Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:26

detour schreef:
Vandaag heeft de mijne een lel gehad van een ander klein paardje en heeft dr griffelbeen gebroken. Vergis je niet in de kracht waarmee dieren elkaar corrigeren; een lel op het hoofd stelt werkelijk geen bal voor.

dabedoelik Lachen Lachen dat krijg ik zelfs niet met een eind hout voor elkaar Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:49

Misschien ben ik dan weer een 'watje', hoor Tong uitsteken , maar ik vind de vergelijking paarden onderling echt een heel ander iets dan mensen met paarden. Ik zie namelijk zoveel mensen die echt op de verkeerde manier straffen (vaak veels te laat, waardoor het paard er niets van begrijpt, of het komt door de ruiter zelf door bv. onduidelijke of tegenstrijdige hulpen/lichaamstaal dat het paard iets 'niet goed' doet enzovoort). Ik zie maar weinig mensen die echt correct reageren als er iets mis gaat. Want dat leer je meestal niet op de manege e.d. Clown

Paarden, daarentegen, geven vaak diverse subtiele signalen voordat ze echt uithalen. Daarbij zie je bij hechte kuddes eigenlijk maar heel weinig geweld. En ik schaar mij en mijn paard onder 'een hechte kudde'. In kuddes waar vaak veel gerommeld wordt doordat mensen met de samenstelling van die kudde rommelen, tja, dan heb je het niet over een hechte kudde. En dan is de onrust vaak groot inderdaad. Daar zie je vaak een hoop gedoe onderling. Maar bij een hechte kudde of een hecht team (jij en je paard, althans, zo zou het moeten zijn), valt dat allemaal erg mee.

Mijn Sam laat mij altijd direct weten of ik terecht corrigeer of niet. En soms zit ik er wel eens naast en dan ben ik niet trots op mezelf. En ik ben dus diegene die haar jonge paard eigenlijk nooit slaat. Ik heb andere manieren waarop ik hem laat merken dat ik iets niet tolereer. Paardje is prima opgevoed, hoor, we weten precies wat we aan elkaar hebben. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:04

Absoluut en daar ben ik het ook helemaal mee eens........ een paard heeft niks van een terechte, goed getimede tik met een bezem...... maar een paard kan helemaal confuus zijn van een stemverheffing die te laat of onterecht is....

Dus eigenlijk is de discussie niet Hoe "hard" straf jij, maar meer wanneer straf je Lachen

Ik straf uit impuls, en wel direct, en wel zoals mijn instinct dit aangeeft....... denk er niet bij na, niks. Het gebeurd gewoon zonder nadenken.......

Ik wordt ook niet boos Haha! ik ben echt nooit boos op een paard Lachen

Je hebt van die mensen die een kwartier staan te schreeuwen tegen een paard om dan ook nog eens even na 10 minuten dat ding wel even op zijn plek te zetten .............. WAANZIN, waar haal je het vandaan...... echt, en ik zie het gebeuren.... En dan hebben die mensen nog de mazzel dat ze gewoonweg een heel braaf paard hebben die zo iets heeft van "nah, zalwel" "Ik snap er geen hol van, maar ik laat het maar over me heenkomen"

Mijn peerd (en gelukkig veel paarden waar ik mee gewerkt heb) pikt dat niet, oneerlijk zijn..... onterecht straffen........ kan ik hem krijgen waar ik hem op dat moment ontvang, en terecht Lachen is vice versa overigens ook zo hoor Lachen Lachen

Een paard wordt niet kopschuw van een flinke terechte tik op de kop, een paard wordt kopschuw van onverwachte, onterechte, verkeerd getimede tik op de neus.........

Ik heb ooit een paard echt heel de baan doorgemept met een longeerzweep, en die etter bleef terugkomen, hij bleef me uitdagen, hij bleef mij naar mijn leven staan...... dat is de enige die ik echt, echt zo gruwelijk heb geslagen.... was zo, zo niet leuk. Maar ik kon niet anders. Ik kreeg dat dier binnen en tja, hij moet toch een keer die box uit........ Toen dat voorbij was, draaide het dier ala minute als een blad aan een boom om, was net een soort zwaan kleefaan idee Lachen

Vanaf die keer geen enkele moeite meer gehad met meneer. Maar dat zijn echt, echt uitzonderingen gelukkig, want lol beleef je er niet aan kan ik je verzekeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:09

Nee, dat lijkt mij ook niet fijn, KiWiKo, zo'n paard en zo'n confrontatie. Maar ja, als het werkte, was het niet voor niks. Knipoog

Nee, ik ben (denk ik) vooral zo tegen gemep en geschreeuw, omdat ik vrijwel niemand zie die dat echt correct uitvoert. En nou weet ik dat op bokt iedereen vindt dat hij/zij wel zo kundig is om correct te corrigeren Clown , maar IK zie het dus bijzonder weinig in het dagelijks leven. Zie meer van die verwarde paarden, die zich afsluiten voor de mens of die zich enorm gaan verzetten. En dan is de mens meestal niet rechtvaardiger bij zulke paarden. Verdrietig
En daar ben ik zo allergisch voor. Boos!
Zulke mensen kan ik van hun paard aftrekken op zulke momenten. Maar ja, daar ben ik te netjes voor. Tong uitsteken
En te klein. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:14

hahaha heb ik ook hoor. Ik kan me gruwelijk ergeren aan mensen die hun brave dier zo te kakken zetten........

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:29

Ik geef de mijne alleen een mep tussen de oren als hij omhoog komt. Hij maakt er de laatste tijd namelijk een beetje een gewoonte van. Laatst de zweep erbij gepakt en elke keer als hij ook maar een beetje de lucht in kwam, een mep tussen de oren. Nu laat hij het wel.
Verder rij ik eigenlijk nooit met zweep. Vooral omdat ik dan mn handen zo vol heb en ik hem toch niet gebruik Knipoog, niet omdat ik er tegen ben. Ik rij wel altijd met sporen.

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:24

Wie haalt het nu in zn hoofd om een paard tussen de oren te slaan Gaaaap
en dan later zeuren dat het paard schrikachtig is en dat je niet in de buurt van zijn oren mag komen Gaaaap
persoonlijk sla ik altijd op mijn laars omdat het toch een soort van oplet effect geeft Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:26

Jij slaat jezelf als het paard iets doet wat niet mag??? Heel bijzonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:00

Nadya schreef:
Nee, dat lijkt mij ook niet fijn, KiWiKo, zo'n paard en zo'n confrontatie. Maar ja, als het werkte, was het niet voor niks. Knipoog

Nee, ik ben (denk ik) vooral zo tegen gemep en geschreeuw, omdat ik vrijwel niemand zie die dat echt correct uitvoert. En nou weet ik dat op bokt iedereen vindt dat hij/zij wel zo kundig is om correct te corrigeren Clown , maar IK zie het dus bijzonder weinig in het dagelijks leven. Zie meer van die verwarde paarden, die zich afsluiten voor de mens of die zich enorm gaan verzetten. En dan is de mens meestal niet rechtvaardiger bij zulke paarden. Verdrietig
En daar ben ik zo allergisch voor. Boos!
Zulke mensen kan ik van hun paard aftrekken op zulke momenten. Maar ja, daar ben ik te netjes voor. Tong uitsteken
En te klein. Haha!

Ben het totaal met je eens...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:40

Een paard tussen de oren slaan ? Hoe kom je op het idee. Als je weet hoe een paard in elkaar zit, dan begrijp je dat de nekgebied van het paard het meest kwetsbare deel in het lijf van een paard is. (hersenen, gehoor, evenwicht, zenuwbanen, bloedbanen, delicate verbinding hoofd aan de hals).

Schreeuwen, gillen en tieren en later straffen werkt niet.
Het gaat er bij een paard om hoe je straft en wat het daarvan effect is.
Aan een beschadigd paard dat goed luistert, heb je weinig.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:52

Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik mijn paard één keer een tik (en dan nog een zachte, omdat ik bang was hem onnodig pijn te doen) tussen zijn oren gegeven met het puntje met mijn zweep.
Waarom? Omdat ik geen andere uitweg meer zag.

We hadden de hele les al wat ruzie met elkaar, ik wilde dat hij dit deed, hij wilde niet, gevolg twee dozen die lekker pissig op elkaar zijn. Dat heb je als je in karakter niet zoveel verschild.
Maargoed, ik stuurde hem terug de hoefslag op, en opeens zwalkte hij naar rechts en drukte hij zo met zijn volle gewicht mijn been tegen het schot. En doorlopen, terwijl mijn been knel zat en ik niet zulke fijne signalen van mijn knieschijf kreeg. Normaliter, als hij zijn evenwicht verloor of schuin ging lopen zou ik corrigeren met mijn rechterbeen; hem rechtzetten, maar die zat godgruwelijk klem tussen lijf, zadel en schot. Mijn linkerbeen drukte hem alleen maar verder tegen de wand aan en hij negeerde het bit door die tussen zijn kiezen te pakken.

Tja, toen heb ik in een noodoplossing mijn zweep ter hand genomen en ff snel een tikje tussen de oren gegeven. Genoeg om hem kapot te laten schrikken zodat hij van het schot wegsprong, een bok gaf en de rest van de les wel uitkeek om nog eens te dicht bij de wand te komen.

Gemeen? Oneerlijk?
Was 450 kilo die mijn been tegen een muur platdrukte wel eerlijk dan?
Drie weken lang met een blauwe knie rondlopen, dat was niet gemeen?

Natuurlijk ben ik ook tegen ruiters die in woede en onmacht een mep tussen de oren geven waar het paard niet goed van word. Ik heb dat ook meegemaakt, en heb er elke keer weer wat van gezegd, één keer tot knallende ruzie tussen de ruiter en mezelf aan toe.
Maar er is een heel, heel groot verschil tussen een mep tussen de oren geven omdat het niet naar je zin gaat, of een tik tussen de oren omdat er een situatie is ontstaan die voor de ruiter niet meer veilig is!

Mijn paard heeft me nooit meer in het schot geduwd. Hij heeft nog nooit gesteigerd. Sinds die ene tik heeft hij nooit meer een tweede gekregen. Ik vind dat het terecht was, en mijn knie vond dat ook. Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:20

Citaat:
Wie haalt het nu in zn hoofd om een paard tussen de oren te slaan
en dan later zeuren dat het paard schrikachtig is en dat je niet in de buurt van zijn oren mag komen
persoonlijk sla ik altijd op mijn laars omdat het toch een soort van oplet effect geeft

Ja denk dat echt indruk maakt als je bijna achterover kiept Knipoog, zal vast helpen!

Die van mij heeft het dus weer gedaan en ik ga er niet meer op voordat de fysio is geweest...Mjin gevoel zegt toch dat er iets niet goed zit. Hij is te vlot en te lomp om hem te straffen ( voor mij dan), en hij gaat ook te hoog om te blijven zitten balanceerd op het randje van omkiepen. Ik reageerde deze keer sneller, hup beugels uit en me eraf laten glijden en kwam op mijn voeten terecht. ..ben benieuwd wat er maandag uitkomt, mocht er niks uitkomen laat ik een prof er even opklimmen en ik denk ook niet dat hij het liefjes oplost..

dylight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:35

tussen de oren slaan vind ik aleen kunne als hij steigert maar ik doe het nooit zelf Bloos ik rij een paard die is normaal heel voorwaarts maar ze is 4/5 maanden onder het zadel maar nu heeft ze door dat ze ook met haar hoofd kan 'gooien' onder het zadel en pas had ik les niks aan de hand maar op een gegeven moment vond ze dat ze wel klaar was en ze wou niet meer vooruit nou toen heb ik de zweep er aleen nog maar bij gepakt hij wist derect dat de maat vol was en het was over maar dan sla ik nog niet eens.
ik rij ook nog een pony die weigert gewoon voor je been die is niet voorwaarts te rijden!!
die rij ik dan ook met sporen en zweep en hij bokt aleen maar en dan reageert hij gewoon helemaal niet meer op mijn been.dus geef ik heb een tik met de zweep en dan is het over maar als hij een maal erdoor is kan hij prachtig shouwen..
maar ik heb heel vaak met hem ruzie want hij wil niet voorwaarts dus gaat hij bokken en dan geeft ik hem een tik. maar ik heb nog nooit een paard tussen de oren geslagen en dat zal ik ook nooit doen die beesten hebben ook gevoel slaan ze jou maar een tussen je oren..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:39

Citaat:
maar ik heb nog nooit een paard tussen de oren geslagen en dat zal ik ook nooit doen die beesten hebben ook gevoel slaan ze jou maar een tussen je oren..

nee die plet je onder 600 kilo..! erg zachtzinnig gaat hij dus met je om.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:49

randie schreef:
Ja denk dat echt indruk maakt als je bijna achterover kiept Knipoog, zal vast helpen!

Die van mij heeft het dus weer gedaan en ik ga er niet meer op voordat de fysio is geweest...Mjin gevoel zegt toch dat er iets niet goed zit. Hij is te vlot en te lomp om hem te straffen ( voor mij dan), en hij gaat ook te hoog om te blijven zitten balanceerd op het randje van omkiepen. Ik reageerde deze keer sneller, hup beugels uit en me eraf laten glijden en kwam op mijn voeten terecht. ..ben benieuwd wat er maandag uitkomt, mocht er niks uitkomen laat ik een prof er even opklimmen en ik denk ook niet dat hij het liefjes oplost..

Hoe moet je paard je anders in godsnaam duidelijk maken dat er iets mis is? En lekker, dus als de fysio niets vindt laat je hem in elkaar rossen door een prof? Misschien moet je je dan afvragen of je misschien iets anders moet gaan rijden?

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:47

Ik zal nooit tussen de oren slaan ! Inderdaad zowieso niet slaan Bloos
Maar ik heb ook altijd geleerd dat je niet tussen oren moet slaan
Maar wel gewoon als hij heel vervelend is bij de nek ofzo maar niet het hoofd

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:39

Citaat:
Hoe moet je paard je anders in godsnaam duidelijk maken dat er iets mis is? En lekker, dus als de fysio niets vindt laat je hem in elkaar rossen door een prof? Misschien moet je je dan afvragen of je misschien iets anders moet gaan rijden?

Misschien moet jij even nadenken voordat je iets roept Knipoog . Je hebt geeen idee hoe kwetsend dit is. Ik heb dit paard nu 6 jaar, waarvan ik bijna 3 jaar heb geinversteerd heb voordat ik normaal kon rijden, op afraden van veel mensen die zeiden dat ik hem beter zou kunnen verkopen. Normaal rijden was er nl niet bij, hij brak de tent af sloeg bakranden aan diggelen etc. Dat het een paard is waarmee je nooit normaal zou kunnen werken omdat het een dominant dier is qua rijden. Ik heb 4 lesgevers gehad, allemaal de laan uitgestuurd omdat ik vond dat ze niet goed waren voor mijn paard. Nu heb al een aantal jaar iemand die geweldig is , en ik kan nu ook lezen en schrijven. Ik heb mijn rijden aangepast aan HEM omdat, dit geen paard is die zich aan mensen aanpast.

En ja ik zou normaal ook denken als hij 2 keer steigerde dat er goed is mis is. Maar laat mijn paard nou een hele tijd geleden geopereerd zijn aan hoefkanker..En dus met een hoefschoen omlopen om het helemaal zandvrij en drukvrij te houden. Wat dus betekent dat hij om de dag gereden kan worden en naar buiten kan, mits de bak niet te nat is of ik binnen kan rijden.

Is het dan zo raar om te denken dat het steigeren misschien frisheid / joligheid of fratsen zijn omdat hij weer aan de gang gaat na een lange poos?
Een keer kan toeval zijn, de tweede keer zoals nu, vertrouw ik het niet en komt er iemand bij..Dus dan vind ik dat jij best lef hebt om zn bewering te doen terwijl je de hele achtergrond van mij en mijn paard niet kent..En dus gaat verkondigen dat het aan mijn rijstijl ligt omdat het nu 2 keer voor is gevallen Verward Apart....!

ps: ik zag nog een mooie steiger foto misschien is er wel iets mis Gestoord Knipoog

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:56

ik denk dat de mensen die tegen slaan tussen oren zijn bij ernstige steiger problemen waarbij lichamelijk niks aan het paard mankeert zelf nog nooit zo'n dier onder het zadel hebben gehad. Anders ben ik erg benieuwd hoe hun dit hebben opgelost..

Zelf heb ik een enorm groot steiger probleem gehad, uit dominantie niet uit pijn.. Daar kon ik helemaal nie aan komen op het moment dat hij begon... dan werd het erger, moest ik aflaten koelen en daarna flink naar voren...

Wel werk ik nu veel met zadelmak makers en ( jonge ) hengsten en deze moeten toch zeker weten dat ze naar voren moet met bv zadelmak maken als ze enorm gaan bokken.. Deze begeleid ik altijd met longezweep en op het moment dat ze niet gaan geef ik deze een corrigerende tik naar voren..

De meeste hengsten stap ik altijd met zweep.. Puur om het feit dat in de periode dat ze gaanleren dat ze hengst zijn echt totaal niet meer op jou letten en om het minste geringste een brul geven ( da's nie zo erg ) maar ook omhoog komen en dan echt geen rekeneing meer met jou houden.. Op die momenten krijgen ze van mij wel een klap dat ze moeten weten dat ze zich gewoon gedragen, puur omdat jij zelf op zo'n moment kwetsbaar ben en het dan van kwaad tot erger gaat.. Dan heb ik het over hengsten..

Ieder paard moet zich gewoon gedragen en slaan is echt niet altijd de oplossing..

Eerst je paard controleren waarom hij iets doet met rijden en waar het vandaan kan komen.. Is er fysiek en mentaal niks aan de hand kan een corrigerende klap een oplossing zijn.. bij mijn huidige paard absoluut niet, bij mijn oude paard met onwijs grootlaadprobleem heeft dit na alles wat je kan bedenken geprobeerd te hebben en angst dominantie is geworden was dit wel de oplossing..

renspoown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:48

absoluut niet, zweep is hoogstends corrigerend bedoelt, tikje achter de kuit of op de achterhand.
Absoluut niet bij het hoofd in de buurt!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:43

Citaat:
absoluut niet, zweep is hoogstends corrigerend bedoelt

tik op zn kop bij een dominant gezond steigerend paard ook ...

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:53

randie schreef:
Citaat:

Stel. Jij pakt een snoepje. Mama zegt dat het niet mag. Jij eet door .Ze slaat je met een stofzuigerslang tussen je oren. Corrigerende tik Ja

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:58

Ik had mijn paard ook wel eens uit frustratie tussen zijn
oren geslagen, mijn lesgever zei dat het totaal nutteloos
was omdat je paard meestal iets niet doet omdat hij het
dan niet begrijpt nu doe ik het niet meer Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:42

Michelle___ schreef:
randie schreef:
Citaat:

Stel. Jij pakt een snoepje. Mama zegt dat het niet mag. Jij eet door .Ze slaat je met een stofzuigerslang tussen je oren. Corrigerende tik Ja

Ja als mijn kind met een honkbalknuppel tegen over me staat, dan gaat ze het echt even heel, heel lastig hebben....... en als dat met een stofzuigerstang is then so be it Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:59

Citaat:
Ja als mijn kind met een honkbalknuppel tegen over me staat, dan gaat ze het echt even heel, heel lastig hebben....... en als dat met een stofzuigerstang is then so be it

Vork Haha!

Vraagjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:23

Echt heel erg! Slaan hoort niet. Een zweep vind ik voor mensen die hun paard zelf op eigen houtje niet aan kunnen. Ik zou zeggen, leer eerst maar is met paarden omgaan voordat je uberhaubt gaat rijden. Als je (tussen de oren) slaat, kan je blijkbaar niet echt goed met paarden opschieten. Begin er dan ook niet aan!