basis tempo af. Het kan helpen om je paard even aan te sporen, hij komt dan mogelijk iets omhoog en dan zou je em daar kunnen houden.
Zelf wissel ik al deze adviezen af, dat werkt voor mijn gevoel het beste. Probeer je paard dus meer ruimte te geven en wees je ervan bewust dat je em zelf mogelijk ook onbewust te rond rond rijd. Oefen met je paard dat hij je hand volgt en zn neus eruit rijd. Wees niet bang dat ie te hoog komt, zowiezo is dat een stap in de goeie richting. Dat kleine beetje ronder wat dan misschien nog mist, is dan een eitje want dat kent ie al.
Simpelman
Geplaatst: 12-05-15 03:53
@nijnthju, Je touwtje is te kort ingesteld. Wanneer de hals op de horizontale lijn is dan moet de neus voor de verticale kunnen blijven, dat is nu niet het geval. Je paard loopt nu in de krul en kan zich niet los laten. Het is ook beter je touwtje niet aan het bit te bevestigen maar aan de neusriem, zo doet het precies hetzelfde werk maar is geen "bedreiging" voor je paard.
Los laten is wanneer het paard de hals laat vallen vanuit de schoft, stelling kan nemen en kan buigen naar beide zijden, dat is wat je bij jouw paard moet zoeken. De achterhand versterken doe je door je paard de hals te laten strekken, hoe gek het ook klinkt. Door het met gestrekte hals voorwaarts te drijven moet je paard méér afdruk naar voren omhoog geven om in evenwicht te blijven. Dat is de ingang naar vebetering voor jou en voor wie niet....
Eerst "uit de krul". Hals strekken. Voorwaarts rijden.
Je touwtje lijkt je nu te helpen, maar om verder te komen zit het je zoals het nu ingesteld is in de weg. Verder is er niets tegen, het kan een grote hulp zijn.
Simpelman
Geplaatst: 12-05-15 03:57
@hannelover, Zo drukt en Fries zich van het werk, je paard loopt achter de teugel. In deze houding kom je niet verder. @hynderfrou gaf je al een aantal tips, jouw N° 1 moet nu zijn je paard uit deze ontwijk krul vandaan te krijgen en zijn eigen natuurlijke houding te vinden, pas dan kun je gaan werken aan de losgelatenheid en aan het voorwaarts. Begin in stap op de grote volte aan het hals strekken. Wanneer je nu, in deze houding, voorwaarts drijft dan gaat hij als een tuigpaard met aangespannen rug "de kar trekken".
In het begin is het een goed teken als hij eerst weer ruim voor de loodlijn komt en stug wordt, dan kun je verder werken. Beter tegen de teugel dan er achter.
hannelover
Geplaatst: 12-05-15 07:40
ElineCath schreef:
@hannelover, ze loopt inderdaad te diep. Is ze zwaar in jou handen?
nee eigenlijk helemaal niet
Kamy
Geplaatst: 12-05-15 08:03
nijnthju schreef:
Tuig past idd goed. Jammer dat er zo gereageerd wordt. Helaas hebben jullie mij niet veel wijzer gemaakt maar ik wil jullie wel bedanken voor de reacties.
Bedankt he!? Ik zal nog es de moeite nemen voor een antwoord.... ik reageer volgens mij gewoon zonder veroordelend te doen, ik oordeel wel over de foto's en informatie die je zelf gegeven hebt. Dat het je niet aanstaat kan ik niks aan doen. Als je je verdiept had in dit topic had je al enigszins in kunnen schatten wat voor reacties je zou kunnen krijgen
Dat een fries dus met een onderhals loopt, zonder ruggebruik is in het begin niet erg. Ik weet uit ervaring dat ze erg stug kunnen zijn ja, dat klopt. Maar hoe los jij die stugheid op?
Simpelman
Geplaatst: 12-05-15 09:16
@maralyn, Een jong paard moet eerst door iets dat heet een gewenningsperiode heen. Wennen aan het ruitergewicht, leren omgaan met het feit dat het gereden wordt, leren gehoorzamen, hulpen uitgelegd krijgen, enz.. Dat veroorzaakt stress. Met een gestresst paard kun je niet werken in harmonie, alles moet onder druk gebeuren en dat levert stress op.
We moeten een paard rustig de tijd geven om te wennen. Maak 1000km wandelingen, een sprongetje, lopen over en door greppels, heuveltje op en af, door het dorp, langs trekkers, vrachtauto's, buitenhangende was, vuilnisbakken en blaffende honden. Alles aan een contactteugel, rustig, begrijpend, vriendelijk, zoals we omgaan met een kleutertje, geen sprake van dressuur. Géén dwang maar spelen met elkaar met een lach. Koppelgenootjes worden, elkaar leren kennen, respecteren en waarderen.
Na een aantal maanden begint een paard dat zo opgeleid wordt zich meer en meer te ontspannen, het krijgt echt vertrouwen. Het eerste objectief isnu aan het paard te leren langzaam te gaan, te wachten, zonder stress te werken.
Je zult nu merken dat die stugheid, meestal aan één kant begint te verzachten, dat is de ingang tot de toekomstige dressuur. Het is verder een kwestie van vragen en belonen, zelfvertrouwen opbouwen.
Een Fries is doorgaans een werker, maar hij gaat van nature aan het werk met een aangespannen romp, zo kan hij makkelijker de kar duwen in het tuig en ook gaat hij de benen flink heffen. Met heel korte reprises moet hij leren dat we iets anders van hem vragen. Hals laten vallen, ontspannen, langzaam werken.
Ik heb er twee, wij spelen het spel "wie het goed doet heeft gewonnen, beloning en dan stap ik af". 4 Keer per week 5 minuten dressuur aan het eind van het rijden, voor de rest andere dingen.
@simpelman ik ben al heel lang een stille meelezer en steek heel veel op van jouw posts. Alleen nu snap ik er niks meer van. Je zegt eerst altijd met lang en laag, voorwaarts neerwaarts beginnen. Dat is de basis voor elk paard. Waarom moet hannelover dan de fries niet die ruimte geven en vanuit daar verder werken?
Ik denk dat je dan grote kans loopt dat het dier op de voorhand kukelt, de meeste Friezen hebben immers een nogal erg stuwend achterbeen. Je kunt een Friezig type écht wel VWNW leren, maar dat kost erg veel tijd, en sommigen verwarren een goede VWNW vanuit de schoft met een op de voorhand lopend paard. Als dat het geval is, schiet je training alsnog ook het doel voorbij.
Dan maar wat hoger, als die neus er maar uit is.
Idd, duiken Friezen vrij snel achter de teugel, ik heb zelf een Tink x Fries kruising, die had er ook een handje van, maar die heb ik het toch aangeleerd mooi lang en laag te lopen en aldus de rugspieren te strekken. Was ook wel even puzzelen hoeveel weerstand/lengte nodig was om te voorkomen dat-ie op de voorhand dook, maar ook daar heb je tijd en rij-uren voor nodig. Inmiddels kan hij mooi dragend (van achteren) bewegen ipv stuwend en op de voorhand rond te scheuren. daarvoor heb ik wel het tempo van rijden, met name in draf, flink terug moeten brengen, waarmee het dilemma zich in het begin natuurlijk voordeed dat-ie dan weer in wilde knikken naar achter de teugel. Het is dus echt aftasten en bekijken wat op een bepaald moment in de training "het zwaarste weegt".
Simpelman
Geplaatst: 12-05-15 13:49
@PM1, De Fries moet leren zich te ontspannen en dan van daar uit naar lang en laag te gaan, de hals te laten vallen. De bedoeling is dat hij wanneer hij dan voorwaarts gedreven wordt aanleuning neemt. Wanneer een paard zich oprolt, dus achter het bit gaat, dan ontwijkt hij alle contact.
Hij zal voorwaarts gedreven opgerold harder gaan draven als een tuigpaard maar zonder zich te ontspannen. Je krijgt alleen maar meer van het verkeerde.
Hij moet eerst voldoende moed krijgen om contact met het bit te nemen ook al is dit zonder nageeflijkheid. Ook zonder nageeflijkheid kun je zachtjes communiceren met het bit..... In de zin van "ik ben niet bang, ik verzet me". Dan kunnen we daarna met een contactteugel voldoende vertrouwen en ontspanning opbouwen om hem zich los te doen laten en de hals te laten vallen. Nageeflijkheid volgt dan uit de aanleuning die volgt uit het in ontspanning voorwaarts gaan. Edelmoedige overgave is wat we zoeken i.p.v. overgave.
Bij Friezen, maar eigenlijk de meeste paarden, kom je het gemakkelijkst tot ontspanning in een veel te laag tempo, dat moeten ze dan wel even doorkrijgen.
@simpelman bedankt voor je duidelijke uitleg (ook terpetijn). Dit is alleen niet wat je eerder zei. Jij bleef volhouden dat de ontspanning moest komen vanuit vwvw met een lange teugel. Dat het paard dan vanzelf vertrouwen krijg in de ruiterhand en het contact zal opzoeken. Pas dan kun je verder. Als je de teugels kort neemt dan dwing je dit af. Dit was tenminste wat ik uit jouw uitleg begreep. Waarom dan nu ineens een andere aanpak? Voor alle paarden was het toch hetzelfde?
Simpelman
Geplaatst: 12-05-15 16:16
@PM1, Het lijkt er op dat we lang elkaar heen praten. Het is voor alle paarden hetzelfde. Eerst moeten we een paard tot vertrouwen brengen en het daarin leren de hals te strekken zodat het ontdekt wat ontspanning is en dan kunnen we verder. Hier zijn we het eens?
Hannelover mag hier zo mee beginnen, maar ze zal er waarschijnlijk moeite mee hebben haar paard de hals te laten strekken, het ziet er naar uit dat hij heeft geleerd het contact met het bit te ontwijken. Hij heeft geleerd zich in deze houding tegen zaken te beschermen die hij niet begrijpt of aankan. Dit is geen gemiddelde uitgangssituatie, we moeten nu eerst weer naar die gemiddelde uitgangssituatie toe zien te komen. @hynderfrou gaf daarvoor een aantal tips, er zijn nog wel andere mogelijkheden, maar waarom de zaken ingewikkelder maken dan ze zijn?
Zou het @Hannelover lukken om haar paard hier vwnw te rijden dan is ze snel thuis maar naar alle waarschijnlijkheid komt ze al proberend in een LDR houding terecht en dan zijn we weer met andere dingen bezig.
Realiseer je dat het paard in deze houding uitsluitend de grond voor hem kan zien, niet verder dan 1à2M. De scharen van het bit werken zo stringent onder een hoek van 90° in op de gevoelige lagen i.p.v. onder 30° naar de soepele mondhoeken, de punten van de scharnieren steken recht in het verhemelte. Alles is fout. Het loopt te ontwijken en is in volkomen onderwerping, hier moet het eerst uit en leren weer in een natuurlijke paardenhouding te lopen. Het moet eerst vertrouwen krijgen zichzelf vinden en begrijpen wat er gevraagd wordt.
Je schrijft in een veel te laag tempo. Wat moet ik daarbij voorstellen? Is dat heel langzaam draven?
En ik neem aan, dat we dit moeten leren op stem en zit, en dan pas verder te ontwikkelen met een ondersteunende teugel (die je dan, mits goed aangeleerd, zo minimaal mogelijk nodig bent)
En is het goed, om deze manier, langzaam laten lopen, eerst op de grond zonder ruiter op de rug te leren?
Dat is heel langzaam draven. Dat is een kwestie van heel voorzichtig langzaam aandraven en direct weer in stap gaan als het tempo versnelt.
sanne83
Geplaatst: 12-05-15 22:10
Beetje generaliserende post, maar ik merk dat ik bij veel foto's dezelfde opmerking wil maken
Voor mij is dressuur fysieke ontwikkeling van je paard. Je kan niet werken aan fysieke ontwikkeling als je paard de hulpen niet snapt, niet ontspannen is en zeker niet als je paard nog in verzet gaat.
Mijn tip is: verdiep je meer in bijv. leertheorie. Als je dat goed kan toepassen dan wordt rijden zoveel makkelijker. Als je paard goed aan de hulpen is, heerlijk ontspannen, altijd een positief antwoord geeft op mijn hulpen, dan is die fysieke ontwikkeling uiteindelijk zoveel makkelijker en nog belangrijker: spierkracht trainen op een gespannen paard (en een gespannen paard is ook een paard dat constant met net iets teveel druk gereden wordt) werkt slecht en is vragen om overbelasting en blessures.
Paarden doen hun kop in de lucht of tussen de benen met een reden, die veel verder gaat dan alleen de hoofdhouding of het bit/mond. Soms is het algehele spanning, soms is het puur het contact met de mond wat ze onprettig vinden. Door alles in stapjes af te lopen, kan je uitvinden waar het probleem zit en dat specifiek aanpakken.
Probeer eerst eens objectief te kijken hoe je paard aan de longe loopt, dan eens met het zadel op, dan eens met een ruiter erop die niets vraagt. Ik ga zelf niet eens beginnen met "dressuur" (fysieke ontwikkeling dus) als mijn paard niet heerlijk (zonder verzet en in een neutrale, ontspannen houding) te rijden is met een los teugeltje. En dan bedoel ik de basics: gewoon stapje, drafje, halthouden, volte 20m zoveel mogelijk zonder je teugels nodig te hebben (niet voor sturen en langzamer, maar ook niet voor je eigen evenwicht ).
Pas dan kan je kijken of je dat neutrale gevoel ook kan vasthouden als je met een contactteugel rijdt. Misschien gaat al het voorgaande super en is dit de stap die mist. Dan kan je specifiek aan het contact gaan werken, zorgen dat je paard het niet spannend, maar prettig vind (en ook dat kan je vrij snel bereiken door de leerprincipes te gebruiken, een veel gemaakte fout is bijv. de teugels los te gooien als je paard opkrult, dan heb je hem net uitstekend beloond voor het opkrullen ). Maak hele kleine stapjes en beloon heel duidelijk voor de juiste reactie. Op dit moment ben je nog een negatieve reactie aan het weg trainen, eigenlijk alleen nog maar de hulpen aan het duidelijk maken. Het paard moet gelijk snappen dat als het iets tegen het bit aan duwt (ipv afknikt/opkrult), dat dan gelijk alle druk wegvalt. Eigenlijk net als dat een paard die heel hard tegen duwt, moet leren dat hij een zachte teugelhulp moet volgen.
Heey! Ik verzorg een pony die ook een beetje moeite heeft met het aan de teugel lopen Ze loopt erg met haar hoofd omhoog (vooral buiten). Wanneer ik een tijdje aan het rijden ben, bijvoorbeeld aan het springen, gaat ze vanzelf al iets lager lopen met haar hoofd, maar ik krijg haar niet echt aan de teugel. En eerlijk gezegd weet ik ook niet heel goed hoe ik dit het beste moet aanpakken... Dus hierbij mijn vraag... Heeft er iemand tips? Liefss
Peetstap
Geplaatst: 13-05-15 19:33
de 227 pagina's van dit topic deel 5 doorlezen Heb je tijd over lees je vier voorgaande delen ook door.
sorry, kon het effe niet laten
LynnRuiter
Geplaatst: 13-05-15 19:37
Peetstap schreef:
de 227 pagina's van dit topic deel 5 doorlezen Heb je tijd over lees je vier voorgaande delen ook door.
Hahaah okeey Neej, ik snap dat het een beetje vervelend is om misschien weer alles te herhalen .. Ik zal er is uitgebreid naar kijken
Marocje
Geplaatst: 13-05-15 19:37
Peetstap schreef:
Maar vind het wel een goede tip hoor
LynnRuiter
Geplaatst: 13-05-15 19:46
Marocje schreef:
Peetstap schreef: