Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:26

Nadya schreef:
MiesY schreef:
de eene is sneller dan de andere

Maar het is een feit dat een paard met 2,5 nog NIET uitgegroeid is.

Met 3,5 ook niet Lachen

Dan moeten we wachten tot ie zo'n 7 jaar is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:18

Mireille1970 schreef:

[/quote]

Met 3,5 ook niet Lachen

[/quote]

Nee, maar Mireille, daar gaan we weer Haha!
Je weet dat ik mijn paard met 3,5 voorzichtig inrij, hem dan 'weg zet' en vanaf 4,5 het rijden ga opbouwen. Ik geloof niet dat daar iets mis mee is. En je weet hoe ik over 2,5 denk. Jij doet dat nog met enig beleid, maar je wil toch niet dat iedereen met 2,5 een beetje rond gaat rijden? Ik ben daar fel tegenstander van.

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:30

Ik vind het persoonlijk niet kunnen. Dit word ook heel vaak met rassen als quarters gedaan omdat ze al zo vroeg volgroeid uitzien. Maar de groeischijven (die je niet aan de buitenkant kunt zien) zijn pas op z`n vroegst met 5 jaar uitgegroeid.

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:03

ik heb zo mn meningen hierover maar ik denk dat deze discussies zo nog lang kunnen gaan duren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:57

bizzybijtje schreef:
Yamcha schreef:
je hebt op zich wel een punt hoor! als je met een uitgegroeit paard van 2,5 langzaam begint kan het minder kwaad als dat je met een 3-jarige begint die totaal nog niet klopt om het zo maar te zeggen...

Ehm... paarden zijn uitgegroeid op hun 8e Vork
Hoooo... verkeerd gequote denk ik... Rianneke schreef bovenstaande nonsens. Hier heb ik niets mee te maken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:00

Nou, Rianneke, dream on met je uitgegroeide paarden van 2,5.
De mijne heeft die leeftijd en ik mag hopen dat 'ie nog wat doorgroeit, hoor.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:02

Even voor de goede orde en mijn reputatie:
Rianneke schreef:

je hebt op zich wel een punt hoor! als je met een uitgegroeit paard van 2,5 langzaam begint kan het minder kwaad als dat je met een 3-jarige begint die totaal nog niet klopt om het zo maar te zeggen...
Dit was mijn reactie hierop:
Yamcha schreef:
Een paard van 2,5 kan nooit uitgegroeid zijn, dat bestaat niet. Vroegrijpe rassen zijn op hun vroegst op hun 6e uitgegroeid, laatrijpe rassen pas met 8 jaar. Ik raad echt iedereen aan om eens te kijken naar die plaatjes met die groeischijven. Echt, een paard kan er uitgegroeid uitzien, hij is het niet. Baseer je op de medische informatie die er is, overleg met je VA of DA, maar asjeblieft, ga niet zelf zitten bepalen of een paard wel/niet oud genoeg is. Er is voldoende betrouwbare medische informatie te vinden.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:19

Er word niet alleen op handelsstallen met 2,5 jaar zadelmak gemaakt. Ik ken ook genoeg particulieren die niet kunnen wachten en met 3,5 jaar lekker elke dag een uur aan het trainen zijn.
Ik weet nog niet wat erger is...met 2,5 jaar een keer of 4 in de maand eropzitten envan hun 3e tot hun 5e jaar niet meer dan 3-4 keer per week een 20 minuten lopen(want meer tijd is er ook niet op een handels stal)....of.........een 3,5 jarige bij een particulier elke dag een uur trainen.
Ik persoonlijk ga er pas op met 3,5 jaar, voor alle duidelijkheid wel krijgen ze al een paar keer een zadel op met 2,5 jaar.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:52

Nadya schreef:
Mireille1970 schreef:

Met 3,5 ook niet Lachen

[/quote]

Nee, maar Mireille, daar gaan we weer Haha!
Je weet dat ik mijn paard met 3,5 voorzichtig inrij, hem dan 'weg zet' en vanaf 4,5 het rijden ga opbouwen. Ik geloof niet dat daar iets mis mee is. En je weet hoe ik over 2,5 denk. Jij doet dat nog met enig beleid, maar je wil toch niet dat iedereen met 2,5 een beetje rond gaat rijden? Ik ben daar fel tegenstander van.
[/quote]

Dat laatste heb je ABSOLUUT zeker gelijk in. Dat zou ik ZEER onverstandig vinden. Maar ik ben er dan ook nog steeds GEEN voorstander van om iedereen maar dieren te laten beleren en zadelmak maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:20

Ik ook niet, Mireille.

Mijn paard heeft met zijn 2,5 alleen nog maar een bareback pad opgehad. Ik heb nog geen eens een zadel voor hem, hahaha..... Komt allemaal nog wel, hoor, dat hoeft van mij ook nu nog niet. En met 3,5 een uur op een paard gaan rijden, zal ik ook zeer zeker niet doen. Gewoon rustig inrijden, niet te lang, niet te veel. Dan lekker in de winter met rust laten en op zijn 4e weer eens het riijden voorzichtig oppakken. Daar is toch niks mis mee? Ik zal sowieso geen fanatieke ruiter worden, want ik heb geeneens tijd om elke dag te rijden. Hij staat lekker in het land, dus dat hoeft ook helemaal niet.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:20

Sjee, met 2,5 uitgegroeid? die van ons was met 2,5 nog een half veulen! Nu ze bijna 5 zijn we wat vaker aan het rijden en ook een beetje structureler, maar met 2,5 laat ze dan van mijn part nog lekker op de wei en begin met stappen en longeren. Veel fijner voor je paard ook toch?

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:19

2,5 jaar is echt veeeeeeeeel te vroeg het is slecht voor de rug van het paard!!!!!!!!!! maar ja een paard is wel aantrekkelijker als het nog jong is daarom gebeurt dit zoveel

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:47

ik vind het ook te vroeg, je verpest je pony hiermee!
Ze zijn nog lang niet uitgegroeid, om hun 3,5e dan ook wel niet, maar dan ben je al wel weer een stuk verder.. En kan het denk ik ook weer iets minder kwaad..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:10

je verpest de hele rug van zo'n beestje omdat je zelf het geduld niet hebt om te wachten tot ie uitgegroeid is

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:31

mmm, is volgens mij niet echt een nieuwe trend
is iets wat ik al jarenb om me heen zie gebeuren
als ik een paard ga kopen valt alles wat 2,5 is en al rondgeslingerd word etc af
als ik een jong paard koop wil ik een paard hebben wat groen is en niet te jong al aan de training is gezet etc

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:33

Heb net het topic doorgelezen,snap niet dat mensen paarden al zo vroeg inrijden omdat ze er fysiek al "goed uitzien". Als je bijvoorbeeld naar een fries, haflinger of fjord kijkt, die zien er al op jonge leeftijd 'gespierd' uit terwijl je juist met dat soort paarden langer moet wachten met inrijden, dat zegt dus helemaal niks.Kijk maar eens naar oudere paarden hoeveel fjorden en friezen in verhouding met 'gewone' paarden een doorgezakte rug hebben. En om nog maar een voorbeeld te noemen, kijk maar eens hoeveel dravers op hun 15e al versleten zijn doordat ze op hun tweede op de baan zijn gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:19

Dat is ook zo. Ik vind het een zeer kwalijke ontwikkeling, het paard is de dupe van het ongeduld (en geldzucht) van de mens...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:00

Saskia_ schreef:
Heb net het topic doorgelezen,snap niet dat mensen paarden al zo vroeg inrijden omdat ze er fysiek al "goed uitzien". Als je bijvoorbeeld naar een fries, haflinger of fjord kijkt, die zien er al op jonge leeftijd 'gespierd' uit terwijl je juist met dat soort paarden langer moet wachten met inrijden, dat zegt dus helemaal niks.Kijk maar eens naar oudere paarden hoeveel fjorden en friezen in verhouding met 'gewone' paarden een doorgezakte rug hebben. En om nog maar een voorbeeld te noemen, kijk maar eens hoeveel dravers op hun 15e al versleten zijn doordat ze op hun tweede op de baan zijn gezet.

Ja terwijl ze dan nog superjong zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:38

Ja, 't is dood en doodzonde...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:44

Saskia_ schreef:

Helemaal mee eens...... Echt triest!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:54

mistral schreef:
Er word niet alleen op handelsstallen met 2,5 jaar zadelmak gemaakt. Ik ken ook genoeg particulieren die niet kunnen wachten en met 3,5 jaar lekker elke dag een uur aan het trainen zijn.
Ik weet nog niet wat erger is...met 2,5 jaar een keer of 4 in de maand eropzitten envan hun 3e tot hun 5e jaar niet meer dan 3-4 keer per week een 20 minuten lopen(want meer tijd is er ook niet op een handels stal)....of.........een 3,5 jarige bij een particulier elke dag een uur trainen.

Ik ben het hier volledig mee eens. Vandaag hoorde ik nog van een collega dat iemand bij haar op stal d'r 3-jarige mee had genomen op een strandrit van 3 uur lang.....Echt te erg. Als die van mij straks drie is, klim ik er echt niet langer dan een minuut of twintig op en dan nog met beleid...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:42

Precies Erleyne.... Als die van mij 3,5 is volgend jaar, ga ik pas inrijden en ook zeer zeker met beleid. Dus niks geen urenlang erop zitten. En in de winter laat ik hem dan weer lekker met rust voorlopig. Koop dan geen jong paard, als je het geduld niet kan opbrengen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:03

waarom niet? En dan wel aan de longeerlijn? Wat is je punt?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:04

ben het eigenlijk wel met janne eens: dan vind ik mijn 2.5 jarige echt een kleuter vergeleken bij die van jou.