Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:45

Floortz... kan je niet gewoon even uitleggen wat je bedoelt... zo wordt het wel beetje rare discussie.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:01

Het mogen hier niet meer dan 2 quotjes zijn...;)
De vraag is dus of bewezen is dat het briesen in de stretch het bewijs is dat paarden graag voor je willen werken. Of dat het door de inspanning komt dat ze de luchtwegen vrijmaken.
Die van mij kan ook heerlijk briesen als we een kwartiertje of zo bezig zijn, maar ik lees verschillende dingen erover. Ik zou graag willen dat het komt omdat hij graag werkt maar mijn logica zegt dat het niet daarvan komt en dat het meer door de inspanning en ontspanning komt dat hij gaat briesen. (Ik rijd hem altijd met een losse contactteugel)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:05

Dat is totaal niet wat ik bedoelde met 'graag willen werken' :) ik bedoelde dat Timo nu zelf het werk aan ging bieden, dat vind ik wel een teken dat hij graag wil pleasen en hij het werk schijnbaar leuk vindt zo ;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:13

Kijk, zo kun je heerlijk langs elkaar heen kletsen... :D
Verder maar weer OT ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:56

En wat betekend uitschudden onder het zadel?

@Jenny, heb nog even heel brutaal op je YT kanaal geneusd.
Daar filmpje van jou met je dochtertje samen op Frosty, waar je even op de camera afstapt, hij is wel heen nauw van voren en is ook niet overal taktzuiver.
Verder komt hij in het door jou geplaatste filmpje met je dochter ook niet echt vooruit, zit er echt geen impuls en zweefmoment in, kan allemaal komen door gebrek aan impuls.
Maar wat me ook opvalt (ja, geneusd..) is bv filmpje los longeren aan roze halster dat ook daar er eigenlijk geen impuls is en Frosty eigenlijk in een soort vaste houding rond loopt.
Nou wordt overal wel gezegd stretchen is goed, maar alles met mate, paard moet je in principe kunnen instellen op de hoogte met hoofd hals houding waar je hem ongeveer wil hebben. (wel passend bij zijn opleidings niveau uiteraard)
Als ze continu zo laag lopen wordt het ook niet eenvoudiger voor een paard om achter erbij te krijgen en om een evenwicht te ontwikkelen. Dat stretchen is op momenten prima, maar geen practische rijhouding.

Loopt hij altijd zo? Dat zou namelijk ook vreemd zijn.
Heb er zelf 1 lopen die ook graat stofzuigt, maar die scheurt net zo blij en vrolijk met diverse andere hoofd hals houdingen door de paddock.

Het is wel een heel lief paardje hoor! Zo met je dochter!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:23

Ja het is jammer dat het een openbaar forum is, nu ik zoveel informatie geef. Maar ik ben juist blij met je geneus en meedenken :j

Het filmpje van mij met mijn dochter op Frosty is 3 jaar geleden. Hij is daar pas 4, net onder het zadel. Nu is hij gelukkig wel wat breder geworden (heeft inmiddels ook boommaat 37 :+ ). En braaf is hij zeker! <3

Hij loopt inderdaad op geen van de filmpjes echt goed. Ik krijg er geen impuls in (ook niet met zweep en sporen). Hij loopt altijd met de handrem er op. Ik vond nog een filmpje van juni. Dat was voordat we met stetchen begonnen. Ook toen hadden we problemen, maar de galop is daar wel ietsje beter nog.

En draf (op het verkeerde been :o )

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:50

Pony loopt echt niet ok..Zou het kunnen dat deze pony in zijn scheefheid onbewust is doorgereden? Pony mist balans en oogt heel stijf..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:02

Ahh, was daar nog een baby guppy!! Vandaar dat smalle dingetje!

Heb zelfde type (grofstoffelijk dan) qua bouw, waar ik nu weer mee aan het werk ben.
Is net als Frosty geen paard met enorm talent en gangwerk, dus vergelijkt beter.
Maar Frosty komt echt niet van de grond en vooruit, precies wat je zelf ook al aangeeft.

Ook hier zie je in eerste instantie "sluip stand" maar aan einde wordt dat beter (en kwam er ander paard in de bak), weet niet hoe je Frosty verder ingereden hebt en of je er hulp bij hebt gehad, maar iemand op de grond is eigenlijk wel essentieel.
Hier gaat volgende week of die week daarop ook gewoon weer regelmatig gelest worden, juist met een jonkie waarbij er makkelijk foutjes in sluipen.
Je ziet dat verbinding nog niet constant is.
Ze loopt of graag met haar neus gewoon recht vooruit en wat ze nu doet is erachter duiken, wat wel weer op te lossen is, moet even weer zoeken naar de verbinding.

Wat ik mis bij Frosty is eigenlijk initiatief tot iets doen, hij zit eigenlijk in een vaste houding en of dat aangeleerd is of vanwege een beperking geen idee, mis lossigheid.
Ken een paard dat ook al jaren verkeerd gereden is (onbewust) dat ook allerlei klachten daardoor heeft en niet echt fijn loopt, dus ik zou beide opties open houden.

Soortgelijk type grofstoffelijk dus qua bouw, maar hier zie je als je goed kijkt verschil in beweging begin en einde van 10 minuten en ik maak het haar niet makkelijk, ben best zwaar en geen top ruiter.

https://www.youtube.com/watch?v=ItaeD6Q ... tube_gdata

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:19

Floortz: inderdaad wat Starbreeze zegt, het feit dat hij het nu zo aanbiedt om moeilijkere oefeningen te doen geeft mij aan dat hij het werk leuk vindt, zeker al je je bedenkt dat hij dat eerder nooit zou doen. Briesen doen die van mij altijd als ze weer een stukje extra los laten in hun lijf. Standaard gaan ze daarna briesen. vooral Timo. Vraag ik teveel, dan houdt hij zijn adem in en gaat in het ergste geval kreunen.

Jennyxx: goed dat je Frosty laat nakijken +:)+ Ik zou je dat inderdaad ook aanraden na het galopfilmpje. In draf dacht ik nog dat het de beperkte gangen waren, maar de galop is niet goed en ook het feit dat ie dat echt met de handrem erop doet en je hem zelfs in het bos niet vooruit krijgt zou voor mij reden genoeg zijn om er eens goed naar te laten kijken. Hopelijk valt het mee!

Ik heb gisteren en vandaag les gehad (gisteren clubles en vandaag privé) met Timo en het ging zo ontzettend goed! De impuls is enorm verbeterd; hij krijgt steeds meer looplust van zichzelf. Stretch, half oppakken, verder oppakken, weer terug naar de stretch, het is allemaal geen probleem en ik kan het achter elkaar afwisselen. Uitgestrekte draf en uitgestrekte galop worden ook steeds beter. Vroeger versnelde hij vooral en ging hij op de kop lopen, waardoor ik hem op de rem moest trekken aan het einde van de lange zijde. Nu verruimt hij steeds mooier en kan ik hem op mijn zit en pinken terug vragen. Komt hij op die manier terug, dan krijgt zijn draf daarna extra veer. Zo leuk! En alles op mijn zit en pinken. Sterker nog: steeds vaker hoef ik maar te denken aan wat ik wil doen en dan doet hij het al. En dan te bedenken dat ik vroeger de blaren soms op m'n handen had staan na het rijden ;(

Bij Manolito mochten vandaag de hechtingen eruit. Er zit nog wel wat zwelling rond de wond, maar de rest van zijn been is weer mooi dun. Komende week ga ik weer wat stapwerk met hem doen. Ik ben benieuwd.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:30

Heeft Simpelman eigenlijk gereageerd op je L1 proef? Als dat zo is, dan heb ik er overheen gelezen. Ik ben er namelijk wel benieuwd naar. Ook wat Sizzle er van vindt trouwens. ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 09:43

@Jennyxx,
Je paard ontwikkeld zo min mogelijk energie in de bewegingen.
Hij houdt zich terug, vermijdt schokken in zijn lichaam.
Het strekken van de hals levert helemaal geen verbetering, dus het is niet een zich onwillekeurig vastzetten vanuit angst o.i.d..
De galop vraagt een wisselende aan en ontspanning van de bovenlijn, dat vermijdt hij.

Intuitief zou ikzelf eens beginnen te onderzoeken of alles in de rug en heupen goed zit.
Misschien wil @Sanne8" je een advies de goede richting op geven.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:04

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Ik twijfelde nog even of ik niet die osteopaat weer terug moest laten komen. Zij kreeg het lendenen gebied wel zichtbaar losser. Maar de verbetering onder het zadel was minimaal en nu weer terug bij af. Ze zei wel dat er nog een behandeling nodig zou zijn.

Ook sprak ik vanmorgen een (goede) instructrice die hem een keer aan de longe wil nemen er er zelf op wil rijden om te kijken hoe of wat.

Maar mijn gevoel heeft altijd gezegd dat er meer aan de hand is. Hij is wel dominant, maar zo dominant nou ook weer niet volgens mij en in de omgang juist zo'n lieverd. Ook kan ik niet heel goed rijden, maar mijn vorige paarden had ik toch lekker aan het lopen. De kosten van de kliniek zijn 500 a 600 euro (zonder eventuele (uit)verdovingen), vandaar ook wat getwijfeld. Het is echter wel het eerlijkst naar het paard denk ik. Ik ben natuurlijk ook wel een beetje bang wat ze vinden.. Vervoer heb ik inmiddels gelukkig gevonden (fijne staleigenaresse :-) ).

Ik ben benieuwd naar Sanne haar reactie.

Hij kan mensen zo zen maken <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 28-11-15 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:10

Ik weet niet waar je woont, maar je kan ook sanne83 vragen of ze je pony nakijkt en behandeld.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:51

Jennyxx schreef:
Ik twijfelde nog even of ik niet die osteopaat weer terug moest laten komen. Zij kreeg het lendenen gebied wel zichtbaar losser. Maar de verbetering onder het zadel was minimaal en nu weer terug bij af. Ze zei wel dat er nog een behandeling nodig zou zijn.

Ik zou (even op basis van de filmpjes die ik nu gezien heb) naar de kliniek gaan en in ieder geval foto's laten maken van de rug, echo van de rug en een echo van de SI-gewrichten. Mijn eerste idee is ook de lendenen of SI gewrichten, omdat hij in in die regio niet lijkt te buigen, maar ook pijn in de landingsfase (dus meer in de schoftregio) kan een reden zijn dat ze niet meer voorwaarts willen en zich strak houden.

Persoonlijk heb ik de stelregel dat ze echt duidelijk moeten verbeteren na één behandeling. Daar zijn natuurlijk een aantal uitzonderingen op, maar als zijn probleem alleen strakke spieren in het lendenen-gebied zou zijn, dan zou ik wel verwachten dat dat in ieder geval na één behandeling een duidelijke verbetering zou geven.
Als dat niet zo is, zou ik graag willen weten wat het onderliggende probleem is.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:47

Bedankt voor het kijken van mijn filmpjes en het geven van je mening, Sanne!

Ik weet nu wat mij te doen staat. Fingers crossed :-)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:53

@jennyxx: n.a.v. je filmpje(s) zou ik me ook zorgen maken over de gezondheid en fysiologie van je paard, want dit is écht niet goed. Het dier kan simpelweg niet het lichaam gebruiken zoals het dat zou behoren te doen, en vermijdt dat ook.
Idd. zoals hier boven al is opgemerkt; het voorwaarts neerwaarts met strekkende hals "doet" ook voor de rest van het paardenlijf niets. Alles blijft even stijf en muurvast zitten.

Dit is zonder twijfel een fysiek probleem.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:57

Jennyxx, het is ook lastig te bepalen waar je gaat beginnen. Een hoop dingen zijn ook rijtechnisch op te lossen, maar dan moet je wel een juiste persoon treffen met het lesgeven. Ik zou ook niet er voor kiezen 123 om door te gaan met zelf 'aanmodderen' met het stretchen, maar eerst idd wat duidelijkheid proberen te krijgen waarom hij zo loopt. Is een lastig proces, want waar begin je. Een osteopaat, een fysio, of binnenstebuiten keren bij de DA....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:23

Jennyxx, als je het geld kan missen zou ik toch gaan voor de optie kliniek. Dan is er de grootste kans dat je er achter komt wat er mis is en dan kan je daarna gaan bekijken wat je er aan kan laten behandelen. Sterke ermee hoor!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:30

Eens met Jet. Ik zou ook zeker voor de kliniek gaan. Zelf zou ik willen beginnen met buigproeven en draven op harde volte om beenproblemen zoveel mogelijk uit te sluiten (kunnen ze hun rug ook van vastzetten natuurlijk) en als dat allemaal goed lijkt foto's van de rug om te beginnen.
Wat je ook kiest, veel succes en hopelijk valt het mee. Het is een schatje zo te zien op je filmpjes en foto <3

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:57

Kom ook weer even binnen vallen...
Lees nog steeds mee en pak ook wel dingen erbij die hier voorbij komen :D

HW: Wat gaat het met jou goed zeg!!
Super!!

En wat is jouw paardje veranderd in zeer positieve zin SB!!

Verder doet iedereen het super!!
Leer er genoeg bij!!

Reden dat ik even binnen kom..
Jenny; Ik hoop dat het allemaal mee blijkt te vallen en dat Frosty snel weer helemaal goed is!
Heb je je filmpjes ook aan IJslander mensen laten zien?
Valt me op dat hij namelijk op bepaalde momenten wel echt als een IJslander beweegt....
Dus wat is eigen en wat komt door een ongemak...
(Weet nog uit mijn endurance tijd dat IJslanders en bepaalde Dravers altijd heel moeilijk te keuren waren doordat ze net even anders bewegen als een niet gangen paard... leken al snel onregelmatig of zelfs kreupel)
Probeer dan ook als je naar een kliniek ga om naar 1 te gaan waar ze vaker een IJslander over de vloer hebben gehad...
In ieder geval heel veel succes met hem, hij heeft echt een heerlijk koppie!!

*kruipt weer onder meeleessteen...*

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:53

Woestein, bedankt voor je berichtje. Dat relativeert de boel een beetje, goed om in gedachten te blijven houden. Bij de buigproeven (dat is inmiddels 3x gedaan :') , laatste keer in februari) loopt hij inderdaad niet in een mooie takt weg. Op het harde maakt hij er een tölt of draf/tölt van. Op de kleine volte wordt hij ook lateraal. Mijn veearts kijkt er wel doorheen, terwijl juist ik soms dacht..eh...weet je zeker dat dit goed is :D

Stalgenoten met IJslanders zien het probleem ook niet zo, maar zij zijn echte recreatieruiters en rijden nooit dressuur. Ik ken wel iemand die professioneel met IJslanders bezig is. Goed idee om haar eens te vragen om naar de filmpjes te kijken. Al denk ik dat het probleem misschien wat kleiner is dan wij hier nu denken, maar dat het er toch echt wel is. Een IJslander hoort IJslands vuur te hebben en geen vastlopende handrem ;(

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:29

Tx Woestijn :) de zadelmaker was er gisteren voor een check en die kon haar ogen niet geloven :D

Ik ben vorige maand met het zadel al daar geweest omdat het niet meer goed lag, hebben ze het aan de hand van foto's en mijn beschrijving al flink gevuld. Gisteren was de check op het paard, hadden ze nu pas tijd voor, en zijn de puntjes op de i gezet. Het stukje bij de trapezium is niet meer gevuld, dat had hij dus zelf gedaan :) het is vanuit het midden naar achteren gevuld zodat het weer in balans ligt nu.

Na het vullen (uit het zicht gedaan dit keer := ) even gereden om te zien wat hij ervan vond en meneer deed direct 'de stofzuiger' en liet tijdens het losrijden al veel swung zien. Goedgekeurd dus!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:56

Aaaah balen!! Had ik eindelijk iemand gescoord om te filmen vandaag, zijn alle filmpjes te donker |(

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:15

Starbreeze, wat fijn!

Oh Milkberry ik kan je frustratie voelen. Er is bij mij ook zelden iemand om te filmen. En ik ben ook zo blij als het wel kan. Als het dan mislukt.....

De IJslander prof heeft al naar de filmpjes gekeken van mijn paard. Super lief! De kwaliteit en lengte van de filmpjes maakt een oordeel wat moeilijk. Dus met een slag om de arm, is haar mening op basis van de filmjes dat mijn paard wel extreem "sloom" loopt. Zij ziet niet zo zeer pijnlijke bewegingen. Maar meer een IJslander die een moeilijke bouw heeft (oa plat kruis) en daarom niet graag zijn achterhand er onder zet. En daarom geleerd heeft om met zo min mogelijk impuls te lopen.

Zij zegt eigenlijk hetzelfde als mijn veearts in februari. En eigenlijk ook de osteopaat, alhoewel zij nog een keer moest terug komen en dus niet recent mijn paard heeft gezien. Dus toch strenger zijn of mijn onderbuik gevoel volgen? Ik ga het weer even laten bezinken :D

Maar nu eerst naar <:) en :){

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:29

Ik volg altijd mijn onderbuikgevoel. Als je dat onderbuikgevoel hebt en je gaat strenger zijn dan kom je met een slecht gevoel van je paard af. Ik spreek uit ervaring :(