Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

risky

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:41

mijn jong paard dat nog niet "stabiel" loopt en regelmatig denkt dat ze een rodeopaard is krijgt bij mij peeskappen en strijklappen om (wel die met gaatjes, die blijven veel koeler)
totdat ze "normaal" loopt zonder grote kans op verwonding aan haar benen

daarna gaan ze alleen nog maar bij het springen aan

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:53

Totaal mee eens, ARABESK, en anderen die er ook zo over denken. Paard = benen, een paard dat niet de coor over zijn benen heeft, of dat niet kan leren, is eh ...... En wat is dat over "versteviging" van de benen (mag ik even hard lachen?). De benen van een paard zijn, gezien het lichamelijk gewicht dat daar op rust, al stevig genoeg, mogen we aannemen. Wat ik verbijsterend vind, is dat zo vele mensen voetstoots aannemen, dat er bandages (die heel ergens anders voor zijn) of peesbeschermers NODIG zijn voor een paard. Als je ze de sport in wil hebben (dwingen, nou wordt iedereen kwaad, want "mijn paard springt juist GRAAG)) dan kan ik me best nog eens voorstellen, dat een beslagen paard zichzelf kan verwonden. Zeker, als er rare sprongen, of gekkigheid in de weide (als ze daar in staan/mogen) bij komt. Uiteraard wil je dan de benen van je paard beschermen, niks mis mee, iedereen weet wat een peesblessure kan betekenen .... Maar hoe dan ook: niet nodig, niet doen, dat is mijn becheiden en persoonlijke mening.

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:04

Er is veel te voorkomen om je paard meer de vrijheid te geven. Meer de wei of paddock in. Dus niet een half uurtje de vrijheid geven en dan weer hop de box in. Dat is inderdaad vragen om problemen. De meeste paarden en pony staat 23 uur in een box van 3 bij 3. Ze zijn blij als ze er uit mogen. Mensen vinden het dan gek dat ze door het dolle heen zijn en zich kunnen verwonden. Mensen denk eens na.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:18

Patricia1 schreef:
Er is veel te voorkomen om je paard meer de vrijheid te geven. Meer de wei of paddock in. Dus niet een half uurtje de vrijheid geven en dan weer hop de box in. Dat is inderdaad vragen om problemen. De meeste paarden en pony staat 23 uur in een box van 3 bij 3. Ze zijn blij als ze er uit mogen. Mensen vinden het dan gek dat ze door het dolle heen zijn en zich kunnen verwonden. Mensen denk eens na.

volkomen mee eens!!
de mensen van tegewoordig knallen hun paardje lekker in de box.
n rijden em een uurtje en dan weer de box in.
een paard hoor gewoon lekker rond te kunnen lopen te bewegen.
over peesbeschermers: ik vind dat ze tijdens het longeren wel om mogen, doe ze zelf ook om tijdens het longeren inverband met erg zware bak, waardoor eerder kans op aantikken dus dan doe ik ze wel aan. met springen ook.
bandages vind ik echt overbodig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:45

Zou er eigenlijk het MEESTE van alle paardenproblemen te zijn voorkomen, als een paard gewoon lekker DE WEI IN KAN (niet, dat ik diverse problemen wil bagatelliseren, want je kan maar een paard hebben, dat al JAREN ergens anders is geweest, zoals de meesten van ons denk ik, en je weet dan de achtergronden nietr altijd). Maar mijn persoonlijke mening is toch: een paard is en blijft een PAARD, dat is een dier, dat hoort 16-18 uur per dag te lopen, niet na ik-weet-niet-hoeveel-uur in een (al is het nog zo'n ruime) box er uit, en dan even KNALLEN (moet zich dan vaak nog inhouden ook, want:"wel luisteren, he?") ja, is dat nou eerlijk, dan? Ik weet het zo goed, sportpaarden, die gaan naarmate ze meer getrained zijn, minder en minder naar buiten, tsja, LAAT je ze dan eens, gaan ze uit hun dak, natuurlijk, en dan denkt iedereen: oh nee, straksbezeet hij/ zij zich, niet meer doen maar, in een stadium daarvoor begint het met diezelfde angst, dyus: beenbeschermers, peeskappen, etc. Okee, moet iedereen zelf weten, maar ik geef ter overweging: als je een gezond paard hebt, dat zich normaal gesproken op vier benen goed kan voortbwegen, heeft-ie ook dat alles niet nodig. Gaat je paard zich aanslaan "onder het zadel" heeft hem dan de tijd, hij moet zijn eigen evenwicht/kracht nog vinden. Maakt niet uit, hoe oud of jong, als je paard geen afwijkingen in de afloop an het bewegingsapparaat (duur woord voor: vier benen) heeft, niet aan knutselen!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:41

runningkawa schreef:
dus jij kunt gedachte lezen...knap
Kun je ook toekomst voorspellen? Knipoog
Soms wel Ja

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:20

terpentijn schreef:
Zou er eigenlijk het MEESTE van alle paardenproblemen te zijn voorkomen, als een paard gewoon lekker DE WEI IN KAN (niet, dat ik diverse problemen wil bagatelliseren, want je kan maar een paard hebben, dat al JAREN ergens anders is geweest, zoals de meesten van ons denk ik, en je weet dan de achtergronden nietr altijd). Maar mijn persoonlijke mening is toch: een paard is en blijft een PAARD, dat is een dier, dat hoort 16-18 uur per dag te lopen, niet na ik-weet-niet-hoeveel-uur in een (al is het nog zo'n ruime) box er uit, en dan even KNALLEN (moet zich dan vaak nog inhouden ook, want:"wel luisteren, he?") ja, is dat nou eerlijk, dan? Ik weet het zo goed, sportpaarden, die gaan naarmate ze meer getrained zijn, minder en minder naar buiten, tsja, LAAT je ze dan eens, gaan ze uit hun dak, natuurlijk, en dan denkt iedereen: oh nee, straksbezeet hij/ zij zich, niet meer doen maar, in een stadium daarvoor begint het met diezelfde angst, dyus: beenbeschermers, peeskappen, etc. Okee, moet iedereen zelf weten, maar ik geef ter overweging: als je een gezond paard hebt, dat zich normaal gesproken op vier benen goed kan voortbwegen, heeft-ie ook dat alles niet nodig. Gaat je paard zich aanslaan "onder het zadel" heeft hem dan de tijd, hij moet zijn eigen evenwicht/kracht nog vinden. Maakt niet uit, hoe oud of jong, als je paard geen afwijkingen in de afloop an het bewegingsapparaat (duur woord voor: vier benen) heeft, niet aan knutselen!

totaal mee eens Lachen mijn paardje kan nu niet in het land (net gecastereerd en als hengst mocht hij niet op het land, dat is ook de voornaamste reden dat ik hem heb laten castereren) en ik kan niet wachten tot hij 18 februari weer lekker naar het land mag!! het blijven paarden en door op het land staan, ook in de stortregen etc, word hij alleen maar sterker. ze staan bij ons alleen een ochtend (van kwart voor 9 tot half 1 á 1 uur) maar ze staan wél het hele jaar door, zomers en 's winters dat heb ik liever dan dat ze zomers de hele dag en 's winters helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:30

Mijn paarden staan hele dagen in de wei, maar met rijden nooit zonder peesbeschermer.
Wei is natuurlijk, een mens dragen, ondanks alle training nooit Lachen

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:32

ik heb stage gelopen bij hengstenhouderij Brinkman.
daar longeren ze de jonge hengsten zonder peesjes.
alleen als de hengsten ijzers hebben wel.
ik vind dit logisch omdat de hengsten nog wel eens een bokkensprongetje maken:')
mijn paard is het zelfde.
als hij denk dat hij niewt naar voren mag zakt hij axhter helemaal naar beneden en raakt elke keer bijna zijn kogels van de voorbenen,
overbodig?
nee in de wei wel!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:40

udine5 schreef:
Mijn mening is: gelijk beschermen die pezen.
Je kunt beter voorkomen dan genezen....

ben het hier helemaal mee eens, rij ALTIJD met peesbeschermers, zou het mezelf niet vergeven als hij zich op zijn pees trapt en daardoor een blessure op zou lopen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:41

mijn paard heeft trouwens aan het begin van het weide seizoen ook een week zijn peeskappen om, daarna niet meer, dan gaat hij niet meer zo uit zijn dak en is het weer gewoon..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:45

al men denkt dat je alleen daardoor een peesblessure kan oplopen is dat de kop in het zand steken. Peesblessures kan je ook oplopen door zwaar zand en dan heb je geen peesbeschermer die je even helpt om het te voorkomen. De trekkracht van het zand kan niet voorkomen worden en als de pezen al enigzins een zwakke plek hebben is het gebeurd. En dan kan geenb beschermer je dus helpen. dus in zware bak rijden heeft het geen nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:47

klopt
Je beschermt er maar 1 soort van blessure mee, die van een klap ertegen.

De rest voorkomen heeft dus ook met een dosis gezond verstand te maken Lachen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:49

zeg ook niet dat het je paard voor 100% beschermd, de bak is idd erg belangrijk ja, daarom heb ik ook uitvoerig onderzoek gedaan naar bakbodems voor ik mijn bakbodem heb aangelegt Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:52

maar de meeste die ik erover hoor en zie beseffen dat niet en denken dat de kous daarmee is afgedaan en dat is zonde. helaas heb ik op deze manier een fikse blessure gehad (niet ik maar mijn paard) doordat we in de klei zijn blijven hangen. Nu was dat wel absurd diep (tot haar buik) maar door de beschermer gaf dat nog meer weerstand wat de schade heeft verergerd. Dus voor mij geen beschermers meer in het bos

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:05

ze bieden egt wel bescherming in een zware bak want doordat het een zware bodem is heb je meer kans op aantikken dus daarom altijd met longeren peesbeschermers om verder in het bos of zo geen pees beschermers. verder bieden ze natuurlijk geen bescherming tegen de zware bodem duss rijd ook nooit in een zware bodem alleen met longeren moet het omdat we geen andere longeerbak hebben maar die bak is niet TE zwaar maar wel redelijk zwaar dus altijd voor de zekerheid peesbeschermers om voor het geval dat ze ooit perongeluk aantikt

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:43

je hebt bij een zware bodem idd meer kans op aantikken en daartegen helpen peeskappen wel, maar met name de zuigende werkeing van een slechte bodem geeft een grote kans op peesblessures.
@splash1999 rij jij buiten helemaal niet meer met bescherming dan? ik zie nl dat je endurance rijd en dus veel buiten traint neem ik aan

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:12

klopt vanaf dat moment ben ik direct gestopt met bescherming behalve met springen en longeren. ze treek met bescherming wel maar zonder doet ze het niet. let ze meteen op haar pootjes. Geen wondjes of dergelijks gehad vanaf de overstap.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:58

Katja schreef:
Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

wou ik ook net schrijven.
Mijn merrie is dan wel 10jaar maar ze tikt ook soms aan en daarom zet ik peesbeschermers voor en achter. Peesbeschermers en bandages zijn misschien niet goed als men het over de temperatuur heeft van de pezen. Maar je moet kiezen, en ik kies ervoor om haar te beschermen tegen wonden bij het aantikken.

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:04

Peesbeschermers zal voor een klein tikje wel bescherming bieden. Maar voor een hele grote zal de tik echt wel doorwerken. Bandages beschermen al helemaal niet. Wat kan nu een stukje stof aan bescherming bieden?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:07

ik rijd ook buiten geheel zonder beenbeschermers.
vooral met lange ritten kun je beter zonder rijden aangezien er zand tussen kan komen zitten en dan gaat het schuren niet erg prettig. overigens kan een paard goed op eigen benen lopen maar toch moet je natuurlijk wel opletten in het bos. met longeren en springen doe ook ik wel peesbeschermers voor aan gewoon voor de zekerheid en omdat ze nogweleens gekke sprongen maakt aan de longeerlijn.
en wat bandages voor een bescherming bieden snap ik ook niet :S
extra stevigheid misschien maar voor zo ver ik weet heeft een paard dat niet nodig:S

Melanieeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:25

Zeeé beschremen de benen vn een jong paard Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:31

waartegen..

Melanieeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:40

Daar beschermen ze hun benen mee Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:42

jaa maar waarmee met een lapje stof dat om de benen zit gedraaid.. of heeft het ook nog een bepaalde werking of alleen voor de mooi? want het lijkt mij niet dat ze enige bescherming kunnen bieden