Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:21

Hi hi creool. Jouw nieuwe topic zal rustig worden vrees ik...

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:28

maikeltje schreef:
Hi hi creool. Jouw nieuwe topic zal rustig worden vrees ik...

Misschien komen er wel leuke discussies uit voort...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:21

Kaitlin schreef:
pfoe..!! wat een uiteenlopende meningen zeg! Tong uitsteken

Ik ben in eerste intstantie al geen fan van de slofteugel, maar bij een paard dat 6 weken onder het zadel is?? nee.. dat gaat er bij mij niet in hoor.. Sommige jonge paarden zijn moeilijk te rijden, maar geef ze de tijd! als je nu al met slof,sporen EN zweep rijd.. dan wil ik wel eens zien hoe het er over 2 jaar uitziet! (hopelijk een goed ontwikkeld paard met mooi achterbeen en zelfhouding Haha! )ben bang dat je er alleen maar een stroef sterk paard aan overhoud, of dat op deze manier lukt..

nja.. dit was mijn mening, interresant dat het zo uiteenloopt! Tong uitsteken

lezen is ook een vak he Knipoog
vlak boven je post staat een uitgebreide update over mn paard waarmee deze hele discussie begonnen is
t gaat er supergoed mee, zonder hulpteugels of wat dan ook Knipoog

@jaggie, mooi en netjes opgelost Ja
en met goed resultaat, een paard wat veelzijdig is(dress, springen en buitenrijden, net als de mijne overigens alleen springt die nog niet echt, wel balkjes lopen etc) en waarbij jij en je paard er plezier in hebben!!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:25

Renske_ schreef:
ksb schreef:
pfoe..!! wat een uiteenlopende meningen zeg! Tong uitsteken

Ik ben in eerste intstantie al geen fan van de slofteugel, maar bij een paard dat 6 weken onder het zadel is?? nee.. dat gaat er bij mij niet in hoor.. Sommige jonge paarden zijn moeilijk te rijden, maar geef ze de tijd! als je nu al met slof,sporen EN zweep rijd.. dan wil ik wel eens zien hoe het er over 2 jaar uitziet! (hopelijk een goed ontwikkeld paard met mooi achterbeen en zelfhouding Haha! )ben bang dat je er alleen maar een stroef sterk paard aan overhoud, of dat op deze manier lukt..

nja.. dit was mijn mening, interresant dat het zo uiteenloopt! Tong uitsteken

lezen is ook een vak he Knipoog
vlak boven je post staat een uitgebreide update over mn paard waarmee deze hele discussie begonnen is
t gaat er supergoed mee, zonder hulpteugels of wat dan ook Knipoog

@jaggie, mooi en netjes opgelost Ja
en met goed resultaat, een paard wat veelzijdig is(dress, springen en buitenrijden, net als de mijne overigens alleen springt die nog niet echt, wel balkjes lopen etc) en waarbij jij en je paard er plezier in hebben!!

mmmm... Ik geef mijn mening over hetgeen waar deze topic over geopend is..(jong,sporen,zweep,slof) niet over het paard zelf, fijn dat het nu goed gaat, het was algemeen bedoeld Vork

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:29

ok dan had ik t verkeerd begrepen, maar omdat je specifiek een jong paard wat 6 weken onder t zadel is noemde dacht ik dat je Wis bedoelde waarmee de hele discussie begonnen is Lachen

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:30

@ renske: nee srry.. dat was niet m'n bedoeling!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:12

Ik heb er nou is een tijdje over nagedacht met het gebruik van slof en sporen bij een jong paard.

Aan de ene kant denk ik, als het correct maar dan ook écht correct wordt gebruikt, waarom dan niet? Dan zou hij er heus niet veel slechter van worden..

Aan de andere kant denk ik weer, het is een jong paard waarom moet je nu al zo veel hulpmiddelen gebruiken?
Ik denk toch wel dat het aan het paard ligt. Zelf zou ik nooit gelijk op een jong paard met sporen en een slof gaan, eerst kijken hoe hij het zonder doet. Als het echt niet gaat dan zoek ik er wel een andere oplossing voor. Ieder zo zijn mening/ervaring Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:39

casperrr schreef:
Ik heb er nou is een tijdje over nagedacht met het gebruik van slof en sporen bij een jong paard.

Aan de ene kant denk ik, als het correct maar dan ook écht correct wordt gebruikt, waarom dan niet? Dan zou hij er heus niet veel slechter van worden..

Aan de andere kant denk ik weer, het is een jong paard waarom moet je nu al zo veel hulpmiddelen gebruiken?
Ik denk toch wel dat het aan het paard ligt. Zelf zou ik nooit gelijk op een jong paard met sporen en een slof gaan, eerst kijken hoe hij het zonder doet. Als het echt niet gaat dan zoek ik er wel een andere oplossing voor. Ieder zo zijn mening/ervaring Lachen

Ja hoor, daar heb je ook gelijk in, als het goed gaat ZONDER is dat natuurlijk prima.
Maar vaak gaat een jong paard wanneer hij al een tijdje onder het zadel is dingen uitproberen. Kijken tot hoe ver hij kan gaan. Plotseling gaan rennen terwijl de rem ineens niet meer werkt. Dat soort dingen.

En dan moet je snel reageren, net als bij kleine kinderen, duidelijke grenzen aangeven.
En op die momenten vind ik een slof wel handig. Ze hoeven meestal dat ding maar een keer tegen te komen en ze weten meteen waar ze aan toe zijn.
ik gebruik 'm dus, als het nodig is, als extra hulpmiddel bij de opvoeding, want zo zie ik dat bij een jong paard.

En een kind zet je in de hoek als ie stout doet, maar dat gaat bij een paard een beetje lastig Knipoog

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:40

sporen bij een jong paard is als je hem goed inrijd helemaal niet nodig, sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, bij een simpel drafje en galopje heb je ze dus nog niet nodig.
Dat prikken met die sporen kan ik me idd ook erg aan ergeren, veel mensen schijnen te vergeten dat je drijven met je kuiten hoort te doen ..... Tong uitsteken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:57

eigenlijk zijn deze "middelen" onnodig, maar als ze toch gebruikt worden moet dit op een correcte manier gedaan worden.
persoonlijk vind ik het maar niets bij een jong paard, vaak maakt het meer kapot dan het goed doet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:28

zammarano schreef:
sporen bij een jong paard is als je hem goed inrijd helemaal niet nodig, sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, bij een simpel drafje en galopje heb je ze dus nog niet nodig.
Dat prikken met die sporen kan ik me idd ook erg aan ergeren, veel mensen schijnen te vergeten dat je drijven met je kuiten hoort te doen ..... Tong uitsteken

misschien dat je goed inrijden juist kan doen mét soms ff hulp van een spoortje Knipoog
stel, het paard snapt 0,0 van je beenhulp, dus kuit geven kan je eindeloos doen maar t paard snapt er echt niets van
bijtikken met zweepje raakt ie gruwelijk geirriteerd door, en schiet een paar pasjes naar voren of slaat naar been/zweep maar het kwartje been=voorwaarts valt nogsteeds niet
wat ga je dan doen?
*toch stug door met 100x been geven zonder reactie, waarop t paard nog minder za begrijpen en nog meer zal afstompen op kuithulp
*blijven bijtikken met zweep ondanks dat je erg veel spanning opbouwd en een chagie paard krijgt wat er geen plezier mee rin heeft en het nogsteeds niet snapt

* of je probeerd een spoortje, en kijk eens, paard begrijpt het! reageed op beenhulp en na een paar keer een overgang gemaakt t ehebben draaft hij gewoon weg puur op kuitdruk, want hij snapt nu dat als er iets tegen zn buik komt hij voorwaarts moet

vervolgens komt stap 2
de eenzijdige kuitdruk, en nee die is niet alleen nodig om te leren wijken, maar ook om de hoeken beter in te kunnen rijden, je "stuur" te verfijnen, stelling te kunnen vragen en beter in galop aan te kunnen springen

gewone kuithulp om voorwaarts te gaan snapt t paard inmiddels, eenzijige kuithulp nog niet, hey we pakken t spoortje er nog ff bij en zie: het paard snapt het!

en in no time is het paard B klaar en zelfs beginselen van het wijken zitten erop, paard is scherp aan het been, ook zonder spoor erbij want je hebt nadat ie het met spoor snapte hem geleerd dat t ook zonder spoor kan alleen bij geen reactie op kuit komt t spoortje er ff, en je hebt een keurig ingereden dier wat prima aan de hulpen staat en zowel met als zonder spoor te rijden is Lachen

en zo zijn er ook dieren waarbij ik absoluut géén spoor zou gebruiken en t lastig vond dat het in de M1 verplicht was om met een spoortje te rijden, t verschilt gewoon zo erg per paard dat je echt steeds weer moet uitproberen wat er nou bij welk paard goed werkt Lachen

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:16

Ik gebruik mijn sporen eigenlijk alleen maar om de eenzeidige kuitdruk wat meer nadruk te geven(zonder hakken) en na een waarschuwing van mijn been om het tempo te verruimen en de reactie mij niet snel genoeg is.Een gewaarschuwd paard telt voor twee.Als je consequent bent zul je ze steeds minder nodig hebben maar heb ze ter ondersteuning meestal om.Je hoeft je paard er niet mee af te tuigen als je toevallig sporen draagt dat geldt ook voor de slof.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:14

Het zijn hulpmiddelen en wanneer je ze goed gebruikt kan het geen kwaad,maar ja de meeste denken dat het martelwerktuigen zijn of zo omdat ze er zelf niet mee weten om te gaan,wanneer je een beetje verstand hebt weet je dat je ook paard kunt rijden met sporen zonder deze continue te hoeven gebruiken en het is idd handig wanneer je ze aanhebt om even een hulp te verfijnen,maar hulpmiddelen zijn idd niet geschikt voor onervaren ruiters die zo maar wat doen dat is een feit.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:11

Zoals met alles is het ook met het gebruik van hulpmiddelen zo dat het belangrijk is dat er goed mee wordt omgegaan.
Ik ken wel jonge paarden waarop al met wielsporen wordt gereden, maar dan wel op een goede en verantwoorde manier.
Datzelfde geldt ook voor het gebruik van de slofteugel, als deze goed wordt gebruikt is dat prima. Het is juist het misbruik en onjuist gebruik dat zorgelijk is.

LoSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:23

Ik vind rijden met een slof sowieso fout.
Het is een tijdelijk efect wat je bereikt met het paard. Het is de bedoeling dat hij uit zichzelf op een bepaalde positie gaat lopen. Ik ben niet zo kapot van hulpteugels..je bereikt er iets mee wat je zonder zo,n teugel niet bereikt.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:16

LoSiem schreef:
Het is een tijdelijk efect wat je bereikt met het paard. Het is de bedoeling dat hij uit zichzelf op een bepaalde positie gaat lopen. Ik ben niet zo kapot van hulpteugels..je bereikt er iets mee wat je zonder zo,n teugel niet bereikt.

Hoezo is het een tijdelijk effect dan volgens jou?
Het gaat er toch ook niet om dat ik met die slof zorg dat mijn paard in de krul gaat lopen...?
Ik ken (en heb) wel paarden die een hoop baat bij een slof hebben gehad. Daarbij kan ik longeren zonder slof of pessoa me eigenlijk niet voorstellen...

LoSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:27

hananya schreef:
LoSiem schreef:

Hoezo is het een tijdelijk effect dan volgens jou?
Het gaat er toch ook niet om dat ik met die slof zorg dat mijn paard in de krul gaat lopen...?
Ik ken (en heb) wel paarden die een hoop baat bij een slof hebben gehad. Daarbij kan ik longeren zonder slof of pessoa me eigenlijk niet voorstellen...

Ik doe niet anders Haha!

pamelaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:30

als je het nodig heb dan moet het toch?????

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:07

@LoSiem:
Hoe longeer jij je paard dan over de rug? Of loopt hij de hele tijd met zijn neus in de wolken en een weggedrukte rug?

Wanneer ik mijn paarden aan de longe een slof of een pessoa aanknoop, kunnen ze overal heel met hun neus als ze willen. Ze zoeken vaak na een half rondje het contact op en kunnen zowel met hun neus naar de grond ald wat meer bovenin. Echter niet zover omhoog dat ze hun rug gaan vastzetten en het longeren geen enkel nut meer heeft...

Maar hoe is het effect van een slof nu maar tijdelijk dan? Wat is het effect van slof volgens jou? Bloos