Nadya schreef:MiesY schreef:de eene is sneller dan de andere
Maar het is een feit dat een paard met 2,5 nog NIET uitgegroeid is.
Met 3,5 ook niet

Dan moeten we wachten tot ie zo'n 7 jaar is.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nadya schreef:MiesY schreef:de eene is sneller dan de andere
Mireille1970 schreef:
bizzybijtje schreef:Hoooo... verkeerd gequote denk ik... Rianneke schreef bovenstaande nonsens. Hier heb ik niets mee te maken...Yamcha schreef:je hebt op zich wel een punt hoor! als je met een uitgegroeit paard van 2,5 langzaam begint kan het minder kwaad als dat je met een 3-jarige begint die totaal nog niet klopt om het zo maar te zeggen...
Ehm... paarden zijn uitgegroeid op hun 8e
Rianneke schreef:Dit was mijn reactie hierop:
je hebt op zich wel een punt hoor! als je met een uitgegroeit paard van 2,5 langzaam begint kan het minder kwaad als dat je met een 3-jarige begint die totaal nog niet klopt om het zo maar te zeggen...
Yamcha schreef:Een paard van 2,5 kan nooit uitgegroeid zijn, dat bestaat niet. Vroegrijpe rassen zijn op hun vroegst op hun 6e uitgegroeid, laatrijpe rassen pas met 8 jaar. Ik raad echt iedereen aan om eens te kijken naar die plaatjes met die groeischijven. Echt, een paard kan er uitgegroeid uitzien, hij is het niet. Baseer je op de medische informatie die er is, overleg met je VA of DA, maar asjeblieft, ga niet zelf zitten bepalen of een paard wel/niet oud genoeg is. Er is voldoende betrouwbare medische informatie te vinden.
Nadya schreef:Mireille1970 schreef:
Saskia_ schreef:Heb net het topic doorgelezen,snap niet dat mensen paarden al zo vroeg inrijden omdat ze er fysiek al "goed uitzien". Als je bijvoorbeeld naar een fries, haflinger of fjord kijkt, die zien er al op jonge leeftijd 'gespierd' uit terwijl je juist met dat soort paarden langer moet wachten met inrijden, dat zegt dus helemaal niks.Kijk maar eens naar oudere paarden hoeveel fjorden en friezen in verhouding met 'gewone' paarden een doorgezakte rug hebben. En om nog maar een voorbeeld te noemen, kijk maar eens hoeveel dravers op hun 15e al versleten zijn doordat ze op hun tweede op de baan zijn gezet.
Saskia_ schreef:Heb net het topic doorgelezen,snap niet dat mensen paarden al zo vroeg inrijden omdat ze er fysiek al "goed uitzien". Als je bijvoorbeeld naar een fries, haflinger of fjord kijkt, die zien er al op jonge leeftijd 'gespierd' uit terwijl je juist met dat soort paarden langer moet wachten met inrijden, dat zegt dus helemaal niks.Kijk maar eens naar oudere paarden hoeveel fjorden en friezen in verhouding met 'gewone' paarden een doorgezakte rug hebben. En om nog maar een voorbeeld te noemen, kijk maar eens hoeveel dravers op hun 15e al versleten zijn doordat ze op hun tweede op de baan zijn gezet.
mistral schreef:Er word niet alleen op handelsstallen met 2,5 jaar zadelmak gemaakt. Ik ken ook genoeg particulieren die niet kunnen wachten en met 3,5 jaar lekker elke dag een uur aan het trainen zijn.
Ik weet nog niet wat erger is...met 2,5 jaar een keer of 4 in de maand eropzitten envan hun 3e tot hun 5e jaar niet meer dan 3-4 keer per week een 20 minuten lopen(want meer tijd is er ook niet op een handels stal)....of.........een 3,5 jarige bij een particulier elke dag een uur trainen.