Doe het wel eens, maar liever niet. Hij is de laatste tijd braaf, maar hij heeft een tijd gehad dat hij continu ging rennen met gewoon zo opstappen. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Doe het wel eens, maar liever niet. Hij is de laatste tijd braaf, maar hij heeft een tijd gehad dat hij continu ging rennen met gewoon zo opstappen. niceboy16 schreef:Ik stap vaker gewoon vanaf een opstapje oid op. Is beter voor de rug van je paard. En ik ben gewoon een schijtluis met opstappen op mn eigen paard sinds ik er vanaf gemieterd ben met opstappenDoe het wel eens, maar liever niet. Hij is de laatste tijd braaf, maar hij heeft een tijd gehad dat hij continu ging rennen met gewoon zo opstappen.
Citaat:Dat mensen het er "niet mooi uit vinden zien" kan ik me niet voorstellen, maar ik hoefde met opstappen nooit aan het paard te "trekken", gewoon voetje erin en hoppa
Maar idd zal het voor andere mensen wel handig zijn zo'n krukje
marietje27 schreef:niceboy16 schreef:Ik stap vaker gewoon vanaf een opstapje oid op. Is beter voor de rug van je paard. En ik ben gewoon een schijtluis met opstappen op mn eigen paard sinds ik er vanaf gemieterd ben met opstappenDoe het wel eens, maar liever niet. Hij is de laatste tijd braaf, maar hij heeft een tijd gehad dat hij continu ging rennen met gewoon zo opstappen.
De laatste keer dat ik vanaf de grond ben opgestapt schoot het paard onder mij vandaan zodat ik ging zandhappen, bleef anders ook nooit stilstaan maar ging al stappen voordat ik mijn rechterbeen er overheen had. Sinds ik via een opstapje er op ga is er niets meer aan de hand.Citaat:Dat mensen het er "niet mooi uit vinden zien" kan ik me niet voorstellen, maar ik hoefde met opstappen nooit aan het paard te "trekken", gewoon voetje erin en hoppa
Maar idd zal het voor andere mensen wel handig zijn zo'n krukje
Voor de mensen die het nog steeds niet begrijpen: opstappen met behulp van een krukje o.i.d. is in het belang van de paardenrug, het gaat er helemaal niet om of je een slangenmens bent, zo ook wel erop kan komen of dat het voor die "stijve harken" wel handig is om een krukje te gebruiken. Ik kan ook zo op mijn paard komen, daar hoef je niet lenig voor te zijn, ik doe het puur om de rug te ontzien. Dus mensen, die flawekul zoals: ik heb geen krukje nodig want ik ben lenig genoeg heeft niets met het heel houden van de rug te maken ook al ben je nog zo lenig, je hangt aan het zadel ook al is het maar een paar seconden.
xxAnsxx schreef:Dat laatste ben ik het wel beetje mee eens...
Maar waarom stapt slechts schat ik 5% van alle ruiters op dmv opstapje om de paardenrug te ontzien? er stappen zat mensen op omdat ze er niet normaal op kunnen komen...
Het ontzettende meerendeel stapt gewoon normaal op?
Ik heb nog nooit "gemerkt" dat een paard daadwerkelijk last van z'n rug had door het "normaal" opstappen en ik vind wel dat er verschil in zit dat je eerst 5 min aan je paard hangt/trekt voordat je erop zit of normaal op kan stappen...
Val niemand aan hoor![]()
VeerenAshley schreef:xxAnsxx schreef:Dat laatste ben ik het wel beetje mee eens...
Maar waarom stapt slechts schat ik 5% van alle ruiters op dmv opstapje om de paardenrug te ontzien? er stappen zat mensen op omdat ze er niet normaal op kunnen komen...
Het ontzettende meerendeel stapt gewoon normaal op?
Ik heb nog nooit "gemerkt" dat een paard daadwerkelijk last van z'n rug had door het "normaal" opstappen en ik vind wel dat er verschil in zit dat je eerst 5 min aan je paard hangt/trekt voordat je erop zit of normaal op kan stappen...
Val niemand aan hoor![]()
Hoi, zoals al meermalen ter sprake (schrijve) is gekomen: met krukje opstappen is heel gewoon in het buitenland. En wij Nederlanders lopen waarschijnlijk gewoon achter, zoals wel vaker op gebieden waar het paardenwelzijn en -bevinden betreft. Dat veel mensen hier zonder krukje opstappen wil natuurlijk niet zeggen dat het "dus" niet schadelijk is: hoeveel paarden lopen er niet rond met slecht passende zadels bv.? Dat iedereen iets doet, wil niet zeggen dat het dus OK is!
En over het niet merken dat een paard last van z'n rug krijgt door opstappen "zonder": in dit topic zijn al meerdere voorbeelden voorbij gekomen van paarden die niet stilstonden met ('gewoon') opstijgen, maar dit meteen deden toen een opstapje gebruikt werd! Niet stilstaan kan natuurlijk een kwestie zijn van onopgevoedheid, maar óók van pijn of een gebrek aan balans -en dat laatste, ook al lijkt het niet meteen schadelijk, zou ons toch al aan het denken moeten zetten.
VeerenAshley schreef:Hoera, dus weer een medestander op het krukjesgebied!
xxAnsxx schreef:Dat wel idd, maar mijne raakt echter in paniek als ik er iets naastzet (heeft nogal wat meegemaakt in verleden) dus ik zal toch gewoon op blijven stappen, maar snap het punt hier wel..

yvette24 schreef:ja zoiezo dat iemand hem weghaald, anders schiet het niet op of gaat je paard erin staan???
Waratje schreef:yvette24 schreef:ja zoiezo dat iemand hem weghaald, anders schiet het niet op of gaat je paard erin staan???
Is helemaal niet nodig, hoor. Zorg dat het in een hoekje staat of op een plek waar je er gemakkelijk omheen kunt sturen, niets aan de hand. Je kunt het zelfs nog wel gebruiken voor een oefeningetje met volte openen en sluiten, gebruik je het krukje als middelpunt.....

kaatje77 schreef:Waratje schreef:Heeft iemand btw een foto van het Ikea krukje?
Ben van plan om daarheen te gaan om er 1 of meerdere op te halen.
Ik stap nu nog op met een curver keukenopstapje.
is niet om over naar huis te schrijven,
hij heeft daar volgens mij huis tuin en keuken kruk