Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yvonnelind schreef:Een systeem is mooi, of dat nu LDR is of klassiek, maar je moet je systeem telkens aan blijven passen aan de mogelijkheden en de onmogelijkheden van het individuele paard in plaats van andersom.
Mijn mening.
Yvonnelind schreef:oja, een foto van iemand op een piafferend paard vind ik geen graadmeter hoor!
Zannekin schreef:Zep, weet jij eigenlijk veel wat ik rijd. Heb ik hier van jou al eens een mooie piaffe foto gezien?
Laag rijden is ook niet LDR, je mag nooit de hals verkorten en dat doet LDR wel.
Verder zijn er dus echt wel regels van hoeveel je in je handen mag hebben om geen leunend paard te krijgen.
Zannekin schreef:Ik zie genoeg paarden die aan strak teugeltje worden gereden en dan ineens verdwijnen van het toneel.
Op een los teugeltje kunnen ze al niet hangen. Er bestaat ook zoiets al recreatie. Liever dat dan would be Anky's die hun paard molesteren, want dat is een verschijnsel dat je wel meer ziet.
Maar ik denk niet dat bepalde mensen, behalve Anky dan zich aangesproken moeten voelen. Of zit Anky hier met schaduwaccounts ....
Zannekin schreef:Ik begrijp niet goed wat het probleem zou zijn bij de hals niet verkorten en bij die grammen eigenlijk ook niet. Rijden jullie met een kg dan?
Ik vraag toch niet om beoordeeld te worden op mijn rijden? Het ging erom dat anderen zeiden het beter te weten omdat ze denken beter te rijden.
ART_UMA schreef:Goed is wat jou naar jouw beoogde doel leidt, in dat opzicht is het rijden van Anky dus niet alleen goed maar gewoon perfectIk heb volgens mij nog geen voorstander van LDR horen zeggen: Dat extreme LDR vindt ik niet goed.
Aimee schreef:Het probleem is dat dergelijke stelregels niet gesteld kunnen worden.... daarvoor zijn paarden gewoon te verschillend.
SuperPepeijn schreef:ART_UMA schreef:Goed is wat jou naar jouw beoogde doel leidt, in dat opzicht is het rijden van Anky dus niet alleen goed maar gewoon perfectIk heb volgens mij nog geen voorstander van LDR horen zeggen: Dat extreme LDR vindt ik niet goed.
ART_UMA schreef:Wat mij weer op valt is dat de "LDR voorstanders" een vreemde manier hebben van discussieren:
Als iemand zegt dat Anky op een aantal van die foto's hangt, zeggen de voorstanders dat is maar tijdelijk
Als iemand zegt dat de stang doorslaat is dat niet door trekken maar een losse ketting of zo.
Als de kin op foto's onomstotelijk zowat op de borst zit, is dat maar tijdelijk of zijn het fouten kijkers.
In plaats van vergoeilijken kun je ook afstand van het extreme LDR nemen! Het geeft niet aan dat je Anky dan slecht vindt, of haar prestaties niet goed vindt, of what ever. Het geeft aan dat zo extreem LDR geen navolgenswaardig systeem is. En dan niet zeuren dat het "gevorderd onderwijs" of zo iets is, want de harde feiten zijn dat LDR (of wat daar dan ook voor doorgaat) door veel sukkels vanaf B-- worden toegepast.
Ik heb volgens mij nog geen voorstander van LDR horen zeggen: Dat extreme LDR vindt ik niet goed.
Zannekin schreef:Het hangt ervan af wie ze gereden heeft. Groen beginnen en dan zijn alle paarden verassend gelijk in aanleuning en gevoel.
SuperPepeijn schreef:Tja, jij hebt het over "goed", ik geef de betekenis van het woord "goed"![]()
Maar je suggereert nu dat de middelen onetisch zijn, ik neem aan dat je bewijzen hebt?
*dacht dat xenophon zei dat iets nooit mooi kan zijn als het niet vriendelijk gebeurt*
Aimee schreef:ART_UMA schreef:knip ... Ik heb volgens mij nog geen voorstander van LDR horen zeggen: Dat extreme LDR vindt ik niet goed.
Dan heb je niet goed gelezen want er zijn al meerdere LDR voorstanders geweest die zeggen extreem LDR zoals Anky doet niet toe te passen.
ART_UMA schreef:Dus heb ik het precies goed gelezen, dat is geen afstand nemen, dat is zelf niet toepassen. Dat laat onverlet dat ze het misschien wel goed vinden. Ze spreken zich er in iedergeval niet over uit (misschien een idee dat ze er Anky mee afvallen of zo???)
ART_UMA schreef:*knip*
Om Hubertus te citeren: "You have to say with the Dutch riders that often in the test it looks good, but that is only five or six minutes, and we have to look at the whole thing together, the warmup, the training, and the test."
*knip*
Zannekin schreef:Aimee schreef:Het probleem is dat dergelijke stelregels niet gesteld kunnen worden.... daarvoor zijn paarden gewoon te verschillend.
Het hangt ervan af wie ze gereden heeft. Groen beginnen en dan zijn alle paarden verassend gelijk in aanleuning en gevoel.
Tyrza schreef:Ik vermoed dat ie gezegd heeft dat het paard altijd voorwaarts-neerwaarts het contact moet blijven zoeken. Maar ja, ik was er niet bij, dus wie ben ik...En ook Hubertus, klassiek ruiter pur sang, reed het paard (hij zei het letterlijk, ondermeer tijdens een appuyement) dat het paard ontspannen aangespannen moet lopen, waarbij er gestreeft wordt dat het paard omlaag wil. En niet omlaag als in op de voorhand, maar omlaag om dat laatste beetje aangespannen ontspanning te pakken te krijgen.
Als je zoiets niet hebt ervaren, dat is het ook heel moeilijk om dit visueel en woordelijk uit te leggen en daarom kan dit ook verkeerd geinterpreteerd worden. En dat wordt het ook, zelfs in dit topic
Tyrza schreef:De kinketting zit los, maar ook dan kan je de teugel óók los hebben en dan staat de stang niet horizontaal. De illusie dat de kinketting los "vriendelijk" is, leeft voort: Die kinketting is er vooral om de inwerking van de hevel (stang) op het stuk achter de oren in te perken. Die is nu dus ongeremd, waardoor 1 kg in de hand minimaal 10 kg achter de oren van het paard opleverd. Vriendelijk hoor.De stang slaat inderdaad door. Maar dat komt omdat deze gewoon erg los zit. Ook niet LDR ruiters heb ik op Aken met een doorgeslagen stang gezien. Zegt niets over de manier van trainen.
SuperPepeijn schreef:Ja Zannekin, SP had het over LRD hoorZannekin schreef:Het is behoorlijk onfatsoenlijk om op deze manier iemands woorden te verdraaien. Maar ga hier eens inhoudelijk op in; waarom heeft dat niets met dressuur te maken?LDR heeft niks met dressuur te maken idd SP.
Kafue schreef:Die druk is alleen gewenst als je op trens rijdt, de stang mag nooit constant onder zulke druk staan. Daarom rijdt men als men enkel op stang rijdt ook op het gewicht van de teugel en niet met een echte druk in de hand.Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een paard wat meer druk geeft op de teugels behoeft helemaal niet op de voorhand te gaan. Het gaan met meer looplust zoals tyrza vermelde is prima je kunt immers beter met het paard werken als het in je hand loopt als dan waarneer je het erin moet drukken of waarneer het helemaal geen druk geeft.
...
Een paard in balans geeft druk op het bit, het je geen druk op het bit dan heb je het paard niet juist van achter naar voren gereden over de rug, heb je veel druk op het bit dan houd het paard vast.
Zannekin schreef:Ech wel! Dat hoof is harstikke swaar, duz alz je ´t meer naar achter brengt, brengt je tog ut gewich naar achter ook?Er bestaat niet zoiets als moderne dressuur. Ik heb sterk het gevoel dat mensen echt niet meer weten wat het is. Dressuur is nog steeds het brengen van gewicht naar de achterhand door training waardoor verzamelde oefeningen mogelijk zijn. Dat heeft absoluut niks met het hoofd te maken.
Zep schreef:Dat paard moet zelf z´n hoofd daar dragen, als de ruiter dat niet doet. Weg losse verbinding...Een paard dat je heel diep hebt lopen, daarbij heb je vrijwel niets in je hand maar er is wel een verbinding van achter naar voor!!!!!!
ART_UMA schreef:Jawel, ééntje: Kafue.Ik heb volgens mij nog geen voorstander van LDR horen zeggen: Dat extreme LDR vindt ik niet goed.
SuperPepeijn schreef:`Beauty is in the eyes of the beholder`.Tja, jij hebt het over "goed", ik geef de betekenis van het woord "goed"![]()
Maar je suggereert nu dat de middelen onetisch zijn, ik neem aan dat je bewijzen hebt?
*dacht dat xenophon zei dat iets nooit mooi kan zijn als het niet vriendelijk gebeurt*
Aimee schreef:Tja, misschien hebben ze ´t een beetje ´opgegeven´...?Reed Alex van Silfhout op Paddox, was alles behalve vriendelijk. Anky reed Painted black, zag er ook niet erg vriendelijk uit. Ik ga er maar vanuit dat beide paarden het op dat moment in de opleiding nodig hadden om er goed doorheen gereden te worden... zeker omdat beide paarden tegenwoordig stukken vriendelijker gereden en voorgesteld kunnen worden.
Karl66 schreef:DAT hangt mede af van de juryDe vraag is, kan je een goede test rijden als de complete voorafgaande training bagger is?