Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:40

Helemaal mee eens SW. Maar je kan mensen met een minder budget niet verbieden een paard te kopen. Zij zullen toch voor een minder ervaren paard gaan omdat die nu eenmaal over het algemeen voordeliger zijn. Dat is het hele probleem. Er is te weinig aanbod in leerpaarden. De meeste gaan naar de hoogste bieder en de gewone burger blijft er mee zitten want dat paard gaat aan hun neus voorbij.

Hoeveel mensen houden hun leerpaard aan zodat er meerdere mensen van kunnen leren. Niemand. Hij wordt verkocht voor een mooi bedrag. Een goed leer paard is zijn geld ook zeker wel waard, maar dat betekent niet dat jan en alleman dat op de rekening hebben staan

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:52

Mijn eerste eigen pony was een 3 jarige connemara die op 6 jarige leeftijd is komen te overlijden. Daarna besloten mijn ouders om voor een leerpony te gaan 10 jarige D pony ZZ springen had in het B kader gelopen en was L dressuur. wat een ramp ging een L parcours niet rond. Die kon je maar op 1 manier rijden (dat was zo hard mogelijk door het parcours) en verder niet. Ik ben haar toen maar in de dressuur uit gaan brengen en is uiteindelijk m1 geworden.
Toen ik overging naar de paarden wilde ik alleen nog een jong paard dat is supergegaan en loopt nu Z2. Ik vind persoonlijk jonge paarden fijner want de leerpony's/paarden lopen vaak nog maar op 1 manier en vinden het moeilijk om wat anders aan tenemen. Dat is mijn ervaring

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:25

caroline78 schreef:
Mijn eerste eigen pony was een 3 jarige connemara die op 6 jarige leeftijd is komen te overlijden. Daarna besloten mijn ouders om voor een leerpony te gaan 10 jarige D pony ZZ springen had in het B kader gelopen en was L dressuur. wat een ramp ging een L parcours niet rond. Die kon je maar op 1 manier rijden (dat was zo hard mogelijk door het parcours) en verder niet. Ik ben haar toen maar in de dressuur uit gaan brengen en is uiteindelijk m1 geworden.
Toen ik overging naar de paarden wilde ik alleen nog een jong paard dat is supergegaan en loopt nu Z2. Ik vind persoonlijk jonge paarden fijner want de leerpony's/paarden lopen vaak nog maar op 1 manier en vinden het moeilijk om wat anders aan tenemen. Dat is mijn ervaring

tja, nu bazeer je je mening op 1 pony?
Lijkt mij dat je bij het proefrijden al kan merken of hij moeilijk of makkelijk te rijden is.
tenzij je dus te weinig ervaring heb, dan moet je dus een ervaren persoon meenemen. (ruiter of instructie)
Ik kan mij niet voorstellen dat een paard/pony maar op 1 manier te rijden is. (behalve de juiste Knipoog )
Ik heb meerdere paarden en ook met verschillende leeftijden gekocht.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:40

na mij hebben er nog 3 ruiters op gereden zowel ervaren als onervaren maar daar deed zij het ook niet. Mijn toenmalige instructie was meegeweest dus adaar lag het niet aan en ik reed toen al op M nivo.
Dit is alleen mijn ervaring met een leerpony.
Voor iemand anders kan het beter uitpakken.
Mijn voorkeur gaat uit naar een jong dier dat wel al zadelmak is maar verder nog niks kent.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:51

Toch grappig hoe iedereen zo gezegd elkaars mening respecteert Rolleyes

Ik denk dat je heel veel baat kan hebben bij een paard waar je wat van kan leren. Maar ook veel kan leren van het beleren van een paard. Wat je ook kiest goede begeleiding is imo altijd van belang.

Kant en klaar vind ik overdreven. Ik denk dat je nooit klaar bent met een paard, met leren van het paard en aan het paard.

Ik denk ook niet dat je een paard en ruiter op prijsklasse en niveau moet beoordelen. De een heeft meer centen dan de andere, kan misschien paarden met meer talent of al een hoger niveau kopen, meer les etc betalen en zal waarschijnlijk dus sneller beter worden dan een ruiter die wat minder geld heeft. Dat wil niet zeggen dat 1 van deze ruiters het slecht doet of minder dan de ander. Ieder zijn eigen tempo en manier.

Arrogantie en elkaar lopen afkatten omdat neit iedereen het op dezelfde manier doet vind ik echt triest. Zolang de paarden/ponys het naar hun zin hebben, heb je imo geen reden om je druk te maken. Iedereen is gelijk, alleen iedereen doet het op zijn of haar manier, dat hoeft niet fout te zijn.

Ik vind het wel zonde als iemand een paard verknalt omdat diegene niet weet wat er mee te doen. Maar dat kan zowel met een groen paard als met een ZZ paard gebeuren.

Heb je alle luxe en middelen, dan siert het je als je met beide benen op de grond staat en dat niet van de daken hoeft te schreeuwen. Ik ken een meisje die alle mogelijkheden heeft, en ook de paarden tot haar beschikking, kan geweldig rijden en is goed voor haar dieren. Echter staat ze wel met beide benen op de grond. Dat vind ik echt top.

Verder heb ik vers van de manege een 3 jarig paard gekocht. Het was slimmer geweest om een paard te kopen wat, wat meer kon. Echter ik was verliefd. Blauw papier, goedkope prijsklasse, net zadelmak en met al een heel verleden, maar zij bleek een toppertje en is inmiddels ZZ. Ik echter nog lang niet, nu is zij dus wel een 'leerpaard' voor mij. Maar makkelijk en kant en klaar?? Ik denk dat er ook bij ZZ paarden en verder, een gebruiksaanwijzing aan zit.

Daarbij draait het nog steeds om de liefde voor paarden en de lol die je er mee kan beleven, paard en ruiter samen. Of je dat nou doet met een groen paard of een ZZ paard.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:40

ik krijg het idee dat jaloezie hier een rol gaat spelen.

niemand is gelijk, en de een heeft nou eenmaal meer geld dan de ander.
gaan jullie iemand in een audi a8 of weet ik veel wat voor auto ook zo uit lopen kaffen?

iedereen rijdt met een ander doel paard, de een gaat echt voor de wedstrijden, de ander meer voor de leuk. laat iedereen toch in zijn waarde, geld of geen geld, gezondheid blijft op nummer 1 staan.

ieder heeft een ander beeld bij een goed paard. is een goed paard een dier dat lief is in de bossen? of 1 die ZZ springen loopt? een paard dat hoogopgeleid is hoeft niet makkelijk te rijden te zijn.

verschillen in geld zijn toch algemeen bekend? maar, ik vind dat niemand hier in dit land mag klagen. kijk eens naar de ontwikkelingslanden, die mogen klagen!

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:46

Marije1984 schreef:
Helemaal mee eens SW. Maar je kan mensen met een minder budget niet verbieden een paard te kopen. Zij zullen toch voor een minder ervaren paard gaan omdat die nu eenmaal over het algemeen voordeliger zijn. Dat is het hele probleem. Er is te weinig aanbod in leerpaarden. De meeste gaan naar de hoogste bieder en de gewone burger blijft er mee zitten want dat paard gaat aan hun neus voorbij.

Hoeveel mensen houden hun leerpaard aan zodat er meerdere mensen van kunnen leren. Niemand. Hij wordt verkocht voor een mooi bedrag. Een goed leer paard is zijn geld ook zeker wel waard, maar dat betekent niet dat jan en alleman dat op de rekening hebben staan

ach, goed leren rijden hoef je helemaal niet te doen op een toppaard.
als ik de houding van de meeste ruiters zie.. echt om te janken.
je houding kan je op ieder paard oefenen, groot of klein, dik of dun.
zodra je houding goed is, kan je op meerdere paarden rijden, ook een jong paard zal je dan beter kunnen rijden.
maar idd, het gros van de ruiters met een jong paard weet niet waar hij/zij mee bezig is.
ze rijden maar een eind weg, zonder na te denken.

en echt, een goed paard hoeft niet duur te zijn!
waarom denk je dat mensen een goed leerpaard voor veel centen willen verkopen?
het kost die mensen ook handen vol geld om de stalling te betalen.
zij steken tijd en moeite in dat paard, en tja, veel verlies leiden wil natuurlijk niemand.

en nee, niet iedereen heeft het op de rekening staan, maar leid zelf een paard op en doe dan hetzelfde!

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:29

ik heb 31 maart concours met mijn 12jarige haf, de eerste, ze kan wel netjes lopen maar heeft een sterke eigen wil, ben benieuwd hoe dat gaat!
vind dit ook meer een uitdaging

Presscott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:06

Ik zelf zou het liefst een jong en onervaren paard kopen,
zodat ik hem zelf op kan leiden tot Z nivo,
ook omdat een ander iets fout kan doen in de trainingen en daar leid jij dan zegmaar onder,
dus daarom doe ik hem liever zelf opleiden,
maar soms als het paard een goede training heeft ervaren kan je ook gewoon een ervaren paard kopen die wat meer van de wereld heeft gezien maar het ligt er ook aan wie hem heeft opgeleid!! En op welke manier diegene het doet... Bloos

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:07

Green + Green makes Black and Blue...

Het liefst een onervaren ruiter met een ervaren paard en een ervaren ruiter voor een onervaren paard.

Maar ik heb zelf zo'n professor die alles al weet en waar alle knopjes al op zitten. Maar hij doet geregeld alsof die knopjes daar niet zitten. Een jong paard kan ook zo doen, maar dan is het onwetendheid. Ik heb het idee dat ik daar zoveel van heb geleerd, wat ik niet op een jong paard had kunnen leren.

Dus later kan ik wel mijn kennis op een jong paard over brengen, maar dan ben ik niet green meer toch?

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:10

iedereen kan wel een duur/goed paard kopen die een goed/hoog nivaeu loopt, maar het leukste is toch om je eigen paard zelf op te leiden en als je hoger in het springen/dressuur bent, kan je er trots op zijn!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:11

Ik heb mijn oude paard naar de M2 gereden en heb nu een jonge merrie. Ik vind het moeilijk hoor zo'n jong paard.
Ik heb ook nog een tijdje op een ZZ-licht-merrie in de M2 gereden. Natuurlijk zitten de knoppen daar wel op maar het ging zeer zeker niet vanzelf maar dat zou ook niet leuk zijn toch?
Mijn jonge paard staat te koop omdat ik er niet goed mee overweg kan maar als er een volgende komt wordt dat zeker een doorgereden ouder paard weer. Een nadeel kan zijn dat je er de ellende die een ander er ingereden heeft er weer uit moet rijden.

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:17

Ik sta nu op het punt een on ervaren paardje te kopen(weet niet of het door gaat)
Maar ik zou ook liever een paard hebben die zeker al M heeft gelopen of hoger.
Om daarvan alles teleren en zelf ook ervaring op te doen en daarna zal ik wel een on ervaren paard nemen omdat ik dan weet waar ik mee bezig ben.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:26

Annemeik schreef:
Green + Green makes Black and Blue...

Het liefst een onervaren ruiter met een ervaren paard en een ervaren ruiter voor een onervaren paard.

Maar ik heb zelf zo'n professor die alles al weet en waar alle knopjes al op zitten. Maar hij doet geregeld alsof die knopjes daar niet zitten. Een jong paard kan ook zo doen, maar dan is het onwetendheid. Ik heb het idee dat ik daar zoveel van heb geleerd, wat ik niet op een jong paard had kunnen leren.

Dus later kan ik wel mijn kennis op een jong paard over brengen, maar dan ben ik niet green meer toch?

Ik was groen, de pony was groen, en nu kunnen we alles samen.
Misschien geen Z oefeningen, maar dat hoeft van mij helemaal niet.
Wat interesseren mij die oefeningen nu, als ik lekker mn rondje kan rijden Knipoog

En een ervaren ruiter op een groene pony/paard kan funest zijn, omdat ze héél snel overvragen!!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:34

MissEvil,

wat ik bedoel is dat het voor een onervaren paard fijner is om een ruiter te hebben die weet wat hij aan het doen is.

Soms kan een groene ruiter een jong paard goed opleiden, maar vaak gaat dat idd een stuk langzamer dan wanneer een ervaren ruiter een jong paard rijd. En ik neem aan dat een ervaren ruiter weet wanneer het teveel is voor een jong paard, anders noem ik dat geen ervaren ruiter Knipoog

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:44

Ik heb zelf een Z2 paard in de schoot geworpen gekregen, maar ben zelf nog maar een B (heel erg B) ruiter, en het is dus echt moeilijk hoor. Heb ook nog een jonger paard (inmiddels ook al weer 10) en ondanks dat ik zelf niet op hoog niveau rijdt, vond ik het toch makkelijker om dit jonge paard te rijden dan het "kant en klare" paard.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:46

Dat idee heb ik ook, mijn oudere paard is zo slim geworden met rijden, dat je continu aan het denken moet. Een jonger paard wil vaak graag voor je werken en zal niet meteen ergens onder uit proberen te komen (als het goed is).

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:59

Ik zou zelf een b of l paard kopen en die verder zelf opleiden. Met een z paard kopen is niets mis maar ik zie soms ruiters die ineens 'goed' kunnen rijden omdat ze een z paard van enkele 10duizenden euros kopen/krijgen. Vind dat je op basis van je eigen talent goed moet kunnen rijden en niet op basis van het talent van je paard!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:03

Natuurlijk leer ik wel heel veel van mijn oudere merrie want als het goed gaat weet ik in ieder geval dat ik de juiste hulpen heb gegeven Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:00

claudie schreef:
en nee, niet iedereen heeft het op de rekening staan, maar leid zelf een paard op en doe dan hetzelfde!

Dat doe ik al een aantal jaar. Maar ik heb er nu 1 die niet meer weg gaat. De andere is naar recreatie ruiters gegaan en 1 bij een wedstrijdamazone, maar daar zat alleen de basis in. Die willen een betrouwbaar paard waar ze ook van kunnen leren. Beter plekje kun je je paard niet gunnen. Ik vraag geen hoofdprijs voor mijn paard. Maar ik woon niet in de randstad waar het stalgeld een klein vermogen kost.

Alles is per sitiuatie anders en je kan daardoor niks met elkaar vergelijken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:01

Ik vindt het zo'n fabeltje dat je met een Z paard ineens goed kan rijden. Je leert er goed van rijden. En niet andersom

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:25

Ben ik met je eens Marije1984. Heb dus dat Z paard, maar kan echt niet ineens goed rijden hoor. Het lijkt zelfs wel alsof je nog minder goed kunt rijden dan je altijd dacht Haha!
Maar ik leer er wel heel veel van en dat vind ik weer het fijne van zo'n paard ook al gaat het
met vallen en opstaan he. Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:29

Ja je moet de knopjes zien te vinden. Die zal bij elk paard anders zijn, maar als jij eenmaal bevestigd bent in de hulpen kan je wel goed rijden en zal dat beter kunnen overbrengen naar jong paard.

Ik ben er een paar week geleden er achter gekomen dat ik de hulp voor het wijken en schoudervoor fout deed. Dat is toch stom! Ik heb nu eindelijk een instructie gevonden die dat zag, maar als ik een opgeleid paard had gehad dan was mij dat niet overkomen, want die zal niet op een verkeerde hulp reageren

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:32

Daarom vind ik het heel goed om af en toe eens op een ander paard te rijden. Je rijdt met je eigen paard in een bepaald patroon, je ziet en voelt soms je eigen fouten niet meer. Als je dan eens op een ander paard stapt, wordt je weer met je neus op de feiten gedrukt. Maar daar moet je wel de mogelijkheid voor hebben natuurlijk.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:35

Inderdaad de knopjes vinden. Het valt niet mee, maar ik heb nu een instructrice die mij heel goed kan vertellen wat ik fout doe en hoe het dan wel moet. Ik merk dat het nu wel steeds makkelijker gaat. En inderdaad als ik een foute hulp geef gebeurd er niks of in ieder geval niet datgene wat ik eigenlijk zou willen he. Haha!