Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:51

Mea ik ben heel benieuwd naar je onderzoeksopzet, onderzoeksdata en controle groep. En naar de significante verschillen die jij bent tegengekomen tussen de groep die op jouw wijze is 'ingereden' en de meer traditioneel ingereden paarden. Zou je anders je publicaties hier willen plaatsen??
Laatst bijgewerkt door Anya op 03-06-08 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:51

Zucht, de paard natuurlij hype breidt zich uit en uit.......

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:52

Mea: Waar het mij om gaat is dat in je hele verhaal alles wat anders gaat dan dat jij doet fout is, en dat het allemaal aannames zijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:52

Neehee, Mea, onderzoek dat niet in je straatje past is per definitie een verkeerd onderzoek toch Knipoog!

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:56

suleilitha schreef:
Mak aaien en tuttelen is gewoon mode, net als al dat paardenfluisteraar achtige gedoe.
Verder valt het me op dat het IRL toch een bepaald slag volk is, die je gewoon als zondebok bestempelen als je op een driejarige gaat zitten.
Ik heb dat soort opmerkingen nog nooit van een serieuze spring- of dressuurruiter gehoord, noch van een instructeur.

Jammer dat je mij zo bestempelt, zelf hoor ik daar niet bij dat ik mijn paard mak aai en tuttel. Ik ben net zo goed een nuchtere NL-er die verder kijkt dan wat al jaren door de oude garde wordt geroepen over paarden. Ik leer van iedereen en ben zeker geen mak aaiende en tuttelende paardenfluisteraar. Er zijn genoeg feiten en daar baseer ik mijn kennis op en niet op ideeen die een of andere pipo zegt of dit nu een springruiter of een zogenaamde paardenfluisteraar is.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:58

LADPR schreef:
Mea: Waar het mij om gaat is dat in je hele verhaal alles wat anders gaat dan dat jij doet fout is, en dat het allemaal aannames zijn.

Waar haal je dat uit? Ik zeg niet dat jij het fout doet, ik ben het er niet mee eens! Iedereen meot doen en geloven wat ie wil. Ik geef mijn mening en idee erover wat gebaseerd is op mijn ervaring en navraag en dergelijk bij diverse paardenmensen uit verschillende takken.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:00

Dani62 schreef:
Neehee, Mea, onderzoek dat niet in je straatje past is per definitie een verkeerd onderzoek toch Knipoog!

Dat is een bijzonder vooroordeel zeg. Of is dit eerder herkenbaar bij jezelf?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:03

Mea: Je geeft je mening door te zeggen dat:

Mensen te vroeg in jou ogen gaan inrijden omdat dat volgens jou met prestaties te maken heeft.
Je zegt dat veel paarden problemen met gedrag krijgen en blessures doordat ze te vroeg zijn ingereden
Je zegt dat als de dieren dan ongeschikt worden door blessures van te vroeg inrijden ze aan de kant geschoven worden.

Lees nou even zelf, dat gaat toch nergens over. Dat zijn allemaal aanname's.

Even in zijn algemeenheid waar ik me mateloos kapot aan kan ergeren is dat mensen die op natuurlijke wijze met paarden bezig zijn vaak geen grijntje respect voor de mede mens kunnen opgbrengen. Alles wat op een andere manier gaat dan van hun zelf is slecht en niet goed en fout.

Waar is het respect toch gebleven!

Voor alles wat met paarden te maken heeft zijn meerderen manieren, oplossingen die allemaal werken. Iedereen kiest de manier die het beste bij hun zelf en hun paarden past. Kan er gewoon niet bij waarom sommige mensen dan zo vreselijk kortzichtig zijn door de andere manieren gelijk fout en slecht te moeten noemen.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 03-06-08 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:07

Mea schreef:
Dani62 schreef:

Dat is een bijzonder vooroordeel zeg. Of is dit eerder herkenbaar bij jezelf?

Op bokt lijkt het af en toe zo. Als jij je 'onderzoek' hier post krijgt je waarschijnlijk ook alleen maar "Ja, maar! Ja, maar!".

Zie mijn knipoog, het was een grapje, en als je bokt beter gekend had, had je hem begrepen Lachen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:09

Als er onderzoek is geweest ben ik daar ook benieuwd naar. Maar volgens mij gaat het hier niet om een gedegen onderzoek.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:10

ik heb het ook niet alléén over bespiering ik heb het over de combinatie van verschillende dingen!
Daarnaast zou ik een 4 jarige compacte pony die niet meer loopt te slungelen en te wiebelen eerder inrijden dan een 4 jarige die dat stadium nog niet bereikt heeft maar dat terzijde.
Wat Dani62 zegt klopt; (al hou ikzelf mestal 5 jaar aan) maar dat neemt niet weg dat paarden niet voor die leeftijd door arbeid schade op kunnen lopen.
IJslanders maak ik met 4 jaar zadel en bitwijs; afhankelijk van de bouw,kracht en karakter klim ik er 3 of 4 keer op en gaan ze weer voor een jaar of half jaar als ze met 4,5 naar huis zijn gekomen op het land om vervolgens met 5/5,5 weer verder te gaan.
Ik ken echter ook paarden die vanaf hun 3e recreatief koetswerk doen en dit bleven doen tot op hoge leeftijd(25+) dus bepaalde arbeid tussen 3 en 5 jaar is helemaal niet zo erg denk ik.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:13

Anya schreef:
Mea ik ben heel benieuwd naar je onderzoeksopzet, onderzoeksdata en controle groep. En naar de significante verschillen die jij bent tegengekomen tussen de groep die op jouw wijze is 'ingereden' en de meer traditioneel ingereden paarden. Zou je anders je publicaties hier willen plaatsen??

Het is geen vergelijkingsonderzoek zoals jij in gedachten hebt denk ik. Het zijn vooral feiten en theorien waaruit ik mijn mening over dit onderwerp heb gebaseerd. Iedereen heeft verschillende instructeurs, paardenmensen, boeken, enz. waaruit men zijn eigen mening vormt. Mijn onderzoek staat daarom tussen haakjes omdat ik bij verschillende type paardenmensen dit onderwerp heb aangesneden, hier heb ik verschillende meningen/theorieen (ook dat sommige zweren bij 3 jarige leeftijd inrijden, hoor!) over gekregen, maar ook verschillenmde feiten gelezen.
Dus nogmaals het is en blijft mijn mening wat ik op allerlei dingen heb gebaseerd, net zo goed als iedereen dat hier heeft.
Maar ik zal mijn best doen om binnenkort iets te scannen hierover, daarnaast heb ik veel in de practijk gezien, dus zal ik maar een verslagje maken dan??

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:14

Dani62 schreef:
[

Op bokt lijkt het af en toe zo. Als jij je 'onderzoek' hier post krijgt je waarschijnlijk ook alleen maar "Ja, maar! Ja, maar!".

Zie mijn knipoog, het was een grapje, en als je bokt beter gekend had, had je hem begrepen Lachen.

Okee sorry verkeerd begrepen Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:17

Met je mening vormen door veel te lezen en te bestuderen is niks mis mee, met een menign hebben ook niet.

Maar in het wilde weg gaan roepen dat veel paarden dei pubergedrag vertonen niet begrepen worden of paarden die met drie jaar zijn ingereden vroeg versleten zijn, dat de eigenaren dat doen omdat ze prestaties willen wel.

Dat zijn geen feiten namelijk, maar een anderen manier afkraken en als slecht beschrijven zonder dat dat een reden heeft.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:19

LADPR schreef:

Mensen te vroeg in jou ogen gaan inrijden omdat dat volgens jou met prestaties te maken heeft.
Je zegt dat veel paarden problemen met gedrag krijgen en blessures doordat ze te vroeg zijn ingereden
Je zegt dat als de dieren dan ongeschikt worden door blessures van te vroeg inrijden ze aan de kant geschoven worden.

Even in zijn algemeenheid waar ik me mateloos kapot aan kan ergeren is dat mensen die op natuurlijke wijze met paarden bezig zijn vaak geen grijntje respect voor de mede mens kunnen opgbrengen. Alles wat op een andere manier gaat dan van hun zelf is slecht en niet goed en fout.

Waar is het respect toch gebleven!

Voor alles wat met paarden te maken heeft zijn meerderen manieren, oplossingen die allemaal werken. Iedereen kiest de manier die het beste bij hun zelf en hun paarden past. Kan er gewoon niet bij waarom sommige mensen dan zo vreselijk kortzichtig zijn door de andere manieren gelijk fout en slecht te moeten noemen.

Jammer dat je het zo kort door de bocht hebt gelezen. En ik zou niet weten waaruit blijkt dat ik jou geen respect geef. Nogmaals ik geef mijn mening en als iemand zich daardoor aangevallen of aangesproken voelt, mijn excuses daarvoor! Ik vind het geen reden als jou mening anders is dan de mijne mij daar op deze manier op aan te spreken!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:26

Alsof dat NH zo in de mode is. Het lijkt mij gewoon leuker voor mens én paard ^^ enne, nog steeds rijd 99% van de bevolking met bit in en beleren op de 'normale' manier (om het zo maar even te noemen), dus zo in de mode vind ik het (nog) niet.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:30

LADPR schreef:
Met je mening vormen door veel te lezen en te bestuderen is niks mis mee, met een menign hebben ook niet.

Maar in het wilde weg gaan roepen dat veel paarden dei pubergedrag vertonen niet begrepen worden of paarden die met drie jaar zijn ingereden vroeg versleten zijn, dat de eigenaren dat doen omdat ze prestaties willen wel.

Dat zijn geen feiten namelijk, maar een anderen manier afkraken en als slecht beschrijven zonder dat dat een reden heeft.

Sorry dat is geen afkraken.
Dit is een onderdeel van wat mijn ervaringe en dergelijk is, in mijn eerdere post schrijf ik dus ook: dat dit niet betekent dat ieder paard dat op jonge leeftijd dit gedrag of slijtage gaat tonen, en het betekent ook niet dat een paard dat op latere leeftijd wordt ingereden dit nooit zal hebben. Ik heb o.a. met probleempaarden gewerkt en daar was een standaard vraag als iemand zijn 'probleempaard' kwam brengen; 'op welke leeftijd is dit paard ingereden en hoe en waarom?' Dit omdat men er op deze stal ervan uit ging dat het 'probleem' dan eerder iets lichamelijks kon zijn als het om een paard ging dat op zeer jonge leeftijd al een bepaalde klasse in de dressuur/ springen of wat dan ook was getraind. We hebben vaak samengewerkt met een dierenarts, holisticsche dierenarts en een masseur/kraker, die vaker bij jong ingereden paarden allerlei rug en nekproblemen vaststelden. Natuurlijk is de preciese oorzaak nooit te achterhalen want het kan net toevallig zijn dat dit paard verkeerde ruiters of ooit een ongelukje in de wei heeft gehad of wat dan ook.
Misschien is het wel een idee om hier een officieel onderzoek naar te gaan doen?? Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:31

Ik vind een jaar of 3,5 a 4 een goede leeftijd om in te gaan rijden. Voor die tijd is bij mij uit den boze! Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:45

suleilitha schreef:
Mea, een jong paard kun je juist harden. Juist op jonge leeftijd beweging geven in stap over een harde ondergrond, biedt protectie tegen peesproblemen op oudere leeftijd.

Mak aaien en tuttelen is gewoon mode, net als al dat paardenfluisteraar achtige gedoe.

NH is geen paardenfluisteraar-achtig gedoe, hoor. Het is zo logisch als wat m.b.t. de omgang met paarden, veel logischer dan het 'vanuit de mens gedachte principe'. Knipoog

Daarbij hard je een paard meer als je ze lekker op het land laat in de kudde en lekker gaat grondwerken, zodat ze wel werken, maar nog niet zo erg belast worden. Want hoe je het ook wendt of keert, als je er op gaat belast je ze behoorlijk.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:46

Ik zou rond 3 jaar rustig laten wennen aan het zadeltje, maar niet echt rijden. daarna longeren, longeren met zadel, laten wennen aan gewicht, longeren met iemand dr op en daarna rustig aan rijden wanneer je paardje rond de 4 jaar is . Lachen
Succes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:47

suleilitha schreef:
Zucht, de paard natuurlij hype breidt zich uit en uit.......

Kijk, dit vind ik nou kortzichtig. Rolleyes
Bah!!!!

Al ben ik erg blij met de verschuiving van bewustzijn in paardenland, dat wel. Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:06

Mea: Dat is wel afkraken en ik ben niet degenen die kortzichtig is. Ik struikel neit of je mening ik struikel over eht feit dat je maar wat roept. Voor een mening heb ik respect.

Hoe kom je er bij dat het een feit is dan dat dieren die met drie jaar ingereden worden blessures krijgen.
Hoe kom je er bij dat paardne met drie jaar worden ingereden omdat de eigenaren prestaties willen zien.
Hoe kom je er bij dat paarden op oudere leeftijd afgeschreven worden omdat ze neit meer kunnen werken door de blessures van het inrijden op drie jarige leeftijd

Dat is toch geen mening?

Tuurlijk zullen er een klein aantal mensen zijn die zulke dingen doet maar vraag me af hoe je er bij komt dat meer dan de helft van paardenland zo werkt.

Verder vind ik het mee denken met het paard ook helemaal niet erg. Al vind ik sommige natuurlijke methodes wel heel ver gezocht en niet altijd even eerlijk tegen voer het paard, maar ieder zijn ding.

Grondwerken is gewoon een manier van trainen niks meer en niks minder. Het is niet beter of slechter dna wat anders. Het is prettig dat het er is voor de mensen die het een fijne methode vinden. Net als dat het fijn is dat er de reguliere methodes zijn, die ook niet slecht voor een paard zijn, voor de mensen die dat fijn vinden werken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:16

oooeh rellen Haha!

Ik kom toch steeds op stallen waar ze met 3 jaar worden ingereden. Ken echt weinig mensen die met de 4 of 5 pas beginnen. (uitzonderingen daargelaten) Als ze bijv een heel groot paard hebben, die krijgt dan meer tijd.
Ik begin nu met een jonge 4 jarige. Sommige zijn als ze 4 zijn nog een baby en andere al volwassen.

Kijk naar je paard en naar zijn bouw en gedrag. Vanaf de 3 jaar kan je er mee gaan tutten en voor die tijd laat je ze gewoon lekker op de wei. Jij blij paard blij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:01

suleilitha schreef:
Mea, een jong paard kun je juist harden. Juist op jonge leeftijd beweging geven in stap over een harde ondergrond, biedt protectie tegen peesproblemen op oudere leeftijd.

Dat vraag ik me ook af, LADPR.

Verder valt het me op dat het IRL toch een bepaald slag volk is, die je gewoon als zondebok bestempelen als je op een driejarige gaat zitten.
Ik heb dat soort opmerkingen nog nooit van een serieuze spring- of dressuurruiter gehoord, noch van een instructeur.

Aan de hand/handpaard stappen op het harde is inderdaad erg goed. Zeker met de natte weides en zachte ondergrond in NL. Voor de 3 jaar passen de pezen zich nog het meeste aan. Kan wel dat je smid je vervloekt trouwens, omdat je er ook spijkerharde hoeven mee kweekt als je het goed doet en vroeg genoeg begint.

Mak aaien is iets voor pennymeisjes en geeft inderdaad nogal eens ongelukken en niet opgevoede paarden. "Paardenfluistergedoe" is een andere benadering, maar hier staat de veiligheid van de mens voorop. Zeker Parelli hamert daarop in zijn programma.

Als ik kijk naar de opmerkingen van de oude stalmeesters van bv de cavalerie dan gingen die ook niet op een paard zitten voor het 4 jaar was. Daar heette dan ook alles onder de 4 en soms zelfs 5 jaar veulen en daar rij je niet op. Dat we nu met ander voer en fokselectie een paard eerder een volwassen uiterlijk kunnen voeren betekent nog niet dat het skelet ook sneller volwassen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:14

LADPR schreef:

Wat het 2e en 3e betreft: dat is toch niets nieuws? Veel paarden die te jong zijn ingereden, belanden inderdaad bij de slager. En die gemiddelde leeftijd is 8 à 9 jaar. Dat is toch schrikbarend?!

Wat het 1e betreft, heb ik een vraag aan jou LADPR:
wat zijn (volgens jou) andere/overige redenen voor mensen om hun paard op zo'n jonge leeftijd in te rijden?