Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:39

horseyfries schreef:
Ten eerste denk ik dat je in eerste instantie in de Grand Prix foutloos moet rijden, dan krijg je punten. Spektakel zonder foutloos rijden zal nooit leiden tot een hoge score. Ten tweede zou ik juist denken dat als je paard verbetert door klassieke training, dat je daardoor juist beter scoort. En ten derde, als je je paard compleet onder controle hebt zoals je ook bij klassiek trainen probeert te bereiken dan is op de letter rijden een koud kunstje lijkt me, en de Grand Prix dus ook.
Nogmaals, waar zit dan het verschil?

Nee, want een klassieke ruiter zal een oefening niet op de letter rijden als het paard er twee passen verder bijvoorbeeld pas klaar voor is (dat heb ik gelezen ergens heel ver terug in dit topic). Dat zou die ruiter dan wel kúnnen, maar doet dat dan dus niet, omdat het niet hoeft bij klassiek.
Met spektakel bedoel ik dat bijv. de zijgangen héél duidelijk zichtbaar zijn zeg maar, en bij klassiek zie je ze soms amper, want daar gaat het niet om hoe het eruit ziet, maar om hoe je paard ervan verbetert.

Maar zijn hier misschien klassieke ruiters die t beter kunnen vertellen? Want ik rijd namelijk helemaal geen klassiek Gestoord

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:33

Bij spektakel gaat het meestal om veel voorbeenactie zonder de bijbehorende achterbeenactie, waardoor het ruggebruik over het algemeen ook niet is zoals het zou moeten.
Ook klassiekers trainen erop om de oefeningen exact uit te kunnen voeren, dus dat hoeft op zich niet zo'n verschil te zijn.

In klassiek wordt wel vaak meer waarde gehecht aan een iets voorzichtere correcte uitvoering van een oefening, dan een spectaculairdere oefening met wat "kleine" foutjes (bijv. een steekdraf, op de voorhand komen, achter de loodlijn komen/blijven). In GP wordt de "durf" vaak beter beloond, ook als er daardoor bepaalde foutjes insluipen.

Eerlijkheidshalve moet er wel gezegd worden, dat ook bij de meeste "klassieke" shows behoorlijk gezondigd wordt. Nou zijn dit meestal ook meer verkleedpartijtjes met (liefst een barok) paard dan een goed voorbeeld van klassieke dressuur en -training. Bloos!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:07

Vond Anky in Brabant een mooi voorbeeld van spektakel en een correcte foutloze uitvoering (behalve het halthouden op het eind) Wat een prachtproef! Daar kunnen zowel klassiekers als GP-ers nog een puntje aan zuigen! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:16

Geen idee, heb 'm helaas niet gezien.
Staat de kür ergens op internet toevallig?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:45

Het lijkt me nu duidelijk: klassiek=geen wedstrijden rijden, GP=wel wedstrijden rijden.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:09

ik ben GEEN anky fan, en ook ik rij zeker geen GP maar weet wel wat goed is voor een paard. zelf ben ik voorstander van meer klassiek, ik vind zelf altijd dat je ergens je eigen weg in moet vinden je kan kijken naar een of ander groot persoon en proberen het zelfde te doen maar elk paard is net als elk mens een individue en verdient dus verschillende trainings methode. wil hier nog een filmpje laten zien van anky
http://www.youtube.com/watch?v=lMqS1DTS ... re=related

je ziet echt duidelijk dat paard ontzettend in de mond geremd wordt zodra ze handen opent vliegt ie weg, ik vind het geen gezicht maar ieder zijn eigen mening en met alle repect ben geen fan van haar maar op een of andere manier flikt ze het wel altijd...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:02

Laatst bijgewerkt door horseyfries op 06-04-08 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:07

Vogeltje90 schreef:
Nee, want een klassieke ruiter zal een oefening niet op de letter rijden als het paard er twee passen verder bijvoorbeeld pas klaar voor is (dat heb ik gelezen ergens heel ver terug in dit topic). Dat zou die ruiter dan wel kúnnen, maar doet dat dan dus niet, omdat het niet hoeft bij klassiek.
Met spektakel bedoel ik dat bijv. de zijgangen héél duidelijk zichtbaar zijn zeg maar, en bij klassiek zie je ze soms amper, want daar gaat het niet om hoe het eruit ziet, maar om hoe je paard ervan verbetert.

Maar zijn hier misschien klassieke ruiters die t beter kunnen vertellen? Want ik rijd namelijk helemaal geen klassiek Gestoord

Als klassieke ruiters wel op de letter zouden kunnen rijden dan is het toch onzin om het niet te doen?
En je laatste zin begrijp ik ook niet helemaal, als je paard zo van je training verbetert dan gaat het toch juist wel om hoe je het eruit kan laten zien? Of hoe wil je je paard anders verbeteren? Innerlijk?
Ben het met Q eens dat je zelden op de zgn. klassieke shows daadwerkelijk dingen ziet waarvan je denkt "wauw", gelukkig dat Anky daar niet met een camera staat om eens de "tegenpartij" te filmen, want dat zou ook behoorlijk wat dramatisch beeldmateriaal opleveren vrees ik....
En begrijp me niet verkeerd want van echt goed klassiek kan ik nog altijd enorm genieten, om bijv. Arthur Kottas op een paard te zien zitten is een feest, maar zo zijn er maar weinig!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:30

horseyfries schreef:
Als klassieke ruiters wel op de letter zouden kunnen rijden dan is het toch onzin om het niet te doen?
En je laatste zin begrijp ik ook niet helemaal, als je paard zo van je training verbetert dan gaat het toch juist wel om hoe je het eruit kan laten zien? Of hoe wil je je paard anders verbeteren? Innerlijk?

Nee, geen onzin om niet op de letter te rijden. Want stel je paard is bij een bepaalde letter even niet helemaal in balans, maar drie passen later wel, dan heeft het dus meer zin om de oefening die je wil doen drie passen later uit te voeren. Dus niet op de letter.
En met verbetering bedoel ik extra losheid. Dus niet een oefening zó rijden om het er spectaculair uit te laten zien, maar gewoon om je paard te gymnastiseren. Ik noem het losser worden van een paard 'verbetering'. Dus bijv. geen schouderbinnenwaarts omdat het er zo mooi uit ziet, maar schouderbinnenwaarts omdat je paard daar dan soepel van wordt.
Ik neem aan dat je 'innerlijk' sarcastisch bedoelde. Maar het is misschien wel zo dat je paard daar innerlijk ook van verbetert ja.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:16

ALS je je paard klassiek écht goed africht dan zou hij niet in onbalans mogen zijn bij een bepaalde letter als je al op Grand Prix niveau rijdt.
En als je paard losser door zijn lijf gaat lopen worden zijn bewegingen automatisch mooier en groter en dát vind ik nou spectaculair, niet een heel gestresst paard wat met veel spanning op zijn lijf met zijn voorbenen wappert.
En nee, ik bedoelde het niet sarcastisch, maar vroeg me echt af of je dat bedoelt, omdat jij blijkbaar vind dat een paard juist trainen (als klassiek "juist" is) en losser maken en gymnastiseren toch kan inhouden dat hij amper zichtbare zijgangen doet en niet spectaculairder gaat lopen (in de positieve zin van het woord).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:06

@ Briennepien: Ik ben heel benieuwd naar je commentaar op het filmpje van Anky dat door Horseyfries is geplaatst? En als je het goed vindt hoef je heus geen fan van haar te zijn/of te worden hoor! Knipoog

Briennepien schreef:
ik vind zelf altijd dat je ergens je eigen weg in moet vinden je kan kijken naar een of ander groot persoon en proberen het zelfde te doen

Nou ik vind het anders heel leerzaam om te kijken en te luisteren naar mensen die goed kunnen rijden. Maar als jij denkt dat jij de wijsheid al in pacht hebt zou ik dat vooral dus niet doen. Stel je voor dat je nog wat bijleert! Knipoog

Briennepien schreef:
maar weet wel wat goed is voor een paard

Tsja, denken we dat niet allemaal te weten?

Vogeltje90 schreef:
Nee, geen onzin om niet op de letter te rijden. Want stel je paard is bij een bepaalde letter even niet helemaal in balans, maar drie passen later wel, dan heeft het dus meer zin om de oefening die je wil doen drie passen later uit te voeren. Dus niet op de letter.

De kunst en het doel van wedstrijddressuur is je paard zo voor elkaar te hebben dat het ELK moment in balans is, onstpannen, gehoorzaam en attent. Dan zijn paard en ruiter dus in staat om heel exact alles op de letter uit te voeren. Is dat niet zo dan volgen er gewoon onvoldoendes. En signaal die de meeste wedstrijdruiters opvatten dat ze thuis nog wat werk te doen hebben. Feitelijk heeft wedstrijddressuur dus een extra moeilijkheidsgraad t.o.v. klassieke/niet-wedtrijddressuur. Dus niet een beetje freewheelen en hier en daar een oefeningetje uit voeren waar het jou het beste uitkomt, maar continu zo in harmonie zijn met je paard dat je in staat bent het gevraagde correct en exact op de letter uit te voeren!

horseyfries schreef:
ALS je je paard klassiek écht goed africht dan zou hij niet in onbalans mogen zijn bij een bepaalde letter als je al op Grand Prix niveau rijdt.
En als je paard losser door zijn lijf gaat lopen worden zijn bewegingen automatisch mooier en groter en dát vind ik nou spectaculair,

Precies. Bovendien beschikken vele paarden die op GP niveau lopen vaak al van nature over hele goede bewegingen. Vaak over mooiere bewegingen dan de doorsnee paarden waarmee 'klassiek/niet-wedstrijddressuur'wordt gereden. En worden ze zo goed gereden dat die bewegingen nog mooier en spectaculairder worden. En dat is gewoon genieten!

horseyfries schreef:
En nee, ik bedoelde het niet sarcastisch, maar vroeg me echt af of je dat bedoelt, omdat jij blijkbaar vind dat een paard juist trainen (als klassiek "juist" is) en losser maken en gymnastiseren toch kan inhouden dat hij amper zichtbare zijgangen doet en niet spectaculairder gaat lopen (in de positieve zin van het woord).

Dat vraag ik mij ook af?? Wat is dan het doel van de klassieke dressuur als een paard niet zichtbaar beter gaat lopen en mooier wordt om naar te kijken?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:41

horseyfries schreef:
En als je paard losser door zijn lijf gaat lopen worden zijn bewegingen automatisch mooier en groter en dát vind ik nou spectaculair, niet een heel gestresst paard wat met veel spanning op zijn lijf met zijn voorbenen wappert.

We zitten op één lijn, ik denk dat we alleen allebei de dingen anders verwoorden. Het klopt dat je paard niet in onbalans zou mogen zijn, ja. Maar als je op de letter rijdt, rijd je op de letter. In het klassieke hoeft dat niet. Of dat goed is, is een andere discussie.

horseyfries schreef:

Vind ik ook. Ik probeerde alleen te verwoorden wat het verschil was.
We verstaan allebei iets anders onder spectaculair. Jij verstaat onder spectaculair 'mooi' en ik bedoelde in deze context eigenlijk meer 'heel erg zichtbaar'.
Natuurlijk gaat een paard mooier lopen als ie losser wordt. Maar met niet meer voorbeenactie dan nodig is voor zijn balans, en dát bedoel ik met 'minder spectakel'.

Maar ja je vroeg om het verschil tussen klassiek en regulier. Ik gaf antwoord volgens wat voor mij het verschil is. Ik ben niet van plan advocaat te spelen voor de klassieke dressuur, ik gaf alleen de verschillen weer. Ik denk er niet anders over dan jij. Ik hoop dat nu duidelijk is wat ik bedoelde.

Ik heb het gevoel aangevallen te worden, terwijl ik alleen behulpzaam wilde zijn. Nors opkijken

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:46

horseyfries schreef:
... als je je paard compleet onder controle hebt zoals je ook bij klassiek trainen probeert te bereiken dan is op de letter rijden een koud kunstje lijkt me, en de Grand Prix dus ook.

Jij spreekt niet uit ervaring als je een Grand Prix proef rijden 'een koud kunstje' noemt. Zelfs als je wereldberoemd zou zijn, zou je het zo nooit omschrijven. Je doet onze sport tekort, zowel klassiek als modern.

jasmijn78 schreef:
Bovendien beschikken vele paarden die op GP niveau lopen vaak al van nature over hele goede bewegingen. Vaak over mooiere bewegingen dan de doorsnee paarden waarmee 'klassiek/niet-wedstrijddressuur'wordt gereden. En worden ze zo goed gereden dat die bewegingen nog mooier en spectaculairder worden. En dat is gewoon genieten!

Het leuke van de sport is dat je paard zooo ontzettend kan verbeteren van het werk:
- Vido was geen spectaculaire 'benenzwaaier', was zelfs volgens de jury op de Pavo cup 'strak in zijn voorbeen'. Moet je eens kijken hoe hoog zijn benen nu in passage komen...en zijn uitgestrekte draf is (bijna) standaard voor een 8!
- Onlangs zocht ik foto's van hem om aan de fokker te sturen. Mijn moeder kwam met foto's van hem toen we ZZ-Zwaar reden... Inmiddels is het een ander paard! Veel meer kap en dikke billen, wat een verschil. Gaaf om te constateren.
jasmijn78 schreef:
@ Briennepien: Ik ben heel benieuwd naar je commentaar op het filmpje van Anky dat door Horseyfries is geplaatst? En als je het goed vindt hoef je heus geen fan van haar te zijn/of te worden hoor! Knipoog

Fan of geen fan, of je nou 'voor' of 'tegen' haar trainingsmethode bent, de kur op Indoor Brabant van Anky was fenomenaal! Het schoot me te binnen dat onze sport nog niet zo subjectief is als we beweren. Deze kur was zoals het bedoeld is...alleen een computersimulatie kan perfecter.
jasmijn78 schreef:
Nou ik vind het anders heel leerzaam om te kijken en te luisteren naar mensen die goed kunnen rijden. Maar als jij denkt dat jij de wijsheid al in pacht hebt zou ik dat vooral dus niet doen. Stel je voor dat je nog wat bijleert! Knipoog

Heb deze week in mijn training zoveel gehad aan mijn bezoek aan de Brabanthallen: heb het kunstje weer eens af kunnen kijken. Zooo leerzaam!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:24

Vido, ik vind het knap zoals jij mijn woorden uit zijn verband weet te rukken...
Wat jij ervan maakt staat er namelijk niet!
Gelukkig zijn er blijkbaar ook nog mensen als Jasmijn die blijkbaar wel kunnen lezen wat er staat.

Komt hier nog één voor je:
ALS mensen goed kunnen lezen en niet dingen anders interpreteren dan er staat, DAN zouden ze begrijpen dat ik dingen niet bedoel zoals ZIJ denken......

@ Vogeltje, ik begrijp dat we hetzelfde bedoelen hoor, het was ook geen aanval op jou, jij probeerde alleen met de argumenten die de "klassieken" altijd gebruiken hun kant uit te leggen en dus vroeg ik jou dezelfde vragen die ik ook aan die klassieken stel als zij diezelfde argumenten gebruiken. Totaal niet persoonlijk bedoelt hoor!
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 07-04-08 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:27

horseyfries schreef:
Waarom heb je het meest recente filmpje van Anky, de wereldbekerfinale in Den Bosch, niet ook laten zien?
Omdat het te goed was? Knipoog

http://nl.youtube.com/watch?v=M10Cet-MawE

tuurlijk ziet er echt prachtig uit, geen twijfel mogelijk! maar dat andere filmpje liet een training zien en das een verschil, niemand zal ze paard zo verschrikkelijk rond en diep rijden in een proef dan is laatste plaats gegarandeert, ik zeg ook dat ze het altijd maar flikt.. maar ik vraag me echt af waarom die paarden het doen. en serieus, ja was denk nog niet helemaal wakker ofzo. ik dacht dat dat filmje wa k der op heb gezet een fan van anky was die haar na deed! maar nee, jezus man ze is het zelf!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:31

En denk jij nu werkelijk dat als trainingen er altijd zo uitzagen als dat filmpje ze zo zou kunnen rondrijden in de ring?

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:01

jasmijn78 schreef:

Briennepien schreef:
ik vind zelf altijd dat je ergens je eigen weg in moet vinden je kan kijken naar een of ander groot persoon en proberen het zelfde te doen

Briennepien schreef:
maar weet wel wat goed is voor een paard

Tsja, denken we dat niet allemaal te weten?

je moet me nu niet als de boeman zien he!:)

ik denk ook dat je me een beetje heel erg verkeerd begrijp, of ik heb het niet echt duidelijk gezegt. anyway, ik vind idd dat je naar andere mensen MOET kijken daar leer je ontzetten veel van, MAAR ik vind ook dat je zelf een boel moet weten, puur naslag werk lezen in je achter hoofd houden rijden uitproberen enz. wat ik ook zei, is dat elk paard net als een mens een individue is. elk paard verdient dus een andere aanpak met rijden dat vergeten mensen nog wel is.. klein voorbeeld, paard wat van zich zelf traag is ga je eerst voorwaarts rijden en zorgen dat hij op je been reageert voor je een stapje verder gaat.

idd iedereen denkt goed te zijn voor hun paard, hoop ik teminsten. maar iemand die met een stang trens een paard in de krull trekt verklaar ik voor gek!

en om nog even bij het topic te blijven, ik denk dat wedstrijd en klassiek (mssn val ik in herhaling heb niet alles gelezen) toch in zekere zin iets gemeen hebben ze willen beide het dier verbetere op een zekere manier, daar waar de klassieke meer naar het paard luister en zich af vraagt wat kan het dier op welk moment. en de wedstrijd ruiter over het algemeen (om het even heel zwart-wit te zien) liever snel vooruitgang boekt.

wat ook het verschil is de "echte" klassieker rijd ook op een andere zadel, kan daar f geen foto van vinden, maar het dressuur zadel ligt in verglijking met het klassieke zadel meer op de voorhand
persoonlijk vind ik dit erg mooi:):D
http://nl.youtube.com/watch?v=xApMGRxpKiw

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:01

horseyfries schreef:
En denk jij nu werkelijk dat als trainingen er altijd zo uitzagen als dat filmpje ze zo zou kunnen rondrijden in de ring?

tja das dus mijn grote vraag:)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:50

Briennepien schreef:
tuurlijk ziet er echt prachtig uit, geen twijfel mogelijk! maar dat andere filmpje liet een training zien en das een verschil,

Juist!!! Een training ja!! Zei jij niet:

Briennepien schreef:
dat elk paard net als een mens een individue is. elk paard verdient dus een andere aanpak met rijden dat vergeten mensen nog wel is..

Anky is als een van de weinigen in staat om steeds weer met een ander paard terug te komen aan de top. Als zij haar training niet af zou stemmen op haar paarden ipv haar paarden af te stemmen op haar training dan zou haar dat nooit gelukt zijn. Als jij stelt dat ieder paard zijn eigen aanpak verdient, moet je niet zo kortzichtig zijn om direct iedere aanpak die jij misschien niet direct kan doorgronden te veroordelen.

Sommige klassiekers binden hun paard ook aan het bit tussen twee palen om hem de piaffe of levade oid aan te leren. In eerste instantie lijkt mij dat ook geen prettige methode. Maar ik heb er geen ervaring mee, zo'n training nog nooit irl meegemaakt en oon nog nooit directe resultaten gezien van een dergelijke training. Tot die tijd probeer ik toch geen oordeel te vormen.

Briennepien schreef:
MAAR ik vind ook dat je zelf een boel moet weten, puur naslag werk lezen in je achter hoofd houden rijden uitproberen

Misschien moet jij eens wat meer naslagwerk over Anky lezen voordat jij haar direct veroordeelt.

Briennepien schreef:
daar waar de klassieke meer naar het paard luister en zich af vraagt wat kan het dier op welk moment. en de wedstrijd ruiter over het algemeen (om het even heel zwart-wit te zien) liever snel vooruitgang boekt.

In dit topic is deze stelling al ZO vaak voorbijgekomen. En ik kan je als wedstrijdruiter verzekeren dat dat iig bij mij NIET zo is. En ik denk, weet bijna wel zeker, vele vele wedstrijdruiters met mij. Een wedstrijdruiter heeft er niets aan niet naar zijn paard te luisteren. Want een paard is heus niet gek. Dan doet hij het op een gegeven moment niet meer. Echt niet.

Ik vraag mij echt af waar jij die stelling toch op baseert? Misschien komt het omdat vooruitgang in de wedstrijdsport zichtbaar/meetbaar is dmv klasseringen en winstpunten? En bij klassieke niet-wedstrijdrijdende ruiters niet/minder?

Overigens kom ik vaak genoeg advertenties tegen van 5 a 6 jarige andalusiers die al alle oefeningen van de GP zouden moeten kunnen... Dus over snel vooruitgang boeken gesproken...

Het voordeel bij wedstrijd rijden is dat de 'vooruitgang' wel aan banden is gelegd. Er zijn leeftijden verbonden aan het maximale niveau wat een paard mag lopen. Wreedheden op wedstrijden leiden tot boetes etc. Op de klassieke 'rijderij' is minder toezicht. Geen overkoepelende bond, geen regels etc. Qua welzijn kan dat ook een nadeel zijn. Want wreedheid zit in de ruiter, niet in de trainingsmethode.

Briennepien schreef:
persoonlijk vind ik dit erg mooi:):D
http://nl.youtube.com/watch?v=xApMGRxpKiw

Mooi filmpje, maar wat is nu je statement met dit filmpje? Het is knap wat die man met zijn paarden doet, maar als je het vergelijkt met de huidige wedstrijddressuur is het appels en peren vergelijken (zonder een van beide te kort te doen). Zonder zadel en hoofdstel rondrijden en longeren, laten stijgeren en andere kunstjes laten doen is niet iets wat ik als wedstrijdruiter ambieer...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:53

Lielle schreef:
hm, ik weet wel dat ik niet onder de indruk was van het grootste deel van de training in Jerez een paar weken terug. Veel ruk- en plukwerk, weinig opbouw in een training, een schimmel die niet fatsoenlijk kon draven of galopperen, een 7jarige die met grof geweld in een piaffe gedwongen werd en een paar ruiters die nog niet eens naar mijn paard mogen kijken. Overigens ook een paar ruiters die wel heel fijn konden sturen. Ik kon niet er enthousiast worden over dit voorbeeld van klassieke dressuur eerlijk gezegd.

speciaal voor Briennepien, een quote van mij uit dit topic van een paar maanden terug.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:55

@ Briennepien: waarom start je nu ineens een topic bij praktijkproblemen over rollkur/hyperflexio?

Is het omdat je hiet teveel tegenargumenten krijg op het door jou geplaatste filmpje van Anky? Omdat je hier geen medestanders vindt? Maar mensen die doorvragen waar jij je mening op baseert?

Heel kortzichtig om direct iets te veroordelen, terwijl jij je kennelijk jezelf er nog geen eens in verdiept hebt.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:21

ik wil me er nu toch in verdiepen vind het altijd zo leuk hier mensen vallen je meteen aan maar is het niet zo dat je tijdens discussie kijkt naar wat andere mensen vinden en dat je iemand anders probeert te overtuigen door middel van argumenten?

iemand kan me hier bijvoorbeeld ook uitleggen wat de rollkur precies doet en waar het goed voor is:)

ik ben en ik blijf er echt bij, vind dat filmpje van anky gewoon wreed maar goed. en echt overal zijn er mensen ook in de klassieke dressuur die wreed met de paarden omgaan daarom zeg ik: ik kijk en onthou wat ik goed vind en dat gebruik ik voor mezelf!

even terug te komen op het feit dat anky (eigenlijk moet ik het mssn niet zeggen) verschillende paarden rijd, verschillend maar zelfde type zeer voorwaarts en uitstekende gangen van nature. maar ik denk nog steeds dat jullie me mssn verkeerd begrijpen?? wat ik ook zeg, anky flikt het wel altijd!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:05

Briennepien schreef:
ik wil me er nu toch in verdiepen vind het altijd zo leuk hier mensen vallen je meteen aan maar is het niet zo dat je tijdens discussie kijkt naar wat andere mensen vinden en dat je iemand anders probeert te overtuigen door middel van argumenten?

Eh... Jij voelt je aangevallen? Sorry maar als jij je er echt in wil verdiepen dan formuleer jij je vragen niet zo:

mssn is er al een topic over, maar ik vraag me echt af wat jullie er van vinden
ik vind het echt belachelijk! en verschrikkelijk om te zien!
maar weet iemand waar voor het is?

ik vind het er belachelijk en verschrikkelijk uit zien en snap idd het nut er niet van!!

Jij verwacht dus dat mensen voor jou moeite gaan doen iets uit te leggen terwijl jij van te voren al stelt dat je het belachelijk vindt???? Wie denk je dat je voor je hebt? Wellicht vindt je 12-14 jarige medestanders die ook gaan roepen dat ze het belachelijk vinden. Maar dit topic is dat niveau al lang ontstegen. Als jij een volwassen reactie/uitleg wil, zul jij je vragen op een andere manier moeten verwoorden. Gezien je profiel ben je al 19, dus GROW UP!

Briennepien schreef:
maar ik denk nog steeds dat jullie me mssn verkeerd begrijpen??

Goh, hoe zou dat nou komen???? Rolleyes

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:14

oke idd mssn niet zo heel handig nee,

maar ik herhaal discussie is toch iemand overtuigen met argumenten? dus vertel mij waar dient het voor neem aan dat jij dat weet anders zou je het niet zo heftig verdedingen:)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:15

maar de vraag is of ik de moeite wil nemen om jou te overtuigen als je je mening op een dergelijke manier formuleert (en wsl denkt jasmijn er ook zo over).