DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:37

Aimee schreef:
... het gaat me om de enorme hoeveelheid ruitergevoel en fijne motoriek die Anky heeft.
Dat ben ik helemaal me je eens, ik denk dan ook dat Anky met elk systeem dat lichtheid tot gevolg heeft goed kan rijden. De ideeen van been geen hand etc, enigszins flexen (inbuigen) hebben veel goede kanten en daar is snel overeenstemming over. Het gaat altijd over de extremen, wanneer is de grens bereikt? En laten we wel wezen, de keus is (nog) aan de ruiters, de publieke opinie wordt in onze televisie maatschappij bepaald door imago's en beelden en daar is extreem LDR iig niet in het voordeel.
Aimee schreef:
Verder was het aanhalen van het niet altijd juist zijn van klassieke rijkunst helemaal geen argument, het was een voorbeeld van een situatie waarin zowel een klassieke ruiter als een LDR-amazone niet bepaald vriendelijk met de hand reden.... wat echter in beide gevallen zo zijn doel had op dat moment.

Maar, er is een verschil, als de extreme LDR houding tot "normale houding" wordt geponeerd, en niet als een "foutje", is er wat mis. Bij de klassieke ruiters zijn er ook "foutjes", maar niemand neemt aan dat het zo hoort of goed is.
Aimee schreef:
Natuurlijk is het wel onzin om LDR af te vallen omdat er momenten zullen zijn dat het er niet vriendelijk uitziet... terwijl ditzelfde geldt voor klassiek. Dan mag het gehele argument "al dan niet vriendelijk eruit zien" niet meer gehanteerd worden, voor beide methoden.

Op het moment dat extreem LDR als een "foutje" wordt gezien, is er ook geen probleem. Fouten maken we allemaal en hopelijk verbeteren we zover dat dat steeds minder gebeurd. Ik hoor alleen LDR voorstanders niet zeggen: "Extreem LDR is een foutje".
En ik ben wel van mening (maar ik ben dan ook meer malen voor romanticus uitgemaakt Clown ) dat het er eigenlijk wel altijd vriendelijk uit zou moeten zien. Mijn ultime doel is toch rijden op bijna niets (en dan niet alleen in een proefje). Zie mijn onderschrift

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:19

Tyrza schreef:
aanleuning kan niet zonder een actief achterbeen, maar een actief achterbeen kan ook niet zonder aanleuning. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Maar gedeeltelijk eens, maar misschien is dat het gevolg van definities: als contact nemen de actie van de ruiter is om met z'n hand verbinding met het bit te krijgen, is aanleuning de actie van het paard om daar met nageeflijkheid op te reageren.

Het vervolg is volgens mij het verschil tussen de franse en duitse school (maar ben daar geen expert in).
Bij de franse school is een lichte aanleuning altijd de basis, een zwaardere aanleuning wordt gezien als een verlies van balans welke eerst weer hersteld moet worden. Niet door een actiever of hoger tempo, maar juist door een lager tempo of zelfs stilstaan. Met de lichte aanleuning en de bijbehorende balans wordt de envoloppe van de normale bewegingen van het paard steeds verder uitgebreid. Zodat uiteindelijke de bewegingen vanaf piaffe t/m uitgestrekte draf getoond kunnen worden (in balans). Ze zijn ook van mening dat je de envoloppe van twee kanten tegelijk moet benaderen, dus bij uitstrekken of middendraf hoort ook een zekere verzameling, vanuit die visie zijn onze B proeven dus niet goed, maar dat terzijde.

Bij de duitse (ouderwets klassiek) school is de aanpak eigenlijk gebaseerd op het tot een topper maken van een paard. Eerst in de vorm kneden en dan details aanbrengen. Belangrijk zijn dan veel drang voorwaarts en door opvangen daarvan met de tijd en het toenemen van de kracht van het paard komen tot meer dragen en lichtheid. Een redelijk zware aanleuning en een redelijk hoog (in iedergeval vlot tempo) zijn daarom de uitgangspunten in het begin.

Bij de moderne toppers zijn de verschillen niet zo groot en met ruitergevoel maak je soms "franse" of "duitse" keuzes. Het bovengenoemde actieve achterbeen hoort een beetje in de duitse hoek, en veel ruiters verwarren activiteit met tempo. Veel belangrijker is het schakelen en impuls hebben, als je zonder veel inwerking al veel reactie kunt krijgen (terwijl je paard in balans blijft), kan het haast niet slecht zijn.
Ik ben steeds meer een voorstander van de franse manier aan het worden, omdat het principe van hand en geen been (ala Baucher) me erg goed past, en omdat de methode intrinsiek minder mogelijkheden qua conclicten in zich heeft en beter lijkt te passen bij de "moderne kennis van het leren van dieren" en dat maakt dagelijks trainen een prettige zaak.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:49

ART_UMA schreef:
Op het moment dat extreem LDR als een "foutje" wordt gezien, is er ook geen probleem. Fouten maken we allemaal en hopelijk verbeteren we zover dat dat steeds minder gebeurd. Ik hoor alleen LDR voorstanders niet zeggen: "Extreem LDR is een foutje".
En ik ben wel van mening (maar ik ben dan ook meer malen voor romanticus uitgemaakt Clown ) dat het er eigenlijk wel altijd vriendelijk uit zou moeten zien. Mijn ultime doel is toch rijden op bijna niets (en dan niet alleen in een proefje). Zie mijn onderschrift

Maar extreem LDR is in de handen van een amazone als Anky ook helemaal geen foutje

Het zou zeker ideaal zijn als rijden er altijd vriendelijk uit kan zien.... helaas is dat nou eenmaal niet het geval, kun je nog zo'n romanticus zijn... er zijn gewoon momenten dat er wel eens een wat hardere aanpak nodig is. Natuurlijk kun je dat ook achterwege laten, maar dan sluit je een compromis met je paard en dat kan een topruiter als Anky zich niet veroorloven.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:42

Aimee schreef:
Maar extreem LDR is in de handen van een amazone als Anky ook helemaal geen foutje
En daar zit de kneep van het meningsverschil, niemand vindt het een prettig gezicht en ik trek daar een streep. Voor een deel op basis van wetenschappelijke raakvlaken, maar zoals veel zaken met rijden, voor een deel op basis van mijn gevoel. En dat maakt de discussie eigenlijk onmogelijk, omdat argumenteren het verkeerde gevoel niet wegneemt.
Aimee schreef:
Het zou zeker ideaal zijn als rijden er altijd vriendelijk uit kan zien.... helaas is dat nou eenmaal niet het geval, kun je nog zo'n romanticus zijn... er zijn gewoon momenten dat er wel eens een wat hardere aanpak nodig is. Natuurlijk kun je dat ook achterwege laten, maar dan sluit je een compromis met je paard en dat kan een topruiter als Anky zich niet veroorloven.

Hmmm, hier haal je volgens mij een paar zaken door elkaar. "Vriendelijk" wil nog niet zeggen dat je over je heen moet laten lopen. De dominatie verhoudingen moeten goed zijn, als je vraagt wat je paard (net) kan, moet je hem misschien motiveren, maar moet dat met een harde aanpak???
Het moet met een duidelijke aanpak, en ik vindt het op zich vreemd dat een GP combinatie terug moet vallen op een harde aanpak want dat is feitelijk een conflict escallatie, althans op de communicatie schaal ben je een paar stappen terug, je bent eigenlijk aan het schreeuwen terwijl je haast op het punt van stoppen met fluisteren zou moeten zijn aangekomen (ogenschijnlijk doet ie 't vanzelf).
Ik snap ook wel dat er op een belangrijke wedstrijd soms wat minder netjes wordt gereden, "ken 't niet zoals 't mot, dan mot 't zoals het ken". Vaak is het idee van de "harde aanpak", het paard ff op scherp te zetten, allert te maken. Probleem daarmee is alleen dat je voor je het weet op de schaal van "flight, fight, freeze, faint" bent aangeland en dan is de ontspanning weg en wordt er door het paard niets meer geleerd. Het allerte uit zich door spanning in het paard wat zich toch nog goed laat belonen in de ring, want kijk 'm is snuiven en wakker zijn ...
Maar als het ook thuis regelmatig plaatsvindt, is er volgens mij iets verkeerd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:40

ART_UMA schreef:
En daar zit de kneep van het meningsverschil, niemand vindt het een prettig gezicht en ik trek daar een streep. Voor een deel op basis van wetenschappelijke raakvlaken, maar zoals veel zaken met rijden, voor een deel op basis van mijn gevoel. En dat maakt de discussie eigenlijk onmogelijk, omdat argumenteren het verkeerde gevoel niet wegneemt.

Oh... dus nou zijn er geen argumenten waarom het een verkeerd gevoel geeft, maar ik moet wel beargumenteren waarom het mij géén verkeerd gevoel geeft Verward

ART_UMA schreef:
Hmmm, hier haal je volgens mij een paar zaken door elkaar. "Vriendelijk" wil nog niet zeggen dat je over je heen moet laten lopen. De dominatie verhoudingen moeten goed zijn, als je vraagt wat je paard (net) kan, moet je hem misschien motiveren, maar moet dat met een harde aanpak???
Het moet met een duidelijke aanpak, en ik vindt het op zich vreemd dat een GP combinatie terug moet vallen op een harde aanpak want dat is feitelijk een conflict escallatie, althans op de communicatie schaal ben je een paar stappen terug, je bent eigenlijk aan het schreeuwen terwijl je haast op het punt van stoppen met fluisteren zou moeten zijn aangekomen (ogenschijnlijk doet ie 't vanzelf).
Ik snap ook wel dat er op een belangrijke wedstrijd soms wat minder netjes wordt gereden, "ken 't niet zoals 't mot, dan mot 't zoals het ken". Vaak is het idee van de "harde aanpak", het paard ff op scherp te zetten, allert te maken. Probleem daarmee is alleen dat je voor je het weet op de schaal van "flight, fight, freeze, faint" bent aangeland en dan is de ontspanning weg en wordt er door het paard niets meer geleerd. Het allerte uit zich door spanning in het paard wat zich toch nog goed laat belonen in de ring, want kijk 'm is snuiven en wakker zijn ...

Ik haal helemaal niets door elkaar.... jij haalt er meteen weer dingen bij waar ik helemaal niet op doel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:47

Tyrza schreef:
Kafue schreef:
Yep maar een te actief achterbeen is ook weer niet goed want dan kun je niet meer zitten

Verward

Dat heb ik nog niet meegemaakt??

Als je teveel vraagt en blijft vragen dan worden sommigen net Hackneys en kun je het vergeten de draf uit te zitten heb het wel meegemaakt heel verwarrend omdat het lijkt dat ze niet werken je blijft dan vragen dus krijg je dat probleem.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:58

Aimee schreef:
ART_UMA schreef:
Oh... dus nou zijn er geen argumenten waarom het een verkeerd gevoel geeft, maar ik moet wel beargumenteren waarom het mij géén verkeerd gevoel geeft Verward

In de interactie tussen mensen die met elkaar communiceren is de manier waarop mensen er in zitten belangrijk. Een techneut is vaak iemand die argumenten en feiten aandraagt en op de ratio gevoelig is (dus betere of andere argumenten). Een persoon die er op gevoel in zit, feitelijk precies de andere kant van dit "communicatie spectrum", is helemaal niet met argumenten bezig en is daar dus ook niet gevoelig voor. Dat bedoelde ik met de bovenstaande opmerking. Gevoel was in deze niet bedoelt als ruiter gevoel of dat wat je voelt als je op je paard zit.

Je kunt mij wel overtuigen met argumenten die wetenschappelijk aangeven dat LDR goed is, maar zolang dat niet onomstotelijk is vastgesteld heb ik te maken met een afweging op gevoel en dat gevoel is niet makkelijk beinvloedbaar met argumenten, zo zitten mensen nu eenmaal inelkaar. Het gevolg is dat er moeilijk tot overeenstemming te komen is. Dat is geen aanval of zo of een manier om je tot meer argumentatie te bewegen, maar een reflextie op het "proces van de discussie".

Duhh, het lijkt haast op werk Cool Cool
Aimee schreef:
ART_UMA schreef:

Ik haal helemaal niets door elkaar.... jij haalt er meteen weer dingen bij waar ik helemaal niet op doel.
Ik meende in je tekst te lezen dat vriendelijk rijden en compomissen sluiten feitelijk bijelkaar zouden horen en dat is volgens mij niet zo. Vandaar mijn verhaaltje. Als je dat niet bedoelde, dan zal ik je doel verkeerd hebben begrepen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:06

Dus als Anky morgen omgekeerd op haar paard zit is het ook geen foutje? ...
Als het er niet prettig uitziet dan ziet het er niet prettig uit, Anky erop of niet. Als een paard met een heel erg korte nek, helemaal opgekruld en met zijn kin tegen zijn borst loopt terwijl de achterbenen helemaal achterblijven en het paard uit elkaar valt dan wordt het beeld er niet plots beter op omdat Anky erop zit, en voor het paard zal het ook niet gezonder zijn omdat Anky erop zit.
( dat is mijn mening dan weer natuurlijk)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:55

daarom mag iedereen een eigen mening hebben en uiten we leven in een vrij land.
Natuurlijk zijn er bepaalde dingen die gewoon onprettig zijn om aan te zien en dan maakt het n iet uit of anky, koningin Beatrix, Maxima of Jan met de korte achternaam het doet. Het is en blijft een gevoel.

Maar dat vind je overal, ik kan me bijvoorbeeld van western niet voorstellen dat een sliding stop goed is, maar van F1 rijden met 300 km per uur kan het ook niet grappig vinden, ieder zijn smaak en zijn moraal.
#Als hier de jagers door de weide heen lopen op zoek naar die grappige lieve konijntjes en ze huppelen weg onontkoombaar aan het schot hagel van de jager en daarna de scherpe tanden van die hond dan vind ik dat zielig terwijl ik ze wel kan schieten als ik mijn arme afgeknaagde boerenkool planten zien of die platapootafdrukken in mijn pas geharkte tuintje.#
Moraal ideeen en meningen verschillen.
Natuurlijk is paardrijden consequent compromise sluiten en dergelijke maar soms moet je gewoon hard zijn het geen gelul trek hem in de krul verhaal past me ook niet. En ja helaas past zij dat wel eens toe dat klopt. Maar er zijn ook bijvoorbeeld mensen die aan de harddrugs zijn, maar om dat zij dat doen doe ik dat toch ook niet.

Je hebt ook nog zoiets als eigen verstand en dat ben je moreel verplicht te gebruiken bij het paardrijden.

>Daarom laat anky doen wat anky wil en doe zelf zoals je het geleerd hebt en zoals je jezelf in de ogen kunt blijven kijken.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:26

Kafue schreef:

>Daarom laat anky doen wat anky wil en doe zelf zoals je het geleerd hebt en zoals je jezelf in de ogen kunt blijven kijken.

Hier zit hem dus duidelijk het probleem, je hebt helemaal gelijk, maar spijtig genoeg zijn er een pak mensen die het doen "omdat Anky het doet". Ze heeft nu eenmaal een enorme voorbeeldfunctie in de ruitersport en hier wringt het schoentje. Als ik het morgen doe zal niemand het mij nadoen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:09

Oh, dus omdat andere mensen het na doen, moet zij het maar laten?

Dat zegt toch niets over de methode??

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:15

Er is geen enkele naam die in dit topic zovaak wordt genoemd als die van Anky en nu blijkt dat het gaat om alle mensen die haar NAdoen...
We hebben het hier over de methode toch??
Ik vind dat we niet alle mensen die hun paarden op een verkeerde manier trainen nu in dit topic moeten bestempelen als 'wannabe Anky's'. Dat vind ik geen discusseren. Het kunnen net zo goed gewoon prutsers zijn die Anky nog nooit hebben gezien, of mensen die van angst het paard zo strak vast pakken dat het met de kin op de borst loopt, omdat ze dan denken meer controle te hebben.

Ik ben een tegenstander van de Rollkur in de zin, dat ik geen enkele ambitie heb om dat ooit bij een paard te willen toepassen.
Dat Anky er goede resultaten mee boekt, dat moet zij weten, maar wat mij betreft hoeft het niet.
Het paard eens wat ronder in stellen (zonder te trekken natuurlijk) dat het inderdaad eens wat achter de loodlijn loopt, vind ik geen probleem, mits het paard in ontspannen aanleuning, met een actief achterbeen en over de rug gereden in tact de hand wil blijven volgen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:44

Tyrza schreef:

Nee, ik vind het evengoed fout als zij het doet, dat zei ik ook al. Ik noemde gewoon een extra minpunt aan het hele verhaal...

Yvonnelind schreef:
Er is geen enkele naam die in dit topic zovaak wordt genoemd als die van Anky en nu blijkt dat het gaat om alle mensen die haar NAdoen...

Ik noem nu enkel Anky, omdat zij nu eenmaal het bekendste voorbeeld is, natuurlijk zijn er meerdere grote ruiters die het toepassen. En dat van die mensen die hun nadoen, zie hierboven Knipoog

Yvonnelind schreef:
Het paard eens wat ronder in stellen (zonder te trekken natuurlijk) dat het inderdaad eens wat achter de loodlijn loopt, vind ik geen probleem, mits het paard in ontspannen aanleuning, met een actief achterbeen en over de rug gereden in tact de hand wil blijven volgen.

hier zijn we het eens Ja

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:49

Tyrza schreef:

Het extreme LDR, met kin bijna op de borst, ziet er niet vriendelijk uit. Ik heb trouwens nog geen voorstander van LDR hier het tegendeel horen beweren. Paardensport is gebaat bij populariteit bij de leken, waarvoor het beeld belangrijker is als de argumenten.

Afgezien van het beeld, zijn er aanwijzingen uit verschillende wetenschappelijke bronnen die wijzen op negatieve effecten, vraag is of aanwijzingen afdoende zijn, het is in iedergeval niet bewezen "beyond a reasenoble doubt". Tenslotte is het systeem dat paard heet erg complex en is niet elk paard gelijk en dat maakt het voorlopig niet aannemelijk dat het "overtuigende bewijs" snel gevonden wordt. Dan komt het (zolang de FEI er niets over zegt) neer op een persoonlijke afweging en zou ik zeggen: "bij twijfel niet inhalen". Maar aangezien de resultaten op wedstrijden klinken als een klok, snap ik wel waarom de toppers een andere afweging maken.

In de top is (in de tijd gezien) ook een verschuiving zichtbaar, hoeveel toppers lessen er wel niet bij Anky of Sjef? De (sub)toppers geven zelf vaak ook weer les en het is een soort piramide van het nivo, vanuit de top wordt het LDR rijden steeds verder tot in de basis doorgevoerd. Het LDR rijden wordt steeds meer tot een "standaard" systeem, en dat vanaf groene 3 jarigen, zie de jonge hengsten en de PAVO cup en bij beginnende ruiters.

Is deze ontwikkeling goed?? Hebben Anky en Stef dit allemaal van te voren voorzien? Hebben ze hier een verantwoordelijkheid in??

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:09

ART_UMA schreef:
Is deze ontwikkeling goed?? Hebben Anky en Stef dit allemaal van te voren voorzien? Hebben ze hier een verantwoordelijkheid in??
Wat "goed" is in de sport dat bepaalt de FEI, dus richt je daarheen.

Stel, ik kan heel knap maar onorthodox schilderen. Sommigen vinden het niet mooi, maar vrijwel iedereen vind het wél mooi en de hoogste critici geven mij de beste recensies. Ik krijg leerlingen en ik leer ze mijn stijl en ook zij krijgen van de top de beste scores. Waar ben ik dan verantwoordelijk voor?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:45

SuperPepeijn schreef:
Stel, ik kan heel knap maar onorthodox schilderen. Sommigen vinden het niet mooi, maar vrijwel iedereen vind het wél mooi en de hoogste critici geven mij de beste recensies. Ik krijg leerlingen en ik leer ze mijn stijl en ook zij krijgen van de top de beste scores. Waar ben ik dan verantwoordelijk voor?

De analogie is niet volledig aangezien je bij het schilderen geen gebruik maakt van een levend beest (hoewel je misschien wel een ezel gebruikt Vork ).

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:08

Anders gezegd dan; volgens jou ben ik verantwoordelijk voor de daden van mensen die tegen mij opkijken?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:02

SuperPepeijn schreef:
Anders gezegd dan; volgens jou ben ik verantwoordelijk voor de daden van mensen die tegen mij opkijken?

Afgezien van het feit dat ik het als vraag gesteld had (met vraagtekens), zijn er wel analogieen waarbij het exploteren van succes ook verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Afgezien van het feit dat je bij het lesgeven een leraar vs leerling relatie hebt (en dus een direct everantwoording) is dat nog niet zo makkelijk geextrapoleerd naar de "na aper die dat van de TV ziet en na wil doen".
Een voorbeeld kan zijn het gedrag van voetbal sterren op het veld en hetzelfde gedrag bij de pupillen in de amateur sport. Daar is wel een verantwoordelijkheid door de beroepsgroep opgepakt, dat kan dus wel.
Het zou AVG sieren om daar wat meer aan te doen, ze heeft al een TV programma daar kan dat vast wel bij.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:08

Stel het haar eens voor, maar doe dat dan ook bij de niet LRD-topruiters. Want om slecht te paardrijden is LRD na-apen echt niet nodig.

ps. hoe kom je erbij dat ze dat niet doet, volgens mij herhaalt ze dat bij elke presentatie van haar trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:11

Dat is nu net het hele punt. Nog ongeacht van wat Anky zelf wel en niet doet, slecht paardrijden kun je zowel hoog als laag.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:23

SuperPepeijn schreef:
Stel het haar eens voor, maar doe dat dan ook bij de niet LRD-topruiters. Want om slecht te paardrijden is LRD na-apen echt niet nodig.

ps. hoe kom je erbij dat ze dat niet doet, volgens mij herhaalt ze dat bij elke presentatie van haar trainen.

Ach die lezen ook op bokt mee toch.

ad ps, een "grapje" tijdens de presentatie dat 'ie niet te diep mag zeker. Ik weet ook niet hoe je zo'n "do this not at home" actie zou moeten opzetten, maar dat het nog niet is doorgedrongen is wel duidelijk.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:24

I want to be....... okee naapen dus. Maar zo is het bijvoorbeeld niet alleen wetenschappelijk bewezen maar ook in de praktijk dat het TE hard rijden gevaar opleverd voor mens, dier en materiaal.
Nietemin doen mensen het nog steeds, vallen er nog steeds doden in de dierenwereld en mensenwereld en is er nog steeds materiele schade. Laten mensen het hardrijden nee niet echt. Zelfs de invoering van een puntenrijbewijs voor de jonge automobilisten weerhoud bepaalden er niet van te hard te rijden ( gisteren nog een 168 waar je 80 mocht)
Je kunt nog zo betuttelend willen zijn, zoveel uitleg geven als je wilt het zal voor een deel van de mensheid niet helpen.
En zo is het met LDR ook. je kunt bewijsen dat het slecht is, je kunt anky verbieden zo te rijden in het openbaar, er zal altijd een catogerie blijven die toch zo blijft rijden.
Waarom omdat het hen op dat m oment blij maakt.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:36

Kafue schreef:
I want to be....... okee naapen dus. Maar zo is het bijvoorbeeld niet alleen wetenschappelijk bewezen maar ook in de praktijk dat het TE hard rijden gevaar opleverd voor mens, dier en materiaal.
Nietemin doen mensen het nog steeds, vallen er nog steeds doden in de dierenwereld en mensenwereld en is er nog steeds materiele schade. Laten mensen het hardrijden nee niet echt. Zelfs de invoering van een puntenrijbewijs voor de jonge automobilisten weerhoud bepaalden er niet van te hard te rijden ( gisteren nog een 168 waar je 80 mocht)
Je kunt nog zo betuttelend willen zijn, zoveel uitleg geven als je wilt het zal voor een deel van de mensheid niet helpen.
En zo is het met LDR ook. je kunt bewijsen dat het slecht is, je kunt anky verbieden zo te rijden in het openbaar, er zal altijd een catogerie blijven die toch zo blijft rijden.
Waarom omdat het hen op dat m oment blij maakt.

Natuurlijk heb je hier gelijk mee, maar er is bv wel een hele campagne geweest voor veilig rijden etc. Mensen rijden nog steeds te hard, maar ze weten wel dat ze een overtreding begaan. Dat LDR te beschouwen zou kunnen zijn als overtreding gaat mischien wat ver, maar dat er nadelen aan kleven is wel vastgesteld, de kreet "Ich hab es nicht gewust" is dan niet meer bruikbaar en dat is het verschil.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:04

ART_UMA schreef:
de kreet "Ich hab es nicht gewust" is dan niet meer bruikbaar en dat is het verschil.

Ja inderdaad, vele mensen gaan er nog steeds vanuit dat alles wat een topruiter doet ook per definitie goed is.

Alhoewel zelf een "don't do this at home"-actie misschien al veel verschil kan uitmaken maakt het nog steeds geen verschil bij de toppers, die dus wel hun paarden rijden op deze extreme manier. En ook al zijn het toppaarden, voor hen zal het ongeveer even "schadelijk" zijn dan voor de andere paarden.
Dat is inderdaad, zoals hier al vaak gezegd, een punt voor het FEI.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:15

Paljassofie, in dit topic zitten ook een hoop mensen die uit eigen ervaring weten hoe het is om met deze manier van trainen om te gaan. Het gaat in dit geval er dan ook niet om dat iemand het doet omdat deze toevallig een x aantal gouden medailles in huis heeft. Het gaat erom wat ze zelf ervaren hebben.

Bovendien wordt er ontzettend vaak gezegd door A & S in de media dat dit niet door iedereen gebruikt kan worden. Overal wordt dan ook benadrukt dat de manier van rijden pas effect heeft mits goed toegepast