DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:11

Karl66 schreef:
Q, het gaat er niet om wat een jury ervan zegt maar Hubertus Schmidt Pling
Hubertus zegt wel meer, maar dat doet er dan weer niet toe zeker... Slapen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:13

Karl66 schreef:
De vraag is, kan je een goede test rijden als de complete voorafgaande training bagger is?

Zoals je de vraag stelt en vaak zaken beweert, is het niet.

Het trainen van een paard om een proef in een tijdsbestek van 10 minuten te kunnen doen, is heel iets anders als een paard door en door trainen. Aan het eerste heb je al een hele klus, aan het tweede heb je veel meer werk en is veel complexer. Omdat het eerste sport genoemd wordt, is dat voldoende. In het tweede voorbeeld, dat je steeds minder tegen komt (economisch ook niet meer op te brengen) ligt het zwaartepunt van de training en het rijden totaal anders. Bij sport gaan hele andere elementen en factoren meespelen die bepalen of je winnaar bent of een "looser".

Tussen zeggen, preken en doen zit een heel groot verschil.

Als we de volgende keer in Europees, Wereld of Olympisch verband met een team niet scoren als land, is dit "systeem" misschien individueel aardig, maar niet geschikt als systeem. Als een ruiter of amazone succesvol is en de rest afbrandt, is het duidelijk. Wordt er wel gescoord, dan is het vanuit de sport gezien een succes.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 01-12-06 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:15

Zannekin schreef:
Op een los teugeltje kunnen ze al niet hangen.

Ok, kan jij de definitie van AANLEUNING eens geven?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:16

QQQQ schreef:
Tja, misschien hebben ze ´t een beetje ´opgegeven´...?

Hoe bedoel je dat?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:17

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:
En ook Hubertus, klassiek ruiter pur sang, reed het paard (hij zei het letterlijk, ondermeer tijdens een appuyement) dat het paard ontspannen aangespannen moet lopen, waarbij er gestreeft wordt dat het paard omlaag wil. En niet omlaag als in op de voorhand, maar omlaag om dat laatste beetje aangespannen ontspanning te pakken te krijgen.
Als je zoiets niet hebt ervaren, dat is het ook heel moeilijk om dit visueel en woordelijk uit te leggen en daarom kan dit ook verkeerd geinterpreteerd worden. En dat wordt het ook, zelfs in dit topic Clown
Ik vermoed dat ie gezegd heeft dat het paard altijd voorwaarts-neerwaarts het contact moet blijven zoeken. Maar ja, ik was er niet bij, dus wie ben ik... Schijnheilig

Neen, hij zei letterlijk dat het paard naar beneden moet gaan.

Oh oh oh Q... was je er maar bij.... had een hoop tekst bespaard...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:20

Goofy44 schreef:
Karl66 schreef:
De vraag is, kan je een goede test rijden als de complete voorafgaande training bagger is?

Zoals je de vraag stelt en vaak zaken beweert, is het niet.

Het trainen van een paard om een proef in een tijdsbestek van 10 minuten te kunnen doen, is heel iets anders als een paard door en door trainen. Aan het eerste heb je al een hele klus, aan het tweede heb je veel meer werk en is veel complexer. Omdat het eerste sport genoemd wordt, is dat voldoende. In het tweede voorbeeld, dat je steeds minder tegen komt (economisch ook niet meer op te brengen) ligt het zwaartepunt van de training en het rijden totaal anders. Bij sport gaan hele andere elementen en factoren meespelen die bepalen of je winnaar bent of een "looser".

Tussen zeggen, preken en doen zit een heel groot verschil.

Als we de volgende keer in Europees, Wereld of Olympisch verband met een team niet scoren als land, is dit "systeem" misschien individueel aardig, maar niet geschikt als systeem. Als een ruiter of amazone succesvol is en de rest afbrandt, is het duidelijk. Wordt er wel gescoord, dan is het vanuit de sport gezien een succes.

Goofy, misschien had ik het wel over wedstrijddressuur Pling

Maar je mag ook wel een keer proberen inhoudelijk te reageren op een post van mij.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:27

aangespannen ontspanning ....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:28

Of ontspannen aanspanning...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:30

Karl66 schreef:
Maar je mag ook wel een keer proberen inhoudelijk te reageren op een post van mij.

Dat heeft heel weinig zin, omdat de reacties laten zien dat er te veel theoretische en praktische ervaring ontbreekt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:37

Ik hoop dat HS goed begrepen is. Probleem is dat er voor een Duitse kreet voor een vertaling naar het Engels of Nederlands al een hele zin nodig is. Daarbij is het vocabulair van de Nederlanders in de dressuursport totaal veranderd tov die welke internationaal gebruikt wordt. Je gebruikt snel dezelfde kreten, maar we bedoelen vaak wat anders....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:41

Goofy, als ik het goed begrijp kan jij geen antwoord geven op de vraag of er een goede proef gereden kan worden op basis van een slechte training (puur gebaseerd op wedstrijddressuur) omdat ik er te weinig verstand van heb?

Het zal wel aan mij liggen Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:48

Tyrza schreef:

Tuurlijk, voorwaarts is ook zo logisch...
Rond als in naar beneden met neus richting voorbenen zei ie vast niet en bedoelde ie zeker niet. Jij had het over interpretaties een tijdje terug...
Goofy44 schreef:
Ik hoop dat HS goed begrepen is. Probleem is dat er voor een Duitse kreet voor een vertaling naar het Engels of Nederlands al een hele zin nodig is. Daarbij is het vocabulair van de Nederlanders in de dressuursport totaal veranderd tov die welke internationaal gebruikt wordt. Je gebruikt snel dezelfde kreten, maar we bedoelen vaak wat anders....
Precies!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:56

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:

Tuurlijk, voorwaarts is ook zo logisch...
Rond als in naar beneden met neus richting voorbenen zei ie vast niet en bedoelde ie zeker niet. Jij had het over interpretaties een tijdje terug...

Op dat niveau is vw zeker wel logisch... dat behoeft niet zoveel uitleg als bijvoorbeeld iemand die L rijdt. En dat is een feit, echt niet omdat ik er een arrogante draai aan geef.

De basisdressuur heeft nog enorm veel problemen wat betreft aanleuning en impuls. En daar moet je op dat niveau dan ook op blijven hameren. Het niveau van Hubertus en Anky behoeft op dat vlak geen uitleg, dit is een 2e natuur voor die mensen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:59

Tyrza schreef:
Op dat niveau is vw zeker wel logisch... dat behoeft niet zoveel uitleg als bijvoorbeeld iemand die L rijdt. En dat is een feit, echt niet omdat ik er een arrogante draai aan geef.

De basisdressuur heeft nog enorm veel problemen wat betreft aanleuning en impuls. En daar moet je op dat niveau dan ook op blijven hameren. Het niveau van Hubertus en Anky behoeft op dat vlak geen uitleg, dit is een 2e natuur voor die mensen.
Blijkbaar toch wel, want Hubertus zal met het voorwaarts ook de neus voorwaarts bedoelen en willen zien, en niet richting boeg, knie of hoef. Bij/van Anky hoeft dat (blijkbaar) niet altijd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:01

horseyfries schreef:
Karl66 schreef:
Ik denk dat je je ook moet realiseren dat LDR gebruiken (tenminste op de manier zoals Anky dat doet) inhoudt, dat je je volledige manier van paardrijden om moet gooien en echt vanaf nul opnieuw moet beginnen. Ik kan me voorstellen dat niet alle topruiters daar op zitten te wachten en alleen daarom al LDR niet toepassen.

Na de demonstratie van Hubertus Schmidt op het GDF over zijn manier van training waren Tyrza en ik het er anders behoorlijk over eens dat hij zo LDR zou kunnen rijden. Die opmerking werd ook door één van de andere aanwezigen gemaakt: dat hij er minder ver vanaf lijkt te staan dan hij zelf zegt en minder duidelijk de duitse richtliniën volgt dan hij zelf vertelde.
Hij zei namelijk constant tijdens het rijden dat hij nu even moest corrigeren omdat hij voelde dat het paard niet meer aan zijn hand naar beneden trok, wat erg te vergelijken was met het "de hals willen laten vallen" wat bij LDR gebruikt wordt. Ook liet hij op het laatst de hals inderdaad een keer helemaal door naar beneden vallen en dat deed het paard ook gelijk.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:08

Natuurlijk zou HS zo LDR kunnen rijden. HS kan echt wel paardrijden. Hij zal best zijn overwegingen hebben, om het niet te doen of er geen campagne voor te voeren.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:12

QQQQ schreef:
Blijkbaar toch wel, want Hubertus zal met het voorwaarts ook de neus voorwaarts bedoelen en willen zien, en niet richting boeg, knie of hoef. Bij/van Anky hoeft dat (blijkbaar) niet altijd.

Zal? Nu doe jij een greep naar wat ie heeft gezegd of heeft bedoelt, terwijl hij duidelijk zei en toonde wat hij bedoelde. Sorry, maar ik hecht toch meer waarde aan Hubertus dan aan Q hoor...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:16

Beetje komisch want als het paard naar beneden valt behoor je als klassiek dressurruiter een een tikje been te geven opdat het paard zichzelf weer draagt. Handen blijven overigens laag.
Verder moet de mond van het paard de hand volgen dus VWNW door drijven en laten vieren van de teugel maar toch blijven vragen om druk en aanleuning te behouden Verward en dan zeggen ze dat paardrijden makkelijk is.

Het is een gevoelskwestie. En gevoel moet je ontwikkelen, naarmate je dingen vaker hebt gedaan zul je het gevoel sneller herkennen en er adequater op inspelen. Een Anky en een Hubertus hebben dit al zooooooo vaak gedaan en gevoeld dat ze het gevoel gewoon door hebben en er als een automatisme op inspelen.

Daar waar wij mischien weer eens bewust moeten gaan stappen en erover moeten nadenken over hoe wat waarom en dan de oefening opnieuw inzetten gaat het bij hun vanzelf. En zeer zeker niet omdat we nog maar B, L ofzo zijn. Alleen maar om het feit dat onze ervaring niet dermate ver gaat. Maar een L ruiter kan bijvoorbeeld wel een betere gevoelsruiter zijn dan een gedrilde intermediair ruiter. Vergeet niet zon paard kun je kopen en met goede lessen kom je een heel eind.

Kwaliteit van een ruiter is dus niet te beoordelen aan zijn KNHS niveau maar aan het rijden op zich. Pas als je de ruiter met een paard aan het werk ziet weet je welk vlees je in de kuip hebt.

HS is ook een gevoelsruiter pur sang, echter je weet niet wat hij thuis doet en neem maar aan dat ook hij wel eens iets meer LDR gaat, maar waarschijnlijk niet extreem. De meeste klassiekers stellen wel eens ronder echter niet zo extreem als anky, waar ik zoals QQQQ al vermelde absoluut tegenstander van ben.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:18

Kafue schreef:
Beetje komisch want als het paard naar beneden valt behoor je als klassiek dressurruiter een een tikje been te geven opdat het paard zichzelf weer draagt. Handen blijven overigens laag.
Verder moet de mond van het paard de hand volgen dus VWNW door drijven en laten vieren van de teugel maar toch blijven vragen om druk en aanleuning te behouden Verward en dan zeggen ze dat paardrijden makkelijk is.

aanleuning kan niet zonder een actief achterbeen, maar een actief achterbeen kan ook niet zonder aanleuning. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:31

Aimee schreef:
In zéér kundige handen, zoals die van Anky, heb ik geen problemen met extreem LDR. Het is wèl zo dat ik ook aan de kant heb staan kijken en dacht "hmmmm.... zo fijn ziet dat er niet uit". Maar niet alleen bij Anky, ook bij klassieke ruiters. Weet nog wel een keer in Weert, hengstencompetitie. Reed Alex van Silfhout op Paddox, was alles behalve vriendelijk. Anky reed Painted black, zag er ook niet erg vriendelijk uit. Ik ga er maar vanuit dat beide paarden het op dat moment in de opleiding nodig hadden om er goed doorheen gereden te worden... zeker omdat beide paarden tegenwoordig stukken vriendelijker gereden en voorgesteld kunnen worden.

Het is mijn stelling dat enkel het succes van Anky LDR op de extreme manier uberhaupt nog bespreekbaar houdt. Met andere woorden, zonder het succes waren er maar heel weinig ruiters die positief over extreem LDR zouden spreken, en de voorstanders van LDR zijn ook nu niet uitgesproken positief maar meer "afwachtend" zal ik maar zeggen.
Het is verder geen sterk argument om te zeggen "maar klassiek is ook niet altijd goed", daar hoef je mij niet van te overtuigen, want dat ben ik zo met je eens. Cool.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:40

ART_UMA schreef:
Het is mijn stelling dat enkel het succes van Anky LDR op de extreme manier uberhaupt nog bespreekbaar houdt. Met andere woorden, zonder het succes waren er maar heel weinig ruiters die positief over extreem LDR zouden spreken, en de voorstanders van LDR zijn ook nu niet uitgesproken positief maar meer "afwachtend" zal ik maar zeggen.
Het is verder geen sterk argument om te zeggen "maar klassiek is ook niet altijd goed", daar hoef je mij niet van te overtuigen, want dat ben ik zo met je eens. Cool.

Het gaat me helemaal niet om het succes dat Anky heeft... het gaat me om de enorme hoeveelheid ruitergevoel en fijne motoriek die Anky heeft.
Verder was het aanhalen van het niet altijd juist zijn van klassieke rijkunst helemaal geen argument, het was een voorbeeld van een situatie waarin zowel een klassieke ruiter als een LDR-amazone niet bepaald vriendelijk met de hand reden.... wat echter in beide gevallen zo zijn doel had op dat moment.
Natuurlijk is het wel onzin om LDR af te vallen omdat er momenten zullen zijn dat het er niet vriendelijk uitziet... terwijl ditzelfde geldt voor klassiek. Dan mag het gehele argument "al dan niet vriendelijk eruit zien" niet meer gehanteerd worden, voor beide methoden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 02:38

Tyrza schreef:
Kafue schreef:

aanleuning kan niet zonder een actief achterbeen, maar een actief achterbeen kan ook niet zonder aanleuning. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Yep maar een te actief achterbeen is ook weer niet goed want dan kun je niet meer zitten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 02:41

Vraag is dan of paardrijden uberhaupt vriendelijk is.
Hoe vriendelijk is het om een groen paard uit de kudde te plukken en in te rijden en natuurlijk gewoon op de nette manier he.
Moraal verantwoord om het paard voor ons te laten werken is dat geen misbruik.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:47

Kafue schreef:
Yep maar een te actief achterbeen is ook weer niet goed want dan kun je niet meer zitten

Verward

Dat heb ik nog niet meegemaakt??

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:54

Misbruik wordt iets op het moment dat het niet goed is voor het paard, als je helemaal terug gaat naar wat een paard 'leuk' zou vinden heb je een andere discussie denk ik.
Het voorwaarst rijden wordt erg moeilijk gemaakt op het moment dat een paard getrokken (gehinderd) wordt in zijn mond en de beweging. Het levert het plaatje op van een prikkende ruiter met een fors gewicht op de teugels. Zoals al eerder gesteld, de aandacht naar de voorkant.
Termen als van achtere naar voren rijden, mooie termen maar weinig mensen die dat kunnen uitleggen. Voorwaarts neerwaarts is iets geheel anders dan LDR. De filmpjes tonen een langdurige wijze van voorwaartse paarden die dermate met de kin op de boeg lopen dat ik me afvraag hoe het beestje uberhaupt kan slikken. Speeksel? Lucht?
Succes in de sport is tijdelijk en niet zaligmakend, succes om een paard goed te trainen is iets anders, dat is een opleiding voor mens en paard. "Het niet aol goud wat er blinkt".

Wat staat er ook weer in de inleiding van het dressuurproevenboekje, het stukje theorie wat velen lijken over te slaan. Of is het achterhaald, ouderwets.