@ Briennepien: Ik ben heel benieuwd naar je commentaar op het filmpje van Anky dat door Horseyfries is geplaatst? En als je het goed vindt hoef je heus geen fan van haar te zijn/of te worden hoor!
Briennepien schreef:ik vind zelf altijd dat je ergens je eigen weg in moet vinden je kan kijken naar een of ander groot persoon en proberen het zelfde te doen
Nou ik vind het anders heel leerzaam om te kijken en te luisteren naar mensen die goed kunnen rijden. Maar als jij denkt dat jij de wijsheid al in pacht hebt zou ik dat vooral dus niet doen. Stel je voor dat je nog wat bijleert!
Briennepien schreef:maar weet wel wat goed is voor een paard
Tsja, denken we dat niet allemaal te weten?
Vogeltje90 schreef:Nee, geen onzin om niet op de letter te rijden. Want stel je paard is bij een bepaalde letter even niet helemaal in balans, maar drie passen later wel, dan heeft het dus meer zin om de oefening die je wil doen drie passen later uit te voeren. Dus niet op de letter.
De kunst en het doel van wedstrijddressuur is je paard zo voor elkaar te hebben dat het ELK moment in balans is, onstpannen, gehoorzaam en attent. Dan zijn paard en ruiter dus in staat om heel exact alles op de letter uit te voeren. Is dat niet zo dan volgen er gewoon onvoldoendes. En signaal die de meeste wedstrijdruiters opvatten dat ze thuis nog wat werk te doen hebben. Feitelijk heeft wedstrijddressuur dus een extra moeilijkheidsgraad t.o.v. klassieke/niet-wedtrijddressuur. Dus niet een beetje freewheelen en hier en daar een oefeningetje uit voeren waar het jou het beste uitkomt, maar continu zo in harmonie zijn met je paard dat je in staat bent het gevraagde correct en exact op de letter uit te voeren!
horseyfries schreef:ALS je je paard klassiek écht goed africht dan zou hij niet in onbalans mogen zijn bij een bepaalde letter als je al op Grand Prix niveau rijdt.
En als je paard losser door zijn lijf gaat lopen worden zijn bewegingen automatisch mooier en groter en dát vind ik nou spectaculair,
Precies. Bovendien beschikken vele paarden die op GP niveau lopen vaak al van nature over hele goede bewegingen. Vaak over mooiere bewegingen dan de doorsnee paarden waarmee 'klassiek/niet-wedstrijddressuur'wordt gereden. En worden ze zo goed gereden dat die bewegingen nog mooier en spectaculairder worden. En dat is gewoon genieten!
horseyfries schreef:En nee, ik bedoelde het niet sarcastisch, maar vroeg me echt af of je dat bedoelt, omdat jij blijkbaar vind dat een paard juist trainen (als klassiek "juist" is) en losser maken en gymnastiseren toch kan inhouden dat hij amper zichtbare zijgangen doet en niet spectaculairder gaat lopen (in de positieve zin van het woord).
Dat vraag ik mij ook af?? Wat is dan het doel van de klassieke dressuur als een paard niet zichtbaar beter gaat lopen en mooier wordt om naar te kijken?