Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jorien_

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:26

Ik rij ook altijd met cap. Waarom? Tsja, uit automatisme! Eigenlijk rijd bij ons op de manege zo ongeveer iedereen met cap. Ik vind 't ook maar 'bloot' aanvoelen zonder cap..

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:36

ik rij zelf zonder cap omdat mijn pony super betrouwbaar is. Eerste reed ik wel met cap hoor het is maar net wat je zelf fijn en veilig acht.
groetjes Kim

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:42

Hihi ik rij regelmatig zonder maar ook regelmatig met cap.
Ik rij op mijn eigen paard zonder cap. Ik vertrouw hem en ken hem door en door en wanneer ik met cap rij heb ik veel vaker migraine dan zonder.
Toch doe ik met springen enzo wel een cap op omdat ik dan liever een keer migraine heb dan met mn kop tussen de balken lig.
Daarnaast rij ik op paarden van andere wel altijd met cap. Dit omdat ik die paarden minder ken en ik dan op de verantwoording van een ander rij en die riskeer ik niet.
Op wedstrijden end en in de lessen rij ik wel met cap omdat het verplicht is maar gooi hem dan ook echt zo snel mogelijk weer af na het rijden.

Beetje gecompliceerd dus haha....

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:40

ik rijd eigenlijk nooit met een cap,zelfs niet als ik naar buiten ga.

Alleen met wedstrijden draag ik een cap.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:44

Huertecilla schreef:
ILIKExHORSES schreef:
Toen vroeg ik mij af: Rijden jullie met of zonder cap en waarom?

Ik rij nooit met een ´cap´.
Ik rij afhankelijk van wat ik ga doen met een hoed, een goede valhelm of een nog betere helm met kinbescherming en op ruigritten mogelijk ook motoX lichaams- en beenbescherming.
Het waarom is een risico-afweging, het resultaat van kans op val x ernst van de mogelijke schade.

Ik draag soms zelf bewust juíst géén valhelm vanwege mijn Relativiveiligheidstheorie. Beschermende kleding leidt namelijk tot het nemen van meer risico.

Voorbeeld: sommige ruiters zullen zonder cap niet springen. Springen met cap levert een groter risico op letselschade op dan niet springen zonder.
Ander voorbeeld: sommige ruiters stappen omdát ze beschermende kleding aan hebben op een paard waar ze beter, nog, níet op zouden stappen.

Ik maak daar ook bewust andersom gebruik van door mezelf nét dat extra beetje zelfvertrouwen te geven waardoor ik mijn paard geruster kan stellen bij iets wat we beiden eigenlijk gewoon probleemloos kunnen. Dat laatste is een basisvoorwaarde, anders is het weer ónveiliger door die helm Pling

hc

zo heb ik het nog nooit bekeken , en ik ben het volkomen met je eens Ja

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:48

Ik rij MET CAP!!! En waarom? Als je valt dan breekt de CAP je val en niet je HOOFD! Mensen die zonder cap rijden doen in mijn opricht wel gevaarlijk! Stel dat je paard op hol slaat (of schrikt!) en dat jij eraf valt tegen een boom aan, bijvoorbeeld!!!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:52

Ohja vergeten!
De meeste caps kunnen zelfs zwaar letsel te weeg brengen wanneer je op je gezicht valt en je nek door de klep dubbel klapt.

mac_bandit_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:59

ik rij echt nooit met cap.. alleen als het op sommige plaatsen ècht moet.. maar rij zonder zadel, zonder hoofdstel altijd zonder cap.. weet ook dat het niet zo veilig is.. Haha!

ulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:47

altijd met cap, vind t veiliger

Steffiie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:06

Ik rij altijd voor de zekerheid met cap,je weet nooit wat er kan gebeuren.
Ook al is je paard super brief!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:04

Ik reed op mijn vorige paardje bijna nooit met cap, maar wanneer de mijne volgend jaar ingereden is doe ik toch echt een cap op en bodyprotector om!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:19

laulau85 schreef:
Ohja vergeten!
De meeste caps kunnen zelfs zwaar letsel te weeg brengen wanneer je op je gezicht valt en je nek door de klep dubbel klapt.

Ik denk toch dat de kans dat je zwaar letsel oploopt bij een val groter is als je geen cap op hebt, dan als je er wel eentje draagt Knipoog

jumpoverit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:06

Ik rij bijna altijd met cap. In iedergeval de jonge paarden. De oudste kan ik blindelings vertrouwen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:17

shera schreef:
laulau85 schreef:
Ohja vergeten!

Ik denk toch dat de kans dat je zwaar letsel oploopt bij een val groter is als je geen cap op hebt, dan als je er wel eentje draagt Knipoog

Je kunt ook kiezen voor een kleploze rijhelm en daar eventueel zo'n jockeyhoesje overheen doen met zonneklepje. Wordt in GB nogal veel gedaan, daar zijn de eisen ook wat strenger als hier.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:27

Alleen met mijn 15 jarige paard in mijn eigen bak wel eens niet, voor de rest altijd

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:47

met mijn eigen pony in de binnen en buiten bak niet, op straat af en toe en op andere paarden altijd, vraag me niet waarom eigen keuze ik hoef hier geen kritiek op Knipoog

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:05

bijna altijd metxD omdat ik het zelf veiliger vind! soms rijd ik wel zonder, maar dat is alleen als ik in de bak rijd, en hij de dag ervoor gelopen heeft zodat hij niet al te druk is! met buitenrit enzo altijd cap op!

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:16

altijd met cap op mijn eigen pony nog nooit zonder cap gereden. ze is niet druk of wat dan ook maar gewoon voor me veiligheid

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:19

altijd zonder cap gereden tot dat ik bij mijn nieuwe vereniging kwam en cap verpicht was ...nu dus altijd met cap@!

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:23

heb altijd met cap gereden, maar nu rijd ik zonder.

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:52

ik heb nog nooit zonder cap gereden en ik denk dat ik dat ook nooit zal doen....

sam8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:43

Ik rijd altijd met cap. Het is op stal verplicht. Daarbij ben ik er één keer afgevallen (als kind al) en toen was ik zeer blij dat ik die cap op had. Dus altijd met cap. Al is het 25 graden!!

gigelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:34

Altijd zonder, en waarom? geen zin in een zweethoofd.... stom he?

sabineee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:48

met cap.. Veel veiliger Knipoog

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:49

Bijan altijd met Cap, behalve als het hardstikke warm weer is ! Dan rijd ik of met Petje op,, of gwn zonder iets op me hoofd Haha!