Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:06

Ja, HC, ik weet wel dat jij het liefst wil dat iedereen in Nederland zn paard wegdoet. Ik ben het geheel met je eens dat je een paard op zn minst weidegang moet kunnen bieden, en dat heeft mijn paard ook..

Als je nu ook nog gaat zitten z**kstralen over rotsblokken op de wei, ben ik er echt snel klaar mee hoor.

Voor de overige paarden geldt: Geen weidegang? Dan in de frikadellen!

Iejoortje

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:17

[quote]Iejoortje

Zou je aub de quotes en je antwoorden in 1 bericht willen plaatsen?

***Dat doe ik ook. Ik weet alleen niet hoe jullie er zo'n mooi vakje omheen krijgen.

Gr. Pien***

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:20

Ik bedoelde eigenlijk, niet telkens een nieuw bericht voor 1 quote, maar alles samen gevat in 1 bericht.

een quote maak je door op het knopje quote te drukken

Maar je kunt ook een tekst kopieren en plakken in je tekstbericht
zorgen dat je die tekst blauw selecteert en dan boven in op quote drukken

De naam van de gebruiker staat er niet bij, maar wel een mooi wit vakje

Iejoortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:26

[
Citaat:
quote="guusje"]
@iejoortje : volgens mij heb jij de discussie tussen vvalar en mij niet helemaal gevolgd....

Wij komen tot de conculsie dat breuken, scheuren en gaten in botten nimmer herstellen door een andere trainingsmethode (en dat weet adb ook ).

***Guusje, ik reageerde op het volgende, wat vvalar schreef:

Citaat:
"Ik begrijp wat je zegt. Maar het paard waar jij hebt over heeft, was dus waarschijnlijk niet kreupel door zijn HKO/atrose (zoals jij al zegt). Als een trainingmethode zoals de Bodt dan voor jou de uitkomst biedt; prima! Maar wat ik bedoel is dat de Bodt ook predict een juiste trainingmethode te hebben voor paarden die wél kreupel zijn door HKO/atrose. En jij geeft nu net aan, net als ik, dat zoiets niet mogelijk is
"

***Antoine beweert niet, dat hij breuken, scheuren en gaten kan herstellen met zijn manier van trainen. Hij beweert, dat hij paarden weer pijnvrij kan laten leven en werken met zijn manier van trainen.

Gr. Pien***

ps. ik hoop zo goed gequote te hebben

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:36

Die lange stelten van de warmbloeden zijn er minder op gebouwd om op zo'n harde bodem te lopen, maar ik denk wel dat je ze kunt harden. En de training aanpassen.

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:36

@iejoortje: dat begrijp ik en daarom zei ik ook dat je onze discussie niet goed gevolgd hebt Ik ga het niet weer helemaal opnieuw uitleggen, maar als je benieuwd bent moet je maar even kijken naar de reacties van mij en vvalar op pagina 21 en 22 in dit topic

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:21

runningkawa schreef:
Zijn die iel gebouwde KWPN pootjes daar wel op gebouwd?
ook al zijn ze het gewend?

tsja daar stond laatst nog een leuk stuk over ergens op bokt

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:31

Cer schreef:
Ja, HC, ik weet wel dat jij het liefst wil dat iedereen in Nederland zn paard wegdoet.

Dat weet je dan verkeerd.

Dat er in NL zoveel paarden met dwangneurosen, gedragsstoring en lichamelijke gebreken rondlopen en de gemiddelde leeftijd van een sportpaard ergens bij 7 ligt lijkt me iets SCHREEUWEN.
Ik wil dat ruiters daar naar luisteren en daar PAARDGERICHT wat aan doen.
Dat is wat anders dan wat jij denkt te weten wat ik wil.

Ik denk inmiddels wel, op basis van aanvullende informatie, dat de methode van AdB niet binnen een paardgericht besef past, geen paardgerichte strategie is. Blijft dat het sommige paarden lijkt te helpen en dan is hetde vraag waarom. Of het soms helpt omdat het beter is dan...

HC

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:39

Mag ik dan vragen wat je met onderstaande opmerking bedoelt? :
Citaat:
Dus? Is dit hetzelfde als, ja ik weet dat mijn paard buiten hoort maar heb nu eenmaal geen grond? Ja maar = nee want.

In jouw ogen, althans, zo komt het over, doe ik niet voldoende om goed voor mn paard te zorgen... toch?

Hoe denk jij te kunnen bereiken wat jij wilt?? Wat moeten de mensen daarvoor doen? Concreet?

Ik weet niet genoeg van de AdB methode af, maar je moet met me eens zijn dat men nogal eens vast hangt in 'gewoontes' zonder verder na te denken. Jij hebt ook nogal wat opmerkingen over optoming en rijkunst, die niet altijd geheel stroken met de heersende overtuiging, toch? En heel wat van die dingen zijn volkomen terecht overigens.

Wat je ook moet begrijpen is dat je met dwars gedrag niemand bereikt, maar eerder mensen afstoot, omdat je de dialoog niet aangaat, maar veroordeelt.

Waarom de AdB-methode soms (eigenlijk vrij vaak) werkt, weet ik niet, maar het werkt blijkbaar wel. Lijkt mij alleen maar goed?

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:45

runningkawa schreef:
Zijn die iel gebouwde KWPN pootjes daar wel op gebouwd?
ook al zijn ze het gewend?

Heb je de video van Huaso gezien? Die was niets steviger gebouwd. Die leefde ook op ruige bodem, was op de video 16 en werd 29.

Ik kreeg hier op Bokt nota bene een paar keer erg zielige reacties vol persoonlijke bedoelde kritiek op de spillepootjes van mijn paarden
Daar vraag ik volgens het moderator-team echter zelf om *o/*
Het geeft echter duidelijk weer dat wat harde benen genoemd worden niet met dikte van doen hebben.

Het ligt binnen de biologische mogelijkheden van de conformatie niet aan ras of het type maar aan de manier van houden, van beleren, van trainen, van leven.
Die biologisch onmogelijkheden zijn de extremen zoals een Akhal Te op IJsland het jaar rond buiten zetten of een Noriker te willen laten hoogspringen.

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 14-06-06 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:53

Cer schreef:
Wat je ook moet begrijpen is dat je met dwars gedrag niemand bereikt, maar eerder mensen afstoot, omdat je de dialoog niet aangaat, maar veroordeelt.

Ik moet helemaal niets en begrijp het zelfs HEEL goed. Ik geef naast prikkelingen ook HEEL VEEL informatie en wel volledig belangenloos.

Ik kan jou mbt jouw persoonlijk situatie en paarden niet van concrete raad voorzien omdat ik daar niets van weet.
Je vraagt verder mijns inziens naar de bekende weg. Als ik dat verkeerd zie, wijs ik je graag richting antwoorden. Je met het echter wel ZELF zoeken en vinden. Ja dat is een bewuste keuze van me.
Had je eigenlijk al teruggezocht wat Xenophon schreef?

HC

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:56

Huertecilla schreef:
Dat er in NL zoveel paarden met dwangneurosen, gedragsstoring en lichamelijke gebreken rondlopen en de gemiddelde leeftijd van een sportpaard ergens bij 7 ligt lijkt me iets SCHREEUWEN.
Ik wil dat ruiters daar naar luisteren en daar PAARDGERICHT wat aan doen.

Ik denk inmiddels wel, op basis van aanvullende informatie, dat de methode van AdB niet binnen een paardgericht besef past, geen paardgerichte strategie is. Blijft dat het sommige paarden lijkt te helpen en dan is het de vraag waarom. Of het soms helpt omdat het beter is dan...

Helemaal mee eens!

Zelfs in de hoefslag van afgelopen keer staat, welliswaar een klein, stukje over percentages van klachten van paarden, het meeste zit 'm in beenwerk.

Ik zal t stukje morgen even overtypen.

AdB valt onder ruitergericht denken, net als hoefijzers en dekens.

Wat betreft HC, soms moet je prikkelen om mensen aan het denken te zetten. De revolutie is nog nooit gewonnen met mensen die genuanceerd diplomatiek resultaten proberen te halen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 14-06-06 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:56

'moet' is idd een verkeerde woordkeus geweest, excuses...

Ik had het over keien op de weide... die heb ik niet. Jij vergelijkt dat met het hebben van geen weide. In mijn ogen is geen weide erger dan een weide zonder keien, maar ik kan me vergissen.

Ik ga nu eerst studeren voordat ik een volgende vraag zal stellen.
Oh nee, dat antwoord ga ik zelf dan ook wel zoeken.... Okee, dat was het dan, bedankt!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:59

@Arabesk: Oh, overtuigd natural, ik merk t

Nee, geen topic voor mij nu meer.... k ben niet zo van de extremen

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:01

nee hoor niks extreem, dat heet gezond verstand!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:01

Ja precies, dat bedoel ik

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:04

Veel zit 'm in het been werk, maar helaas hebben weide paarden daar ook last van

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:08

wordt ook met een schuin oog naar fokkerij gekeken.... toch?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:10

Daarom de vraag of dat met KWPN-ers en die kei-en wei wel zal gaan lukken?

Genoeg 3 jarige die voor het zadelmak maken op de foto worden gezet en gewoon een 3 of een 4 hebben op het straalbeen.

Kapot gereden lijkt me nog niet, recht uit de opfok

Kreupel lopen, hoeft dan weer helemaal niet bij deze paarden, zelfs zonder adb

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:11

Cer schreef:
wordt ook met een schuin oog naar fokkerij gekeken.... toch?

ja met name de dressuurpaarden
ik kan me een uitspraak herinneren 'als de kop aan de kont gefokt moet worden doen we dat'

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:25

Een paard die ik rijd heeft ook artrose,deze word ingespoten met gewrichtsvloeitstof,dat gaat super.Dit is een erfelijke kwestie aangezien dit paard op het hoogste niveau is opgeleid.Zijn moeder is op 10-jarige leeftijd afgemaakt vanwege hele erge hko.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:22

[quote="Cer"]Ik had het over keien op de weide... die heb ik niet. Jij vergelijkt dat met het hebben van geen weide. In mijn ogen is geen weide erger dan een weide zonder keien, maar ik kan me vergissen./quote]

Ik vergelijk alleen een ja maar.

Xenophon schreef over de wie, mik er dan een vracht keien in en ook in de stal...
Dr.Nyland, die welke de Kikkuli methode wetenschappelijk getoetst heeft, schrijft daarover dat een paard dient te leven op minimaal de zwaarte van de zwaarste ondergrond waar het blessurevrij op moet functioneren.
Dr.Strasser schrijft over hoeven en de rest van het onderstel dat het op bagger is als bagger en op rots als rots.
Hoe je dat oplost ligt bij de eigenaar.

Wat de fokkerij betreft.... het is wat de klant koopt. Misschien dat het signaal van de NL rijkspolitie duidelijk is geweest. Die is verdorie naar hongarije uitgeweken voor lichamelijk en geestelijk gezonde paarden. Wees er maar trost op als fokkers.
Alsof de modale ruiter gebaat is met een paard waar de RP opleiders voor bedanken. Wie er wel bij varen zijn de fokker die een lekker hoge omloopsnelheid houden en de symptoombestrijders zoals AdB en anderen.

Gezond verstand inderdaad Arabesk maar.... dat blijkt net zo zeldzaam geworden als een rij-opleiding die bij de basis begint. Dat is nl. ook een kwestie van
Of wat te denken van een paard dat te duur is om buiten te staan, van dat binnenleven in de knoop raakt en wordt afgemaakt.
Zo lang de klant gelijk rijden op een anky-paard eist... heeft AdB een goede boterham.

HC

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:29

en niet alleen AdB....

Als Anky zegt dat ze het liefst een heet paard rijdt, wil half NL een hete KWPN-er....

Onder gezond verstand versta ik "je verdiepen in de stof van zowel de kant als waar je voor bent als waar je tegen bent" Zodat je helder en duidelijk je eigen conclusies kan trekken en zodat je weet waar je mee bezig bent, zonder continu te refereren aan je instructeur m/v of hoefsmid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:32

Toch beter een keer teveel aan je instructeur of smid gevraagd, dan zelf doorknoeien.

maar goed, weer naar AdB

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:24

Arabesk schreef:
AdB valt onder ruitergericht denken, net als hoefijzers en dekens.

Waar baseer je dat op?

Hij gaat er juist vanuit dat veel ruiters hun paard ZELF scheef hebben gereden. Dus in mijn ogen heel erg goed dat hij de RUITER aanpakt om zijn paard weer recht te krijgen.