Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:14

Als ik dat filmpje bekijk dan denk ik dat je daar in de sport niet zo ver meer mee komt [niet het wereldniveau van toen]mis ik wel de afdruk en veer.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:18

nee, waarschijnlijk niet, maar wat een combinatie! paard zo mooi los door het lijf, hele fijne hulpen, het paard is ook erg sensibel, dus zeker lastig om het paard zo rustig te rijden. ik kan dat niet uitleggen, maar je ziet gewoon hoeveel kleine correcties en hoeveel gevoel je voor dit paard nodig hebt. dit paard kun je echt niet op de hand rijden.

en dit paard staat meer in het volbloedtype dan de huidige warmbloedpaarden, dus het heeft vlakkere gangen. daarbij denk ik dat de huidige sportpaarden op kracht worden gereden, dus die gangen hebben meer 'afdruk' maar niet meer 'veer'.

dat is nou juist het probleem: de klassiek getrainde paarden zien er anders uit dan de huidige generatie sportpaarden. die knallen van je scherm af, maar het zijn op kracht getrainde, vanuit de voorhand 'opdrukkende' paarden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:22

Begrijp wat je bedoelt abacab,maar mis je ook die zwiepende staart,opgezette venen op het hoofd,enorme neusgaten en uitpuilende ogen?Dat is een beetje gechargeerd natuurlijk maar juist de rust en "naturel"vind ik zo mooi aan deze combinatie

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:58

Ik vind het mooi hoor, die ´oude´ beelde van Ahlerich. gewoon netjes en eerlijk paardrijden. Geen truckjes, geen overshow.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:11

Denk dat er weinig ruiters in de wereldtop zijn op het moment die zo makkelijk der Einer rijden, bijna geen hulpen te zien, een lichte aanleuning, kauwende paarden dat noemde iemand onrustige mond, logisch tegenwoordig snoeren ze de neusriem zo strak dat het paard geen millimeter hun mond open maken kunnen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:15

Abacab schreef:
murphy102 schreef:
Het hoge voorbeen van Totilas.
Hoé kan het dat het ogenschijnlijk líjkt of de takt zuiver is in de uitgestrekte draf. Dat kán de draf niet zijn, zuiver, maar wordt toch aardig verbloemd.
Het achterbeen dat niet mee doet in de uitgestrekte draf zal eerder de bodem bereiken als het voorbeen, wat dus betekent dat de takt niet meer klopt. Hoé wordt dat "getrict"?? Zelf denk ik dat het ergens gecompenseerd moet worden in het zweefmoment, maar hoé en wát, dat kan ik niet geanalyseerd krijgen.
Heeft iemand enig idee wat er precies gebeurt en hoe het líjkt of het correct is, wat het dus nooit kán zijn??

En als je de tape op slow motion zet?

Nou, ik zal eerlijk zeggen, ik heb het Gerd Heuschmann vorig jaar in Reken gevraagd en zij "waren er ook nog niet uit", "wordt nader wetenschappelijk onderzocht", maar dat het wellicht "verrekend" wordt in het zweefmoment, wat 't meest voor de hand lijkt te liggen.
Wel had hij een antwoord op mijn vraag hoe het kwam dat het líjkt of Totilas daalt tijdens de Piaffe, terwijl we wéten dat -gezien hun manier van trainen- de achterhand niet op díe manier de gewenste Hankebiegung kan geven agv een correcte verzameling.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:17

dat zei ik al: het ondertreden is niet altijd wat het lijkt in de piaffe.

is dat niet ook iets van Baucher? 'the goat on the mountain top'? of wie weet daar meer over?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:20

goat on the moutain top, mijn interpratie, niet gehinderd door enige theoretische Baucher kennis,
is dat dan de voor en achterbenen verder naar elkaar onder het lichaam worden geplaatst, om de
balans te bewaren.
Dus ondertreden, maar dan anders. (niet correct)
Kan met steilere gewrichten terwijl je hancken biegung zou wensen.

Klopt mijn idee of totaal de plank mis aan het slaan?

edit.. ter illustratie.
http://3.bp.blogspot.com/_zUG1Vo-nUtI/T ... nGoat1.jpg

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:28

Afbeelding

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:29

Die geit ben ik wel eens tegengekomen in een boek over circuskunsten.Murphy wat was het antwoord van dhr Heuschmann?Heeft het te maken met de buiging in de sprong?

edit:zie plaat Professor
Laatst bijgewerkt door piepenfiets op 04-04-11 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:30

Professor schreef:
Denk dat er weinig ruiters in de wereldtop zijn op het moment die zo makkelijk der Einer rijden, bijna geen hulpen te zien, een lichte aanleuning, kauwende paarden dat noemde iemand onrustige mond, logisch tegenwoordig snoeren ze de neusriem zo strak dat het paard geen millimeter hun mond open maken kunnen.

Iemand is needje :+ En ja, ik vind die mond zonde van het plaatje. En mijn paard zijn neusriem zit nooit strak. Wat daar zie ik de meerwaarde niet van.
Maar goed, mijn paard is zo slecht gereden dat ie niet met mond open kauwt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:30

ja ik heb al es eerder gezegd dat mensen over een tijdje Hackneys gaan aanschaffen voor in de dressuurring... die waren toch met uitsterven bedreigd? misschien een mooi moment om zulke paarden om te scholen tot dressuurpaarden :D dat zou de redding van het ras kunnen betekenen.

nog meer offtopic: heeft iemand gisteren de prachtige landelijke paardenrace op Country File (BBC) gezien??? zoooooooo gaaf dat dat daar nog kan, gewoon dwars door veld, bos en asfaltweg. en voor iedereen en met elk paard. Natuurlijk kwamen de Volbloeds als eerste aan de finish, maar de traditie!!! Heerlijke Engelse onbevangenheid, stoelzit en al, maar maakt niet uit. het plezier spat ervan af. Het was de 'oudste Engelse paarden race' gehouden in Yorkshire. Ik heb met tranen voor de tv gezeten, ik blijf gek op de Volbloeds. Was gisteren in staat om er weer eentje te gaan kopen...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:33

Needje schreef:
Iemand is needje :+ En ja, ik vind die mond zonde van het plaatje. En mijn paard zijn neusriem zit nooit strak. Wat daar zie ik de meerwaarde niet van.
Maar goed, mijn paard is zo slecht gereden dat ie niet met mond open kauwt.

Dan maak ik eruit op dat u niet weet wat een ophouding doet, en hoe een paard dan daar op reageert hier op het topic uitgebreid behandeld.
Dat is dus een gemis bij uw paard dan maakt u geen juiste ophouding maar leest u terug.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:34

Ja,bij Hackney's friezen en Kwpn TP zijn ze er al achter dat het fokken van dit soort achterbenen bokhoeven oplevert,Rp stamboek ziet kennelijk toch voordelen :D

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:36

Professor, wat heeft hij nou aan zijn hoeven? Is dat een of andere onorthodoxe trainingsmethode?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:37

Niet onorthodox, in de hackney sport....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:38

Ochja, gewichten, ringen, touwen...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:39

Professor: Dat ik niet kan rijden hoeft mij niet verteld te worden. Dat weet ik al.
En mijn paard ook.
Maar een mond zo ver open door een correcte ophouding. Daar schrik ik eigenlijk wel van.
Mijn kaken kunnen nl gewoon van elkaar zonder dat mijn mond daar voor open hoeft.
En een paard kan ook kauwen zonder de mond te openen. Dus ik zie het toch als iets negatiefs als de mond zo ver open gaat. :o

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:41

wat je ziet is het 'nageven'. dat doet een paard door de mond te openen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:42

Needje, dat ben ik ook niet met je eens. Een rustig kauwend paard is ontspannen en reageert op kleine teugelhulpen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:42

Needje schreef:
Professor: Dat ik niet kan rijden hoeft mij niet verteld te worden. Dat weet ik al.
En mijn paard ook.
Maar een mond zo ver open door een correcte ophouding. Daar schrik ik eigenlijk wel van.
Mijn kaken kunnen nl gewoon van elkaar zonder dat mijn mond daar voor open hoeft.
En een paard kan ook kauwen zonder de mond te openen. Dus ik zie het toch als iets negatiefs als de mond zo ver open gaat. :o

Dan speelt het paard met de tong met het bit, en dit is negatief.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:44

piepenfiets schreef:
Die geit ben ik wel eens tegengekomen in een boek over circuskunsten.Murphy wat was het antwoord van dhr Heuschmann?Heeft het te maken met de buiging in de sprong?

edit:zie plaat Professor

Nee, het zit hem in de korte rug van Totilas. Hij liet op beelden in slowmotion zien dat Totilas a.h.w. "achterover" getrokken wordt. Dit geeft een heel vertekend beeld, het líjkt of T. daalt, maar in werkelijkheid wordt T. voor omhoog gewerkt met de hand. "Dankzij" zijn korte rug "kiept" T. als het ware, waardoor het dus lijkt of T. daalt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:46

Dus met langere rug zou hij in 2 stukken lopen of juist rug wegdrukken?
Maar vanwege korte rug lijkt hij te dalen?
Maar hij gaat dus gewoon voor omhoog?

heb je filmpje? (gaat zelf ook al op zoek)
Beetje rottige hoek waaruit het gefilmd is, maar vrij in het begin van de kuur, passage en piaffe.
http://www.youtube.com/watch?v=ZiEErFhEEjI
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 04-04-11 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:48

de door mij genoemde 'geit' was niet direct richting Totilas bedoeld, trouwens. maar meer als illustratie dat Hankenbiegung belangrijker is dan het 'beeld' van het zakken van de achterhand.

En ik denk dat elk paard op zichzelf beoordeeld zou moeten worden. Niet elk paard ziet er hetzelfde uit in verzameling. Tegenwoordig geldt veel te veel 'het beeld'.

De hals van Ahlerich zou tegenwoordig niet meer als 'gespierd' en 'correct' gezien worden door de heren en dames wedstrijdruiters. Die zien liever een overtrainde hals die al is voorgevormd door het overmatig longeren met slofteugel dan wel strakke bijzet. Ik vind het een verschrikking om naar die halzen te kijken. Drie of vierjarige paarden met zulke halzen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:52

Stomme vraag, want nou ben ik hem totaal kwijt...
Als een paard meer voorwaarts gaat, heb je meer Hancken biegung, dan als hij bv piaffe moet uitvoeren,
daar het zweefmoment veel korter is.
Is nou de bedoeling dat eigenlijk de hancken biegung dan hetzelfde blijft, idealiter dan..
Want dat lijkt me zo ongeveer onmogelijk.
Zou enorm veel kracht moeten kosten.