Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yannicke

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:16

Ik stap vaker gewoon vanaf een opstapje oid op. Is beter voor de rug van je paard. En ik ben gewoon een schijtluis met opstappen op mn eigen paard sinds ik er vanaf gemieterd ben met opstappen Nagelbijten / Gniffelen Doe het wel eens, maar liever niet. Hij is de laatste tijd braaf, maar hij heeft een tijd gehad dat hij continu ging rennen met gewoon zo opstappen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:26

niceboy16 schreef:
Ik stap vaker gewoon vanaf een opstapje oid op. Is beter voor de rug van je paard. En ik ben gewoon een schijtluis met opstappen op mn eigen paard sinds ik er vanaf gemieterd ben met opstappen Nagelbijten / Gniffelen Doe het wel eens, maar liever niet. Hij is de laatste tijd braaf, maar hij heeft een tijd gehad dat hij continu ging rennen met gewoon zo opstappen.

De laatste keer dat ik vanaf de grond ben opgestapt schoot het paard onder mij vandaan zodat ik ging zandhappen, bleef anders ook nooit stilstaan maar ging al stappen voordat ik mijn rechterbeen er overheen had. Sinds ik via een opstapje er op ga is er niets meer aan de hand.
Citaat:
Dat mensen het er "niet mooi uit vinden zien" kan ik me niet voorstellen, maar ik hoefde met opstappen nooit aan het paard te "trekken", gewoon voetje erin en hoppa Haha!

Maar idd zal het voor andere mensen wel handig zijn zo'n krukje

Voor de mensen die het nog steeds niet begrijpen: opstappen met behulp van een krukje o.i.d. is in het belang van de paardenrug, het gaat er helemaal niet om of je een slangenmens bent, zo ook wel erop kan komen of dat het voor die "stijve harken" wel handig is om een krukje te gebruiken. Ik kan ook zo op mijn paard komen, daar hoef je niet lenig voor te zijn, ik doe het puur om de rug te ontzien. Dus mensen, die flawekul zoals: ik heb geen krukje nodig want ik ben lenig genoeg heeft niets met het heel houden van de rug te maken ook al ben je nog zo lenig, je hangt aan het zadel ook al is het maar een paar seconden.

xxAnsxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:22

marietje27 schreef:
niceboy16 schreef:

De laatste keer dat ik vanaf de grond ben opgestapt schoot het paard onder mij vandaan zodat ik ging zandhappen, bleef anders ook nooit stilstaan maar ging al stappen voordat ik mijn rechterbeen er overheen had. Sinds ik via een opstapje er op ga is er niets meer aan de hand.
Citaat:
Dat mensen het er "niet mooi uit vinden zien" kan ik me niet voorstellen, maar ik hoefde met opstappen nooit aan het paard te "trekken", gewoon voetje erin en hoppa Haha!

Maar idd zal het voor andere mensen wel handig zijn zo'n krukje

Voor de mensen die het nog steeds niet begrijpen: opstappen met behulp van een krukje o.i.d. is in het belang van de paardenrug, het gaat er helemaal niet om of je een slangenmens bent, zo ook wel erop kan komen of dat het voor die "stijve harken" wel handig is om een krukje te gebruiken. Ik kan ook zo op mijn paard komen, daar hoef je niet lenig voor te zijn, ik doe het puur om de rug te ontzien. Dus mensen, die flawekul zoals: ik heb geen krukje nodig want ik ben lenig genoeg heeft niets met het heel houden van de rug te maken ook al ben je nog zo lenig, je hangt aan het zadel ook al is het maar een paar seconden.

Dat laatste ben ik het wel beetje mee eens...
Maar waarom stapt slechts schat ik 5% van alle ruiters op dmv opstapje om de paardenrug te ontzien? er stappen zat mensen op omdat ze er niet normaal op kunnen komen...
Het ontzettende meerendeel stapt gewoon normaal op?

Ik heb nog nooit "gemerkt" dat een paard daadwerkelijk last van z'n rug had door het "normaal" opstappen en ik vind wel dat er verschil in zit dat je eerst 5 min aan je paard hangt/trekt voordat je erop zit of normaal op kan stappen...

Val niemand aan hoor Haha! Lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:29

Ik denk dat veel mensen zich schamen om met een krukje op te stappen, bang dat ze voor stijve hark uitgemaakt worden. In het begin werd ik ook uitgelachen door mijn stalgenoten, nadat ik uitgelegd had waarom ik het zo deed gingen er steeds meer het opstapje gebruiken.
Men moet gewoon die schaamte van zich af zetten. Het is stoerder om een opstapje te gebruiken dan vanaf de grond opstappen.
Zoals al eerder gezegd, in Engeland gebruikt men al een eeuwigheid een opstapje.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:38

xxAnsxx schreef:
Maar waarom stapt slechts schat ik 5% van alle ruiters op dmv opstapje om de paardenrug te ontzien? er stappen zat mensen op omdat ze er niet normaal op kunnen komen...

Ik heb nog nooit "gemerkt" dat een paard daadwerkelijk last van z'n rug had door het "normaal" opstappen en ik vind wel dat er verschil in zit dat je eerst 5 min aan je paard hangt/trekt voordat je erop zit of normaal op kan stappen...

Hoi, zoals al meermalen ter sprake (schrijve) is gekomen: met krukje opstappen is heel gewoon in het buitenland. En wij Nederlanders lopen waarschijnlijk gewoon achter, zoals wel vaker op gebieden waar het paardenwelzijn en -bevinden betreft. Dat veel mensen hier zonder krukje opstappen wil natuurlijk niet zeggen dat het "dus" niet schadelijk is: hoeveel paarden lopen er niet rond met slecht passende zadels bv.? Dat iedereen iets doet, wil niet zeggen dat het dus OK is!
En over het niet merken dat een paard last van z'n rug krijgt door opstappen "zonder": in dit topic zijn al meerdere voorbeelden voorbij gekomen van paarden die niet stilstonden met ('gewoon') opstijgen, maar dit meteen deden toen een opstapje gebruikt werd! Niet stilstaan kan natuurlijk een kwestie zijn van onopgevoedheid, maar óók van pijn of een gebrek aan balans -en dat laatste, ook al lijkt het niet meteen schadelijk, zou ons toch al aan het denken moeten zetten.

xxAnsxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:57

VeerenAshley schreef:
xxAnsxx schreef:

Hoi, zoals al meermalen ter sprake (schrijve) is gekomen: met krukje opstappen is heel gewoon in het buitenland. En wij Nederlanders lopen waarschijnlijk gewoon achter, zoals wel vaker op gebieden waar het paardenwelzijn en -bevinden betreft. Dat veel mensen hier zonder krukje opstappen wil natuurlijk niet zeggen dat het "dus" niet schadelijk is: hoeveel paarden lopen er niet rond met slecht passende zadels bv.? Dat iedereen iets doet, wil niet zeggen dat het dus OK is!
En over het niet merken dat een paard last van z'n rug krijgt door opstappen "zonder": in dit topic zijn al meerdere voorbeelden voorbij gekomen van paarden die niet stilstonden met ('gewoon') opstijgen, maar dit meteen deden toen een opstapje gebruikt werd! Niet stilstaan kan natuurlijk een kwestie zijn van onopgevoedheid, maar óók van pijn of een gebrek aan balans -en dat laatste, ook al lijkt het niet meteen schadelijk, zou ons toch al aan het denken moeten zetten.

Ok mee eens.. eigenlijk niks aan toe te voegen Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:59

Hoera, dus weer een medestander op het krukjesgebied!

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:03

Ik heb de overbuurman er laatst eentje cadeau gegeven, hij vond ook dat hij er een nodig had.
Het volgende gedicht had ik erbij bedacht. (vooral die laatste regel)

Achter deze verpakking schuilt een groot cadeau voor jou,
Iets wat je veel gebruiken zal.
Het heeft verschillende functies voor groot en klein,
Dus dit ideale cadeau mag er zijn.

Het is niet geschikt voor mensen met hoogtevrees,
Alleen als diegene eerst de gebruiksaanwijzing leest.

Je kunt het ook gebruiken om je conditie te pijlen,
Dan hoef je in ieder geval niet te gaan dweilen.

Maar in dit gedicht,
Vertel ik natuurlijk ook over het gewicht,
Het gewicht van het cadeau is niet veel,
Gewoon twee keer het halve deel.
Daarom kun je het handig oppakken.

Met dit cadeau hoeft je paard niet te zakken,

Je kunt het ook gebruiken als je moe bent om er op te gaan zitten,
Bijvoorbeeld na lange buitenritten.

En nu denk je natuurlijk, wat zit er toch in?
Maar geloof me, je bent beter af met dit ding.

Het is ook leuk voor in de huiskamer,
Of voor op de slaapkamer.

Je mag het nu uit gaan pakken,
En je paard zal blij zijn dat hij niet meer zover hoeft te zakken.

Ik hoop dat je er blij mee bent,
Anders ben je natuurlijk wel een beetje verwend.

Je kunt het ook zo laten en niet uit pakken,
Maar dan snap je natuurlijk nog niets van dat je paard moet zakken.

Gebruik het ook voor de gymnastiek,
Dan kun je binnenkort ook zonder dit cadeau naar de piek.

xxAnsxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:14

VeerenAshley schreef:
Hoera, dus weer een medestander op het krukjesgebied!

Dat wel idd, maar mijne raakt echter in paniek als ik er iets naastzet (heeft nogal wat meegemaakt in verleden) dus ik zal toch gewoon op blijven stappen, maar snap het punt hier wel..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:30

xxAnsxx schreef:
Dat wel idd, maar mijne raakt echter in paniek als ik er iets naastzet (heeft nogal wat meegemaakt in verleden) dus ik zal toch gewoon op blijven stappen, maar snap het punt hier wel..

Oefenen, oefenen, oefenen! Hulp erbij zoeken en veel belonen, dan gaat het echt wel een keer lukken. Voor mijn part een hooibaal waar hij aan kan eten terwijl jij erop klimt, dat zal hij vast niet (lang) eng vinden.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:13

Ik stap alleen op met krukje als ik zonder zadel rij. Zjief wou eerst ook nooit stil staan. Nu na vele oefenpogingen later, doet hij het veel beter. Ene kant op andere kant er weer af en belonen. En ook vanaf de andere kant en belonen, nu is hij een stuk braver Lachen

exruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:41

bij ons op de manege word er altijd met krukje opgestapt,
(bij de manegepaarden dan he)
de ene ruiter is wat leniger als de andere maar als iedereen aan die paarden loopt te hangen
worden ze er niet beter op, zodoende dat wij tegen iedereen zeggen dat ze met krukje op moeten stappen.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:11

Het is misschien wel beter voor die rug, maar ik ben er toch van overtuigd dat zonder net zo handig is

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:13

Ik stap niet met krukje op, al is het wel bijna nodig. Nagelbijten / Gniffelen
De vrouw waar ik mijn paard heb staan, stapt wel met krukje op. Moet ook wel, ik kom met mijn 1.70m nog maar net op een paard van 1.60, zij is kleiner, en heeft een paard van 1.80 m. Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind wel dat je erg moet oppassen met het weglopen, of als je met zijn tweeen bent, dat iemand hem weghaald.

exruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:24

ja zoiezo dat iemand hem weghaald, anders schiet het niet op of gaat je paard erin staan???

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:31

yvette24 schreef:
ja zoiezo dat iemand hem weghaald, anders schiet het niet op of gaat je paard erin staan???

Is helemaal niet nodig, hoor. Zorg dat het in een hoekje staat of op een plek waar je er gemakkelijk omheen kunt sturen, niets aan de hand. Je kunt het zelfs nog wel gebruiken voor een oefeningetje met volte openen en sluiten, gebruik je het krukje als middelpunt.....

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:34

Waratje schreef:
yvette24 schreef:

Is helemaal niet nodig, hoor. Zorg dat het in een hoekje staat of op een plek waar je er gemakkelijk omheen kunt sturen, niets aan de hand. Je kunt het zelfs nog wel gebruiken voor een oefeningetje met volte openen en sluiten, gebruik je het krukje als middelpunt.....

Inderdaad.
Zo'n krukje geeft zelfs een extra dementie aan je dagelijkse oefeningen. *LOL*

Voorheen schrok mijn paard nog weleens, maar nu is hij zowat bomproof. Ja

Wat een krukje wel niet uit kan maken.Haha!

Heeft iemand btw een foto van het Ikea krukje?
Ben van plan om daarheen te gaan om er 1 of meerdere op te halen.
Ik stap nu nog op met een curver keukenopstapje. Bloos

exruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:39

in de hoek opstappen met krukje ok, maar als je een les van 10 mensen heb,
en iedereen moet in een hoekje opstappen, loop gewoon langs met me krukje Haha!
onze manege paarden zijn eraan gewend alleen laast stapte iemand op met krukje en
die had een jong paard (zoiezo onverstandig maar goed) dat paard stapte erop en schrok zich
natuurlijk dood.....

exruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:40

kaatje77 schreef:
Waratje schreef:
Heeft iemand btw een foto van het Ikea krukje?
Ben van plan om daarheen te gaan om er 1 of meerdere op te halen.
Ik stap nu nog op met een curver keukenopstapje. Bloos

wij hebben hier ook van die IKEA krukjes, ideaal Knipoog
zijn van hout met treetjes Haha!

volgens mij 10 euro en hardstikke stevig

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:01

Ik stap om meerdere redenen met een krukje op:
1) heb mijn kniegewricht gebroken en daar Arthrose aan overgehouden,
2) mijn conditie Bloos Haha! is niet om over naar huis te schrijven,
3) het is beter voor mijn zadel (heb een keer mijn zadel weg moeten brengen omdat ik hem
scheef heb getrokken)
4) maar het allerbelangrijkste is dat het beter voor mijn paard is Lovers

Ben ook geinteresseerd in het Ikea krukje heeft iemand een foto ?

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:02

Nu niet meer! Moest het wel, anders kwam ik er niet op haha.

exruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:03

ff checken op de IKEA site Lachen hij heeft daar volgens mij huis tuin en keuken kruk

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:06

Bij een manege in duitsland bij elke baan 2 opstap krukken. En altijd een tweede persoon die tegendruk geeft bij het opstappen. Nooit een probleem en dan hup krukjes aan de kant. Haha!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:15

Ik vind dat het wel degelijk uitmaakt of je heel lening bent of niet... als je twee minuten nodig hebt voordat je eindelijk op je paard ploft is het een goed idee om een krukje te gebruiken. Voor de rest is het ook handig maar niet noodzakelijk.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:18

Mijn bijrijdpaard is iets van een 1.80m, ik ben zelf wel groot dus raak er makkelijk op maar zijn eigenares is een stuk kleiner en stapt altijd op via zo'n poetsbox die gemaakt is om als opstapje te dienen.

Lenigheid maakt trouwens wel wat uit vind ik, want als ik bv. een dag stijf ben, heb ik ook wat moeite om mijn voet in de stijgbeugel te krijgen, ookal ben ik groot.