Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:24

FaberSmid schreef:
Dankzij de grootmeesters voor ons, hebben wij het weten verder verkregen. Zonder de grootmeesters, was er geen dressuur en bijvoorbeeld het ambacht hoefsmid zoals wij die nu geleerd hebben. Dan had het niet zo ver kunnen ontwikkelen, wat dan dames weet u dat alles ook beter? Zekers op gevoel bekappen, smeden en beslaan? Nee dames dan blief ik toch liever met de geleerde kennis en ervaring en met gevoel (niet op gevoel), me wordt niet geboren als ruiter en hoefsmid dat is net als het leven een leergang des levens.

Discussie "grootmeester" is al eerder in dit topic verschenen.
maar hoe is de 1 ste dressuurruiter begonnen? zonder grootmeester/voorganger denk je?
Ik denk als hoefsmeden wat meer op gevoel leren bekappen, ipv uit het boekje, dat er heel wat minder hoefproblemen/standen zouden zijn.
Niet alleen de hoef bekijken, maar het paard als geheel!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:46

Citaat:
Discussie "grootmeester" is al eerder in dit topic verschenen.
maar hoe is de 1 ste dressuurruiter begonnen? zonder grootmeester/voorganger denk je?

Ook is er hier geschreven dat het rijden het dressuur rijden een ontwikkeling geweest is, en u beweert nu dat de 1e dressuurruiter alleen begonnen is ja dat is hij of zij, maar dat was nog lang geen dressuur.
Dat heb ik al eerder geschreven dat u simplistisch denkt en u zelf als groter voorsteld en steeds weer vragen geeft op vragen.
Maar echt gefundeerd en onderbouwd heeft u tot nu toe weinig.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:50

Nombrado wederom een hoop woorden zonder betekenis, schrijven gaat u goed af nu nog de inhoud.
Als u goed had gelezen, had u kunnen lezen niet op gevoel
maar met gevoel.
Zonder theorie geen praktijk, die beide gaan tesamen en worden verder gegeven via leren van (groot)meester naar leerling. Zo heb ik ook het ambacht mogen leren en verder geven in europa en usa, ben niet als hoefsmid geboren u wel als ruiter?
Nergens geschreven dat u en modie elkander persoonlijk doen kennen, alleen dat u beide zo schrijven en rijden? Het geen ik ten zeerste interessant doe vinden en graag van u beide wil
leren, maar u beide niet kunnen uitleggen? Daarom kan ik het slecht schrijven van dressuur, grootmeesters, bokkers en instructie niet begrijpen? Hoe kan u beide verbeterend schrijven, als u uw eigen theorie en praktijk niet kan beschrijven en uitleggen?
Prachtig dat op gevoel kan voelen, dat uw hoefsmid uw paarden goed behandeld heeft. Maakt het extra gemakkelijk, omdat u dan uw hoefsmid precies kan uitleggen hoe te bekappen en eventueel beslaan?

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:13

ik denk dat nombrado en cherie 'gevoel' en 'ruitergevoel' door elkaar halen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:15

quadripes schreef:

Daar ben ik het met u eens. U brengt het op 1 punt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:21

quadripes schreef:

nee hoor
is precies hetzelfde
alleen met ruitergevoel zit je op een paard
en gevoel kan je verder bij alles hebben.
gevoel is gevoel.
helaas is dat alleen nog niet wetenschappelijk bewezen. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:24

FaberSmid schreef:
Nombrado wederom een hoop woorden zonder betekenis, schrijven gaat u goed af nu nog de inhoud.
maar met gevoel.
Zonder theorie geen praktijk, die beide gaan tesamen en worden verder gegeven via leren van (groot)meester naar leerling. Zo heb ik ook het ambacht mogen leren en verder geven in europa en usa, ben niet als hoefsmid geboren u wel als ruiter?
Nergens geschreven dat u en modie elkander persoonlijk doen kennen, alleen dat u beide zo schrijven en rijden? Het geen ik ten zeerste interessant doe vinden en graag van u beide wil
leren, maar u beide niet kunnen uitleggen? Daarom kan ik het slecht schrijven van dressuur, grootmeesters, bokkers en instructie niet begrijpen? Hoe kan u beide verbeterend schrijven, als u uw eigen theorie en praktijk niet kan beschrijven en uitleggen?
Prachtig dat op gevoel kan voelen, dat uw hoefsmid uw paarden goed behandeld heeft. Maakt het extra gemakkelijk, omdat u dan uw hoefsmid precies kan uitleggen hoe te bekappen en eventueel beslaan?

Vreemd
aan de ene kant brand je het compleet af wat ik schrijf als woorden zonder betekenis.
aan de andere kant wil je het toch graag leren.
Wat begrijp je niet aan de uitleg?
Misschien kan ik het op een andere manier uitleggen zodat het je wel duidelijk wordt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:26

nombrado schreef:
nee hoor
is precies hetzelfde
alleen met ruitergevoel zit je op een paard
en gevoel kan je verder bij alles hebben.
gevoel is gevoel.

Jammer dat uit deze woorden weer blijkt wat ik eerder geschreven heb.
Jammer heel jammer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:29

FaberSmid schreef:

jep
door alle ervaringen met verschillende hoefsmeden wel . (soms ook helaas)
Ik heb me tevens wel eens laten verleiden een natural balance hoefsmid aan de hoeven van 1 paard te laten komen.
Was meteen duidelijk, nooit meer.
Ik heb echt nog nooit mijn paard zo beroerd zien lopen (en ik heb hem zeker 10 jaar nu)
toch heeft diegene een opleiding gehad. Zelfs in amerika.
Vreemd genoeg, leren ze daar alleen onder de voet van het paard te kijken en niet naar de stand van het been of het hele paard.
Vraag aan jou.
Hoe gaat een paard zijn achterbenen neerzetten als hij achter binnendoor bekapt wordt en iets teveel van de versenen afgehaald is?
Ben heel benieuwd naar jou antwoord als hoefsmid.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:29

nombrado: ruitergevoel is toch echt iets anders dan 'gevoel dat je op een paard hebt'... bestaat er dan ook een 'stoelgevoel'?

edit: 'versenen' = 'verzenen'

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:38

nombrado schreef:
jep
Ik heb me tevens wel eens laten verleiden een natural balance hoefsmid aan de hoeven van 1 paard te laten komen.
Ik heb echt nog nooit mijn paard zo beroerd zien lopen (en ik heb hem zeker 10 jaar nu)
Vreemd genoeg, leren ze daar alleen onder de voet van het paard te kijken en niet naar de stand van het been of het hele paard.
Vraag aan jou.
Hoe gaat een paard zijn achterbenen neerzetten als hij achter binnendoor bekapt wordt en iets teveel van de versenen afgehaald is?

Dacht dat u het voelde????

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:40

Professor schreef:
nombrado schreef:
jep
Vraag aan jou.

Dacht dat u het voelde????

ik stap niet op een paard wat zo beroerd loopt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:43

Wil gewoon het antwoord die u beide de instructie doen kwalijk nemen? Als uw vraag doet beantwoorden, kan ik u beantwoorden wat ik van u niet doe begrijpen? Zonder uw antwoord kan ik uw vraag niet beantwoorden?

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
maar met gevoel.

Vreemd
aan de ene kant brand je het compleet af wat ik schrijf als woorden zonder betekenis.
aan de andere kant wil je het toch graag leren.
Wat begrijp je niet aan de uitleg?
Misschien kan ik het op een andere manier uitleggen zodat het je wel duidelijk wordt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:14

nombrado schreef:
gevoel is gevoel.

Misschien is het ook helemaal niet waar wat je stelt.
Gevoel is te onderscheiden in fysiek gevoel en emotioneel gevoel, dat kun je toch niet over 1 kam scheren.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:20

murphy102 schreef:
Het hoge voorbeen van Totilas.
Hoé kan het dat het ogenschijnlijk líjkt of de takt zuiver is in de uitgestrekte draf. Dat kán de draf niet zijn, zuiver, maar wordt toch aardig verbloemd.
Het achterbeen dat niet mee doet in de uitgestrekte draf zal eerder de bodem bereiken als het voorbeen, wat dus betekent dat de takt niet meer klopt. Hoé wordt dat "getrict"?? Zelf denk ik dat het ergens gecompenseerd moet worden in het zweefmoment, maar hoé en wát, dat kan ik niet geanalyseerd krijgen.
Heeft iemand enig idee wat er precies gebeurt en hoe het líjkt of het correct is, wat het dus nooit kán zijn??

En als je de tape op slow motion zet?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:21

Nombrado,wie heeft jou dit alles bijgebracht,het komt me n.l. tamelijk uniek voor

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:24

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:30

Als leek is mijn vraag bij dat filmpje: kantelt het bekken van het paard wel in de passage en piaffe? Het leek alsof de schoft bijna lager kwam dan het kruis? (ik kan het fout zien, maar dan wel graag een uitleg waarom dit wél correct is)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:33

Ik zie een onwijs onrustige mond. (paard)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:40

hmmmmm tja wat kan men er over zeggen, de piaffe is niet echt mijn smaak en idee van piaffe de halve ophoudingen, de gegeven worden naar de pirouette zijn niet mis. ik krijg er geen kippevel van

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:47

Die mond lijkt niet onrustig te zijn door teveel druk of ongemak o.i.d.,daarom stoort het me niet,maar dan..ik heb natuurlijk niet het oog van een pro(noch het gevoel ;) )
Oh zie nu molls verhaal,Moll kan je jouw kippenvelletje plaatsen?

Ik zie een ruiter op leeftijd die met minimale middelen zeer moeilijke oefeningen rijdt,ruiter en paard imponeren als volwaardige partners(paard fungeert, niet slechts als"vehikel"van de ruiter)
Paard is heel ontspannen en durchlässig en word gerespecteerd door ruiter qua fysieke begrenzing

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:33

Het filmpje van Piepenfiep: Ik zie een paard met een goede bespiering op de kont en het hele lijf van het paard oogt van een goede bespiering. Het lijkt me dus een paard op de juiste manier getraind. Ik zie een ruiter van waarschijnlijk over de 60 jaar en ik vind dat hij een zeer mooie zit heeft. Hij rijdt volgens mij de moeilijkste oefening met een trensje of ander eenvoudig bitje. Volgens mij houdt het paard zijn hoofd in de goede houding. Hij kauwt op het bit. VOlgens mij zie ik een zachte hand van de ruiter. Ik kan geen oordeel geven over de moeilijke oefeningen die uitgevoerd worden, daar ben ik zelf niet ver genoeg voor. Ik mag naar het geheel graag kijken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:48

Er wordt duidelijk gezegd en in de titel geschreven, dat dit een video is die over de training mbt Grand Prix niveau gaat. Oftewel: we zien een paard (en op andere video's weer andere) dat wordt voorbereid op de GP.

We kunnen niet beoordelen of dit paard deze oefeningen net beheerst of al langer en in hoeverre dit paard dus al Hankenbiegung kan laten zien. Het gaat om de weg er naar toe.

Klassieke dressuur is het streven naar perfectie, maar dat wil niet zeggen dat elke pas ook perfect zal/kan zijn.

Wat mij aanspreekt is de harmonie, de rust, het paard dat volkomen bereid is om te doen (en dat volkomen in staat is om te doen) wat zijn ruiter vraagt. Deze vanzelfsprekendheid wordt te gemakkelijk over het hoofd gezien en geeft mensen snel het gevoel van 'dat kan ik ook wel'.

Het is de vraag in hoeverre een paard mag ondertreden in de piaffe, immers een paard kan ook te ver ondertreden waardoor het gewicht op de achterhand lijkt te zijn, maar dit in feite toch niet is.

Het gaat volgens mij namelijk bij verzameling en piaffe niet zo zeer om het ondertreden, als wel om de Hankenbiegung.

edit: en als ik nog eens naar de tweede piaffe kijk, kan ik alleen maar zeggen, dat ik het paard heel mooi los door het lijf vind bewegen, heel vanzelfsprekend en klein. geen spektakel piaffe, maar gewoon een mooi gereden oefening met een mooi gereden overgang naar passage.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:56

Quadripes,Dit is Ahlerich dus tot op het hoogste niveau getrained,Hier is het paard vlgs mij ook al tegen de 20 of ouder maar weet het niet zeker

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:01

http://www.youtube.com/watch?v=b4tiMDe19T0

een winnaarsronde, toen dat nog wel kon met dressuurpaarden :D mooi om naar te kijken. wat leek dressuur toen vanzelfsprekend

Ahlerich :D - lijkt me overigens een pittig sensibel dier als ik het zo eens mag bekijken die trainingsvideo. Ik begin het steeds mooier te vinden.

edit: over mijn opmerkingen hierboven: die blijven van kracht, want de overige video's (YouTube) zijn ook trainingsvideo's en het gaat er volgens mij niet om, dat alles perfect is daar, maar over het hoe en waarom van training.

En ik weet niet hoe dit paard (Ahlerich) in de Hankenbiegung toont, dat hangt ook een beetje af van het type paard (bouw). Dus ik bedoel niet dat hij het niet toont, maar hoe het eruit ziet bij dit paard. (als je namelijk naar de andere beelden kijkt, van wedstrijden enzo, dan ziet de piaffe van Ahlerich er daar ook zo uit)