DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:04

VValar schreef:
_tarja_ schreef:
gedaan, maar dit is geen plaatje met de verschillende hoofdhoudingen. Wel duidelijk plaatje overigens.

Maar aan de zijkant van het gezichtsveld verandert er dus niets, ongeacht hoofd/halshouding

toch wel, ze moeten echt hun bespiering boven hun oog gaan gebruiken. Ze moeten bij de LDR methode moeite doen om goed te kunnen zien.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:07

_tarja_ schreef:
toch wel, ze moeten echt hun bespiering boven hun oog gaan gebruiken. Ze moeten bij de LDR methode moeite doen om goed te kunnen zien.

Wie zegt dat? Is dat bewezen? En een paard zit heel wat anders in elkaar dan wij mensen (ivm dat kin op de borst methode van jou)

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:35

Tjee mensen het was vandaag schitterend weer buiten en toch 3 pagina's erbij

Je kan het gezichtsvermogen van mensen die voornamelijk naar voren kijken niet vergelijken met dat van paarden die als prooidier de ogen aan de zijkant hebben om bijna rondom te kunnen kijken.

Het grootste deel van het gezichtsvermogen van paarden is opzij gericht en dan maakt de veranderende hoofdhouding weinig uit. Een paard is nou eenmaal geen roofdier en het is daardoor totaal onzinnig om door onze ogen naar het zichtveld van het paard te kijken.

Netzomin als wij ons kunnen voorstellen wat het is om tot bijna volledig achter je te kunnen zien, is het voor een paard net zo onvoorstelbaar om alleen maar naar voren te kunnen kijken.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:43

_tarja_ schreef:
VValar schreef:
Nou voel mijn ogen niet trekken hoor als ik mijn kin op mijn borst leg haha

moet je dat is een minuut lang doen en dan naar voren willen kijken. Bij mij voel ik dat toch duidelijk trekken

Maar jij bent dan ook geen paard

Edit ik zie nu dat die reactie al geplaatst was, liep een pagina achter

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:45

jjs schreef:
Ik vind dat de ontwikkelingen ontzettend snel gaan Mireille, kijk maar naar de snelle opkomst van de 'natural's', bitloze rijders, natuurlijke bekappers e.d. Een paar jaar geleden was dit volstrekt abnormaal en alternatief. De ideeen daarover vind ik ontzettend snel geaccepteerd worden.
Ook de tendens op bokt is in een paar jaar tijd heel erg veranderd. Vergelijk de antwoorden die gegeven worden op vragen als: mijn paard wil niet aan de teugel, hulpteugel gebruiken? etc. van een paar jaar geleden en nu.

Iemand die ervoor kiest zijn paard in zo'n extreme houding te rijden durf ik gerust een dierenbeul te noemen, iemand die zijn paard 23 uur per dag in een stal heeft staan durf ik ook gerust een dierenbeul te noemen en zo kan ik nog wel wat voorbeelden geven.
Dat kan jij vreselijk unfair vinden, het is wel mijn interpretatie en van gelukkig nog wel wat mensen over wat dierenbeulerij is.

jjs, ik denk dat je je eerst moeten afvragen waar die groei van het natural verhaal vandaan komt. Paardrijden is de afgelopen tijd bijzonder populair geworden, veel mensen zijn niet meer van jongs af aan opgegroeid met paarden en lopen met hun paard tegen problemen aan waar ze zelf niet uitkomen. Een instructrice die je helpt hoe je problemen op de rug van het paard moet oplossen heeft dan meestal weinig zin, want veel van die problemen beginnen al op de grond. Vandaar de populariteit van mensen als Parelli, die een kant en klaar concept aanbieden hoe je met paarden om moet gaan en waar de nadruk juist op werken met een paard aan de hand ligt.

Hetzelfde geldt voor bitloos rijden, voor mijn gevoel is het gewoon een andere variant van het eindeloos variëren met bitten in plaats van te leren hoe je met zachte hand moet rijden.

En als je het nu over dierenmishandeling hebt, Strasser heeft daar zelfs al een rechtzaak over verloren in ik meen Engeland. Voor alle duidelijkheid denk ik dat heel veel paarden geen ijzers nodig hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat je de beenstand van gezonde, maar gedomesticeerde, paarden moet veranderen omdat een paard in het wild een andere stand heeft.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:51

Die natuurlijke bekappers, bitloze stroming en andere ideeen gebaseerd op zgn. natuurlijke visies, zijn gewoon hypes die zich eens in de zoveel jaar voordoen, net als rages zoals new-age.

Soms willen mensen de natuur zo veel mogelijk proberen te benaderen met iets dat inherent onnatuurlijk is. Ze laten zich misleiden door de drogredenatie dat iets dat natuurlijk is, ook per definitie beter is.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:54

Dat er nu nog altijd mensen zijn die denken dat wij als mensen kunnen nadoen of invoelen hoe een paard zijn ogen gebruikt, ik dacht dat ik toch een heel duidelijk stuk had geplaatst?
Lees nou toch eerst eens en verdiep je eens in de materie voordat je moord en brand schreeuwt?

Was er nu nog iemand van jullie op de masterclass georganiseerd door de Hoefslag vrijdag op Academy Stal Bartels over LDR?
Erg interessant feit wat door Eric van Breda werd verteld: bij onderzoek is gebleken dat zowel bij LDR als bij voorwaarts neerwaarts de ruimte tussen de ruggenwervels zo groot mogelijk was, dit in tegenstelling tot een houding aan de loodlijn en over de loodlijn.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:57

horseyfries schreef:
Dat er nu nog altijd mensen zijn die denken dat wij als mensen kunnen nadoen of invoelen hoe een paard zijn ogen gebruikt, ik dacht dat ik toch een heel duidelijk stuk had geplaatst?
Lees nou toch eerst eens en verdiep je eens in de materie voordat je moord en brand schreeuwt?

Was er nu nog iemand van jullie op de masterclass georganiseerd door de Hoefslag vrijdag op Academy Stal Bartels over LDR?
Erg interessant feit wat door Eric van Breda werd verteld: bij onderzoek is gebleken dat zowel bij LDR als bij voorwaarts neerwaarts de ruimte tussen de ruggenwervels zo groot mogelijk was, dit in tegenstelling tot een houding aan de loodlijn en over de loodlijn.

Voor sommigen telt de waarheid niet en de praktijk en de ervaring niet, maar puur het plaatje.......................

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:58

En vinden iets zielig wat helemaal niet zielig is........... (uit ervaring met deze paarden werkend is dit mijn idee).

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:55

"altijd mensen zijn die denken dat wij als mensen kunnen nadoen of invoelen hoe een paard zijn ogen gebruikt,.."

Toen ze gezien heeft dat 2 paarden in een diepe LDR houding tegen elkaar op een voorrijterrein botssten heeft het haar aan het denken gezet dat een paard gereden in LDR niet naar voren goed kan zien.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:58

"Hand idem dito: terughalen breed (dan pak je de lagen en niet de mondhoek, mondhoek werkt immers omhoog) en loslaten na goede reactie van je paard."

Dit vind ik interessant.
Waarom laten ze dan niet los? Geeft het paard nooit een goede reactie?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:08

"Maar een serieuze ruiter die onder de juiste begeleiding heerlijk met veel gevoel zijn paard rijdt en daarbij de balans, de lossigheid, de gezondheid en het plezier in de gaten houdt "

Grappig, dat balans, de lossigheid en het plezier waarover jij spreekt zie ik bij LDR gereden paarden niet.
Ik zie de verstoorde gangen, op de voorhand gereden, hoge achterhand, harde hand en paarden die van de spanning barsten.
Het is hoe men kijkt.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:27

jirina schreef:
Toen ze gezien heeft dat 2 paarden in een diepe LDR houding tegen elkaar op een voorrijterrein botssten heeft het haar aan het denken gezet dat een paard gereden in LDR niet naar voren goed kan zien.

Misschien hadden de ruiters op de paarden wel het stront uit hun ogen mogen halen, anders rij je niet frontaal tegen elkaar aan! Paard loopt wel door, ongeacht in welke hoofd/halshouding jij hem rijdt.
Mijn M paard dendert ook overal doorheen en die train ik niet LDR. Komt omdat ze goed aan de hulpen staan, ruiter moet bepalen wanneer te stoppen of niet!

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:26

SuperPepeijn schreef:
Die natuurlijke bekappers, bitloze stroming en andere ideeen gebaseerd op zgn. natuurlijke visies, zijn gewoon hypes die zich eens in de zoveel jaar voordoen, net als rages zoals new-age.

Ik geloof niet dat het een hype is. Het hele natural-gebeuren is wellicht in eerste aangeslagen bij mensen die van huis uit geen paardenmensen zijn, daar is het niet ontstaan. Juist bij de mensen uit de harde leerschool die zich afzetten tegen wat gangbaar was, zoals Monty Roberts, Parelli, Leslie Diamond en noem maar op.

Je ziet nu dat het vrij snel doorsijpelt als een grotere olievlek, ook naar boven toe.
Kijk naar de NH Masterclass op een instituut als de Acadamy. Nog niet zo heel lang geleden ondenkbaar. Eddy Moddy van Parelli met zijn touwhalster en carrotstick bij dressuurgrootheid Tineke Bartels???

Ik begrijp trouwens dat Eric van Breda gezegd heeft dat iedereen die wil gaan springen of dressuren èèrst maar eens tijd moet spenderen aan natural horsemanship en daar winstpunten in moet gaan halen?
Corrigeer me maar als ik het verkeerd heb, maar dat vind ik goede berichten.

Een meer paardgerichtere instelling bij een groter publiek en in de sport zal steeds meer het einde betekenen van bepaalde manieren van trainen en omgaan.

Hier trouwens nog wat een uitgebreider stuk over wat een paard ziet (in 5 pagina's)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als het niet te lezen is, je vindt het op: http://www.horsemanship.org/
Klink op welzijn. Meer verplichte leeskost hier trouwens.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:43

VValar schreef:
Mijn M paard dendert ook overal doorheen en die train ik niet LDR. Komt omdat ze goed aan de hulpen staan, ruiter moet bepalen wanneer te stoppen of niet!

Even offtopic: ik prefereer een meedenkend paard die zelf meekijkt dan een 'befehl ist befehl'-paard...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:22

Dus als jij de dressuurring inrijdt en je paard ziet een eng dressuurhokje en je meekijkende paard zegt "daar ga ik niet naartoe, dat is eng" dan keer jij om en gaat naar huis?
Tsja...... wat moet ik daar nou op zeggen?

Eric van Breda heeft het met die opmerking wel over mensen die nog moeten beginnen met paarden op latere leeftijd hé, die moeten inderdaad paarden leren begrijpen voor ze gaan rijden.
Die moeten ook dressuur leren begrijpen voor ze commentaar gaan geven op Anky......

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:36

jirina schreef:
"Maar een serieuze ruiter die onder de juiste begeleiding heerlijk met veel gevoel zijn paard rijdt en daarbij de balans, de lossigheid, de gezondheid en het plezier in de gaten houdt "

Grappig, dat balans, de lossigheid en het plezier waarover jij spreekt zie ik bij LDR gereden paarden niet.
Ik zie de verstoorde gangen, op de voorhand gereden, hoge achterhand, harde hand en paarden die van de spanning barsten.
Het is hoe men kijkt.

Dit meen je toch niet?

Dan heb je gelijk en houdt het hier op... want als je iets niet WILT zien ga je het ook niet zien..........

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:37

VValar schreef:
jirina schreef:

Misschien hadden de ruiters op de paarden wel het stront uit hun ogen mogen halen, anders rij je niet frontaal tegen elkaar aan! Paard loopt wel door, ongeacht in welke hoofd/halshouding jij hem rijdt.

Mijn idee.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:38

jirina schreef:
"Hand idem dito: terughalen breed (dan pak je de lagen en niet de mondhoek, mondhoek werkt immers omhoog) en loslaten na goede reactie van je paard."

Dit vind ik interessant.
Waarom laten ze dan niet los? Geeft het paard nooit een goede reactie?

Het hele LDR is juist gebaseerd op veeeeeeeel loslaten, maar als je het niet ziet........

Een paard hoeft niet met de kop in de lucht te lopen om losgelaten te worden hoor..............

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:40

jirina schreef:
"altijd mensen zijn die denken dat wij als mensen kunnen nadoen of invoelen hoe een paard zijn ogen gebruikt,.."

Wat een bullshit.... ook paarden netjes bovenin zie je botsen: en wie heeft er dan een bril nodig???????????? -> juist, de ruiter!

Daarbij: verwar NOOOIT een paard dat TE DIEP loopt (al eeuwenlang het meest geschreven commentaar op een protocol) met een LDR gereden paard...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:52

Karl66 schreef:
jjs, ik denk dat je je eerst moeten afvragen waar die groei van het natural verhaal vandaan komt. Paardrijden is de afgelopen tijd bijzonder populair geworden, veel mensen zijn niet meer van jongs af aan opgegroeid met paarden en lopen met hun paard tegen problemen aan waar ze zelf niet uitkomen. Een instructrice die je helpt hoe je problemen op de rug van het paard moet oplossen heeft dan meestal weinig zin, want veel van die problemen beginnen al op de grond. Vandaar de populariteit van mensen als Parelli, die een kant en klaar concept aanbieden hoe je met paarden om moet gaan en waar de nadruk juist op werken met een paard aan de hand ligt.

Hetzelfde geldt voor bitloos rijden, voor mijn gevoel is het gewoon een andere variant van het eindeloos variëren met bitten in plaats van te leren hoe je met zachte hand moet rijden.

En als je het nu over dierenmishandeling hebt, Strasser heeft daar zelfs al een rechtzaak over verloren in ik meen Engeland. Voor alle duidelijkheid denk ik dat heel veel paarden geen ijzers nodig hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat je de beenstand van gezonde, maar gedomesticeerde, paarden moet veranderen omdat een paard in het wild een andere stand heeft.

Wat een onzin dit zeg! Drie onwaarheden op een rijtje.

Veel van de 'naturals' hier op bokt zijn mensen die van jongs af aan paardrijden. Mensen scheppen graag een beeld van 'kneuzen die niet verder kwamen en een uitvlucht (NH) zoeken'. Een deel van de mensen komt inderdaad bij NH terecht omdat ze vastlopen, maar een nog groter deel gewoon uit interesse.

Tineke Bartels heeft afgelopen weekend ook een NH info dag gegeven. Zij werkt samen met Emiel Voest. Zij lijkt me niet de minste op het gebied van dressuur!!!

Wat betreft bitloos: waarom zou je met een bit gaan rijden als het ook zonder kan? Wat is de toegevoegde waarde van een bit? De bereden politie van Houston rijdt trouwens bitloos (en ook ijzerloos)

Strasser en dierenmishandeling wordt ook steeds vaker in een adem genoemd. Wie de boeken van Strasser zelf gaat lezen, zal zijn mening bijstellen en zien wat werkelijke effecten zijn van haar methode.

Paarden die een jaar lang helse pijnen moeten doorstaan zijn spookverhalen die de ronde doen! Over alle paarden die weer gezond zijn en zijn geholpen met de Strasser methode worden meestal niet genoemd. Extreme standveranderingen worden als synoniem voor Strasser gebruikt. NIET WAAR!! Een doorsnee hoefsmid verandert de stand doorgaans extremer dan Strasser met haar methode. Er zijn wel gevallen bekend waarin extreem lange hielen werden ingekort, maar niet het bekende sprookje van 'een paard dat goed loopt en vervolgens een jaar lang kreupel moet lopen'.

In de meeste gevallen gaat het om ernstig kreupele paarden die worden binnengebracht op de kliniek en na drie maanden weer gezond op hun hoeven staan. In haar kliniek heeft ze rubber matten aangebracht zodat de paarden pijnloos kunnen bewegen.

Mij is in elk geval duidelijk dat de 'normal' wereld zich bedreigd voelt, waarom zouden ze anders zo fel reageren??? Rechtzaken en zwartmakerij naar alles dat naar natural riekt.

Ik zie het niet ook als 'normals' versus 'naturals' maar meer als 'ruitergericht' denken tegenover 'paardgericht' denken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:54

jirina schreef:

Het is hoe men kijkt.

Weet je wat "grappig" is? Dat de hele wereldtop en juryleden allemaal juist de lossigheid, balans en tact van de LDR gereden paarden waarderen en dat Anky voor haar rijden soms een tien krijgt juist omdat ze haar paarden zo van de hand af heeft.
Waar jij die harde hand ziet is me sowieso een raadsel, iemand die met een harde hand rijdt kan niet LDR rijden. En begin dan niet weer over die paar foto's van een achteroverhangende ruiter want dat heeft op dat moment niets met LDR te maken.
Weet je welk paard op het Global Dressage Forum na het zien van een tiental proeven op topniveau verkozen werd tot de meest Happy Athlete door de hele wereldtop van ruiters, trainers en juryleden?
Salinero!

Maar JIJ ziet het anders? Misschien moet je dan toch eens een nieuwe bril gaan kopen want dan is er toch echt iets mis met je ogen, of eens werkelijk neutraal te gaan kijken en niet al vantevoren bevooroordeeld te zijn.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:59

jjs schreef:
Even offtopic: ik prefereer een meedenkend paard die zelf meekijkt dan een 'befehl ist befehl'-paard...

Nou dan hebben wij duidelijk een verschil van 'een gehoorzaam paard' voor ogen. Mijn paarden mogen echt niet mee denken met mij, dat wordt een regelrechte ramp in de dressuurring. Natuurlijk zullen ze altijd wel wat voor je proberen te regelen, maar als jouw paard goed aan de hulpen staat gaat hij niet uit zichzelf zijn kunstjes verzinnen.

Dus mijn paard hoeft ook niet mee te denken wanneer we op een ander paard afstormen. Hij moet luisteren naar de ruiter op zijn rug en pas stoppen wanneer jij dat zegt.

Heb geen idee hoe jij anders in vredesnaam correct en veilig op je paard kan rijden, in welke dicipline dan ook.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:01

Arabesk schreef:
Karl66 schreef:

Wat een onzin dit zeg! Drie onwaarheden op een rijtje.

Veel van de 'naturals' hier op bokt zijn mensen die van jongs af aan paardrijden. Mensen scheppen graag een beeld van 'kneuzen die niet verder kwamen en een uitvlucht (NH) zoeken'. Een deel van de mensen komt inderdaad bij NH terecht omdat ze vastlopen, maar een nog groter deel gewoon uit interesse.

Tineke Bartels heeft afgelopen weekend ook een NH info dag gegeven.
Zij werkt samen met Emiel Voest. Zij lijkt me niet de minste op het gebied van dressuur!!!

Wat betreft bitloos: waarom zou je met een bit gaan rijden als het ook zonder kan? Wat is de toegevoegde waarde van een bit? De bereden politie van Houston rijdt trouwens bitloos (en ook ijzerloos)

Strasser en dierenmishandeling wordt ook steeds vaker in een adem genoemd. Wie de boeken van Strasser zelf gaat lezen, zal zijn mening bijstellen en zien wat werkelijke effecten zijn van haar methode.

Paarden die een jaar lang helse pijnen moeten doorstaan zijn spookverhalen die de ronde doen! Over alle paarden die weer gezond zijn en zijn geholpen met de Strasser methode worden meestal niet genoemd. Extreme standveranderingen worden als synoniem voor Strasser gebruikt. NIET WAAR!! Een doorsnee hoefsmid verandert de stand doorgaans extremer dan Strasser met haar methode. Er zijn wel gevallen bekend waarin extreem lange hielen werden ingekort, maar niet het bekende sprookje van 'een paard dat goed loopt en vervolgens een jaar lang kreupel moet lopen'.

In de meeste gevallen gaat het om ernstig kreupele paarden die worden binnengebracht op de kliniek en na drie maanden weer gezond op hun hoeven staan. In haar kliniek heeft ze rubber matten aangebracht zodat de paarden pijnloos kunnen bewegen.

Mij is in elk geval duidelijk dat de 'normal' wereld zich bedreigd voelt, waarom zouden ze anders zo fel reageren??? Rechtzaken en zwartmakerij naar alles dat naar natural riekt.

Ik zie het niet ook als 'normals' versus 'naturals' maar meer als 'ruitergericht' denken tegenover 'paardgericht' denken.

Er is een groot verschil tussen "van jongsafaan paardrijden" en ook werkelijk opgegroeid zijn tussen de paarden. De mensen die nu van jongsafaan rijden hebben dat meestal op een manege gedaan en dus de omgang en verzorging met de paarden een stuk minder meegekregen, vaak staat het paard/de pony al opgezadeld klaar en rijd je een uurtje rond in de bak waarna de volgende hem overpakt. Weet je dan veel van paarden? Het boerenverstand ontbreekt zal ik maar zeggen....

Weet je waarom Tineke Bartels samenwerkt met Emiel Voest? Omdat er zoveel mensen in haar trainingsweken zitten die niets van een paard snappen. Niet omdat Tineke Bartels nog moet leren van Emiel Voest hoe een paard in elkaar zit!

Ik vind bitloos rijden prima maar zolang je daarmee niet de wedstrijdsport in kan heeft het weinig zin om dat als voorbeeld te nemen van hoe het wel moet. Het is ook maar de vraag of je zo inderdaad de Grand Prix doorkomt want ik zie wel leuke foto's van piafjes zonder bit maar dat is nog iets anders dan een hele grand prix proef.

En één om over na te denken: een wedstrijdruiter kan alleen maar ver komen als hij paardgericht denkt!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:01

VValar schreef:
jjs schreef:

Nou dan hebben wij duidelijk een verschil van 'een gehoorzaam paard' voor ogen. Mijn paarden mogen echt niet mee denken met mij, dat wordt een regelrechte ramp in de dressuurring. Natuurlijk zullen ze altijd wel wat voor je proberen te regelen, maar als jouw paard goed aan de hulpen staat gaat hij niet uit zichzelf zijn kunstjes verzinnen.

Dus mijn paard hoeft ook niet mee te denken wanneer we op een ander paard afstormen. Hij moet luisteren naar de ruiter op zijn rug en pas stoppen wanneer jij dat zegt.

Heb geen idee hoe jij anders in vredesnaam correct en veilig op je paard kan rijden, in welke dicipline dan ook.

Ben ik het helemaal mee eens. En dat heeft alles te maken met vertrouwen en communicatie.