[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:00

@VisibreTeam,
Heb je een uitgebreide keuring in NL laten doen?
Ik ben een beetje ongerust over wat er te zien is.

Ik zou in ieder geval even wachten met "rechtrichten", laat hem eerst zichzelf vinden.
1000km wandelen, sprongetjes, greppels, heuvels, slootjes.
Alleen contact teugel en vooral proberen hem uit die krul te laten komen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:32

Simpelman schreef:
@VisibreTeam,
Heb je een uitgebreide keuring in NL laten doen?
Ik ben een beetje ongerust over wat er te zien is.

Ik zou in ieder geval even wachten met "rechtrichten", laat hem eerst zichzelf vinden.
1000km wandelen, sprongetjes, greppels, heuvels, slootjes.
Alleen contact teugel en vooral proberen hem uit die krul te laten komen.

Toen hij was 'opgevangen' in Spanje (adres waar ik hem vandaan heb) is hij gekeurd door een Nederlandse arts, hij heeft hier verder ook totaal geen last van zijn lijf. Wil hem nog wel laten doorlichten door een chiropraktor/fysio, verder is hij fysiek oke :)

Rechtrichten hier is trouwens enkel het hoofd laag en vanuit daar een stukje stappen, meer doen we nog niet en zijn we ook totaal nog niet klaar voor.

Sprongetjes, greppels, heuvels en slootjes klinkt als een super idee! Sowieso hechten we veel waarde aan gewoon spelenderwijs dingen proberen, zeiltjes, obstakeltjes, plezier en leren waar zijn benen en zijn lijf blijven :j

Uit de krul gaat gelukkig steeds beter, in het begin dook hij gelijk met zijn hoofd in de houding en bleef daar, ook zonder contact... Dat begint hij gelukkig los te laten en hij begint zijn hals vrijer te bewegen, iets waar ik al enorm blij mee ben. Pas hebben we ook een simpel parcourtje (zeiltje, balkje, smalle doorgang etc) puur op touwhalstertje gereden, vond hij heel raar, maar het zette hem wel even op zijn eigen benen en houding.

Ik heb de tijd, en wil hem ook alle tijd geven om zich voldoende te ontwikkelen om een stap verder te zetten. Wat ik graag wil met een paard is hij helemaal klaar voor (freestyle en vrijheidsdressuur) dus heb 0,0 haast met iets voor elkaar te krijgen onder het zadel, lukt het dit jaar niet, dan komt het volgend jaar wel. Of het jaar daar weer na :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:36

Lopen, lopen, lopen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:55

Simpelman schreef:
Lopen, lopen, lopen.

:j Proberen we al zo veel mogelijk te doen :j

Zou hem meenemen als handpaard ook nog iets zijn?
Hij is inmiddels doodbraaf in de hand en op straat en heb een makke merrie van 20 die zijn 'meisje' is

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:35

Sjolvir schreef:
Oei, vind dit een lastige...
En ik vind het knap dat je in dat knollenveldje kan rijden, dacht die rijdt zo tegen de dissel van de trailer aan! Oef!!!

Amazone die heel vriendelijk probeert te rijden met haar armen handen, maar daar zit hem in dit geval ook de valkuil denk ik.
Handen vrij breed, in wendingen lijkt vnl binnenteugel gebruikt te worden en buitenteugel in verhouding losser gelaten, terwijl je eigenlijk de buitenschouder zou willen begrenzen. Nu zwaait je paard nogal eens wat uit met de achterhand en buigt niet echt in het lijf.
Denk volg.. met je handen en armen ipv wisselend contact, dat is dan ook meteen volgens mij wel het moeilijkste wat er is, want ik heb ook altijd een losvast contact tot mijn grote ergernis en krijg dat niet voor elkaar.
Kort samengevat, links rechts gelijker en let op je buiten teugel.

Je zit iets naar voren met boven lichaam en steekt je bips uit en komt daardoor achterop de lepel van het zadel terecht en eigenlijk minder netjes zit dan dat je zou kunnen denk ik.
Denk draadje boven aan je cap dat je optilt en dan recht gaan zitten, eerst in stap proberen.
Meestal heeft iedereen zijn beugels te kort, maar zijn deze niet te lang? Je staat constant op je tenen en hebt je hakken omhoog, drijft met je hakken en paard reageert er niet heel erg op.

Tempo, hier en daar te hoog en niet van de amazone maar het tempo van het paard?
Paard is wel aan het zoeken, dat is goed, alleen ben jij dan net niet snel genoeg met het juiste moment het goede te benadrukken. Wat ook heel moeilijk is, want daar moet je razend snel voor zijn.

Maar van jullie is echt wel wat te maken! :D Ook al klinkt het nu zwaar dramatisch.

Voor je nou denkt dat ik het allemaal maar weet.. nee dus... :+ :') Ik met mijn fjord.
Hoezo, gelijk contact, hoezo constant, hoezo buiging, hoezo drijven... nou ja, noem maar op....
Ik doe daar zo ongeveer alles wat jij ook doet.. Vandaar de herkenning..
Hoef hier ook geen commentaar op, heb zelf al wel gezien dat we nog heel veel werk hebben :+
https://www.youtube.com/watch?v=ElVGCFF-oQ4

Dank je voor je uitgebreide reactie! Rijden op het weilandje is niet top helaas, ik merk ook dat het beter wil in een echte bak, maar dit is wat ik heb, dus we moeten het ermee doen! :)
Wat je zegt over het los-vast contact herken ik wel, ik heb inderdaad moeite met echt contact nemen, omdat het voor mijn gevoel snel te veel is, en ik vind het lastig de balans te vinden tussen te los of te strak. Binnenteugel probeer ik inderdaad echt af te leren, inmiddels zitten we redelijk gelijk qua teugelcontact recht- en links, maar je heb idd goed gezien dat ik daar soms nog in terugval.

Dank je voor al je tips! Ik ben er al druk mee aan de slag geweest! :D

Simpelman schreef:
@Sodeletuut,
Je pony is braaf en doet zijn dingetje op zijn manier.
Je hebt een zekere mate van ontspanning en vertrouwen, maar niet voldoende losgelatenheid.
Je hebt geen aanleuning (bitloos) en dus geen nageeflijkheid.
Je pony sloft wat rond, heeft geen zweefmoment, dus is niet actief.

In deze bitloze optoming zul je waarschijnlijk niet verder kunnen komen met je paard.

Om je verder te kunnen ontwikkelen moet je eerst méér de losgelatenheid bevestigen en van daar uit meer actief voorwaarts rijden naar nageeflijkheid op een weerstandbiedende hand, nogmaals zonder bit zal je dat met dit soort pony niet gemakkelijk lukken.

Dank je voor het kijken naar mijn filmpje, Simpelman. Heb je tips om meer losgelatenheid en zweefmoment te kunnen ontwikkelen? En wat is de regen dat je denkt dat deze bitloze optoming niet geschikt zal zijn voor een basis balans/ontspanning/losgelatenheid? Nogmaals dankje voor je input!

maralyn schreef:
Meisje met de haflinger.

Ik zie dat jij je liezen klemt en daardoor onbedoeld hulpen geeft.
Bevestig jezelf door bewust te zijn van je zit.
Jij moet ook los zijn anders kan je paard olk niet loslaten.

Werk op voorwaatts op zit en beenhulp en zo met jouw lichaam ook weer terug.
Maak je voltes ook kleiner of maak er n halve volte van.

Verder zie ik onrust in jouw bovenlichaam. Ontspan je. Adem. Armen naar voren voor de training. Omghoog. Naar achteren. Naar beneden.

Voel je handen in contact met het hoofd.
Deze moet constant. Zacht. Stabiel. Maar wel begrenst.

Wees bewust van jou houding en welke hulpen je geeft. Pas dan kun je het paard verbeteren.

Vergeet ook de beloning niet op het juiste moment.

Succes

Dankje Maralyn! Liezen klemmen was ik mij niet bewust van, dank je voor het opmerken! Ik heb er meteen op gelet nadat ik het las. Ik ga zeker wat doen met je tips, en inderdaad meer bewust rijden, in plaats van zonder na te denken haha.. Beloning is ook een goede idd, al doe ik wel veel met stem belonen. :) Dankjewel!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:53

Sodeletuut schreef:
Simpelman schreef:
@Sodeletuut,
Je pony is braaf en doet zijn dingetje op zijn manier.
Je hebt een zekere mate van ontspanning en vertrouwen, maar niet voldoende losgelatenheid.
Je hebt geen aanleuning (bitloos) en dus geen nageeflijkheid.
Je pony sloft wat rond, heeft geen zweefmoment, dus is niet actief.

In deze bitloze optoming zul je waarschijnlijk niet verder kunnen komen met je paard.

Om je verder te kunnen ontwikkelen moet je eerst méér de losgelatenheid bevestigen en van daar uit meer actief voorwaarts rijden naar nageeflijkheid op een weerstandbiedende hand, nogmaals zonder bit zal je dat met dit soort pony niet gemakkelijk lukken.
Dank je voor het kijken naar mijn filmpje, Simpelman. Heb je tips om meer losgelatenheid en zweefmoment te kunnen ontwikkelen? En wat is de regen dat je denkt dat deze bitloze optoming niet geschikt zal zijn voor een basis balans/ontspanning/losgelatenheid? Nogmaals dankje voor je input!

Ik ga uit van het idee dat je er "meer" van te wil maken.
Wanneer je alleen recreatief wilt rijden is er niet veel meer te zeggen dan geniet van het leven.

Je hebt een stugge pony met weinig aanleg, zo te zien liever lui dan moe.
Door het gebruik van een bitloze optoming maak je het je pony heel gemakkelijk om gewoon alleen maar te doen wat hem goed dunkt.
Om van dit soort van pony rijkunstig iets te maken moet er behoorlijk wat meer gewerkt worden en dan zul je door wat weerstand heen moeten.
Met alleen een neusriem zal je pony gemakkelijk weerstand kunnen bieden aan jouw vraag/ophoudingen en gewoon doorgaan met zijn compromisje.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 19:08

Simpelman schreef:
Ik ga uit van het idee dat je er "meer" van te wil maken.
Wanneer je alleen recreatief wilt rijden is er niet veel meer te zeggen dan geniet van het leven.

Je hebt een stugge pony met weinig aanleg, zo te zien liever lui dan moe.
Door het gebruik van een bitloze optoming maak je het je pony heel gemakkelijk om gewoon alleen maar te doen wat hem goed dunkt.
Om van dit soort van pony rijkunstig iets te maken moet er behoorlijk wat meer gewerkt worden en dan zul je door wat weerstand heen moeten.
Met alleen een neusriem zal je pony gemakkelijk weerstand kunnen bieden aan jouw vraag/ophoudingen en gewoon doorgaan met zijn compromisje.

Ik wil er zeker meer van maken, in ieder geval wil ik graag met steeds meer balans, impuls, rechtgerichtheid en soepelheid rond kunnen rijden met Alvaro..

Wat bedoel je precies met: 'zul je door wat weerstand heen moeten?'. Om wat voor soort vragen/ophoudingen aan een bit spreek je dan precies? :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:08

"Ik wil er zeker meer van maken, in ieder geval wil ik graag met steeds meer balans, impuls, rechtgerichtheid en soepelheid rond kunnen rijden met Alvaro.."
Dat is een kwestie van kracht (van je pony) en rijkunst.

Je zult je pony hiervoor veel actiever aan het werk moeten zetten en tegelijkertijd in staat moeten zijn om hem zover te brengen zich los te laten.
Wanneer hij zoals nu zich stijf houdt dan hoeft hij niet met zijn hele lijf te werken, hij drukt zich.

Los laten leer je hem door hem de hals te laten strekken, kracht bouw je op door hem dan actief voorwaarts te rijden.
Vrijwel zeker gaat wanneer je drijft weer in zijn "vastzet" houding lopen zodat hij geen kracht hoeft te zetten.
Hiervoor gebruiken we de weerstandbiedende hand.
Dat is geen trekken maar wanneer hij zijn hals heeft laten vallen en je drijft voorwaarts dan gaan de meeste onbevestigde paarden tegen de hand inkomen, deze moet dan weerstand bieden, paard geeft na.
En dat zal bij deze pony niet meevallen met een neusriem. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:38

Dank je Simpelman! Ga ik zeker mee aan de slag. Ik wil echt heel graag verbeteren, maar ben zeker geen natuurtalent..

Nog tips voor goede lesgevers in Groningen? Ik heb helaas nauwelijks les.. Deze vraag is overigens niet alleen voor Simpelman, als iemand anders wat weet, graag. Mijn instructrice is vrij beperkt beschikbaar ivm mijn werktijden maar ik wil graag meer begeleiding.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:05

@visibreteam: Dat is wat je noemt "Spaans trauma" Paard weet niet in welke bochten hij zich moet wringen om van de hand af te blijven. Flinke taak om dit goed te krijgen. Mooi paard overigens.
@Sodeletuut: alles wat gezegd moet worden is al gezegd. Tis een brave pony en houdt van zn gemak. ik ben ook niet zo voor bitloze optomingen (tenzij het niet anders kan). Paarden gaan er vaak een beetje in "hangen" en dat zie je bij jouw pony ook. Het zadel lijkt me wel te klein voor jou.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:29

Visibreteam, wat een prachtig paard heb je en wat fijn dat hij bij jou een nieuwe kans krijgt.

ik zou hem ook eerst even door een dierenarts/chiropractor laten behandelen en los laten maken. Vaak zitten paarden die in een houding geforceerd zijn vast in hun hals/rug/bekken.

Mijn paard wilde ook geen contact met het bit. Hoofd omhoog of hij krulde zich helemaal op. Ik heb ruim een half jaar alleen maar met een contactteugel lang en laag gereden. Ze moeten dan helemaal weer het vertrouwen krijgen in de handen van de ruiter. Ik ben nu (1 jaar verder) zo ver dat mijn paard losgelaten is en weer vertrouwen heeft in de hand. Nu hoef ik alleen mijn hoofd omhoog te vragen en dan blijft het contact ligt en luchtig. Het gaat niet snel maar het gevoel van een losgelatenheid is hemels. Heel veel succes met je spaanse schoonheid.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:52

Babootje schreef:
@Sodeletuut: alles wat gezegd moet worden is al gezegd. Tis een brave pony en houdt van zn gemak. ik ben ook niet zo voor bitloze optomingen (tenzij het niet anders kan). Paarden gaan er vaak een beetje in "hangen" en dat zie je bij jouw pony ook. Het zadel lijkt me wel te klein voor jou.

Dankje voor je reactie! Hij is zeker braaf en liever lui dan moe, maar zeker geen dooie, hij doet graag z'n best. Zadel is zeker niet te klein, ik zit alleen wat achterop op dit filmpje zie ik. Bitloze optoming ga ik in eerste instantie niks aan veranderen. :)

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:31

Ik ben wel benieuwd wat jullie van mijn paard vinden.
Hij is bijna vier, een halfjaar onder het zadel en niet makkelijk op gewicht te houden.
Touwtje hangt erom omdat hij z'n neus steeds helemaal in de lucht steekt en dan even niets wil. Het gaat nu heel erg goed en wil weer zonder gaan rijden.
Hij loopt op de voorhand omdat hij nog erg overbouwd is.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie tips zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:35

Vind hem sowieso op de 2e foto beter lopen dan op de eerste, daar zit hij in een valse knik.
Ook vind ik je slof wat strak zitten, maar dat zal meer een persoonlijke mening zijn denk ik.
Aangezien het nog best een jonkie is, heeft hij voldoende balans om in deze houding te lopen?

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:40

Slof hat idd te strak op de eerste foto dat weet ik. Tweede foto hangt hij naar mijn mening wel los genoeg.
Het is nog heel erg zoeken naar de juiste houding en in de traning wissel ik ook heel erg. Zo nu en dan heel laag en dan pak ik hem weer wat meer op. Volgens instructrice mag ik hem liever wat hoger rijden omdat hij zo op de voorhand loopt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:51

Nijntjuh, mijn advies zou zijn: kijk waar je paard zichzelf het meest los laat in een zo horizontaal mogelijke houding. En dat kan soms zeker wat hoger "ingesteld" zijn. En dan niet hoger in de "dressuurkrul" maar gewoon het hoofd en hals horizontaal houden met een open en vriendelijke hand. Paard moet eerst sterker worden van achter, dan gaat hij meer horizontaal lopen omdat de motor kracht wint. En komt het "dressuurplaatje" aan de voorkant ook vanzelf. Hij moet je hand leren vertrouwen en volgen. Dat gebeurt niet als je er zo'n touwtje aan hangt.....
Jonkies doen vaak hun hoofd omhoog omdat ze het even moeilijk hebben of het niet zien zitten. Zorg dan dat je vriendelijk blijft met je handen, houdt voorwaarts met je been en geef gewoon aan: wat je ook probeert of doet, er is maar 1 kant die je op kan en dat is deze. Consequent doch vriendelijk zeggen wat je wil. Zonder direct te gaan "corrigeren" of afdwingen. Hij is jong, weet hij veel? Hoe meer je hem vriendelijk op deze manier uitlegt wat je wil, hoe meer hij zal gaan groeien samen met je.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:55

Ik ga mee met Kamy, ik maakte me in het begin ook wat zorgen om de hoofdhouding van mijn jonkie (ook een sterrenkijken :Y) ). Maar na een paar keer rijden met alleen licht teugelcontact, begon ze toch mijn hand wat meer naar beneden te volgen. Misschien is het gewoon een kwestie van het zoeken van balans onder de man :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:17

Afbeelding

Mijn jonkie deed dit vaak. Heb haar hier nooit op gecorrigeerd (geen tik, geen "rukje" oid). Ook emotioneel gezien bleef ik gewoon, geen irritatie of frustratie tonen. Ik bleef consequent herhalen wat ik wilde. Elke deur is dicht, behalve die ene die ik zelf open zet. Zoals mijn instructrice dan zei: we accepteren dit niet, maar geven haar wel de kans om te leren begrijpen. Zonder dwang of "emotie van de ruiter". Gewoon vertrouwen geven. Maar dit soort stukjes in het rijden moesten wel telkens korter zijn of minder vaak voorkomen. Anders wordt het natuurlijk een gewoonte om onder het werk uit te komen ;) Maar als je zo de leiding neemt, dan weten ze vaak heel goed dat je dit niet wil, en is het ook niet interessant meer om te proberen.

Zoals JudArthos al oppert, het heeft zeker met balans te maken! Waarom dan meteen een touwtje aan een jong dier knopen? Laat ze toch op eigen kracht leren! Krijg je een veel fijner paard van.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:49

Hmm ik denk dat jullie mij verkeerd begrijpen. Zijn balans is heel fijn juist! Zoals je hierboven laat zien gebeurt absoluut niet. Wat hij soms deed was zijn hoofd gewoon in de lucht steken en stil gaan staan. Doordat we een paar nate ervaringen mee hebben gemaakt. Lees: steigeren en achterover klappen in de stap en mij bijna meenemen was ik het vertrouwen wat kwijt. We zijn verhuisd en hij heeft zich nog nooit zo goed gedragen! Hij ontspant weer onder het rijden en heeft zijn hoofd niet weer in de lucht gestoken. Vandaar dat ik ook zei dat ik weer zonder het touwtje wil gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:56

Heb je ook gekeken waarom hij dat doet?

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:00

Ik wist dat ik die vraag kon verwachten. Meestal deed hij dat gewoon zonder reden zomaar ineens. Wel gbeurde het soms als hij spanning opbouwde.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:04

Paarden doen dat soort dingen altijd met een reden. Weet je zeker dat je tuig past?

Goed dat je touwtje eraf wilt halen, zo leert hij namelijk niks. Hij loopt in het krulletje braaf zijn rondje maar kan zo niet de juiste spieren opbouwen of loslaten door zijn lichaam.
Als je het touwtje eraf hebt gehaald zou ik met zo'n jong dier vooral werken aan de losgelatenheid. Dat kan helemaal voorwaarts neerwaarts maar misschien ook wat hoger. Doet hij zijn hoofd omhoog dan volg je met je hand, dan krijgt hij vertrouwen in je hand. Niet terugwerken. Mooi paard heb je hoor!

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:14

Tuig past idd goed.
Jammer dat er zo gereageerd wordt. Helaas hebben jullie mij niet veel wijzer gemaakt maar ik wil jullie wel bedanken voor de reacties.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:20

Puur uit nieuwsgierigheid, wat zijn dan de reacties die je had verwacht?

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:28

Ik had gehoopt dat na mijn uitleg niet op het touwtje zou worden gereageerd maar over verbeter en of pluspunten. Ik sta zeker open voor zowel negatief als positief kritiek. Misschien heb ik ook wel niet het juiste beeldmateriaal geleverd en weten jullie te weinig over hoe alles verlopen is. Toch wil ik wel bedanken voor de moeite die mensen genomen hebben om te reageren :)