Kies jij voor een zweep of spoor?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ReJo

Re: Kies jij voor een zweep of spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 23:34

Ik rijd op manegepaarden,
maar ik heb nog nooit met sporen gereden..
De meeste van de manege doen dat wel, maar ik kan 't ook af met een zweepje Lachen

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:29

Ik ben zelf vel tegen sporen, ik vind het echt zielig!, maar op hele slome paarden rij ik wel met zweepje.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:32

ik rijd met sporen omdat mijn paard vel tegen een zweep reageerd hij gaat hard lop[en en zonder sporen of zweep is hij langzaam met reageren.. dus ik rij met een korte stompe spoor..
dit vind ik gewoon kunne want ik doe he er geen pijn mee alleen mijn hulpen komen beter door en hij reageerd niet zo impulsief

marcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:14

ik rij ook met een zweep, i= Clown Duivel ik vindt sporen maar niks, als je verkeerd drijft doe je het paardje zeer

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:34

Ik rijd met mijn Haflinger met een spoortje.
Een zweep vind ik altijd lastig en mijn pony reageert er goed op.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:26

Ik rij ook altijd met een zweep.
Sporen zijn ook heel handig, maar volgens mij zou ik er alleen slecht mee doen, dus liever niet.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:29

Ik rij recreatief en ik rij zonder spoor en zonder zweep. Ik heb wel lange teugels dus wanneer ik een tik geef, geef ik dat met de teugel.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:34

alleen zweep. Voorheen alleen een spoortje, omdat ze angstig was voor de zweep. Ze loopt wel altijd dwars door me benen heen, bijvoorbeeld als ik haar dieper de hoeken door wil laten rijden met m'n benen. Op een spoortje reageerde ze ook niet echt en ik had geen zin om steeds op grotere over te gaan. Op de 1 of andere manier is ze niet meer bang voor zwepen (eigenlijk sinds ze van stal gewisseld is) en vind ik met zweepje makkelijker rijden. Aangezien bij haar vaak al heel snel het muntje uitgewerkt is Nagelbijten / Gniffelen

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:31

JipJ schreef:
Ik ben zelf vel tegen sporen, ik vind het echt zielig!, maar op hele slome paarden rij ik wel met zweepje.

Wat is zieliger? Dat je een keer prikt met een spoortje.. op een tik met de zweep?..
kijk ik vind het ook zielig als mensen echt super hard prikken met spoortjes..
maar met een zweep slaan vind ik ook niets..
ik rij zelf met zweepje.. maar ik rij liever op sporen.. maar ik hoef maar een zweep te pakken
en hij gaat al vooruit.. dus eigenlijk heb ik hem alleen vast..
kvind als sporen niet nodig zijn.. dan niet.. ik heb een tijd met sporen gereden.. omdat hij niet naar mijn been luisterde maar ben daar naar een tijd me gestopt.. vooral omdat ie nog zo jong was..
nu luisterd hij super naar mijn been. en is ie lekker voorwaarts Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:56

Ik vind zweepjes heel vervelend, het verprutst je hele handhouding. Je gaat je hand namelijk heel erg kantelen, om die zweep netjes naast je te houden. Vind het ondingen, en zitten in de weg. Van spoortjes daarintegen heb ik geen last, ik kan zo hard zijn als het moet (egt prikken) en zo zacht als het kan (slechts mijn kuiten aanspannen) ideaal toch?

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:01

als een spoortje zielig is dan is erop zitten ook zielig en wat dacht je van stang en trens???... Ik vind sommigen een beetje fel reageren hoor.

Er werd ook gezegd dat als je met sporen rijdt dat je dan geen team bent met je paard. Vind ik grote onzin.... Als je ze goed gebruikt kun je zowel met zweep als met sporen een team zijn met je paard...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:03

helemaal met Santosww eens!
Met sporen kun je prima een team met je paard zijn, omdat je met sporen de hulpen kunt verfijnen, en op den duur zijn de hulpen dan bijna onzichtbaar. En dan ben je dus een team met je paard!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:10

Miss_Mustang schreef:
helemaal met Santosww eens!
Met sporen kun je prima een team met je paard zijn, omdat je met sporen de hulpen kunt verfijnen, en op den duur zijn de hulpen dan bijna onzichtbaar. En dan ben je dus een team met je paard!

Dankje

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:43

Ben het ook helemaal met je eens Knipoog

Ik rijd zelf met zweep niet om te gerbuiken maar meer dat ze gewoon door loopt. Als k zonder zweep rijd wil ze niet altijd even lekker op mn been reageren. ben het wel aan het oefenen... K ga waarschijnlijk over op sporen omdat k volgend jaar wedstrijden met dr ga doen en met een zweep of sporen loopt ze net wat mooier en aangezien k geen zweep mag gebruiken...
Ik vind we dat je alleen met sporen mag rijden als je je been goed stil kan houden en je hakken netjes uitdrukt. Endan hoor je te drijven met je kuit en als je paard dan nog niet goed reageert een klijn prikje met je sporen meer niet. Tis alleen als hulpmiddel bedoelt

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:22

Haha wat ben ik dan een slechte ruiter... Haha!

Ik rij en met sporen en met zweep en met stang en trens! Haha!! En toch heeft mijn paardje altijd zijn oortjes naar voren! Alle drie dingen zijn hulpmiddelen en tja, soms krijgt ze wel eens een mep of een prik met de sporen maar dan let ze ook gewoon niet op, als zij haar best doet en oplet, merkt ze niks van mijn sporen en zweep!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:44

Iorrr schreef:
Haha wat ben ik dan een slechte ruiter... Haha!

Ik rij en met sporen en met zweep en met stang en trens! Haha!! En toch heeft mijn paardje altijd zijn oortjes naar voren! Alle drie dingen zijn hulpmiddelen en tja, soms krijgt ze wel eens een mep of een prik met de sporen maar dan let ze ook gewoon niet op, als zij haar best doet en oplet, merkt ze niks van mijn sporen en zweep!

Precies hetzelfde geldt voor mij... en toch zijn we een team... Anky is toch ook een tea met haar paarden en die heeft ook sporen om...

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:50

bij mijn 4 jarige doe ik momenteel alleen zweep Lachen
ze reageert al erg goed op de zachtere beenhulpen,dus die sporen zijn absoluut niet nuttig hier Lachen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:05

ik gebruik geen zweep meer want mijn 4jarige fjord begint dan flink te bokken en gaat gespannen rijden
ik ga binnenkort sporen kopen om daar mee te rijden.
wanneer ik op de manege rijd(les) rijd ik met zweep op manegepony's

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:27

Spoor, mijn pony loopt niet ontspannen als ik de zweep erbij pak.
Maar als het nodig is neem ik hem wel mee, dan gebruik ik hem alleen om een klein tikje te geven om zijn achterbenen meer te activeren.
Straffen kan ik net zo goed met een flinke por met mijn spoortje of een flinke schreeuw. Clown

Ik vind de spoor het fijnste omdat je daarmee hele precieze hulpen kunt geven, van de zweep gaat mijn pony alleen maar rennen. Tong uitsteken

robbedoes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:54

Alleen met zweep, aan sporen ben ik nog niet toe.
De zweep gebruik ik alleen om af en toe een tikje te geven als hij niet reageert op mijn been.
Sporen hoef ik nog niet, ik heb het nog niet echt nodig Lachen

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:34

Ik vind het grote onzin dat je dan geen team met je paard kunt zijn als je een spoortje gebruikt dat vind ik nergens opslaan
mensen die met spoortjes rijden kunnen ook nog wel een goede band hebben hoor..Gaaaap!
ikrijd zelf met spoortjes Stompe (een knop) en met zweep puur om de hulpen te verfijnen en een zweep omdat ze nog wel eens kan uitzwaaien..Knipoog
maar ik ben (niet eigendunkerig) wel een team met mijn paard mijn paard luistert perfect maar om de hulpen te verfijnen gewoon een kleine knop stomp en ik heb me benen wel stil liggen dus ik gebruik ze alleen als ik dat wil

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:57

dan zal ik de boel is ff flink laten rellen hier... Ik heb een wieltjesspoor (grof)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:30

Haha foei Santosww! Knipoog In de Z zijn specifieke hulpen erg makkelijk, lukt niet zonder spoor...! Ik rij dan wel niet met wieltjes, maar mijn sporen hebben wel 'lengte' en geen knop Bloos

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:37

Haha!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:43

zweep en spoor, op ieder paard, jong/ oud/ vlug/ traag. Ga niet iedere keer m n sporen aan/af doen Lachen