Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:38

Daar heb je ook weer gelijk in , Damian.

Ik kreeg via de pb de tip om mijn paard anders eerst op pijnstillers te zetten. Dan kan ik kijken of hij beter gaat lopen. Dat vind ik ook wel een goede. Ik ga het morgen met de veearts bespreken :-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:51

Nou verschillen paarden natuurlijk van karakter, maar de meeste ijsco's hebben inderdaad pit zat.
Zelf zou ik hele stofzuig stretch idee bij jouw paard even overboord gooien en kijken wat er gebeurt met andere hoofd hals houding.
En hem na laten kijken kan uiteraard nooit kwaad (behalve voor je portomonee).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:06

Op pijnstillers zetten vind ik altijd eng omdat ze dan door de pijn heen lopen en misschien daardoor wat beschadigen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:51

Hmm, ik vind het wat minder dramatisch, bedenkende dat dit paar nu ook gereden wordt.
Bovendien haalt een pijnstiller (even uitgaand van meloxicam) de scherpe kantjes eraf, maar echt niet alle pijn weg.
Als je het zou proberen dan moet je er ook even rekening mee houden dat je het allicht weekje moet geven, zodat het optimaal effect kan hebben als pijnstiller, maar ook als ontstekings remmer.
De pijnstilling spreekt voor zich, de ontstekings remming houdt in dat als er ergens irritatie is door iets wat verkeerd zit een nsaid (zoals meloxicam) een deel van die verschijnselen doet verminderen.
(dus minder dik, minder rood, minder warm etc.).

Als paard echt nu niet gereden zou worden zou ik het niet doen, maar in dit geval zou je met week pijnstilling als het een lichamelijk probleem is allicht verbetering kunnen zien.
Maar dan moet je weer geen 2 dingen tegelijk gaan doen, zoals en ander rijden en pijnstilling.
Of en osteopaat en pijnstilling, want dan weet je het nog niet.
Overigens geeft geen verbetering geen enkele garantie dat het niet alsnog een lichamelijk probleem is,
kan namelijk dusdanig pijnlijk zijn dat het geen verbetering geeft, kan al zo lang aanwezig zijn dat het zoveel locale klachten geeft dat het niet zomaar verbeterd en het kan een mechanisch probleem zijn dat geen pijn geeft, maar wel stijfheid. (Denk aan vastgezette enkel bij iemand die dat heeft laten doen omdat hij altijd pijn had, enkel vastgezet geeft geen pijn meer, maar wel abnormaal bewegings patroon)

Idealiter is natuurlijk eerst nakijken..... denk ook niet dat je zomaar fles meloxicam meekrijgt.
(meloxicam is werkzame stof in o.a. metacam)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:02

Dit stukje film is van vorige week dinsdag. Dit is de eerste dag op de nieuwe stal. Hij was verrassend relaxed. Het is geen perfect filmpje, ik zal kijken of ik de twee minuten links om en twee minuten rechts nog kan maken.

https://youtu.be/Q-1Er_BRb-8

Brand los

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:33

Vandaag had het paard de race modus aan pfff..Zo lastig haar dan uit te schuiven!! Ik kom dan eigenlijk niet verder dan iets verder dan boeghoogte..De stap lukte me uiteindelijk wel goed..
Ik rij dan maar veel kleine Voltes totdat ik weer voel dat ik iets uit kan schuiven!
Dus Simpelman help!!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:59

Starbreeze schreef:
Tx Woestijn :) de zadelmaker was er gisteren voor een check en die kon haar ogen niet geloven :D

Ik ben vorige maand met het zadel al daar geweest omdat het niet meer goed lag, hebben ze het aan de hand van foto's en mijn beschrijving al flink gevuld. Gisteren was de check op het paard, hadden ze nu pas tijd voor, en zijn de puntjes op de i gezet. Het stukje bij de trapezium is niet meer gevuld, dat had hij dus zelf gedaan :) het is vanuit het midden naar achteren gevuld zodat het weer in balans ligt nu.

!

Zadelmaker vanmorgen "toevallig" ook weer laten "aandraven" : zadel ging klemmen rond schoft.
afdruk kussens is nog mooi gelijkmatig gebleven en l/r vrijwel gelijk geworden.

Hij had paardje sinds october niet meer gezien en vondt hem al heel fijn bijgekomen op precies de goede plekken: de kuiltjes rond schoft worden beter en lange rugspierzone ontwikkeld zich sterk.
Ook achterhand (ronde kontje) vondt hij beter geworden, maar dat zien we zelf nog niet zo duidelijk.
Hij heeft de boom slagje wijder gezet, mocht ik volgende keer gerust zelf wel doen :)*
Maar het was dus snel :list: verdient voor hem.

Zit zelf effe in lappenmand met schouderblessure, dus erna weer es luchtig gelongeerd met bit, en daar ging ie in draf stukkies effe heeeel diep stofzuigen *\o/*
Zo diep zie je nog meer spierbeweging terug in hele lijf.
Trots op hem, want kon duidelijk zien dat ie stofzuigen zwaar vondt maar wel mooi deed.

Mis eigenlijk het ohz niet eens echt; aan de wandel, freestyle, afwissel longeerwerk, buigoefeningen, samen wat lanterfanten, poetsen / massage in de bak, etc, etc.. het is wel prima zo.
Dochter gaat ohz 1a 2x per week wel door, heeft zat. buitenritje gedaan.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:12

biscaya schreef:
Vandaag had het paard de race modus aan pfff..Zo lastig haar dan uit te schuiven!! Ik kom dan eigenlijk niet verder dan iets verder dan boeghoogte..De stap lukte me uiteindelijk wel goed..
Ik rij dan maar veel kleine Voltes totdat ik weer voel dat ik iets uit kan schuiven!
Dus Simpelman help!!

Rijtechnisch mag S.man hierop ingaan :j

Mijn idee:
Met paardje wat kijkerig , aandacht er niet bij, of vlucht in zich heeft en onder je vandaan wilt kun je trainingstechnisch niet veel mee beginnen.
Dan blijf je maar doorvragen en krijg je wel korte reacties maar geen echte voorwaartse ontspanning.

Temp. is al aardig in perfecte zone, dus paarden zijn sowieso wat frisser bij je.

Truc is om die frisheid positief in te kunnen zetten, en ik ben zelf al vaak genoeg afgestapt en mijn planning van "lekker rijden" ter plekke omgezet naar samenwerking & aandacht hebben bij elkaar.
Ik gebruik die frisheid en speelsheid dan nuttig in het grondwerk in het voorwaartse: laat ze b.v. overgangen maken met pit erin of ga ernaast lopen en paardje moet dan 1:1 zelfde cadans lopen als ik, en meteen vertrekken of terugkomen als ik dat ook doe.
Paar keer oefenen en paardje zet fiks aan naar draf, puur op enkel je eigen lijf ietwat aanspannen, ga je wat door de knieen daarbij springt ie aan.
En: ze geven je "dit is leuk reactie" terug.
Stukje spel met elkaar ertussen en echt je vergeet dat je dagdoel was "rijden".
Werkt naar twee kanten toe positief, tenminste ik krijg van dit soort sessie's altijd zelf ook energie en kan fijn mijn zorgen loslaten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:22

In zo'n geval denk ik: morgen weer een dag. Niets doen werkt niet, wel iets doen werk averechts dus als de pet van meneer eens echt zo staat, help niets (ja ff lekker uitkletteren aan de lijn).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:36

Lastig om er echt iets van te vinden omdat ik niet weet hoe het paard aanvoelt. Je hebt racen en racen.
Ik had zaterdag met mijn les een soort van gelijk iets. Maar dan lag het deels aan mij. Het was erg winderig en naast de bak zat een groep van 40 meerkoeten lekker aanwezig te zijn. Dan raak ik onbewust dus toch gespannen en dat merk je met rijden. Dus.... ik had een zeer mentale les gehad. In de diepe stretch rijden. Op een gegeven moment loopt hij dan in the zone en kan je er bij wijze van spreke een bom naast afsteken. Dus een eend met een noodlanding was geen probleem. Vaak is het een wisselwerking tussen ruiter en paard. Maar het is lastig met dit onstuimige weer. Bij mij werkte doorvragen dus wel.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:57

Jennyxx, Ik heb je filmpje ook even bekeken. Nu zul je aan mijn toevoeging niet veel meer hebben, maar ook ik mis de voorwaartse drang idd een beetje. Alsof hij echt ergens (nu de vraag waar :+ ) vast zit, wel wil, maar dus niet kan. Heel veel succes er in ieder geval mee. Heb je al een idee hoe je het nu verder gaat aanpakken/onderzoeken?

Ik had afgelopen week hetzelfde met het ene racen en andere racen. Het eerste racen was puur door de wind, omstandigheden, onweer dat eraan kwam, e.d. dus toen heb ik het maar even gelaten met rijden en wat anders gaan doen. Het andere "racen" was puur uit dat ze het zwaar vond & een stukje kracht miste (naar mijn idee) en daarom maar heel hard ging om niet d'r kont eronder te zetten zegmaar. Dat was begin vorige week ergens (?), dus midden van de week even niet te veel gedaan met rijden/longeren om even haar spieren de tijd te geven. Einde van de week hebben zijn we lekker naar buiten gegaan & gewoon een rondje polder gecrosst. Daarna zaterdag weer gereden en toen liep ze heeel fijn. :j
Ik wilde vandaag ook eigenlijk rijden, maar het weer en een buitenbak maken het niet heel aantrekkelijk. :o

Die ontwikkeling in de lange rugspier, kont & nek zie ik trouwens ook heel erg veranderen nu Peetstap! :)) Ze is veel voller aan het worden nu ofzo. Heel mooi om te zien.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:10

DarkoFoitzik schreef:
Dit stukje film is van vorige week dinsdag. Dit is de eerste dag op de nieuwe stal. Hij was verrassend relaxed. Het is geen perfect filmpje, ik zal kijken of ik de twee minuten links om en twee minuten rechts nog kan maken.

Brand los

Wat een leuk paard heb jij!! En wat een braverd zo de eerste dag op een nieuwe stal.

Ik zou proberen om je paard nog wat lager in het vwnw te rijden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:11

@starbreeze: kan dr wel aan de lijn laten kletteren maar ze blijft dan doorrennen..Zou zich bijkans doodlopen..
Zaterdag in de les aan de hand gewerkt in jogtempo op de kleine volte dan lukt t wel om verder uit te schuiven..Ik lijk dan meer " controle " te hebben..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:14

Ik zag de "bui" al hangen en zat om 9.00 al op het paard. Het komt nu in bakken naar beneden.

Edit: fijn.. vanmiddag weer code geel. Ik had gisteren kantinedienst tijdens code oranje, maar het verbaasde mij echt hoeveel mensen er nog gewoon op pad gaan met de trailer.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:35

damian23 schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Brand los

Wat een leuk paard heb jij!! En wat een braverd zo de eerste dag op een nieuwe stal.

Ik zou proberen om je paard nog wat lager in het vwnw te rijden.

Thanks voor de reactie :). Ik was zo verbaasd dat hij zo los en relaxed was dat ik hem niet lager wilde vragen. in de gallop kwam er ook iets meer spanning. We zijn nu twee maanden bezig met het stretchen. hij laat zijn bovenlijn al veel losser en wordt ruimer in zijn gangwerk. Hij heeft voor zijn ras een vrij grote gang maar dat blijft toch kort vergeleken met andere rassen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:41

moeilijk zo een rennerig paard. uiteindelijk denk ik dat je met heeeel veeel geduld het verste komt. je moet dan een manier vinden om die energie om te zetten in een positieve werkhouding. daarnaast denk ik dat je goed je "gevechten" moet kiezen. als hij zo is doe dan een makkelijke oefening. zodra hij daar in meegaat stap af en ben klaar. dan houdt je de spanning lag en ga je het niet forceren als hij te rennerig is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:53

biscaya schreef:
@starbreeze: kan dr wel aan de lijn laten kletteren maar ze blijft dan doorrennen..Zou zich bijkans doodlopen..
Zaterdag in de les aan de hand gewerkt in jogtempo op de kleine volte dan lukt t wel om verder uit te schuiven..Ik lijk dan meer " controle " te hebben..

Oh die van ons lijken op idd veel elkaar :D Breekt soms ook de tent af. Meestal stopt hij vanzelf maar soms moet ik ook zeggen dat het genoeg is. Maar is het de volgende dag dan niet beter?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:02

Over t algemeen gelukkig wel.. Maar ze heeft tomeloze energie en als dat gepaard gaat met een potje spanning dan kan ik mn borst nat maken..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:03

Dus ik hoop dat t veulen ietsje minder in t bloed staat..Dat zou erg welkom zijn!! :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:18

Haha tja, bloedbeesten :D Welke afstamming heb je nu? En wat wordt je veulen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:09

damian23 schreef:
Ik zag de "bui" al hangen en zat om 9.00 al op het paard. Het komt nu in bakken naar beneden.

Edit: fijn.. vanmiddag weer code geel. Ik had gisteren kantinedienst tijdens code oranje, maar het verbaasde mij echt hoeveel mensen er nog gewoon op pad gaan met de trailer.

Code oranje :D :+ Wij gaan gewoon onder het zadel naar de vereniging om half 8... Eens kijken of ik er niet afblaas.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:27

sorry verkeerde topic :Y)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:52

kreeg vandaag email van Eveline & Sandra (welbekende bokkers van EquiDay)

Daarin stond het volgende stukje, wat uitstekend past in deze topics:

==
Zoveel mensen, zoveel manieren om met paarden om te gaan. Wij willen ervan uit gaan dat iedere paardenliefhebber het beste met zijn paard voor heeft. Toch zijn er binnen elke discipline vriendelijke en minder paardvriendelijke trainingsmethoden. Zie jij het direct aan een paard, of hij vriendelijk getraind is? Hoe herken jij een fijne trainer? En hoe staat het met jouw paardvriendelijkheid in de training?

Kijk eens goed naar de volgende kenmerken van een paardvriendelijk getraind paard:

1. Het paard heeft een positieve focus op zijn trainer. Als er sprake is van wederzijds vertrouwen en respect, dan zie je dat het paard goed oplet op wat zijn trainer doet, zonder hierbij gespannen of boos te zijn. Het paard let op de trainer, maar staat niet in de startblokken om weg te rennen of om in verzet te gaan. Je ziet het paard duidelijk de vraag stellen: wat wil je dat ik doe? En niet een vraag als: Wat gebeurt er NU?!?, of "wat mot je!" .

2. Het paard beweegt soepel. Zodra er sprake is van wantrouwen tussen mens en paard, kun je dit terugzien in het paard zijn manier van bewegen. De passen worden korter en minder goed afgemaakt. Ook een extreme contrastelling kan een teken zijn van dat het paard onzeker is of juist geen contact wil zoeken met zijn trainer. Een paard dat rustig zijn hals kan strekken, soepel buigt op de volte en ruim loopt, is relaxt en heeft vertrouwen in de mens. Dat is een duidelijk teken voor een paardvriendelijke training. Echter is een gebrek aan soeplesse niet direct een teken voor paardonvriendelijkheid, maar kan er ook een lichamelijke oorzaak voor zijn.

3. Paard komt vol vertrouwen naar zijn trainer toe, maar behoudt wel een respectvolle afstand (armlengte bij voorkeur). Bij optimale paardvriendelijkheid is er sprake van een perfecte balans tussen vertrouwen en respect. Heeft een paard teveel respect, dan slaat dat gauw om naar angst, een overdosis vertrouwen maakt een paard opdringerig en onrespectvol. Beiden geen gezonde en natuurlijke situatie, ook niet voor het paard. Maar niet alleen aan het paard kun je zien of er paardvriendelijk mee wordt omgegaan.

Uiteraard zijn er bij de trainer ook een heleboel subtiele signalen te vinden. Enkele kenmerken van een paardvriendelijke trainer:

1. Het paard krijgt regelmatig lange teugel of rust. Met regelmatig bedoelen we niet standaard 2 keer per uur, maar na elk beloningswaardig moment. Als een paard vol enthousiasme antwoord geeft op jouw vraag, dan is dat een geweldig moment om even te belonen met hals strekken of rust. En hoe fanatiek een paard ook kan werken, even relaxen blijft voor ieder paard van grote waarde als beloning. Een goede trainer stelt zijn vragen heel bewust en beoordeelt elk antwoord van het paard

2. De trainer wordt niet boos als iets mislukt. Ieder mens maakt fouten, en een paard net zo goed. Als iets mislukt is er vaak sprake van miscommunicatie of van een onduidelijke opbouw in de training. Een paardvriendelijke trainer weet dit, en zoekt naar de oorzaak, zonder zijn paard de fout te verwijten.

3. De oefeningen worden in kleine stukjes verdeeld. Een lekkere soep heeft soms ontzettend veel ingredienten. Elk ingredient is belangrijk voor de smaak en structuur. Een training is niet veel anders. Het ideaalbeeld dat de trainer voor ogen heeft, is het resultaat van een hele reeks ingredienten. Een paardvriendelijke trainer zoekt van te voren uit welke ingredienten nodig zijn voor een bepaalde oefening en werkt aan elk ingredient afzonderlijk, tot alle ingredienten samen een fantastisch eindresultaat geven.

Ik zou zeggen, leg jezelf eens langs de lat, om te zien of jij een paardvriendelijke trainer bent! :-)
==

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 18:57

Mooi stukje @Peetsap.

Code oranje is vlagen van max 90/100km uur.
Dat heet hier in de Provence Mistral, we hebben dat 100 dagen per jaar en dan geen vlagen maar een permanente stroom en dat noemen we niet code oranje...
Het is hier iets gewoons en paarden wennen er zo aan, je moet je er zelf gewoon niet druk om maken, alleen een muts opzetten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:01

biscaya schreef:
Dus Simpelman help!!

DE vraag is dan: doos>rijbaan>doos?
Als het antwoord bevestigend is dan is mijn antwoord: paddock>buitenrit>paddock; paddock>obstakels>lekkere galop>paddock; paddock>rijbaan>paddock; paddock>20km stappen>paddock; enz.. :)