[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:04

Simpelman schreef:
Wat mij betreft, probeer ik om niet tevéél op alles te reageren...., ik probeer het.
Veel geplaatste foto's zijn van slechte kwaliteit of op een ongelukkig, niet gemiddeld, moment genomen en het heeft dan volgens mij niet veel zin om er op in te gaan.
Bijvoorbeeld: "die foto van een jaar geleden toen we op onbekend terrein waren en net herstellend van een blessure".

Ben ik wel eens met Simpelman. Ik vind het trouwens zowiezo moeilijk om te reageren op foto's.
Niet alleen omdat ze soms onduidelijk zijn, maar omdat het soms ook zo overduidelijk een momentopname is.
Je kiest natuurlijk ook nooit je slechtste foto om te plaatsen :+
Daarom zie ik dus liever filmpjes. Daar kun je gewoon meer aan zien.
En ja, dan ga je wel vaak "met de billen bloot" en kom je soms in de situatie van Flavlip terecht, waarbij het commentaar dan - weliswaar goed bedoeld - maar niet zo leuk overkomt. Maar daar heb je volgens mij veel meer aan. Het is haar in ieder geval wel te prijzen dat ze het aandurft om een filmpje te plaatsen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:49

Babootje schreef:
Daarom zie ik dus liever filmpjes. Daar kun je gewoon meer aan zien.
En ja, dan ga je wel vaak "met de billen bloot" en kom je soms in de situatie van Flavlip terecht, waarbij het commentaar dan - weliswaar goed bedoeld - maar niet zo leuk overkomt. Maar daar heb je volgens mij veel meer aan. Het is haar in ieder geval wel te prijzen dat ze het aandurft om een filmpje te plaatsen.

Mag ik er eentje plaatsen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:51

tuurlijk! wat mij betreft mag de naam van het topic wel gewijzigd in foto en video vezamelingstopic. ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:30

Simpelman schreef:
@Damian23,
Jij hebt de ingang gevonden.
Gewoon doorgaan met VOORWAARTS;
Alles komt voort uit het voorwaarts, maar in losgelatenheid.
Je begrenst nu zachtjes voor, neus VOOR de loodlijn, altijd, anders blijf je van de teugel af en drijft VOORWAARTS tot de neus weer VOOR de verticaal is.
Doet hij dat niet terug naar hals strekken en voorwaarts.
Je bent nu de achterhand, lendenen en rug aan het versterken.

Wanneer je aanleuning hebt op deze manier geeft je paard na op het een moment aanspannen van jouw buikspieren.
Paardrijden wordt nu Waaaauw.
Een brede lach, plezier, licht, verend, maar pas op, je bent nu "binnengekomen bij je paard", hij heeft zijn verdediging afgelegd en dat dwingt je tot heel grote zorgvuldigheid en tederheid anders gaat hij weer op slot.

Precies dit, bereik ik met mijn paard de laatste tijd steeds vaker. Vooral voorwaarts is een probleem bij mijn paard, ze is liever lui dan moe en in plaats van voorwaarts te gaan op een tikje met de zweep, bokt ze. Dit is een lastig probleem voor ons.
Toch is ze in het afgelopen jaar veel actiever geworden, mede door veel hulp van mijn instructrice die ook lesgeeft volgens jouw principes Simpelman.

Maar als je het dan te pakken hebt, is het inderdaad wauw! Je voelt duidelijk meer vering in de rug, mijn paard loopt op eigen benen, is zeer licht in de hand en volgt mijn hand ook. En juist dan reageert ze op de zweep door voorwaarts te gaan, dan bokt ze niet. Om op dit punt te komen is voor mij hard werken en heel consequent zijn.
Aan jouw pas op wil ik dus nog wel even toevoegen dat consequentie ook heel belangrijk is, om dit vol te houden op de juiste manier!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:18

Consequent ja, maar mét respect, tolerantie, vriendelijkheid.
Wanneer paarden losgelaten worden worden ze "lui", dat wil zeggen ze stoppen met vluchten en worden gewoon zichzelf.
De fotos was te groot om te plaatsen vandaar een link.....
http://www.nrcq.nl/2015/04/26/dit-wonde ... te-branden .............

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:45

Snap niet zo goed wat je met dit artikel wil Simpelman. Als je het artikel leest, begrijp ik ook de hele kop niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:58

Ik wil niets met het artikel, het gaat om de foto, het is cynisme.
We hebben het over: rust, kalmte, losgelatenheid, stoppen met vluchten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:04

Ooo, ik snap m. Misschien zag ie jou net staan? :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:05

Ik denk Rath.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:46

Citaat:
@Damian23,
Jij hebt de ingang gevonden.
Gewoon doorgaan met VOORWAARTS;
Alles komt voort uit het voorwaarts, maar in losgelatenheid.
Je begrenst nu zachtjes voor, neus VOOR de loodlijn, altijd, anders blijf je van de teugel af en drijft VOORWAARTS tot de neus weer VOOR de verticaal is.
Doet hij dat niet terug naar hals strekken en voorwaarts.

Als t maar 1 moment zo ver is zijn er meerdere instructeurs die roepen: zó ja, laat je paard daar niet meer uitvallen, hou vást! terwijl je juist t geduld voor de harmonie en t behalen van de lichamelijke mogelijkheid moet afwachten en t paard vertrouwen geven dat ie t zo wel wéer kan.
Dat filmpje van t binnenrijden in de ring van de Prix st George vind ik t heel gaaf dat de ruiter zó t vertrouwen geeft aan t paard dat ze alles gemakkelijk en soepel af zullen werken omdat ie m met lange hoge hals door te galopperen aan het werk weet te zetten. De verdere proef heb ik niet bekeken maar dit paard zal in ieder geval graag de ring in gaan in tegenstelling tot anderen die nog vastgehouden moeten worden tot het eerste witte hekje.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:56

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:21

Babootje schreef:
tuurlijk! wat mij betreft mag de naam van het topic wel gewijzigd in foto en video vezamelingstopic. ;)

Mag ik eerst jullie commentaar weten en daarna zelf plaatsen of niet?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:49

Oei, vind dit een lastige...
En ik vind het knap dat je in dat knollenveldje kan rijden, dacht die rijdt zo tegen de dissel van de trailer aan! Oef!!!

Amazone die heel vriendelijk probeert te rijden met haar armen handen, maar daar zit hem in dit geval ook de valkuil denk ik.
Handen vrij breed, in wendingen lijkt vnl binnenteugel gebruikt te worden en buitenteugel in verhouding losser gelaten, terwijl je eigenlijk de buitenschouder zou willen begrenzen. Nu zwaait je paard nogal eens wat uit met de achterhand en buigt niet echt in het lijf.
Denk volg.. met je handen en armen ipv wisselend contact, dat is dan ook meteen volgens mij wel het moeilijkste wat er is, want ik heb ook altijd een losvast contact tot mijn grote ergernis en krijg dat niet voor elkaar.
Kort samengevat, links rechts gelijker en let op je buiten teugel.

Je zit iets naar voren met boven lichaam en steekt je bips uit en komt daardoor achterop de lepel van het zadel terecht en eigenlijk minder netjes zit dan dat je zou kunnen denk ik.
Denk draadje boven aan je cap dat je optilt en dan recht gaan zitten, eerst in stap proberen.
Meestal heeft iedereen zijn beugels te kort, maar zijn deze niet te lang? Je staat constant op je tenen en hebt je hakken omhoog, drijft met je hakken en paard reageert er niet heel erg op.

Tempo, hier en daar te hoog en niet van de amazone maar het tempo van het paard?
Paard is wel aan het zoeken, dat is goed, alleen ben jij dan net niet snel genoeg met het juiste moment het goede te benadrukken. Wat ook heel moeilijk is, want daar moet je razend snel voor zijn.

Maar van jullie is echt wel wat te maken! :D Ook al klinkt het nu zwaar dramatisch.

Voor je nou denkt dat ik het allemaal maar weet.. nee dus... :+ :') Ik met mijn fjord.
Hoezo, gelijk contact, hoezo constant, hoezo buiging, hoezo drijven... nou ja, noem maar op....
Ik doe daar zo ongeveer alles wat jij ook doet.. Vandaar de herkenning..
Hoef hier ook geen commentaar op, heb zelf al wel gezien dat we nog heel veel werk hebben :+
https://www.youtube.com/watch?v=ElVGCFF-oQ4

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:51

@Sodeletuut,
Je pony is braaf en doet zijn dingetje op zijn manier.
Je hebt een zekere mate van ontspanning en vertrouwen, maar niet voldoende losgelatenheid.
Je hebt geen aanleuning (bitloos) en dus geen nageeflijkheid.
Je pony sloft wat rond, heeft geen zweefmoment, dus is niet actief.

In deze bitloze optoming zul je waarschijnlijk niet verder kunnen komen met je paard.

Om je verder te kunnen ontwikkelen moet je eerst méér de losgelatenheid bevestigen en van daar uit meer actief voorwaarts rijden naar nageeflijkheid op een weerstandbiedende hand, nogmaals zonder bit zal je dat met dit soort pony niet gemakkelijk lukken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:13

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:02

Meisje met de haflinger.

Ik zie dat jij je liezen klemt en daardoor onbedoeld hulpen geeft.
Bevestig jezelf door bewust te zijn van je zit.
Jij moet ook los zijn anders kan je paard olk niet loslaten.

Werk op voorwaatts op zit en beenhulp en zo met jouw lichaam ook weer terug.
Maak je voltes ook kleiner of maak er n halve volte van.

Verder zie ik onrust in jouw bovenlichaam. Ontspan je. Adem. Armen naar voren voor de training. Omghoog. Naar achteren. Naar beneden.

Voel je handen in contact met het hoofd.
Deze moet constant. Zacht. Stabiel. Maar wel begrenst.

Wees bewust van jou houding en welke hulpen je geeft. Pas dan kun je het paard verbeteren.

Vergeet ook de beloning niet op het juiste moment.

Succes

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:45

Voor de liefhebber heb ik 2 filmpjes van mijn les gisteren. Om ze openbaar in dit topic te zetten durf ik nog niet -O- Heb na het zien van de filmpjes al wel genoeg verbeterpunten gezien, dacht dat ik al een heel stuk beter op weg was ;(

Andere reden om ze niet openbaar te zetten, het is een groepsles, dus en rijden ook veel andere in beeld.

Dus als ik ze via een PB mag sturen, zou dat fijn zijn :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:49

:) Stuur maar.

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:09

Verstuurd en alvast bedankt!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:29

Afbeelding

mijn paard loopt eigenlijk altijd zo, zelfs als ik hem vraag te buigen.
Zou hij het niet kunnen omdat hij niet goed op z'n achterhand loopt? De masseur komt ook nog langs want ben bang dat zijn nek erg stijf is. Hoe kun je dat het beste zien?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 05:27

Hij moet leren buigen in de hoeken en op een grote volte.
Daarvoor moet hij eerst stelling nemen en dat doe je door:

Binnenhand 15 cm naar binnen te brengen en dan rustig, zachtjes omhoog te brengen, net zover totdat hij even nageeft en wat stelling neemt.

Het is een uitnodiging om het hoofd iets te kantelen en de binneteugel even los te laten, dus zachtjes en vriendelijk.
Stelling is het hoofd iets kantelen in de NEK.Je binnen zitbeenknobbel zachtjes een klein beetje naar voren drukken.
Gezellig met hem kletsen.
Het is een spel, als hij het goed doet heeft hij gewonnen.
Overdadig belonen als hij het goed doet.
Eerst in stap, het helpt als je op een grote volte bent.
Doe het aan het eind van je rijden en stap af als hij het goed doet, dat snapt hij!
Iedere dag een ietsje langer.

Als dit na een paar dagen een beetje bevestigd is dan ga je vragen of jij ook wat in zijn lijf wil buigen.
Je handbewegingen mag je heel erg overdrijven in het begin als je maar zachtjes vraagt.
Zo gauw je te ruw bent bij een paard gaat hij zijch vast zetten.

Als je paard het gesnapt heeft dan kun je de beweging van je binnenhand weer gaan verkleinen.
Het zijn niet de mooiste foto's maar ik vond even niets beters, het gaat om het idee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:15

Oh wow dat is wel heel hoog met de handen haha.
ik probeer sowieso zacht in de mond te zijn bij hem zeker bij zoiets vragen. Ik ga het vandeweek even proberen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:25

Mag nog hoger in het begin, maar meteen loslaten en zakken als hij stelling neemt/=geeft.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:25

hij geeft af en toe een soort zwaai met zn hoofd in de goede positie, maar meer ook niet.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:21

Op dit moment ben ik bezig met mijn nieuwe paard Django (PRE, spaans ingereden, word eind juli 6 doorgereden met gebroken wolfskies daar, verwaarloost geweest, opgevangen, begin rechtrichten en nu hier verder) en er zijn gewoon wat dingetjes die ik graag zou willen 'sparren' met mensen die er een andere kijk op hebben :)

Django is een paard dat eerst zelfrespect en zelfvertrouwen moet gaan ontwikkelen, fysiek is hij vrij sterk (nog wel wat scheef en in onbalans onder het zadel, werken we aan door rechtrichten aan de hand) maar mentaal vind hij dingen nog extreem lastig.

Iedereen heeft zijn eigen mening over hoe ik hem wel of niet moet gaan rijden:
Gewoon oppakken en doorrijden, eerst meer in balans gaan werken, voorlopig niet rijden.... Dus mijn 'eigen' idee maar gewoon lekker aan het oppakken nu:

Vertrouwen en rust in stap, straks lekker buitenritjes voor zelfvertrouwen en plezier en als het zo ver is pas in draf (hij is hier sinds 14-03). Daarnaast pakken we nu het longe werk op: ontspanning en loslaten, gewoon lekker door zijn lijf bewegen, doen we grondwerk: spelen en expressie, vrijheidsdressuur: fun en zelfvertrouwen, buiten wandelen en het rechtrichten (puur nog basis, krijg ik ook les voor)

Ik ben benieuwd of mensen de verschillen in houding al kunnen zien:

1e keer:

Afbeelding

Kaptoom lag ons uiteindelijk niet als optoming, hij wilde er niet echt lekker op gaan, hij vond de druk op zijn neus totaal niks OHZ en voelde gewoon niet goed :)

2e keer:

Afbeelding

Eerste keer met dubbelgebroken kopertrens, pakte hij super op, hij liep er fijner op maar bleef nog heel erg terug voor de hand (gebroken wolfskies - rijden en de koppeling naar pijn)

3e keer:

Afbeelding

Na wat rondstappen hem nét ietsjes meer opgepakt, gewoon even om te voelen wat hij deed, hij wil al makkelijker laag blijven met zijn hoofd.

Onder het zadel werken we dus nog niet aan draf, we hebben al wel eens geprobeerd of hij wil, maar hij word gelijk onrustig en bijna angstig... Dus tips of ideeën hoe ik hem echt kan voorbereiden om naar die draf te gaan zijn ook zeker welkom!

Tijdens het freestylen kan ik er in draf wél een hele hoop uithalen en ook schakelen binnen de tempo's en houdingen:

Afbeelding

Afbeelding

En ter impressie van hoe ze er in Spanje mee reden:

Het onregelmatige is er volledig uit nu hij kan ontspannen overigens :) Dat is mijn prio: een ontspannen happy paard. Ik hoef geen wedstrijden, zou het hardstikke leuk vinden maar wie weet ooit. Op dit moment is mijn houding vooral met hem: alles mag, alles is leuk en wat niet kan dat kan niet.

Ik ben heel benieuwd wat mensen hierover denken, en tips, kritiek, commentaar, alles is welkom, als het maar netjes word gebracht en word onderbouwd :)