[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:06

Waar ik me in ieder geval aan stoor is dat een audioboer die hier aan het werk is, een stapel rode flightcases naast de bak heeft neergepleurd.
In de altijd keurig afgewerkte wedstrijd entourage was een simpele afdekking met zwart doek op zijn plaats geweest.

Maar goed, dat is mijn vakgekte natuurlijk... _O-

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:18

Kadankovitch schreef:
Èn de heer van de video laat een bende theoretische steken vallen

Kan je uitleggen wat je hiermee bedoeld?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:26

Allerlaatste poging. Misschien het feit dat ze zo'n moderne "namaakzit" heeft waar ze eigenlijk een beetje staan in de uitgestrekte draf in plaats van echt door te zitten.
Of zit de neusriem erg strak, dat vind ik niet echt zo duidelijk te zien maar zou kunnen.

Ik ben nu wel heel benieuwd wat je ziet.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 30-04-15 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:29

Hahaha ja, dan kan je wel een langer jasje aandoen.....

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:32

Ik zou misschien zeggen dat haar onderbeen enigszins naar voren & gedraaid ligt naar haar paard, waardoor haar spoor iets in het paard terecht zou kunnen komen, maar het is niet erg extreem. Ook haar armen steekt ze iets weg naar voren, maar of dat nou dusdanige problemen geeft?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:39

Hermelientje, na het vergelijken van de foto's die jij hebt geplaatst de ik dat ze misschien geen driepuntszit heeft en meer (of eigenlijk alleen) op haar kruis zit...... het zou inderdaad kunnen dat ze licht is gaan staan. Wordt wel vaker gedaan om een paard uit te zitten. Ik weet dat de lesgever van mijn schoonzus dit ook heeft gedaan op dit niveau. Het jasje verbloemde dat.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:51

damian23 schreef:
Kadankovitch schreef:
Maar je had iets goed door; mij viel iets anders op.

Nu ben ik pas echt nieuwsgierig als jij wat anders ziet als hermelientje.

Ik had van de week wat gelezen over de descent du main toen ik op zoek was naar meer info over de halve ophouding (daar zijn ook weer de meningen over verdeeld). De descent du la main (nageven door de handen weer omlaag te brengen) is volgens mij de "halve ophouding" van Gueriniere.

Nee hoor ik zie niet iets anders dan Hermelientje. Maar deze dame heeft door dat ik op iets heel anders duidt dan de bewegingsafloop van beide paarden.
Hermelientje kent mijn opvatting over het sluitend beoordelen van 'het gereden zijn' van paarden op basis van een beeld: moeilijk, zo niet onmogelijk.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:14

Hermelientje. zou jij via de jou welkende bron eens nagaan hoe oud paarden werden 'n paar honderd jaar geleden. Volgens mij wordt er in die video onzin gekletst. Volgens die meneer zouden vroeger paarden 24 jaar worde gemiddeld. Een wetenschappelijk onhoudbare bewering.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:18

damian23 schreef:
Hermelientje, na het vergelijken van de foto's die jij hebt geplaatst de ik dat ze misschien geen driepuntszit heeft en meer (of eigenlijk alleen) op haar kruis zit...... het zou inderdaad kunnen dat ze licht is gaan staan. Wordt wel vaker gedaan om een paard uit te zitten. Ik weet dat de lesgever van mijn schoonzus dit ook heeft gedaan op dit niveau. Het jasje verbloemde dat.

Inderdaad, dat gebeurde inderdaad. Maar ik hoefde dat niet te doen en Isabel Werth ook niet. Maar nee hoor ben er maar verzekerd van Ingrid Klimke zit als geplakt in haar zadel. Dat is niet mijn punt. Maar het is nu na middernacht. Een mama heeft altijd gezegd dat zij zo mooi bleef omdat ze altijd vroeg naar bed toe ging en dat doe ik dus ook.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:45

Ik heb al eerder foto's in dit topic geplaatst en vind het commentaar altijd erg fijn. Ben ook altijd al een meelezer geweest. Daarom ben ik benieuwd wat jullie van deze nieuwe beelden vinden.
Ik zelf vond het erg fijn gaan vandaag, maar uiteraard heb ik ook mijn eigen verbeter punten. Ik moet mijn handen iets lager dragen en uit mijn stoelzit komen. Max mag actiever van achter en wat meer eruit komen aan de voorkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:18

Hermelientje schreef:
Babootje schreef:
Wat ik vind van de foto (en dan mag je wat mij betreft de streepjes weglaten), is dat wat Simpelman alle "moderne" ruiters verwijt (het in 2-en lopen van het paard) hier nu door Klimke mooi wordt gedemonstreerd.
En natuurlijk is het een momentopname :D

Inderdaad.
Zou bijvoorbeeld Edward Gal erop zitten dan zou het achterbeen zich in Tokio bevinden, de beenzetting van de draf niet zuiver diagonaal zijn, het voorbeen te hoog worden opgetild, er een -niet toegestaan- deukje achter het zadel zitten, de oortjes niet het hoogste punt zijn en het paard zich strak houden in zijn lijf. Dit alles zou dan natuurlijk het gevolg zijn van moderne rijkunst. ;)
Vergelijk maar eens deze foto's:
[ Afbeelding ]

en deze

[ Afbeelding ]

Alhoewel je helemaal gelijk hebt, dat beelden volledig afgebrand worden op alleen de kennis over de achtergrond van de ruiter (modern of klassiek), zie ik toch wel een heel duidelijk verschil tussen deze twee plaatjes. Even los van klassiek en modern, los van dat het gewoon een momentopname kan zijn, biomechanisch (vind ik) dit moment van Ingrid Klimke veel beter (ook al blijft het achterbeen een tikkie achter).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:41

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:15

Kadankovitch schreef:
Hermelientje. zou jij via de jou welkende bron eens nagaan hoe oud paarden werden 'n paar honderd jaar geleden. Volgens mij wordt er in die video onzin gekletst. Volgens die meneer zouden vroeger paarden 24 jaar worde gemiddeld. Een wetenschappelijk onhoudbare bewering.

Vroeger duurde het opleiden van een paard wel zo'n 10 jaar. Nu zijn veel paarden met hun 7e opgebrand.
http://paardenlifestyle.com/in-gesprek- ... -roofbouw/

Voor mij is Will momenteel mijn grote voorbeeld. En waarom? Zoals Nicole Werner zegt, je moet gaan lessen bij degene bij wie je je prettig voelt. Mijn paard doet het gewoon super op deze manier van trainen en ik voel me er happy bij. Daar gaat paardrijden bij mij om.

Dit topic is bedoeld om te reageren op elkaar foto of filmpje "aan de teugel". Er zijn meerdere wegen naar Rome en mijn ervaring is dat iedere (klassieke) instructeur zijn eigen methode heeft. En je kiest voor een methode die voor jou en je paard werkt. En die ervaring delen wij hier met elkaar. Will Faeber heeft een andere methode dan bijvoorbeeld een Bastiaan de Recht. En David de Wispelaere lijkt qua methode weer veel op die van Faeber. John Swaap, Rien vd Schaft... die hebben allemaal hun eigen methode, maar het einddoel is bij allen hetzelfde. Maar dat is nog geen reden om iemands trainingsmethode af te lopen kraken. Overigens ongemotiveerd. Ik sta open voor nieuwe inzichten, maar dan wel door steekhoudende argumenten. Aan opmerkingen zoals "onzin kletst" en "een bende theoretische steken laat vallen" heb ik dus niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:25

ElineCath schreef:
Ik heb al eerder foto's in dit topic geplaatst en vind het commentaar altijd erg fijn. Ben ook altijd al een meelezer geweest. Daarom ben ik benieuwd wat jullie van deze nieuwe beelden vinden.
Ik zelf vond het erg fijn gaan vandaag, maar uiteraard heb ik ook mijn eigen verbeter punten. Ik moet mijn handen iets lager dragen en uit mijn stoelzit komen. Max mag actiever van achter en wat meer eruit komen aan de voorkant.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Eline, ik vind het er al veel beter uit zien hoor, alleen ga je nu iets te ver achterover hangen :P Maar zeker verbetering!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:35

Hermelientje schreef:
Nu dacht ik altijd dat "descente de main et descente de jambe" juist een meer figuurlijke uitdrukking was om de "Franse lichtheid" die de Franse klassieken nastreefden aan te geven, dus het afnemen (lichter worden) van hand en beenhulpen. Ik weet dat jij je klassieken kent dus misschien weet jij waar de uitdrukking vandaan komt en wat hij betekent.

Het is volgens mij toch een echte handeling en geen figuurlijke uitdrukking van de Franse lichtheid. Het is volgens mij wel een soort "ophouding". Je brengt je hand omhoog richting de oren van het paard, waarop het paard nageeft in een voorwaarts opwaartse tendens. Daarna geeft je na door zijn hand weer omlaag te brengen (''descente de main'').

They are also similarities between La Guérinière and Baucher's second manner which, due to sectarianism, are kept in the dark!
And there are many others:
- the search for the "descente de main" (yielding by lowering the hand) and "descente de jambes" (yielding by draping of the legs)
- the rejection of any gadgets: Baucher wants nothing to do with these "machinations", La Guérinière denies that these "straps" have "any utility".

It is relevant that General Durand stated that by grafting a rational approach to Baucherism on the school of La Guérinière, one arrives at the very best that French horsemanship has to offer. Unfortunately, through intellectual idleness and blind conformity, our teaching disavows the best of its roots and aligns itself with the worst, just to be "fashionable".

bron: http://philippe-karl.com/news/5/3/0/tak ... an-culture

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:38

Ik dacht dat we weer ontopic zouden gaan? Als jullie de discussie voort willen zetten maak dan even een apart topic aan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:38

Eline, ik vind het er ook heel fijn uit zien. Wat Jolien ook aangeeft, probeer wel recht op je pony te blijven zitten en je knieen naar binnen draaien.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:41

Joolien schreef:
Ik dacht dat we weer ontopic zouden gaan? Als jullie de discussie voort willen zetten maak dan even een apart topic aan.

Ik vind het nog steeds wel ontopic en ik probeer er ook wat van op te steken. De Descente de main wordt o.a. gebruikt voor het behoud van een nageeflijke houding. Maar ik moet je eerlijk zeggen dat de theorie hierover mijn petje een beetje te boven gaat. Ik ben maar een simpele recreant :o

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:48

Eline, ik vind het er erg fijn uit zien.

Wat wellicht helpt, is als jij jezelf lang maakt.
Dat jij je lichaam zo plaatst, dat als ik je paard onder je weg fotoshop en jou op de grond plaats, dat jij recht op blijft staan.

Je bent wat uit balans, en lijkt je liezen aan te knijpen.

Als jij je lang maakt, en je liezen los laat, weet ik 1 ding zeker. Je zit dan al veel prettiger.
Daardoor kom jij uit een stoelzit, en krijg je een actievere houding.

Je paard loopt al erg prettig onder jou...

Zoals een wijze een gezegde plaatste "Je kan nooit een paard verbeteren, als de ruiter niet wordt verbeterd."

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:52

sanne83 schreef:
Alhoewel je helemaal gelijk hebt, dat beelden volledig afgebrand worden op alleen de kennis over de achtergrond van de ruiter (modern of klassiek), zie ik toch wel een heel duidelijk verschil tussen deze twee plaatjes. Even los van klassiek en modern, los van dat het gewoon een momentopname kan zijn, biomechanisch (vind ik) dit moment van Ingrid Klimke veel beter (ook al blijft het achterbeen een tikkie achter).

Kun je dan aangeven wat je er beter aan vindt Sanne?
Volgens mij heeft dat wat jij er biomechanisch beter aan vindt met name te maken met de bouw van beide paarden. Heb je Totilas wel eens aan een "touwtje" gezien?

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:01

@Eline: ziet er al fijn uit. Over je houding is al e.e.a. gezegd, dat ga ik niet overdoen. Wel vind ik op alle foto's je paard naar buiten gesteld. Misschien is het een momentopname, maar het zou er ook op kunnen wijzen dat je te "strak" bent in je buitenhand. Daardoor loop je de kans dat je je paard scheef gaat rijden (het binnenachterbeen gaat buiten de massa).
De bedoeling van het "aan de buitenteugel" rijden is dat je paard met een juiste stelling en lengtebuiging het binnenachterbeen onder de massa zet. Op de foto zou ik je pony dus graag recht gesteld willen zien (op een rechte lijn) dan wel met een lichte stelling/lengtebuiging naar binnen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:42

damian23 schreef:

Het boek van Hearberman heb ik ook, een van mijn leerlingen Ros Baucher, nee geen familie] heeft toe zij bij haar lief in Karlsruhe verbleef les van hem gehad. Het boek is overtheoretisch en zeer onaangemaan te lezen. Het gaat vooral uit van het idee; u bent een goede ruiter dus doet u het op deze manier . Geen duidelijke uitleg hoe daar te komen.
De uitleg die deze meneer geeft over de reden waarom in Frankrijk deze vorm van voorwaarts neerwaarts is ontwikkeld, ligt niet aan de paarden, of ze lichter of zwaarder zouden zijn, maar aan de toestand waar dit land zich in bevond. Het was een land in permanente omwenteling. Na NapoleonI kende het land veel politieke onrust. De koningen Louis XVIII, Charles X en Louis Philippe deden het niet zo handig. Alles werd vernieuwd, zo ook de rijkunst en François Baucher was niet de enige die met nieuwe ideeën kwam. Maar wel de invloedrijkste. Leest men zijn biografie was hij het simpel gezegd met de oude methode van kop erop en vanachter bijtrappen, niet eens.
Duitsland daarentegen was na het Congres van Wenen weer in een heleboel kleine staatjes waar weer heerlijk met harde hand geregeerd kon worden. De franse revolutie en de Napoleontische oorlogen hadden een diepgewortelde afkeer tegen alles wat naar 'VERNIEUWING' rook, veroorzaakt. Men hield zeker in de eerste helft van de 19de stuk vast aan het 'oude'. Ook een van de redenen dat Duitsland op industrieel gebied ver achter lag op Frankrijk en België.

Meneer zwetst

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:57

Ik wil daar nog aan toevoegen; er waren in Duitsland ook mensen die inzagen dat de rijkunst in een doodlopende straat zat, maar zij kregen geen schijn van kans zich te profileren. Baucher had een tijdland de kroonprins de Duc d'Orleans die hem bij het leger introduceerde. Jammer genoeg, halverwege het project dat Baucher aldaar had opgestart, kwam de kroonprins om het leven bij een koetsongeluk. Zijn broer Duc de Nemours volgde hem op. Gezien de grote rivaliteit tussen deze 2 koninklijke broers, ontsloeg Baucher omgaand. Slechts op druk van de legerleiding kom een gedeelte van dat project door de zoon van Baucher in Metz [geloof ik] af gemaakt worden.
In Duitsland kreeg geen enkele vernieuwer een voet tussen de deur.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:28

Heel leuk kadankovitch

Maar werkelijk waar, het boeit me echt geen fluit.
Het past niet in dit topic.
En daarom ga ik dit temmen.

Succes met verspreiden van informatie op andere topics, maar niet hier.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:38

Ik heb mij tekst weggehaald aangezien het als storend wordt ondervonden.