rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:10

Elisa2 schreef:
Dat is ook zo met de kant waarop de manen vallen zeggen ze,de manen vallen altijd naar de holle kant.Daarom staan ze bij 1 van mijn paarden rechtop ;-}

haha net zoals bij runningkawa vallen de manen van mijn merrie beide kanten op en op het moment is ze nog niet recht (draf wel, galop nog niet). Dus daar geloof ik niet in Tong uitsteken

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:04

Elisa2 schreef:
Dat is ook zo met de kant waarop de manen vallen zeggen ze,de manen vallen altijd naar de holle kant.Daarom staan ze bij 1 van mijn paarden rechtop ;-}

denk je niet dat dat komt, doordat je de manen kort houdt Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:06

Haha nee deze manen staan serieus rechtop,de eerste 5 cm,de rest gaat wel hangen als het langer is.Maar ik maak ook een grapje vandaar de knipoog erachter..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:11

Zeker geen nonsens, weet nu pas wat de voordelen ook t.o.v. het paard zijn wanneer deze rechtgericht is.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:14

Lielle schreef:
HappyH schreef:
Agnes75 ben je het wel met me eens dat je paard nog steeds niet recht is als je je paard op de rechterhand met linkerstelling rijdt?

hm, in de klassieke definitie is een paard recht als hij gesteld en gebogen is volgens de graad van de lijn die hij volgt. In die zin heb je gelijk, maar dat houdt overigens ook in dat een paard in een zijgang nooit recht kan zijn.

Ik gebruik eerder rechtgericht en dat houdt voor mij in dat een paard naar beide zijden even makkelijk stelt en buigt zonder verlies van tact, impuls, regelmaat, afdruk etc.

Je rijdt een paard "recht"(gericht) door de wending en dus met stelling en buiging zoveel als nodig is volgens het verloop van de wending. Ik denk overigens dat de stelling en buiging uit het paard moeten komen en als ruiter moet je dat op de juiste manier begeleiden. Zeker niet door stelling te vragen met je binnenhand. Om nog even terug te komen op een rechtsgebogen paard.
Daar kun je natuurlijk op verschillende manieren mee omgaan.
Een rechtsgebogen paard zal het bit aan één kant niet gelijkmatig willen aannemen. Ik zou er dus aan willen werken om de aanleuning goed te krijgen. Ik denk dat je dat het beste kunt doen als het paard goed in balans loopt en dus niet met een tegengestelde stelling.
Het paard is aan de ene kant stijf en aan de andere kant buigt hij te makkelijk (Rechtsom in dit geval). Aan de linkerkant zwaait de buik teveel uit als je op de rechterhand bent, door die goed te begrenzen met je been en ruimte te geven aan de andere kant(rechts), door met je been toe te staan,dan ben je al een heel eind.
Ik begrijp nog steeds niet goed de functie van de stelling naar links, kan iemand mij dat uitleggen?

Lielle Hoe richt jij een rechtsgebogen paard recht?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:23

Lielle schreef:
Heb hier onlangs een hele discussie over gevoerd, en toen ook opgeschreven hoe ik op dit moment bezig ben met een rechtsgebogen paard. Voor alle duidelijkheid, spieren rechts dus te kort, links te stug.

<knip> is een mooi voorbeeld. Hij is erg lang, en toen ik ermee begon al een tijd niet meer dressuurmatig fanatiek gereden. Ik ben nu zover dat hij redelijk aan het been is (de foto's van hierboven zijn van augustus), maar het recht en soepel maken heeft nog veel tijd nodig. Hij heeft erg veel moeite met lengtebuiging beide kanten op, maar rechtsom is hij geneigd zijn achterhand naar binnen te zetten en zich recht te maken. Linksom blijft hij beter sporen maar is het erg moeilijk om hem verder in te stellen in de hals, en om hem om mijn been te laten 'krullen'. Aanleuning links is extreem stug, rechts veel te licht (op beide handen). Kort samengevat werk ik hem als volgt.

In stap met horizontale halshouding, mag nog wat lang blijven en op beide handen achterhand uit de volte rijden zodat hij wat overstapt.
In draf op linkerhand vooral licht contrastelling rijden en wel buiging links vasthouden tot ik wat aanleuning rechts krijg en dan stelling overnemen naar links. Grote volte sluiten door met de buitenteugel de schouder naar binnen te sturen en op een kleine volte heel langzaam laten draven zodat hij op eigen benen loopt en dan de achterhand wat laten uitzwaaien zodat hij overstapt. Dan wijken naar de grote volte, met aanleuning rechts en buiging links. Regelmatig een keer ver door stellen naar links tot hij links los laat en op mijn buitenteugel de volte blijft lopen.

Rechtsom vergelijkbaar, maar steeds controleren of de buitenhand los blijft en niet met veel stelling rijden. Veel schoudervoor op de volte met een lichte buitenteugel en veel wisselen in stelling op de volte.

In galop hetzelfde verhaal.

Daarnaast heel veel schijnovergangen, ook in het wijken, en in een langzame draf achter een pasje sneller maken.

/toevoeging na een maand (met een paar weken vakantie erin)

ook wat meer richting travers werken op de rechtervolte en schoudervoor links

stond al in het topic, maar speciaal voor jou nog even gequote.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:34

Ik ben niet altijd actief hier op bokt en de discussie telt al aardig wat pagina's dus ik mis wel eens iets Haha!

Waarom rijdt je hem op de kleine volte ,om de speiren op te rekken? Dus jij gebruikt de contrastelling om de aanleuning te verbeteren?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:36

klopt in beide gevallen.

het was ook al weer een paar weken terug, maar het scheelde me een stuk typwerk.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:39

HappyH schreef:
Ik ben niet altijd actief hier op bokt en de discussie telt al aardig wat pagina's dus ik mis wel eens iets Haha!

Waarom rijdt je hem op de kleine volte ,om de speiren op te rekken? Dus jij gebruikt de contrastelling om de aanleuning te verbeteren?

Voor mij de contrastelling om m beter op de buitenteugel te kunnen houden. Niet altijd voor die reden. Paard moet ook gewoon loslaten op beide kanten welke richting je ook op gaat. Sommige paarden hebben dat extra zetje even nodig.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:43

Waarom ben je bezig met wijken, schoudervoor etc? Het paard is niet recht en niet goed in balans en oefeningen als wijken vragen "meer" balans van een paard. Evenals het rijden van kleine voltes.
Ik denk dat je eerst aan de basis moet werken en als het paard voldoende recht en in balans is dan weer de oefeningen uitbouwen.
De wisselende stelling op de volte begrijp ik niet helemaal wil je dat eens toelichten?
Ik ben het wel met je eens dat de aanleuning moet verbeteren. Dus de sterke kant ontspannen en de kant waar het paard zich onttrekt erbij houden.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:51

Ik uitleg?
Snap m niet helemaal Tong uitsteken Ik gebruik de contrastelling niet op de volte, enkel op de lange zijde. Denk dat geen 1 paard (hoe 'goed' ook afgericht) altijd los laat op 2 kanten, hij zal altijd een moeilijke en een makkelijke kant houden. dat moet je imo gymnasticeren en daar gebruik ik ook de contrastelling voor.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:00

Was ook niet voor jou bedoeld, dat had ik even moeten aangeven.
Ik denk dat veel ruiters in het algemeen zich teveel op de voorkant richten en te graag een nageefelijk paard hebben. Als de basis goed is en de ruiter goed begeleid komt dat "vanzelf".
Een paard heeft van nature een makkelijke en een moeilijke kant. Het is juist de kunst om als ruiter het paard zo te gymnastiseren dat beide zijden even makkelijk en soepel worden. En dat is niet simpel. Ik denk dat een paard wel op beide zijden kan loslaten.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:06

Ja dat denk ik ook. Ik merk nu met een nieuw paard wat ik ga rijden dat zodra ze tegen de hand komt, jij had voor houd en stil blijft wachten en subtiel aanvult met been dat ze vanzelf de 'knik' weer maakt. Zodra je aan de voorkant gaat prutsen word ze onrustig en raakt ze gestressd

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:27

HappyH, juist door het rijden van kleine voltes, zijgangen e.d. komt een paard beter in balans Pling En dan moet je dus niet gaan zuitten plukken omdat hij zonodig opzij moet, maar je paard op eigen benen zijn evenwicht laten vinden in de oefening.
Je kunt wijken, schoudervoor e.d. uitstekend inzetten om een paard soepeler te maken. Het gaat me dus niet om proeftechnisch wijken vanaf de middellijn naar de hoefslag, maar om reactie op binnen- of buitenbeen door een pas opzij te gaan. Dat is dus precies dat gymnastiseren waar je het later over hebt.

Wisselende stelling op de volte: sowieso om je paard losser te maken aan beide kanten. Een echt soepel paard kan zijn volte even makkelijk met gewone als met contrastelling lopen. Daarnaast werkt contrastelling prettig om de schouder beter te plaatsen, en om ze rechter in de aanleuning te krijgen.

Maar vertel eens wat jij dan doet in bovenstaand geval. Het klintk allemaal heel leuk dat je eerst aan de basis moet werken, en dat ben ik volkomen met je eens, maar dan zou ik ook graag weten hoe je dat concreet doet Haha! Dus in net zoveel detail als ik hierboven heb gebruikt.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:52

Ik wil best in details treden, alleen is het wel zo dat ieder paard op zijn eigen unieke manier reageert. Daardoor zul je ook de hulpen moeten aanpassen aan het paard. Aangezien de balans van een paard steeds veranderd zul je dat als ruiter steeds op de juiste manier moeten begeleiden.
Als je een paard rijdt dat rechts gebogen is wil dat niet zeggen dat je die op dezelfde manier kunt rijden als een ander paard dat ook rechtsgebogen is. Daarom wordt het een beetje moeilijk precies te beschrijven wat je in detail doet.
In grote lijnen wil ik bij elk paard dat het recht wordt, je kunt dan hulpen met je benen en zit geven, wat spelen met je eigen evenwicht om het paard zo te helpen recht te worden en op de juiste manier te buigen en stelling aan te nemen. Ik ben het zeker met je eens dat een paard op eigen benen moet lopen. Alleen vind ik dat een paard eerst in balans moet zijn en dus ook recht voor ik oefeningen vraag die meer van zijn balans vragen. Je leert een kind bijv. ook eerst op de grond een koprol maken, voordat je dat kind een koprol op de evenwichtsbalk laat uitvoeren.
Ik ben het niet met je eens dat het rijden van zijgangen en kleine voltes het paard automatisch beter in balans brengen. Je rekt wel spieren op maar een paard dat niet goed gebogen door de wending gaat of op een niet correcte manier zijwaarts gaat spant de verkeerde spieren aan.
Een paard moet natuurlijk wel reactie op je been geven. Dat ben ik zeker met je eens. Maar als je heel subtiel hulpen geeft kun je juist een paard rechtrichten zonder daarvoor capriolen uit te halen.
Dat vraagt alleen wel wat van de ruiter, snelheid, gevoel, inzicht, dosering van de hulpen etc.

Ik snap wel dat je met het rijden van wisselende stelling het paard soepeler wilt maken alleen de volgorde klopt in mijn ogen niet. Eerst een recht paard in balans die op de juiste manier gebogen is dan werken aan verfijning en verdere gymnastisering.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 01:42

HappyH, jij zegt dat een paard eerst in balans moet zijn voor het op eigen benen kan lopen.
Volgens mij is het precies andersom : een paard wat op eigen benen loopt IS in balans.
Als je een jong paard net onder het zadel hebt, is ie nog niet in balans OMDAT ie nog niet op eigen benen heeft leren lopen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 01:50

precies maikeltje. Overigens zei ik niet dat een paard door kleine voltes en zijgangen automatisch in balans ging lopen, ik zei dat hij daardoor zijn balans kan leren vinden, maar dat moet je als ruiter wel begeleiden en ondersteunen Pling Ik kan overigens niet met jouw antwoord, veel te algemeen. Kun je een paard nemen dat je zelf hebt recht gericht, en je aanpak daarbij vertellen. Nu blijft het bij wat mooie woorden als "hulpen met benen en zit geven", maar dat zegt me niet zoveel.

Citaat:
Ik ben het niet met je eens dat het rijden van zijgangen en kleine voltes het paard automatisch beter in balans brengen. Je rekt wel spieren op maar een paard dat niet goed gebogen door de wending gaat of op een niet correcte manier zijwaarts gaat spant de verkeerde spieren aan.

Helemaal mee eens. Maar daar ben je dus als ruiter voor, door met de juiste hulpen en de juiste timing te zorgen dat die buiging wel komt. En dat kan dus betekenen dat je nar 2 passen het wijken alweer afbreekt, omdat de voorwaarden niet goed genoeg meer zijn. Overigens erkt he super om een paard op een kleine volte volkomen los te laten, hand eraf en been eraf en ze dan zelf hun balans te laten zoeken in die volte. Ze moeten dan al wel genoeg impuls hebben, maar daar knappen ze heel hard van op.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:15

De stelling en het wijken op de volte zijn in dit geval ook gewoon een hulpmiddel om er voor te zorgen dat het paard zijn binnenachterbeen gaat gebruiken. Een krom paard zal zijn sterkere achterbeen onder de massa willen plaatsen en dat is niet altijd het binnenachterbeen. Daarom gebruik je de oeffeningen die Lielle noemt.

Door op de volte de achterhand bij te stelllen (zoals ik het vroeger leerde) los je het probleem niet op. Je paard zal alleen maar ergens anders uitzwaaien. Ook alleen rechtuitrijden als oeffening is niet genoeg om je paard recht te richten. Je kunt imo absoluut niet alleen maar met een beetje hulpen geven je paard rechtrichten. Je kunt niet een paard wat krom is in balans brengen zonder wat aan die kromheid te doen. Pas wanneer je de kromheid oplost kan het paard zijn balans gaan vinden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:23

Ja Esperanza, mooi verwoord.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:03

dank je Bloos

Ik heb (de laatste anderhalf jaar) een heeeel goede instructrice waar ik heel veel van leer. Mede doordat ik haar begeleiding heb, heb ik een heel erg verreden paard (door een ZZ-licht amazone!) durven kopen. En daar heb ik nog geen dag spijt van gehad. Op onderstaande foto ben ik al een aantal maanden bezig geweest met de training. Hij had een spierbult alleen maar op de rechterbil. Links had hij helemaal niets, recht enorme overbespiering. Nu langzamerhand, bijna een jaar verder wordt het verschil steeds minder, maar het zal nog wel even duren voordat het helemaal weg trekt.

Afbeelding

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:02

maikeltje schreef:
HappyH, jij zegt dat een paard eerst in balans moet zijn voor het op eigen benen kan lopen.
Volgens mij is het precies andersom : een paard wat op eigen benen loopt IS in balans.
Als je een jong paard net onder het zadel hebt, is ie nog niet in balans OMDAT ie nog niet op eigen benen heeft leren lopen Knipoog

Een paard dat op eigen benen loopt hoeft nog niet helemaal in balans te zijn. Ik zie zat z paarden die niet in balans zijn.
Een paard moet leren om zijn evenwicht met dat van de ruiter te laten versmelten. En de natuurlijke scheefheid verbeteren.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:12

Lielle schreef:
Ik kan overigens niet met jouw antwoord, veel te algemeen. Kun je een paard nemen dat je zelf hebt recht gericht, en je aanpak daarbij vertellen. Nu blijft het bij wat mooie woorden als "hulpen met benen en zit geven", maar dat zegt me niet zoveel.

Ik werk vooral met been zit en gewichtshulpen. Hoe ik in princiepe een paard rechtricht wat bijv rechtsgebogen is heb ik al een aantal keer uitgelegd. Vooral de buik begrenzen aan de buitenkant als je rechtsom gaat dus de linkerbuitenkant omdat die uitzwaait. Dat doe ik door mijn buitenbeen lang te maken en tegen de buik te leggen indien nodig drijven, tevens de buitenteugel erbij. De hals goed opsluiten tussen twee teugels. Omdat je "druk" geeft aan de buitenkant moet je met je binnenbeen toestaan zodat de buik ruimte krijgt om daarheen te gaan. Sommige paarden proberen
zich dan toch te onttrekken en daar moet je natuurlijk specifiek op reageren afhankelijk van wat het paard doet.

De hulpen zijn dus afhankelijk van de reactie van het paard maar dat spreekt voor zich.

Esperanza schreef:De stelling en het wijken op de volte zijn in dit geval ook gewoon een hulpmiddel om er voor te zorgen dat het paard zijn binnenachterbeen gaat gebruiken. Een krom paard zal zijn sterkere achterbeen onder de massa willen plaatsen en dat is niet altijd het binnenachterbeen. Daarom gebruik je de oeffeningen die Lielle noemt.
Door op de volte de achterhand bij te stelllen (zoals ik het vroeger leerde) los je het probleem niet op. Je paard zal alleen maar ergens anders uitzwaaien. Ook alleen rechtuitrijden als oeffening is niet genoeg om je paard recht te richten. Je kunt imo absoluut niet alleen maar met een beetje hulpen geven je paard rechtrichten. Je kunt niet een paard wat krom is in balans brengen zonder wat aan die kromheid te doen. Pas wanneer je de kromheid oplost kan het paard zijn balans gaan vinden.

Juist door een paard goed in balans te rijden kun je het zwakkere been sterker maken en ervoor zorgen dat het de spieren die het verkeerd heeft leren aanspannen leert ontspannen.
Een paard kan zowel een draag als een strek probleem met een been hebben en daar moet je als ruiter mee om kunnen gaan. Ik denk dat je zeker wel met hulpen geven alleen een paard recht kunt richten.
Je doet juist wat aan die kromheid door een paard rijtechnisch goed recht te richten en in balans te rijden zonder contrastelling etc. Als het paard sterk genoeg is kun je verder gymnastiseren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:50

HappyH schreef:
maikeltje schreef:

Een paard dat op eigen benen loopt hoeft nog niet helemaal in balans te zijn. Ik zie zat z paarden die niet in balans zijn.
Een paard moet leren om zijn evenwicht met dat van de ruiter te laten versmelten. En de natuurlijke scheefheid verbeteren.

Ben ik niet met je eens.
Een paard loopt zeker wel in balans als het op eigen benen loopt.
Een paard loopt van nature voor 2/3 op de voorhand.
Als wij er dan op gaan zitten, verwachten wij dat hij EN ons gewicht draagt EN allerlei oefeningen gaat lopen. Dat paard moet opnieuw zijn balans gaan zoeken dus. Hij is dan min of meer verplicht om zijn natuurlijk evenwicht te gaan verplaatsen van de voorhand naar de achterhand. Pas op het moment dat hij die nieuwe balans "gevonden" heeft, kun je spreken van "op eigen benen" lopen. Van daaruit kun je oefeningen gaan rijden. Als je, als ruiter zijnde, kunt herkennen en het voor elkaar kunt krijgen dat je paard op eigen benen gaat lopen, dus in het begin vooral veel overgangen en rechte stukken zonder steun van bakrand of hek, DAN pas kun jij met oefeningen gaan beginnen die moeilijker zijn voor je paard, het een beetje uit gaan bouwen zeg maar. Telkens opnieuw, bij oefeningen die moeilijker worden, zal hij zijn balans terug moeten vinden en wederom leren de oefening "op eigen benen" te lopen.
Niet door hem scheef te trekken, maar door telkens weer voorwaarts neerwaarts te rijden op een manier dat het paard telkens je hand opzoekt en volgt. Of je hem nu hoog of laag in wilt stellen. Natuurlijke scheefheid heeft ieder paard. Mensen zijn ook links-of rechtshandig. Als je verkeerd rijdt, te veel inwerkt met bijv. je rechterhand of been of gewicht, dan kun je op een gegeven moment een "scheef" gereden paard krijgen. Maar om nu te zeggen dat ieder paard "scheef" is in storende zin vind ik ook vrij ver gaan. Wel is het zo dat ieder paard een "lange en een korte kant" heeft wat je met verkeerd rijden kunt verergeren. Zolang je zorgt dat je op beide handen correct inwerkt en dit dus gymnastiseert mbv voltes, schouderbinnenwaarts etc zodat het paard aan beide zijden soepel blijft, dan is er niets aan de hand in mijn ogen. "Natuurlijke scheefheid is gewoon natuurlijk, net als bij ons.

Wat ik van jou graag zou willen weten hoe jij JOUW paard dan rijdt.
Lielle had het ook al eens gevraagd, maar toen schreef je een vrij algemeen verhaaltje over dat het bij het ene paard anders was dan bij het andere. Maar hoe zit dat dan als jij op JOUW paard rijdt? Hoe doe je het dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:45

HappyH schreef:
Vooral de buik begrenzen aan de buitenkant als je rechtsom gaat dus de linkerbuitenkant omdat die uitzwaait. Dat doe ik door mijn buitenbeen lang te maken en tegen de buik te leggen indien nodig drijven, tevens de buitenteugel erbij. De hals goed opsluiten tussen twee teugels. Omdat je "druk" geeft aan de buitenkant moet je met je binnenbeen toestaan zodat de buik ruimte krijgt om daarheen te gaan.

en dan heb je dus contrabuiging Pling
Citaat:
Sommige paarden proberen zich dan toch te onttrekken en daar moet je natuurlijk specifiek op reageren afhankelijk van wat het paard doet.

ga hier nou eens in op een specifiek paard dat je hebt gereden?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:16

Je kunt een paard echt niet rechtrichten door alleen hulpen te geven. Die kracht heb je gewoonweg niet. Ergens anders zal een ander onderdeel uitzwaaien, en blijft het paard niet sporen. Het paard zal niet in balans gaan lopen en het zwakkere been kan niet sterker worden, die zal zich gewoon aan de arbeid blijven onttrekken, simpelweg omdat het paard die balans niet heeft.

Wil je het paard leren zijn spieren anders te gaan gebruiken zul je er voor moeten zorgen dat het paard uit zijn vizieuze cirkel gehaald gaat worden, dat kun je bereiken met de eerder genoemde oeffeningen. Ook kun je door bepaalde oeffeningen het zwakkere achterbeen sterker maken. Geen overgangen die er perfect uit hoeven te zien, maar gewoon overgangen om je paard sterker te maken.

Door de buik te begrenzen aan de buitenkant zwaait de achterhand alleen maar meer naar binnen, maar de meeste ruiters merken dit nieteens omdat dit achter hen gebeurt...Vooral als je het paard voor begrenst met de teugels, heeft de achterhand vrij spel...