[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

W_W

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:50

@Naomi_star: Bedankt! Ben ook erg trots op dr, heb er ook echt heel erg de tijd voor genomen om alles zo goed mogelijk en rustig mogelijk te doen. Je gelooft t misschien niet maar Ally is echt een druktemaker. Dit gaat nu echt heel goed!
Ben benieuwd naar de foto's van Naomi!

@India; Weten ze ook waar door je paard kreupelt?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:58

bijna,
ik ga morgen voor de 2e keer naar de kliniek!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:16

Succes morgen in de kliniek!
Die van mij is een week bij mn eigen DA en 11 dagen op de Lingenhoeve geweest, oa rontgen, scintigrafie, echo's, stapsgewijs uitverdoven enz enz maar er is nooit een oorzaak gevonden van de kreupelheid.
Die kreupelheid is verdwenen toen ze in training ging bij Mireille :D

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:20

Succes morgen India!
Hebben ze ook een vermoeden wat het is?

Een vriendin van mij had het zelfde renske. Konden ze ook niets vinden... Nu traint ze bij Monique en die pony heeft nog nooit zo goed gelopen! :+:

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:40

de eerste veearts heeft volgens mij een verhaal verzonnen over een soort van tenniselleboog in de knie,
daar was wat vocht gevonden met de scan en toen een foto met een klein chipje van het straalbeentje af,

die foto's heb ik naar een andere veearts gestuurd, en die zei me dat het nooit uit die voorknie kon komen als hij die fotós moest geloven,
en vroeg zich af of het wel in de voor knie zat,

helaas hebben ze Lot niet kunnen uitverdoven omdat ze niet kreupel genoeg liep,
en mijn zadel had ik niet bij me,

van de week vond ik een wat warme plek bij de kroonrand op haar hoef en heb de smid laten kijken,
geen hoefzweer , wel warm vond hij ook,
dus morgen hier maar laten uitverdoven
met zadel mee,

heel duidelijk was ze van de week wel kreupel op rechtvoor,
en ze is heel erg linksgebogen,
ze is volgens mij een typisch geval van het de Bodt verhaal,

ik wil alleen eerst uitsluiten dat er niks engs zoals een diepe buigpees probleem of zo is,

het is namelijk wel een beetje acuut begonnen 5 maanden geleden

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:44

wel heb ik een vraag voor mensen die ooit met een kreupel paard zijn begonnen:

als je in de bak rechtricht onder het zadel en met dubbelle lijnen
is het paard dus niet meer kreupel,
op dat moment,

hoe is het dan als je gewoon ........ gaat lopen of rijden
zie je dan de kreupelheid weer ,
of gaat dat ook direct over (of na een tijdje als de spieren sterker zijn?)

ik wil namelijk niet op wedstrijd of les op de vereniging eerst met een kreupel paard komen,
om die vervolgens eerst tegengesteld door de baan te jagen, om dan pas te kunnen rijden,
zou me dood schamen!

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:52

oke ik ben heel kwaad nu!
mijn paard mankt linksvoor en linksachter terwijl ik altijd op de AdB manier rij+ les daarin heb!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:53

hoe bedoel je dit?

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:58

Hoe bedoel ik dat?
Mijn paard heeft anderhalve maand in training gestaan bij een leerling en dat ging allemaal goed. Daarna blijven lessen en de laatste week loopt hij ineens mank op zachte én harde bodem..

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:12

oeps,

was hij van te voren ook kreupel?
was je daarom in training?
en hoe lang les je al dan na die training?

is hij niet bevangen?
kan goed met heel kort gras en koud weer, dan zit er weer veel fructine of zo in het gras

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:44

india schreef:
even een stipje,

ik ga afhankelijk van wat de veearts morgen zegt denk ik met mijn kreupel paard, me eens verdiepen in deze methode,
en heb velsen zuid op 13 mrt al in mijn agenda gezet

Leuk dan ga ik je zien de 13de maart :D

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:00

Hij was van tevoren niet kreupel, enkel onregelmatig als hij zich opspande ( dachten we dan toch..)
Ik was in training omdat hij een headshaker was, en ontzettend hard.. Hier is hij gelukkig wel vanaf.
Het is nu ongeveer een maand na de training en heb elke week les.

Hij staat ook niet bevangen want het is zijn linkervoor- en linkerachterbeen.

De vee arts is er trouwens ook bijgeweest en denkt eventueel aan spat. ( moest sowieso komen in verband met verzekering)

Toch bedankt voor het medeleven

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:02

Tender_12 schreef:
mijn paard mankt linksvoor en linksachter terwijl ik altijd op de AdB manier rij+ les daarin heb!

Tender, ik weet niet of je het gelezen hebt maar het paard van Renske, de fries is ook even uit de running geweest omdat die een kreupelheid had die niks met rijden en de methode te maken heeft. Waarom zou dat bij jou niet zo kunnen zijn? Niet meteen helemaal afgeven op de methode, misschien heeft hij wel ergens anders last van en moet je dat eerst even uitsluiten. Mag ik vragen van wie je les hebt? Ik zou wanneer naomi met rijden begon te kreupelen trouwens ook meteen mijn instructrice bellen om haar te laten kijken en advies te vragen!
Ik hoop dat hij snel opknapt en dat je weet waar het vandaan komt!!!

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:10

@ Naomi_Star: ik reageer me niet af op de methode, ik was op dat moment gewoon heel erg kwaad..
Mijn instructrice komt normaal morgen maar de vee arts zei dat het heel erg was.. en zo ineens, ik snap het gewoon niet.

Ik hoop ook dat hij snel beter wordt!

edit: ik heb les van valerie bulteel en hij heeft in training gestaan bij kirsten lauwers
Laatst bijgewerkt door Tender_12 op 28-01-09 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:13

Ik krijg nu ook les in deze methode. We zijn vorige zomer met mijn 3 jarige begonnen zadelmak te maken, helaas lag er toch geestelijk teveel spanning op hem en heb ik besloten om hem een paar maanden met rust te laten qua rijden, het is gewoon zo'n puppy nog. Inmiddels is meneer dik 3,5 en zijn we bezig op de AdB manier, het rechtrichten aan dubbele lijnen.

Voor ons is het belangrijk dat hij recht wordt, hij in balans is, dat hij durft te ontspannen en dat hij er weer plezier in krijgt. Tot nu toe doet hij het ontzettend goed, en ik sta echt met positieve verbasing te kijken naar deze methode :)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:32

india schreef:
even een stipje,

ik ga afhankelijk van wat de veearts morgen zegt denk ik met mijn kreupel paard, me eens verdiepen in deze methode,
en heb velsen zuid op 13 mrt al in mijn agenda gezet

bijna alle kreupelheden worden veroorzaakt door verkeerd rijden/houding/hulpen/zit van de ruiter :j
mijn pony moest helaas ook eerst kreupel worden voor ik het licht ging zien :)*

enne mijn pony was linksvoor kreupel en rechtsgebogen! dus exact het tegenovergestelde van die van jou!

@ tender, ik hoop dat er snel duidelijkheid voor je komt... mijn pony heeft afgelopen weken ook weer een terugval gehad door de kou e.d. je moet er rekening mee houden dat de meeste paarden die flink kreupel geweest zijn of iets anders gewoon een beetje versleten zijn en nooit meer zo los en soepel zullen worden als een onbeschadigd dier.... zo zei de fysio het gister nog tegen mij....

als uniek een terugval heeft, is ze ook eigenlijk gelijk weer rechtsgebogen dus dan valt ze idd terug in het oude 'zeer' waar het ooit mee begon!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:47

india schreef:

op dat moment,

ik wil namelijk niet op wedstrijd of les op de vereniging eerst met een kreupel paard komen,
om die vervolgens eerst tegengesteld door de baan te jagen, om dan pas te kunnen rijden,
zou me dood schamen!

heeft iemand een antwoord op mijn vraag?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:52

india schreef:
india schreef:

op dat moment,

zou me dood schamen!

verdiep je eerst eens in de methode en ga dan eens overleggen met een instructeur ofzo!
als jij je schaamt om op deze manier te gaan trainen zou ik er al niet aan beginnen :n

als je paard zo kreupel is zal je in het begin alleen maar stapoefeningen doen en misschien zelfs liever aan de dubbel longe! en niemand 'jaagt zijn paard in tegengestelde richting door de bak' dan snap jij het rijden volgens de klassieke leer nog niet helemaal ;)

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:31

het was maar bij wijze van spreken hoor no offense, :?

ik wil alleen graag weten hoe je paard zich eraan aanpast,

en volgens de klassieke rijschool rijden is nog wat anders als beginnen met een kreupel paard,
vandaar mijn vraag,

er zijn namelijk door een paar mensen in dit topic wel voorbeelden genoemd waarbij ze zeiden dat hun paard na het begin van de training nooit meer een pas kreupel heeft gelopen, en dat probeer ik te begrijpen!

en volgens mij is dit ook de vraag van veel tegenstanders van deze methode vandaar dat ik het graag van een paar echte kreupel paarden eigenaren wil horen,

er zijn volgens mij 2 soorten gebruikers van deze methode,
mensen die willen dat hun paard beter gaat lopen,
en mensen die net als ik niet meer weten wat ze met hun paard aanmoeten en iets willen proberen
als hun paard kreupel is

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:45

india schreef:
india schreef:

op dat moment,

zou me dood schamen!

Hoe richt ik mijn paard recht?

Zodra ik weet welk type paard ik rijd wordt er begonnen aan het rechtrichten. Als voorbeeld neem ik een rechtsgebogen paard. Een rechtsgebogen paard begin ik op de rechterhand te rijden, om de korte spieren van de rechterkant eerst lang te maken. Dit gebeurt op de volgende manier:
Ik rijd een rechte lijn op 5 meter van de hoefslag. Hierbij laat ik het paard naar buiten kijken. Door deze contrastelling wil het paard naar links richting hoefslag. Om dit te voorkomen breng ik mijn gewichtshulpen naar rechts, totdat het paard rechtdoor loopt. Het zadel zal hierdoor midden op de rug van het paard komen te liggen en de korte spieren worden langer gemaakt. Dit geeft het paard de kans om de rug te ontspannen. Zolang de ruiter niet midden op het paard zit, is het voor het paard niet mogelijk om te ontspannen. Vrij snel zal ik de contrastelling mogen verminderen aangezien de rechtse spieren langer worden.
Wanneer het rechtsgebogen paard zich op de rechterhand ontspant en de ruiter toelaat in het midden van de rug te zitten, is geen contrastelling meer nodig en kan men veranderen van hand. Op de linkerhand rijden we nu op de volte. Belangrijk is dat de volte perfect rond wordt gereden in de juiste stelling en buiging, om het op de schouder vallen te voorkomen. Enkel als het paard de cirkel verkleint, wordt contrastelling gevraagd om de cirkel weer te vergroten. Daarna wordt terug de juiste stelling aangenomen. Stelling links of stelling rechts kan een verschil in belasting van de schouder uitmaken van ongeveer 100kg. Dit betekent dat, als er te veel gewicht op de binnenschouder komt, een kortstondige contrastelling het probleem kan oplossen.
Zou het rechtsgebogen paard op de volte links de kans krijgen naar buiten te kijken zou hij direct op de binnenschouder vallen. Het gevolg daarvan zou zijn dat er meer spanning op de binnenteugel komt en het ruitergewicht naar buiten wordt gedwongen. Hierin ligt de grootste oorzaak om een kreupel paard te krijgen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:55

Heb je die hele cursusmap uit je hoofd geleerd?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:14

dat heb ik gezlezen, en ik heb een clinic van de bodt meegemaakt,
maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag!

de volgende dag hoe is het dan,
is hij recht na 1 keer trainen?
en kreupelt dan nooit meer?

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:56

Na anderhalf jaar kreupel zijn door spat klasse 4 en artrose aan beide voorbenen klasse 3 ben ik als laatste mogelijkheid een keertje gaan lessen bij Antoine. Als het niet zou helpen had ik hem in laten slapen.

Na welgeteld 10 minuten liep hij weer helemaal zuiver. Ik had 2 kritische stalgenootjes meegenomen voor een onafhankelijk advies en die zaten beide met hun open mond op hun knieen te kijken...

Hij is niet meteen na 1 keer helemaal recht. Ik ben daarna 3 dagen naar Belgie geweest om de techniek onder de knie te krijgen. Eeen paard kan je niet in 1 dag helemaal scheef rijden, en zo kan je hem ook niet in 1 dag weer helemaal recht krijgen. Zolang ik op deze methode blijf trainen, maar ik ben bang dat zodra ik weer "normaal" ga rijden toch weer de foutjes erin gaan sluipen waardoor ik hem weer scheef ga rijden waardoor de klachten weer terug komen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:12

Tender_12 schreef:

Dat is heel vervelend, maar heeft toch niets met deAdB methode te maken?
Onze fries heeft ook ruim een maand helemaal stilgestaan, wedstrijden moeten afzeggen, toen voorzichtig opbouwen enz terwijl ik altijd keurig netje dop de AdB manier rij, helaas kunnen ook die paarden kreupel worden, wat helemaal los van het rijden staat.
Mn fries is wrsch door uitglijden in het bos kreupel geworden linbksachter vanuit de heup/lies, icl zichtbare spierbeschadiging in het bloed en daar bovenop kwamen meerdere zoolkneuzingen in de linker achter hoef, ivm dunne zolen hebben en bevroren ondergrond.

En ik weet niet of je paard voor je hem naar kirsten bracht heel kreupel was, er kan door de jaren heen natuurlijk eea versleten zijn wat zeker nu met de kou kan opspelen.

Volgens het systeem rijden wil dus niet zeggen dat he paard nooit meer kreupel kan worden, alleen weet je dat je hem iig niet zelf naar de kl*te rijdt omdat je hem rechtricht, op eigen benen laat lopen en geen onmogelijke dingen gaat afdwingen enz.

Hoop dat je snel weet wat er met je paardje is!
En mocht het spat zijn daar heb ik hele ruime ervaring mee en dat is zeker niet meteen het einde gelukkig :)

@ India, ik vind dat je het een beetje apart verwoord, en tuurlijk wil niemand zijn paard kreupel hebben lopen en zo de bak rond jagen, lijkt me duidelijk! En zeker niet op wedstrijd!

Wat bedoel je met 'gewoon' rijden? Als je denkt dat na 1 of 2x een lesje volgens AdB je daarna op je oude manier veder kan gaan en het een soort wondermiddel is waarmee in 1 dag alle problemen zijn opgelost heb je het mis ;)

Mijn kreupele paard is meteen rechtgericht aan de longe en heeft aan de longe daarna nooit meer kreupel gelopen, zowel enkele als dubbele longe, omdat ze kreupelde door dat ze extreem scheef was.
Onder het zadel durfde ze amper nog te lopen, en gelukkig was dat binnen 2 weken training opgelost, maar zij heeft maanden puur op ontspannin gelopen en pas daarna zijn we aan de aanleuning enz gaan werken.
Ik ga met haar dan ook nóóit meer naar de clubles toe waarbij ze direct in de krul moet lopen en als ze dat niet doet ik maar mn hand flink vast moet zetten enz... dat is gewoon ZO anders dan hoe ze verder wordt gereden dat je dat dus niet kan combineren.
Mijn kreupele paard had trouwens op geen enkele manier een zichtbare afwijking aan botten/pezen/spieren ondanks alle mogelijke onderzoeken, en toch was ze al heel lang kreupel dus ja dan duurt het ook langer voor je er helemaal bent!

Mn fries die niet kreupelde en geen probleempaard is, die gaat wel mee naar les maar ik doe lekker mn eigen ding en weet je, veel mensen hebben niet eens door dat ik op de AdB manier rij en ze zien alleen maar een fijn bewegend paard!
Maar ik rij dus heel bewust wel altijd op de AdB manier en ga niet terug naar het "geen gelul maar in de krul"
Zie deze foto's, zo ziet mijn training eruit en zo rij ik ook los op wedstrijd (waarbij mensen zich hardop afvragen waarom ik B start als ik losrij met schoudervoor maargoed dat terzijde :+ ) [RIJ-ITP] Knappe fries Hilde weer @ work na blessure (AdB methode)

Dus ja grote kans dat je paard niet meer gaat kreupelen na 1 lesje, maar wel alleen als jij hem dus blijft rechtrichten en blijft helpen om zn beenzetting correct te laten worden enz enz en ja dat zal best wel wat frustratie's opleveren in het begin als het plaatje niet direct gelijk is aan de wedstrijdhouding, maar dat verschilt dus per paard.
Wis werd maanden op ontspanning gereden, de fries was meteen klaar voor een wedstrijdje!
Ligt dus helemaal aan het probleem van je paard.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:38

Bij Naomi zijn we ook eerst aan de longe begonnen, toen ze daarbij goed liep is Mireille langzaam aan begonnen met rijden. Ze heeft onder het zadel niet meer kreupel gelopen, zolang ze ontspannen wordt gereden loopt ze echt super goed. Ik durf bijna te wedden dat wanneer ik weer op de geen gelul maar in de krul manier zou gaan rijden ze ook na een paar dagen weer gaat kreupelen omdat dat gewoon geen goede houding voor je paard is.