Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:53

in de piaffe en de levade zijn de Hankenbiegung het grootst. ik kan je niet helemaal volgen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:56

Niet in het filmpje! Wat ik plaatste..
Vandaar mijn opmerking, dit is uiteraard ook de manco.. van genoemde paard.
Die vind ik duidelijk minder worden in de hancken biegung op de piraffe momenten, of ben ik nou scheel?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:01

piraffe momenten... tsja dan ben je vast scheel want die zie ik niet :P _/-\o_

he he he flauw...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:04

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:05

En de overgangen en de taktfouten en de weggedrukte rug, en de buigeing hoofdzakelijk in het spronggewricht???

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:06

oke lees al een tijdje mee aangezien ik het een interessant onderwerp vind maar jullie gaan soms wel hard en vind het soms lastige stof (veel theorie terwijl ik meer een doener ben.... :o )

wil binnenkort weer gaan rijden (paard en ik staan nu anderhalf jaar stil ivm zwangerschap en chronisch tijdgebrek...) en zou graag willen lessen bij iemand die mij wil scholen in het klassieke rijden.
woon in de buurt van arnhem, weet iemand hier of er iemand hier in de buurt zit, het liefst aan huis maar kan eventueel ook wel op locatie komen.

tot nu toe kan ik me meer vinden in de theorie van proffesor / moll etc.
maar nu wil ik het dan wel eens op het paard bekijken hoe het werkt :D

ga maar eens het laatste rondje voeren doen en dan weer hier bij lezen, heb nog veel te leren.......

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:06

nog even snel voordat ik de paarden ga voeren en dan ga slapen: wat is Hankenbiegung? want misschien is dat ook niet duidelijk? (ik snap je vraag op de vorige blz namelijk nog steeds niet)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:12

Buiging in alle gewrichten van de achterhand, sec.. vind ik bij de filmpjes niet echt duidelijk,
in ieder geval in de piaffe minder dan in de meer voorwaartste gangen.
In mijn ideaal beeld zou daar meer buiging moeten zijn, zowel in het aan de grond moment van het been,
als het opgetilde been.
Zodat het gewicht meer op de achterhand komt, ipv diagonaal op 1 voorbeen en achterbeen.
Voor zou "licht" moeten zijn en vind ik hier her en der te zwaar.

Even de overigen fouten in de oefening voor het gemak overboord gegooid.

Kan iemand dat een plaatje geven van het ideaal beeld?
Vond de Klimke variant wel fijn om naar te kijken, gewoon een paard dat souplesse toont en ontspanning,
zei het minder spectaculair, dat heet misschien wel spectaculair in zijn correcte eenvoud. (tov huidige spektakel)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:13

ja maar in welke gewrichten zit Hankenbiegung en hoe ziet dat er dan uit? want wat Professor ook schrijft: het paard kan ook in het spronggewricht buigen...

Daarom is het ook van belang te weten welk ras je voor je hebt, want dat ligt toch bij sommige rassen net iets anders, dan bij andere.

edit: en nu ga ik echt de paarden 'doen' en pitten! 8-)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:15

piepenfiets schreef:
Nombrado,wie heeft jou dit alles bijgebracht,het komt me n.l. tamelijk uniek voor

Is voorheen beschreven als aquarijden of zoiets.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:21

Waar u allemaal een beetje door verblind wordt is wat men noemt de uitdruk van de oefening.
Een technisch perfecte Piaffe en Passage laat de combinatie zien, alleen de uitdruk is wat minder. Totolas daartegen verdoezeld de techniek door de uitduk in de Piaffe en Passage is technisch veel zwakker, vooral de overgangen daarvan, en laat werkelijk geen "eerlijke" Hankenbiegung zien, buigt veel te sterk in de spronggewrichten en daardoor komt het achterbeen nooit van zijn leven onder van Gal onder de massa, Filles zou zeggen de spronggewrichten blijven achter het lichaam.
Dit moet men gewoon zien, en dat zien moet men oefenen.
Een paard wat de hoeken achter beter heeft dus een gebogen achterbeen zoals die barokke rassen hebben het daar veel makkelijker, de halfbloed moeilijker, omdat deze stijlere achterbenen hebben, maar dat wil niet zeggen dat zij geen Hankenbieging tonen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:22

De show is gemakkelijker te zien dan de dressuur.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:23

FaberSmid schreef:

Zo kan men het ook omschrijven.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:24

begrijp ik nu wel goed dan dat de hankenbiegung de buiging in het spronggewricht is of is het het totaal plaatje van de buiging van meerdere gewrichten in het achterbeen en het ondertreden hiervan?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:34

nombrado schreef:
Professor schreef:
Denk dat u jammer genoeg nooit zal begrijpen of wil begrijpen dat het gevoel van de mens niet altijd weergeeft wat er werkelijk gebeurd, misschien dat u dat ooit eens leert te begrijpen wat velen op dit topic u reeds meerdere malen hebben geprobeerd uit te leggen, helaas bent u de enige die dat zeer stoer en star vasthoudt, uw eigen gevoel boven anderen stelt en ook over wijze mensen meer zeer veel gevoel die het tegendeel hebben laten zien en het ook opgeschreven hebben.
U begrijpt deze niet, hoe komt het dat velen hier op het topic u niet begrijpen maar wel wat wijze mannen in boeken geschreven hebben????
Denk dat u eens moet gaan nadenken waarom dat allemaal zo is.

De enige waar ik op vertrouw, is de reactie van de paarden op de ruiter.
daar leer ik van. Niet van stoffige oude boekenkasten. :+
Alleen van paardrijden leer je het voelen, niet van het boeken lezen. (daarmee begrijp je misschien de theorie, maar het praktijk gedeelte ontbreekt.)
Kan je leren fietsen uit een boek?
Mijn gevoel is van mij, daar kan geen grootmeester over oordelen en u ook niet professor.
Ik heb geleerd te vertrouwen op mijn gevoel en waarnemingen.
dat U dat ervaart alszijnde ik mij boven andere stelt, laat ik bij U.
Iedereen kan nl dit gevoel ontwikkelen. Dat is ook hetgeen wat ik in de lessen uitdraag.
Ieder mag het zelf ervaren.
Misschien eens leuk, te voelen als je rijd, waar een paard eigenlijk mee stuurt. :D

Hier heb je volledig gelijk, Nombrado.
De paarden zijn de meest "open boeken" om in te lezen, te voelen en van te leren.

Mijn jonge paarden houden zich ook nooit ergens vast, vanaf het zadelmak maken al niet.

Onze kleine Cob is een grootmeester geweest om de ruiter te leren hoe het moet en hoe het vooral niet moet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:44

FaberSmid schreef:

en begrijpelijker voor velen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:56

Maar met show wordt wel het grote geld verdiend op dit moment.
Dat showpaard Totilas is toch maar mooi voor een enorm bedrag verkocht, het is maar waar de prioriteiten liggen.
Over de smaak valt te twisten en of het mooi is is een ander verhaal. Het overgrote deel van het publiek heeft er minder verstand van, kijkt niet naar hoe een paard in theorie behoord te gaan maar gaat voor het Wow en Aaaaahhhhhh gevoel het betoverende beeld.
En de trainers en ruiters gaan voor hoge cijfers ( op bank en scorebord).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:10

Professor schreef:
Er waren dus of zijn dus mensen die schrijven dat een instructeur de kleinste vragen niet kan beantwoorden, dan vind ik het vreemd dat de vraag van mijnheer FaberSmid onbeantwoord blijft.
De biomechanica beleerd ons dat het paard voor gestuurd word, wat ook blijkt uit vele oefeningen bv het afwenden.
Wanneer wij een wending zouden besturen vanuit de achterhand dan krijgen wij een wending op de achterhand.
En dat zijn toch twee verschillende dingen.
De achterhand (benen) volgen het spoor van de voorbenen, dat is het geval met een wending.
Men ziet het ook in het dagelijks leven, de fiets de auto worden gestuurd door het voorwiel/en en de de achterwielen worden aangedreven.
Wanneer men dat niet zou doen maar het zouden omkeren dan word het instabiel, dat hebben al velen geprobeerd maar het werden hevige onbestuurbare projectielen.

Men plaatst de voorhand voor de achterhand, zodat de achterhand in het spoor van de voorhand gaat ;)

Anders zou het paard compleet scheef zijn, alhoewel dat vaak ook het geval is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:11

piepenfiets schreef:
Nombrado,wie heeft jou dit alles bijgebracht,het komt me n.l. tamelijk uniek voor

de paarden _/-\o_
die geven meer aan dan dat het merendeel van de ruiters of instructeurs ziet of voelt.
Mooie is,
iedereen kan dit leren (of eigenlijk herinneren)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:13

cherie78 schreef:
Professor schreef:
Er waren dus of zijn dus mensen die schrijven dat een instructeur de kleinste vragen niet kan beantwoorden, dan vind ik het vreemd dat de vraag van mijnheer FaberSmid onbeantwoord blijft.
De biomechanica beleerd ons dat het paard voor gestuurd word, wat ook blijkt uit vele oefeningen bv het afwenden.
Wanneer wij een wending zouden besturen vanuit de achterhand dan krijgen wij een wending op de achterhand.
En dat zijn toch twee verschillende dingen.
De achterhand (benen) volgen het spoor van de voorbenen, dat is het geval met een wending.
Men ziet het ook in het dagelijks leven, de fiets de auto worden gestuurd door het voorwiel/en en de de achterwielen worden aangedreven.
Wanneer men dat niet zou doen maar het zouden omkeren dan word het instabiel, dat hebben al velen geprobeerd maar het werden hevige onbestuurbare projectielen.

Men plaatst de voorhand voor de achterhand, zodat de achterhand in het spoor van de voorhand gaat ;)

Anders zou het paard compleet scheef zijn, alhoewel dat vaak ook het geval is.

als je als ruiter met je zit het bekken van het paard recht werkt, hoef je niets aan voorhand met je handen erbij te werken, dan gaat dat vanzelf. Ook rechtheid komt nl vanachteruit (waar de motor zit)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:16

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
Nombrado waarom schrijven u beide zoveel woorden met weinig betekenis? Lees hele verhalen van u beide, over gevoel maar zonder uitleg en antwoorden en inhoud? Wat zijn uw woorden dan van waarden?
.

Wat is gevoel?
uitleg
voelen of een paard als hij wegstapt , dit met zijn achterbeen of met zijn voorbeen doet bv.
dat is voelen.
zien kan je het niet, als je erop zit.
voelen wel.
Zo kan ik zelfs voelen of hoefsmeden mijn paard goed hebben bekapt. ;)
ze lopen dan anders dan ik gewend ben, en ga ik dan kijken, dan kom ik er idd bv achter,dat 1 van mijn paarden achter onnodig binnendoor gezet zijn.
Dat is voelen.
Voelen of je paard anders voelt dan anders
dat is voelen.

overigens ken ik Cherie/Modie niet persoonlijk.
gek genoeg, komen onze gevoelens betreffende het rijden wel overeen.
leuk hé?
zonder boeken :+

Ik vind het ook leuk, dat ons gevoel overeen komt.
Gelukkig zijn er meerdere die datzelfde gevoel ervaren.

Als bv ik!! iets uit wil leggen, wordt dat al gelijk als onzin betiteld of als onnozel of ik snap het niet of meer van dat soort uitspraken.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:18

@ nombrado dat is dus grote onzin, je kan nooit alleen met je zit een paard helemaal recht krijgen, het is een paard, geen heftruck.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:19

En op een heftruck zit ook gewoon een stuur :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:20

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
Dankzij de grootmeesters voor ons, hebben wij het weten verder verkregen. Zonder de grootmeesters, was er geen dressuur en bijvoorbeeld het ambacht hoefsmid zoals wij die nu geleerd hebben. Dan had het niet zo ver kunnen ontwikkelen, wat dan dames weet u dat alles ook beter? Zekers op gevoel bekappen, smeden en beslaan? Nee dames dan blief ik toch liever met de geleerde kennis en ervaring en met gevoel (niet op gevoel), me wordt niet geboren als ruiter en hoefsmid dat is net als het leven een leergang des levens.

Discussie "grootmeester" is al eerder in dit topic verschenen.
maar hoe is de 1 ste dressuurruiter begonnen? zonder grootmeester/voorganger denk je?
Ik denk als hoefsmeden wat meer op gevoel leren bekappen, ipv uit het boekje, dat er heel wat minder hoefproblemen/standen zouden zijn.
Niet alleen de hoef bekijken, maar het paard als geheel!

Wat heb je daar een ongelooflijk gelijk in, Nombrado _/-\o_

Breek me de "bek" niet open, hoe hoefsmeden "zonder gevoel" aan hun "werk" beginnen.

Er is er zelfs eens één geweest, die mijn grote Cob zo kort gezet had, dat het arme beest niet meer kon lopen, laat staan, kon gaan.
Komen ze 's avonds met zijn tweeën op het eens te bekijken (meester en ex-leerling) durven ze nog te zeggen "is hij hoefbevangen of zo ;( "
Moest er een leertje tussen de beide voorijzers gelegd worden, om de pijn te verzachten ;(

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:22

ik heb nooit problemen met mijn smid gehad en ook niet met de voorgaande, hebben jullie dan 20 keer gewisseld?