paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:27

Ja, hallo, dat is wat anders toch?
Als ik na jaaaren weer ga fitnessen heb ik ook spierpijn.

Ik zeg dat als je steeds (iedere keer als je rijdt) spierpijn hebt, dat je dan iets niet goed doet Lachen Daar blijf ik bij Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:29

Nou... als je weer gaat rijden doen je spieren pijn juist omdat paardrijden kennelijk een sport is. Anders had ik ook de dagen nadat ik de eerste paar keer gereden had ook wel normaal kunnen lopen. Als ik morgen intensief ga turnen/honkballen/speerwerpen/verzin het maar heb ik daar net zo veel spierpijn van als wanneer ik weer voor het eerst rijd. Omdat dat nu eenmaal zo is bij sporten. De vraag was toch of wij paardrijden een sport vinden?
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-10-08 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:31

Dan zul je toch ergens een bepaald gedeelte niet goed losgelaten hebben. Ergens is er dan toch verkeerde spierspanning.

Je zou namelijk geen spierpijn mogen hebben na het rijden Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:33

Ik zal er vanavond eens op letten Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:38

Goed idee OK dan!

Overigens zijn er redelijk goede boekjes "Centered Riding" van Sally Swift is er een van, waarin ontspanningsoefeningen staan, die je voor het rijden kunt doen.

Het scheelt een hoop spierpijn, het is voor het pard fijner, want je kunt veel beter mee in de beweging, paard zal er dus fijner van lopen, en het rijdt stukken beter ook Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:52

hestejente schreef:
Nou... als je weer gaat rijden doen je spieren pijn juist omdat paardrijden kennelijk een sport is. Anders had ik ook de dagen nadat ik de eerste paar keer gereden had ook wel normaal kunnen lopen. Als ik morgen intensief ga turnen/honkballen/speerwerpen/verzin het maar heb ik daar net zo veel spierpijn van als wanneer ik weer voor het eerst rijd. Omdat dat nu eenmaal zo is bij sporten. De vraag was toch of wij paardrijden een sport vinden?

Maar als ik vanavond voor het eerst sinds 20 jaar weer eens de tuin ga spitten, ben ik er heel gerust op dat ik morgen niet meer kan lopen van de spierpijn. Je zult het vast wel met me eens zijn dat dat geen sport is..... Dus ik zie het verband niet tussen spierpijn en sport (of het warm krijgen en sport, enz.)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:34

Yamcha schreef:
Merel_Brit schreef:
Mijn vriend beweerde ook altijd dat paardrijden geen sport was. Ik heb hem wel zover gekregen eens een lesje van een half uur te nemen. Moet er wel bij zeggen dat het een natuurtalentje is, maar dat ter zijde.

Hij had de volgende dag spierpijn in spieren waarvan hij niet eens wist dat hij ze had! Nu piept hij wel anders Extreme duivel

En als paardrijden geen sport, of intensief is...hoe kom ik dan aan al die spierpijn vandaag? Toch vast niet van die strandrit van gister? Clown

Als jij steeds spierpijn hebt doe je gewoon iets niet goed.

Als je het goed doet, hoor je namelijk geen spierpijn te hebben. Ik ben dus bang dat dit meer zegt over jouw onkunde als over het paardrijden op zich. Maar leuk geprobeerd OK dan!

Wie heeft het over STEEDS spierpijn? Na een rit door duinen en strand van 2,5 uur ben ik wel aardig verzuurd ja.

En na een intensieve dressuurles ook wel eens. Als je altijd in dezelfde houding zit en je deze ineens moet verbeteren train je andere spieren. Resultaat is spierpijn. Ik maak niet dagelijks strandritten. Door een andere houding, zadel waar ik niet vaak op rijd en langdurig in deze houding..krijg ik toch echt wel spierpijn hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:46

Ik had het over steeds spierpijn.

waarop hestejente zich afvroeg of het na jaaaaaaren niet gereden te hebben normaal was om spierpijn te hebben.... da's heel wat anders.

En toen zei ik dat als je steeds spierpijjn hebt, je wel gewoon structureel wat fout doet.

Ik neem niet aan dat jij dagelijks strandritten maakt van 2,5 uur? Overigens, als je dat elke dag doet, zou je ook geen spierpijn mogen hebben Lachen

*vraag me nu wel af waarom ik dat hele verhaal eigenlijk aan het herhalen ben, je kunt het best zelf teruglezen....
Ik zit hier gewoon gemakzucht en niet lezen te stimuleren, stoute Yamcha! *

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:07

ik heb er de laatste tijd niet echt last meer van gehad Tong uitsteken maar toch zie je die mensen denken..,

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:07

Tja, ik dat zeggen een heleboel mensen.
Weet je wat de beste optie is??
Neem ze mee, zadel je paard op (het liefste een dressuurzadel) en zet ze erop. Eerst zeggen ze: Zie je wel dat het geen sport is, maar laat ze dan maar eens draven Haha!. (kunnen ze de volgende dag niet meer traplopen en voelen ze ineens hun buikspieren Knipoog). Daarna heb je nooit meer last van dat gezeur Tong uitsteken

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:45

Jaa zeker ik word er dan zo ziek van het liefst neem ik ze mee en laat ze er zelf op rijden:P In mijn klas zeiden jongens nou ik vind vissen wel een sport maar paardrijden niet. OMG :| ik ergerde me erkapot aan Duivel

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:46

als iemand dat zecht dwing ik ze om mee te gaan of ze mogen nooit weer zn leugen zeggen.
jammer genoeg heb ik nog niemand gevonden die even wil rijden, maar ooit zal ik dr een vinden.
wel heb ik dat een keer gezecht alleen dan zeggen ze'paarden stinken' waarop ik zeg'dan ruik je zeker je boven lip' Bloos

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:17

Je kan paardrijden als hobby doen.
Maar als je echt serieus bezig bent en wedstrijden rijd vind ik het een sport.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:13

Regelmatig meegemaakt.

Vraag dan of de mensen op mijn bovenbenen en kuiten willen drukken terwijl ik ze aanspan. Staan ze vaak van te kijken. Meestal voeg ik er ook aan toe. Paardrijden is geen sport, die spieren komen vanzelf Knipoog

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:13

Ik blijf erbij dat paardensport WEL een sport is... moet je eens kijken hoeveel mensen de sport alleen al hier in ons kikkerlandje beoefenen...

Hamarah1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:17

Zamora schreef:
Er komt zoveel meer bijkijken maar mensen snappen dat niet, die hebben echt een bord voor hun kop Tong uitsteken

Mee eens!
Het is meer dan alleen blijven zitten..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:18

HorseyDude schreef:
Ik blijf erbij dat paardensport WEL een sport is... moet je eens kijken hoeveel mensen de sport alleen al hier in ons kikkerlandje beoefenen...

Dus nu telt het aantal mensen die er wat mee doen ook al als criterium? Het wordt steeds fraaier Clown Tong uitsteken

lambiek_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:22

Zamora schreef:
nOekiiej schreef:
Het is een beetje rondhobbelen op paarden, kan iedereen toch!
[/size]

nee en beetje tegen een bal aantrappen is dan weer wel een sport Clown

Inderdaad ik vind paardrijden meer een sport dan een beetje achter de bal aanrennen

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:36

Waratje schreef:
HorseyDude schreef:

Dus nu telt het aantal mensen die er wat mee doen ook al als criterium? Het wordt steeds fraaier Clown Tong uitsteken
Tuurlijk, er is zoveel meer: buitenritten (recreatief), springen, dressuur, horseball, lesrijden, verzorgen... terwijl voetbal... tja, net wat er is gezegd: een beetje knallen tegen een leren bal!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:39

Ik kan me wel voorstellen dat mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten het idee hebben dat het niets voorstelt.
Want ja, wees eerlijk, als je langs de rijbaan staat en je ziet iemand die goed kunt rijden, dan lijkt het ook net alsof ze er gewoon opzitten en iets doen (ga nu effe uit van de ogen van een leek).
En hierdoor krijg je dus de mensen die roepen dat paard rijden geen sport is.

Ik ervaar dat als ruiter uiteraard anders, voor mij is het wel degelijk een sport en ook een intensieve.
Merk dat als ik weer een stapje verder wil met rijden, dat me dat behoorlijk wat bloed zweet en tranen kost (bij wijze van spreken) en kan daarna mijn kleren uit wringen.

Dus...de leken gewoon eens op het paard hijsen en ze er een half uurtje op laten zitten, dan de volgende dag effe vriendelijk informeren hoe ze zich voelen Clown

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:56

Yamcha! Ik ben eruit! Gister voelde ik het ineens, in de les rijd ik licht in draf en ik merkte zomaar dat ik dat te actief doe. Ga er aan werken Tong uitsteken Boek van Sally Swift heb ik liggen en kom ik maar niet aan toe... blijft ook nog lekker een jaartje liggen, eerst afstuderen (is meer dan genoeg leeswerk) en mijn droompaard zoeken...

Waratje: heb jij dan de Europese Kampioenschappen tuinspitten gemist? Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:03

hestejente schreef:
Waratje: heb jij dan de Europese Kampioenschappen tuinspitten gemist? Tong uitsteken

Oei, heb ik niet opgelet??? Wat een misser, zeg Vork Tong uitsteken
Fijn dat je eruit bent wat je probleem was, inderdaad kun je aardig spierpijn krijgen als je zelf gaat lichtrijden in plaats van het door de beweging van het paard te laten gebeuren.

@Horseydude, bij voetbal zit er in ieder geval nog een spel- en wedstrijdelement in, bij het paardrijden dat de meesten van ons doen is dat niet zo. En verzorging van het paard is al helemaal geen sport. Koe
Wat jij nu zegt over voetbal is precies datgene wat je anderen kwalijk neemt over paardrijden: het stelt toch eigenlijk helemaal niets voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:20

hestejente schreef:
Yamcha! Ik ben eruit! Gister voelde ik het ineens, in de les rijd ik licht in draf en ik merkte zomaar dat ik dat te actief doe. Ga er aan werken Tong uitsteken Boek van Sally Swift heb ik liggen en kom ik maar niet aan toe... blijft ook nog lekker een jaartje liggen, eerst afstuderen (is meer dan genoeg leeswerk) en mijn droompaard zoeken...

Hey wat goed joh! Super OK dan!
Hihi afstuderen is idd erg belangrijk Lachen En droompaarden ook Lovers

Laat Sally Swift dan anders liggen (die is goed hoor) en lees Heather Moffet, verlichte rrijkunst. Ze heeft verrassende inzichten. Qua hulpen, rijtechnisch is het niet veel nieuws, maar ze laat je begrijpen waarom je doet wát je doet.... erg fijn!

Waratje schreef:
HorseyDude schreef:

Leuke link voor de mensen in dit topic die niet begrijpen hoe je iets onderbouwt: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/1111-drogredenen-deel-1.html

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:59

Yamcha schreef:
Laat Sally Swift dan anders liggen (die is goed hoor) en lees Heather Moffet, verlichte rrijkunst. Ze heeft verrassende inzichten. Qua hulpen, rijtechnisch is het niet veel nieuws, maar ze laat je begrijpen waarom je doet wát je doet.... erg fijn!

Heb ik gedaan en idd veel van geleerd. Heather Moffett had toch een soort rubriek of kreeg iig behoorlijk wat aandacht in de Engelse bladen. Van iemand als Michael Peace kunnen we ook een heleboel leren maar we dwalen af Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:08

Ik vind dit leuker Clown

Woon je nog steeds in Amersfoort? Ik in Leusden, is vlakbij.... Haha!