In de altijd keurig afgewerkte wedstrijd entourage was een simpele afdekking met zwart doek op zijn plaats geweest.
Maar goed, dat is mijn vakgekte natuurlijk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
damian23 schreef:Kadankovitch schreef:Maar je had iets goed door; mij viel iets anders op.
Nu ben ik pas echt nieuwsgierig als jij wat anders ziet als hermelientje.
Ik had van de week wat gelezen over de descent du main toen ik op zoek was naar meer info over de halve ophouding (daar zijn ook weer de meningen over verdeeld). De descent du la main (nageven door de handen weer omlaag te brengen) is volgens mij de "halve ophouding" van Gueriniere.
damian23 schreef:Hermelientje, na het vergelijken van de foto's die jij hebt geplaatst de ik dat ze misschien geen driepuntszit heeft en meer (of eigenlijk alleen) op haar kruis zit...... het zou inderdaad kunnen dat ze licht is gaan staan. Wordt wel vaker gedaan om een paard uit te zitten. Ik weet dat de lesgever van mijn schoonzus dit ook heeft gedaan op dit niveau. Het jasje verbloemde dat.
Hermelientje schreef:Babootje schreef:Wat ik vind van de foto (en dan mag je wat mij betreft de streepjes weglaten), is dat wat Simpelman alle "moderne" ruiters verwijt (het in 2-en lopen van het paard) hier nu door Klimke mooi wordt gedemonstreerd.
En natuurlijk is het een momentopname
Inderdaad.
Zou bijvoorbeeld Edward Gal erop zitten dan zou het achterbeen zich in Tokio bevinden, de beenzetting van de draf niet zuiver diagonaal zijn, het voorbeen te hoog worden opgetild, er een -niet toegestaan- deukje achter het zadel zitten, de oortjes niet het hoogste punt zijn en het paard zich strak houden in zijn lijf. Dit alles zou dan natuurlijk het gevolg zijn van moderne rijkunst.![]()
Vergelijk maar eens deze foto's:
[ Afbeelding ]
en deze
[ Afbeelding ]
Kadankovitch schreef:Hermelientje. zou jij via de jou welkende bron eens nagaan hoe oud paarden werden 'n paar honderd jaar geleden. Volgens mij wordt er in die video onzin gekletst. Volgens die meneer zouden vroeger paarden 24 jaar worde gemiddeld. Een wetenschappelijk onhoudbare bewering.
ElineCath schreef:Ik heb al eerder foto's in dit topic geplaatst en vind het commentaar altijd erg fijn. Ben ook altijd al een meelezer geweest. Daarom ben ik benieuwd wat jullie van deze nieuwe beelden vinden.
Ik zelf vond het erg fijn gaan vandaag, maar uiteraard heb ik ook mijn eigen verbeter punten. Ik moet mijn handen iets lager dragen en uit mijn stoelzit komen. Max mag actiever van achter en wat meer eruit komen aan de voorkant.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Hermelientje schreef:Nu dacht ik altijd dat "descente de main et descente de jambe" juist een meer figuurlijke uitdrukking was om de "Franse lichtheid" die de Franse klassieken nastreefden aan te geven, dus het afnemen (lichter worden) van hand en beenhulpen. Ik weet dat jij je klassieken kent dus misschien weet jij waar de uitdrukking vandaan komt en wat hij betekent.
Joolien schreef:Ik dacht dat we weer ontopic zouden gaan? Als jullie de discussie voort willen zetten maak dan even een apart topic aan.
sanne83 schreef:Alhoewel je helemaal gelijk hebt, dat beelden volledig afgebrand worden op alleen de kennis over de achtergrond van de ruiter (modern of klassiek), zie ik toch wel een heel duidelijk verschil tussen deze twee plaatjes. Even los van klassiek en modern, los van dat het gewoon een momentopname kan zijn, biomechanisch (vind ik) dit moment van Ingrid Klimke veel beter (ook al blijft het achterbeen een tikkie achter).
damian23 schreef: