Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:@VisibreTeam,
Heb je een uitgebreide keuring in NL laten doen?
Ik ben een beetje ongerust over wat er te zien is.
Ik zou in ieder geval even wachten met "rechtrichten", laat hem eerst zichzelf vinden.
1000km wandelen, sprongetjes, greppels, heuvels, slootjes.
Alleen contact teugel en vooral proberen hem uit die krul te laten komen.
Sjolvir schreef:Oei, vind dit een lastige...
En ik vind het knap dat je in dat knollenveldje kan rijden, dacht die rijdt zo tegen de dissel van de trailer aan! Oef!!!
Amazone die heel vriendelijk probeert te rijden met haar armen handen, maar daar zit hem in dit geval ook de valkuil denk ik.
Handen vrij breed, in wendingen lijkt vnl binnenteugel gebruikt te worden en buitenteugel in verhouding losser gelaten, terwijl je eigenlijk de buitenschouder zou willen begrenzen. Nu zwaait je paard nogal eens wat uit met de achterhand en buigt niet echt in het lijf.
Denk volg.. met je handen en armen ipv wisselend contact, dat is dan ook meteen volgens mij wel het moeilijkste wat er is, want ik heb ook altijd een losvast contact tot mijn grote ergernis en krijg dat niet voor elkaar.
Kort samengevat, links rechts gelijker en let op je buiten teugel.
Je zit iets naar voren met boven lichaam en steekt je bips uit en komt daardoor achterop de lepel van het zadel terecht en eigenlijk minder netjes zit dan dat je zou kunnen denk ik.
Denk draadje boven aan je cap dat je optilt en dan recht gaan zitten, eerst in stap proberen.
Meestal heeft iedereen zijn beugels te kort, maar zijn deze niet te lang? Je staat constant op je tenen en hebt je hakken omhoog, drijft met je hakken en paard reageert er niet heel erg op.
Tempo, hier en daar te hoog en niet van de amazone maar het tempo van het paard?
Paard is wel aan het zoeken, dat is goed, alleen ben jij dan net niet snel genoeg met het juiste moment het goede te benadrukken. Wat ook heel moeilijk is, want daar moet je razend snel voor zijn.
Maar van jullie is echt wel wat te maken!Ook al klinkt het nu zwaar dramatisch.
Voor je nou denkt dat ik het allemaal maar weet.. nee dus...![]()
Ik met mijn fjord.
Hoezo, gelijk contact, hoezo constant, hoezo buiging, hoezo drijven... nou ja, noem maar op....
Ik doe daar zo ongeveer alles wat jij ook doet.. Vandaar de herkenning..
Hoef hier ook geen commentaar op, heb zelf al wel gezien dat we nog heel veel werk hebben![]()
https://www.youtube.com/watch?v=ElVGCFF-oQ4
Simpelman schreef:@Sodeletuut,
Je pony is braaf en doet zijn dingetje op zijn manier.
Je hebt een zekere mate van ontspanning en vertrouwen, maar niet voldoende losgelatenheid.
Je hebt geen aanleuning (bitloos) en dus geen nageeflijkheid.
Je pony sloft wat rond, heeft geen zweefmoment, dus is niet actief.
In deze bitloze optoming zul je waarschijnlijk niet verder kunnen komen met je paard.
Om je verder te kunnen ontwikkelen moet je eerst méér de losgelatenheid bevestigen en van daar uit meer actief voorwaarts rijden naar nageeflijkheid op een weerstandbiedende hand, nogmaals zonder bit zal je dat met dit soort pony niet gemakkelijk lukken.
maralyn schreef:Meisje met de haflinger.
Ik zie dat jij je liezen klemt en daardoor onbedoeld hulpen geeft.
Bevestig jezelf door bewust te zijn van je zit.
Jij moet ook los zijn anders kan je paard olk niet loslaten.
Werk op voorwaatts op zit en beenhulp en zo met jouw lichaam ook weer terug.
Maak je voltes ook kleiner of maak er n halve volte van.
Verder zie ik onrust in jouw bovenlichaam. Ontspan je. Adem. Armen naar voren voor de training. Omghoog. Naar achteren. Naar beneden.
Voel je handen in contact met het hoofd.
Deze moet constant. Zacht. Stabiel. Maar wel begrenst.
Wees bewust van jou houding en welke hulpen je geeft. Pas dan kun je het paard verbeteren.
Vergeet ook de beloning niet op het juiste moment.
Succes
Sodeletuut schreef:Simpelman schreef:Dank je voor het kijken naar mijn filmpje, Simpelman. Heb je tips om meer losgelatenheid en zweefmoment te kunnen ontwikkelen? En wat is de regen dat je denkt dat deze bitloze optoming niet geschikt zal zijn voor een basis balans/ontspanning/losgelatenheid? Nogmaals dankje voor je input!@Sodeletuut,
Je pony is braaf en doet zijn dingetje op zijn manier.
Je hebt een zekere mate van ontspanning en vertrouwen, maar niet voldoende losgelatenheid.
Je hebt geen aanleuning (bitloos) en dus geen nageeflijkheid.
Je pony sloft wat rond, heeft geen zweefmoment, dus is niet actief.
In deze bitloze optoming zul je waarschijnlijk niet verder kunnen komen met je paard.
Om je verder te kunnen ontwikkelen moet je eerst méér de losgelatenheid bevestigen en van daar uit meer actief voorwaarts rijden naar nageeflijkheid op een weerstandbiedende hand, nogmaals zonder bit zal je dat met dit soort pony niet gemakkelijk lukken.
Simpelman schreef:Ik ga uit van het idee dat je er "meer" van te wil maken.
Wanneer je alleen recreatief wilt rijden is er niet veel meer te zeggen dan geniet van het leven.
Je hebt een stugge pony met weinig aanleg, zo te zien liever lui dan moe.
Door het gebruik van een bitloze optoming maak je het je pony heel gemakkelijk om gewoon alleen maar te doen wat hem goed dunkt.
Om van dit soort van pony rijkunstig iets te maken moet er behoorlijk wat meer gewerkt worden en dan zul je door wat weerstand heen moeten.
Met alleen een neusriem zal je pony gemakkelijk weerstand kunnen bieden aan jouw vraag/ophoudingen en gewoon doorgaan met zijn compromisje.
Babootje schreef:@Sodeletuut: alles wat gezegd moet worden is al gezegd. Tis een brave pony en houdt van zn gemak. ik ben ook niet zo voor bitloze optomingen (tenzij het niet anders kan). Paarden gaan er vaak een beetje in "hangen" en dat zie je bij jouw pony ook. Het zadel lijkt me wel te klein voor jou.