Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:11

Mijn paard is eigenlijk helemaal niet kijkerig, dat is het grappige, kan hem ook zelf laden op de trailer etc. maar hij moet gewoon alles bijhouden met zijn nieuwsgierige hoofd, wil alles zien en is snel afgeleid.

Ik herken veel in jouw verhaal Biscaya.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:26

Starbreeze schreef:
Mijn paard is eigenlijk helemaal niet kijkerig, dat is het grappige, kan hem ook zelf laden op de trailer etc. maar hij moet gewoon alles bijhouden met zijn nieuwsgierige hoofd, wil alles zien en is snel afgeleid.

Ik herken veel in jouw verhaal Biscaya.

Lotgenoten :j
Trailer laden bij mij net zo..touwtje over de nek en ze doet t klakkeloos..
Dus ik denk dat we wel veel vertrouwen in mekaar hebben..sterker nog er is geen paard waar ik meer vertrouwen in heb..mede daarom wil ik zo graag een kleintje van haar..Nu bijna 8 mnd drachtig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:00

biscaya en starbreeze ik herken heel wat in jullie omschrijvingen. Mijn paard is wel kijkerig en sensibel, maar dat vind ik juist zo ontzettend fijn aan haar <3 . Het gekke is, dat ze op wedstrijd meestal de kalmte zelf is? Staat op haar gemak op en naast de trailer en hoe meer er om haar heen gebeurt des te meer lijkt ze op mij te rekenen.

Nu ben ik al een tijdje niet meer op wedstrijd geweest, maar ga wel met regelmaat op vreemd terrein rijden. Intussen rijd ik sinds maart "anders", dus niet compleet WF of wat dan ook, maar van alles een beetje en vooral het laten ontspannen van mijn merrie via het stretchen heeft haar veel goed gedaan en doet haar dat nog steeds. Ik kan haar nu af en toe zelfs wat "voorwaarts" rijden, zonder spanning en gezwiep met haar staart.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:06

Op wedstrijd is de mijne ook altijd heel braaf en gehoorzaam. Alleen de dag erna moet hij zijn ei kwijt, voor mij een teken van teveel indrukken en interne spanning. Geldt eigenlijk ook voor buitenritten. Na de eerste keer clubles kon ik er 3 dagen niets mee. Hij is dan van slag ofzo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:11

Dat vertrouwen in je dier is zo zalig..
Van de week voor het eerst weer op mijn jonkie geklommen nadat ze hele zomer geblesseerd heeft gestaan.
Zondags wel naar vereniging gelopen (ernaast) terug gereden.
Woensdag buitenrit, gewoon totaal bomproof, zo heerlijk, maar vertrouwen van 2 kanten..
Gewoon aan los teugeltje met auto achter je die vind dat ie door moet dus expres gas geeft als hij moet wachten op tegenligger en vervolgens ook blazend langs komt, geen krimp.
Dat wederzijds vertrouwen is zo heerlijk! Ook al is het een klein strekenpakhuis en een enorme stress kip op de een of andere manier.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:36

Die van mij kan op wedstrijd wel echt spanning hebben..
Weet nog wel de eerste x op wedstrijd dat mensen me aankeken met zoiets als ga je serieus op dit paard stappen..?? Het leek wel gekkenwerk maar ik had toch het vertrouwen dat te doen.. Nu heeft ze vooral spanning op o.a wedstrijdterrein wat ze goed kent..Ik rij regelmatig met haar naar de vereniging daar is ze altijd heel braaf alleen als op diezelfde vereniging wedstrijd is dan krijgt ze mega spanning..Vind dat heel lastig handelen..? Weet dan niet wat te doen..Haar hele lijf wordt hard.
Deze dame is zo sensibel dat ze zelfs onderweg in t bos een heuse koliekaanval kreeg.. Ik gauw paard op de trailer gesleept..DA onderweg gebeld..bleek ze spanningskoliek te hebben :? Wist niet eens dat dat bestond! Om maar aan te geven dat dit wel een hele extreme dame is..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 14:48

Jij was zelf de kalmte zelve?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:53

Biscaya, ik kende ook een merrie die snel spanningskoliek kreeg.
Maar die was dusdanig extreem dat ze met haar gewoon niet meer van het erf afgegaan zijn. Thuis was het ook geen ontspannen beestje overigens maar wel ontzettend braaf.

Sommige dingen zitten ook gewoon in de aard van een dier/mens.
Je komt ook wel eens mensen tegen die al zwaar in paniek zijn omdat ze een lekke band hebben :+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:37

@biscaya, mijn vriendin zegt over mijn paard op wedstrijd en buitenrit altijd, als je hem niet zou kennen, zou je niet opstappen :)) staat ie daar met van die plopogen en halsje erop. Maar hij zet toch geen pas verkeerd. Dag erna breekt ie dan de tent af met longeren :=

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:49

Sizzle schreef:
Daar ben ik het niet mee eens.
Je kunt een paard ook niet eeuwig thuis houden in de hoop dat hij spontaan uit een boekje leert hoe hij met wedstrijd stress om moet gaan.
Dat leer je enkel door te doen waarna je weer verder kunt trainen.

Ik heb verder nog niet veel gelezen vandaag. Zag nieuwe filmpjes langskomen.
Anne, ik zal even terug kijken.

Ik zeg ook niet dat ze het paard thuis moet houden, juist niet.
Ik zeg probeer alleen niet anders te reageren of anders te doen dan dat je thuis doet.
Vreemd/ander gedrag naast of op je paard werkt alleen maar spanning in de hand.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:17

Simpelman schreef:
Jij was zelf de kalmte zelve?

Ik raak niet zo heel gauw in paniek Simpelman. .

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:21

Horseware schreef:
damian23 schreef:
Even lekker off topic, maar voor de mensen die een kneveltrens willen aanschaffen, Divoza heeft 25% korting. Ik heb net de Stubben Wiener besteld. Ik ben heel benieuwd wat paardlief er van vindt. Dan haal ik ook mijn neusriem er af. Ik heb die zo los zitten dat ik eigenlijk niet weet wat voor functie deze heeft.

Zo'n bit lijkt mij ook heel interessant omdat het een combi is van een kneveltrens en watertrens.

HW, het is een aanrader!! Net er mee gereden en hij heeft de hele tijd een lekker schuimmondje gehad en had een fijne aanleuning. Ik had het idee dat de hulpen ook beter doorkwamen (kan toeval zijn, dus ik ben benieuwd hoe hij het morgen doet) mn bij stelling en buiging. Ik had er hier voor een Sprenger bustrens 16 mm in.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 16:22

Sommige mensen functioneren het beste onder een dosis adrenaline, anderen juist niet.
Voor een paard is adrenaline: gevaar-alert, ze ruiken dat.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:40

Die van mij absoluut niet! Bij te veel adrenaline (na heftig geschrokken te zijn) raakt hij in een soort bui waarbij het echt even een tijdje duurt voordat er weer mee te praten valt. Dan moet ik hem echt even rustig met hem praten en over zijn hals aaien. Ik moet zeggen dat ik van voer ben veranderd en geen bui meer heb gehad. Ik gaf eerst pavo care4live, maar daar schijnt iets in te zitten waar sommige paarden heftig van worden (dacht collageen). Nu voer ik luzerne met een goede vitaminekorrel (Balancer Pro)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:02

Zouden jullie een keertje mee willen kijken naar onze galop? Ik trek hem erna wel weer van internet af, omdat de galop slecht gaat. De stretch raak ik tussendoor ook kwijt. Nu was hij vandaag wel wat afgeleid door merries die van het erf vertrokken en weer terug kwamen. En de camera is erg oud. Maar misschien zien jullie "iets".. Of zie ik spoken en moet hij gewoon nog sterker worden?
Harder of meer voorwaarts dan in dit filmpje krijg ik hem zeer zelden. Pak ik een keer door met benen of zweep dan gaat hij nog langzamer/verkrampt hij en/of gaat hij bokken.

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:15

Heb het idee dat hij met zijn achterbenen draaft?? Hoe is zijn galop aan de longe?

Ik weet niet hoe de bak precies ligt, maar voor een evt volgende filmpje, daar waar de balken liggen is het beste in beeld en kunnen wij ook het meeste zien :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 17:29

damian23 schreef:
Die van mij absoluut niet! Bij te veel adrenaline (na heftig geschrokken te zijn) raakt hij in een soort bui waarbij het echt even een tijdje duurt voordat er weer mee te praten valt. Dan moet ik hem echt even rustig met hem praten en over zijn hals aaien. Ik moet zeggen dat ik van voer ben veranderd en geen bui meer heb gehad. Ik gaf eerst pavo care4live, maar daar schijnt iets in te zitten waar sommige paarden heftig van worden (dacht collageen). Nu voer ik luzerne met een goede vitaminekorrel (Balancer Pro)

Ik doelde op iets anders.
De ruiters in dit geval, er zijn er die zich beter voelen, beter presteren wanneer zij adrenaline produceren.
Het is zeer waarschijnlijk dat wanneer iemand aan een wedstrijd gaat meedoen dat hij dan wat "gespannen" is, dat gevoel van gespannenheid komt door de adrenaline.
Die persoon kan zich daar goed bij voelen, het paard ruikt echter de adrenaline en voor hem wil dat zeggen er is hier gevaar, anders hoef je namelijk niet gespannen te zijn.... en het gaat nu ook adrenaline aanmaken, daar wordt de ruiter dan weer meer gestrest van en zo zijn ruiter en paard samen gestrest, een vicieuze cirkel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 17:37

@Jennyxx,
Dat wat we zien is niet normaal, het is niet goed.
Het zou kunnen zijn dat je paard iets mankeert dat is zo niet te zien, dat moet je (laten) onderzoeken.
Het kan ook een totaal gebrek aan conditie zijn, hij heeft dan gewoon de kracht en de puf niet om te galopperen.

In ieder geval, hij probeert het te vermijden en ik zou het dan voorlopig ook niet vragen.

Zoek uit of hij niets mankeert en zo niet ga dan veel lange wandelingen maken, van 2 uur of zo, draaf lange stukken en heb het geduld om de conditie te laten groeien, dat kan wel een half jaar duren, mits je dagelijks werkt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:53

Dank je wel, Simpelman. Ik heb altijd al een onderbuik gevoel gehad. Vorig jaar zomer de veearts al laten komen. In februari weer. De veearts zei in februari dat ik de zweep meer moest gebruiken en dat er verder niks mis was, ik was te lief, paard helemaal onderzocht en niks gevonden. De osteopaat zei in september dat zijn lendenen vast zaten en zij heeft hem los gemaakt. Er zou nog wel een vervolgbehandeling moeten volgen, maar vanwege ziekte van haar kant is dat nog niet gebeurd.

Conditie heeft hij helaas wel denk ik (of kan hij moeilijk opbouwen). Hij is 3 jaar onder het zadel. En vanaf juli ben ik met hem in de "stretch" gaan rijden zo'n 3 keer per week en 1x per week een buitenrit van 1 a 1,5 uur. Soms galoppeerd hij iets beter dan dit. Maar kwijt raak ik dit tot nu toe niet.. Van de veearts mag ik naar de kliniek komen nu. Hij wil dan eerst een kreupelheidsonderzoek doen en eventueel daarna rug en hals op de foto en echo van het bekken gebied. Alles bij elkaar erg kostbaar. Heeft u een idee op welke plek "iets" zou kunnen zitten?

Kan ik wel door blijven rijden? Ik heb ook geen vervoer, dus heel snel zal ik niet naar de kliniek kunnen denk ik. Moet ik hem stilzetten? Of wel in stap en draf in de stretch en buitenritten? Of beter niet? Stap en draf gaan wel goed, al krijg ik hem daarin eigenlijk ook niet goed voorwaarts..

Geen idee of u dat van zo'n slecht filmpje allemaal kan zien :D :o

Dit is een draf-filmpje dat eerder gemaakt is:

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:26

Ik zou kilometers maken in verlichte zit, maar het zou mij zeker niet verbazen moest je een catastrofe vinden in de rug.. (Ik denk dan maar terug aan een pony die ik vroeger reed, spierverzuringen en een rug vol artrose was de conclusie van de dierenarts, lang na dat ik al maanden voelde dat er iets niet klopte..)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:41

Vorige post wat te snel neergezet. Het nieuws moest even landen ;( Ik ga niet meer rijden tot hij op de foto is gezet. We gaan lekker wandelen. En ik denk wel longeren om hem in conditie te houden. Aan de longe loopt hij beter. Goed idee?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:45

Ben nog aan het kijken, maar wat een schattig dochtertje.. Ik krijg hele koude handen mam.. ahhhhhhh.
1e flimpje, soort van dralop noemen wij dat hier 4 takt..
Zit geen impuls in bij aanspringen bij ca 15 seconden.

Heb je les? Wat zegt je instructeur? Loopt hij zo bij iedereen. En als je een buitenrit maakt?
Hoe galoppeert hij in vrijheid? En hoe aan de longe? Beide kanten zo?
Dralop kan door aantal oorzaken komen, waarvan medische en rijtechnische.
Fijnste is natuurlijk als je medische uitgesloten hebt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:22

Toen ik hem kocht stond hij bijna koehakkig, met zijn bekken verkeerd om gekanteld. Dit lijkt wel verbeterd. Na het inrijden heeft hij wel even beter gelopen, maar langzaam ging dat slechter.

Hij loopt zo bij een ander ook inderdaad. Aan de longe gaat het beter, maar niet helemaal goed (net niet los genoeg, net niet genoeg bekkenkanteling, wel meer als onder het zadel). Buiten gaat het ook iets beter, maar ook niet helemaal goed. Na een paar passen galop wil hij weer terug. Hij wil ook buiten niet goed voorwaarts. Behalve als er vriendjes mee zijn, dan loopt hij er doorheen..

Mijn dochtertje <3

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:02

Deze galop heb ik weleens eerder gezien bij friezen. 4 takt zonder sprong, voor in galop achter zowat in draf. Je pony drukt zich ook heel erg eruit. Hij heeft geen vaart. Mijn gevoel zegt te weinig impuls, geef eens gas. Maar meten is weten, medische verklaring uitsluiten is altijd verstandig.

Is het wel beter geweest dan dit?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:42

biscaya schreef:
<3 het bewijs dat paarden graag voor je willen werken!

Echt waar?

Verklaar je nader Floortz?

zie iets verder naar boven:

Citaat:
Hij gaat dan ook zo heerlijk uitgebreid proesten in de stretch.