DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:27

Het heeft ook heel veel met de bouw van het paard te maken in welke houding het makkelijkste loopt. Daarom is het een pré wanneer een paard een mooi front heeft en een sterk achterbeengebruik, die zijn gemakkelijker te rijden in de gewenste wedstrijdhouding. Mijn M paard heeft veel moeite met de oprichting, daar zij wat horizontaler gebouwd is. Dat maakt dat ze graag LDR loopt, zelfs zonder bijzet aan de longe OF SLOFTEUGEL.
Ik ben niet een uitgesproken LDR fan, maar dit is voor dit paard wel de houding dat ik het beste aan het achterbeen kan komen zonder dat ze de rug weg gaat drukken. Het is altijd een aandachtspunt om het neusje eruit te blijven rijden en om haar ook in oprichting ontspannen over de rug te blijven rijden.
Er zijn geen stelregetjes van je mag max. zoveel gram aanleuning hebben o.i.d. Elk paard is verschillend en daar moet je ook in je training altijd oog voor houden. Een systeem is mooi, of dat nu LDR is of klassiek, maar je moet je systeem telkens aan blijven passen aan de mogelijkheden en de onmogelijkheden van het individuele paard in plaats van andersom.
Mijn mening.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:31

Ik zie genoeg paarden die aan strak teugeltje worden gereden en dan ineens verdwijnen van het toneel.
Op een los teugeltje kunnen ze al niet hangen. Er bestaat ook zoiets al recreatie. Liever dat dan would be Anky's die hun paard molesteren, want dat is een verschijnsel dat je wel meer ziet.

Maar ik denk niet dat bepalde mensen, behalve Anky dan zich aangesproken moeten voelen. Of zit Anky hier met schaduwaccounts ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:32

Yvonnelind schreef:
Een systeem is mooi, of dat nu LDR is of klassiek, maar je moet je systeem telkens aan blijven passen aan de mogelijkheden en de onmogelijkheden van het individuele paard in plaats van andersom.
Mijn mening.

Dat was een zin die er voor mij uitsprong.

Ik draai het liever om: mijn defenitie van een goed systeem is dat het namelijk op de individuele behoefte/bouw/karakter van een paard is aan te passen.

Naar mijn praktijkervaring voldoet het systeem waarbinnen ook LDR gereden wordt daar goed aan.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:34

Zep, weet jij eigenlijk veel wat ik rijd. Heb ik hier van jou al eens een mooie piaffe foto gezien?
Laag rijden is ook niet LDR, je mag nooit de hals verkorten en dat doet LDR wel.
Verder zijn er dus echt wel regels van hoeveel je in je handen mag hebben om geen leunend paard te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:36

Zannekin: ik ga niet meer met je in discussie Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:37

Zannekin; Ik zie ook mensen rijden met een los teugeltje die het toneel niet eens opkomen. Zonder contact krijg je namelijk nooit aanleuning. Contact met de mond houden is iets heel anders dan trekken. Als je paard aanleuning geeft in je hand en jij laat de teugels los..??
Wat is daar volgens jouw de meerwaarde van?
Je moet aanleuning (de druk die het PAARD geeft op de stille hand) niet verwarren met trekken, want dan heb jij nog nooit een juiste aanleuning gevoeld. Die aanleuning is bij het ene paard wat zwaarder dan bij de andere. Heeft niks met trekken te maken. Een paard in aanleuning volgt de hand naar beneden zonder dat je hoeft te trekken en kan op dezelfde manier ook weer worden opgericht.
oja, een foto van iemand op een piafferend paard vind ik geen graadmeter hoor! Clown

@Zep; die formulering is inderdaad nog weer beter. Knipoog

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:40

't was gewoon een vraag Zep.
Yvonne, waar had ik het erover dat je teugels los moeten zijn? Ik zeg dat het bij recreanten beter zo is dan LDR.
Aanleuning is uiteraard goed, maar die aanleuning die ik in Aken bij Anky zag daar kan je een bizon mee tegenhouden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:42

Yvonnelind schreef:
oja, een foto van iemand op een piafferend paard vind ik geen graadmeter hoor! Clown

Zelf opgeleid en aan een los teugeltje wel uiteraard. Niet met de stang op 3 uur.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:52

Zannekin schreef:
Zep, weet jij eigenlijk veel wat ik rijd. Heb ik hier van jou al eens een mooie piaffe foto gezien?
Laag rijden is ook niet LDR, je mag nooit de hals verkorten en dat doet LDR wel.
Verder zijn er dus echt wel regels van hoeveel je in je handen mag hebben om geen leunend paard te krijgen.

Ah... dus jij mag niet beoordeeld worden op je rijden want bokkers weten niet wat jij en hoe jij rijdt. Maar jij mag bokkers wel be- of veroordelen.... Vork

Stelregels als "je mag de hals niet verkorten" of "het gewicht in de hand moet 150 gram zijn" zijn hartstikke leuk, maar niet realistisch.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:56

Zannekin schreef:
Ik zie genoeg paarden die aan strak teugeltje worden gereden en dan ineens verdwijnen van het toneel.
Op een los teugeltje kunnen ze al niet hangen. Er bestaat ook zoiets al recreatie. Liever dat dan would be Anky's die hun paard molesteren, want dat is een verschijnsel dat je wel meer ziet.

Maar ik denk niet dat bepalde mensen, behalve Anky dan zich aangesproken moeten voelen. Of zit Anky hier met schaduwaccounts ....

Niet alleen recreatieruiters rijden met een los teugeltje.... niet alleen wanna-be-Anky's molesteren hun paarden...

Zat ruiters die met een los teugeltje hun paard dressuurmatig proberen te rijden én daarbij blijft het paard niet altijd even heel. Die paarden hebben vaak rugblessures waar je helemaal misselijk van wordt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:59

Ik begrijp niet goed wat het probleem zou zijn bij de hals niet verkorten en bij die grammen eigenlijk ook niet. Rijden jullie met een kg dan?
Ik vraag toch niet om beoordeeld te worden op mijn rijden? Het ging erom dat anderen zeiden het beter te weten omdat ze veronderstellen beter te rijden.
Maar ik heb eigenlijk gewoon gezegd wat ik wou zeggen, leze wie het lezen wil en wie alles OK vindt met LDR, ook nog veel plezier Sigaar
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 01-12-06 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:03

Zannekin schreef:
Ik begrijp niet goed wat het probleem zou zijn bij de hals niet verkorten en bij die grammen eigenlijk ook niet. Rijden jullie met een kg dan?
Ik vraag toch niet om beoordeeld te worden op mijn rijden? Het ging erom dat anderen zeiden het beter te weten omdat ze denken beter te rijden.

Het probleem is dat dergelijke stelregels niet gesteld kunnen worden.... daarvoor zijn paarden gewoon te verschillend. Zoals in "het" bericht van Zep al gesteld werd.

Waarom denk jij het dan wel beter te weten terwijl jij niet weet hoe anderen rijden?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:04

Wat mij weer op valt is dat de "LDR voorstanders" een vreemde manier hebben van discussieren:

Als iemand zegt dat Anky op een aantal van die foto's hangt, zeggen de voorstanders dat is maar tijdelijk
Als iemand zegt dat de stang doorslaat is dat niet door trekken maar een losse ketting of zo.
Als de kin op foto's onomstotelijk zowat op de borst zit, is dat maar tijdelijk of zijn het fouten kijkers.

In plaats van vergoeilijken kun je ook afstand van het extreme LDR nemen! Het geeft niet aan dat je Anky dan slecht vindt, of haar prestaties niet goed vindt, of what ever. Het geeft aan dat zo extreem LDR geen navolgenswaardig systeem is. En dan niet zeuren dat het "gevorderd onderwijs" of zo iets is, want de harde feiten zijn dat LDR (of wat daar dan ook voor doorgaat) door veel sukkels vanaf B-- worden toegepast.

Ik heb volgens mij nog geen voorstander van LDR horen zeggen: Dat extreme LDR vindt ik niet goed.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:07

ART_UMA schreef:
Ik heb volgens mij nog geen voorstander van LDR horen zeggen: Dat extreme LDR vindt ik niet goed.
Goed is wat jou naar jouw beoogde doel leidt, in dat opzicht is het rijden van Anky dus niet alleen goed maar gewoon perfect Knipoog

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:09

Aimee schreef:
Het probleem is dat dergelijke stelregels niet gesteld kunnen worden.... daarvoor zijn paarden gewoon te verschillend.

Het hangt ervan af wie ze gereden heeft. Groen beginnen en dan zijn alle paarden verassend gelijk in aanleuning en gevoel.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:10

SuperPepeijn schreef:
ART_UMA schreef:
Goed is wat jou naar jouw beoogde doel leidt, in dat opzicht is het rijden van Anky dus niet alleen goed maar gewoon perfect Knipoog

Dus het doel heiligt de middelen Duivel , Geld, geld! Geld, geld! Whoosh!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:13

Tja, jij hebt het over "goed", ik geef de betekenis van het woord "goed" Knipoog

Maar je suggereert nu dat de middelen onetisch zijn, ik neem aan dat je bewijzen hebt?

*dacht dat xenophon zei dat iets nooit mooi kan zijn als het niet vriendelijk gebeurt*

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:16

ART_UMA schreef:
Wat mij weer op valt is dat de "LDR voorstanders" een vreemde manier hebben van discussieren:

Als iemand zegt dat Anky op een aantal van die foto's hangt, zeggen de voorstanders dat is maar tijdelijk
Als iemand zegt dat de stang doorslaat is dat niet door trekken maar een losse ketting of zo.
Als de kin op foto's onomstotelijk zowat op de borst zit, is dat maar tijdelijk of zijn het fouten kijkers.

In plaats van vergoeilijken kun je ook afstand van het extreme LDR nemen! Het geeft niet aan dat je Anky dan slecht vindt, of haar prestaties niet goed vindt, of what ever. Het geeft aan dat zo extreem LDR geen navolgenswaardig systeem is. En dan niet zeuren dat het "gevorderd onderwijs" of zo iets is, want de harde feiten zijn dat LDR (of wat daar dan ook voor doorgaat) door veel sukkels vanaf B-- worden toegepast.

Dan heb je niet goed gelezen want er zijn al meerdere LDR voorstanders geweest die zeggen extreem LDR zoals Anky doet niet toe te passen. Dat wil echter niet zeggen dat LDR in het algemeen niet goed is....

Net zoals ik vind dat LDR niet afgerekend mag worden op de mensen die er niet mee om kunnen gaan. Dat heeft niets met de slechtheid van LDR te maken, maar met de onkunde van het gros van de ruiters. Sommige ruiters zijn kundig genoeg of hebben dusdanig kundige begeleiding dat ze LDR toe kunnen passen en Anky is zo ontzettend kundig dat zij extreme LDR toe kan passen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:19

Zannekin schreef:
Het hangt ervan af wie ze gereden heeft. Groen beginnen en dan zijn alle paarden verassend gelijk in aanleuning en gevoel.

Tja.... daar verschillen we van mening over Haha!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:34

SuperPepeijn schreef:
Tja, jij hebt het over "goed", ik geef de betekenis van het woord "goed" Knipoog

Maar je suggereert nu dat de middelen onetisch zijn, ik neem aan dat je bewijzen hebt?

*dacht dat xenophon zei dat iets nooit mooi kan zijn als het niet vriendelijk gebeurt*

Kijk ik ben geen voorstander van LDR, laat dat duidelijk zijn en heb een aantal video fragmenten en live optredens gezien van met name losrijden van verschillende "LDR adepten" die mij niet passen, die ik onsmakelijk vindt en tja en als dat onetisch is; ja dan is het voor mij onetisch.

Is aangetoond dat LDR (in het extreme geval van kin bijna op de borst) slecht is, voor mij wel, maar is dat onomstotelijk bewezen (beyond a reasonable doubt?), vast niet.
De bokt voorstanders (als ze zich al enigszins uitspreken) rijden blijkbaar niet extreem LDR, maar willen niet zeggen dat extreem LDR fout is (om het maar wat stelliger te maken).

Om Hubertus te citeren: "You have to say with the Dutch riders that often in the test it looks good, but that is only five or six minutes, and we have to look at the whole thing together, the warmup, the training, and the test."
Aimee schreef:
ART_UMA schreef:
knip ... Ik heb volgens mij nog geen voorstander van LDR horen zeggen: Dat extreme LDR vindt ik niet goed.

Dan heb je niet goed gelezen want er zijn al meerdere LDR voorstanders geweest die zeggen extreem LDR zoals Anky doet niet toe te passen.

Dus heb ik het precies goed gelezen, dat is geen afstand nemen, dat is zelf niet toepassen. Dat laat onverlet dat ze het misschien wel goed vinden. Ze spreken zich er in iedergeval niet over uit (misschien een idee dat ze er Anky mee afvallen of zo???)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:48

ART_UMA schreef:
Dus heb ik het precies goed gelezen, dat is geen afstand nemen, dat is zelf niet toepassen. Dat laat onverlet dat ze het misschien wel goed vinden. Ze spreken zich er in iedergeval niet over uit (misschien een idee dat ze er Anky mee afvallen of zo???)

Om voor mezelf te spreken: ik ga inderdaad geen afstand nemen van extreme LDR.... het is echt onzin om dan maar te concluderen dat ik me niet uit durf te spreken.... ik sprak mijn mening over LDR al uit toen er nauwelijks andere voorstanders op bokt te bespeuren waren.
In zéér kundige handen, zoals die van Anky, heb ik geen problemen met extreem LDR. Het is wèl zo dat ik ook aan de kant heb staan kijken en dacht "hmmmm.... zo fijn ziet dat er niet uit". Maar niet alleen bij Anky, ook bij klassieke ruiters. Weet nog wel een keer in Weert, hengstencompetitie. Reed Alex van Silfhout op Paddox, was alles behalve vriendelijk. Anky reed Painted black, zag er ook niet erg vriendelijk uit. Ik ga er maar vanuit dat beide paarden het op dat moment in de opleiding nodig hadden om er goed doorheen gereden te worden... zeker omdat beide paarden tegenwoordig stukken vriendelijker gereden en voorgesteld kunnen worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:33

ART_UMA schreef:
*knip*

Om Hubertus te citeren: "You have to say with the Dutch riders that often in the test it looks good, but that is only five or six minutes, and we have to look at the whole thing together, the warmup, the training, and the test."

*knip*

De vraag is, kan je een goede test rijden als de complete voorafgaande training bagger is?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:56

Zannekin schreef:
Aimee schreef:
Het probleem is dat dergelijke stelregels niet gesteld kunnen worden.... daarvoor zijn paarden gewoon te verschillend.

Erg theoretisch gesteld. Naarmate de ervaring met de jaren stijgt stijgt ook het idee dat theorie en praktijk niet een zijn.
Geen een paard is gelijk in aanleuning, want ieder paard is een individue en vergt zijn eigen benadering die van seconde tot seconde kan en zal veranderen aangezien de randvoorwaarden ook zullen veranderen. Geen twee paarden zijn gelijk.

En dan die 150 gram, mens hoe wil je dat meten, hang je er een meter aan ofzo? En dan nog ook dat is persoonlijk want het is een flucturerende waarde en heel individueel. Nu ben ik bijvoorbeeld behoorlijk sterk voor mij is een zak wortels naar stal beuren niks terwijl anderen de kruiwagen pakken dus aanleuning kun je niet in gewicht uit gaan drukken.

Boven dien les een van goed paardrijden rijd je paard naar je hand toe. Pas als je voor druk hebt kun je enigzins gaan wat gaan vragen.
LDR velen van ons hebben aangegeven dat ldr er in gradaties is van extreem met neus op boeg tot redelijk vriendlijk normaal. Maar neeeheeee toe was dat nog niet zo onzin en dergelijke terwijl het nu in ene wel zo is.

Sommige ruiters zijn goede proefrijders, maar nee als de voorbereidende training bagger is dan is de proef ook bagger. Een paard schudt niet zomaar even voor 6 minuten klasse werk uit zijn hoefje als hij slecht getraind wordt. Bovendien wie fijnafstemming niet traint zal dat ook niet spontaan in de proef bereiken. Zelf niet in theorie.
En soms moeten paarden gewoon even weten wie de baas is. Wel eens staan kijken in de weide bij de kudde? Gaat er ook niet altijd zachtzinnig aan toe en paarden krijgen dan ook wel eens een afdruk van een hoefijzer.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:07

Tyrza schreef:
En ook Hubertus, klassiek ruiter pur sang, reed het paard (hij zei het letterlijk, ondermeer tijdens een appuyement) dat het paard ontspannen aangespannen moet lopen, waarbij er gestreeft wordt dat het paard omlaag wil. En niet omlaag als in op de voorhand, maar omlaag om dat laatste beetje aangespannen ontspanning te pakken te krijgen.
Als je zoiets niet hebt ervaren, dat is het ook heel moeilijk om dit visueel en woordelijk uit te leggen en daarom kan dit ook verkeerd geinterpreteerd worden. En dat wordt het ook, zelfs in dit topic Clown
Ik vermoed dat ie gezegd heeft dat het paard altijd voorwaarts-neerwaarts het contact moet blijven zoeken. Maar ja, ik was er niet bij, dus wie ben ik... Schijnheilig
Tyrza schreef:
De stang slaat inderdaad door. Maar dat komt omdat deze gewoon erg los zit. Ook niet LDR ruiters heb ik op Aken met een doorgeslagen stang gezien. Zegt niets over de manier van trainen.
De kinketting zit los, maar ook dan kan je de teugel óók los hebben en dan staat de stang niet horizontaal. De illusie dat de kinketting los "vriendelijk" is, leeft voort: Die kinketting is er vooral om de inwerking van de hevel (stang) op het stuk achter de oren in te perken. Die is nu dus ongeremd, waardoor 1 kg in de hand minimaal 10 kg achter de oren van het paard opleverd. Vriendelijk hoor.
Dat er in alle "stromingen" slecht wordt gereden, kan dit ook niet goedpraten hoor .
SuperPepeijn schreef:
Zannekin schreef:
LDR heeft niks met dressuur te maken idd SP.
Het is behoorlijk onfatsoenlijk om op deze manier iemands woorden te verdraaien. Maar ga hier eens inhoudelijk op in; waarom heeft dat niets met dressuur te maken?
Ja Zannekin, SP had het over LRD hoor Vork Clown
Kafue schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een paard wat meer druk geeft op de teugels behoeft helemaal niet op de voorhand te gaan. Het gaan met meer looplust zoals tyrza vermelde is prima je kunt immers beter met het paard werken als het in je hand loopt als dan waarneer je het erin moet drukken of waarneer het helemaal geen druk geeft.
...
Een paard in balans geeft druk op het bit, het je geen druk op het bit dan heb je het paard niet juist van achter naar voren gereden over de rug, heb je veel druk op het bit dan houd het paard vast.
Die druk is alleen gewenst als je op trens rijdt, de stang mag nooit constant onder zulke druk staan. Daarom rijdt men als men enkel op stang rijdt ook op het gewicht van de teugel en niet met een echte druk in de hand.
Zannekin schreef:
Er bestaat niet zoiets als moderne dressuur. Ik heb sterk het gevoel dat mensen echt niet meer weten wat het is. Dressuur is nog steeds het brengen van gewicht naar de achterhand door training waardoor verzamelde oefeningen mogelijk zijn. Dat heeft absoluut niks met het hoofd te maken.
Ech wel! Dat hoof is harstikke swaar, duz alz je ´t meer naar achter brengt, brengt je tog ut gewich naar achter ook?
Zep schreef:
Een paard dat je heel diep hebt lopen, daarbij heb je vrijwel niets in je hand maar er is wel een verbinding van achter naar voor!!!!!!
Dat paard moet zelf z´n hoofd daar dragen, als de ruiter dat niet doet. Weg losse verbinding...
ART_UMA schreef:
Jawel, ééntje: Kafue.
SuperPepeijn schreef:

`Beauty is in the eyes of the beholder`.
Aimee schreef:
Reed Alex van Silfhout op Paddox, was alles behalve vriendelijk. Anky reed Painted black, zag er ook niet erg vriendelijk uit. Ik ga er maar vanuit dat beide paarden het op dat moment in de opleiding nodig hadden om er goed doorheen gereden te worden... zeker omdat beide paarden tegenwoordig stukken vriendelijker gereden en voorgesteld kunnen worden.
Tja, misschien hebben ze ´t een beetje ´opgegeven´...?
Karl66 schreef:
De vraag is, kan je een goede test rijden als de complete voorafgaande training bagger is?
DAT hangt mede af van de jury Pling

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:10

Q, het gaat er niet om wat een jury ervan zegt maar Hubertus Schmidt Pling