[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:57

Klopt eigenlijk moeten mijn schouders meer naar achteren, dat is ook een trekje dat ik naast het paard heb.
Echt veel steun geeft het niet, maar mocht ik er een keer van afvallen heb ik graag een body om. Omdat ik bang ben dat als ik nog een keer flink val ik de paardensport wel doei kan zeggen :\
Dus vandaar!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:00

Aah oke. Maar dan zou ik niet meer achter over gaan zitten maar meer letten op je schouder. Trek ze eens op en draai er mee beide kanten op, hou ze dan naar achteren en laat ze dan zakken en hangen. Aantal keren doen ook als je niet op t paard zit en dan verbeterd het waarschijnlijk wel. Heeft mij heel erg geholpen :)
Edit: en druk je borstbeen naar voren zonder je rug hol te trekken :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:01

Oke bedankt! Zal ik zeker op gaan letten en proberen! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:04

@xAnnouk: Als je een echt fijne bodyprotector zou willen hebben kan ik je deze van harte aanbevelen. Wel prijzig, maar dat is het waard. De protector vormt zich naar je lichaam en is heel licht zodat je nauwelijks voelt dat je hem aan hebt. De protector is ook geschikt voor eventing. De blokjes zijn van kevlar, dus erg licht en hoge bescherming.
http://www.kramer.nl/Tipperary-Veilighe ... 061..XS%3E

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:13

Ik kan het ook niet helemaal goed zien maar hij lijkt id wat achter de teugel te lopen. Kan door de spanning van het rijden op vreemd terrein zijn maar het lijkt erop dat niet de nek (vlak achter de oren) maar een handbreedte daarachter het hoogste punt is. Maar de foto is daar wat wazig

probeer je knieën naar binnen te draaien. Ja...daar krijg je spierpijn van. Weet er momenteel alles van...

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:38

Citaat:
@Damian23,
Jij hebt de ingang gevonden.
Gewoon doorgaan met VOORWAARTS;
Alles komt voort uit het voorwaarts, maar in losgelatenheid.
Je begrenst nu zachtjes voor, neus VOOR de loodlijn, altijd, anders blijf je van de teugel af en drijft VOORWAARTS tot de neus weer VOOR de verticaal is.
Doet hij dat niet terug naar hals strekken en voorwaarts.

Hier heb ik t zo vaak zo verdrietig mis zien gaan. . . .

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:31

Marietta, hoe bedoel je dat?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:26

Dat zou ik ook willen weten, Marietta. Doel je op de tekst zelf of op mensen die de tekst verkeer interpreteren?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 16:32

xAnnouk schreef:
Mijn foto :)

[ Afbeelding ]

Wat ik vind, zijn neusje mag hier er wat meer uit en we moeten zoeken naar een stuk meer ontspanning.
Dit was de eerste keer dat we echt op vreemd terrein gingen lessen en dat was toch wel heel spannend (voor ons beide). Er was heel veel te zien.
Kwa activiteit vind ik hem wel goed, vooral ook zijn achterhand.
Ik mag een fractie meer achterover zitten en wat meer ontspannen in mn armen.

Ben heel erg benieuwd naar tips/commentaar :)
We hebben les en het gaat elke keer weer een stukje beter!

He, ik ga weer even een beetje proberen de zooi hier op bokt weer op te pakken dus ga gelijk maar aan de slag!
Ik vind het wat tegenvallen eerlijk gezegd. Paard is niet echt op het achterbeen, wel een ruime pas, maar wel een behoorlijke stofwolk te zien. Daaraan is dus ook te zien dat het paard niet genoeg de achterbenen optilt. Verder zie ik veel spanning in de kaak/hals/hoofd. Dat stuk. Denk dat hij zich eerder opkropt dan je hand opzoekt eerlijk gezegd. Ik denk eigenlijk dat dit een mooi voorbeeld is waarbij het paard je goed voor de gek houd.

Kan te maken hebben met vreemd terrein of gewoon een houding die hij aanneemt. Probeer dus meer aan activiteit te werken en geef hem voor de ruimte om de hand op te zoeken. Verder vind ik de foto te onduidelijk om er meer over te zeggen. Misschien dat een van de andere wel kan beoordelen of ik het dan weer goed zie en het bij het juiste eind heb, want ik ben er eventjes uitgeweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:39

Waarom zou een paard "op het achterbeen" zijn als hij hem hoog optilt?

Een paard dat kramptrekt tilt, zijn achterbenen redelijk hoog op, maar is volgens mij niet op het achterbeen?

Ik probeer niemand aan te vallen, maar probeer te begrijpen wat je bedoelt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:48

@LoveUggs,
Lief bedoeld.

"Op het achterbeen zijn" is een kwestie is van losgelatenheid en tact>aanleuning en nageeflijkheid>Schwung/impuls, afdruk, recht gericht zijn>verzameling.
Pas in een correcte verzameling komt een paard meer op het achterbeen.

Je bedoelt misschien dat er niet voldoende impuls is en daar heb je gelijk in.
Verder zijn de foto en de geschetste omstandigheden inderdaad niet geschikt om een redelijk advies te kunnen geven.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 16:55

Dat is idd wat ik bedoel Simpelman. Niet voldoende impuls, achterhand er niet genoeg onder, paard stuwt teveel. In mijn ogen 3 verschillende manieren om 1 en het zelfde iets te zeggen, of zit daar ook weer verschil in? :+

(Weer wat geleerd trouwens :+ )

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:15

De uitdrukking achterhand er onder is niet juist.
Tot in de GP zijn er ruiters die het lukt om hun paard het bekken te laten kantelen, te buigen in de knie en de sprong, ver onder te stappen en die toch volkomen op de voorhand gaan in deze schijnverzameling.
Wat er mist is de afdruk en de juiste houding.

Een paard moet stuwen, zo komt hij voor uit.
Die stuwing wordt langzamerhand omgeleid naar opwaarts(dat is meer verend/energiek gaan lopen), dat gebeurt o.m. bij het ontwikkelen van de Schwung/impuls met vering.
Hiervoor is het ESSENTIEEL om losgelatenheid, aanleuning en nageeflijkheid te hebben.
Met een stijve rug kan een paard niet verend lopen, het neemt geen aanleuning en kan dan dus ook niet nageven.
Het ontwikkelen van de impuls/Schwung doe je dus nadat voorgaande punten bevestigd zijn, de losgelatenheid en de tact>aanleuning en nageeflijkheid.
Het vloeit in elkaar over.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 17:25

Ahh, okee, dat ga ik proberen te onthouden. :+

Maar wat er dus al mist is een basisdingetje, en dat is het loslaten van de rug bij het paard van Anouk. Laat het paard daar niet los, mis je impuls, mis je impuls, dan kan het paard weer niet correct nageven. Paard moet dus eerst loslaten wil het paard nageven, en wat ik zie is voornamelijk spanning.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:01

Van losgelatenheid krijg je geen impuls, maar het heeft alleen zin om aan de impuls te werken als je losgelatenheid hebt anders gaat een paard vluchten.
Een paard dat niet losgelaten is is angstig onzeker, het beschermt zich ergens tegen.
Wanneer je hem daarin actief voorwaarts drijft gaat hij in vluchthouding, met aangespannen rug, weglopen.

Het paard van Anouk is gespannen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:05

Omdat in de wekelijkse trainingen het longeren er ook bij hoort, en daarin natuurlijk het loslaten van paard als basis, vondt ik onderstaande video wel een fijne mix tonen van twee werelden:

https://www.youtube.com/watch?v=sA8bmMeUyZ0

Citaat:
Een paard dat niet losgelaten is is angstig onzeker, het beschermt zich ergens tegen.
Wanneer je hem daarin actief voorwaarts drijft gaat hij in vluchthouding, met aangespannen rug, weglopen.

Zomaar hardop overdenkende:
Zou het wellicht kunnen zijn dat we al zo "gewent" zijn aan het plaatje dat velen al niet eens meer kunnen zien of een paard echt loslaat ?
Zou het wellicht kunnen zijn dat we al zo "gewent" zijn aan het plaatje dat velen al niet eens meer kunnen voelen of een paard echt loslaat ?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:14

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 19:18

Simpelman schreef:
[ Video ]

Ik denk dat je hierin wilt laten zien wat een ontspannen en losgelaten paard is?

Maar OEI! Het verbaasd mij eerlijk gezegd dat dit paard zo fijn loopt...
Ik ken de ruiter niet, maar eerlijk gezegd.. Hij stuiterd alle kanten op, vliegt met de handen heen en weer, en prikt met de sporen in de buik.. Hoe kan dit paard zo ontspannen? :(:) :oo

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:56

Peetstap schreef:
Zomaar hardop overdenkende:
Zou het wellicht kunnen zijn dat we al zo "gewent" zijn aan het plaatje dat velen al niet eens meer kunnen zien of een paard echt loslaat ?
Zou het wellicht kunnen zijn dat we al zo "gewent" zijn aan het plaatje dat velen al niet eens meer kunnen voelen of een paard echt loslaat ?

Eerlijk gezegd denk ik, dat veel mensen nooit een paard hebben gevoeld dat echt loslaat. Wanneer dit nl gebeurd, voel je dit echt wel, dat is onmiskenbaar! Dat is echt hemels. Ik denk dat er ontzettend veel mensen zijn die menen te voelen dat het paard loslaat, maar dat dit niet in zijn totaal is, geen totale losgelatenheid.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:21

Zou dat kunnen komen doordat er ontzettend veel mensen zijn die voortdurend bezig zijn met presteren?
Kijk op dit topic, niet aflatend is men bezig met het "onderbrengen van de achterhand", "de activiteit", "het dragen", "ruggebruik", "handen op zijn plaats", enz..
Waar is het paard? Ik bedoel dat goedwillende zachtaardige wezen?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:42

U hebt helemaal gelijk meneer Simpelmans:"dat goedwillende zachtaardige wezen." Dat door meneer Mendez in de rug gestuiterd wordt, elke klap vriendelijk opvangt, bij een keertwending de benen laat staan, bij de galoppirouettes iedere keer er bijna uit valt, in ieder geval niet draagt. Of zou het kunnen zijn dat dit arme dier zo gereden wordt dat het wel mooi in het sjabloontje past, maar er geen verband tussen voor en achter wordt gereden, zodat de ruiter ook niet zitten kan?
Ik weet het niet. Behalve één ding analoog aan onze Grondwet [de Koning is onschendbaar, de minister is verantwoordelijk] zou ik willen zeggen: Het Paard is onschendbaar, de ruiter is verantwoordelijk. De vertoning van meneer Mendez was niet om aan te zien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:57

Mijnheer Kadankovitches, ik vind deze video van mijnheer Mendez een prachtig dilemma waar we over na kunnen denken.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:27

Het paard lijkt het allemaal oké te vinden, hij doet braaf zijn ding. En moedige ruiter ook! Volgens mij wel een man op leeftijd waar het lichaam en ook de conditie niet meer zijn wat het geweest is. Dit paard lijkt los door het lijf, maar is het volgens mij niet.
Volgens mij maken ze beide daar geen punt van, ze doen het beide met plezier, er zit geen druk achter en er moet niet gepresteerd worden. Ze doen samen hun ding voor zover het gaat, het is geen lust voor het oog en er zijn zeker wat punten te zeggen wat beter kan en wat fout is. Maar, doe het maar eens!

Hoedje af voor deze combinatie en ik hoop dat ik later ook zo mag rondrijden :j

Edit: ik zie dit wel graag, ondanks het gestuiter, de combinatie charmeert mij omdat het allemaal met zo'n, hoe zeg je dat, goedzakheid gaat.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:35

Nog even wat nieuwe foto's! Vond het zelf erg fijn gaan. Slof hangt er trouwens even om omdat we aan t racen waren in de grote weide.

Even kleine toevoeging, ik heb vandaag vooral in galop meer op mijn houding gelet!
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElineCath op 04-05-15 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:41

Peetstap schreef:
Omdat in de wekelijkse trainingen het longeren er ook bij hoort, en daarin natuurlijk het loslaten van paard als basis, vondt ik onderstaande video wel een fijne mix tonen van twee werelden:

https://www.youtube.com/watch?v=sA8bmMeUyZ0

Leuke video!

Beide stellingen hebben verband met elkaar, denk ik. We kennen het gevoel niet als we erop gewezen worden. Net zoals de nepverzamelde draf die vele ruiters voelen als een mooie verheven draf die eigenlijk een zweefdraf is met naar achteren opgetrokken hakken. De ruiter voelt dit tijdens zijn training, denkt 'haha dit is het!' Als er niemand aan de zijkant de ruiter erop wijst dat het toch niet dat is, gaat de ruiter dit gevoel als het juiste gevoel onthouden en willen nastreven.
Dus het begint wel met het zien, als de instructeurs van nu een correct over de rug bewegend paard niet kunnen aanduiden gaan ze zich baseren op wat ze zien bij anderen. Maar de vraag is, is dit wel altijd juist? Je krijgt een cirkeltje..