Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:09

runningkawa schreef:
@kattie

In de tijd dat Kawa M/Z liep reed ik ook regelmatig zonder bit, gewoon op een stalhalster
En daarmee zou ik gewoon een M/Z proef hebben kunnen rijden.
Vind het vreemd dat je denkt dat het niet zou gaan Lachen

Nogmaals, dan heb jij je paard netjes afgericht mét bit. Dus waarom is mét bit rijden zo fout als het ertoe leidt dat je je paard zo fijn kan opleiden dat hij zelfs op een stalhalster de oefeningen nog doet?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:09

heiditjj schreef:
Hallo mensen,

Heb vandaag tijdens mijn werk eens zitten nadenken en ik vroeg me af, waarom je vaak mensen hoort van: "ik wil wel bitloos, maar dan mag ik geen dressuur wedstrijden meer rijden, dus hou ik m'n bit maar aan".

De stelling is misschien een beetje cru, maar ik wil hier dus graag over discussiëren met jullie: als je wel bitloos zou willen, maar je doet dit niet, omdat je dan geen wedstrijden meer kan rijden, ben je egoïstisch tegenover je paard.

Ik ben het gedeeltelijk met deze stelling eens. Als je weet wat voor schade je bit aan richt in de mond van je paard, en je rijdt er toch mee door, omdat je wedstrijden wil rijden, vind ik inderdaad dat je redelijk egoïstisch bezig bent. Dan rijdt je de wedstrijden ten slotte ter meerdere eer en glorie van jezelf (in mijn opzicht) en ondanks dat je weet hoe onprettig het is voor je paard doe je het toch. Aan de andere kant kan je het de mensen die hier niets vanaf weten niet kwalijk nemen dat ze met bit rijden, ook mensen die wel bitloos willen maar nog niet goed weten hoe kan je er niet op aanspreken. De mensen die alleen wedstrijden met bit rijden kun je er ook niet vies op aankijken.

Je kan natuurlijk ook zeggen dat de bal (laten we in EK sfeer blijven) wat dat betreft bij de KNHS ligt, zij staan ten slotte niet toe dat er bitloos gestart wordt.

Ik wil hier niemand mee aanvallen, maar ik zou graag weten hoe jullie er tegenover staan en hoe jullie over de stelling denken, laten we het dus gezellig houden.

Iemand zei net dat het niet over dressuur ging. dit is de openingspost...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:10

Wat ik me altijd afvraag op basis van het 'pijnprikkel-argument ' ( zo noem ik het maar even ). Mijn paard is extreem gevoelig voor dingen die vervelend zitten aan zijn tuig. Als het sjabrakje maar een heel klein vouwtje heeft, of zijn peesbeschermer net even niet lekker dicht is gemaakt ( bijv. als het klittenband een fractie te strak zit ), of een keer dat ik er na 3 sec. achter kwam dat de frontriem net te kort was, reageert hij daar echt heel vervelend op. Dan zie je aan alles dat hij zich niet happy voelt. Maar op het bit reageert hij helemaal niet op die manier, nooit gedaan. Paard is net aangereden ( 4mnd. ohz nu ), en heeft vanaf het begin af aan zo gereageert op dingen, en nooit op het bit.
Ik ben toch echt benieuwd hoe dat verklaart wordt. Het kan geen gewenning zijn, want het bit kende hij ook nog niet, net zo min als een sjabrak oid.

Overigens heb ik niks tegen bitloos, net zo min als tegen met bit rijden. Iedereen moet gewoon kijken wat voor hem/haar het beste werkt. Voor mijn part zou er best bitloos gestart mogen worden. Leven en laten leven denk ik dan maar.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:10

horseyfries schreef:
ursulaatje schreef:
@kattie: Je wilt bewijs? http://www.bitloos.nl/FEI.htm het laatste stukje

De voorbeeldfoto van een paard "achter het bit" is volgens mij volkomen fout. Dit paard loopt helemaal niet achter het bit, maar wordt achter de loodlijn getrokken. Elke zichzelf respecterende dressuurruiter kent toch het verschil tussen achter het bit en achter de loodlijn??

Slapen nee, ik bedoel het allerlaatste stukje: David de Wispelaere (internationaal Grand Prix ruiter) rijdt de 9-jarige PRE-hengst Ivan met het kruislingse bitloze hoofdstel;
deze foto's zijn genomen tijdens de NVBP-dag op PAARD 2008, 27 januari 2008.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:11

Heiditjj: hoe wéét jij dat ik schade aanricht in de mond van mijn paard als ik mét bit rijdt? En kom nu niet met dr. Cook zijn museumschedels aan, want mijn foto op de vorige pagina zegt wat dat betreft genoeg.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:12

Slapen nee, ik bedoel het allerlaatste stukje: David de Wispelaere (internationaal Grand Prix ruiter) rijdt de 9-jarige PRE-hengst Ivan met het kruislingse bitloze hoofdstel;
deze foto's zijn genomen tijdens de NVBP-dag op PAARD 2008, 27 januari 2008.[/quote]

Dat paard is gewoon net als die van RK... eerst met bit gereden tot niveau en daarna bitloos gaan oefenen...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:13

erleyne schreef:
Wat ik me altijd afvraag op basis van het 'pijnprikkel-argument ' ( zo noem ik het maar even ). Mijn paard is extreem gevoelig voor dingen die vervelend zitten aan zijn tuig. Als het sjabrakje maar een heel klein vouwtje heeft, of zijn peesbeschermer net even niet lekker dicht is gemaakt ( bijv. als het klittenband een fractie te strak zit ), of een keer dat ik er na 3 sec. achter kwam dat de frontriem net te kort was, reageert hij daar echt heel vervelend op. Dan zie je aan alles dat hij zich niet happy voelt. Maar op het bit reageert hij helemaal niet op die manier, nooit gedaan. Paard is net aangereden ( 4mnd. ohz nu ), en heeft vanaf het begin af aan zo gereageert op dingen, en nooit op het bit.
Ik ben toch echt benieuwd hoe dat verklaart wordt. Het kan geen gewenning zijn, want het bit kende hij ook nog niet, net zo min als een sjabrak oid.

Overigens heb ik niks tegen bitloos, net zo min als tegen met bit rijden. Iedereen moet gewoon kijken wat voor hem/haar het beste werkt. Voor mijn part zou er best bitloos gestart mogen worden. Leven en laten leven denk ik dan maar.

Het antwoord is simpel: je bit doet geen pijn! Men vergelijkt hier telkens de lagen met het neusbeen, maar vergeet altijd één ding: de tong ligt tussen de lagen en het bit terwijl het neusbeen onbeschermd is. Dus het is kiezen tussen druk op je neus of druk op je tong. Ik weet wel wat minder pijn doet.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:15

ursulaatje schreef:
horseyfries schreef:
De voorbeeldfoto van een paard "achter het bit" is volgens mij volkomen fout. Dit paard loopt helemaal niet achter het bit, maar wordt achter de loodlijn getrokken. Elke zichzelf respecterende dressuurruiter kent toch het verschil tussen achter het bit en achter de loodlijn??

Ah, dus fouten in de rest van het artikel moeten we maar voor lief nemen? Dromen Tuurlijk joh, het zou eens iets minder wetenschappelijk onderbouwd kunnen blijken te zijn dan jullie allemaal roepen! Rolleyes

ursulaatje

kattie schreef:
Dat paard is gewoon net als die van RK... eerst met bit gereden tot niveau en daarna bitloos gaan oefenen...

ga eens gewoon kijken op bitloos.nl bij ervaringen en foto's en ga dan eens lezen..
en om even weer in de topic te komen: Ik vind dat er best bitloos gestart mag worden, waarom niet?

Zesiram

Dat is mijn idee ook Horseyfries, maar aangezien sommigen zo vast blijven houden dat je met het bit inwerkt op een pijnprikkel, zou ik wel eens van hen willen horen hoe ze dat dan verklaren?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:17

ursulaatje schreef:

Vind jij deze neusriem op de juiste hoogte zitten om geen schade aan te richten?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:18

horseyfries schreef:
ursulaatje schreef:
@kattie: Je wilt bewijs? http://www.bitloos.nl/FEI.htm het laatste stukje

deze foto's zijn genomen tijdens de NVBP-dag op PAARD 2008, 27 januari 2008.[/quote]

ze zoeken ook altijd wel foto's op van verkeerd bit gebruik bij zulke artikelen... heb ook zat foto's gezien van verkeerd gebruik van een bitloze optoming...

en verder is Cook niet een onafhankelijk persoon, hij verkoopt bitloze hoofdstellen, laat eens een onderzoek doen naar de gevolgen van het bit door een onafhankelijk persoon, mocht daar hetzelfde uitkomen hang ik mn bit in de kast... maar ik heb z'n vermoeden dat dat niet nodig is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:18

kattie schreef:
runningkawa schreef:
@kattie

In de tijd dat Kawa M/Z liep reed ik ook regelmatig zonder bit, gewoon op een stalhalster
En daarmee zou ik gewoon een M/Z proef hebben kunnen rijden.
Vind het vreemd dat je denkt dat het niet zou gaan Lachen

Ik denk niet dat het niet kan, dat hoor je mij niet zeggen. Het ging mij er meer om dat niemand hier met dan ook daadwerkelijke fotos of filmpjes kan komen terwijl er hier toch wel 20 man in dit topic bitloos rijden.

L2- niveau is zeker niet goed genoeg?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:22

Wáárom kunnen we het er niet gewoon overeens zijn dat:

* Zowel mét als zonder bit schade aan het paard kan worden veroorzaakt

* De mate waarin die schade wordt veroorzaakt mede afhankelijk is van de gevoeligheid van het paard daarvoor (paard 1 krijgt 15 jaar lang teveel druk op de lagen/neusbeen maar daarvan is niets aan de schedel te zien, paard 2 heeft na 1/2 jaar al kapotte lagen.)

*Zowel mét als zonder bit dressuur kan worden beoefend. Op dit moment zien we veel meer mensen mét bit in de dressuur. Dit is voorlopig nog de standaard-optoming dus dat is ook vrij logisch. We hebben ook minder ervaring met bitloos en er wordt veel minder in lesgegeven (dressuurgericht) dus voorlopig bereiken we de hogere dressuur ook veel gemakkelijker (met begeleiding) met een optoming met bit.

*Geen bit of bitloze optoming kan ontspanning bij het paard afdwingen, dus in beide gevallen heeft de ruiter dit in de hand.

Ik denk dat iedereen het daar toch mee eens is. Dan valt er verder toch weinig meer te doen dan elkaars keuze te accepteren?

Wil er nog even aan toevoegen dat het ook aan het paard is om mee te beslissen. Als je gewoon kijkt naar waar je paard het beste op reageert ben je er al vrij snel uit toch? Komen we terug op dat je dan wel/geen wedstrijden kunt rijden. Als je dat graag wil zul je óf moeten wachten op bitloze wedstrijden óf stapsgewijs je paard aan een bit gewend maken.
Laatst bijgewerkt door Yinari op 16-06-08 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:24

Ik heb deze discussie grotendeels gevolgd omdat ik zelf mijn ruin ook bitloos reed en het heel erg jammer vond dat ik daar geen wedstrijden mee mocht rijden.

Hij liep zonder bit gewoon veel meer ontspannen hij had gewoon een hekel aan iets in zijn mond en heb echt werkelijk waar alles geprobeerd.

Maar iedere keer kwam ik op dezelfde conclusie bitloos loopt hij het best.
Daarnaast reed ik bitloos gewoon mijn oefeningen zoals travers, schouderbinnenwaarts,wijken enz.

Ik blijf bij het feit dat paardrijden voor een heel groot gedeelte bestaat uit zit en been hulpen.
Op onderstaande foto was hij 3,5 en net onder het zadel gereden met een kaptoom dus geen ingewikkelde constructie wat meer druk achter de oren geeft of iets dergelijks.
Zelf vind ik dit een nette foto.
Afbeelding

Ik moet toegeven dat ik in het begin wel met een bit buiten ging rijden omdat ik nog wel eens wilde zwijnen ben tegen gekomen gewoon uit voorzorg, want je hebt met een bit gewoon meer in je handen.
De laatste tijd reed ik hem met een hackamore daar reed ik wel mee buiten dat ging super.
Als laatste wil ik nog even kwijt dat het ongeacht met of zonder bit diegene die erop zit bepaald hoe vriendelijk iets wel of niet is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:25

ursulaatje schreef:
kattie schreef:

ga eens gewoon kijken op bitloos.nl bij ervaringen en foto's en ga dan eens lezen..
en om even weer in de topic te komen: Ik vind dat er best bitloos gestart mag worden, waarom niet?

Er staat hier een verhaal, waarbij ik rolde over de grond van het lachen.. ik kan hem niet kopieren maar ik zal hem natypen.

`Bieneke rijd hier met een pas zadelmak gemaakte friesse ruin, wat opviel is dat het paard zeiknat gereden de bak uit kwam. Toen werd het bit omgeruild voor een menneusriem aan het eigen hoofdstel. Tijdens het rijden daarmee droogde het paard helemaal op. Bieneke voelde helemaal geen verschil met rijden met bit en vond dat het paard lekker op zijn eigen benen en ontspannen liep. opvallend was ook dat het paard helemaal opdroogde en prachtige bewegingen had. Hij liep niet alleen op eigen benen maar voor zijn jonge leeftijd, ook redelijk in balans.......................
http://www.bitloos.nl

Nou ja zeg ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:26

Nimmy schreef:
laat eens een onderzoek doen naar de gevolgen van het bit door een onafhankelijk persoon

Hoewel het me tegen de borst stuit dat alles (foto's, filmpjes, onderzoeken) hier maar op een presenteerblaadje gebracht moet worden (om het vervolgens ook weer af te kraken), terwijl iedereen zelf kan googlelen, hier dan toch een interessante website met diverse onderzoeken:

http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... nnection-1

Bekijk vooral de filmjes eens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:27

Aaah, dus nu ben ik een 'dierenmishandelaar', omdat ik bitloos rij, Horsyfries? Haha!

Nogmaals, ik vind dat iedereen zelf moet weten of 'ie wel of niet met bit rijdt, mits je er maar bewust van blijft hoe je zelf rijdt, hoe je met je paard omgaat. Met respect omgaan met je dier vind ik persoonlijk een vereiste en hoe je dat doet, is aan jezelf.

Ik zou het fijn vinden als bitloos toegestaan wordt, zowel in de dressuur als bij bv het ruiterbewijsexamen (al hoewel dat op medische indicatie van je DA mag sinds kort, maar ik vind dat het gewoon toegestaan zou moeten worden Knipoog ).

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:29

Ik rij mijn ene Arab zonder bit, hij heeft gewoon een hekel aan het bit. Met hem rij ik Western (Pleasure--> Dressuurmatig dus) en daar mag ik t/m level 3 bitloos starten.
Mijn andere Arab wordt door mijn dochter met bit gereden, zij gaat binnenkort dressuur starten. Bit vindt deze dame prima.

Paardrijden is altijd egoistisch, we doen het tenslotte voor ons plezier. Ik vind al die discussies over bit/geen bit, wel/geen boom in het zadel, wel geen ijzers in dat opzicht ook erg kortzichtig.
Kijk gewoon naar wat er bij jouw paard het beste past. Ik wilde Snow graag boomloos rijden, hij heeft liever wel een boom. Dus rij ik nu wel bitloos, maar met boom. Clown
Laatst bijgewerkt door Monsje op 16-06-08 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:29

Yinari schreef:
Wáárom kunnen we het er niet gewoon overeens zijn dat:

* Zowel mét als zonder bit schade aan het paard kan worden veroorzaakt

* De mate waarin die schade wordt veroorzaakt mede afhankelijk is van de gevoeligheid van het paard daarvoor (paard 1 krijgt 15 jaar lang teveel druk op de lagen/neusbeen maar daarvan is niets aan de schedel te zien, paard 2 heeft na 1/2 jaar al kapotte lagen.)

*Zowel mét als zonder bit dressuur kan worden beoefend. Op dit moment zien we veel meer mensen mét bit in de dressuur. Dit is voorlopig nog de standaard-optoming dus dat is ook vrij logisch. We hebben ook minder ervaring met bitloos en er wordt veel minder in lesgegeven (dressuurgericht) dus voorlopig bereiken we de hogere dressuur ook veel gemakkelijker (met begeleiding) met een optoming met bit.

*Geen bit of bitloze optoming kan ontspanning bij het paard afdwingen, dus in beide gevallen heeft de ruiter dit in de hand.

Ik denk dat iedereen het daar toch mee eens is. Dan valt er verder toch weinig meer te doen dan elkaars keuze te accepteren?

Wil er nog even aan toevoegen dat het ook aan het paard is om mee te beslissen. Als je gewoon kijkt naar waar je paard het beste op reageert ben je er al vrij snel uit toch? Komen we terug op dat je dan wel/geen wedstrijden kunt rijden. Als je dat graag wil zul je óf moeten wachten op bitloze wedstrijden óf stapsgewijs je paard aan een bit gewend maken.

Ja OK dan! Ik ben het helemaal met je eens Haha!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:30

Horseyfries, ik ben soms een voorstander van bitloos en soms een voorstander van een bit.

Mijn paard is met bit afgericht en loopt zonder net zo braaf. Niet op Z nivo, maar dat loopt ze ook niet met bit Clown
Ik kijk gewoon wat mijn paard het best uitkomt en zij heeft een hele moeilijke mond. Zelfs als er een bit inhangt en ik laat haar los lopen in de bak ( dus geen longe oid) ziet ze kans om der mondhoeken open te krijgen. Misschien ook iets van een allergie of zo.
Pony moet ik wel eens groffer inkomen en die heeft nog nooit een stukkende mond gehad.

Als het niet perse noodzakelijk is rij ik de merrie dan ook zonder bit.

@Kattie. Ik denk dat ieder voor zich moet bepalen of je wel of niet met bit start. KNHS mag van mij wel eisen stellen aan de optoming. Wel hoofdstel model en bv van leer. De ruiters moeten dan niet piepen als ze geen punten rijden. Zoals je ook wel ziet bij groepen die zich achtergesteld vinden in de dressuur.

Ik zou het wel eens willen proberen, maar gaat het niet dan hang ik er ook zo weer een bit in.

Yinari ben ik met je eens, alleen je hebt altijd mensen die niet open staan voor de mening van een ander.

ursulaatje

kattie schreef:
Er staat hier een verhaal, waarbij ik rolde over de grond van het lachen.. ik kan hem niet kopieren maar ik zal hem natypen.

`Bieneke rijd hier met een pas zadelmak gemaakte friesse ruin, wat opviel is dat het paard zeiknat gereden de bak uit kwam. Toen werd het bit omgeruild voor een menneusriem aan het eigen hoofdstel. Tijdens het rijden daarmee droogde het paard helemaal op. Bieneke voelde helemaal geen verschil met rijden met bit en vond dat het paard lekker op zijn eigen benen en ontspannen liep. opvallend was ook dat het paard helemaal opdroogde en prachtige bewegingen had. Hij liep niet alleen op eigen benen maar voor zijn jonge leeftijd, ook redelijk in balans.......................
http://www.bitloos.nl

Nou ja zeg ROFL

haha, ja oke. sommige verhalen zijn wel een beetje overdreven Lachen

Yinari

Ruiterbewijs --> eens

wedstrijden --> ondanks dat ik echt wel voor bitloos ben niet eens.

Ik denk dat we op dit moment nog niet toe zijn aan het mixen van bit- en bitloze optomingen. Voor wat ik om me heen zie is het verschil tussen de hoofd-halshouding nog te groot (en nee, dat hoort niet maar is wel zo) en ik denk dat de jury's er ook nog niet klaar voor zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:32

Nadya schreef:
Aaah, dus nu ben ik een 'dierenmishandelaar', omdat ik bitloos rij, Horsyfries? Haha!

Nogmaals, ik vind dat iedereen zelf moet weten of 'ie wel of niet met bit rijdt, mits je er maar bewust van blijft hoe je zelf rijdt, hoe je met je paard omgaat. Met respect omgaan met je dier vind ik persoonlijk een vereiste en hoe je dat doet, is aan jezelf.

Ik zou het fijn vinden als bitloos toegestaan wordt, zowel in de dressuur als bij bv het ruiterbewijsexamen (al hoewel dat op medische indicatie van je DA mag sinds kort, maar ik vind dat het gewoon toegestaan zou moeten worden Knipoog ).

Nee hoor, je doet pas aan mishandeling als je blijft druk uitoefenen op het neusbeen. Ik weet niet of jij in die categorie valt, dat kun je misschien zelf beter beoordelen. Wie de schoen past.....

Kun je ook wat dieper ingaan op mijn andere opmerkingen of was dit alles wat je eruit haalde?

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:33

Yinari schreef:
Ruiterbewijs --> eens

wedstrijden --> ondanks dat ik echt wel voor bitloos ben niet eens.

Ik denk dat we op dit moment nog niet toe zijn aan het mixen van bit- en bitloze optomingen. Voor wat ik om me heen zie is het verschil tussen de hoofd-halshouding nog te groot (en nee, dat hoort niet maar is wel zo) en ik denk dat de jury's er ook nog niet klaar voor zijn.

Kunnen ze nog heel wat leren van het Western rijden, daar mag/kan het wel gewoon door elkaar.