[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:42

@elinecath: wat vind je er zelf van?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:45

marietta schreef:
Citaat:
@Damian23,
Jij hebt de ingang gevonden.
Gewoon doorgaan met VOORWAARTS;
Alles komt voort uit het voorwaarts, maar in losgelatenheid.
Je begrenst nu zachtjes voor, neus VOOR de loodlijn, altijd, anders blijf je van de teugel af en drijft VOORWAARTS tot de neus weer VOOR de verticaal is.
Doet hij dat niet terug naar hals strekken en voorwaarts.

Hier heb ik t zo vaak zo verdrietig mis zien gaan. . . .

Omdat het zo vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt.. Ik krijg ook altijd de kriebels als deze uitspraak wordt gegeven, want ik beeld mij dan een ruiter die het paard overhaast rond jaagt door de piste, want ja dat is toch voorwaarts?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:47

Hoi!

Hier heb ik een foto, van mijzelf vandaag op een pony van iemand anders. Nu kom ik net kijken in de dressuurwereld :+ , dus snap er zelf nog vrij weinig van. Weet wel wat achterhandgebruik, nageeflijkheid etc inhoud maar kan nog niet alles zien van foto's. Krijg vanaf volgende week weer les. Het kan sowieso zijn dat er spanning te zien is, dit komt doordat dit de tweede keer is dat ik er op ging nadat ik hard gevallen ben en een poosje niet heb kunnen rijden.

Afbeelding

Zouden jullie hier wat op kunnen zeggen, met onderbouwing? Wil graag tips om het beter te gaan snappen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:48

@SheeNegro,
Lees goed, voorwaarts, maar in losgelatenheid.
Dat is wat er bedoeld wordt met Voorwaarts Neerwaarts.
Niet het voortjagen van een vluchtend paard.
Een losgelaten paard zul je voorwaarts moeten drijven anders gaat hij stil staan...

Damian23 heeft de losgelatenheid al lang bevestigd.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:58

Ik begrijp het wel hoor Simpelman, na jouw 100den keren herhalen zal ik dat niet meer vergeten -:)
Maar ik doel op de jonge meiden die denken dat ze zo Zwaar zouden kunnen starten met hun bijeen getrokken pony (beetje cru gezegd, maar om er maar een voorbeeld uit te halen) zij lezen het voorwaarts, want zij denken dat hun pony al ontspannen/losgelaten is, want hij loopt toch aan de teugel?

Ik begrijp mieratta wel. Maar we mogen natuurlijk ook niet iedereen over dezelfde kam scheren ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:00

Heb ik tenminste iets bereikt.
Aan jou en anderen om die jonge meiden verder te helpen?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:21

SheeNegro schreef:

Vind dat ik beter zit dan vorige foto's! Max mag meer omhoog gaan lopen uiteindelijk.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:37

Simpelman schreef:
Mijnheer Kadankovitches, ik vind deze video van mijnheer Mendez een prachtig dilemma waar we over na kunnen denken.

Meneer Simpelman, mocht ik u gekwetst hebben door uw naam verkeert te schrijven, mijn excuus daarvoor. U hebt zich direct daarmee mijn gelijke getoond.

Maar ik zie geen dilemma, tenminste niet iets waar ik over hoef na te denken. Maar wellicht kunt u uw licht hierover laten schijnen, anders blijft uw opmerking toch iets gratuit. Ik zie slechts een combinatie die niet tot voorbeeld strekt.

Dat ik dit niet mooi/goed vind, betekent niet dat ik daarom geen respect voor deze meneer Mendez zou hebben. Overigens wat te denken van die meneer [ik geloof over de 70] die bij de OS in London Japan voor de tweede keer vertegenwoordigde? Of De 65 jarige Zwitserse die met medaillekansen toch verkoos haar paard de moeilijke reis naar Hong Kong te besparen. Zij zaten als geplakt aan het zadel. Dus moet men op die leeftijd zó zitten? Denk het niet. Niet met een paard dat men op dit niveau presenteert. Dan mag ik namelijk verwachten dat het zijn rug zo gebruikt dat het goed te zitten is, ook voor iemand op leeftijd, meneer Mendez is immers niet de eerste de beste. Of het dier laat zich niet zitten en is er dus niet klaar voor, maar dan start je het paard niet op een wedstrijd of demonstratie.
Dit vind ik geen voorbeeld om na te streven. De kunst is om een paard vrij in de hals te hebben bij een subtiel teugel contact, terwijl de achterhand wel draagt [het ging hier immers om StGeorg niveau], en niet om er alleen naar te streven dat de neus voor de loodlijn is, terwijl de achterhand vakantie viert aan de Costa del Sol. Het gaat dus niet om het één of het ander, maar om beiden.
Ik kan mij zeer wel voorstellen dat een paard nog niet de draagkracht heeft ontwikkeld om in dat kader gedragen te blijven werken, maar dan doe het dier een plezier en werk er thuis aan verder totdat hij het wel kan. Nu liet het mij denken aan het sprookje over 'de kleren van de Keizer'.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 00:19

Peetstap schreef:
_chip:

tof wat je aan het doen bent met je kleintje. +:)+

Weet niet of dit het goede topic is voor je, wellicht zit hier toch meer kennis: [TVG] Dressuur aan de lange teugel

feitelijk ben je meer aan het mentrainen dan puur het lange teugelwerk, maar in basis komt het allemaal op hetzelfde neer.
Onze mentraining met shetlief doen we los erachter en ernaast lopend, dus zonder dat teugels verder door de ringen lopen.
Veel lange rechte lijnen proberen te maken, zonder grashappen /3

Ook het lange teugelwerk (bak) met de friese dame alhier doen we meestal los met teugels over rug of achter poepert, schuin ernaast lopend of er achterlopend.
Wat ik al je foto;s zie is eigenlijk meer een longeerpositie als lange teugel werk, je staat voor lange teugel werk te ver van je pony af.
Ik loop bij teugelwerk vrij dicht bij paardje ter hoogte van singel-achterhand, kan zo mijn hand op haar rug leggen, de shet loopt vijwel tegen mijn benen aan.

Bij gebruiken van de longeersingel bij us friese dame in het longeren met twee lijnen. zien we hier ook vrij snel hetzelfde beeld als bij jou: paardje zakt vaak te diep, zit graag achter de teugel, inwerking binnenlijn is meer als je zou willen.
Dit komt o.a. omdat de de lijnen weerstand hebben in de ringen en daardoor niet goed "lossen", ga je naar positie recht achter je paardje dan gaat het wel veel beter en komt neusje eruit en durven ze lengte te nemen (is dit ook herkenbaar voor je ?)

Wij hebben echter bij al het longeren dan wel meer afstand als dat jij hier doet, dat geeft ons meer ruimte om met lijnen te spelen en te draaien.
Ook kan ik dan, erachter lopend, met de lijnen beter poepert aantikken ipv voor in te werken om een mooie rechte lijn te lopen.
Op foto 1 bv ben je vrijwel aan het longeren en dan vindt ik die 2/3 meter cirkel erg weinig.

Het gewicht van de lijnen is bij jou al voldoende om koppie te laten zakken, dat zie je goed aan jou foto "los contact".
Mijn ideeen:
* zou het kunnen dat bitje wellicht wat te scherp is voor pon? , dat zou je kunnen testen door clips niet aan bit vast te maken maar aan hoofdstel.
Want je bent beslist zachtjes in handen !
* neem in getoonde men werk minder afstand en ga dichter / naast je pony lopen (ook goed voor je eigen conditie *\o/* )
* oefen is met teugels niet door de ringen maar meteen aan bitje, en observeer es hoe ie daar op reargeert.
* edit: je kunt met lange lijnen heel fijn vanuit de ruime cirkel longeerhouding naar de menhouding (dichtbij) gaan, daarin draaien en weer terug naar longeerhouding , vergt wat handigheid om je lijnen zien kwijt te raken... :D

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Omdat ik vandaag een filmpje heb gemaakt, maar eens een reactie.

Na het posten van de vorige foto's heb ik de mogelijkheid gehad om een ander bitje te proberen. Zijn eigen bit is een ongebroken halve kneveltrens. Geleende bitje is een enkelgebroken bustrens.

Hier ben ik nu twee keer mee aan de slag geweest waarvan het mij de eerste keer verbaasde hoe makkelijk hij contact aannam. Hier zo'n 10 minuten mee getraind, en daarna 5 minuutjes met t ongebroken bit. Waarin ik dus duidelijk verschil merkte.

Een keer hierna heb ik in een gekke bui tijdens het wandelen m'n lijnen aan zijn halster vastgeknoopt. Waarbij ik direct uiterste concentratie zag. Hierbij zakte hij ook in zijn halshouding.

Je laatste punt is inderdaad ook wat ik voornamelijk probeer, het afwisselen in afstand en dus ook 'doel.'

Mijn volgende stap is om eens aan de slag te gaan zonder longeersingel en eens te kijken hoe hij dan loopt.

Als het filmpje is geupload zal ik hem plaatsen en kijken wat ik daar zelf nog over kan zeggen. Voor mijn gevoel is hij al een stuk stabieler geworden zodra hij wat langer loopt.
In het filmpje heb ik ook gevarieerd in de bevestiging van de lijnen. Dit heb ik nooit eerder gedaan omdat ik het altijd als 'men-training' zag en dus de lijnen door de bovenste ringen wilde hebben. Maar de lijnen door de onderste ringen vond ik hem zelf ook prettig op lopen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 04:17

Kadankovitch schreef:
Simpelman schreef:
Mijnheer Kadankovitch, ik vind deze video van mijnheer Mendez een prachtig dilemma waar we over na kunnen denken.

Maar ik zie geen dilemma, tenminste niet iets waar ik over hoef na te denken. Maar wellicht kunt u uw licht hierover laten schijnen, anders blijft uw opmerking toch iets gratuit. Ik zie slechts een combinatie die niet tot voorbeeld strekt.

Dat ik dit niet mooi/goed vind, betekent niet dat ik daarom geen respect voor deze meneer Mendez zou hebben. Overigens wat te denken van die meneer [ik geloof over de 70] die bij de OS in London Japan voor de tweede keer vertegenwoordigde? Of De 65 jarige Zwitserse die met medaillekansen toch verkoos haar paard de moeilijke reis naar Hong Kong te besparen. Zij zaten als geplakt aan het zadel. Dus moet men op die leeftijd zó zitten? Denk het niet. Niet met een paard dat men op dit niveau presenteert. Dan mag ik namelijk verwachten dat het zijn rug zo gebruikt dat het goed te zitten is, ook voor iemand op leeftijd, meneer Mendez is immers niet de eerste de beste. Of het dier laat zich niet zitten en is er dus niet klaar voor, maar dan start je het paard niet op een wedstrijd of demonstratie.
Dit vind ik geen voorbeeld om na te streven. De kunst is om een paard vrij in de hals te hebben bij een subtiel teugel contact, terwijl de achterhand wel draagt [het ging hier immers om StGeorg niveau], en niet om er alleen naar te streven dat de neus voor de loodlijn is, terwijl de achterhand vakantie viert aan de Costa del Sol. Het gaat dus niet om het één of het ander, maar om beiden.
Ik kan mij zeer wel voorstellen dat een paard nog niet de draagkracht heeft ontwikkeld om in dat kader gedragen te blijven werken, maar dan doe het dier een plezier en werk er thuis aan verder totdat hij het wel kan. Nu liet het mij denken aan het sprookje over 'de kleren van de Keizer'.

Ik ga niemand vertellen dat dit perfectie is.
Het is een reactie op de post van @Peetstap en ik vond dit een mooi voorbeeld omdat het duidelijk afwijkt van het algemeen aanvaarde beeld.

Maar hierom vind ik dat we er over na zouden moeten denken:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Waarbij even als kanttekening, ik in wedstrijden op niveau hel weinig natuurlijke bewegingen zie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 04:30

ElineCath schreef:
SheeNegro schreef:

Vind dat ik beter zit dan vorige foto's! Max mag meer omhoog gaan lopen uiteindelijk.

Ik denk dat je hem daarvoor dan voor de gelegenheid moet geven?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:24

Jolande.

Gezien de rest toch te druk heeft met elkaar, reageer ik maar even op jou foto.

Wat zie je?
Wat voel je?
Hoe is jou houding, tegen over je pony? Je lichaam?
Hoe is je pony in zijn houding.
Hoe wordt zijn rug gebruikt?

Als je hier eerst op wil antwoorden. Dan kunnen we er samen over hebben, hoe wij jullie als combinatie kunnen verbeteren.

Denk er wel aan:

Als we de ruiter niet kunnen verbeteren (houding of techniek) zullen we het paard nooit kunnen verbeteren.
Gebruik dit in je training. Hoe kun jij je als ruiter zo verbeteren, qua houding of techniek, dat jij je paard verbeterd. :D

Ik zie graag jouw antwoord tegemoet.

PS: Andere bokkers hoeven hierover, mijn post, niet in discussie te gaan.
We hebben met zijn allen een doel, om elkaar te helpen, laat dit voor op staan.

Dankuwel.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:35

maralyn schreef:
[naam].

Gezien de rest toch te druk heeft met elkaar, reageer ik maar even op jou foto.

Wat zie je?
Wat voel je?
Hoe is jou houding, tegen over je pony? Je lichaam?
Hoe is je pony in zijn houding.
Hoe wordt zijn rug gebruikt?

Als je hier eerst op wil antwoorden. Dan kunnen we er samen over hebben, hoe wij jullie als combinatie kunnen verbeteren.

Denk er wel aan:

Als we de ruiter niet kunnen verbeteren (houding of techniek) zullen we het paard nooit kunnen verbeteren.
Gebruik dit in je training. Hoe kun jij je als ruiter zo verbeteren, qua houding of techniek, dat jij je paard verbeterd. :D

Ik zie graag jouw antwoord tegemoet.

PS: Andere bokkers hoeven hierover, mijn post, niet in discussie te gaan.
We hebben met zijn allen een doel, om elkaar te helpen, laat dit voor op staan.

Dankuwel.

Dankjewel voor je reactie.

Wat ik zie is dat hij niet ver achter of voor de loodlijn loopt, redelijk correct dus. Achterhand kan ik niet goed zien of die er genoeg onder is, dit voel ik vaak wel als ik er op zit. Ik zelf ben aardig gespannen, misschien niet helemaal te zien maar dit komt doordat dit de 2e keer was sinds een val, en ben weer aan het opbouwen. Verder kan ik echt nog weinig zien van de foto, wel merkte ik tijdens het rijden dat hij echt ontspannen over zijn rug liep.
Mijn houding is nog verre van perfect, ik maak mijn rug hol en ga met doorzitten erg achterover zitten, kreeg net te horen dat het zadel mij waarschijnlijk niet genoeg steun geeft altijd. Verder wordt de pony regelmatig door de eigenaar gereden en die rijdt ook recreatief maar zitten denk rond niveau L/M? De pony heeft in het verleden Z gelopen, dus hij kan het als het goed is allerlei oefeningen zelf. Ik moet sowieso veel meer leren dan hij. :) Hopelijk is het nu wat duidelijker?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:34

Jolande, ik bewonder je instelling, heb je topic gelezen maar nog geen kans gezien te reageren :).
Je denkt goed na en doet hard je best, top! Wat me vooral opviel was je zit. Je lijkt niet veel steun te hebben aan dit zadel, vanaf de foto's lijkt het dat je jezelf wat vast zet in je bekken, ervaar je dit zelf ook zo? Misschien is het een goed idee om samen met je pony een aantal lessen aan de longe te volgen om weer wat relaxter, losser te kunnen zitten.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:44

Dankjewel Lollieloes! :D Het voelt wel goed hoor, positieve reacties en fijne tips! Had ik eerlijk gezegd niet verwacht!

Mijn bekken vastzetten viel mij ook op van de foto's, terwijl ik dit met rijden niet heb opgemerkt of aangedacht. Vandaag stap ik er als het goed is weer op, als het weer goed blijft, zal er dan eens op letten!

Zitlessen en lessen aan de longe heb ik ook al over na zitten te denken, zeker nu ik weer onzeker ben en dus niet zo snel relax ga zitten!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:45

Zonder in discussie te gaan @Maralyn, meer inzicht hebben in het waarom is een essentieel onderdeel van een mogelijke verbetering.
Aan basis theorie wordt in NL nauwelijks aandacht besteed, dat proberen sommigen een beetje aan te vullen.
Nadenken over dressuur in de ruimste zin doet niemand kwaad, het verdiept de passie van ons allemaal, toch?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:51

Simpelman schreef:
Zonder in discussie te gaan @Maralyn, meer inzicht hebben in het waarom is een essentieel onderdeel van een mogelijke verbetering.
Aan basis theorie wordt in NL nauwelijks aandacht besteed, dat proberen sommigen een beetje aan te vullen.
Nadenken over dressuur in de ruimste zin doet niemand kwaad, het verdiept de passie van ons allemaal, toch?

Ik denk niet dat het Maralyn's doel is om de de discussie over dressuur niet op te doen waaien, maar er zitten hier mensen met heel veel kennis en iemand vraagt om tips, maar daar wordt (al dan niet per ongeluk) overheen gekeken. Dat is jammer, want we kunnen ook samen kijken naar de plaatjes die in het topic gegeven worden en daar samen over discussiëren, niet? Juist de combinatie van - wat zie ik - wat weet ik - wat voel ik - kan het weer leerzaam maken. Graag zelfs onderbouwd met de theorie erachter!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:57

Wat mij betreft, probeer ik om niet tevéél op alles te reageren...., ik probeer het.
Veel geplaatste foto's zijn van slechte kwaliteit of op een ongelukkig, niet gemiddeld, moment genomen en het heeft dan volgens mij niet veel zin om er op in te gaan.
Bijvoorbeeld: "die foto van een jaar geleden toen we op onbekend terrein waren en net herstellend van een blessure".

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:49

Ik reageer soms niet op foto's omdat ik bij slechts een willekeurige foto niet kan beoordelen of een paard correct aan de teugel loopt.Het is een momentopname van slechts een moment. Het kan een goed moment of juist een slecht moment zijn. Ik kan dan wel iets zeggen over de houding van de ruiter, maar dit topic gaat over het correct aan de teugel rijden. Dus op basis van een willekeurige foto vind ik het gewoon lastig om er iets van te vinden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:06

Inderdaad lollieloes. Dat is mijn intentie.
Jolando wat duidelijk en verhelderend.

Ik denk dat als je want ontspannender zit dat t rijden een stuk plezanter gaat.
Probeer je bovenbenen eens lekker los te laten en op je bips te zitten.

Als je dat eerst doet en uiteraard geniet. Dan gaan we de volgende x verdiept verder op rijden zelf.
Wees bewust hoe je zit...
Bewust rijden dat is het begin.

Ik vind jullie n leuke combinatie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:13

amado7 schreef:
er als het goed is weer op, als het weer goed blijft, zal er dan eens op letten!

Zitlessen en lessen aan de longe heb ik ook al over na zitten te denken, zeker nu ik weer onzeker ben en dus niet zo snel relax ga zitten!

Een houding&zitles kan ik je van harte aanbevelen. Je hebt er met rijden echt heel veel aan. Ik heb vorige maand een les gehad om mijn houding te verbeteren. Ik doe te veel en moet leren mijn knieeen naar binnen te draaien. Echt heel leuk om te doen en ook nuttig. IK wil nu ook wel eens in het begin een galopje doen in verlichte zit. Dan kan je paard even fijn zijn bekken kantelen waarna die van mij na de galop heerlijk losgelaten loopt.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:33

Hier een filmpje van het lange lijnen met Chip

Wat mij zelf opvalt is dat hij aan het begin erg onrustig is met zijn hoofd. En dit uiteindelijk wel een stuk stabieler word.
Aan het begin was hij ook wat slomer, uiteindelijk liep hij lekker zelfstandig door. Ik heb tussen door op verschillende manieren de lijnen bevestigd. Vanaf minuut 9 tot 10 weer als basis.

Ook voor de mensen die geen ervaringen hebben met het lange lijnen ben ik erg benieuwd wat ze aan Chip zijn lichaamshouding zien. Hoe hij reageert op mij, en wat ik zelf kan veranderen om hem beter te laten lopen. Ik heb donderdag weer les.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:35

allereerst, ik heb geen ervaring met het werken met lange lijnen. Ik heb laatst wel een clinic gezien van Piet Bakker, maar is dit niet longeren met dubbele lijnen want volgens mij sta je met werken met lange lijnen veel dichter bij je paard (half naast).

Wat mij opvalt is dat hij aan het begin inderdaad heel erg tegen jouw hand aan het werken is en hij eigenlijk niet loslaat. Dat kan te maken hebben met dat jij te star in je handen bent en niet los in je schouders en ellebogen. Ik heb een tijdje clinics gedaan bij Willy Ten Hage in het longeren met dubbelen lijnen en dat is echt super moeilijk omdat goed te doen. Ook met longeren met dubbele lijnen is losgelatenheid de basis. En shetties kunnen prima vwnw. Een shettie in losgelatenheid zit er alleen heel erg koddig uit.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:37

_Chip,
Je pony is netjes gehoorzaam.
Wat je misschien aan het overslaan bent is rust, kalmte, >TACT.
Het is voor zowel een rijpaard als een trekpaard belangrijk om in een cadens te vallen.
Rustig in een gelijkmatig tempo doorwerken, actief maar kalm.
Joggen.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:47

@damian23,
Ik noem het lange lijnen, omdat het geen lange teugelen is(naast de achterhand vh paard), en ook geen werk met een dubbele longe :+
Het is een beetje een mix van alles, en ik vind het zelf erg fijn werken.

Zie je na verloop van tijd dat ik zelf losser word in mijn lichaam? Want zelf vind ik wel dat er een groot verschil is tussen het begin en het einde in zijn lopen.

@Simpelman,
Waarschijnlijk omdat ik hem in het begin niet vond doorlopen, is de rest inderdaad nogal gejaagd/gehaast. Meer overgangen maken in het versnellen en verlangzamen? Of over het algeheel proberen een rustiger draftempo te zoeken en hem daarin op te vangen?
Hij reageert prima op mijn stemcommando's, dus ik kan ook eens proberen om zonder zweep te werken. Misschien dat ik dan ook minder snel geneigd ben om te 'jagen.'