Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:28

murphy102 schreef:
probabeest schreef:
begrijp ik nu wel goed dan dat de hankenbiegung de buiging in het spronggewricht is of is het het totaal plaatje van de buiging van meerdere gewrichten in het achterbeen en het ondertreden hiervan?

Door de juiste verdeling van het gewicht, zal de voorhand (die steeds het meeste gewicht droeg) zich maar gaan oprichten en zal de croupe door de sterke buiging van de gezamenlijke gewrichten (heup-, knie-, sprong-, kogel- en kootgewricht) gaan dalen, gaan zakken. De hoeken in de gewrichten worden kleiner.
Dit proces heet Hankenbiegung!

Excuus, zoals Professor zegt, buiging in het gewricht bij de 2 zitbeenknobbels, niet in het kootgewricht.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:51

FaberSmid schreef:
Hoe kan ik dat begrijpen, u doet alleen met u zit de bekken van paard sturen en alles gaat vanzelf zonder stelling en indien nodig buiging? Paard blijft in de gewenste houding en doet alles zelf alleen op uw zit? Dan kan u dus prima zonder hoofdstel, al helemaal zonder bit? Zonder zadel, gewoon zitten en u doet gp rijden? Dat kan ik u niet na doen, dat is dat ik een paard doe beslaan zonder ijzers.

nombrado schreef:

als je als ruiter met je zit het bekken van het paard recht werkt, hoef je niets aan voorhand met je handen erbij te werken, dan gaat dat vanzelf. Ook rechtheid komt nl vanachteruit (waar de motor zit)

Lees nu eens goed wat ik schrijf?
Waar noem ik zonder zadel? waar noem ik zonder hoofdstel? waar noem ik GP?
dit heeft betrekking op de (ook minimale) scheefheid op het bekken, ook op een rechte lijn.
meer niet
Er staat dus , dat je door het werken met je zit/bekken, je de scheefheid (ook de minimale) kan rechtkrijgen .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:58

FaberSmid schreef:
Wie weet hebben beide doen wisselen, modie en de hoefsmeden. Hoefsmeden zijn ook maar mensen, vandaar het geen ik beschreef niet op gevoel
maar met gevoel. Het geen ik heb mogen leren van mijn meeters en paarden in europa en usa, geef ik net zo verder aan leerlingen. Zowel van goed als fout zal men moeten leren, hoekan men anders goed en fout leren herkennen en corrigeren?

Jij als hoefsmid, en als gediplomeerd hoefsmid.
Hoe gaat een paard met de achterbenen staan, als hij binnendoor bekapt wordt ? Hoe zet hij die achterbenen neer?

Hoefsmeden zijn idd ook maar mensen.
echter, als de smid geweest is, en ik in de voorhoeven aan de binnenzijde en buitenzijde 1 cm verschil zie? en andere hoef andersom? Hoe zou dat lopen voor een paard?
De hoefsmid krijgt dit zeker van mij te horen.
Een goede hoefsmid herstelt dit, een minder goede hoefsmid, wordt boos

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:05

Nombrado,een combinatie ruiter/paard is meer dan een bekken op een achterhand.Het is duidelijk dat jij een
eigen systeem hebt wat op cherie na niemand begrijpt,gespeend van logica,gebaseerd op zweverigheid.
Dat is prima maar het heeft geen zin je dan te mengen in deze discussie,jij zit immers op een andere planeet.De beschuldigingen over je site vind ik onterecht,niet chique.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:07

orienta schreef:
Professor schreef:
Bij zg "hete" paarden is het juist verstandig ze aan het been te krijgen, dus dat men tot drijven komt, omdat deze van natuur uit al voorwaarts zijn dus voor de hulpen weg lopen.
Zodat men deze niet van achter naar voor kan rijden. Juist zulke paarden dient men door oefeningen het vertrouwen voor het been, anders zouden deze paarden steeds op de voorhand lopen. Spreek hier van lopen omdat deze paarden nooit kunnen gaan, ze vluchten namelijk.

Ik ben nu dus zover dat ik er inderdaad gewoon aan kan drijven alleen dat vastzetten in kaak en nek dat gebeurd nog geregeld. bij andere paarden heb ik daar geen last van bij deze wel.
Is lastig rijden.

Een gevoelig paard, kan je gevoelig houden.
Als je deze dieren juist druk geeft met been ze eraan te laten wennen, gaan ze de kaak en nek vastzetten en kan je niks meer.
Terwijl als je ze leert subtiel en langzaam te lopen en je hulpen subtiel toepast je alles kan met deze paarden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:10

piepenfiets schreef:
Nombrado,een combinatie ruiter/paard is meer dan een bekken op een achterhand.Het is duidelijk dat jij een
eigen systeem hebt wat op cherie na niemand begrijpt,gespeend van logica,gebaseerd op zweverigheid.
Dat is prima maar het heeft geen zin je dan te mengen in deze discussie,jij zit immers op een andere planeet.De beschuldigingen over je site vind ik onterecht,niet chique.

waar zeg ik dat het alleen bekken is op een achterhand?

een scheefheid in het lijf van een paard kan je heel simpel met je zit/bekken recht krijgen.
als je je bewust bent van jezelf als ruiter en je zit, is daar geen kunst aan.
heeft niets met zweverig te maken.
pas als een paard recht is, kan je alle oefeningen zonder problemen uitvoeren.

Hoe gaat een paard lopen, als de ruiter er scheef op zit?
In alle klassieke boeken staat, dat het bekken van een ruiter gelijk is met de bekken van het paard.
wat nu als het bekken van de ruiter (onbewust) scheef in het zadel zit? Gaat het paard dan niet scheef lopen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:39

Ik zou een sensibel paard zeker niet voor loslaten, maar juist zelf een zacht en constant contact met de mond houden en zoals professor zegt, het been eraan. Zo krijg je vertrouwen van je paard in je hulpen en zal hij ontspanning vinden aan been en hand. Als je er aan de voorkant afblijft, krijg je nooit verbinding in het lichaam en dus geen paard dat naar de hand toe durft te lopen. Als je dan al een keer een hulp geeft met je hand, schrikt het paard er juist vaak van en blijft hij zich juist vasthouden.

orienta

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:42

Dat ervaar ik dus ook Vur wat jij aangeeft het vasthouden als je er helemaal aan de voorkant afblijft.
Ik heb alleen last als ik teveel buigwerk en tempowisselingen ga doen dat ze alleen maar heter word.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:47

Een sensibel paard, moet je net zo goed op een los teugeltje kunnen rijden.
het vergt nu eenmaal meer gevoel van de ruiter dit subtiel op te lossen.
vasthouden ervaart het paard stress. Dat ga je nooit veranderen op die manier.

Ik ken zat paarden, zz zwaar, hogere klasse, die hun teugels niet durven loslaten, dan gaat het paard bokken en rennen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:48

orienta schreef:
Dat ervaar ik dus ook Vur wat jij aangeeft het vasthouden als je er helemaal aan de voorkant afblijft.
Ik heb alleen last als ik teveel buigwerk en tempowisselingen ga doen dat ze alleen maar heter word.

kan zijn dat ze lichamelijk ergens last van heeft, wat deze stress veroorzaakt.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:49

nombrado schreef:

Ik ken zat paarden, zz zwaar, hogere klasse, die hun teugels niet durven loslaten, dan gaat het paard bokken en rennen.

Ik noem toch nergens vasthouden?
Ik heb het gewoon over een normaal contact teugeltje.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:50

nombrado schreef:
orienta schreef:

kan zijn dat ze lichamelijk ergens last van heeft, wat deze stress veroorzaakt.

Kan inderdaad zijn maar is niet zo.
Meerdere malen nagekeken door zowel dierenarts als fysiotherapeut.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:09

Ik geoof dat AR eerst alles in stap doet, veel grondwerk. Het paard moet eerst rustig en gehoorzaam zijn in stap. Pas wanneer alles in stap perfect gaat mag je in draf en daarna pas in galop.
Ik dacht dat de AR wel altijd met doorhangende teugels werkt. Maar ze gebruiken wel een soort seretta en een dunne stang met hele lange scharen.

Misschien is er iemand die kan uitleggen hoe de AR hier in staat want ik weet er ook niet veel van. Ik vind het toch wel jammer dat er eigenlijk niemand is die wat meer kan vertellen over de theorie van de AR. Door Moll en Prof en nog meer hier begrijp ik al wel aardig wat van de KR maar de AR blijft nog een beetje troebel voor mij.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:27

Abacab Wat wil je weten van de AR? je stelt niet echt een vraag,
Daarnaast zijn de topic dellnemers het wbt de AR met elkaar eens, het mag geen klassieke dressuur heten en dat is het ook niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:29

Abacab schreef:
Ik geoof dat AR eerst alles in stap doet, veel grondwerk. Het paard moet eerst rustig en gehoorzaam zijn in stap. Pas wanneer alles in stap perfect gaat mag je in draf en daarna pas in galop.
Ik dacht dat de AR wel altijd met doorhangende teugels werkt. Maar ze gebruiken wel een soort seretta en een dunne stang met hele lange scharen.

een stang met lange scharen (kandare) geeft al behoorlijk wat druk in de mond van het paard. Dan hoef je niet eens aan de teugels te komen.
het "lijkt" dan of ze met los teugeltje rijden, maar vergeten de druk die het legt in de mond van het paard.
Je moet dus zeker zéér bewust zijn van je handen als ruiter, alvorens je hiermee gaat werken.
Zeker als je gewend bent als ruiter op een trensje te rijden, is dit niet te vergelijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:34

Professor schreef:
Hankenbiegung is het buigen van de 5 Grotegewrichten in de achterhand.

Afbeelding

Dus 1. heupgewricht, het gewricht bij de 2.zitbeenknobbel, 3.kniegewricht, 4.spronggewricht en de 5.het kogelgewricht.

Wat bedoel je met 2?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:37

Dat AR iets anders is dan KR heb ik hier op het forum ook kunnen lezen. Maar ze doen wel dezelfde oefeningen.

We hebben zojuist uitleg gekregen over de klassieke piaffe en de piaffe van een Totilas en daarbij een hele verhandeling over de technische verschillen, hankenbiegung etc.
Nu zou ik wel eens willen weten hoe een AR-piaffe er uit ziet. Zijn daar voorbeelden van? Ik heb begrepen dat de AR de piaffe gebruikt om de paarden los te werken [begrijp ik alleen niet zo]. De paarden worden al heel snel een piaffe geleerd, nog eerder dan de galoponderdelen. Wat is het idee daar achter?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:19

Abacab alles wat je wil weten over AR kan je terugvinden op de site paardenbegrijpen.nl.De AR" kunsten" die piaffe genoemd worden kan je op youtube vinden(sterker nog,je kan er bijna niet aan ontkomen)Voorts krijg je antwoord op je vragen door dit topic terug te lezen,zeker de moeite waard.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:34

nombrado schreef:
Als je deze dieren juist druk geeft met been ze eraan te laten wennen, gaan ze de kaak en nek vastzetten en kan je niks meer.
Terwijl als je ze leert subtiel en langzaam te lopen en je hulpen subtiel toepast je alles kan met deze paarden.

Hoe? Beetje vaag antwoord, zonder duidelijk uit te leggen.

murphy102 schreef:
Wachten to het paard nageeft tijdens het halthouden. Sommigen zullen daar tijd voor dienen te nemen. Geduld!
Dan vraagt men stelling, heel rustig. Bijv, eerst naar de holle kant, dan rustig/geleidelijk hoofd er recht voor, dan stelling naar de andere kant en weer rustig hoofd er recht voor.
Hier vanuit (keert)wending om de voorhand, linksom en rechtsom. Bij voorkeur te beginnen aan de holle kant, is voor het paard iets gemakkelijker.

Duidelijk, dank je.

vur schreef:
Ik zou een sensibel paard zeker niet voor loslaten, maar juist zelf een zacht en constant contact met de mond houden en zoals professor zegt, het been eraan. Zo krijg je vertrouwen van je paard in je hulpen en zal hij ontspanning vinden aan been en hand. Als je er aan de voorkant afblijft, krijg je nooit verbinding in het lichaam en dus geen paard dat naar de hand toe durft te lopen. Als je dan al een keer een hulp geeft met je hand, schrikt het paard er juist vaak van en blijft hij zich juist vasthouden.

Helemaal mee eens. Ik heb geen ervaring met erg sensibele paarden, maar zou het zo wel doen. Klinkt eigenlijk ook wel heel logisch :).

nombrado schreef:

Zijn dat dan klassiek geschoolde paarden, of SJ geschoolde paarden?

Abacab, in het topic staat heel veel over AR. Best interessant om te lezen :). Kost alleen wel even tijd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:40

spokie79 schreef:
nombrado schreef:

Hoe? Beetje vaag antwoord, zonder duidelijk uit te leggen.

vur schreef:

Helemaal mee eens. Ik heb geen ervaring met erg sensibele paarden, maar zou het zo wel doen. Klinkt eigenlijk ook wel heel logisch :).

aan de ene kant vind je mijn antwoord vaag
aan de andere kant, heb je géén ervaring met sensibele paarden en zou het zo doen als hierboven omschreven.
Ik daag je uit om op 1 van mijn sensibele paarden te stappen en het op deze wijze op te lossen. :+

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:48

Nombrado, ik snap gewoon je uitleg niet. Wat doe je wel, uitgelegd in handelingen.
Subtiel en langzaam leren lopen....hoe doe je dat?
Je hulpen subtiel toepassen....ik vind dat wat Vur doet ook subtiel de hulpen toepassen. Wat bedoel jij er dan mee?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:54

nombrado schreef:
Ik daag je uit om op 1 van mijn sensibele paarden te stappen en het op deze wijze op te lossen. :+

Ik ben helemaal geen kundig ruiter en heb nog veel te leren. Dus ik denk dat ik die uitdaging maar laat schieten. En ik denk ook dat het bij die paarden een proces is wat langer duurt....desensibiliseren. Een beetje een naar woord, aangezien je het kan opvatten als het paard minder sensibel maken. Maar ik bedoel dan het paard om te leren gaan met prikkels en hier niet overdreven, maar op een normale manier op reageren. En ik denk dat het bij die paarden kan helpen om je been tegen het lijf te houden, zodat het verschil tussen hulp (beetje druk) en geen hulp (been tegen lijf) minder groot is dan baan afhouden en kleine hulp. Ik dnek dat die paarden hiervan kunnen schrikken. Hetzelfde geldt voor de teugels. Dus ook alleen teugels aannemen met, zoals Moll altijd mooi zegt, alleen teugelgewicht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:31

Er zijn duizenden paarden die lopen, maar de goed gereden paarden die gaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:46

spokie79 schreef:
Nombrado, ik snap gewoon je uitleg niet. Wat doe je wel, uitgelegd in handelingen.
Subtiel en langzaam leren lopen....hoe doe je dat?
Je hulpen subtiel toepassen....ik vind dat wat Vur doet ook subtiel de hulpen toepassen. Wat bedoel jij er dan mee?

als een paard stresserig wordt van hulpen van de ruiter, dient dus eerst de ruiter zich bewust te maken van zijn lichaam en de inwerking van de hulpen, lichaam, zit op het paard.
Ga maar eens op je handen zitten, onder je zitbeenknobbel en duw je ene kant van je bekken naar beneden.
voel die druk in je hand en voel hoe pijn dit kan doen.
nu zit er bij een paard een zadel tussen, maar die druk komt wel degelijk door op de rug.
belangrijk is JUIST op deze sensibele paarden, dat je ze leert te ontspannen onder je.
Het heeft dan helemaal geen zin om net zo lang door te gaan tot ze je been accepteren. Je kan ze daarmee nog meer overstressed maken of juist af laten sluiten (autistische taferelen)
Tuurlijk kunnen ze uiteindelijk met een minimale beenhulp reageren, maar waarom meer gaan aanleren dan nodig is uiteindelijk?
Juist die sensibele typjes zijn fijn te rijden (vind ik) omdat je je als ruiter MOET leren ontspannen. De minste spanning in het ruiterlijf wordt ook al gevoeld door het paard.
wb handen. Bij een paard wat net zadelmak is, is het los in je hand laten leggen belangrijk.
het paard zoekt uiteindelijk licht je hand op.
Daarbij blijf je geven in je hand als ruiter. Het paard is door de ruiter erop meer uit balans, dus moet leren dit vanachter te kunnen dragen, dat kost spierkracht. Vandaar dat het hoofd af en toe omhoog gaat, dit is nl zijn balans.
ik hoop dat ik het nu wat duidelijker heb uitgelegd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:47