DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:25

Er zijn ook mensen die vinden dat LDR ( extreem) geen positief effect heeft of kan hebben. Of toch tenminste dat het negatieve zwaarder lijkt door te wegen.
Imo kan extreme LDR niet goed toegepast worden, maar dat is dan weer mijn mening.

En dan ga ik maar niet akkoord met de mensen die extreme LDR toegepast hebben, ik geloof niet dat ik dat zelf ooit zal toepassen .

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:27

Volgens mij zijn dergelijke mensen geen ervaringsdeskundigen. Ik heb het iig nog niet meegemaakt dat iemand die dit correct toepast, er later vanaf ziet.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:31

de vraag is of er wel zoiets bestaat als het correct toepassen van extreme LDR?

hoe correct kunnen die houdingen zijn?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:35

Correct is als het paard de respons geeft die jij als ruiter verlangt. Daarmee bedoel ik dus ook dat er dan niet uit het oog verloren moet worden dat alles vanuit het welzijn van het paard draait (nu ik dit zeg, zal ik wel weer te horen krijgen dat wat er op het filmpje staat helemaal niet paardvriendelijk is... maar die discussie is hier in dit topic al meerdere malen aangehaald dus daar ga ik niet meer op in). Maar daarom kan ook niet iedereen dit zomaar toepassen. Het zal vaak toch wel onder begeleiding moeten worden gedaan.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:43

Als dat correct is dan heb je gelijk, maar ik bedoel dus in de mate van eerlijk, vanuit het welzijn van het paard.
Nu, ik heb de DVD niet gezien, heb wel haar site en andere sites rond LDR uitgepluisd.

Als het niet paardvriendelijk is bij "zomaar iedereen" dan is dat volgens mij ook onpaardvriendelijk bij een topruiter.
Ik heb op de vele foto's geen paarden gezien die tegelijkertijd extreem LDR liepen EN een correct rug-en achterhandgebruik toonden. En het lijkt mij voor die paarden ook simpelweg onmogelijk die 2 te combineren.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:46

Niet iedereen kan in een Formule 1 wagen rijden, Ps...

En de website die jij hebt bekeken inzake LDR zijn nu niet bepaald objectieve sites, raad ik zo....

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:51

Nee, maar de wagen is geen levend wezen...

1. jij weet niet welke sites ik heb bekeken
2. Als ik een reeks foto's zie, op verschillende sites, en ik daar een slecht gevoel bij heb dan zegt dat genoeg voor mij. Met dat klein beetje ervaring dat ik heb met paarden lijkt het mij onmogelijk dat dit in het voordeel van het paard kan spreken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:03

Het is wel een beetje tè gemakkelijk gedacht dat je je mening even kunt basseren op het bekijken van een paar antieLDR-websites denk ik. Dat is niet jouw eigen mening, maar de mening van de beheerders van die sites.
Ik denk dat je zelf toch wel een beetje inzicht moet hebben in het paard en de dressuur voordat je zo zwart wit kunt oordelen als jij doet. Als je je er wat meer in verdiept, dan zul je zien dat zelfs deze methode ook hele sterke punten heeft. Je hoeft het ook niet helemaal top te vinden (vind ik ook niet), maar een beetje genuanceerder stelling nemen zou op zijn plaats zijn denk ik hoor. Lachen

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:15

Yvonnelind schreef:
Dat is niet jouw eigen mening, maar de mening van de beheerders van die sites.

Clown heel leuk dat jij mijn mening beter kent dan ikzelf...

Yvonnelind schreef:
Ik denk dat je zelf toch wel een beetje inzicht moet hebben in het paard en de dressuur voordat je zo zwart wit kunt oordelen als jij doet.

weer leuk dat je zoveel weet over mij

ik oordeel imo dan ook niet zwart-wit : Ik vind niet dat het neusje eruit of op de loodlijn het enige goede is. Het LDR rijden ( iets ronder, neus dieper en achter de loodlijn) kan imo zeer nuttig zijn voor de training van een paard, maar het extreme wat ik dus zie op die vele foto's ed vind ik gewoonweg te ver gaan.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:17

Ik denk dat ik wel degelijk weet welke sites jij hebt bekeken. Er bestaan namelijk geen pro ldr sites... er wordt dus eenzijdige informatie gegeven...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:26

Tyrza schreef:
Paljassofie, in dit topic zitten ook een hoop mensen die uit eigen ervaring weten hoe het is om met deze manier van trainen om te gaan. Het gaat in dit geval er dan ook niet om dat iemand het doet omdat deze toevallig een x aantal gouden medailles in huis heeft. Het gaat erom wat ze zelf ervaren hebben.

Tyrza, jij bent meen ik een ervaringsdeskundige, vindt jij het extreme LDR met kin (bijna) op de borst een prettig gezicht?
Rijdt jij zelf zo?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:26

1. dat er geen pro-sites bestaan wil misschien ook wel iets zeggen...
2.ik heb hier ook al heel wat interessants zien voorbijkomen op bokt
3.als je informatie krijgt dan kan je die ook objectief beoordelen en er dan je eigen mening over vormen

waarom denken jullie dan zo dat ik geen eigen mening kan hebben Verward gewoon omdat ze niet overeenkomt met die van jullie..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:28

Pfff ik heb al zo vaak antwoord op dat soort vragen gegeven art Uma...

Paljassofie: LDR is er niet om gepromoot te worden: don't try this at home, remember??

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:31

waarom denken mensen die LDR rijden dan dat zij de enigen zijn die "goed genoeg" zijn om zo te rijden, het paardenwelzijn uit het oog verliezende?

en dan zou ik graag weten waar die antwoorden staan, ben zelf ook benieuwd dan...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:35

Wie zegt dat zij het paardenwelzijn uit het oog verliezen? Denk dat die paarden prima in hun vel zitten, letterlijk en figuurlijk. Heb het een maandje geleden nog mogen aanschouwen op het GDF.

Die antwoorden staan in dit topic en nog veeeele andere topics in het afgelopen jaar omtrent dit onderwerp. Moet je even de zoekfunctie gebruiken.

Ik ga nu even relaxen, heb net zat les gegeven.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:41

Als ik die beelden zie heb ik het idee dat het paardenwelzijn een beetje vergeten wordt, het kan imo gewoon niet gezond zijn.

natuurlijk is paardrijden in het algemeen niet gezond voor een paard, maar trop is teveel.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:44

Tyrza schreef:
Pfff ik heb al zo vaak antwoord op dat soort vragen gegeven art Uma...

Nee, nee was sneller getypt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:47

Paljassofie schreef:
Als dat correct is dan heb je gelijk, maar ik bedoel dus in de mate van eerlijk, vanuit het welzijn van het paard.
Nu, ik heb de DVD niet gezien, heb wel haar site en andere sites rond LDR uitgepluisd.

Als het niet paardvriendelijk is bij "zomaar iedereen" dan is dat volgens mij ook onpaardvriendelijk bij een topruiter.
Ik heb op de vele foto's geen paarden gezien die tegelijkertijd extreem LDR liepen EN een correct rug-en achterhandgebruik toonden. En het lijkt mij voor die paarden ook simpelweg onmogelijk die 2 te combineren.

Uit deze reactie van jouw trek ik de conclusie dat je een beetje te eenzijdig bent geïnformeerd en met dit dikgedrukte stukje wil je i.m.o. zeggen dat "zomaar iedereen" vergelijkbaar is qua rijden met bijvoorbeel "topruiter" Anky..?
Ik merk in jouw post geen duidelijke eigen visie of ervaring met het rijden van welke methode ook, al wil ik daar niet mee zeggen dat je daar ook daadwerkelijk geen visie gebasseerd op ervaring mee hèbt. Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:48

Nee betekend wat anders dan ik zeg. Ik ben wel lui, dat zeker, want ik heb geen zin om dubbel werk te doen, laat staan dubbel te tiepen.

Ik laat het hierbij.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:59

Yvonnelind : als ik die 2 vergelijkbaar zou vinden dan zou ik ze niet apart noemen Knipoog
ik bedoel gewoon, en ik denk dat ik dit hier al vaker duidelijk gemaakt heb Knipoog, dat het extreem LDR rijden volgens mij niet goed lijkt voor een paard, lichamelijk.

Eerst ben ik te eenzijdig en dan heb ik geen eigen visie? Clown

yvonnelind : het is niet dat ik ooit de paarden onder mijn kont heb gekregen ( of de kans ervoor ) waarmee ik op Z-niveau gereden heb.
Het is zeker niet omdat ik wat recreatief rondhobbel met mijn draver en "slechts" longelesjes geef op een ponyclub, dat ik niet serieus met paardrijden bezig ben Lachen .
Natuurlijk heb ik niet de ervaring die Tyrza heeft, dat ga ik zeker ook niet beweren, mag maar hopen dat ik ooit in de buurt kom daarvan. petje af daarvoor, maar dat wil niet zeggen dat mijn mening voor mijzelf minder belangrijk is als die van Tyrza, Anky, oid.

Als ik rijd heb ik de hele tijd het idee dat het wel anders moet kunnen en ik probeer daar ook aan te werken, misschien niet genoeg. Misschien is mijn manier van rijden wel schadelijker voor mijn paard dan wanneer ik LDR zou rijden, maar dat maakt mijn mening over LDR niet anders.

en nu ga ik slapen, examens in zicht.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:06

Nee, ik zeg niet dat je geen visie HEBT, ik zeg dat ik hem niet uit jouw posts kan OPMAKEN.

Je hoeft ook niet Tyrza haar ervaring te hebben (heb ik zelf ook bij lange na niet), maar juist daarom zou je misschien iets genuanceerder kunnen oordelen. De rollkur zal ik nooit proberen, aan dat niveau kom ik ook nooit toe waarschijnlijk. Ik zeg daarmee niet dat het slecht is, maar wel dat het een oefening is binnen de training waar je een bepaald niveau voor nodig hebt om te kunnen beoordelen of je paard het aankan en of jezelf voldoende in staat bent om het op een juiste manier te kunnen uitvoeren.

Welterusten Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:28

Hmmm, maar mening is net dat ik niet vind dat iemand het moet proberen... ik begrijp wel wat je wil zeggen hoor Yvonnelind, maar genuanceerder zou mijn mening veranderen, ze is simpelweg niet genuanceerd. Misschien denk ik inderdaad wit-zwart, maar zo ben ik nu eenmaal een beetje op bepaalde vlak.
Misschien kan mijn mening daarover veranderen als ik het zelf zou toepassen en ondervinden, net zoals mijn mening over andere dingen zo ook al veranderd is.
Maar hier heb ik eerlijk gezegd gewoon een naar gevoel bij, alsof de FEI iets heel belangrijk over het hoofd ziet, en met hen de mensen die extreem LDR rijden.

Er zijn nu eenmaal tegenstanders...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:34

Jouw mening is dus gebasseerd op een gevoel als je naar het plaatje (van bv. de rollkur kijkt) als ik het goed heb begrepen?
Jij basseert je mening niet op wetenschappelijk onderzoek of ervaringen en theoriën van ervaringsdeskundigen?
Wat vind er dan van als je Anky (ik haal dit beroemde/beruchte voorbeeld maar weer eens aan Clown) met Salinero een kur op muziek ziet rijden? Daar ben ik dan eigenlijk wel weer benieuwd naar! Lachen

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:54

Ik vind niet dat het wetenschappelijk onderzoek dat hierover al gevoerd is al duidelijk uitsluitsel heeft gegeven, ben nochtans wel heel wetenschappelijk ingesteld, maar hier spreekt mn geweten. ik kijk naar het plaatje, maar wel met een achtergrond van de anatomie van het paard en mijn ervaring tussen de paarden. Ik zie ook de uitdrukkingen van de paarden en vooral de rest van het lichaam die totaal niet meer mee is.

In de kur zelf rijdt Anky helemaal geen extreme LDR, of toch niet dat ik het gezien heb...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:00

Nee, in de kur rijdt ze geen extreme LDR, maar in de training duidelijk wel dus. Wat vind je dan van het uiteindelijke resultaat; de proef/kur? Dáár is het Anky ten slotte om te doen!