Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:42

Dat wat op een wedstrijd gebeurt is niet zo belangrijk.

Losgelatenheid is een mentale staat die zich uit in een lichamelijke.
Het is niet een kwestie van bewegen, houding of oefeningen, het gaat dieper dan dat.
Het zal je verder helpen als je dit, voorzover nodig, doorgrond, daar ga je nog beter door rijden.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:49

Spijker op zijn kop :) Dat is met dit paard al zo lang ik haar ken, vanaf 2,5 en ze is nu 6, een puzzel.

Filmpje in deze post weer weggehaald :) Offtopic
Laatst bijgewerkt door KimE op 26-11-15 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:54

je hoeft mij niet te overtuigen, het maakt mij niet uit.
Ik denk alleen dat een goed resultaat op kort termijn afbreuk doet aan de toekomst.
hetzij wedstrijd of bos etc.

Juist omdat ze gaaf is, en er nog veel meer omdat ze spanningsgevoelig is.
als daar mentaal en fysiek alles oke is. gaat het als een trein.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:38

Daar ben ik het niet mee eens.
Je kunt een paard ook niet eeuwig thuis houden in de hoop dat hij spontaan uit een boekje leert hoe hij met wedstrijd stress om moet gaan.
Dat leer je enkel door te doen waarna je weer verder kunt trainen.

Ik heb verder nog niet veel gelezen vandaag. Zag nieuwe filmpjes langskomen.
Anne, ik zal even terug kijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:14

Ik lees de laatste paar pagina's veel over spanning tijdens wedstrijden en buitenritten. Ik kan echt aanraden om daar specifiek aandacht aan te besteden, niet alleen via dressuurtraining. Parelli heeft daar een ontzettend goede werkwijze voor, maar als je meer richting de dressuurwereld zoekt, dan is Tristan Tucker ook een goeie.
Het kan echt een eye-opener zijn om eens les te nemen tijdens een buitenrit of rijden op een vreemde plek en leren hoe je je paard kan helpen in zo'n situatie. Neem dan iemand die je echt kan helpen het te verbeteren en niet iemand die je helpt om het "onder controle" te houden en er doorheen te rijden, daar heb je niets aan.

Horseware schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie dan van deze proef vinden van Timo en mij (sommigen hebben hem al gezien in een vorig topic):

[ Video ]

Ik vind dit wel een fijn filmpje.
Af en toe komt hij iets omhoog, maar ik vind dat juist altijd mooi om te zien dat die vrijheid er is :)

Ik vind op dit filmpje jouw houding en je behoud van aanleuning mooi. Ook is je impuls mooi. Op die andere filmpjes is je ontspanning en losgelatenheid weer heel mooi.
Op dit filmpje is je paard wel ontspannen, maar niet actief naar beneden aan het zoeken en hij neemt soms zelf geen aanleuning. Mooie middenweg zoeken denk ik :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:18

Benieuwd of mensen hier dan oplossingen hebben om met die ( wedstrijd) spanning om te leren gaan..?
Wat sizzle zegt kan ik wel inkomen..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:22

[quote="sanne83"]Ik lees de laatste paar pagina's veel over spanning tijdens wedstrijden en buitenritten. Ik kan echt aanraden om daar specifiek aandacht aan te besteden, niet alleen via dressuurtraining. Parelli heeft daar een ontzettend goede werkwijze voor, maar als je meer richting de dressuurwereld zoekt, dan is Tristan Tucker ook een goeie.
Het kan echt een eye-opener zijn om eens les te nemen tijdens een buitenrit of rijden op een vreemde plek en leren hoe je je paard kan helpen in zo'n situatie. Neem dan iemand die je echt kan helpen het te verbeteren en niet iemand die je helpt om het "onder controle" te houden en er doorheen te rijden, daar heb je niets aan.

Parelli doe ik al enkele jaren en pas er heel veel van toe..Het heeft mijn paard enorm geholpen maar het blijft een enorme uitdaging die spanning..Ik krijg het igg nooit helemaal onder controle..
Ben ook met trt methode begonnen.."Helaas" lijkt dit extreem op parelli..Niks nieuws dus..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:25

Ik heb ook het idee dat ik gewoon moet gaan kijken hoe het gaat... en ook zelf goed voor ogen hebben wat mijn doel is met die eerste wedstrijdjes... eerst maar eens de ontspanning weer gaan zoeken... en dan kan het best zijn dat ik volgens de buitenwereld een paar proeven "verpruts".
Daarnaast probeer ik nu al dat ik echt soort teken gebruik waarmee ik aangeef dat ze kan ontspannen... ik heb nu geluidje dat ik maak en dat werkt tot nu toe prima in de 'enge' binnenbak van de buren... en ook wat gekriebel op de schoft...
Daarnaast toch proberen om niet alleen maar thuis in de bak te trainen... dus als goed is ga ik ergens komende weken eens mee naar andere bak als er iemand anders daar les krijgt... gewoon om even iets anders te zien.
Vandaag ook tijdens het wandelen aandacht besteed aan het dapperder maken en mij vertrouwen, maar het is een proces... en ik ben er nog lang niet.
Oh en voor mezelf... ik gebruik mijn yoga-ademhaling als ik merk dat ik spanning heb... en wat visualisaties waarbij ik de spanning laat weg vloeien. Want als ik zelf gespannen ben kan ik moeilijk verwachten dat mijn paard rond gaat lopen alsof er niks aan de hand is. Zeker deze merrie niet die denkt meteen dat er tijgers verstopt liggen als ik niet ontspannen aan het lachen ben :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:30

@biscaya:
Ik denk ook niet dat je op zoek moet naar iets nieuws. Het zou goed kunnen dat je de technieken al lang in huis hebt, maar soms luistert het heel nauw hoe je ze toepast.
Bij een echte angstig, gespannen paard moeten alle puzzelstukjes op z'n plaats vallen. De juiste technieken, uitgevoerd op de juiste tijd, de juiste plek, de juiste timing. Vooral weten wanneer je juist niets moet doen :D
En dan, met alle juiste ingrediënten, herhalen, herhalen, herhalen..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:32

Sanne83 dank voor je reactie. Ik wissel op dit moment heel veel af in hoofdhals houding. Ik begin in de stretch in stap en draf en pak dan direct wat zijgangen mee. Daarna pak ik hem op tot de hoogte van mijn filmpjes van vorige wedstrijd. Daarin ga ik schakelen en dan komt hij vanzelf wat meer op achteren en wat omhoog van voren. Dan pak ik hem in de houding van dit laatste filmpje. Tussendoor, na iedere fijn uitgevoerde oefening ff 1 rondje stretch en belonen en dan weer oppakken voor de volgende oefening. Daarna nog een paar rondjes draven in de stretch en dan uitstappen. Dit werkt heel fijn vind ik, die afwisseling. Hij wordt steeds energieker en werklustiger, gretiger als het ware.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:36

Mijn paard is ook extreem gevoelig. Dat is voor mij een karaktereigenschap waar je wel mee kunt leren omgaan en wat kunt leren afvlakken. Ik ben zelf ook hoogsensitief (ja, paard en ik lijken op elkaar :') ) en dat is niet iets wat weg gaat door even wat anders of vaker te doen. Aard van het beestje zeg maar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:39

Sanne, precies dat herhalen, herhalen, herhalen is wat alleen maar kan als je dat dus ook doet. Ofwel regelmatig op concours gaat.

Een proef is vaak slechts een meting van het doel wat je voor ogen hebt.
Dat hoeft niet altijd perfect te zijn, net als je training niet altijd perfect is.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:52

Timo is juist de rust zelve. Ik ben al op zoveel wedstrijden met hem geweest en hij heeft werkelijk waar nog nooit ergens naar gekeken. Hij staat altijd te slapen bij het opzadelen, ookal staan er andere paarden naast hem te brullen en stampen op de trailer :')

Wat ik aan hem merk is dat hij veel gevoeliger, attenter, voorwaartser en werkwilliger wordt van deze manier van rijden. Rustig was hij altijd al, maar vroeger was hij gewoon echt lui en sterk. Nu is hij vaak op m'n pinken te rijden en van het schakelen en wat meer oppakken wordt hij gretig en attent. Zo had ik vanavond les en had ik voor het eerst echt een supermooie uitgestrekte draf. Meestal drukt hij er zich uit maar nu bleef hij mooi rond en nam hij hele fijne grote, regelmatige passen. Daarna meteen een rondje stretch en uitgebreid beloond. Hij vond het zo leuk dat hij daarna nog 4x achtereen op de lange zijde wou vertrekken := Dat zou ie vroeger nooit gedaan hebben. Ook de overgangen worden steeds mooier. Het lijkt wel of hij dansend van draf naar stap gaat. Ik moet er dan ook goed op letten om mijn handen heel stil naar voren te houden. Heel iets terugwerken en het hele mooie is weg. Zo attent en gevoelig is hij nu. Waar hij vroeger een bulldozer was en ik hem in zn mond op de rem moest trekken. Ik kan me haast niet meer voorstellen dat hij vroeger zo was!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:56

Oh grappig HW, die van mij is het tegenovergestelde dus maar ze komen door dit werk aardig naar elkaar toe zo te lezen :D
Alhoewel dat buldozergedrag herken ik ook wel :+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:01

Hij lijkt het nu zo leuk te gaan vinden om het goed te doen en daarna beloond te worden. Hij gaat dan ook zo heerlijk uitgebreid proesten in de stretch en lijkt helemaal trots op zichzelf. Zo schattig :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:02

<3 het bewijs dat paarden graag voor je willen werken!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:03

Heerlijk heh :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:13

Starbreeze schreef:

Echt waar?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 07:40

Floortz schreef:
Starbreeze schreef:

Echt waar?

Verklaar je nader Floortz?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 07:49

@simpelman: hoe sta jij in deze discussie wat betreft spanning op vreemd terrein/concours?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 10:27

Ik denk dat de spanning op vreemd terrein afhankelijk van een reeks van factoren.

Om te beginnen de angst van de ruiter om niet te voldoen en die voor de onvoorziene reacties van zijn paard.
Paarden zijn extreem sensibel voor dit soort zaken, ze ruiken de adrenaline van hun ruiter, "het is hier kennelijk niet veilig", en reageren onmiddellijk zelf met adrenaline aanmaak.
Je hebt dan een vicieuze cirkel, het één versterkt het andere.

De bewustzijn vernauwing van de ruiter, die zich focust op de te leveren prestatie, maakt dat zijn mogelijkheid om te voelen gelimiteerd is waardoor hij/zij niet meer juist reageert op zijn paard.
De tolerantie van de ruiter beperkt zich, hij wordt harder en stugger naar zijn paard toe, "het moet nu gebeuren en wel zo", wat maakt dat het al gespannen paard nog gespannener wordt, dat heeft in dit soort situaties namelijk juist behoefte aan een grotere tolerantie.

Belangrijke factor is in het algemeen het feit dat veel (wedstrijd) paarden opgesloten staan in een doosje en heel (veel te) weinig indrukken te verwerken krijgen in hun dagelijkse bestaan.
Zo zijn ze nu extreem sensibel voor al wat buiten hun dagelijkse waarnemingen is gebleven.
Met andere woorden er wordt veel te weinig met dit soort paarden gedaan. Doos>rijbak>doos.

Veel, verschrikkelijk veel, buitenritten maken, overal langs en in en door maakt dat paarden laconiek gaan reageren op zaken die bij een ander paniek oproepen.
Verder krijgen ze heel vaak veel te weinig andere beweging dan het beetje gymnastiek in de rijbak, ze hebben een overdaad aan energie in reserve.
Paarden zijn lopers van nature, in vrijheid lopen ze tussen 40 en 80 km per dag.
Zelfs ontspannen in een weiland van 200m lang zullen ze dit gemakkelijk 50 tot 100 keer rondgaan in een etmaal.

Ik heb ervaring met Parelli en TTEAM.
Binnen de TTEAM training worden paarden zich er bewust van gemaakt dat ze op een andere manier op onzekerheid en gevaar kunnen reageren dan reactief/instinctief en dat dit prettiger is.
Paarden krijgen hierdoor zelfvertrouwen en gaan daarmee zélf beslissingen nemen, anders dan ze opgelegd te krijgen.

Ik kan iedereen die een schrikkerig/angstig paard heeft aanraden om zich te verdiepen in de Tellington methode.
Let op de TTOUCH is er slechts een onderdeel van.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:34

Simpelman schreef:
Paarden krijgen hierdoor zelfvertrouwen en gaan daarmee zélf beslissingen nemen, anders dan ze opgelegd te krijgen.

Dit is zeker het belangrijkste, je paard moet meer zelfvertrouwen krijgen en zelf beslissen dat dingen ok en niet eng zijn. Dan pas word je paard echt ontspannen en niet alleen beter handelbaar. Doe je dit niet, dan heb je er niets aan in situaties als buitenrijden en wedstrijden.

Ik heb echt al jaren niemand meer over TTeam gehoord :)) Maakt naar mijn idee niet veel uit waar je het vandaan haalt. Parelli en Tristan Tucker zijn makkelijk te volgen, deels met e-learning (kan je lekker zelf ermee stoeien ;) ) en deels met goede begeleiding in Nederland.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:46

Je moet ook eerst uitvinden waarvan je paard dan stress krijgt. Dat is niet altijd zi simpel.
Ik had met mijn eerste paard steeds problemen op concours, beest totaal over de zeik.
Echter was ze buiten nergens bang voor, je kon ermee door een feesttent rijden, je kon er verkleed partijtjes mee doen, ze had geen stress van de trailer en ik kon zonder problemen in vreemde bakken rijden. Ik ben ook een keer als toeschouwer tijdens een buitenrit bij een zeer heftig lawaaierig (veel bellen en klappen) trekpaarden concours gaan kijken. Paard stond op rust langs de ring.
Ik had zelf ook geen stress, maar om dat uit te sluiten heb ik mezelf ook nog eens extra rustgevende middelen toegedaan.
Eindelijk tijdens een clinic toonde ze eindelijk wat het probleem was.
Ze was bang voor hengsten en voskleurige paarden en bouwde dan vreselijk veel stress op. Aangezien je een merrie niet uitgebreid aan een hengst kan gaan laten snuffelen om vertrouwen op te doen ( :+ ) ben ik gestopt met losrijden op concours. Reed dan thuis los, paard op de wagen, op de parkeerplaats nog even stappen en dan starten.
Bijna nooit meer problemen gehad sindsdien.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:02

Ik ken en doe veel van Parelli. .Ik laat mijn paard zelf over, door of langs " enge" objecten gaan ( paraplu's, zeiltjes, ballen, zwepen met daaraan plastic tassen, dingen die rare geluiden maken, vlaggen, ik kan het zo gek niet bedenken of ik doe t samen met haar.. wonder boven wonder doet ze dat ook allemaal..Ik train dat met regelmaat en sta versteld van haar vertrouwen in mij toe.. Doe heel veel grondwerk met haar..werk veel aan de hand.. Toch blijft ze altijd wakker met soms de nadruk op spanning..vrees aard van t beestje..Wel is het allemaal erg verbeterd..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 13:02