[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:00

Maar misschien wel je nog wel even kort vertellen wat je opviel op de foto die Simpelman plaatste. Commentaar op een geplaatste foto is vast en zeker wel toegestaan.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:18

Graag! Nu ben ik ook nieuwsgierig :-)
Wat mij opvalt is dat het paard van Klimke aan de voorkant meer "vrijheid " lijkt te hebben dan het paard van Edward. Oogt minder in elkaar getrokken/gereden. het ziet er voor mij iets meer ontspannen uit.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:07

Dankjewel voor de reacties allemaal! Fijn om te horen dat jullie ook vinden dat we vooruit gaan! Ik neem alle tips weer mee en hoop dat ik binnenkort verbeterde foto's kan plaatsen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:23

Nee dank je Hermelientje, ik heb mijn bekomst; heren die bang zijn voor een serieuze toetsing en zich verschuilen achter nauwelijks te achterhalen beschuldigingen. En andere schampere opmerkingen van mensen die ook zo open staan voor bijkomende informatie, my foot!
Bovendien, welke belang heb ik er nog bij deze mensen wijzer te maken. Jij en ik weten dat ze sowieso niet zouden aannemen wat ik schrijf.
En lees dit snel want deze tekst zal binnenkort ook wel worden weggehaald.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:28

Nou Kadankovitch, jij bent ook wel een beetje "kopschuw"", he? Begin dan niet over iets en het vervolgens niet afmaken. Je zou minstens kunnen vertellen wat jij dan in gedachten had dat "men" moest zien, nu maak je er een vrij kinderachtig raadseltje van. maar goed, your choice.
Ik vind: als je achter je meningen staat hoef je niet "raadselachtig"er om heen te draaien. maar kun je wellicht een ander nog iets leren. nu, op deze manier, leert niemand iets.
Jammer.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:01

Kadankovitch, wat aan aannames allemaal. Ik heb meerdere keren gevraagd om je kritiek op bepaalde trainingsmethoden te onderbouwen, maar jij reageert op geen enkele vraag. Of ik krijg een lesje geschiedenis, maar dat was mijn vraag helemaal niet. Het gaat mij om het rijdkunstige deel. Ik zou graag willen weten wat ik fout doe. En misschien nemen we wel iets van je aan :j . Try me......

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:44

Hahaha, kreeg via PB door @Kadankovitch es uitgebreid de oren gewassen.. omwille van mijn bovenstaande reactie.... vermakelijk!

Eérst zelf een soort raadsel uitroepen en vervolgens als puntje bij paaltje komt er tóch zelf niks over willen zeggen, of uitsluitsel over willen geven, dat draagt mijns inziens nou niet bij tot geloofwaardigheid van poster in kwestie. En komt tevens erg kinderachtig over.

Zo iemand neem ik dan ook écht niet serieus, ongeacht WIE het is, of hoe die in werkelijkheid heet. Kwestie van mentaliteit.

Ook hou ik absoluut niet van PB gezeur, liever met open vizier allemaal.

Probeer het nogmaals Kadankovitch, misschien dat het dan beter gaat?

Of beter... iemand anders dei wél iets zinnigs on topic te zeggen heeft.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:15

Moderatoropmerking:
Inmiddels gaat het hier al een tijdje offtopic. Het doel van dit topic is om foto's van het eigen rijden te laten zien en hier vervolgens commentaar op te krijgen en andersom door commentaar te geven op andermans foto's. Ik wil jullie dan ook verzoeken om weer ontopic te gaan. Discussies over moderne rijkunst vs. klassieke rijkunst kan dan ook in een ander topic, evenals de exterieurbeoordelingen.

In de laatste paar berichten gaat het ook richting spelen op de man. Ik wil jullie erop wijzen dat dit absoluut niet is toegestaan. Gelieve hier dan ook mee op te houden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:12

ElineCath schreef:
Ik heb al eerder foto's in dit topic geplaatst en vind het commentaar altijd erg fijn. Ben ook altijd al een meelezer geweest. Daarom ben ik benieuwd wat jullie van deze nieuwe beelden vinden.
Ik zelf vond het erg fijn gaan vandaag, maar uiteraard heb ik ook mijn eigen verbeter punten. Ik moet mijn handen iets lager dragen en uit mijn stoelzit komen. Max mag actiever van achter en wat meer eruit komen aan de voorkant.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ziet er netjes uit :) Je ziet dat jullie nog een klein beetje "tegen elkaar zijn" qua energie. Als je de foto van Ingrid Klimke bekijkt :D, dan zie je dat het paard en de ruiter allebei duidelijk met hun energie naar voren gaan. Er is geen frictie. Jij zit nog een klein beetje achterover en je paard gaat een beetje naar achter/beneden.
Zit je vooral door?

Een beetje een aanname vanaf deze foto's (iemand merkte het al op over de stelling), maar ik denk dat je nog heel veel kan winnen door te werken aan souplesse en lengtebuiging beide kanten op. Ik zou niet actiever rijden dan dit. Waarom zou je zelf op dit moment actiever willen rijden?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:58

Citaat:
Ziet er netjes uit :) Je ziet dat jullie nog een klein beetje "tegen elkaar zijn" qua energie. Als je de foto van Ingrid Klimke bekijkt :D, dan zie je dat het paard en de ruiter allebei duidelijk met hun energie naar voren gaan. Er is geen frictie. Jij zit nog een klein beetje achterover en je paard gaat een beetje naar achter/beneden.
Zit je vooral door?

Een beetje een aanname vanaf deze foto's (iemand merkte het al op over de stelling), maar ik denk dat je nog heel veel kan winnen door te werken aan souplesse en lengtebuiging beide kanten op. Ik zou niet actiever rijden dan dit. Waarom zou je zelf op dit moment actiever willen rijden?

Daar heb je helemaal gelijk in, zal kijken hoe ik dit aanpakken. Ik wissel veel af met lichtrijden en doorzitten.

Lengtebuiging werk ik heeeeel veel aan tijdens de lessen! :j Met actiever bedoel ik niet sneller, ik rijd hem namelijk soms al teveel over zijn eigen tempo, maar ik bedoel meer opwaarts, krachtiger.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 07:32

ElineCath schreef:
Lengtebuiging werk ik heeeeel veel aan tijdens de lessen! :j Met actiever bedoel ik niet sneller, ik rijd hem namelijk soms al teveel over zijn eigen tempo, maar ik bedoel meer opwaarts, krachtiger.

De meest essentieele onderdelen van de lengtebuiging zijn de losgelatenheid en de stelling, de buiging op gebogen lijnen komt daar vanzelf uit voort.

Om het opwaartse te bevestigen moet je eerst je paard vragen neerwaarts te gaan =hals strekken.
Wanneer hij de hals strekt laat hij de rug los, we moeten dat echt vragen want dat doen paarden niet zomaar wanneer ze bereden worden., ze houden instinctief hun rug stijf.
Wanneer de rug losgelaten wordt, en dat bevestig je met lengtebuiging, dan drijf je met twee kuiten actief voorwaarts.
Je paard zal nu zijn buikspieren in de beweging aanspannen, deze aanspanning bolt de rug iets op (2cm), doet het bekken iets onder kantelen en maakt dat het paard iets in de knieën doorbuigt.
Je hebt nu je "meer opwaarts, krachtiger".
Het zweefmoment wordt iets langer.
Je paard loopt nu ontspannen en voelt zich goed, op den duur wordt hij steeds terker en gaat dit bijna leuk vinden.

Wanneer je paard achter zijn evenwicht verliest, af en toe door de knieën zakt, waggelig wordt en voor de aanleuning rommeliger en onvast dan heb je de ingang gevonden.
De bevestiging kost maanden, de aanleuning wordt vanzelf weer stabiel, maar nu soepel en zacht.

Zou je niet eerst de losgelatenheid en de lengtebuiging bevestigen en dan voorwaarts drijven dan gaat je paard met aangespannen rugspieren voorwaarts, zoals een tuigpaard.
Het is dan vrijwel onmogelijk voor hem om nog het bekken onder te kantelen en te buigen in de knieën.
Probeer maar bij jezelf, span je rugspieren en kantel je bekken naar voren.

Let heel goed op je eigen ontspanning en evenwicht.
Je zit achterover, als je jezelf op dat moment los zou laten dan zou je naar achteren vallen!
Zoek eerst je eigen losgelatenheid en dan je evenwicht.

Draai je knieën naar binnen, de bovenkant van je dijbeen naar het zadel toe.
Je zit is een driehoekszit, een vork.
Dat doet in de eerste weken pijn maar dat is voor het goede doel.
Zonder goede knieligging zul je nooit goed kunnen rijden.
Kijk nog even naar de laatste foto van Ingrid Klimke.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:40

Wanneer je paard achter zijn evenwicht verliest, af en toe door de knieën zakt, waggelig wordt en voor de aanleuning rommeliger en onvast dan heb je de ingang gevonden.De bevestiging kost maanden, de aanleuning wordt vanzelf weer stabiel, maar nu soepel en zacht.

Hier loop ik nu een beetje tegenaan nu ik veel voltes, gebroken lijnen etc aan het rijden ben. Ik moet hem duidelijk om mijn binnenbeen heen vragen. Soms wil hij niet van de hoefslag en vind buiging moeilijk. Dan ben ik wat duidelijker met mijn binnenbeen (echt even een schopje, ik weet dat je dat niet mag corrigeren met je binnenteugel) en dan buigt hij maar dan voelt het inderdaad "wobbelig" aan en de aanleuning wordt ook rommelig (te hoog of hij gaat heel rond lopen) wat hij na een rondje wel weer herstelt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:02

@Damian23,
Jij hebt de ingang gevonden.
Gewoon doorgaan met VOORWAARTS;
Alles komt voort uit het voorwaarts, maar in losgelatenheid.
Je begrenst nu zachtjes voor, neus VOOR de loodlijn, altijd, anders blijf je van de teugel af en drijft VOORWAARTS tot de neus weer VOOR de verticaal is.
Doet hij dat niet terug naar hals strekken en voorwaarts.
Je bent nu de achterhand, lendenen en rug aan het versterken.

Wanneer je aanleuning hebt op deze manier geeft je paard na op het een moment aanspannen van jouw buikspieren.
Paardrijden wordt nu Waaaauw.
Een brede lach, plezier, licht, verend, maar pas op, je bent nu "binnengekomen bij je paard", hij heeft zijn verdediging afgelegd en dat dwingt je tot heel grote zorgvuldigheid en tederheid anders gaat hij weer op slot.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:18

Ik heb net les gehad en hiermee geoefend. Ik moest hem in op de volte in tempo terugrijden, onder me houden maar wel actief en dan door laten stretchen. Inderdaad, wauw..... dan gaat hij in de stretch met lengtebuiging swingen....wat een fijn gevoel is dat als een paard zijn rug echt gebruikt. Dus vandaag heb ik met een bigsmile gelest (ik voel wel spierpijn opkomen :D )

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:35

Simpelman schreef:
Een brede lach, plezier, licht, verend, maar pas op, je bent nu "binnengekomen bij je paard", hij heeft zijn verdediging afgelegd en dat dwingt je tot heel grote zorgvuldigheid en tederheid anders gaat hij weer op slot.
mag ik er aan toevoegen dat je in deze fase extra voorzichtig moet zijn wie er nog meer op je paardje "mag" rijden...
Kan helaas uit eigen ervaring vertellen, dat je zomaar maanden terug wordt gezet in wederzijds vertrouwen, als iemand goedbedoeld op je paard rijdt die deze fase niet aanvoelt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:46

Er rijdt verder niemand op mijn paard. Mijn man mag er zo van mij op maar die wil niet. Die is inderdaad bang om mijn paard "te verpesten" (ik denk dat hij het stiekem gewoon te spannend vind). Verder laat ik er niemand anders op rijden.

Maar Peetstap, wat ontzettend balen. ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik zou zelfs mijn eigen familie er niet meer op laten. Vroeger wel, want ja...het is wel een zzlicht ruiter. Maar de manier waarop zou mijn paard nu op slot zetten.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:44

Simpelman schreef:
Tsjeempie @Peetstap!
Een normale reactie....

Goh , een reactie met humor 8-) ik neem em positief aan.

Leg mijn woorden op de weegschaal:
ik kan me in grote lijnen prima vinden met de inhoud van de kd visie in de basis en totale opleiding.
Ervaar samen met onze lesgever dat deze methode veel langer duurt maar fijne paardjes oplevert en hopenlijk een levensverlengend :j effect teweeg brengt.
Als de basis niet voor elkaar is, loopt paardje hoe dan ook letterlijk vast.
Zie zoveel voorbeelden om me heen waar dat gebeurd of al is gebeurd.

Ik kom zelf wellicht nooit verder als die basis, whalla so be iT, zolang ik maar een los paardje naast en onder me voel ben ik tevree en geniet, daar doen we het voor.
Het fijne is dat je altijd weer opnieuw kunt beginnen met die kd basis, mits paard niet al blijvend is beschadigd.
Daar ben ik al meerdere malen in bevestigd.

Alleen de manier waarop kd vaak als zijnde de ware gospel wordt gepresenteerd staat me wel es tegen.
Vandaar mijn reacties hier en daar in dit blije rijden topic om het vooral toegankelijk te houden, visueel, fris, breed en praktisch toepasbaar, met blijheid , openheid en zonder de stoffige starre houding " ik weet alles en de rest niets"

Weegschaal slaat door...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:00

damian23 schreef:
en dan buigt hij maar dan voelt het inderdaad "wobbelig" aan en de aanleuning wordt ook rommelig (te hoog of hij gaat heel rond lopen) wat hij na een rondje wel weer herstelt.

Wij zitten met friesje ook in de fase dat ze graag vanuit het lang-laag te diep en rond gaat lopen zonder dat haar dat wordt gevraagd, beetje fries eigen.
Maar ze laat soms zelfstandig al hele korte stukjes zien van wat oprichting, komt neusje er wat uit , oortjes hoog, maar dus wel met behoud van die vallende hals en dus niet lang wordend, zonder haar ook maar te begrenzen.
Tegengesteld aan hoe ik "het heb geleerd.. _/-\o_ "
Dat moet best zwaar zijn voor haar , want zo voelt het wel onder je.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:19

Peetstap schreef:
Simpelman schreef:
mag ik er aan toevoegen dat je in deze fase extra voorzichtig moet zijn wie er nog meer op je paardje "mag" rijden...
Kan helaas uit eigen ervaring vertellen, dat je zomaar maanden terug wordt gezet in wederzijds vertrouwen, als iemand goedbedoeld op je paard rijdt die deze fase niet aanvoelt.

Ik heb mijn vorige paard ook weer even onder mijn hoede inderdaad. Had rugpijn en is onder behandeling van de fysio. Terwijl er gewoon mensen op reden die "niets" van haar vroegen. Maar haar dus ook niet door de rug reden. Het klinkt zo eenvoudig, maar dat is het niet!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:22

Mijn foto :)

Afbeelding

Wat ik vind, zijn neusje mag hier er wat meer uit en we moeten zoeken naar een stuk meer ontspanning.
Dit was de eerste keer dat we echt op vreemd terrein gingen lessen en dat was toch wel heel spannend (voor ons beide). Er was heel veel te zien.
Kwa activiteit vind ik hem wel goed, vooral ook zijn achterhand.
Ik mag een fractie meer achterover zitten en wat meer ontspannen in mn armen.

Ben heel erg benieuwd naar tips/commentaar :)
We hebben les en het gaat elke keer weer een stukje beter!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:33

Onduidelijke foto helaas xAnnouk. Ik kan niet goed zien hoe de teugels zitten maar volgens mij is ie iets achter het bit daar

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:37

Jammer, dacht ik al.
Ik zal proberen binnenkort is foto's te laten schieten met de spiegelreflex, dit is helaas mobiel kwaliteit.
Dan is het allemaal wat duidelijker!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:47

Had je een body protector aan?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:50

Ja, die heb ik nu altijd om ivm mijn rug.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:55

Geeft die meer steun dan? Ik vond namelijk alleen het bovengedeelte (schouders) van je rug te ver naar voren hangen de rest was wel recht maar dat kan ik nu niet echt goed zien. Heb zelf geen ervaring met body protectors dus weet niet echt in hoeverre je houding hierdoor niet te zieb is.