DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:01

Ik besef meer dan jullie dat Beau zijn rug wegdrukt, maar jullie kunnen natuurlijk niet weten hoe hard hier aan gewerkt wordt, ik heb eindelijk na lang zoeken een goede instructrice gevonden en Beau gaat al een heel stuk beter ( laatste 2 foto's geloof ik)

Ik ken mijn paard goed genoeg om dit wel te zien in de omgang als het echt zichtbaar zou zijn.

Tyrza : dus de mensen die het (principieel) niet WILLEN ervaren moeten dan maar hun mond houden over LDR? nou leuk, maar dan wordt het een nogal eenzijdige discussie, denk je niet?

edit : vergeet niet dat dit paard al zijn hele carriere zijn rug MOEST wegdrukken, hij heeft het dus altijd gedaan, dus is er geen verschil in de omgang, toch?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:51

QQQQ schreef:
Je moet in je training van hooguit één uurtje per dag héél verkeerd bezig zijn om dat op die overduidelijke wijze terug te zien (en zelfs DAT zien velen niet, al ga ik er vanuit dat Anky en haar staf dat wel zien Ja ).
Ook ga ik er vanuit dat de meeste LDR trainers niet ZO slecht bezig zijn, wat nog niet hoeft te betekenen dat het wel ok is.
Je mag dus best wel de training beoordelen op wat je in de training te zien krijgt, onafhankelijk van of het er buiten die training om goed & vrolijk uit ziet.
Yvonnelind schreef:
Ik denk dat Anky ervan overtuigt is dat ze op een juiste manier met haar paard omgaat, denk je niet? Haha!
Dat weet ik wel zeker Ja ! (ook dat breng ik als een feit, ga je daar ook commentaar op geven nu?)

Een foute training van maar een uur per dag is na enige tijd al duidelijk waarneembaar bij het paard. Het paard zijn natuurlijk gangwerk verdwijnt namelijk, de ruimte het gemak. Het is also duidelijk zichtbaar. En ja ik praat uit ervaring.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:56

Kafue schreef:
Een foute training van maar een uur per dag is na enige tijd al duidelijk waarneembaar bij het paard.

Logisch. Zowel als je ´goed´als ´slecht´traint. Als je traint verandert er op termijn wat. Anders hoefde je het niet te doen... Vork

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:00

Paljassofie schreef:
Ik besef meer dan jullie dat Beau zijn rug wegdrukt, maar jullie kunnen natuurlijk niet weten hoe hard hier aan gewerkt wordt, ik heb eindelijk na lang zoeken een goede instructrice gevonden en Beau gaat al een heel stuk beter ( laatste 2 foto's geloof ik)
Ik ken mijn paard goed genoeg om dit wel te zien in de omgang als het echt zichtbaar zou zijn.

edit : vergeet niet dat dit paard al zijn hele carriere zijn rug MOEST wegdrukken, hij heeft het dus altijd gedaan, dus is er geen verschil in de omgang, toch?

en denk je dat anky haar paard niet goed kent? Haha! Zo zie je, je kunt niet zomaar oordelen over iets. Er zit altijd nog een groter verhaal achter.

Citaat:
Tyrza : dus de mensen die het (principieel) niet WILLEN ervaren moeten dan maar hun mond houden over LDR? nou leuk, maar dan wordt het een nogal eenzijdige discussie, denk je niet?

Inderdaad Clown

Welnee, leg me nu geen woorden in de mond. Ik bedoel er mee te zeggen dat praktijkervaring toch een meerwaarde aan je inzicht, oordeel en conclusie geeft Knipoog

Ikzelf ervaar dat hoe meer ik leer, hoe minder ik weet. Ik dacht 10 jaar geleden veel te weten, maar nu zie ik in dat dit pas het tipje van de sluier is. En dat probeer ik nu ook aan jou uit te leggen Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:01

Paljassofie schreef:
waarom kan jij dan op basis van een website bepalen wanneer dit zinloos is ? Foto's van onze draver... zegt meer over jou dan over mij...

Als ik DENK dat LDR ongezond is wel dat niet zeggen dat ik mij beter voel, ik heb zelf ook aangehaald dat ik waarschijnlijk ook dingen verkeerd doe.

Wat zie jij dan?

Ben jij dat op die draver? Ik zie namelijk ook een niet bevredigende foto serie. Ten eerste loopt je paard in drie stukken, achterhand is niet onder, paard is niet nagevelijk en als helemaal niet richting de aanleuning gereden want jij wordt op de fotos eerder vervoerd dan dat je hem aan het rijden bent. Dus of het zijn hele hele oude fotos, of het zijn niet serieus te nemen fotos, of jij ben het niet maar het is een ander.
In ieder geval als de draver altijd zo beweegt wordt onder het zadel kan ik me zijn zere rug lichterlijk voorstellen.

En nee ik wil niet beweren dat ik mijn paarden goed kan rijden echt niet ik sta ook nog maar aan het begin van de rutierladder maar ik weet wel dat ik dit niet hoef te laten zien tijdens de les of tijdens het trainen van de paarden. Dan heb ik ala minuut de halve stal over me heen.

Van uit de fotos kan ik me voorstellen dat je het niet met LRD of LDR eens ben al zou het voor het paardje niet eens zo lecht zijn als hij meer van achteruit over de rug gereden wordt naar je hand toe,
Afijn het is niet beledigend bedoeld, je bent waarschijnlijk ook nog erg jong, vat het ook niet op als belediging eerder als een aanwijzing naar hoe het beter kan.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:09

Tyrza : ik beweer dan ook niet dat ik dit WEET, ik zeg de hele tijd dat ik het er zo uit VIND ZIEN.

en moet SP mij daarom zo persoonlijk aanvallen? Niet iedereen heeft de middelen om een sportpaard aan te schaffen...

Kafue : Ja, dat zijn mijn zus en ik op die draver
ik heb hier al uitgelegd dat ik dit weet, hier werken we dan ook aan, maar het is nu eenmaal een paard dat al 8 jaar lang niet anders heeft MOGEN doen dan zijn rug wegdrukken ed. Ik weet niet in hoeverre jij ervaring hebt met dravers ( dit is ook mijn eerste draver hoor Knipoog ) maar het is echt allemaal heel makkelijk gezegd.
Ik vond geen instructie, ondertussen wel heel goede instructie gevonden.

We werken er heel hard aan en de verbetering is deels te zijn op de laatste 2 foto's van de website. ( is maar het resultaat de dag na mijn eerste les van die instructrice, dus ondertussen weer een stuk beter, maar het begin is er)

en "vervoerd worden" is wel lichtjes overdreven.... Bloos

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:10

Nou, dat bedoel ik: je vind het er op een bepaalde manier uit zien, en dat weerleggen wij. En dat is geen aanval, dat is een discussie.

Prima toch? Lachen

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:16

ja prima, zolang ik niet persoonlijk aangevallen wordt... ( niet over jou maar over SP.. )

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:21

Kafue schreef:
Een foute training van maar een uur per dag is na enige tijd al duidelijk waarneembaar bij het paard. Het paard zijn natuurlijk gangwerk verdwijnt namelijk, de ruimte het gemak. Het is also duidelijk zichtbaar. En ja ik praat uit ervaring.
Ik denk niet dat dit (even duidelijk waarneembaar) het geval hoeft te zijn bij ELKE vorm van foute training.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:42

Q, denk jij dan dat je met een foute training hoog kan scoren?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:43

Voor die 10 minuten dat pieken nodig is ? Pling Pling Pling

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:49

SP : Als ze in het losrijterrein al zo anders lopen als in de ring : dan denk ik van wel

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:04

Voor die 10 minuten pieken zoveel training en zo weinig controle. Het demonstreert precies wat er aan de hand is. LDR is slechts een tooltje voor een "goede" ruiter / instructeur / trainer. Maak er alsjeblieft geen traininingssysteem of - methode van, dat is veel verstrekkender, dat is te veel eer alleen voor LDR. Dressuur levert economisch gezien weinig op, als je het succes koppelt aan deze methode, dan levert het waarschijnlijk geld op.... Voor PR met een simpel verhaal is het uiterst sterk. Ik denk dat onze beste ruiters het ook zonder LDR zouden moeten kunnen redden. Iets is pas een systeem of methode als het op grote aantallen paarden succesvol is en zich bewezen heeft in de praktijk. Daarnaast moet een systeem universeel te gebruiken zijn, waarbij je binnen het systeem bepaalt wat het beste is voor paard en ruiter. Dus laten we eerst eens met een landenteam een aantal jaren aan de top staan, net als de Duitsers. Een wetenschappelijk onderzoek is echt niet nodig en dat wat er onderzocht is, stelt wetenschappelijk heel weinig voor.
Onze "super babe" heeft al lang bewezen dat ze heel goed kan rijden. Imo kon ze dat ook al zonder LDR. Misschien dat LDR als handelsmerk of logo voor het succes bebruikt wordt ? Imo heeft onze topper geen LDR nog. Het is haar keuze om het te gebruiken. Voor de "want"-to-bees" is zelfs dit te moeilijk, ondanks het enthousiasme. Als je ziet wat sommige mensen op de rug van een paard doen en hoe ze het eigen rijden onder woorden brengen, dan is er een aardig verschil tussen wat er in de praktijk gepresteerd en geschreven wordt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:27

SuperPepeijn schreef:
Jahoor.
Zeker in een jurysport.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:41

Precies goofy zo is het maar net.

En nee QQQQ met een foute training kun je niet heel goed scoren in de ogen van de jury. Eerstens omdat je niet kun laten zien wat er verlangt wordt, tweedens omdat het paard dan ook fout ontwikkeld is.
Het is dat zij niet kan scoren in jouw ogen omdat jij een deel van haar manier van rijden verafschuwt, en niet omdat haar manier van rijden slecht is. Ze heeft meer gevoel dan menigeen van ons alleen maar in zijn kleine teentje heeft.
Ja en de enthousiaste naapers die het fout nadoen is toch alleen maar zielig.

Natuurlijk zijn er best punten waarvan je in de proef denkt ajjjj en die toch beloond worden. Maar er zijn ook dingen die slecht scoren, haar halthouden bijvoorbeeld levert haar echt geen goede punten op.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:48

Kafue, jurering is een héééél andere discussie, laten we daar maar niet over gaan beginnen, want dan hebben we gelijk twee discussies door elkaar waar we nooit uitkomen...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:56

QQQQ schreef:
SuperPepeijn schreef:
Jahoor.
Zeker in een jurysport.
Dan kan je blijven lu||en hier maar dat is zinloos, jij moet duidelijk bij de jury zijn Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:13

SuperPepeijn schreef:
Dan kan je blijven lu||en hier maar dat is zinloos, jij moet duidelijk bij de jury zijn Knipoog
Die mogen hier ook meedoen hoor Ja .
Deze discussie gaat echter niet over het jureren. Da's dus een heel ander topic, en staat ook redelijk los van LDR, behalve misschien voor één punt: Show wordt vaak gepunt boven kwaliteit en wellicht helpt LDR training voor het showelement?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:27

Definieer kwaliteit Knipoog

Ik denk niet dat ik veel punten zou krijgen als mijn paard volledig ongecontroleerd maar met veel show zijn proef zou lopen. Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:38

SuperPepeijn schreef:

Ik denk niet dat ik veel punten zou krijgen als mijn paard volledig ongecontroleerd maar met veel show zijn proef zou lopen. Haha!

dat is me wel eens geluk. Paard showde door de proef maar ik had het gevoel er helemaal niets over te vertellen te hebben.
Was overigens nog in mijn oude rijden hoor.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:40

SuperPepeijn schreef:

Bijvoorbeeld: het paard dat met veel voorbeen een uitgestrekte draf laat zien, maar achter niet meekomt, wint 9 van de 10 keer van een correcte uitgestrekte draf die iets minder spectaculair is.
Kafue schreef:
dat is me wel eens geluk. Paard showde door de proef maar ik had het gevoel er helemaal niets over te vertellen te hebben.
Was overigens nog in mijn oude rijden hoor.
Precies dat soort dingen bedoel ik.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:41

Ja maar in de klasse die Anky loopt mag je echt wel veronderstellen dat deze juryleden het verschil tussen rijden en meerijden zien, Kafue Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:43

Je mag nooit zomaar iets veronderstellen, Tyrza Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:44

Laat ik het dan zo zeggen: je kunt er wel vanuit gaan Ja

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:45

Jij liever dan ik Knipoog
Het uitgestrekte draf voorbeeld geldt ook op het hoogste niveau, helaas...