Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:46

Simpelman schreef:
Mooi stukje @Peetsap.

.
welke stukje bedoel je ?
Wil n.l. hier niet met de eer gaan strijken die voor Eveline & Sandra is bedoeld.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:49

OK.
Goed dat je het stukje van Eveline en Sandra hebt geplaatst.
:)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:57

Starbreeze schreef:
Haha tja, bloedbeesten :D Welke afstamming heb je nu? En wat wordt je veulen?

Mijn merrie is een special D x Samber en ze is gedekt Door Desperado..
Afbeelding

Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:02

Simpelman schreef:
biscaya schreef:
Vandaag had het paard de race modus aan pfff..Zo lastig haar dan uit te schuiven!! Ik kom dan eigenlijk niet verder dan iets verder dan boeghoogte..De stap lukte me uiteindelijk wel goed..
Ik rij dan maar veel kleine Voltes totdat ik weer voel dat ik iets uit kan schuiven!
Dus Simpelman help!!

DE vraag is dan: doos>rijbaan>doos?
Als het antwoord bevestigend is dan is mijn antwoord: paddock>buitenrit>paddock; paddock>obstakels>lekkere galop>paddock; paddock>rijbaan>paddock; paddock>20km stappen>paddock; enz.. :)

Vrij beknopte uitleg of ligt dat aan mij? :o?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:05

Ik denk het wel. Lijkt mij toch vrij duidelijk. :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:09

Goed stuk wat je geplaatst hebt Peetstap. Helemaal mee eens ook :j

Damian: fijn dat je nieuwe bit bevalt :)

Ik probeer mijn paarden altijd zoveel mogelijk in de wei te hebben maar dat valt met dit weer (en Timo z'n aandoening) niet mee op dit moment.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:30

biscaya schreef:
Starbreeze schreef:

Mijn merrie is een special D x Samber en ze is gedekt Door Desperado..
[ [url=m/H8dXvH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9sgF0x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nice! Ben benieuwd naar je veulen straks :)

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:35

De wind heeft de onderste staaldraden van het winddoek waarmee onze cirkel dichtgemaakt is laten springen. Gevolg flink klapperende doeken maar wilde het toch proberen. Hij vond het wel aardig spannend maar maakte toch zijn rondjes. In het begin een hele mooie bergop draf gezien :) en later ging dat koppie dan toch wel naar de grond. Uitgestapt terwijl ik aan de buitenkant liep. Hij bleef toch heel braaf naast me lopen, terwijl het erg tekeer ging. Gaf me wel een gevoel van wederzijds vertrouwen :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:36

[quote="Starbreeze"]
[quote="biscaya"]
[quote="Starbreeze"]

Dank je wel!
Wij zijn ook zo benieuwd!! Kan bijna niet meer wachten..aftellen!!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:11

Stoer hoor Starbreeze :D

Hier ook een bloedpaardje: Manolito. Hij is een Libero H x Marinier. Pittig bloed en enorm snel over de zeik. Dit is de eerste rijmethode die hij echt accepteert.
Timo is compleet anders, maar die begint zich wel erg goed te voelen en begint pittiger en voorwaartser te worden (op een goede manier). Ook gaf ik laatst iets te veel linkerbeen. Ik kreeg meteen een schop naar achteren met dat been :+ Dus meneer laat het tegenwoordig ook duidelijk zien als hij het er niet mee eens is :Y)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:39

Bedankt voor het delen Peetstap, is die tekst nog ergens anders op internet te vinden?
Ik ben ook nog de artikelen van Manolo Mendez aan het lezen ook inspirerend :) zou ze wel allemaal achterelkaar willen doorscrollen maar heb er meer aan als ik het rustig bestudeer en beetje laat bezinken... vandaag degene over Feel, Technique and Compromise ... erg mooi stuk.

Rijden ging vandaag wel prima had de lat ook niet zo hoog gelegd... eerste keer met verschillende paarden in de bak van de buren dus ontspanning en takt behouden was trainingsdoel ;) dat ging best prima paar stukken iets teveel spanning en dan is takt in stap wel soms lastig... maar kon er ook weer terug naar ontspanningmodus krijgen en goed ontspannen afgesloten. Morgen naar hele andere bak waar ik nog nooit gereden heb in het kader van "hoe meer ze hebben gezien hoe beter"

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:11

Peetstap: goed stuk wat je gepost hebt. Nou zal er wel iets meer nuancering inzitten dan dat ze daar aangeven. Elk paard is natuurlijk anders. Maar fijn dat je het hebt gepost.

Evelijn: inderdaad, hoe meer ze zien, hoe beter! Uiteindelijk moeten ze op elke terrein je kunnen vertrouwen en durven ontspannen.

Hier hadden we vandaag ineens super veel vooruitgang! Ik ben gewisseld van dekje. De ander leek steeds te schuiven. Dat andere dekje in combinatie met meer contact, maalte dat Kilian heerlijk liep te stofzuigeren. Zelfs in draf. Hopelijk kunnen we dit volhouden!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:43

ik vind het echt heel grappig, voordat ik aan dit topic deel nam vond ik dit er nog goed uit zien: https://www.youtube.com/watch?v=WkJpmIwddJU

echter nu..... ik kan er amper naar kijken zonder medeleiden te hebben met de paarden. elk filmpje dat ik in die serie gekeken heb vind ik niet goed uit zien. de paarden zijn zelfs onregelmatig. gaan bijna allemaal in de handstand voor een piaffe en hebben een kuil achter het zadel. dit is zeker niet de dressuur die ik zelf wil beoefenen.
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 01-12-15 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:50

Helemaal met je eens :x

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:54

Hier netzo DarkoFoitzik.

Als ik kijk naar inderdaad de verzamelde gangen, ook de pirouette, dan is het net alsof het gehaast moet. Je ziet hoeveel moeite ze hebben, om te gaan zitten en blijven zitten.

Nee, ik heb geen idee hoe je een pirouette moet inzetten als ruiter, daar ben ik ook nog lang niet aan toe. Maar ik weet wel, dat ik enorm lang de tijd zal nemen voor het versterken van de broek en achterbenen, zodat het paard zich ook kán dragen.

Ik kan ook geen trap van 50 treden oprennen in 1 rustig beheerste drafje. Dat gaat mijn lichaam ook niet lukken.

Ook die kaak, losgelatenheid in het lichaam? Nee, als ik álleen nog maar naar die kaak kijk. Krijg ik zelf al kramp in mijn kaak.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:56

nee precies, Het ergste vind ik nog de onregelmatigheid van alle gangen. ook in een simple stap, laat stan draf of gallop. die hoofd-hals-houding kan ook echt niet fijn zijn. heel ongemakkelijk om naar te kijken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:04

Jeetje, dat is wel echt vreselijk :x

Eigenlijk vooral vreselijk dat ze hier 78% voor krijgt, wat zijn die punten dan nog waard?

We hebben allemaal wel eens een slechte dag, dat het ff niet gaat, zeker in zo'n wedstrijd ambiance...
Maar dat ze hier ook nog dit soort punten voor krijgt := Die jury moet zich schamen.

Welk skala jureren ze dan naar? Ik zie taktfouten, geen ontspanning, aanleuning? paard heeft de hele proef z'n mond open....

Ik zag net een topic over een proefgerichte clinic, vond het wel interessant. Het commentaar ging vrijwel alleen over de oefeningen die gereden moesten worden, ik dacht dat tegenwoordig het "gereden zijn" en het rijden volgens het skala toch wel veel strenger gejureerd moesten worden??

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:06

DarkoFoitzik schreef:
nee precies, Het ergste vind ik nog de onregelmatigheid van alle gangen. ook in een simple stap, laat stan draf of gallop. die hoofd-hals-houding kan ook echt niet fijn zijn. heel ongemakkelijk om naar te kijken

Het lijkt erg gedwongen.
Ben het enorm met jou eens.

En dan mogen sommige lezers misschien denken "Waarom doe je zo muggensifterig?"

Dat kan ik best verklaren.

Dit wordt landelijk uitgezonden.
Dit wordt gezien als -vriendelijk- omdat de commentator dit ook zegt.
Maar als je alleen al naar de anatomy kijkt, botten en spieropbouw, dan zie je dat het daar al niet lekker loopt. Als je ziet, hoe een correcte ruggebruik uit ziet, dan streep je dit alleen al op dit beeld af.

Daarnaast, kijk ik naar een paard, die continu de mond opensperd.
Opensperren, is niet omdat de ruiter de neusriem niet strak genoeg heeft aangetrokken.
Maar omdat hij ongenoegen ervaart.

Deze hele houding, zegt vanuit het paard "Ik moet het doen... thats all"

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:11

Ik kan er alleen maar om huilen.
Hoever zijn we weg van dit?

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:24

sanne83 schreef:
Welk skala jureren ze dan naar?

Het 'Moderne skala', ook wel het Ruck ende Pluck skala genoemd, speciaal voor mensen die altijd haast hebben.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:28

ik was net de theorie van de dressuur aan het doorlezen op deze site: http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur/basis.html

ze zeggen daar wel iets waar ik me bij aansluit, namelijk: de dressuur bestaat voor het paard en niet het paard voor de dressuur.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:30

Ik meld me ook even, want ik ben er nog steeds hoor! De laatste weken weinig kunnen doen helaas door de vele regenval en bijbehorende kletsnatte bak. Gisteren na lang tobben een besluit genomen en mijn startkaart/lidmaatschap bij rijvereniging en KNHS opgezegd. Ik vind het nog wel lastig, omdat ik zo ongeveer mijn leven lang wedstrijden heb gereden, maar op dit moment is er nog zoveel te doen voordat ik überhaupt aan een wedstrijd mag gaan denken dat het toch zinloos is. Ik wil niet meer op de "oude" manier in de ring verschijnen en ik weet op dit moment helemaal niet OF ik wel weer in de ring wil, dus voor nu sowieso een jaar niks. Eerst maar eens zien of we nu een goede basis kunnen krijgen en daarnaast ook ruimte om op andere manieren plezier met mijn paard te beleven.

Zo heb ik bijvoorbeeld een paar balkjes gekocht voor de afwisseling. Nog nooit eerder met balkjes bezig geweest met dit paard en zijn we misschien in onze carriére hooguit een keer of 3 naar een bos geweest om te rijden. Dat zegt toch eigenlijk al een heleboel over hoe vastgeroest we zaten in ons stramien.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:32

mooi dat je het stramien doorbreekt. je moet zeker weer op wedstrijd gaan als daar je hart ligt maar ga dan als een voorbode voor een paard vriendelijke manier van trainen. ik vind het heel bewonderenswaardig dat je deze beslissing hebt genomen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:39

Horseware schreef:
Stoer hoor Starbreeze :D

Hier ook een bloedpaardje: Manolito. Hij is een Libero H x Marinier. Pittig bloed en enorm snel over de zeik. Dit is de eerste rijmethode die hij echt accepteert.
Timo is compleet anders, maar die begint zich wel erg goed te voelen en begint pittiger en voorwaartser te worden (op een goede manier). Ook gaf ik laatst iets te veel linkerbeen. Ik kreeg meteen een schop naar achteren met dat been :+ Dus meneer laat het tegenwoordig ook duidelijk zien als hij het er niet mee eens is :Y)

Wat grappig! Volgens mij worden ze ook zelfverzekerder in wat ze wel en niet willen. Ik kreeg laatst ook een bok toen ik te stug was met mijn binnenhand. Die van mij is overigens ook een bloedpaardje vm Township XX, maar daar merk je niet zo heel veel aan. Hij is wat heftiger met reageren, maar kalmeer (meestal) ook weer vrij snel.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:40

Starbreeze schreef:
Het 'Moderne skala', ook wel het Ruck ende Pluck skala genoemd, speciaal voor mensen die altijd haast hebben.

Ik zag van de week een 4 jarige met eelt (met witte plekken van littekenvorming) in zijn mondhoeken :(