Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Patricia1 schreef:Er is veel te voorkomen om je paard meer de vrijheid te geven. Meer de wei of paddock in. Dus niet een half uurtje de vrijheid geven en dan weer hop de box in. Dat is inderdaad vragen om problemen. De meeste paarden en pony staat 23 uur in een box van 3 bij 3. Ze zijn blij als ze er uit mogen. Mensen vinden het dan gek dat ze door het dolle heen zijn en zich kunnen verwonden. Mensen denk eens na.
runningkawa schreef:Soms weldus jij kunt gedachte lezen...knap
Kun je ook toekomst voorspellen?
terpentijn schreef:Zou er eigenlijk het MEESTE van alle paardenproblemen te zijn voorkomen, als een paard gewoon lekker DE WEI IN KAN (niet, dat ik diverse problemen wil bagatelliseren, want je kan maar een paard hebben, dat al JAREN ergens anders is geweest, zoals de meesten van ons denk ik, en je weet dan de achtergronden nietr altijd). Maar mijn persoonlijke mening is toch: een paard is en blijft een PAARD, dat is een dier, dat hoort 16-18 uur per dag te lopen, niet na ik-weet-niet-hoeveel-uur in een (al is het nog zo'n ruime) box er uit, en dan even KNALLEN (moet zich dan vaak nog inhouden ook, want:"wel luisteren, he?") ja, is dat nou eerlijk, dan? Ik weet het zo goed, sportpaarden, die gaan naarmate ze meer getrained zijn, minder en minder naar buiten, tsja, LAAT je ze dan eens, gaan ze uit hun dak, natuurlijk, en dan denkt iedereen: oh nee, straksbezeet hij/ zij zich, niet meer doen maar, in een stadium daarvoor begint het met diezelfde angst, dyus: beenbeschermers, peeskappen, etc. Okee, moet iedereen zelf weten, maar ik geef ter overweging: als je een gezond paard hebt, dat zich normaal gesproken op vier benen goed kan voortbwegen, heeft-ie ook dat alles niet nodig. Gaat je paard zich aanslaan "onder het zadel" heeft hem dan de tijd, hij moet zijn eigen evenwicht/kracht nog vinden. Maakt niet uit, hoe oud of jong, als je paard geen afwijkingen in de afloop an het bewegingsapparaat (duur woord voor: vier benen) heeft, niet aan knutselen!
udine5 schreef:Mijn mening is: gelijk beschermen die pezen.
Je kunt beter voorkomen dan genezen....
Katja schreef:Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.