Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:28

tottaly schreef:
(we gingen stukjes wijken en appuyeren, dus kleine tikjes erbij)

Hoezo dus tikjes erbij?

Sizzle schreef:
Waarom is dat volgens jou?

Ik heb een paard nog nooit 'teleurgesteld' gezien. Wel paarden met een gebrek aan vertouwen in en/of respect voor hun eigenaar. Waaruit moet je opmaken dat een paard teleurgesteld is?

Sizzle schreef:
Ik vind 3 jaar niet zo lang als je er van uitgaat dat een paard bij een normale eigenaar niet echt vaak in een hele enge situatie terecht komt waar alles aan komt op vertrouwen.

Ik ga er vanuit dat wanneer je een paard hebt om op te rijden dat je hem dan overal mee naartoe neemt. Dan ontwikkel je vertouwen. Als jij je paard nergens mee naartoe neemt omdat hij alles eng vindt, dan ben je gewoon bezig met uitstellen. Dan is het logisch dat je er drie jaar over doet.

Sizzle schreef:
Je moet dan een manier vinden om dat soort situaties voorzichtig op te zoeken zonder dat de paniek toe slaat. Kan jij dat wel in een maand?

Bij mij duurt het dan in ieder geval geen 3 jaar....

Mijne is ook wel eens compleet geflipt op wedstrijdtterrein omdat hij iets eng vond. Er was niks meer mee te beginnen. De volgende dag heb ik de hele bak vol paraplus, plastic, vlaggen etc. gehangen. Die heb ik een week laten hangen in de bak (en binnen een paar dagen was het niet meer eng). Daarna heb ik 4 weken achter elkaar steeds op een andere locatie een wedstrijd gereden en toen was het over. Ik ga dan ook niet heel voorzichtig mee doen en er teveel aandacht aan geven. Gewoon hup, naar voren. Meteen in galop naar voren rijden als ze iets eng vinden. Dan is het zo over.

Sizzle schreef:
Haar probleem was van heel andere aard namelijk dat het haar enorm ontbreekt aan intelligentie en iedere keer als ze dacht dat ze alleen stond voor een situatie dan werd het leven haar te ingewikkeld.

Maar waar ben jij dan op zo'n moment? Paarden denken niet ingewikkeld hoor. Die willen gewoon een leider. En als jij dan op zo'n moment te afwachtend/te voorzichtig bent, dan kunnen ze inderdaad het vertrouwen kwijt zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:38

Jasmijn. Paarden moeten eerst een leider willen accepteren voordat ze die gaan vertrouwen.
Daar ontbrak het aan. Er was ook echt geen touw aan vast te knopen hoor. Ze is mega cool en nog nooit geschrokken van objecten zoals vlaggen e.d. dus dat kon ik ook niet oefenen. Het in pamiek raken kwam soms echt volledig uit de lucht vallen voor mijn idee, inmiddels zie ik de situaties wel en kan ik ze daarom ook beheersen. Ook het principe niet laten kijken maar rijden ging totaal niet op, ik moest juist het omgekeerde doen. Laten we het erop houden dat ik nog nooit zoveel geleerd heb over 'uitzonderingen' als bij dit paard. ALs iemand nu zegt dat hij/zij een speciaal geval heeft geloof ik dat ook wat makkelijker. Bij deze druistte het ook allemaal totaal in tegen de logica. En dat viel niet mee.
Als fijne ervan had willen weten had je erbij moeten zijn zal ik maar zeggen. Ik snap nog steeds heel veel dingen niet. Zo is ze al meerdere keren voledig in elkaar gemept door 1 bepaald paard en nog steeds loopt ze weer direct op diezelfde merrie toe als ze bij elkaar in de (hele grote) wei staan. Ze lijkt maar niet te kunnen begrijpen dat ze dan weer volledig tot bloedens toe aangevallen wordt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:40

Is jouw paard wel in een kudde opgegroeid? Klinkt als mij dat ze geen normem en waarden heeft mee gekregen. iets wat ze wel mee krijgen als ze in groep groot worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:08

WinBinChes schreef:
Is jouw paard wel in een kudde opgegroeid? Klinkt als mij dat ze geen normem en waarden heeft mee gekregen. iets wat ze wel mee krijgen als ze in groep groot worden.

Ze had dat probleem als veulen al volgens de fokker dus is ze noodgewongen thuis (wel in een groepje) groot geworden. Haar bijnaam hoorde ik later was dan ook 'sukkeltje'. Het gaat veel te veel off-topic. Kort door de bocht gaat het hier om een paard dat zich wat autistisch gedraagd, maar verder het vriendelijkste en makkelijkste dier is die je je maar kunt wensen. Wil je alles weten kom jem aar een keer op de koffie Koffie (of thee)!
Om terug te komen on-topic. Ik heb dit paard ook een keer behoorlijk hard geslagen omdat er bij een eerdere eigenaar bepaalde dingen waren aangeleerd waar ze maar in bleef hangen. Ik heb het een jaar met verschillende hulp en visies zonder geweld geprobeert en uiteindelijk op aanraden van een iemand 1x heel hard maar wel heel consequent aangepakt. Toen waren spontaan de grootste problemen over. Dat is dus ook maar bij 1x gebleven. Ik was doodsbang dat het de verkeerde kant zou op gaan, maar gelukkig heeft het precies goed uitgepakt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:28

Nou ik heb Wino vandaag een schop onder kont verkocht. Bij het opstappen wou hij naar me slaan ( wat hij nog niet eerder heeft gepoogd), dus ik heb hem gelijk een knal op zijn kont verkocht. 2e keer deed hij het weer. Weer een knal verkocht. Toen halverwege het opstappen, kon ie weer een knal krijgen. Later tussendoor nog af en opgestapt, toen was hij braaf.

Konten naar me toe draaien en benen optillen is iets waar ik niet van gedient ben en is ook gelijk iets wat ik direct uit de wereld help. Als ik dat 1 keer toesta krijg ik een vreselijke dominantie probleem.

Rijden ging trouwens fijn en hij stapte ontspannen weg toen ik eenmaal zat. Meneer wist donders goed dat hij fout was

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:15

WinBinChes schreef:
Nou ik heb Wino vandaag een schop onder kont verkocht. Bij het opstappen wou hij naar me slaan ( wat hij nog niet eerder heeft gepoogd), dus ik heb hem gelijk een knal op zijn kont verkocht. 2e keer deed hij het weer. Weer een knal verkocht. Toen halverwege het opstappen, kon ie weer een knal krijgen. Later tussendoor nog af en opgestapt, toen was hij braaf.

Misschien deed zijn rug wel pijn met opstappen, en probeerde hij je dat te "vertellen"
dat weet je nooit zeker...
Heel Fair als je dan een schop krijgt

WinBinChes schreef:
Rijden ging trouwens fijn en hij stapte ontspannen weg toen ik eenmaal zat. Meneer wist donders goed dat hij fout was

Paarden denken héél anders als mensen.
Maar omdat we dat niet willen (weten) doen we gewoon net alsof ze mensen zijn
Dan kunnen we ze met een gerust geweten slaan Schijnheilig

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:15

Zeker wel. Die naturals, penny's en andere mensen die denken dat ze het erg goed weten, kunnen me aan de kont roesten.
Maar wel als ik zeker weet dat ze klieren en nergens pijn hebben of bang zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:16

ben het met Unamie eens......... zeker als een paard dat out of the bleu doet, dan vertelt hij je iets

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:20

idd...leer eerst maar je paard begrijpen voordat je zo dapper bent om te slaan...voormij ben je pas dapper als je je eigen fouten ook durft toe te geven....oeps dit was vast een reactie van naturalpenny...telt niet Whoosh!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:22

Ik denk dat ik mijn paard nog het beste ken. Dat heeft niks met rugpijn te maken. Dan had hij heel anders gereageerd, hij wou me alleen maar vertellen dat hij niet aan het werk wil. Eerst ging hij op de kletter stuurloos en remloos. Toen dacht ik dat hij misschien lichamelijks wat had. Tot is toen uitgesloten. Nu ik hem steeds voor ben met ''op hol slaan'' bedenkt hij wat anders.

Dus dat hij me wat wil vertellen klopt wel, maar niet dat hij pijn heeft. Als dat zo was geweest had hij niet ontspannen in de rug bij het weg stappen vlak na het opstappen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:24

celticpony schreef:
idd...leer eerst maar je paard begrijpen voordat je zo dapper bent om te slaan...voormij ben je pas dapper als je je eigen fouten ook durft toe te geven....oeps dit was vast een reactie van naturalpenny...telt niet Whoosh!

Ik begrijp mijn paard donders goed. Ik kan wel het verschil zien tussen pijn en een poging het leiderschap over te nemen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:26

WinBinChes schreef:

Konten naar me toe draaien en benen optillen is iets waar ik niet van gedient ben en is ook gelijk iets wat ik direct uit de wereld help. Als ik dat 1 keer toesta krijg ik een vreselijke dominantie probleem.

Maar waarom los je die dominantie problemen dan op door middel van slaan? Verward Kan ook op een andere, vriendelijkere manier..

Sta er telkens weer van verbaasd wat een incasseringsvermogen paarden toch hebben..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:27

WinBinChes schreef:
Ik denk dat ik mijn paard nog het beste ken. Dat heeft niks met rugpijn te maken. Dan had hij heel anders gereageerd, hij wou me alleen maar vertellen dat hij niet aan het werk wil. Eerst ging hij op de kletter stuurloos en remloos. Toen dacht ik dat hij misschien lichamelijks wat had. Tot is toen uitgesloten. Nu ik hem steeds voor ben met ''op hol slaan'' bedenkt hij wat anders.

Je paard probeert je iets te vertellen, steeds op een andere manier, maar ja helaas, baasje is doof Sigaar

WinBinChes schreef:
Dus dat hij me wat wil vertellen klopt wel, maar niet dat hij pijn heeft. Als dat zo was geweest had hij niet ontspannen in de rug bij het weg stappen vlak na het opstappen.

Helemaal Fout, jij gaat niet door voor de koelkast!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:29

ben het weer met Unamie eens.......... dier probeert je zeker wel duidelijk te maken dat er iets niet goed is

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:30

Lekker makkelijk Kiwiko, hoef jij niet steeds te quoten Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:31

Wat zal dat een genant gezicht zijn, iemand die zijn paard staat te schoppen....
Om je dood te schamen zeg.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:32

unamie schreef:
Lekker makkelijk Kiwiko, hoef jij niet steeds te quoten Haha!
EN het niet zelf te typen Lachen Lachen

@ Nixs ik trap ook wel eens een paard, vind het op dat moment niet genant Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:33

Ninx schreef:
Wat zal dat een genant gezicht zijn, iemand die zijn paard staat te schoppen....
Om je dood te schamen zeg.....

Nee ik had hem beter mijn knieen kapot kunnen schoppen Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:33

KiWiKo schreef:
ben het weer met Unamie eens.......... dier probeert je zeker wel duidelijk te maken dat er iets niet goed is

Wanneer kom je langs? Kan je het zelf zien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:34

ligt eraan waar je woont Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:37

Ik trek dat gewoon echt niet, met de beste wil van de wereld kan ik een hele hoop: maar niet een paard schoppen...
Wanneer ik dat wel eens zie breekt mijn hart, zeker wanneer ik zo'n gefrustreerde, nijdige grimas op de kop van de schopper zie staan.
Ik zie alleen maar onmacht op zo'n moment.
Sorry...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:37

Inge_ schreef:
WinBinChes schreef:

Maar waarom los je die dominantie problemen dan op door middel van slaan? Verward Kan ook op een andere, vriendelijkere manier..

Sta er telkens weer van verbaasd wat een incasseringsvermogen paarden toch hebben..

Ik ben het daar wel mee eens, dat kan ook wel op een andere manier, maar niet op het moment dat hij zijn benen al omhoog heeft. Dan kies ik toch wel voor mezelf.

Daarbij is hij helemaal nagekeken 2 weken. Hij heeft geen lichamelijk problemen. Gebit is gecontroleerd. Veearts heeft hem nagekeken en ik heb de fysio ook laten komen. Die heeft hem een beurt gegeven en kon geen ''vaste'' plekken vinden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:38

WinBinChes schreef:
Wanneer kom je langs? Kan je het zelf zien.

Als Happy-Athlete therapeut heb ik aan een foto genoeg Knipoog
Laatst bijgewerkt door unamie op 23-01-08 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

WinBinChes

Ninx schreef:
Ik trek dat gewoon echt niet, met de beste wil van de wereld kan ik een hele hoop: maar niet een paard schoppen...
Wanneer ik dat wel eens zie breekt mijn hart, zeker wanneer ik zo'n gefrustreerde, nijdige grimas op de kop van de schopper zie staan.
Ik zie alleen maar onmacht op zo'n moment.
Sorry...

Ik heb hem ook niet geschopt, ik geloof ook niet dat ik dat gezegt hebt. Hij heeft wel een klap op zijn kont gekregen

WinBinChes

KiWiKo schreef:
ligt eraan waar je woont Lachen

In Een (drenthe)