Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marietta schreef:Citaat:@Damian23,
Jij hebt de ingang gevonden.
Gewoon doorgaan met VOORWAARTS;
Alles komt voort uit het voorwaarts, maar in losgelatenheid.
Je begrenst nu zachtjes voor, neus VOOR de loodlijn, altijd, anders blijf je van de teugel af en drijft VOORWAARTS tot de neus weer VOOR de verticaal is.
Doet hij dat niet terug naar hals strekken en voorwaarts.
Hier heb ik t zo vaak zo verdrietig mis zien gaan. . . .
Simpelman schreef:Mijnheer Kadankovitches, ik vind deze video van mijnheer Mendez een prachtig dilemma waar we over na kunnen denken.
Peetstap schreef:_chip:
tof wat je aan het doen bent met je kleintje.![]()
Weet niet of dit het goede topic is voor je, wellicht zit hier toch meer kennis: [TVG] Dressuur aan de lange teugel
feitelijk ben je meer aan het mentrainen dan puur het lange teugelwerk, maar in basis komt het allemaal op hetzelfde neer.
Onze mentraining met shetlief doen we los erachter en ernaast lopend, dus zonder dat teugels verder door de ringen lopen.
Veel lange rechte lijnen proberen te maken, zonder grashappen![]()
Ook het lange teugelwerk (bak) met de friese dame alhier doen we meestal los met teugels over rug of achter poepert, schuin ernaast lopend of er achterlopend.
Wat ik al je foto;s zie is eigenlijk meer een longeerpositie als lange teugel werk, je staat voor lange teugel werk te ver van je pony af.
Ik loop bij teugelwerk vrij dicht bij paardje ter hoogte van singel-achterhand, kan zo mijn hand op haar rug leggen, de shet loopt vijwel tegen mijn benen aan.
Bij gebruiken van de longeersingel bij us friese dame in het longeren met twee lijnen. zien we hier ook vrij snel hetzelfde beeld als bij jou: paardje zakt vaak te diep, zit graag achter de teugel, inwerking binnenlijn is meer als je zou willen.
Dit komt o.a. omdat de de lijnen weerstand hebben in de ringen en daardoor niet goed "lossen", ga je naar positie recht achter je paardje dan gaat het wel veel beter en komt neusje eruit en durven ze lengte te nemen (is dit ook herkenbaar voor je ?)
Wij hebben echter bij al het longeren dan wel meer afstand als dat jij hier doet, dat geeft ons meer ruimte om met lijnen te spelen en te draaien.
Ook kan ik dan, erachter lopend, met de lijnen beter poepert aantikken ipv voor in te werken om een mooie rechte lijn te lopen.
Op foto 1 bv ben je vrijwel aan het longeren en dan vindt ik die 2/3 meter cirkel erg weinig.
Het gewicht van de lijnen is bij jou al voldoende om koppie te laten zakken, dat zie je goed aan jou foto "los contact".
Mijn ideeen:
* zou het kunnen dat bitje wellicht wat te scherp is voor pon? , dat zou je kunnen testen door clips niet aan bit vast te maken maar aan hoofdstel.
Want je bent beslist zachtjes in handen !
* neem in getoonde men werk minder afstand en ga dichter / naast je pony lopen (ook goed voor je eigen conditie)
* oefen is met teugels niet door de ringen maar meteen aan bitje, en observeer es hoe ie daar op reargeert.
* edit: je kunt met lange lijnen heel fijn vanuit de ruime cirkel longeerhouding naar de menhouding (dichtbij) gaan, daarin draaien en weer terug naar longeerhouding , vergt wat handigheid om je lijnen zien kwijt te raken...
Kadankovitch schreef:Simpelman schreef:Mijnheer Kadankovitch, ik vind deze video van mijnheer Mendez een prachtig dilemma waar we over na kunnen denken.
Maar ik zie geen dilemma, tenminste niet iets waar ik over hoef na te denken. Maar wellicht kunt u uw licht hierover laten schijnen, anders blijft uw opmerking toch iets gratuit. Ik zie slechts een combinatie die niet tot voorbeeld strekt.
Dat ik dit niet mooi/goed vind, betekent niet dat ik daarom geen respect voor deze meneer Mendez zou hebben. Overigens wat te denken van die meneer [ik geloof over de 70] die bij de OS in London Japan voor de tweede keer vertegenwoordigde? Of De 65 jarige Zwitserse die met medaillekansen toch verkoos haar paard de moeilijke reis naar Hong Kong te besparen. Zij zaten als geplakt aan het zadel. Dus moet men op die leeftijd zó zitten? Denk het niet. Niet met een paard dat men op dit niveau presenteert. Dan mag ik namelijk verwachten dat het zijn rug zo gebruikt dat het goed te zitten is, ook voor iemand op leeftijd, meneer Mendez is immers niet de eerste de beste. Of het dier laat zich niet zitten en is er dus niet klaar voor, maar dan start je het paard niet op een wedstrijd of demonstratie.
Dit vind ik geen voorbeeld om na te streven. De kunst is om een paard vrij in de hals te hebben bij een subtiel teugel contact, terwijl de achterhand wel draagt [het ging hier immers om StGeorg niveau], en niet om er alleen naar te streven dat de neus voor de loodlijn is, terwijl de achterhand vakantie viert aan de Costa del Sol. Het gaat dus niet om het één of het ander, maar om beiden.
Ik kan mij zeer wel voorstellen dat een paard nog niet de draagkracht heeft ontwikkeld om in dat kader gedragen te blijven werken, maar dan doe het dier een plezier en werk er thuis aan verder totdat hij het wel kan. Nu liet het mij denken aan het sprookje over 'de kleren van de Keizer'.
maralyn schreef:[naam].
Gezien de rest toch te druk heeft met elkaar, reageer ik maar even op jou foto.
Wat zie je?
Wat voel je?
Hoe is jou houding, tegen over je pony? Je lichaam?
Hoe is je pony in zijn houding.
Hoe wordt zijn rug gebruikt?
Als je hier eerst op wil antwoorden. Dan kunnen we er samen over hebben, hoe wij jullie als combinatie kunnen verbeteren.
Denk er wel aan:
Als we de ruiter niet kunnen verbeteren (houding of techniek) zullen we het paard nooit kunnen verbeteren.
Gebruik dit in je training. Hoe kun jij je als ruiter zo verbeteren, qua houding of techniek, dat jij je paard verbeterd.
Ik zie graag jouw antwoord tegemoet.
PS: Andere bokkers hoeven hierover, mijn post, niet in discussie te gaan.
We hebben met zijn allen een doel, om elkaar te helpen, laat dit voor op staan.
Dankuwel.
Simpelman schreef:Zonder in discussie te gaan @Maralyn, meer inzicht hebben in het waarom is een essentieel onderdeel van een mogelijke verbetering.
Aan basis theorie wordt in NL nauwelijks aandacht besteed, dat proberen sommigen een beetje aan te vullen.
Nadenken over dressuur in de ruimste zin doet niemand kwaad, het verdiept de passie van ons allemaal, toch?
amado7 schreef:er als het goed is weer op, als het weer goed blijft, zal er dan eens op letten!
Zitlessen en lessen aan de longe heb ik ook al over na zitten te denken, zeker nu ik weer onzeker ben en dus niet zo snel relax ga zitten!