voor of tegen elastiek!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carretje1

Re: voor of tegen elastiek!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:43

Elke pony kan opzich wel buigen,de 1 iets beter dan de ander
als je maar de goeie hulpen aan geeft,
in het begin is het misschien moeilijk maar misschien is dit een tip :
Je buitenteugel iets meer erraan ( niet te strak zo kan hij niet na binnen buigen) en je binnen teugel wat losser.. (niet een hele boog) en dan op de volte rijden met je binnenbeen iets sporen,als hij nageeft je teugels heel iets losser,( niet blijven aansporen)Dat is de bassis,en als dat goed gaat gaat wijken enz ook goed,

Veel Succes Clown

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:05

horseyfries schreef:
Waarom is je k..nt dan zover uit het zadel, zit jij voorover en heb je duidelijk druk op de teugels? Dit is niet bepaald een paard wat op de achterhand loopt hoor....
Als jij hierover tevreden was, prima. Dan weet ik ook waarom jij wel positief bent over een elastiek en ik niet. Ik zou hier namelijk niet tevreden over zijn.

Ga me hier verder niet meer verder over verweren..
Ik sta voorover om haar beter te laten galoperen, het is een dravertje die daar net leerde galoperen, met blijven zitten lukte het haar helemaal niet.
Bovendien loopt ze voor haar doen hier redelijk goed op de achterhand, meer kan ze niet wegens medische redenen ( die ik daar toen nog niet wist ) en een paard die zichzelf niet helemaal draagt kan ook niet helemaal los laten van te voren, ik heb niet veel druk maar zij blijft altijd meer druk aan nemen. Zelfs bij een buitenrit waar je je teugels helemaal los laat zoekt zij het teugelcontact, waarschijnlijk een gewenning omdat ze beleerd nog is voor de sulky

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:21

Voor jonge paarden vind ik het elastiek een super uitkomst. Oudere paarden hebben het kunstje snel door, en ontdekken dat er rek in zit. Ik vind het elastiek zo fijn bij de jonge dieren omdat het het hoofd niet vast zet. Dat geeft de (onervaren) ruiter wat meer houvast om beter op het rijden te letten, zonder zich constant druk te hoeven maken over het hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:22

Wat moet een onervaren ruiter op een jong dier?
Als hij het nog zo nodig vind om zich druk te maken over de voorkant heeft hij nog niks te zoeken in het opeleiden van paarden Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:56

VValar schreef:
Voor jonge paarden vind ik het elastiek een super uitkomst. Oudere paarden hebben het kunstje snel door, en ontdekken dat er rek in zit. Ik vind het elastiek zo fijn bij de jonge dieren omdat het het hoofd niet vast zet. Dat geeft de (onervaren) ruiter wat meer houvast om beter op het rijden te letten, zonder zich constant druk te hoeven maken over het hoofd.

Een ruiter moet zich helemaal niet druk maken over het hoofd. Juist doordat ruiters zich zo druk maken over dat hoofd worden er allerlei rijtechnische problemen gecreëerd, zoals een mond als beton, een enorme onderhals en een rug als een plank. Een ruiter moet zich druk maken over correct achterhand gebruik, over ruggebruik, over souplesse, over rechtgerichtheid. Een ruiter moet zich heel druk maken over gehoorzaamheid, over aan de hulpen zijn van het paard... en verdraaid nog aan toe, als al die dingen in orde zijn, zit dat koppie ook opeens op de goede plek. En nog wel zonder allerlei rare fratsen.
En juist daarom heb ik en anderen zoveel problemen met dat elastiek. Omdat een elastiek dat ruggebruik vanuit de achterhand, die ontspanning, die souplesse zo tegenwerkt. Het ding werkt van voor naar achter, en dat resulteert in de meeste gevallen in een mond als beton en een rug als een plank.
Mijn advies: zet een onervaren ruiter op een ervaren paard. Hang er desnoods een gogue aan, zodat het paard de rug en de nek op een goede manier gebruikt, zet het paard aan de longe, en leer de ruiter eerst behoorlijk zitten, leer de ruiter terugrijden op de zit, en begin dan pas eens aan teugels te denken. Maar ik ben het totaal met RK eens dat een onervaren ruiter niets te zoeken heeft op een jong paard. En dan nog iets... als onervaren ruiters zich al druk maken om dat hoofd, vrees ik het ergste voor de paarden die nog in hun bezit komen, ze beginnen met leren namelijk aan de verkeerde kant van het paard...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:11

Helemaal met je eens Yamcha!

Maar jammer is dan wel dat ruiters beoordeeld worden aan de hand van die kop.
En kennelijk kan je beter rijden als je paard met een slof of stiek in de krul wordt getrokken, dan wanneer hij volkomen ontspannen met de neus eruit loopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:51

Tja, we leven werkelijk in een rare wereld. Ik heb mijn paardje meestal met het neusje eruit lopen, ze is wel volkomen nageeflijk, voelt heerlijk soepel aan, gebruikt haar rug goed, en draagt zichzelf, zet haar achterhand eronder. Ik ben daar erg tevreden mee in dit trainingsstadium. Zou ik haar nu dieper vragen, dan maakt ze haar rug stijf en gaat achter de teugel lopen. Ze heeft vrij lang niets gedaan, en heeft nu gewoon nog niet de kracht en de souplesse om haar hals heel rond te maken. Zou ik dat van haar vragen, dan is het enige resultaat spanning in het lijf en spierpijn...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 00:08

@Yamcha:Gelijk heb je! Nageeflijkheid betekent helemaal niet dat ze op de loodlijn lopen, ik ben van mening dat dat zelfs helemaal niet klopt als een paard niet verzameld is. Pas bij meer verzameling krijg je meer oprichting, en gaat het paard meer richting loodlijn.

Om even te reageren op de 1e vraag van TS: ik ben beslist geen voorstander van een elastiek omdat paarden er gauw op gaan hangen. En dat is bijna niet meer af te leren.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 00:17

Elastiek vind ik persoonlijk niets, het gaat veren en ze gaan er dan op hangen.

Daarentegen vind ik het gebruik van een hulpteugel helemaal niet verkeerd mits deze correct en met veel beengeving gebruikt wordt. Ik longeer altijd met hulpteugels en dat doe ik in opdracht van deskundigen om zijn ruggebruik te verbeteren. Dat kan alleen maar als hij wat lager en ronder loopt met zijn hoofd. Dus in jouw geval zou ik je paard goed gaan longeren, nadat je hem aan de lijn los hebt een lange hulpteugel eraan en in de diverse gangen lekker loswerken. Zorg ervoor dat je je paard actief blijft door veel tempowisselingen te vragen. Als hij lekker los en rond loopt dan niet de hulpteugel strakker zetten. Hij moet het zelf "opzoeken" en dat gebeurt niet na 1x longeren. Bij mij duurde dat 2 weken en nu boek ik met rijden enorm veel vooruitgang. Tijdens het rijden probeer ik nooit een hulpteugel te gebruiken, maar het gebruik op een correcte manier vind ik geen enkel probleem om je paard te leren begrijpen wat je wilt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 09:59

Elastiek is een super fijn hulpmiddel en werkt bij goed gebruik absoluut de achterhand niet tegen door hem voor in de krul te trekken. Ik denk dat je veel meer baat bij een elastiek hebt, die het paard op een vriendelijke manier naar beneden haalt, dan het paard met zijn kop in de lucht rond te laten lopen omdat je je zo nodig eerst op de achterhand moet concentreren. Begrijp me niet verkeerd, uiteraard moet je van achteren naar voren werken, maar sommige paarden hebben hier vreselijk veel moeite mee. Die lopen met een hoofd in de lucht, achterhand wegdrukkend en rug stijf houdend. Ik denk dat zoiets veel meer problemen opleverd dan je paard van achter naar voren te rijden met een elastiek. Het is niet voor niets een hulpmiddel, het helpt je even met een constante druk van voren zonder daar zelf te veel aan hoeven te prutsen. En geef maar toe, niemand in zo'n goede ruiter dat ze nooit eens (per ongeluk) in het paard zijn mond zitten. Een elastiek helpt de ruiter dus rustiger zich te concentreren op die achterkant, zonder alle nare problemen van tegen de hand van dien.
Laatst bijgewerkt door VValar op 05-02-07 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 09:59

Dubbelpost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:53

Een hulpmiddel waar ze van leren dat ze er tegen in kunnen trekken.

En waarom loopt een paard met het hoofd in de lucht?
Fijn als er wat medisch niet fijn zit en hij word dan naar beneden gedwongen....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:48

Niet elk paard wat tegen de hand is heeft een medisch probleem RK. Waarom trek je overigens de conclusie dat paard/ruiter door dit hulpmiddel leren er tegen in te trekken? Alleen omdat jij geen goede ervarnigen ermee hebt, betekent niet dat dit nog geen fijn hulpmiddel is waar veel combinaties bij gebaat zijn.

scoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:04

voor slof (alleen als je ermee om kan gaan)

tegen elastiek ( paarden kunnen er lekker in gaan henger, veert lekker mee he)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:06

Daarom ook niet bij oudere, ervaren paarden gebruiken. Die zijn meestal ook sterker en hebben het truukje snel door. Grappig dat je wél voor een slof bent, die veelal gebruikt wordt om het paard comlpeet vast te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:22

Alsof een jong paard gek is Lachen
En sterker? je bedoeld in de mond?

Een reden kan iets medisch zijn.
Leuk als je dat niet bemerkt..paard de l..

Andere reden onkunde ruiter en daar hoeft het dier ook niet de dupe van te worden

En anders gaat hij aan de teugel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:41

VValar schreef:
Daarom ook niet bij oudere, ervaren paarden gebruiken. Die zijn meestal ook sterker en hebben het truukje snel door. Grappig dat je wél voor een slof bent, die veelal gebruikt wordt om het paard comlpeet vast te zetten.

Dan lijkt mij een gogue voor dat doel beter geschikt. Werkt ook halsverlengend, met dit verschil dat het ruggebruik wel gestimuleerd wordt, en de druk verdwijnt als het paard in de goede houding loopt. Dat is met een elastiek niet het geval, met als resultaat dat paarden er hangerig van worden. Ik vind hulpteugels wel redelijk nuttig met longeren, alleen kies ik dan liever voor de gogue of de slof.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:04

Jeetje, dat dit topic nog steeds loopt!
En.. hoe is het met de pony van de TS? Heb je al blaren op je handen?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:15

ja ik zou ook willen weten hoe het ermee gaat,
rijd je er nog mee of niet,

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 07:07

runningkawa schreef:
yep Ja
Want dat ziet er stoer uit of zo?

Dat een ander daar voor traint en oefent, zien ze niet
als de kop maar op de juiste plek zit, hoe dat tot stand komt hoef je toch niet te weten?
Onzin, al dat theoretisch geleuter
geen gel*l, in de krul

Wat l*l je ? want dat ziet er stoer uit ? hallo zij wil echte wedstrijden gaan rijden ze is heus geen kind van 13 die persee wil dat der pony naar beneden loopt ? ? en jou pony zal oo zo goed lopen maar niet iedere pony is makkelijk!!
en ze rijd nu ong al meer dan een jaar seriues en hij geeft maar niet op ..
nu ze er een elastiek aan heeft gezet loopt hij SUPER,
ooja er stond dat ze ER MAAR 1 KEER IN DE WEEK MEE REED EN DAN EEN HALF UUR
maar blijkbaar kijken jullie daar niet naar he,
het gaat er jullie om om haar lekker af te zeiken en de grond in te duwen..
luisteren zal ze toch niet naar jullie.
maar naar der instructrisce ..
die heeft er degelijk wel verstand van.. nu krijg ik natuurlijk Wéér de reactie '' die had ik allang de straat opgezet ''
Dat is pas zielig Waarom als het zo slecht is .. is het dan uitgevonden .. rijd half nl ermee .. komt er goede vooruitgang in .. ??????????????????
jullie blijven maar doorgaan ,, onderand is het klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 08:52

ik heb geen pony...
schreeuwlelijk Haha!

Als ju nu eens normaal reageert, krijg je misschien ooit normaal antwoord...
En dat jullie te eigenwijs waren om te luisteren en doen wat jezelf graag doetm was allang duidelijk, ondanks dat 95% van de berichten je hier waarschuwd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:01

RK, geef nou maar toe, jij hebt gewoon een héél gemakkelijke pony.... hahahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:09

Klopt zo'n lieve pony Ja
Als je je handen te vast zet, of hem wilde longeren met iets eraan, stond hij stijl omhoog.
En iets wat je niet los kon gooien, dus bijv een goque met longeren, dan viel hij achterover...

Eigenlijk zouden deze eigenwijsjes eens op mijn lieve pony moeten komen rijden, zijn ze zo genezen van hun onzin...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:42

denk niet dat die meiden van durven RK...

* otje 1992; het ziet er SUPER uit ja, maar als je goed met je kont gaat voelen wat er met zn rug gebeurt merk je dat het niet zo best is Haha!
Als het klaar is, moet je niet meer reageren dan zakt het topic wel af..

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:19

runningkawa schreef:
Klopt zo'n lieve pony Ja
Als je je handen te vast zet, of hem wilde longeren met iets eraan, stond hij stijl omhoog.
En iets wat je niet los kon gooien, dus bijv een goque met longeren, dan viel hij achterover...

Eigenlijk zouden deze eigenwijsjes eens op mijn lieve pony moeten komen rijden, zijn ze zo genezen van hun onzin...

kijk dat is nou weer typisch zo'n uitspraak .. Eigenwijsjes ..
dat maak jij ervan ja en omdat jij vind dat het niet goed is mag ze er niet mee rijden..
mischien is die andere 5 % er wel voor dan en gaat het bij hun goed ..
bij mas is dat wel

@ patsur : ja weet ik maar kan er gewoon niet tegen.. omdat ze ouder zijn denken ze meer te weten..
ik zou jullie allemaal eens op jaimy moeten zetten.. dan veranderen jullie wel van gedachte..