Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 15:33

damian23 schreef:
Horseware schreef:
Stoer hoor Starbreeze :D

Hier ook een bloedpaardje: Manolito. Hij is een Libero H x Marinier. Pittig bloed en enorm snel over de zeik. Dit is de eerste rijmethode die hij echt accepteert.
Timo is compleet anders, maar die begint zich wel erg goed te voelen en begint pittiger en voorwaartser te worden (op een goede manier). Ook gaf ik laatst iets te veel linkerbeen. Ik kreeg meteen een schop naar achteren met dat been :+ Dus meneer laat het tegenwoordig ook duidelijk zien als hij het er niet mee eens is :Y)

Wat grappig! Volgens mij worden ze ook zelfverzekerder in wat ze wel en niet willen. Ik kreeg laatst ook een bok toen ik te stug was met mijn binnenhand. Die van mij is overigens ook een bloedpaardje vm Township XX, maar daar merk je niet zo heel veel aan. Hij is wat heftiger met reageren, maar kalmeer (meestal) ook weer vrij snel.

Ze stijgen in rangorde doordat ze zich zelfverzekerder voelen.
Schroom niet om je eigen rangorde af en toe even te bevestigen, dat is des paardens.

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:34

DarkoFoitzik schreef:
ik was net de theorie van de dressuur aan het doorlezen op deze site: http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur/basis.html

ze zeggen daar wel iets waar ik me bij aansluit, namelijk: de dressuur bestaat voor het paard en niet het paard voor de dressuur.

Dankje voor het delen :D vind het op een erg prettige manier geschreven en ga mij ook maar eens wat verder inlezen :)

*kruipt weer onder haar mee lees steen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:59

DarkoFoitzik schreef:
ik was net de theorie van de dressuur aan het doorlezen op deze site: http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur/basis.html

ze zeggen daar wel iets waar ik me bij aansluit, namelijk: de dressuur bestaat voor het paard en niet het paard voor de dressuur.

Op zich ben ik het er wel mee eens, maar WIJ willen toch echt op dat paard gaan zitten.... Als we dat niet zouden doen is dressuur ook niet nodig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 17:00

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:49

Hartelijk dank Simpelman voor het plaatsen van laatste video's! Ware voorbeelden voor mij als ruiter. Mijn 11 jarige Forester (met PPID), loopt de laatste weken echt fijn, hij is zoveel losser en minder stijf in z'n lijf dan voorheen. :)

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:01

Bedankt voor de filmpjes simpelman, dat is fijn om naar te kijken!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:18

DarkoFoitzik schreef:
ik vind het echt heel grappig, voordat ik aan dit topic deel nam vond ik dit er nog goed uit zien: https://www.youtube.com/watch?v=WkJpmIwddJU

echter nu..... ik kan er amper naar kijken zonder medeleiden te hebben met de paarden. elk filmpje dat ik in die serie gekeken heb vind ik niet goed uit zien. de paarden zijn zelfs onregelmatig. gaan bijna allemaal in de handstand voor een piaffe en hebben een kuil achter het zadel. dit is zeker niet de dressuur die ik zelf wil beoefenen.

Maar dit is toch het beeld hoe de grote organisaties ons dit al goed voorschotelen..En de ellende is ze scoren er ook mee.. Dit zijn toch de Namen die er toe doen in de paardenwereld..En vele jury's refereren aan dit beeld.
Wat dat betreft lijkt t beter om je start kaart aan de wilgen te hangen..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 18:41

Het is een heel interessant onderwerp.
Namelijk, vergeet het oude FEI art 401 even en ga kijken naar de afzonderlijke onderdelen van de video, hoe die er uit zouden moeten zien vind je in de oude en de nieuwe FEI reglementen, vrijwel onveranderd.
Je zult dan zien dat als je elk onderdeel apart bekijkt het getoonde redelijk goed het gevraagde benaderd.

Het getoonde benaderd dus het gevraagde ideaalbeeld per onderdeel.
Scoren doe je per onderdeel, dus....dan krijg je dit.
Het paard zelf is van geen belang meer, die hoeft nu (vernieuwde FEI art 401) alleen nog maar een "happy athlete" te zijn en daar natuurlijk regelmatig een rapport over te schrijven.

Achter het totaalbeeld van het oude FEI art 401 zit een filosofie, een ethiek en een diep doorwrocht inzicht in het wezen van het paard.

Het negatieve effect van het relatief lage belang van het algemene beeld "het gereden zijn" (=oude FEI art401) maakt de hele dressuur stuk.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 01-12-15 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:51

Ik kreeg gewoon medelijden met Parzival toen ik het zag. Waar heeft dat beestje het op zijn leeftijd nog aan verdient?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:56

Oeiaah die heeft wel eens beter gelopen...
Misschien was pensioen toch langzaam aan geen slecht idee.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:08

[***] schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Op zich ben ik het er wel mee eens, maar WIJ willen toch echt op dat paard gaan zitten.... Als we dat niet zouden doen is dressuur ook niet nodig.

Klopt, en om zo dier vriendelijk mogelijk op het paard te gaan zitten hebben wij de dressuur ontwikkeld. We hebben dus dressuur voor het paard en niet het paard voor de dressuur.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:18

Starbreeze schreef:
sanne83 schreef:
Welk skala jureren ze dan naar?

Het 'Moderne skala', ook wel het Ruck ende Pluck skala genoemd, speciaal voor mensen die altijd haast hebben.

@starbreeze: geweldig! _O-

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 19:21

sanne83 schreef:
Welk skala jureren ze dan naar? Ik zie taktfouten, geen ontspanning, aanleuning? paard heeft de hele proef z'n mond open....

Het Scala is een africhtingskader.
Men jureert aan de hand van het FEI reglement. :)
Er is geen echt verband tussen die twee.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:44

Ik weet dat ze in de basis sport daar juist wel heel erg mee bezig zijn geweest, om alle oefeningen meer in het licht van het skala en het gereden zijn te beoordelen, dus ze hebben het binnen de wedstrijd zeker wel over het skala.

Ik vraag me dus af wat zo'n jurylid dan denkt als ze dit zien?? Ze hebben toch criteria om naar te jureren? Hoe zouden ze dit dan ooit kunnen onderbouwen?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:03

Sanne, ik vraag me dat ook af. Zouden ze dit dan echt niet zien? Net als dat ze niet zagen dat een Totilas kreupel door de baan ging. Ik ben een amateur en ik heb lange tijd gedacht dat bepaalde zaken normaal waren en zo horen. Maar dit zijn professionals.

Ik had de wedstrijdring weer eens van dichtbij gezien. Maar ook daar voor dit soort rijderij zulke hoge punten worden gegeven. Ik verbaas me daar toch keer op keer over. Maar als een ruiter iedere keer haar handen helemaal omhoog moet liften omdat het paard met zijn neus tussen zijn benen hangt (opkrullen) dan hoort die combinatie geen dikke winstpunten te krijgen, ook niet in de basis. Ok, de figuren werden goed uitgevoerd, maar de aanleuning was gewoon niet goed. Terwijl er een braaf paardje, standaard, normaal bewegend in een mooie aanleuning door de baan ging, die van mij met lof eerste had mogen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:10

DarkoFoitzik schreef:
Klopt, en om zo dier vriendelijk mogelijk op het paard te gaan zitten hebben wij de dressuur ontwikkeld. We hebben dus dressuur voor het paard en niet het paard voor de dressuur.

Dan zijn we het dus eens :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:22

@damian en sanne, ik denk dat niemand zijn handjes eraan wil branden. Dit moderne gedoe is erin geslopen. Eens is er iemand mee begonnen, jury wellicht overdondert door het extra bewegen, weet ik het, en combinatie hoog beoordeeld. Steeds meer ruiters die het truukje toepasten en voila... Ze kunnen nu natuurlijk niet van de ene op de andere dag toegeven dat dit eigenlijk niet correct is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:29

Ik zie het ook niet zo snel veranderen. Ik denk dat het ook een heel groot deel onwetendheid is.
Ik wist tot 2 jaar geleden ook niet beter.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:34

Simpelman schreef:
Schroom niet om je eigen rangorde af en toe even te bevestigen, dat is des paardens.

Daar schroom ik ook niet voor. Ik weet uit ervaring met mijn vorige paard dat onduidelijkheid over wie de leiding heeft tot nare dingen kan leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:46

Ik ben ook geschrokken van het slechte nivo van Adelinde en Parzival.
Maar ik zag vorige week Fabienne Lutkemeier rijden in Stuttgart, net zo beroerd. Arm paard, helemaal vast in zijn lijf.
Het ergste vind ik nog dat ze gewoon hoog beoordeeld worden. :n

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:56

damian23 schreef:
Simpelman schreef:

Daar schroom ik ook niet voor. Ik weet uit ervaring met mijn vorige paard dat onduidelijkheid over wie de leiding heeft tot nare dingen kan leiden.

Ik ga regelmatig tussen hem en het voer staan, wie baas is over het voer, is dé baas heb ik me ooit laten vertellen.

Ben benieuwd hoe jullie dat wel eens testen of opeisen?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:02

/3 "jou plaats wordt nu mijn plaats" :j

En gister aangegeven in het stukje hierboven:
"3. Paard komt vol vertrouwen naar zijn trainer toe, maar behoudt wel een respectvolle afstand (armlengte bij voorkeur). Bij optimale paardvriendelijkheid is er sprake van een perfecte balans tussen vertrouwen en respect. Heeft een paard teveel respect, dan slaat dat gauw om naar angst, een overdosis vertrouwen maakt een paard opdringerig en onrespectvol. Beiden geen gezonde en natuurlijke situatie, ook niet voor het paard."

Weet zo welke mensen bij ons op stal de problemen gaan krijgen of terug krijgen met de randorde....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:03

Nee, ik geloof niet in de baas zijn of dominantie, in ieder geval niet op die manier.

Ik ben de trainer en ik leer het paard aan dat ik bij zijn bak wil kunnen, mocht dat nodig zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:05

Starbreeze"
[quote="damian23 schreef:
Simpelman schreef:

Ik ga regelmatig tussen hem en het voer staan, wie baas is over het voer, is dé baas heb ik me ooit laten vertellen.

Ben benieuwd hoe jullie dat wel eens testen of opeisen?[/quote]

Ha ha, regelmatig.. Anders heb ik hier geen leven, maar dan moet ik wel donders oppassen als er 3 tegelijk die ene emmer willen en hij bedoeld is voor de onderste in rang.
Want tja.. de anderen vinden dat het van hun is en niet voor dat kleine guppie, dus sta ik daar te politie agenten. (lastigste is nog die kleine die uit respect/angst voor de anderen soms weg wil)
In dit geval dus niet ik tussen het voer om de baas te zijn, maar om te zorgen dat de paarden krijgen wat ze moeten en niet meer dan dat. Dus niet om een punt of zo te maken.
Het is dus wel mijn emmer.... dat wel.. maar daarna wordt het lastiger.

quote kapot.. sorry..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:07

vanmiddag leuke sessie longeren in pure vorm (halstertje verder niets..)