Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:50

spokie79 schreef:
Subtiel en langzaam leren lopen....hoe doe je dat?

langzaam leren lopen, kan je met je zit voor elkaar krijgen
door simpelweg je bekken te kantelen, diep uit te ademen en heel even je binnendijbeenspier aan te spannen (en dan meteen weer los)
je kan je paard zelfs leren op uitademen te langzamer te laten lopen (voor professor 'gaan' :D )

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:50

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:58

Professor schreef:
nombrado schreef:

U begrijpt niets van de paardenvaktaal, daardoor staat u steeds op een eilandje.

jep
mijn paarden spreken geen "paardenvaktaal"
moeten er zelfs hartelijk om lachen
en ik blijf ook op dat eilandje
net zo lang tot jullie springen :)

Elles

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:01

Moderatoropmerking:
Graag elkaar weer even met rust laten en het topic informatief houden voor de medegebruikers.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:03

nombrado schreef:
spokie79 schreef:
Subtiel en langzaam leren lopen....hoe doe je dat?

langzaam leren lopen, kan je met je zit voor elkaar krijgen
door simpelweg je bekken te kantelen, diep uit te ademen en heel even je binnendijbeenspier aan te spannen (en dan meteen weer los)
je kan je paard zelfs leren op uitademen te langzamer te laten lopen (voor professor 'gaan' :D )

Bij mij, werkte dit pas in een soort tweede stadium.

Het eerste stadium was de teugels op lengte te hebben, met stem terug nemen naar een langzamer tempo (dit was al geleerd aan de longeerlijn, ooit)
Pas op het moment dat er door het langzame tempo, ietwat "rust" kwam, kon ik met mijn zit meer inwerken.

Bij de mijne was dat ook niet zo moeilijk, dat is een natuurtalent :D behalve rust en ontspanning :+

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:04

nombrado schreef:
als een paard stresserig wordt van hulpen van de ruiter, dient dus eerst de ruiter zich bewust te maken van zijn lichaam en de inwerking van de hulpen, lichaam, zit op het paard.

Dit ben ik helemaal met je eens.

Citaat:
Het heeft dan helemaal geen zin om net zo lang door te gaan tot ze je been accepteren. Je kan ze daarmee nog meer overstressed maken of juist af laten sluiten (autistische taferelen)

Als je dit voorzichtig en overwogen doet, denk ik dat je het paard er juist alleen een plezier mee doet. Hij heeft niet meer overdreven op een hulp te reageren. Heb jij je been tegen je paard liggen of hou je hem echt van je paard af? Ik denk namelijk dat het voor het paard fijner is als hij niet bang hoeft te zijn voor je been, die hem aanraakt.

Citaat:
Tuurlijk kunnen ze uiteindelijk met een minimale beenhulp reageren, maar waarom meer gaan aanleren dan nodig is uiteindelijk?

Je hoeft ook niet meer aan te leren dan nodig. Alleen dat ze niet wegstuiven als je been aan je paard ligt.

Citaat:
wb handen. Bij een paard wat net zadelmak is, is het los in je hand laten leggen belangrijk.
het paard zoekt uiteindelijk licht je hand op.
Daarbij blijf je geven in je hand als ruiter. Het paard is door de ruiter erop meer uit balans, dus moet leren dit vanachter te kunnen dragen, dat kost spierkracht. Vandaar dat het hoofd af en toe omhoog gaat, dit is nl zijn balans.
ik hoop dat ik het nu wat duidelijker heb uitgelegd?

Volgens mij heeft een paard zijn hoofd niet omhoog te doen voor zijn balans, maar moet hij wel de mogelijkheid hebben om in de bochten contrastelling aan te nemen als hij nog niet in balans is. Maar ik begrijp dat je dus ook contact met je teugels hebt en dat betekent dus druk, hoe minimaal ook.

Nu wel duidelijk uitgelegd :). Thanks.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:07

Waarom zoekt men steeds wat anders dan het Klassiek rijden, mijn idee daarover is dat men de lange weg wil verkorten, om snel resultaat te hebben.
En Klassiek is niet het einddoel alleen belangrijk maar ook de weg er naar toe.
Dat velen denken dat zij een nieuw wiel hebben uitgevonden komt omdat naar mijn mening vele instructeurs zich laten verleiden de weg te verlaten van de Klassieke doelstellingen.
Dat is mijn denken daarover kort samen gevat, wat is de mening hierover????

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:11

orienta schreef:
Oke cherie ik ben daar dus ook voornamelijk mee bezig inderdaad maar het blijft toch lastig.
heb toch dat ik vaak spanning in de nek en kaak krijg.

Truste modie :D

Juist voor sensibele, hete paarden is een "heel klein beetje druk" al teveel.
Vandaar ook die spanning in nek en kaak.

Bij mijn ergste "heethoofd" begin ik in stap (zoals iedereen :D ) met een lengte-teugel.
Bij het losstappen, vraag ik hem voorwaarts en terug te komen op zit/beenhulpen.
Doe op die manier ook de gewone oefeningen zoals wendingen, grote volte's, keertwendingen enz

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:21

Zoals Professor eerder vertelde zijn dit soort paarden vluchters.Het is m.i.belangrijk om "de aard"van je paard te begrijpen,dat helpt bij het vinden van oplossingen voor bepaald instinctief gedrag.Het paard is immers een kuddedier en heeft gedrag op basis daarvan.Hierbij is de horsenality chart van Parelli behulpzaam.Aan de hand hiervan kan je bepalen of je paard veel afwisseling,bevestiging,beloning,geduld herhaling etc nodig heeft.Het is gebaseerd op instinct-gedrag en heeft in mijn ervaring toegevoegde waarde.Voor alle duidelijkheid:ik ben de laatste om paarden menselijk gedrag toe te kennen(al helemaal geen autisme!g.a.g zeg)en vind NH net zo goed aangeleerd gedrag als alle andere vormen van paardelarij.Dit is echter het bestuderen waard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:26

piepenfiets schreef:
Zoals Professor eerder vertelde zijn dit soort paarden vluchters.Het is m.i.belangrijk om "de aard"van je paard te begrijpen,dat helpt bij het vinden van oplossingen voor bepaald instinctief gedrag.Het paard is immers een kuddedier en heeft gedrag op basis daarvan.Hierbij is de horsenality chart van Parelli behulpzaam.Aan de hand hiervan kan je bepalen of je paard veel afwisseling,bevestiging,beloning,geduld herhaling etc nodig heeft.Het is gebaseerd op instinct-gedrag en heeft in mijn ervaring toegevoegde waarde.Voor alle duidelijkheid:ik ben de laatste om paarden menselijk gedrag toe te kennen(al helemaal geen autisme!g.a.g zeg)en vind NH net zo goed aangeleerd gedrag als alle andere vormen van paardelarij.Dit is echter het bestuderen waard.

Mijn "heethoofd" is geen vluchter :D alleen te heet in hoofd en lijf.

En "autisme" bestaat wel degelijk bij paarden :j het afsluiten voor indrukken, hulpen enz.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:29

Professor schreef:
nombrado schreef:

U begrijpt niets van de paardenvaktaal, daardoor staat u steeds op een eilandje.

dit is toch geen nieuws onder de zon, ben trouwens erg benieuwt hoe dat het er uit moet zien in de wijze die geformuleerd word, dus bij deze
Nombrado, kunt u een foto plaatsen ( geheel serieus) u gelaat hoeft niet aan wezig te zijn, dat u op een paard rechte gericht heeft, en in balans laat " lopen"

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:32

Paarden stoornissen uit de humane psychiatrie toekennen? _O-

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:33

piepenfiets schreef:

Men moet als ruiter eerst uitvinden waarom toont mijn paard dit gedrag, en dan het paard op Klassieke wijze trainen, er zijn duizenden oplossingen hiervoor om het paard tot hem of haar verstand te brengen wat men bedoeld met zijn hulpen.
Vertrouwen opbouwen is het belangrijkste en de taal die wij spreken met de paarden zijn onze hulpen. Die verdeeld zijn in ondersteunende hulpen als bv de stem.
Wanneer men het vertrouwen gewonnen heeft dan word elk paard "normaal".
En hoeft men niet eeuwig de stem erbij te nemen, dan verstaat het paard precies wat de ruiter wil met de zit- been- en teugelhulpen.
Daarbij gaat men altijd uit van een onafhankelijk zittende ruiter die al zijn reflexen in bedwang heeft.
En ophoudingen met alleen de zit?? En zonder teugelhulpen rijden???
Het gaat dus over rijden niet over hobbelen, het werkelijk kunnen laten uitvoeren van dat wat jij als ruiter wil op die plaats die men aangeeft.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:38

de hulpen zoals Professoor aan geeft zijn dan ook onlosmakelijk aan elkaar verbonden, en naarmate dat paard en ruiter verder zijn in de opleiding, komen deze steemd meer samen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:38

piepenfiets schreef:

_O- _O- gek hè _O- _O-

Kan een paard "epileptische" aanvallen krijgen :roll:

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:39

Professor schreef:
Waarom zoekt men steeds wat anders dan het Klassiek rijden, mijn idee daarover is dat men de lange weg wil verkorten, om snel resultaat te hebben.
Dat velen denken dat zij een nieuw wiel hebben uitgevonden komt omdat naar mijn mening vele instructeurs zich laten verleiden de weg te verlaten van de Klassieke doelstellingen.

Snel geld,status,uiterlijkheden,hoop geschreeuw weinig wol,vervaging normen en waarden,ego,wegwerpmaatschappij.
Denk dat het te maken heeft met de algehele maatschappelijke tendens Professor.Gelukkig lijken wel steeds meer mensen in te zien dat
dat op de lange termijn alleen maar afbraak biedt.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:42

cherie78 schreef:
piepenfiets schreef:

_O- _O- gek hè _O- _O-

Lieve Cherie,epilepsie is geen psychische stoornis,domheid ook niet trouwens ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:44

Moll schreef:
de hulpen zoals Professoor aan geeft zijn dan ook onlosmakelijk aan elkaar verbonden, en naarmate dat paard en ruiter verder zijn in de opleiding, komen deze steemd meer samen.

Uit eigen ervaring "wijs geworden" komt "ontspanning" niet automatisch verder in de opleiding.
Daar "moet" dagelijks aangewerkt worden.

Mijn "heethoofd" is bijna 16 en nog gekker dan op 4-jarige leeftijd :D
De hulpen enz snapt hij verdraaid goed.
Hij weet ook verdraaid goed, wat de bedoeling is, maar zijn "heethoofdigheid" gaat er dan met hem vandoor (figuurlijk wel te verstaan ;) )

En dat is niet alleen op het thuis-terrein maar ook op vreemd terrein.
Op vreemd terrein is hij vaak genoeg geweest, overal naar toe.
Het was al te merken hoe het zou verlopen, op het moment dat hij de trailer afkwam.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:47

piepenfiets schreef:
cherie78 schreef:

Lieve Cherie,epilepsie is geen psychische stoornis,domheid ook niet trouwens ;)

Het was een normale vraag hoor ;)
Had weinig betrekking op de psyche van paard of mens.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:00

Wanneer een paard steeds "gekker" word dus op 16 jarige leeftijd het nog erger is dan op 4 jarige, dan zou ik toch eens nadenken wat er fout is gegaan met de opleiding van dit Paard.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:02

Abacab schreef:
Ik geoof dat AR eerst alles in stap doet, veel grondwerk. Het paard moet eerst rustig en gehoorzaam zijn in stap. Pas wanneer alles in stap perfect gaat mag je in draf en daarna pas in galop.
Ik dacht dat de AR wel altijd met doorhangende teugels werkt. Maar ze gebruiken wel een soort seretta en een dunne stang met hele lange scharen.

Misschien is er iemand die kan uitleggen hoe de AR hier in staat want ik weet er ook niet veel van. Ik vind het toch wel jammer dat er eigenlijk niemand is die wat meer kan vertellen over de theorie van de AR. Door Moll en Prof en nog meer hier begrijp ik al wel aardig wat van de KR maar de AR blijft nog een beetje troebel voor mij.

Het grootste verschil tussen AR en KR zit hem in het rijden met een "losse" rug en een "gedragen" rug.

Door het rijden met een losse teugel heeft men geen verbinding met de achterhand. Volgens Gerd Heuschmann is het rijden met een losse rug overigens niet schadelijk voor het paard. Valkuil is echter wel dat het paard kan gaan sloffen.
(even kort gezegd ivm werk ;) )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:21

Professor schreef:

het is zeker de weg ernaartoe
en het kost zeker tijd. er is geen kortere weg.
het aanleren van de zwaardere dressuuroefeningen, als piaffe passage begin ik pas mee vanaf 9 á 11 jaar.
met daar voorafgaande tussen de 4 en 5 jaar trainen.
Is dat kort? snel?
Ik begin er pas mee, als het paard er in de spieren , maar ook zijn groei aan toe is. Niet eerder.
Daarbij is het ene paard sneller dan het andere, echter maakt dit de snellere niet "beter"

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:22

MoniqueB schreef:
Het grootste verschil tussen AR en KR zit hem in het rijden met een "losse" rug en een "gedragen" rug.

Door het rijden met een losse teugel heeft men geen verbinding met de achterhand. Volgens Gerd Heuschmann is het rijden met een losse rug overigens niet schadelijk voor het paard. Valkuil is echter wel dat het paard kan gaan sloffen.

sloffen? dan is het paard slap in de achterhand
dat los je echt niet op met voorwaarts rijden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:32

nombrado schreef:
MoniqueB schreef:

sloffen? dan is het paard slap in de achterhand
dat los je echt niet op met voorwaarts rijden.

Sloffen komt ook als een paard, juist in het langzame tempo, niet voor het been is.
Door het langzame tempo wordt juist de achterhand meer getraind.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:42

U zal eerst goed moet lezen, voordat u denkt te weten hoe ik doe lezen. Waar heb ik geschreven dat u dat heeft geschreven? Dat heb ik geschreven, dat u zonder tuig kan en alleen op uw zit? Waarom dan toch met bit rijden en dan zo een onvriendelijk (spaans) bit?

nombrado"
[quote="FaberSmid schreef:
Hoe kan ik dat begrijpen, u doet alleen met u zit de bekken van paard sturen en alles gaat vanzelf zonder stelling en indien nodig buiging? Paard blijft in de gewenste houding en doet alles zelf alleen op uw zit? Dan kan u dus prima zonder hoofdstel, al helemaal zonder bit? Zonder zadel, gewoon zitten en u doet gp rijden? Dat kan ik u niet na doen, dat is dat ik een paard doe beslaan zonder ijzers.

nombrado schreef:

als je als ruiter met je zit het bekken van het paard recht werkt, hoef je niets aan voorhand met je handen erbij te werken, dan gaat dat vanzelf. Ook rechtheid komt nl vanachteruit (waar de motor zit)

Lees nu eens goed wat ik schrijf?
Waar noem ik zonder zadel? waar noem ik zonder hoofdstel? waar noem ik GP?
dit heeft betrekking op de (ook minimale) scheefheid op het bekken, ook op een rechte lijn.
meer niet
Er staat dus , dat je door het werken met je zit/bekken, je de scheefheid (ook de minimale) kan rechtkrijgen .[/quote]