Lielle schreef:Heb hier onlangs een hele discussie over gevoerd, en toen ook opgeschreven hoe ik op dit moment bezig ben met een rechtsgebogen paard. Voor alle duidelijkheid, spieren rechts dus te kort, links te stug.
<knip> is een mooi voorbeeld. Hij is erg lang, en toen ik ermee begon al een tijd niet meer dressuurmatig fanatiek gereden. Ik ben nu zover dat hij redelijk aan het been is (de foto's van hierboven zijn van augustus), maar het recht en soepel maken heeft nog veel tijd nodig. Hij heeft erg veel moeite met lengtebuiging beide kanten op, maar rechtsom is hij geneigd zijn achterhand naar binnen te zetten en zich recht te maken. Linksom blijft hij beter sporen maar is het erg moeilijk om hem verder in te stellen in de hals, en om hem om mijn been te laten 'krullen'. Aanleuning links is extreem stug, rechts veel te licht (op beide handen). Kort samengevat werk ik hem als volgt.
In stap met horizontale halshouding, mag nog wat lang blijven en op beide handen achterhand uit de volte rijden zodat hij wat overstapt.
In draf op linkerhand vooral licht contrastelling rijden en wel buiging links vasthouden tot ik wat aanleuning rechts krijg en dan stelling overnemen naar links. Grote volte sluiten door met de buitenteugel de schouder naar binnen te sturen en op een kleine volte heel langzaam laten draven zodat hij op eigen benen loopt en dan de achterhand wat laten uitzwaaien zodat hij overstapt. Dan wijken naar de grote volte, met aanleuning rechts en buiging links. Regelmatig een keer ver door stellen naar links tot hij links los laat en op mijn buitenteugel de volte blijft lopen.
Rechtsom vergelijkbaar, maar steeds controleren of de buitenhand los blijft en niet met veel stelling rijden. Veel schoudervoor op de volte met een lichte buitenteugel en veel wisselen in stelling op de volte.
In galop hetzelfde verhaal.
Daarnaast heel veel schijnovergangen, ook in het wijken, en in een langzame draf achter een pasje sneller maken.
/toevoeging na een maand (met een paar weken vakantie erin)
ook wat meer richting travers werken op de rechtervolte en schoudervoor links
stond al in het topic, maar speciaal voor jou nog even gequote.