Karl66 schreef:jjs, ik denk dat je je eerst moeten afvragen waar die groei van het natural verhaal vandaan komt. Paardrijden is de afgelopen tijd bijzonder populair geworden, veel mensen zijn niet meer van jongs af aan opgegroeid met paarden en lopen met hun paard tegen problemen aan waar ze zelf niet uitkomen. Een instructrice die je helpt hoe je problemen op de rug van het paard moet oplossen heeft dan meestal weinig zin, want veel van die problemen beginnen al op de grond. Vandaar de populariteit van mensen als Parelli, die een kant en klaar concept aanbieden hoe je met paarden om moet gaan en waar de nadruk juist op werken met een paard aan de hand ligt.
Hetzelfde geldt voor bitloos rijden, voor mijn gevoel is het gewoon een andere variant van het eindeloos variëren met bitten in plaats van te leren hoe je met zachte hand moet rijden.
En als je het nu over dierenmishandeling hebt, Strasser heeft daar zelfs al een rechtzaak over verloren in ik meen Engeland. Voor alle duidelijkheid denk ik dat heel veel paarden geen ijzers nodig hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat je de beenstand van gezonde, maar gedomesticeerde, paarden moet veranderen omdat een paard in het wild een andere stand heeft.
Wat een onzin dit zeg! Drie onwaarheden op een rijtje.
Veel van de 'naturals' hier op bokt zijn mensen die van jongs af aan paardrijden. Mensen scheppen graag een beeld van 'kneuzen die niet verder kwamen en een uitvlucht (NH) zoeken'. Een deel van de mensen komt inderdaad bij NH terecht omdat ze vastlopen, maar een nog groter deel gewoon uit interesse.
Tineke Bartels heeft afgelopen weekend ook een NH info dag gegeven. Zij werkt samen met Emiel Voest. Zij lijkt me niet de minste op het gebied van dressuur!!!
Wat betreft bitloos: waarom zou je met een bit gaan rijden als het ook zonder kan? Wat is de toegevoegde waarde van een bit? De bereden politie van Houston rijdt trouwens bitloos (en ook ijzerloos)
Strasser en dierenmishandeling wordt ook steeds vaker in een adem genoemd. Wie de boeken van Strasser zelf gaat lezen, zal zijn mening bijstellen en zien wat werkelijke effecten zijn van haar methode.
Paarden die een jaar lang helse pijnen moeten doorstaan zijn spookverhalen die de ronde doen! Over alle paarden die weer gezond zijn en zijn geholpen met de Strasser methode worden meestal niet genoemd. Extreme standveranderingen worden als synoniem voor Strasser gebruikt. NIET WAAR!! Een doorsnee hoefsmid verandert de stand doorgaans extremer dan Strasser met haar methode. Er zijn wel gevallen bekend waarin extreem lange hielen werden ingekort, maar niet het bekende sprookje van 'een paard dat goed loopt en vervolgens een jaar lang kreupel moet lopen'.
In de meeste gevallen gaat het om ernstig kreupele paarden die worden binnengebracht op de kliniek en na drie maanden weer gezond op hun hoeven staan. In haar kliniek heeft ze rubber matten aangebracht zodat de paarden pijnloos kunnen bewegen.
Mij is in elk geval duidelijk dat de 'normal' wereld zich bedreigd voelt, waarom zouden ze anders zo fel reageren??? Rechtzaken en zwartmakerij naar alles dat naar natural riekt.
Ik zie het niet ook als 'normals' versus 'naturals' maar meer als 'ruitergericht' denken tegenover 'paardgericht' denken.