Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:ILIKExHORSES schreef:Toen vroeg ik mij af: Rijden jullie met of zonder cap en waarom?
Ik rij nooit met een ´cap´.
Ik rij afhankelijk van wat ik ga doen met een hoed, een goede valhelm of een nog betere helm met kinbescherming en op ruigritten mogelijk ook motoX lichaams- en beenbescherming.
Het waarom is een risico-afweging, het resultaat van kans op val x ernst van de mogelijke schade.
Ik draag soms zelf bewust juíst géén valhelm vanwege mijn Relativiveiligheidstheorie. Beschermende kleding leidt namelijk tot het nemen van meer risico.
Voorbeeld: sommige ruiters zullen zonder cap niet springen. Springen met cap levert een groter risico op letselschade op dan niet springen zonder.
Ander voorbeeld: sommige ruiters stappen omdát ze beschermende kleding aan hebben op een paard waar ze beter, nog, níet op zouden stappen.
Ik maak daar ook bewust andersom gebruik van door mezelf nét dat extra beetje zelfvertrouwen te geven waardoor ik mijn paard geruster kan stellen bij iets wat we beiden eigenlijk gewoon probleemloos kunnen. Dat laatste is een basisvoorwaarde, anders is het weer ónveiliger door die helm![]()
hc
laulau85 schreef:Ohja vergeten!
De meeste caps kunnen zelfs zwaar letsel te weeg brengen wanneer je op je gezicht valt en je nek door de klep dubbel klapt.
shera schreef:laulau85 schreef:Ohja vergeten!
De meeste caps kunnen zelfs zwaar letsel te weeg brengen wanneer je op je gezicht valt en je nek door de klep dubbel klapt.
Ik denk toch dat de kans dat je zwaar letsel oploopt bij een val groter is als je geen cap op hebt, dan als je er wel eentje draagt