nombrado schreef:Een gevoelig paard, kan je gevoelig houden.
Als je deze dieren juist druk geeft met been ze eraan te laten wennen, gaan ze de kaak en nek vastzetten en kan je niks meer.
Terwijl als je ze leert subtiel en langzaam te lopen en je hulpen subtiel toepast je alles kan met deze paarden.
Hoe? Beetje vaag antwoord, zonder duidelijk uit te leggen.
murphy102 schreef:Wachten to het paard nageeft tijdens het halthouden. Sommigen zullen daar tijd voor dienen te nemen. Geduld!
Dan vraagt men stelling, heel rustig. Bijv, eerst naar de holle kant, dan rustig/geleidelijk hoofd er recht voor, dan stelling naar de andere kant en weer rustig hoofd er recht voor.
Hier vanuit (keert)wending om de voorhand, linksom en rechtsom. Bij voorkeur te beginnen aan de holle kant, is voor het paard iets gemakkelijker.
Duidelijk, dank je.
vur schreef:Ik zou een sensibel paard zeker niet voor loslaten, maar juist zelf een zacht en constant contact met de mond houden en zoals professor zegt, het been eraan. Zo krijg je vertrouwen van je paard in je hulpen en zal hij ontspanning vinden aan been en hand. Als je er aan de voorkant afblijft, krijg je nooit verbinding in het lichaam en dus geen paard dat naar de hand toe durft te lopen. Als je dan al een keer een hulp geeft met je hand, schrikt het paard er juist vaak van en blijft hij zich juist vasthouden.
Helemaal mee eens. Ik heb geen ervaring met erg sensibele paarden, maar zou het zo wel doen. Klinkt eigenlijk ook wel heel logisch
.
nombrado schreef:Een sensibel paard, moet je net zo goed op een los teugeltje kunnen rijden.
het vergt nu eenmaal meer gevoel van de ruiter dit subtiel op te lossen.
vasthouden ervaart het paard stress. Dat ga je nooit veranderen op die manier.
Ik ken zat paarden, zz zwaar, hogere klasse, die hun teugels niet durven loslaten, dan gaat het paard bokken en rennen.
Zijn dat dan klassiek geschoolde paarden, of SJ geschoolde paarden?
Abacab, in het topic staat heel veel over AR. Best interessant om te lezen
. Kost alleen wel even tijd.