Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:24

orienta schreef:
@ nombrado dat is dus grote onzin, je kan nooit alleen met je zit een paard helemaal recht krijgen, het is een paard, geen heftruck.

ja hoor, dat kan prima
als je als ruiter zorgt dat je recht zit (ook met je bekken) dan loopt het paard ook recht.
heeft niets met heftruck te maken
wel met evenwicht/balans en middelpunt.
die heeft een paard, maar ook een ruiter.

Hoe doe jij het dan?
met je handen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:26

orienta schreef:
ik heb nooit problemen met mijn smid gehad en ook niet met de voorgaande, hebben jullie dan 20 keer gewisseld?

uhm
verhuizen?
en dan nieuwe moeten zoeken?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:31

nombrado schreef:
orienta schreef:
@ nombrado dat is dus grote onzin, je kan nooit alleen met je zit een paard helemaal recht krijgen, het is een paard, geen heftruck.

ja hoor, dat kan prima
als je als ruiter zorgt dat je recht zit (ook met je bekken) dan loopt het paard ook recht.
heeft niets met heftruck te maken
wel met evenwicht/balans en middelpunt.
die heeft een paard, maar ook een ruiter.

Hoe doe jij het dan?
met je handen?

Dat is natuurlijk grote onzin wat je nu zegt.
Een paard wat al scheef gereden is daar kan je zo kaarsrecht op gaan zitten als je wilt maar die gaat echt niet recht lopen.
Maar ik ga jou niet uitleggen hoe je een paard kan rechtrichten want je weet het zelf denk je allemaal zo goed en ik ga niet meer naar jou onzin luisteren, ik had na de discussie over welk been eerst in de wending al mijn buik vol.
veel praatjes, ook op je site, meeste gepikt, de enigste foto die erop staat waar jij erop zit is ook niet echt reclame :O

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:35

nombrado schreef:
als je als ruiter met je zit het bekken van het paard recht werkt, hoef je niets aan voorhand met je handen erbij te werken, dan gaat dat vanzelf. Ook rechtheid komt nl vanachteruit (waar de motor zit)

Klopt, Nombrado

Maar mijn antwoord was een antwoord op de zin van prof, dat de achterhand de voorhand volgt in de wending :j

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:35

probabeest schreef:
begrijp ik nu wel goed dan dat de hankenbiegung de buiging in het spronggewricht is of is het het totaal plaatje van de buiging van meerdere gewrichten in het achterbeen en het ondertreden hiervan?

Door de juiste verdeling van het gewicht, zal de voorhand (die steeds het meeste gewicht droeg) zich maar gaan oprichten en zal de croupe door de sterke buiging van de gezamenlijke gewrichten (heup-, knie-, sprong-, kogel- en kootgewricht) gaan dalen, gaan zakken. De hoeken in de gewrichten worden kleiner.
Dit proces heet Hankenbiegung!

murphy102

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:37

Oriënta, het duurde bij ons ook even voor we "wijs" werden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:46

orienta schreef:
Dat is natuurlijk grote onzin wat je nu zegt.
Een paard wat al scheef gereden is daar kan je zo kaarsrecht op gaan zitten als je wilt maar die gaat echt niet recht lopen.
Maar ik ga jou niet uitleggen hoe je een paard kan rechtrichten want je weet het zelf denk je allemaal zo goed en ik ga niet meer naar jou onzin luisteren, ik had na de discussie over welk been eerst in de wending al mijn buik vol.
veel praatjes, ook op je site, meeste gepikt, de enigste foto die erop staat waar jij erop zit is ook niet echt reclame :O

gepikt?
wat heb ik gepikt wat er op mijn site staat?
zou ik graag willen horen.
want je beschuldigt mij nu van iets, waar ik me niet van bewust ben.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:49

Citaat:
Het kan zijn dat er aan de hand van de foto of video een blokkade door mij gevoeld wordt, die U nog niet gezien of onderkend heeft, en hierin word advies gegeven.

Dit zegt char en die andere pipo ook altijd :O

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:53

orienta schreef:
Citaat:
Het kan zijn dat er aan de hand van de foto of video een blokkade door mij gevoeld wordt, die U nog niet gezien of onderkend heeft, en hierin word advies gegeven.

Dit zegt char en die andere pipo ook altijd :O

wat heeft dit met pikken te maken waar je me van beschuldigd vermeld op mijn site volgens jou?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:04

discussie gesloten :wave:

Terug on topic

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:13

Ik ben trouwens benieuwd wie er in dit topic ervaring heeft met hete, sensibele paarden en wat voor jullie de beste trainingsmethode is gebleken!
Wie wil zijn ervaringen delen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:17

orienta schreef:
Ik ben trouwens benieuwd wie er in dit topic ervaring heeft met hete, sensibele paarden en wat voor jullie de beste trainingsmethode is gebleken!
Wie wil zijn ervaringen delen?

Ik heb hete, sensibele paarden en de beste trainingsmethode is gebleken zo min mogelijk met de teugel in de weer te zijn.
De paarden zo te rijden, dat ze zelf de aanleuning nemen en als eerste vereiste, zorgen dat ze "voor het been" zijn.

Maar nu ga ik afsluiten en mijn bed opzoeken :j Trusten.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:21

Oke cherie ik ben daar dus ook voornamelijk mee bezig inderdaad maar het blijft toch lastig.
heb toch dat ik vaak spanning in de nek en kaak krijg.

Truste modie :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 02:33

orienta schreef:
discussie gesloten :wave:

Terug on topic

kan je je ongegronde gepikt beschuldigingen weg laten halen aub?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 06:00

cherie78 schreef:
Professor schreef:
Er waren dus of zijn dus mensen die schrijven dat een instructeur de kleinste vragen niet kan beantwoorden, dan vind ik het vreemd dat de vraag van mijnheer FaberSmid onbeantwoord blijft.
De biomechanica beleerd ons dat het paard voor gestuurd word, wat ook blijkt uit vele oefeningen bv het afwenden.
Wanneer wij een wending zouden besturen vanuit de achterhand dan krijgen wij een wending op de achterhand.
En dat zijn toch twee verschillende dingen.
De achterhand (benen) volgen het spoor van de voorbenen, dat is het geval met een wending.
Men ziet het ook in het dagelijks leven, de fiets de auto worden gestuurd door het voorwiel/en en de de achterwielen worden aangedreven.
Wanneer men dat niet zou doen maar het zouden omkeren dan word het instabiel, dat hebben al velen geprobeerd maar het werden hevige onbestuurbare projectielen.

U doet net als nonbrado quoten, nu graag uw eigen antwoord?
U bent het toch modie? Zo te lezen aan uw schrijfwijze en over cobs? Waarom heeft u uw naam doen laten veranderen?
Men plaatst de voorhand voor de achterhand, zodat de achterhand in het spoor van de voorhand gaat ;)

Anders zou het paard compleet scheef zijn, alhoewel dat vaak ook het geval is.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 06:10

Hoe kan ik dat begrijpen, u doet alleen met u zit de bekken van paard sturen en alles gaat vanzelf zonder stelling en indien nodig buiging? Paard blijft in de gewenste houding en doet alles zelf alleen op uw zit? Dan kan u dus prima zonder hoofdstel, al helemaal zonder bit? Zonder zadel, gewoon zitten en u doet gp rijden? Dat kan ik u niet na doen, dat is dat ik een paard doe beslaan zonder ijzers.

nombrado"
[quote="cherie78 schreef:
Professor schreef:
Er waren dus of zijn dus mensen die schrijven dat een instructeur de kleinste vragen niet kan beantwoorden, dan vind ik het vreemd dat de vraag van mijnheer FaberSmid onbeantwoord blijft.
De biomechanica beleerd ons dat het paard voor gestuurd word, wat ook blijkt uit vele oefeningen bv het afwenden.
Wanneer wij een wending zouden besturen vanuit de achterhand dan krijgen wij een wending op de achterhand.
En dat zijn toch twee verschillende dingen.
De achterhand (benen) volgen het spoor van de voorbenen, dat is het geval met een wending.
Men ziet het ook in het dagelijks leven, de fiets de auto worden gestuurd door het voorwiel/en en de de achterwielen worden aangedreven.
Wanneer men dat niet zou doen maar het zouden omkeren dan word het instabiel, dat hebben al velen geprobeerd maar het werden hevige onbestuurbare projectielen.

Men plaatst de voorhand voor de achterhand, zodat de achterhand in het spoor van de voorhand gaat ;)

Anders zou het paard compleet scheef zijn, alhoewel dat vaak ook het geval is.

als je als ruiter met je zit het bekken van het paard recht werkt, hoef je niets aan voorhand met je handen erbij te werken, dan gaat dat vanzelf. Ook rechtheid komt nl vanachteruit (waar de motor zit)[/quote]

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 06:17

orienta schreef:
ik heb nooit problemen met mijn smid gehad en ook niet met de voorgaande, hebben jullie dan 20 keer gewisseld?

Wie weet hebben beide doen wisselen, modie en de hoefsmeden. Hoefsmeden zijn ook maar mensen, vandaar het geen ik beschreef niet op gevoel
maar met gevoel. Het geen ik heb mogen leren van mijn meeters en paarden in europa en usa, geef ik net zo verder aan leerlingen. Zowel van goed als fout zal men moeten leren, hoekan men anders goed en fout leren herkennen en corrigeren?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 07:06

Hankenbiegung is het buigen van de 5 Grotegewrichten in de achterhand.

Afbeelding

Dus 1. heupgewricht, het gewricht bij de 2.zitbeenknobbel, 3.kniegewricht, 4.spronggewricht en de 5.het kogelgewricht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 07:52

Bij zg "hete" paarden is het juist verstandig ze aan het been te krijgen, dus dat men tot drijven komt, omdat deze van natuur uit al voorwaarts zijn dus voor de hulpen weg lopen.
Zodat men deze niet van achter naar voor kan rijden. Juist zulke paarden dient men door oefeningen het vertrouwen voor het been, anders zouden deze paarden steeds op de voorhand lopen. Spreek hier van lopen omdat deze paarden nooit kunnen gaan, ze vluchten namelijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:02

Kafue schreef:
Maar met show wordt wel het grote geld verdiend op dit moment.
Dat showpaard Totilas is toch maar mooi voor een enorm bedrag verkocht, het is maar waar de prioriteiten liggen.
Over de smaak valt te twisten en of het mooi is is een ander verhaal. Het overgrote deel van het publiek heeft er minder verstand van, kijkt niet naar hoe een paard in theorie behoord te gaan maar gaat voor het Wow en Aaaaahhhhhh gevoel het betoverende beeld.
En de trainers en ruiters gaan voor hoge cijfers ( op bank en scorebord).

En daarom moet men alles laten vallen, alleen voor een dikke beurs en de eer??
Helaas wanneer men zo denkt dan heeft men niet veel plezier in het rijden, en vergeet dat de weg belangrijker is als het doel.
En dit rijden is en komt steeds terug, maar heeft geen lang leven, omdat de mens vanzelf weer tot bezinning komt. Dat ziet men over de eeuwen heen. En het geluk dat er een instituut is die er voor zorgdraagt dat de Klassieke Dressuur en Rijkunst behouden blijft.
Dat men voor geld zijn eigen ik verkoopt dat is bekend, maar er zijn ook mensen die dat niet doen en daarvoor chapeau.
Werkelijke ruiters gaan niet over de ruggen van hun paarden voor hoge cijfers, dat zijn de wedstrijd jockey´s niet de ruiters.
Dat de brede massa hiervoor valt hoeft nog niet te zeggen dat het goed is, paardrijden is en blijft voor bepaalde mensen voorbehouden, daarmee bedoel ik het goede rijden.
Dat is altijd al zo geweest, velen zaten op een paard ook in de oudheid, maar weinige reden ook.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:36

Professor schreef:
Bij zg "hete" paarden is het juist verstandig ze aan het been te krijgen, dus dat men tot drijven komt, omdat deze van natuur uit al voorwaarts zijn dus voor de hulpen weg lopen.
Zodat men deze niet van achter naar voor kan rijden. Juist zulke paarden dient men door oefeningen het vertrouwen voor het been, anders zouden deze paarden steeds op de voorhand lopen. Spreek hier van lopen omdat deze paarden nooit kunnen gaan, ze vluchten namelijk.

Ik ben nu dus zover dat ik er inderdaad gewoon aan kan drijven alleen dat vastzetten in kaak en nek dat gebeurd nog geregeld. bij andere paarden heb ik daar geen last van bij deze wel.
Is lastig rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:46

orienta schreef:
Ik ben nu dus zover dat ik er inderdaad gewoon aan kan drijven alleen dat vastzetten in kaak en nek dat gebeurd nog geregeld. bij andere paarden heb ik daar geen last van bij deze wel.
Is lastig rijden.

Daar zijn oefeningen voor, die men in halthouden het eerst beoefend, dan in stap en dan in de andere gangen.
Het openen van het kaakgewricht, en het soepel maken van de spieren van de nek. (niet van de hals).

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:55

Professor, welke oefeningen zijn dat?

Nombrado, rechtuit rijden is niet hetzelfde als rechtgericht zijn.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:18

Ik ben ook wel benieuwd welke oefeningen u daar voor gebruikt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:23

spokie79 schreef:
Professor, welke oefeningen zijn dat?

Nombrado, rechtuit rijden is niet hetzelfde als rechtgericht zijn.

Wachten to het paard nageeft tijdens het halthouden. Sommigen zullen daar tijd voor dienen te nemen. Geduld!
Dan vraagt men stelling, heel rustig. Bijv, eerst naar de holle kant, dan rustig/geleidelijk hoofd er recht voor, dan stelling naar de andere kant en weer rustig hoofd er recht voor.
Hier vanuit (keert)wending om de voorhand, linksom en rechtsom. Bij voorkeur te beginnen aan de holle kant, is voor het paard iets gemakkelijker.